Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te īnapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
 
 
Thread Tools Moduri de afiŗare
  #7  
Vechi 06.11.2008, 11:06:52
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data īnregistrćrii: 17.07.2008
Locažie: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
Īn prealabil postat de Traditie1 Vezi mesajul
Īnchipuirea de sine are multe fețe. Cānd crezi cć ai biruit-o, de fapt te-a biruit ea pe tine, așa cum pćțește Kempis cu acel capitol.
Cate scrieri sunt in Traditie unde Sfintii ne explica in detaliu despre atatea si atatea virtuti, patimi, moduri de a le birui... Oare acei oameni care ne-au aratat din experienta lor cum sa ne razboim cu dracul, toti au avut acest duh al parerii de sine? De ce adica il critici tu numai pe autorul acestei carti si pe ceilalti nu? Pentru ca nu a fost ortodox, de aia, nu?

Urmeaza capitolul trei si inca astept sa ne arati cu degetul pasajele cele periculoase si daunatoare sufletului. Cand ma vei convinge, atunci nu voi mai posta. Din contra, il voi ruga pe administrator sa stearga intregul topic, pentru a nu sminti lumea cu asa carte... :)

Pana si Parintele Galeriu a spus ca, inca de cand era tanar acasa la parintii lui, a crescut in credinta citind Urmarea lui Hristos. Si uite ca nu s-a ratacit de la ortodoxie!

Bafta.

Capitolul III
ĪNVATATURA ADEVARULUI

1. Ferice de cel luminat nemijlocit de īnvatatura adevarului īnsusi, nu de tīlcul īntrezarit al unor chipuri si vorbe trecatoare. Parerile si simturile omenesti īnseala īntr-adevar adeseori, vederea lor e scurta. Ce rost poate avea sa iscodesti cu mintea, pīna īn pīnzele albe, lucruri ascunse ori īnvaluite īn negura tainei, de vreme ce la ceasul judecatii nimeni nu-ti va cere vreodata socoteala de necunoasterea lor? Mare nesabuinta e sa tii mortis la cercetarea si iscodirea fara rost a unor lucruri nefolositoare, ba chiar pagubitoare, lasīnd deoparte tocmai pe cele mai trebuincioase si mai folositoare. Ca, ochi avīnd, sa nu vedem.
2. De ce ne-ar pasa atīt de mult de deosebirea filosofica dintre fire si speta? Cel caruia Cuvīntul etern īi vorbeste se poate lipsi de felurimea si sumedenia parerilor omenesti. Toate īsi trag obīrsia dintr-un singur Cuvīnt, toate se rostesc īntr-un glas; e īnsusi izvorul si īnceputul care pe noi, acum, ne cheama ca sa ne vorbeasca. Fara El nimeni nu poate dobīndi īntelegere, fara El nu-i cu putinta o judecata dreapta. Cel pentru care toate sīnt una, pe toate la un rost aducīnd, si una vazīnd īntru toate, acela poate fi statornic īn sufletul sau, īntemeiat cu totul pe pacea lui Dumnezeu. O, Dumnezeule, adevarul meu, fa sa fiu una cu tine, īntru iubire fara sfīrsit! Searbada e citirea, searbada ascultarea din carti: tu singur esti tot ce-mi doresc si tot ceea ce vreau. Īnvatatii sa pastreze tacerea, amuteasca gura fapturii īnaintea fetei tale: vorbeste-mi, Doamne, tu singur.
3. Cu cīt mai adunat īntru sine va fi cineva - cu cīt mai limpezite cugetul si inima lui - cu atīt mai usor īi va fi sa priceapa lucruri mai multe, mai īnalte si mai nepatrunse, caci, pentru el, lumina īntelegerii vine de sus. O minte limpede, curata si statornica nu se risipeste īn mijlocul īndatoririlor zilnice - oricīt de multe ar fi chemata sa faca, caci pe toate le savīrseste cu gīndul la Dumnezeu, straduindu-se sa scuture, din launtrul sau, toata cautarea de sine. Ce anume te stīnjeneste si-ti aduce mai multe necazuri pe cap, daca nu tocmai pofta neīnfrīnata a inimii, lasata īn voia ei? Omul drept si evlavios īsi lamureste mai īntīi pe dinauntru rostul faptelor sale, abia apoi trece la ceea ce are de savīrsit si savīrseste pe din afara; si nu se lasa mīnat īncotro l-ar īmbia imboldurile stricate ale firii ci, el īnsusi stapīn, le tine pe toate cu tarie sub cīrma si īndrumarea dreptei judecati. Care lupta este mai apriga decīt a aceluia care vrea sa se biruiasca pe sine? Īntr-adevar, aceasta s-ar cuveni sa fie grija noastra dintīi: sa ne biruim pe noi īnsine, zi de zi sa sporim īn putere, pas cu pas si ceas cu ceas, īnaintīnd pe calea binelui.
4. Orice desavīrsire īn aceasta viata īsi are partea ei de nedesavīrsire si nu-i cunoastere sau cugetare īnalta nescutita de taine si umbre. Cunoasterea smerita de sine e o cale mai sigura spre Dumnezeu decīt iscodirea adīncurilor stiintei. Nu ca stiinta sau cunoasterea oricarui lucru ca atare nu ar fi buna īn sine, rīnduita si vruta chiar de Dumnezeu; dar pentru ca mai de pret e constiinta curata si o viata cinstita. Si tocmai fiindca numerosi sīnt cei ce se silesc sa adune cunostinte, mai curīnd decīt sa duca o viata dreapta si sfīnta, atīt de des vedem cum atītia ajung sa rataceasca drumul si sa aduca la urma rod putin sau deloc.
5. O, atīta silinta de si-ar da - pentru a plivi si stīrpi viciile si a rasadi īn sufletele lor virtutea -, cīta stradanie irosesc fara oprire īn dezbateri, n-ar fi atītea rele si atīta smintire īn rīndul credinciosilor, si nici atīta delasare īn manastiri. Caci de un lucru putem fi siguri: īn ziua judecatii nu vom fi īntrebati ce carti am citit, ci ce fel de fapte am savīrsit, nimeni nu va cerceta cīt de iscusiti am fost īn vorbire, ci cīt de crestineste ne-am trait zilele pe pamīnt. Spune-mi, unde s-au dus toti cei care, pīna nu de mult, erau socotiti drept mari īnvatatori si domni, cei care, pīna mai ieri, pe cīnd traiau īnca, se bucurau de o faima īnfloritoare pentru stiinta lor de carte? Scaunele lor sīnt goale si au fost date altora, si ma īntreb daca cineva īsi mai aminteste de ei. Cīt timp au fost īn viata, treceau drept barbati de vaza dar iata, nimeni, acum, nu-i mai pomeneste.
6. O, cīt de repede se stinge si amuteste toata slava lumii! Ce bine ar fi fost daca viata le-ar fi fost pe potriva stiintei de carte! Atunci, cu adevarat, citirile si īnvatatura lor ar fi avut un rost. Si cīti īn aceasta viata nu se pierd, cu toata stiinta lor zadarnica de carte, pentru ca prea putin se sinchisesc de slujirea lui Dumnezeu! Si tocmai pentru ca īn loc sa se smereasca pe sine le place mai curīnd sa treaca drept oameni de vaza, īn fumurile gīndului lor se mistuie pīna ce pier. Cu adevarat mare e cel ce are īn suflet dragoste mare. Cu adevarat mare este cel care se socoteste pe sine mic si toata fala si slava lumii o socoteste fara pret. Sabuit cu adevarat este acela care toate bunatatile pamīntului le socoteste gunoi, ca sa cīstige pe Hristos (Fil 3, 8). Si īnvatat cu adevarat e cel care se leapada de vointa sa, spre a putea face numai voia lui Dumnezeu.
__________________
Sć nu abaži inima mea spre cuvinte de vicleŗug, ca sć-mi dezvinovćžesc pćcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultaži Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
 



Subiecte asemćnćtoare
Subiect Subiect īnceput de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Urmarea lui Hristos NiCcoleta Din Noul Testament 23 07.07.2017 17:07:28
Tu eu si Hristos dumitrucelmare2000 Nunta 6 21.01.2012 20:57:29
lucrarea lui Toma de Kempis: Urmarea lui Hristos NiCcoleta Despre Biserica Ortodoxa in general 10 23.06.2010 01:05:14
Despre iubirea pentru Hristos-D, in si cu Hristos! alecsandru Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 3 05.11.2009 02:45:24
Hristos la 33 de ani andreicozia Din Noul Testament 2 20.09.2009 22:51:43