Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 09:31:16
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 9 (3)

În porțile fetei Sionului veseli-ne-vom de mîntuirea Ta.
„Sion” numește Cetatea cerească, după cum ne-a învățat Fericitul Pavel. Iar „porți” ale aceleia - bisericile de peste tot pămîntul, prin care au intrat în Cetate cei ce au crezut. Deci zice: Bucurîndu-ne și săltînd întru acestea pentru nădejdile învierii, Îl vom lăuda pe Pricinuitorul lor. Și, de vreme ce a pomenit surparea morții, a adăugat după cuviință:
15 Afundatu-s-au neamurile întru stricăciunea pe care au făcut-o, în cursa aceasta pe care au ascuns-o s-a prins piciorul lor.
16 Cunoaște-Se Domnul judecăți făcînd: întru lucrurile mîinilor lui s-a prins păcătosul.
Încă și aici numește „neamuri” ceata dracilor, că ei, lucrînd mîntuitoarea Cruce, prin aceasta au căzut din tiranie: „în cursa pe care au ascuns-o s-a prins piciorul lor, și întru lucrul mîinilor lui s-a prins păcătosul”.
Iar dacă graiurile puse înainte s-ar lua și pentru neamurile care n-au crezut și care i-au ucis pe bunii-biruitori Apostoli și Mucenici, și așa vom afla adevărul propovăduirii. Că prin junghierea acelora s-a adeverit și s-a întărit propovăduirea bunei-credințe, și pe mai mulți au vînat ei după ce au murit, decît cînd erau vii; și „întru lucrurile mîinilor lui s-a prins păcătosul”, și „Domnul S-a cunoscut judecăți făcînd”, iconomisind cu înțelepciune și dreptate.
17 Întoarcă-se păcătoșii la iad, toate neamurile cele ce uită pe Dumnezeu!
18 Că nu pînă în sfîrșit va fi uitat săracul, răbdarea săracilor nu va pieri pînă în veac.
Zice: Aceștia care n-au crezut dumnezeieștii propovăduiri se vor duce la iad foarte degrab și se vor da morții, iar cei goniți de dînșii nu s-au vătămat în zadar, pentru că „răbdarea săracilor nu va pieri pînă în veac”, și „cel ce va răbda pînă în sfîrșit, acesta se va mîntui” și „fericiți - cei săraci cu duhul, că a lor este Împărăția cerurilor”. Apoi, văzînd de departe cu ochi proorocești prădîndu-se propovăduitorii bunei-credințe de către cei rău-credincioși, zice rugător:
19 Scoală-Te, Doamne, să nu se întărească omul, să se judece neamurile înaintea Ta!
20 Pune, Doamne, dătător de lege peste ei, să cunoască neamurile că oameni sînt!
După cuviință, cineva ar fi putut întreba pe Iudei: Ce „dătător de lege” se roagă aici Proorocul să se dea? Pentru că marele Moisi, făcîndu-se slujitor al dumnezeieștii puneri de lege, primise sfîrșitul vieții demult și prea-demult, și alt dătător de lege după acela nu s-a mai sculat. Iar dacă nimeni altul nu se arată pus legiuitor nici Iudeilor, nici neamurilor, rămîne să se înțeleagă că S-a arătat de sus Dătător de lege al neamurilor Stăpînul Hristos, Care strigă în Sfintele Evanghelii: „S-a zis celor de demult: «Să nu ucizi!» - iar Eu zic vouă: Tot cel ce se mînie asupra fratelui său în zadar, va fi vinovat judecății. S-a zis celor de demult: «Nu vei prea-curvi!» - iar Eu zic vouă: Tot cel ce caută spre muiere spre a o pofti pe dînsa, iată, a prea-curvit cu dînsa întru inima lui!” - și celelalte toate asemenea.
Deci Proorocul se roagă a se pune peste neamuri legea Acestuia, ca, părăsind viața cea de fiară, să știe „că oameni sînt”. Că „omul - zice Proorocul - în cinste fiind, n-a priceput. Alăturatu-s-a cu dobitoacele fără de minte și s-a asemănat lor.” Pentru care zice și aici: „Cunoască neamurile că oameni sînt.”
21 Pentru ce, Doamne, stai departe, treci cu vederea în vremi de necaz?
22 Cînd se mîndrește necredinciosul, se aprinde săracul; se prind întru sfaturile care gîndesc.
Mi se pare că stai departe, Stăpîne, și nu vezi cele omenești, nefăcînd izbîndă celor nedreptățiți. Și aceia se topesc de mîhnire ca de foc, văzînd trufia celor ce îi nedreptățesc. Și foarte cu potrivire l-a pus pe acest „se aprinde”, că cei ce se mîhnesc se aseamănă celor ce se ard și izbucnesc suspinul pe gură ca pe un fum. Și din mîhnire – zice – li se face vătămare, venindu-le gînduri nu bine-cuvioase, ci îndoindu-se cu gîndul pentru purtarea Ta de grijă, că asta înseamnă „se prind întru sfaturile care gîndesc”. Și, învățîndu-ne pricina, a adăugat:
23 Că se laudă păcătosul întru poftele sufletului său, și cel ce face strîmbătate bine se cuvîntează.
Că, lucrînd ei nenumărate lucruri grele, dobîndesc și laude de la lingușitori.
24 Întărîtat-a pe Domnul cel păcătos, după mulțimea urgiei lui:
Aici, se cuvine a pune soroc și a aduce pe urmă:
Nu va căuta.
În loc de: „Întărîtat-a pe Domnul, zicînd: Nu va căuta”. Adică - lăsîndu-se prins de nebunie și turbare, ca și cum n-ar privi nimeni de deasupra - sare asupra a toată fărădelegea, nesocotind că Judecătorul va căuta cele ce se fac.
Apoi, o zice pe aceasta mai luminat:
25 Nu este Dumnezeu înaintea lui,
Cel necredincios și păcătos nu pune pe Dumnezeu înaintea ochilor lui niciodată, ci în fiecare zi și în toată vremea își pîngărește și își întină căile sale, necrezînd că este judecată:
se spurcă în toată vremea căile lui, se leapădă judecățile Tale de către fața lui.
Cu totul defaimă legile Tale, toată vremea o cheltuiește întru fărădelegi, căci „cel necredincios micșorează și netrebnicește poruncile lui Dumnezeu.”
Peste toți vrăjmașii săi va stăpîni.
Dar, cu toate acestea, bine-sporește. Apoi, zugrăvește covîrșirea îngîmfării:
26 Că a zis întru inima sa: Nu mă voi clăti din neam în neam, fără de rău.
Simmah a tălmăcit-o mai luminat: „Nu mă voi răsturna în neam și în neam, nici nu voi fi întru rea pătimire.” Îndrăznește această semeție „și socotește că, uneltind toate felurile răutății, nu va pătimi nici un lucru greu”.
27 A cărui gură de blestem este plină, și de amărăciune și de vicleșug. Sub limba lui - osteneală și durere.
Că vicleșuguri coase, și izvodește rele și viața lui sînt vrăjmășiile și bîntuielile asupra săracilor. „Osteneală nefolositoare și durere necîștigătoare - fără de acestea limba nu o mișcă, nici nu o clătește.”
28 Șade întru pitulare, cu cei bogați întru ascunsuri, ca să ucidă pe cel nevinovat.
Șezînd întru adunări și în sobor, gătește pîndiri și măiestrii asupra celor fără de vină. „Cei bogați cu păgînătatea trăiesc totdeauna întru luare în batjocură, că pîndesc pe cei fără de răutate. Și, într-alt fel, și bogații pîndesc pe cei săraci. Că diavolul a căutat să-L ucidă pe Hristos în taină. Că nevinovat cu mîinile și curat cu inima numai singur Dumnezeu este.”
29 Ochii lui spre cel sărac privesc: pîndește întru ascuns, ca leul în culcușul său, pîndește ca să răpească pe săracul, cînd îl va trage pe el.
30 În cursa lui îl va smeri pe el,
Precum își întoarce leul ochiul aici și acolo, căutîndu-și vînat, așa și acesta noaptea și ziua izvodește cu mintea măiestrii de răpiri și de lăcomie. Precum în peștera lui leul pîndește de-a pururea ca să răpească, „așa și diavolul în adunarea Iudeilor, ca într-un culcuș, a vînat pe Hristos, socotindu-L pe Dînsul că este numai om”.
dar se va pleca și va cădea, cînd va stăpîni el pe cei săraci.
Căci, cînd îi va birui pe toți, nu va scăpa nicidecum de gura morții, ci se va da mormîntului, asemenea celorlalți. „Căci a socotit vrăjmașul să-i domnească și pe Apostolii înșiși, încă și pe Mucenici. Dar, cînd i s-a părut că i-a stăpînit pe toți, atunci a căzut, zdrobindu-se, fiindcă acest «pleca-se-va» arată că s-a zdrobit.”
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 09:32:01
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Post Psalm 9 (4)

31 Că a zis întru inima sa: Uitat-a Dumnezeu, întors-a fața Sa, ca să nu vadă pînă în sfîrșit.
„Necredinciosul lucrează toate acestea împotriva săracilor lui Dumnezeu amăgindu-se pe sine și gîndind că nu este Dumnezeu privitor, «că a zis întru inima sa: Uitat-a Dumnezeu, întors-a fața Sa, ca să nu vadă pînă în sfîrșit.»” Dar cu nimic nu-l vor folosi pe dînsul graiurile acestea păgînești și gîndirile nedumnezeirii, ci prin înseși lucrurile va cunoaște că Stăpînul tuturor privește asupra faptelor omenești. Mîhnindu-se foarte din graiurile acestea păgînești, Proorocul schimbă iarăși cuvîntul întru rugăciune, zicînd:
32 Scoală-Te, Doamne Dumnezeul meu, înalță-se mîna Ta, nu uita pe săracii Tăi pînă în sfîrșit!
Fiindcă cei ce trăiesc întru păgînătate și întru fărădelege zic că „a uitat Dumnezeu”, învață-i pe dînșii prin cercare că n-ai uitat, nici nu Ți-ai întors fața Ta, ci faci purtare de grijă pentru cei nedreptățiți. Și, mai greu mîhnindu-se și căzîndu-i cu greu, a adăugat pentru hulele acelora:
33 Pentru ce a întărîtat necredinciosul pe Dumnezeu? Că a zis întru inima sa: Nu va căuta.
Se cuvine a înțelege că diavolul zice: „Cît de mult aș înghiți pe om, nu este Cel ce îl caută pe dînsul”. Dar, măcar de va gîndi așa de milioane de ori acela, Tu le vezi:
34 Vezi, că Tu la durere și la mînie iei aminte, ca să-l dai pe dînsul în mîinile Tale.
Așa a despărțit și Simmah: „Vezi, că Tu privești de sus truda și întărîtarea.” Iar Achila: „Văzut-ai, că Tu vezi osteneala și întărîtarea.” Deci: Măcar de ar zice de milioane de ori cei ce trăiesc întru păgînătate că „nu privești spre cele omenești”, noi știm că vezi, și privești de sus fărădelegile acestora și le dai lor vrednică pedeapsă.
Că Ție s-a lăsat săracul, sărmanului Tu să-i fi ajutor.
Pentru aceasta, Te rog pe Tine:
35 Zdrobește brațul celui păcătos și rău!
Și va fi aceasta, dacă numai vei voi să cauți păcatul lui, și îndată va fi deșert și se va da pierzării celei de tot - că aceasta a arătat zicînd:
Căuta-se-va păcatul lui, și nu se va afla.
Simmah a zis încă mai luminat: „Căuta-se-va păgînătatea lui, ca să nu se afle el.” Adică, aceea căutîndu-se și arătîndu-se, acesta a pierit.
36 Domnul este Împărat în veac și în veacul veacului,
De vreme ce necredinciosul zicea: „Nu caută, nici nu vede”, proorocescul cuvînt ne învață după cuviință că Domnul va împărăți, și că nu va împărăți așa prost, ci „în veacul veacului”. Iar lucrul cel osebit al împăratului este să poarte grijă de supușii lui.
pieriți, neamuri, din pămîntul Lui!
Cele ce trăiți întru fărădelege, cele ce nu ați primit mîntuitoarea propovăduire.
37 Pofta săracilor ai auzit-o, Doamne, la gătirea inimii lor a luat aminte urechea Ta.
Iar „gătirea”, Simmah a numit-o „sîrguință”. Și zice: Vezi ce doresc săracii cu de-adinsul și ce fel de osîrdie au. Apoi, ne învață aceasta mai luminat:
38 Judecă sărmanului și smeritului,
Acest lucru – zice - îl dorește fiecare din cei ce pătimesc nedreptate.
ca să nu adauge încă a se mări și a se trufi omul pe pămînt!
Că, pedepsindu-se cei ce trăiesc întru păgînătate și întru fărădelege, va fi folos prea-mare celorlalți, care vor privi la aceștia și nu vor îndrăzni a lucra cele asemenea. Și acestea nu prost le-a împreunat Proorocul cu Psalmul pus înainte, ci vrînd să arate în ce chip se afla firea oamenilor de demult și că Unul Născut Cuvîntul lui Dumnezeu, făcîndu-Se om în vreme potrivită, a pus peste răni doctorii potrivite. Lîngă acestea, ne învață și că, pe cei ce nu voiesc a primi nici un folos din facerea de bine, Dumnezeul tuturor îi va da la munci mai mari în ziua arătării Sale celei de a doua oară.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 09:32:42
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 10

TÎLCUIREA PSALMULUI 10
Întru sfîrșit, Psalmul lui David.
Fiind gonit de Saul, prea-dumnezeiescul David a zis Psalmul acesta către cei ce îl sfătuiau să-și dobîndească mîntuirea cu fuga. Și se potrivește la tot cel nedreptățit ce are nădejdea către Dumnezeu. Și este deasupra-scris „întru sfîrșit” fiindcă cuprinde mai-nainte grăire a dreptei judecăți a lui Dumnezeu și a pedepsei ce va să fie adusă asupra celor fără de lege.
Spre Domnul am nădăjduit, cum veți zice sufletului meu: Mută-te în munți ca o pasăre!
Zice: Pentru ce oare mă sfătuiești să fug, și munții să-i înconjur ca o pasăre ce zboară și să mut corturile aici și acolo eu, cel ce am nădejdea întemeiată către Dumnezeu și, pentru aceea, nu mă tem de neprieteni?
2 Că, iată, păcătoșii au întins arcul, gătit-au săgeți în tolbă, ca să săgeteze întru întuneric pe cei drepți la inimă.
De aici vedem că Proorocul a învîrtejit cuvintele spre Dumnezeu, învățîndu-ne că arcele și săgețile vrăjmașilor sînt gata și că ei vor, în întuneric, să folosească asupra noastră măiestria și pîndirile. Fiindcă „întuneric” a numit tăinuirea bîntuielii și ascunderii, și numele acesta arată noaptea fără lună. Iar „drepți cu inima”, nu a zis mărturisindu-și fapta bună desăvîrșită, ci știind că n-a lucrat nimic spre vătămarea lui Saul, ci a păzit totdeauna spre dînsul dragoste prea-multă.
3 Cele ce Tu ai săvîrșit, ei le-au surpat.
Zice: Nu am răpit împărăția, ci am primit hirotonia de la darul Tău, iar aceia se ispitesc a mă pierde, într-armîndu-se împotriva hotărîrii Tale.
Dar Dreptul ce a făcut?
4 Domnul este în Biserica cea sfîntă a Sa, Domnul în cer are scaunul Său, ochii Lui privesc peste lume, genele Lui cearcă pe fiii oamenilor.
5 Domnul cearcă pe cel drept și pe cel necredincios.
Aceia m-au urît, iar Tu, Drept Judecător - șezînd în scaunele cerești și făcînd a Ta arătare în Biserica de pe pămînt - privești peste toată lumea și destul Îți sînt Ție numai genele ochilor ca să cunoști toate cele omenești. Și ști cu de-amănuntul faptele celor nedrepți și ale celor drepți și cumpănești răsplătirile după lucruri. Dar se cuvine a ști că și „ochi”, și „gene”, și „scaune” și celelalte ca acestea, le zice mai trupește, învățîndu-i pe oameni cele dumnezeiești din lucrurile omenești, adică punînd lucrărilor dumnezeiești numiri de mădulare omenești.
6 Iar cel ce iubește nedreptatea urăște sufletul său,
Cel ce-și iubește sufletul său urăște nedreptatea, iar cel ce are dragoste spre aceea măiestrește pieire sufletului său, căci trage asupră-și dumnezeiasca urgie, pentru care vorbește proorocescul cuvînt:
7 că va ploua peste păcătoși lațuri, foc, și pucioasă și duh de vifor -
Închipuie pedepsele de la cele făcute de demult Sodomei și Gomorei, pentru că Domnul a plouat din cer foc și pucioasă peste cetățile acelea. Deci așa i-a îngrozit și aici, nu ca și cum va aduce asupră-le negreșit pe acelea, ci arătînd muncile cele de multe feluri.
partea paharului lor.
Pe acestea - zice - și le-au agonisit loru-și cu sorți, alegînd fărădelegea. Iar „pahar” numește aici munca. Așa, încă și într-alt Psalm: „Paharul este în mîna Domnului, cu vin neamestecat, plin de amestecătură.” Și, după puțin: „Bea-vor toți păcătoșii pămîntului.” Acest pahar i s-a poruncit Fericitului Ieremia să-l aducă neamurilor.
8 Că drept este Domnul și dreptățile a iubit, îndreptări a văzut fața Lui.
Zice: Domnul le aduce pe acestea asupra celor ce trăiesc întru răutate, căci, fiind izvor al dreptății, folosește îndreptarea ca pe o cîrmă și le orînduiește pe toate.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 09:34:10
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Post Psalm 11

TÎLCUIREA PSALMULUI 11
Întru sfîrșit, pentru a opta, Psalmul lui David.
De aceeași înțelegere se ține și Psalmul acesta, că mustră pe cei ce viclenesc și, făgăduind prietenie, îl dau pe dînsul lui Saul, vrăjmașul lui, vestindu-i aceluia unde petrecea. Și are deasupra-scrierea „pentru a opta”, pomenind dreapta Judecată a lui Dumnezeu, pe care o va face Dreptul Judecător după cea de „a șaptea”, cum am zis mai înainte. Pentru aceasta s-a și scris „întru sfîrșit”, fiindcă mai-nainte grăirea va să fie în vremile cele mai de pe urmă.
Mîntuiește-mă, Doamne, că a lipsit cel cuvios, că s-au împuținat adevărurile de către fiii oamenilor.
Mă rog a dobîndi de la Tine mîntuirea - o Stăpîne! - fiindcă lucrul adevărului se primejduiește să se stingă, toți - ca să zic cu un cuvînt - bolind cu necredința unora față de alții.
Apoi, povestește mai luminat cele îndrăznite de aceia:
2 Deșarte a grăit fiecare către vecinul său,
Că fățărnicesc prietenie, dar le lucrează pe cele ale vrăjmașilor.
buze viclene - în inimă, și în inimă au grăit rele.
Cu vicleșug - zice – vorbesc unii cu alții: acesta trimite cu buzele minciuni în inima aproapelui, și acela îi trimite împotrivă iarăși cele asemenea. De aici, îi îngrozește pe dînșii cu munca:
3 Pierde-va Domnul toate buzele cele viclene, limba cea mare grăitoare,
Și care este felul marii grăiri?
4 pe cei ce au zis: Limba noastră o vom mări, buzele noastre la noi sînt, cine este Domn al nostru?
Ei nu suferă - zice - să măsoare cuvintele cu firea lor, nici nu voiesc a căuta spre dumnezeieștile legi, ci, deschizînd gură fără uși, grăiesc cu slobozenie ceea ce voiesc, defăimînd dumnezeiasca îndelungă-răbdare și nicicum socotind că sînt sub stăpînirea lui Dumnezeu. Unul ca acesta era Faraon, care zicea: „Nu știu pe Domnul!” Unul ca acesta era Rampsak[COLOR=#800080][1][/COLOR], care îndrăznea a zice: „Să nu te amăgească pe tine Dumnezeul tău, întru Care tu ai nădăjduit, că va izbăvi Ierusalimul din mîna mea.” Unul ca acesta era Nabucodonosor[COLOR=#800080][2][/COLOR], care îi înfricoșa pe acei viteji Tineri[COLOR=#800080][3][/COLOR]și nu se înfiora a zice: „Cine este Dumnezeu care vă va scoate pe voi din mîinile mele?” Dar și aceia au luat pedeapsă pentru cele pe care le-au îndrăznit, și aceștia pentru care povestește proorocescul cuvînt vor lua muncile cele vrednice. Și, aceasta însemnînd-o, a adăugat:
5 Pentru necazul scăpătaților și suspinul săracilor acum Mă voi scula, zice Domnul, pune-Mă-voi întru mîntuire, îndrăzni-voi întru ei.
Nu-i voi trece cu vederea pe dînșii, care se tînguiesc și suspină pentru fărădelegea îndrăznită asupra lor, ci, scuturînd de la Mine îndelunga-răbdare ca pe un somn, voi face mîntuirea lor luminată și strălucită. Așa a tălmăcit Simmah: „Voi rîndui mîntuire arătată.” Și, învățîndu-ne că cele zise vor fi cu adevărat, a adăugat:
6 Cuvintele Domnului: cuvinte curate, argint cu foc lămurit, ales de pămînt, curățit de șapte ori.
Pe acest „de șapte ori” l-a pus în loc de „de multe ori”, că dumnezeiasca Scriptură are acest obicei.
7 Tu, Doamne, ne vei păzi pe noi și ne vei feri de neamul acesta și în veac.
Pentru că, fiind păziți de darul Tău, nu numai că vom scăpa de cursele neamului acestuia de acum, ci vom dobîndi și mîntuirea cea veșnică.
8 Împrejur necredincioșii umblă, după înălțimea Ta ai înmulțit pe fiii oamenilor.
Părăsind calea dumnezeiască, cei ce trăiesc întru păgînătate se rătăcesc aici și acolo, ispitindu-se a împrejura și a înconjura pe cei mai blînzi și mai buni. Iar Tu, arătîndu-Te dintru înălțimea firii Tale, învrednicești de purtarea Ta de grijă pe cei luptați și supărați cu război de aceia, mîngîindu-i acum întru necazuri și, după puțin, dăruindu-le mîntuire desăvîrșită.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Vezi tîlcuirea deasupra-scrierii Psalmului 13.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Împărat Babilonian (604-562), care a dus norodul lui Israil în robia de 70 de ani. În 597, Nabucodonosor cucerește Ierusalimul și strămută pe Împăratul Ioiachim împreună cu curtea sa, cu meșteșugarii și cu ostașii. Urmașul acestuia, Sedechia, se răzvrătește, și în 587 Ierusalimul e iarăși cucerit și jefuit, Biserica e dărîmată și sînt strămutați alți Iudei. Apoi, în 582, urmează o nouă strămutare, după răscoala în care a fost ucis guvernatorul Godolia. Puțini dintre cei robiți aveau să se întoarcă la Ierusalim, mai întîi cu Zorobabel (vezi nota de la tîlcuirea stihului 51, Psalm 17) și apoi cu Ezdra.

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Pentru că nu au vrut să se închine idolului de aur, cum era porunca împăratului Nabucodonosor, „Tinerii ce au mers din Iudeea în Babilon oarecînd” - Anania, Azaria și Misail - au fost aruncați într-un cuptor, pe care - așa cum spune irmosul - „de șapte ori muncitorul Haldeilor l-a ars nebunește cinstitorilor de Dumnezeu”. Iar ei „cu credința Treimii văpaia cuptorului au călcat-o, cîntînd: Dumnezeul Părinților noștri, bine ești cuvîntat!” „Cei trei Tineri cu trei guri lăudau Treimea, binecuvîntînd pe Tatăl, și pe Fiul și pe Sfîntul Duh”, și au fost păziți nevătămați de Sfîntul Arhanghel Mihail. Minunea a fost atît de mare, încît Nabucodonosor, „văzîndu-i pe aceștia cu putere mai bună mîntuiți de Făcătorul și Mîntuitorul, a strigat: Tineri, binecuvîntați-L; preoți, lăudați-L; noroade, prea-înălțați-L întru toți vecii!” Într-adevăr, după ce a văzut cu ochii săi patrubărbați în mijlocul focului, dintre care unul „asemeni fiilor zeilor” (Arhanghelul Mihail), împăratul a poruncit să fie cinstit în tot Babilonul Dumnezeul lui Israil (vezi și laDaniil3:1-29).
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 09:34:46
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 12

TÎLCUIREA PSALMULUI 12
Întru sfîrșit, Psalmul lui David.
Marele David a adus către sine și Psalmul acesta, nefiind gonit însă de Saul, ci de Avesalom. Cele din vremea lui Saul erau mai înainte de păcat, și pentru aceea se ziceau cu multă îndrăzneală, iar cele din vremea lui Avesalom sînt după păcat, și de aceea cuvintele sînt amestecate cu plîngere și suspin.
Pînă cînd, Doamne, mă vei uita pînă în sfîrșit?
„Uitare”, a numit întîrzierea ajutorului, și se roagă să nu fie uitat „pînă în sfîrșit”, adică să nu fie lipsit de tot de dumnezeiasca Pronie.
2 Pînă cînd întorci fața Ta de către mine?
Graiul acesta l-a pus din metafora celor ce se mînie și nu voiesc a-i vedea pe cei ce le-au greșit. Pentru care, după puține, zice: „Caută spre mine și mă miluiește.” Și - nici „față” înțelegînd pe „față”, nici „întoarcere” pe „întoarcere” - iarăși închipuie cuvîntul din lucrurile omenești.
3 Pînă cînd voi pune sfaturi în sufletul meu, dureri în inima mea, ziua și noaptea?
Mă sfarm cu inima noaptea și ziua, gîndurile le întorc și le învîrtesc: uneori nădăjduiesc că voi dobîndi iubirea Ta de oameni, alteori mă îndoiesc, și alteori iar opresc nădejdile cele bune.
4 Pînă cînd se va înălța vrăjmașul meu asupra mea?
Acestea se potrivesc să le zicem și noi cînd sîntem luptați de diavolul, pururea chemînd dumnezeiescul ajutor. Pentru că și prea-dumnezeiescul David se mîhnea, văzîndu-i pe vrăjmași mai puternici.
5 Caută, auzi-mă, Doamne Dumnezeul meu, luminează-mi ochii mei, ca nu cîndva să adorm întru moarte,
Fiind înconjurat cu noaptea primejdiilor, sînt ținut cu mîhniciunea ca și cu un somn. Arătîndu-se lumina ajutorului Tău, ar risipi noaptea primejdiilor și ar curma somnul mîhniciunii; dar, dacă vei întîrzia ajutorul, mă tem ca somnul să nu se prefacă întru moarte, făcîndu-se mai puternică scîrba decît gîndurile.
6 ca nu cîndva să zică vrăjmașul meu: Întăritu-m-am asupra lui. Cei ce mă necăjesc se vor bucura de mă voi clăti.
Să nu mă arăți bucurie vrăjmașilor, căci aceasta îmi este prea-de mîhnire mai mult decît toate.
7 Iar eu spre mila Ta am nădăjduit,
Și de aici este arătat că a zis Psalmul acesta după păcat, căci nu se bizuie la dreptate, ci la milă, și la aceasta zice că nădăjduiește.
bucura-se-va inima mea de mîntuirea Ta.
La mila Ta am acum nădejdile și, după ce voi dobîndi mîntuire și mă voi izbăvi de mîhnire, voi face cîntarea de laudă cu toată dulceața. Că a adăugat aceasta:
Cînta-voi Domnului, Celui ce mi-a făcut bine mie, și voi cînta numelui Domnului celui înalt.
Zice: Deși nu știu negrăita Ta fire, îmi ajunge mie să mă închin, și să laud numele Tău și să cer tot ajutorul Tău cel drept. Căci cred că-l voi dobîndi pe acesta chemîndu-l numai.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 09:36:15
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Post Psalm 13

TÎLCUIREA PSALMULUI 13


Întru sfîrșit, Psalmul lui David.

Și Psalmul acesta ne trimite „la sfîrșit”, fiindcă mai-nainte vestește pentru cele ce vor să fie. Iar pricina lui este aceasta: Oarecînd, s-a ridicat cu oaste asupra Iudeilor Senaherim, împăratul Asirienilor, și a luat multe cetăți, pe unele cu făgăduințe, iar pe altele cu înconjurarea.[COLOR=#800080][1][/COLOR]Și, nădăjduind să biruiască încă și Ierusalimul, l-a trimis pe Rampsak, voievodul lui, către Iezechia[COLOR=#800080][2][/COLOR], care stăpînea atunci peste Iudei. Rampsak grăia cuvinte hulitoare și păgînești asupra lui Dumnezeu, zicînd: Spuneți Iezechiei: „Să nu te amăgească Dumnezeul tău, spre Care tu ai nădăjduit, că va izbăvi Ierusalimul din mîna mea. Unde sînt dumnezeii Hamatului și Arfadului? Și unde este dumnezeul cetății Samariei? Au doară a putut să se izbăvească din mîna mea? Va izbăvi Domnul Ierusalimul din mîna mea?” Iar Iezechia, după ce a defăimat oastea lui cea prea-mare și nebunia cuvintelor lui, cu a sa bună-credință a chemat dumnezeiescul ajutor, și l-a dobîndit îndată. Pentru că Dreptul Judecător, urînd păgînătatea aceluia și primind buna-credință a acestuia, a ucis printr-un Înger o sută optzeci și cinci de mii de Asirieni, și pe ceilalți i-a întors în fugă. Iar celor închiși și înconjurați le-a dăruit prea-slăvita mîntuire.
Zis-a cel nebun întru inima sa: Nu este Dumnezeu!
Foarte se potrivește cuvîntarea Psalmului acestuia cu cuvintele lui Senaherim și ale lui Rampsak. „Aceia ziceau că Iezechia se amăgește, ca și cum nu ar fi fost Dumnezeu să stea înainte pentru Iudeea. Însăși viața și petrecerea le erau stricate celor de prin prejurul lui Senaherim, încît nici Dumnezeu n-a aflat între dînșii pe vreunul grijindu-se de fapta bună. Toate se abătuseră spre răutate. Dar ce? Au nu vor cunoaște aceștia, «cei ce cheltuiesc norodul Lui și îl mănîncă în loc de pîine», prin înseși lucrurile, puterea lui Dumnezeu? Ba toți Îl vor cunoaște din lucruri că bate război cu dînșii. Și de acolo le va veni lor frică, de unde nu au așteptat: unde ar fi socotit că Dumnezeu se grijește de Iudei și că se vor ucide de Înger? Și cei ce au batjocorit sfatul săracului și smerit-cugetătorului Iezechia, ce se bizuia lui Dumnezeu mai vîrtos decît armelor, vor înțelege că acela ce s-a atîrnat pe sine de Dumnezeu a cîștigat nădejdea care nu rușinează. Că cine altul decît Dumnezeu îi va mîntui apoi pe cei rămași în Sion și va întoarce semințiile robite de demult? - încît se va face bucurie de obște celor 12 seminții, a căror rădăcină și începătură a fost Patriarhul Iacov, căruia i s-a schimbat numele în «Israil», de la dînsul numindu-se și semințiile acestea «Iacov» și «Israil».”
Acestea sînt cîte privesc către istorie, dar să cercăm înțelegerea mai cu de-amănuntul.
2 Stricatu-s-au și urîți s-au făcut întru meșteșuguri, nu este cel ce face bunătate.
Temelie și rădăcină a păgînătății este viața cea stricată, pentru că ei, dîndu-se pe sine la desfrînare și la viață de fiară, au scos din minte pomenirea lui Dumnezeu. Și au urmat nebuniei povățuitorului și supușii: unii[COLOR=#800080][3][/COLOR], lepădîndu-se de Dumnezeu cu totul și hotărînd că nu este nicidecum Dumnezeu, ci numai un nume deșert și peste nici o ființă rînduit; alții[COLOR=#800080][4][/COLOR], numindu-i ca și cum ar fi dumnezei pe cei ce nu sînt și împingîndu-L în lături pe Cel ce singur este Dumnezeu cu adevărat; iar alții[COLOR=#800080][5][/COLOR], făcîndu-și socoteala că este Dumnezeu, dar dovedind și arătînd că nu poartă grija celor de pe pămînt și nu privește nicicum la cele omenești. Deci toți împreună s-au abătut într-o socoteală lepădătoare de Dumnezeu, dar nu îndrăzneau să zică aceasta cu gura și să se lepede cu buzele, căci gîndurile firești îi povățuiau către mărturisirea cunoștinței lui Dumnezeu. Cu inima se încredințau însă pe sine, făcîndu-se cu adevărat fără de minte și înnebunindu-se, că Acesta nu este Dumnezeu întru totul. Cu toate acestea, cele lucrate de dînșii erau mustrare a gîndului lor fără de Dumnezeu, pentru că din rod se cunoaște pomul. Drept aceea, cu înseși faptele și cu toată viața lor și-au stricat sufletul, dîndu-se cu trupul la toată stricăciunea, încît și bărbații se înnebuneau asupra bărbaților, și se stricau pe sine cu toate lucrările cele fără de lege și cu fapte ce nu-s vrednice de grăit și urîți erau pentru dînsele. Cum nu ar fi prea-arătați așadar - măcar de ar fi și scris cu cuvîntul deasupra loru-și nenumărați dumnezei, măcar de ar fi și zis cu buzele că știu și că mărturisesc pe Dumnezeul cel peste toate - că întru inima lor, adică în mintea lor, nu era nici o înțelegere adevărată pentru Dumnezeu? Deci într-acest chip era toată viața mai înainte de venirea Mîntuitorului nostru. Iar „nebun” s-a numit, prea-adevărat și prea-firește, cel lepădat de Dumnezeu. Că, dacă „frica lui Dumnezeu este începătura înțelepciunii”, apoi nefrica și lepădarea vor fi împotrivnice înțelepciunii.
3 Domnul din cer a privit peste fiii oamenilor, ca să vadă de este cel ce înțelege sau cel ce caută pe Dumnezeu.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 09:36:45
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 13(2)

4 Toți s-au abătut, împreună netrebnici s-au făcut, nu este cel ce face bunătate, nu este pînă la unul.
„Cel ce întru cele înalte locuiește și peste cele smerite privește” nu a trecut însă cu vederea ce lucrau și grăiau aceia, ci, făcînd cu de-adinsul cercare a înseși gîndurilor, i-a văzut pe toți asemenea ținuți cu reaua-credință și cu fărădelegea vieții. Se aseamănă aceasta celor zise către Avraam: „Strigarea Sodomei și a Gomorei s-a înmulțit către Mine și păcatele lor sînt mari foarte. Deci, pogorîndu-Mă, voi vedea dacă acelea se săvîrșesc după strigarea ce vine către Mine.”
5 Au nu vor cunoaște toți cei ce lucrează fărădelegea? Cei ce mănîncă pe norodul Meu întru mîncare de pîine? Pe Domnul nu L-au chemat.
6 Acolo s-au temut de frică, unde nu era frică.
Zice: Nu ați voit să cunoașteți aceasta, cei ce îl mîncați, deci vă veți învăța prin însăși cercarea lucrurilor că norodul Meu nu va fi lesne prins, nici nu îl veți cheltui pe dînsul ca pe niște pîine ce se mănîncă, defăimînd a Mea purtare de grijă. Căci „pe Domnul nu L-au chemat” aceasta zice. De aceea, cei ce grăiți fără frică și nu vă temeți de nimeni, veți cădea întru frică și temere și vă veți întoarce în fugă, nimeni din oameni înfricoșîndu-vă, nici gonindu-vă. Că asta arată aceea, adică: „Acolo s-au temut de frică, unde nu era frică.” Iar întrebarea „Au nu vor cunoaște toți cei ce lucrează fărădelegea?” se cuvine a o citi după fățărnicie.
Iar aceasta: „Domnul din cer a căutat peste fiii oamenilor, ca să vadă de este cel ce înțelege sau cel ce caută pe Dumnezeu”, a închipuit-o omenește, arătînd că a trimis Asirienilor pedeapsă din cer. Dar noi știm că Dumnezeul tuturor e pretutindeni de față și ține ocolul pămîntului și pe cei ce locuiesc pe dînsul „ca niște lăcuste”, după glasul Proorocului.
7 Că Dumnezeu este în neamul drepților. Sfatul săracului l-ați rușinat, iar Domnul nădejdea lui este.
Domnul tuturor le face pe acestea pentru fapta bună a lui Iezechia și pentru neamul ce se păștea de acela cu buna-credință. Pe care – zice - voi, cei rău-credincioși, l-ați defăimat ca pe unul prost și ați luat în batjocură nădejdea lui spre Mine cea tare și întemeiată. Că pe aceasta a numit-o „sfat”, în loc de „scop”. Acela însă a ținut - zice - nădejdea către Mine ca pe o ancoră sfințită și a dobîndit mîntuire cu adevărat, după cum a nădăjduit. Că aceasta a adăugat:
8 Cine va da din Sion mîntuire lui Israil?
Și acest cuvînt are proorocie: nu numai că vestește mîntuirea făcută atunci celor înconjurați, ci și mîntuitoarea arătare a Mîntuitorului nostru, petrecută cu multe vremi mai pe urmă.
Cînd va întoarce Domnul robia norodului Său, bucura-se-va Iacov și se va veseli Israil.
Că, de vreme ce 10 seminții și multe cetăți de-ale Iudeilor erau robite acum, se roagă ca aceia să dobîndească mîntuirea și să-și ia înapoi slobozenia. Atunci - zice - va fi mai mare veselia norodului cu îndoită numire - că nu se numea numai „Iacov”, ci și „Israil”, moștenind și numirea pusă de Dumnezeu strămoșilor lor.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]În 701 înainte de Hristos, Senaherim îi cere tribut lui Iezechia și apoi împresoară Ierusalimul.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Împărat al Iudeii (716 - 690), unul dintre cei mai bine-credincioși. Pentru credința și nădejdea lui, Dumnezeu a făcut acea înfricoșată minune de care este vorba aici, și încă alte două, așa cum se arată la tîlcuirea Psalmului 20.

[COLOR=#800080][3][/COLOR]ateii

[COLOR=#800080][4][/COLOR]Politeiștii, închinătorii la idoli.

[COLOR=#800080][5][/COLOR]Așa-numiții „deiști”, din care se trag francmasonii.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 09:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 02:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 12.12.2011 00:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 19.02.2009 00:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 09:23:23