![]() |
![]() |
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Georgia - cruciata Răsăritului [SIZE=4]Nu poți să te joci cu cuvintele cu un georgian. El e pătruns de adevărul că „la început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul”. Nu actele, nu legile, ci cuvântul. Așa că dacă un georgian îți promite ceva, poți fi sigur că și dacă moare se străduiește să-și împlinească cuvântul. Așa a făcut și Georgi Maissuradze într-o seară, în Athos, când a promis că o să-mi arate „țara lânii de aur”. (Mi-a dat și un pomelnic atunci și așa am aflat prima ciudățenie ivirită: trebuia pomenit „mama Vasilli” – mama însemnând „părinte” sau „tată” în georgiană!). Am aflat că oaspeții sunt considerați pentru ei o binecuvântare de la Dumnezeu, așa că am ajuns în țara pusă sub patronajul Sfântului George (γεωργία – geōrgía indicând lucrarea pământului, de unde și γεωργ – geōrg) mai repede decât m-am așteptat, chiar la sărbătoarea Învierii Domnului![/SIZE] [SIZE=4] [/SIZE] [SIZE=4]Aveam să fiu fermecat de frumusețea și obiceiurile acestui pământ! Ei trăiesc la înălțimile la care noi facem excursii montane! La 2400 de metri – înălțime la care noi nu avem drumuri – se închină lui Dumnezeu în Mânăstirea Gergeti (Tsminda Sameba, Sfânta Treime), față-n față cu muntele Khasbegi, de 5047 de metri! Până acum câțiva ani în urmă puteai întâlni bărbați din Khevsur îmbrăcați în zale și înarmați cu paloșe, purtând îmbrăcăminte decorată cu cruci! Aceștia au un sistem strict de antrenament în arte marțiale, păstrat sub forma dansului războinic Khevsuruli, se închină la khati (icoane) din anumite locuri considerate sfinte și numite djvari (cruce) și venerează drapelul cruciat al Sfântului George (același din secolul 5 – motiv pentru care are 5 cruci). Chiar și în perioada comunistă își organizau pelerinajele-cruciade la djvari-urile lor. (Un djvari celebru e mânăstirea cu același nume, ridicată la Mtskheta încă din 545, pe locul unde a sfărâmat Sf. Nina idolul Armazi și unde se păstrează o parte din crucea sfintei, împletită din tulpini de viță și părul ei.) Etnograful Arnold Zisserman, care a petrecut 25 de ani (1842-1867) în Caucaz, spune că acești georgieni din munți sunt descendenți ai ultimilor cruciați, deoarece cultura lor populară și obiceiurile sociale și religioase se aseamănă foarte mult cu cele a cruciaților. Cine știe? Poate că într-adevăr sunt urmași ai alanilor și „francilor” cruciați aduși de regele David al IV-lea (1073-1125) Aghmashenebeli („Constructorul”) să populeze înălțimile caucaziene și să-și fortifice astfel granițele. „Orice băiat georgian e învățat prima oară să se roage și să se lupte – îmi spune Georgi – și neamul acesta era renumit încă din sec. 3 î. Hr. ca făuritor de arme. Georgienii sunt cei care au produs săbiile războinicilor ahei și troieni, însă, de-a lungul timpului, au devenit faimoși ca războinici, iar nu ca negustori. Comerțul caucazian a fost lăsat pe mâna armenilor”. Îi spun lui tamada (cel care prezidează supra – adică masa festivă dată în onoarea musafirului) că noi, românii, avem un sfânt georgian la mare cinste și care e creatorul limbii liturgice românești: Sf. Antim Ivireanul (1650‑1716) – mare teolog, mitropolit al Ungro-Vlahiei (1708-1716), autor al celebrelor Didahii, tipograf (a tipărit 63 de cărți, multe din ele pentru prima dată în limba română, iar în 1701 scotea la Snagov prima carte cu caractere arabe din lume – Liturghierul greco-arab), gravor și ctitorul mânăstirii bucureștene ce-i poartă numele. Toastăm și pentru sfințenia vieții mitropolitului Antim – în Georgia se obișnuiește ca la o masă simplă să se bea câte 10-15 pahare de vin, și trebuie neapărat însoțite de câte un toast: al cincilea trebuie să fie obligatoriu în memoria unei rude pierdute, iar ultimul de mulțumire lui Dumnezeu. Georgi batono (adică domnul), fiindcă era și zi sfântă de Paști, a scos și vestitul corn cu vin, folosit la ocazii speciale, când trece din mână în mână pe la toți mesenii. Am aflat aici că nu se fac urări când bei bere, decât pentru dușmani! Și fiindcă nu eram obișnuit cu atâta vin la o masă, într-un târziu s-a îndurat tamada să-mi spună că, dacă fac un toast de mulțumire, el este obligat să facă ultima închinare, cea în cinstea Domnului, după care nu mai are voie nimeni să bea! Dacă aș fi știut mai din timp... Se bea mult vin în Georgia, fiindcă aici este „locul de naștere al vinului”! Chiar și denumirea de vin provine de la gvin-ul georgian! Kakheti, Kartli, Imereti, Racha-Lechkhumi și Kvemo Svaneti sunt cele mai vechi locuri vinicole de pe pământ, unde se produce vin de peste 8000 de ani! Încă mai sunt folosite procedee de vinificare străvechi, de fermentare a mustului în ulcioare de lut (kvevri). Vinuri grele roșii, precum Saperavi, sau albe, ca Tibaani, Rkatsiteli sau Gurjaani, fac din Georgia un faimos producător mondial de vin. Georgia este primul stat creștin din lume – după cel al Armeniei. Cred că această țară a rămas profund ortodoxă și ca replică la faptul că perșii au vrut mereu să-și impună zoroastrismul în ținuturile ivire. (Este de evitat în discuții ecumenismul, pentru că georgienii îl consideră o mare erezie!). Conform tradiției, apostolul Andrei a propovăduit creștinismul în Iberia în primul secol, urmat de Simon Canaaneul, Matei, Toma și Tadeu. Crearea primei dieceze în Georgia îi e atribuită tot apostolului Andrei. Creștinismul devine cunoscut în Georgia însă după anul 303, o dată cu lucrarea misionară a Sf. Nina din Cappadocia. Până în 327, regele Mirian II al Georgiei de Răsărit și regina Nana a Georgiei de Apus au adoptat creștinismul ca religie de stat. Mirian și Sf. Nina sunt ctitorii catedralei Svetitskhoveli („Stâlpul de viață făcător”), prima biserică georgiană, făcută din lemnul cedrului crescut la Mtskheta, pe locul unde a fost îngropată Sidonia (sora evreului Eliaz) împreună cu cămașa lui Iisus. Biserica Georgiei a devenit autocefală atunci când Patriarhul Antiohiei l-a înălțat pe episcopul de Mtskheta la rangul de Catholicos de Kartli, în 466, act recunoscut de întreaga Biserică Ortodoxă. Ulterior (1010), Catholicosul a primit titlul complementar de Patriarh, astfel încât titlul întâistătătorului său a devenit: Catholicos-Patriarh al Întregii Georgii. Ca urmare a invaziilor tătare din secolele 13-14, Biserica și organizarea politică a Georgiei au avut mult de suferit. Atât regatul, cât și Biserica au fost împărțite în două părți distincte, administrate de doi Patriarhi-Catholicos. În 1801, Georgia de Răsărit, adică zona Kartli-Kakheti, a fost anexată de către țarul Rusiei. Până în 1811, întreaga Biserică a Georgiei a fost absorbită în structurile Bisericii Ruse, punându-se astfel capăt autocefaliei sale până în 1943, când va fi recunoscută de Uniunea Sovietică, și 1990, când și Patriarhia Ecumenică va face același lucru. Sovieticii au reușit ca în zece ani (1921-1931) Georgia să nu mai aibă 1450 de biserici, ci... 350, iar din 1600 de preoți să mai rămână... 300! Perioada cea mai glorioasă din istoria Georgiei a fost cea sub domnia sfintei regine Tamar (1184-1213), fiica regelui Georgi al III-lea (1156-1184) și strănepoata lui David al IV-lea (1073-1125 – cel care îi alungase pe selgiucizi din țară și „eliberase” și Armenia, anexând-o parțial). Imperiul de Trapezunt a fost practic dependent de Georgia pentru mai mult de două secole, dimpreună cu nordul Persiei. Regina Tamar era „regina Abhazilor, Kartveleților, Ranilor, Kakhilor și Armenilor, Shirvan-Shakhinilor și Shakh-in-Shakhinilor, Suverana Estului și Vestului”, iar georgienii o numeau pe această mare conducătoare „regina Tamar cea Mare” și au pictat-o până și în Betania, în Țara Sfântă. Există numeroase cântece, poeme și legende care o proslăvesc, și chiar și trupa Erisioni are o melodie – Samaia (cu un superb videoclip, ce se poate vedea pe www.youtube.com) – închinată ei! T’bilisiul, la vremea aceea, avea peste 100.000 de locuitori, cu puțin mai puțin decât Constantinopolul! Atunci s-au clădit catedrala Bagrati, mânăstirile Alaverdi și Gelati – unde se spune că este îngropată regina, într-o nișă secretă. Dinastia Bagrationilor, din care făceau parte cei trei monarhi, a fost instaurată de către Bagrat al III-lea (978-1014), cel care a unificat Georgia sub numele Sakartvelo și ctitor, între altele, al catedralei Bedia din Abhazia, unde este și înmormântat. În decursul secolului 16 Georgia se va diviza însă în regatele Imereti, Kakheti și Kartli, precum și în cinci principate sub oblăduire osmană și persană. Luptele permanente cu turcii în vest și cu persanii în est îl determinară pe regele Kartliei-Kakheti, Heraclius al II-lea (1744-1798) să încheie în anul 1783 und acord cu Ecaterina a II-a a Rusiei, prin care regatul est-georgian acceptă protecția rusă. O dată cu căderea Abhaziei, în 1864, Rusia va pune stăpânire pe întreaga zonă caucaziană, pe care o va numi Gruzia. Georgia va mai fi liberă, însă pentru scurtă vreme, între 1918 și 1921, pentru ca la 9 aprilie 1991 să‑și proclame din nou independența. Tot atunci au început însă și războaiele secesioniste – întreținute de Rusia – cu Abhazia și Osetia de sud-est. Instabilitatea politică, mișcările secesioniste și infrastructura slabă sunt cele mai mari probleme Georgiei actuale.[/SIZE]
__________________
|
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Acatistul Sfintei Cruci | denissa | Despre Biserica Ortodoxa in general | 32 | 07.11.2017 22:11:51 |
Acatistul Sfintei Nina | rusu nina | Intrebari utilizatori | 1 | 06.09.2011 23:46:26 |
Acatistul Sfintei Filofteia | mioara68 | Intrebari utilizatori | 0 | 07.12.2010 16:12:08 |
Acatistul Sfintei Efimia | umilinta | Rugaciuni | 5 | 08.02.2008 07:18:28 |
acatistul sfintei Efimia | umilinta | Rugaciuni | 0 | 04.02.2008 14:18:09 |
|