Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 09:45:06
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 16

TÎLCUIREA PSALMULUI 16
Rugăciunea lui David.
Fiind gonit de Saul și pătimind multe feluri de bîntuieli, Îl cheamă spre ajutor pe Dumnezeul tuturor:
Auzi, Doamne, dreptatea mea, ia aminte cererea mea, ascultă rugăciunea mea - nu întru buze viclene.
Iarăși, „dreptate” nu zice aici fapta bună desăvîrșită, ci cererea cea dreaptă. Ceilalți tălmăcitori nici nu au adăugat pronumele „mea”, ci Simmah și Teodotion L-au numit pe Dumnezeu „Domn al dreptății”, iar Achila a zis așa: „Auzi, Doamne, drept”, în loc de: „cu dreptate, nu cu îndelungă-răbdare”. Iar acest „nu întru buze viclene”, Simmah l-a zis: „nu prin buze viclene”, adică: Aduc rugăciunea cu buze curate, nu unele cugetînd, și altele grăind, ci limba o am împreună-mărturisind cu socoteala.
2 De la fața Ta judecata mea să iasă, ochii mei să vadă dreptate.
Te rog să judeci cele pentru mine, căci știu dreptatea hotărîrii Tale.
3 Ispitit-ai inima mea, cercetat-o-ai noaptea, cu foc m-ai lămurit, și nu s-a aflat întru mine nedreptate.
4 Ca să nu grăiască gura mea lucrurile oamenilor,
Aici, ne învață că, apucînd pe Saul de multe ori în mîna sa, n-a suferit a-l ucide, ci a răsplătit nedreptatea cu facere de bine. Pentru aceea a pomenit și noaptea întru care a făcut acest lucru, atunci cînd, dormind Saul, l-a păzit și nici unuia dintre ai săi nu i-a dat voie să aducă asupra lui rana purtătoare de moarte. Însă „noapte” numește cu închipuire și primejdiile, pentru întunecarea mîhnirii, precum „lămurire prin foc” numește cercarea. Căci: „Cu foc m-ai lămurit - zice - și nu s-a aflat întru mine nedreptate”, că, cercîndu-mă ca pe aur, curat m-ai aflat - o Stăpîne! Că atîta stau de departe de a vătăma pe neprietenul meu, încît și despre defăimare am păzit limba mea slobodă și n-am suferit a grăi cele pe care le lucrează el.
pentru cuvintele buzelor Tale eu am păzit căi aspre.
Plecîndu-mă poruncilor Tale, am făcut și acest lucru greu și ostenitor.
5 Săvîrșește pașii mei întru cărările Tale, ca să nu se clătească pașii mei.
Deci Te rog să nu se abată în lături scopul meu. Și va fi acest lucru, dacă aș dobîndi ajutorul Tău. Că „pași” a numit pornirea faptei.
6 Eu am strigat, că m-ai auzit, Dumnezeule,
Nu în zadar - zice - am rostit cuvintele acestea, ci avînd cercarea iubirii Tale de oameni, că de multe ori m-ai auzit cînd Te-am chemat.
pleacă mie urechea Ta și auzi graiurile mele!
7 Minunate fă milele Tale, Cel ce mîntuiești pe cei ce nădăjduiesc spre Tine.
Deci, primește rugăciunea și pornește multe limbi spre lauda Ta. Căci cei ce s-au miluit de Tine îl vor vedea pe cel nedreptățit și vor lăuda purtarea Ta de grijă, obișnuind Tu a le dărui ajutor celor ce nădăjduiesc spre Tine.
8 De cei ce stau împotriva dreptei Tale păzește-mă, Doamne, ca pe lumina ochiului.
Împotrivă-stătători dreptei lui Dumnezeu i-a numit pe cei ce-i dădeau lui război, și prea-cu cuviință, fiindcă el fusese uns de Dumnezeu și de la Dînsul dobîndise împărăteasca hirotonie. Deci zice: Hotărîrii Tale se pun împotrivă cei ce au pornit războiul împotriva mea. Și se roagă să dobîndească păzire ca și lumina ochiului, care are ca pe niște îngrădiri sprijinirea sprîncenelor, ce trimit la tîmple umezeala sudorilor și izbăvesc vederea de vătămare, iar în loc de pari, are genele; acest fel de purtare de grijă se roagă să o dobîndească.
Întru acoperămîntul aripilor Tale mă vei acoperi
9 de către fața necredincioșilor ce m-au necăjit pe mine.
Folosind altă icoană, iarăși se roagă să dobîndească purtarea de grijă. Că „aripi” numește iutea și grabnica întemeiere a purtării de grijă, căci ușoară este pornirea aripilor. Am auzit zicînd și pe marele Moisi: „Întinzîndu-Și aripile Sale, i-a primit pe dînșii și i-a ridicat pe umerele Sale.” Încă și Domnul a zis către Ierusalim: „De cîte ori n-am voit să adun pe fiii tăi în ce chip găina adună puii săi sub aripile sale, și n-ați voit!”
Vrăjmașii mei sufletul meu l-au înconjurat.
10 Grăsimea lor au încuiat-o, gura lor a grăit mîndrie.
Oarecari au numit „grăsime” buna-norocire și sănătatea, dar mie mi se pare că numește așa dragostea și iubirea de frați, că aceasta arată urmarea graiurilor. Așadar, zice: Încuind toată fireasca milostivire și nedînd nici un loc gîndurilor iubirii de oameni, ei grăiesc graiuri înalte și trufașe, și alcătuiesc și așează asupra mea pîndiri și măiestrii de multe feluri.
11 Scoțîndu-mă, acum m-au înconjurat, ochii lor i-au pus ca să-i plece în pămînt.
Ei m-au izgonit din pămîntul strămoșesc și iarăși aleargă aici și acolo, voind să mă prindă, fiindcă nu voiesc să vadă dreptatea, ci au ochiul minții abătut în altă parte. Așa a tălmăcit și Simmah: „Ochii lor i-au tocmit să-i plece în pămînt într-altă parte.”
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 09:45:50
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 16 (2)

12 Apucatu-m-au ca un leu gata spre vînat și ca un pui de leu ce locuiește întru ascunsuri.
Lepădînd cuvîntarea firii[COLOR=#800080][1][/COLOR], urmează fiarelor ce voiesc hrana, și împrejur o pîndesc și se pornesc de năprasnă.
13 Scoală-Te, Doamne, întîmpină-i pe ei, și-i împiedică pe dînșii! Izbăvește sufletul meu de la cel necredincios cu sabia Ta, de la vrăjmașii mîinii Tale.
Pornirea acelora oprește-o - o Stăpîne! – cu opririle pe care le ști. Că „împiedică” aceasta a zis, din metafora celor ce îi surpă pe furiș pe cei ce aleargă. Iar pe mine - zice - slobozește-mă de bîntuiala acelora, abătînd sabia Ta asupra lor.
14 Doamne, din puțin de pe pămînt
Adică: Cu hotarul Tău îi trimiți la moarte pe oameni, căci Tu ai zis: „Pămînt ești și în pămînt te vei întoarce.”
împărtășește-i pe dînșii în viața lor, și de cele ascunse ale Tale să se umple pîntecele lor.
Zice: Iar eu, deși lesne Îți este a-i trimite la moarte, Te rog să-i risipești vii pe dînșii, și reaua lor întovărășire să se strice și să se împărtășească ei de pedepsele învistierite la Tine. Așa zice încă și Dumnezeu Însuși, în cîntarea marelui Moisi: „Au nu toate acestea s-au adunat la Mine și s-au pecetluit întru comorile Mele? În ziua izbîndirii le voi răsplăti, în vremea cînd va greși piciorul lor.”
Săturatu-s-au fiii și au lăsat rămășițele pruncilor lor,
Simmah a tălmăcit așa: „Sătura-se-vor fiii și vor lăsa rămășițele pruncilor lor.” Știu - zice - că vei aduce dreapta Ta pedeapsă nu numai asupra lor, ci și peste fiii lor și peste nepoții lor, cei ce au urmat răutatea strămoșilor. Iar acest „se vor sătura” înseamnă: Se vor împărtăși de cele rele pînă la sațiu.
15 iar eu întru dreptate mă voi arăta feței Tale, sătura-mă-voi cînd mi se va arăta mie mărirea Ta.
Adică mie, robului Tău - zice. Că aceia vor fi pedepsiți precum am spus, iar eu mă voi desfăta întru bunătățile Tale, trimise de dreapta Ta purtare de grijă, primind cercare și probă prea-mare a facerii Tale de bine.


[COLOR=#800080][1][/COLOR]Rațiunea cu care Dumnezeu l-a înzestrat pe om, după Chipul Său.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 09:46:34
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 17

TÎLCUIREA PSALMULUI 17
Întru sfîrșit, robului Domnului, lui David, care a grăit Domnului cuvintele cîntării acesteia în ziua în care l-a izbăvit pe dînsul Domnul din mîna tuturor vrăjmașilor lui și din mîna lui Saul, și a zis:
Arătată este deasupra-scrierea și nu are trebuință de tîlcuire. Pricina Psalmului este pusă și în Istoria Împăraților. Însă vrednic lucru este a ne minuna de filosofia Proorocului, că - pătimind de la Saul atîtea bîntuieli - nu l-a rînduit pe dînsul între vrăjmașii lui, ci - despărțindu-l de neprieteni - nu l-a pomenit ca pe un vrăjmaș. Și s-a scris deasupra „întru sfîrșit”, căci are și proorocia chemării neamurilor și a înstrăinării Iudeilor, care s-a făcut după multe vremi mai pe urmă.
Iubi-Te-voi, Doamne, vîrtutea mea!
2 Domnul este întărirea mea, și scăparea mea și izbăvitorul meu. Dumnezeul meu, ajutorul meu, și voi nădăjdui spre Dînsul. Apărătorul meu, și cornul mîntuirii mele și sprijinitorul meu.
Proorocul răsplătește facerile de bine cu dragoste, căci doar cu aceasta este cu putință a-I răsplăti lui Dumnezeu acela ce bine a pătimit de la Dînsul. Pe aceasta a legiuit-o Dumnezeu și cînd începea Punerea de Lege: „Să iubești - zice - pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, și din tot sufletul tău și din toată vîrtutea ta.” Și însăși slujba urmează dragostei celui iubit, pentru că dragostea „toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă, dragostea nu cade niciodată.” Și se făgăduiește Fericitul David să iubească pe Dumnezeu, nu pentru că nu ar fi făcut desăvîrșit acest lucru pînă atunci, ci nesuferind a se sătura de dragoste. Apoi, dă numiri dumnezeiești facerilor de bine și din catalogul bunătăților pe care le-a dobîndit face catalog de nume. Și numește pe Dumnezeu: „vîrtute”, fiindcă s-a împărtășit de aceasta; „întărire”, ca acela ce s-a întărit împotriva neprietenilor; „scăpare”, ca acela ce a avut pe Dumnezeu zid și îngrădire tare; „izbăvitor”, ca acela ce s-a izbăvit prin Dumnezeu de vrăjmași; „ajutor”, ca acela ce de acolo a dobîndit ajutorul; „apărător”, ca pe Cel ce i S-a făcut lui apărător în vreme de nevoie; „corn de mîntuire și sprijinitor”, ca acela ce s-a mîntuit cu a Lui purtare de grijă. Iar „corn de mîntuire” a pus din metafora dobitoacelor ce îi muncesc pe vrăjmași cu coarnele. „Corn încă se zice și împărăția, că «va da tărie împăraților noștri și va înălța cornul unsului Său», în loc de: «împărăția unsului Său».”
3 Lăudînd, voi chema pe Domnul, și de vrăjmașii mei mă voi mîntui.
Aici ne învățăm să mulțumim pentru bunătățile ce ni s-au făcut și să cerem iarăși cele cuvenite. Și zice: Făcînd aceasta, voi fi mai înalt decît vrăjmașii. Apoi, povestește ridicările asupră cele de multe feluri ale neprietenilor:
4 Cuprinsu-m-au durerile morții și rîurile fărădelegii m-au tulburat,
5 durerile iadului m-au înconjurat, întîmpinatu-m-au lațurile morții.
„Dureri ale morții” și „ale iadului”, numește primejdiile purtătoare de moarte, căci, precum odată cu nașterea se fac durerile, așa se învecinează cu moartea și primejdiile prea-mari. Iar „rîuri ale fărădelegii” sînt năpădirile nedrepte și fără de veste ale vrăjmașilor, că Saul și ceilalți neprieteni năvăleau de năprasnă, precum izbește rîul cînd primește scursurile apelor de aici și de acolo. Iar „lațuri ale morții” a numit năpădirile, că ceea ce este lațul și cursa celor necuvîntătoare le este pîndirea celor ce li se dă război: amîndouă sînt măiestrii de vătămare ascunsă.
6 Și, cînd mă necăjeam, am chemat pe Domnul și către Dumnezeul meu am strigat. Și a auzit din Biserica cea sfîntă a Sa glasul meu, și strigarea mea înaintea Lui va intra în urechile Lui.
Însă, fiind înconjurat de atîtea primejdii, am chemat dumnezeiasca purtare de grijă, defăimînd tot ajutorul omenesc. Și nu am greșit în nădejdea mea, că Dumnezeu a primit cererile mele îndată. Iar „Biserică”, aici, nu o zice pe cea făcută de mînă, că Solomon[COLOR=#800080][1][/COLOR]a zidit-o pe dînsa după acestea, ci a numit așa Cerul.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Al patrulea fiu al lui David, din femeia lui Urie, Vatșeva; ultimul împărat al statului unitar evreiesc, între 970-930.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 09:47:25
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 17(2)

7 Și s-a clătinat, și s-a cutremurat pămîntul, și temeliile munților s-au tulburat și s-au clătinat, că S-a mîniat pe dînsele Dumnezeu.
8 Suitu-s-a fum întru mînia Lui, și foc de la fața Lui se va aprinde, cărbuni s-au ațîțat de la Dînsul.
Însă toate acestea nu le-a pus ca și cum așa s-au făcut cu adevărat, ci pentru că în acest chip sînt înțelese cu credința. Dumnezeu a făcut așa de multe ori, nu numai pedepsind, ci și înfricoșînd pe oameni, îngrozind cu trăznete, cu sunete, cu cutremur și cu foc. Astfel, voind a-l înfricoșa pe Israil, a arătat muntele Sinai fumegînd cu foc. Deci prin acestea Proorocul a vestit pedeapsa asupra vrăjmașilor, învățînd și pe ceilalți oameni să nu le lucreze pe cele asemenea, ca să nu pătimească la fel.
9 Și a plecat cerurile, și S-a pogorît și - negură sub picioarele Lui.
10 Și S-a suit peste Heruvimi și a zburat, zburat-a pe aripile vînturilor.
11 Și a pus întuneric ascunderea Lui, împrejurul Lui - Cortul Lui,
Aici, povestind iarăși arătarea lui Dumnezeu, pune întru ascultători destulă frică. Dar noi nu știm nici pogorîre, nici suire a firii dumnezeiești, că Dumnezeu este nescris împrejur, fiind pretutindeni de față și pe toate cuprinzîndu-le. Ci prin acestea învățăm mulțimea felurită a iconomiilor, că uneori Se arată oamenilor mai cu blîndețe și mai cu apropiere, iar alteori mai cu mare cuviință[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Uneori încă, voind a pune în lăuntru frică, arată lucruri prea-slăvite și neobișnuite. Deci pe acest „a plecat cerurile și S-a pogorît” îl vom înțelege cum că a arătat a Sa arătare. Iar „negură sub picioarele Lui” însemnează venirea de față cea nevăzută; suirea „peste Heruvimi” și zburarea „peste nori” arată iuțimea arătării; acest „a pus întuneric ascunderea Lui” închipuie firea cea nevăzută, iar „împrejurul Lui este Cortul Lui” - lumina dimprejurul Lui. Pentru aceea a zis și Fericitul Pavel: „Cel ce singur are nemurirea și locuiește în lumina cea neapropiată.”
întunecoasă apă în norii văzduhurilor.
12 Dintru strălucire înaintea Lui nori au trecut,
Zice: Precum aerul, întunecîndu-se prin desimea norilor, sloboade strălucirea fulgerului, tot așa Dumnezeul tuturor, nevăzut fiind, Își sloboade și razele luminii gîndite, dar îi și muncește cu focul cel muncitor pe cei ce trăiesc întru răutate. Că aceasta a arătat adăugînd:
grindină și cărbuni de foc.
13 Și a tunat din cer Domnul și Cel înalt Și-a dat glasul Său.
14 Trimis-a săgeți, și i-a risipit pe ei; și fulgere a înmulțit, și i-a tulburat pe dînșii.
Acestea s-au petrecut și la noi de multe ori: că, întru războaiele făcute nu de mult, i-a mistuit cu grindină și cu foc pe barbarii care veniseră asupra noastră dinspre miazănoapte, iar pe Perșii ce se ostășiseră dinspre răsărit și nădăjduiau a lua fără sînge cetățile noastre i-a înobădat cu obezi și i-a oprit de a mai păși înainte; și pe unii i-a dat la moarte, iar pe alții i-a trimis vestitori ai celor făcute și întîmplate.
15 Și s-au arătat izvoarele apelor și s-au descoperit temeliile lumii de certarea Ta, Doamne, de suflarea Duhului mîniei Tale.
Și aceasta s-a făcut la noi întru multe părți: clătindu-se, pămîntul s-a desfăcut, și adînc nemăsurat s-a arătat în munți înalți și apă a ieșit în locuri fără apă. Ocîrmuitorul tuturor le face pe acestea arătînd oamenilor puterea Sa cea muncitoare și învățîndu-i că într-o clipeală poate să aducă pierzarea cea de tot asupra tuturor, dar, din iubire de oameni, întîrzie pedeapsa și așteaptă pocăința.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]cu mai multă slavă
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 09:49:22
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 17 (3)

16 Trimis-a dintru înălțime și m-a luat, luatu-m-a din ape multe.
Și, învățîndu-ne ce numește cu închipuire „ape”, a adăugat:
17 Izbăvi-mă-va de vrăjmașii mei cei tari și de cei ce mă urăsc pe mine, că s-au întărit mai vîrtos decît mine.
Zice: A arătat vădit neprietenilor mei purtarea de grijă asupra mea. Că aceasta a zis grăind: „Trimis-a dintru înălțime și m-a luat”, în loc de: I-a încredințat pe toți că mi-a dat ajutor din cer și m-a învrednicit de această purtare de grijă, văzînd tăria neprietenilor, căci „s-au întărit mai vîrtos decît mine”.
18 Întîmpinatu-m-au în ziua răutății mele,
Mie mi se pare că însemnează aici scularea asupră-i a lui Avesalom, făcută după păcat, că „răutate” - pe care Simmah o numește „ticăloșie” – zice slăbiciunea sufletului pentru care s-a făcut păcatul.
și S-a făcut Domnul întărirea mea și m-a scos întru lărgime.
Împingîndu-mă - zice - și surpîndu-mă și trîntindu-mă, m-a întărit Dumnezeu și strîmtoarea a făcut-o lărgime, dăruindu-mi viață în locul morții celei așteptate. Aceasta o zice încă și în alt Psalm: „Împins fiind, m-am povîrnit să cad, și Domnul m-a sprijinit.”
19 Izbăvi-mă-va, că m-a voit.
Nădăjduiesc că mă va învrednici de același ajutor și în vremea de aici înainte, și mă voi înălța deasupra vrăjmașilor, măcar de vor și avea prea-foarte multă putere.
20 Și îmi va răsplăti mie Domnul după dreptatea mea și după curăția mîinilor mele îmi va răsplăti mie.
21 Că am păzit căile Domnului și nu am făcut păgînătate despre Dumnezeul meu.
22 Că toate judecățile Lui sînt înaintea mea și îndreptările Lui nu s-au depărtat de la mine.
Nu fără dreptate - zice - face purtare de grijă pentru mine, ci știind scopul meu și cunoscînd că am sîrguință să păzesc toate poruncile Lui. Că - de vreme ce a arătat multa purtare de grijă a lui Dumnezeu spre dînsul - arată acum și dreptatea acesteia, îndemnînd pe auzitor spre fapta bună și învățîndu-ne că nu este cu putință a o dobîndi pe aceasta pînă nu vom cîștiga adevărata dragoste către Dumnezeu. Proorocul n-a voit a dezgoli tuturor catalogul isprăvilor sale, ci face închipuire de cum este cu putință să dobîndești dumnezeiasca purtare de grijă.
23 Și voi fi fără prihană cu Dînsul
Și cum este cu putință să se isprăvească acest lucru?
și mă voi păzi de fărădelegea mea.
Depărtîndu-mă - zice - de acelea pe care rău le-am lucrat, mă voi face fără prihană în vremea viitoare. Astfel, marele David - fiind silit a pomeni ale sale isprăvi, ca să arate dreptatea purtării de grijă a lui Dumnezeu - nu a suferit să ascundă fărădelegea făcută de dînsul.
24 Și îmi va răsplăti mie Domnul după dreptatea mea și după curăția mîinilor mele înaintea ochilor Lui.
Atunci dar - zice - cînd mă voi face cu totul fără de prihană, voi dobîndi bunătățile întregi. Că pe toate le privește Dumnezeul tuturor, și va face răsplătirile și pentru faptele cele bune - că pe acestea le-a numit „curățenie a mîinilor” - și pentru scopul cel bine-credincios al minții. Apoi, ne învață aceasta mai descoperit:
25 Cu cel cuvios, cuvios vei fi; și, cu omul nevinovat, nevinovat vei fi.
26 Și, cu cel ales, ales vei fi; și, cu cel îndărătnic, Te vei îndărătnici.
După socotelile oamenilor potrivești răsplătirile - o Stăpîne! - pentru că celor cuvioși le dăruiești cele vrednice cuvioșiei, și celor nevinovați și izbăviți de păcat - pe cele asemenea; celor aleși și desăvîrșiți - pe cele desăvîrșite, iar celor ce îndată se abat și călătoresc pe calea împotrivnică, potrivit le gătești să afle sfîrșitul căii. Cum și în ce chip?
27 Că Tu pe norodul cel smerit vei mîntui, și ochii mîndrilor vei smeri.
Că pe cei ce ori au gînd smerit, ori sînt smeriți din întîmplare, îi învrednicești de mîntuire și îi arăți vestiți. Iar pe cei ce își ridică sprînceana și robesc trufiei, îi silești a se pleca la pămînt și a gîndi la prostimea firii.
28 Că Tu vei lumina pe Luminătorul meu, Doamne-Dumnezeul meu, lumina-vei întunericul meu.
Fiindcă a numit de multe ori necazurile „întuneric”, după cuviință numește izbăvirea de acestea „lumină”. Și zice: Dobîndesc de la Tine și această purtare de grijă, căci Luminătorul, Cel ce a primit lumina cea adevărată (și numește așa Chipul robului[COLOR=#800080][1][/COLOR]) Se va zidi dintru a mea coapsă. Pe aceasta o zice încă și în alt Psalm: „Acolo voi răsări cornul lui David, gătit-am Luminător unsului meu.”
29 Că întru Tine mă voi izbăvi de ispită, și întru Dumnezeul meu voi trece zidul.
Zice: Prin darul Tău voi scăpa de toată bîntuiala și de toată pîndirea - că „ispită” și „zid” numește pîndirea.
30 Dumnezeul meu, fără prihană este calea Lui,
Cu dreptate le ocîrmuiești pe toate, și pentru aceasta cutez.
cuvintele Domnului - cu foc lămurite.
Și pe aceasta am învățat-o din nemincinoasele Tale cuvinte. Căci „cu foc lămurite” le numește pe cele cercate și izbăvite de minciună, după cum am zis și mai înapoi.
31 Scutitor este al tuturor celor ce nădăjduiesc spre Dînsul.
Nu numai eu, ci toți cei ce au această nădejde către Dînsul vor dobîndi același ajutor.
32 Că cine este Dumnezeu, afară de Domnul nostru, și cine este Dumnezeu, fără numai Dumnezeul nostru?
Că nici nu este alt dumnezeu, ca unul să-i dea cererea aceluia, iar altul - Acestuia.
33 Dumnezeu, Cel ce mă încinge cu putere și a pus fără prihană calea mea,
Că, întărindu-mă cu a Lui putere, mă sîrguiesc a umbla pe calea cea dreaptă.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 09:50:00
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 17 (4)

34 Cel ce face picioarele mele ca ale cerbului și peste cele înalte mă pune;
Că, precum cerbilor le-a dat după fire a călca fiarele înveninate, așa m-a arătat și pe mine mai tare și mai înalt decît neprietenii.
35 Cel ce înveți mîinile mele la război,
Că - întinzîndu-le pe acestea întru rugăciune - îi biruiesc pe vrăjmași.
și ai pus arc de aramă în brațele mele,
Pentru aceasta, a făcut brațele mele ca un arc de aramă nefrînt, ca să sloboadă săgețile asupra vrăjmașilor.
36 și mi-ai dat mie scuteală de mîntuire și dreapta Ta m-a sprijinit. Și certarea Ta m-a îndreptat întru sfîrșit și certarea Ta aceasta mă va învăța.
Și m-ai pedepsit pe mine, cel ce am păcătuit, m-ai îndreptat după ce am căzut, m-ai învățat cît de mare rău este păcatul și m-ai învrednicit mîntuirii.
37 Lărgit-ai pașii mei sub mine, și nu au slăbit urmele mele.
Întru strîmtorarea necazului - zice - mi-ai dat lățimea mîngîierii, de care mîngîindu-mă, am ajuns pînă în vremea de acum. Iar pe „lărgit-ai”, Simmah l-a zis: „desfătat-ai”.
38 Goni-voi pe vrăjmașii mei și-i voi prinde pe dînșii. Și nu mă voi întoarce, pînă ce se vor sfîrși.
39 Necăji-i-voi pe dînșii, și nu vor putea să stea, cădea-vor sub picioarele mele.
Zice: Întărindu-mă de dumnezeiasca Ta Pronie, nădăjduiesc că-i voi birui pe toți vrăjmașii mei și că nu mă voi opri pînă ce nu-i voi face iarăși supuși. Că aceasta a arătat zicînd: „cădea-vor sub picioarele mele.”
40 Și m-ai încins cu putere spre război, împiedicat-ai pe toți cei ce se sculau asupra mea, sub mine,
Adică: Mi-ai dăruit bărbăție și tărie și ai împiedicat pornirea vrăjmașilor. Așa s-a făcut și cu Goliat, și cu Saul: pe acela care a cheltuit vremea lucrării întru cuvinte nebunești l-a surpat cu praștia, iar de cel legat cu somnul a scăpat cu lesnire. Tot așa a scăpat și de bîntuielile Gateenilor[COLOR=#800080][2][/COLOR].
[COLOR=windowtext]41 și al vrăjmașilor mei mi-ai dat dosul[/COLOR]

În loc de: I-ai întors în fugă - că osebirea celor ce fug este să dea dosurile.
și pe cei ce mă urăsc i-ai pierdut.
Pe Saul, pe Ahitofel, pe Avesalom și pe nenumărați alții.
42 Strigat-au, și nu era Cel ce mîntuiește, către Domnul, și nu i-a auzit pe ei.
Nici cei străini nu au dobîndit purtarea de grijă chemîndu-i spre ajutor pe ai lor dumnezei, nici Saul, Avesalom, Semei[COLOR=#800080][3][/COLOR]și ceilalți vrăjmași dintre Israiliteni nu L-au avut ajutor pe Dumnezeu.
43 Și-i voi zdrumica pe ei ca praful în fața vîntului, ca tina ulițelor voi șterge pe dînșii.
Ajutîndu-mi mie darul Tău, se vor face deșerți și de tot nevăzuți.
44 Izbăvește-mă de împotrivă-grăirea norodului!
Aici, mai-nainte vestește nebunia Iudeilor împotriva Mîntuitorului și mîntuirea neamurilor și se roagă să nu aibă nici o împărtășire la împotrivă-grăirea acelora.
Pune-Mă-vei cap neamurilor.
Și, cu adevărat, nu-l știm pe David să fi împărățit peste neamuri, ci proorocia se împlinește prin Cel ce S-a născut dintru dînsul după trup.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]omul Iisus

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Locuitorii cetății Gat, unde s-a adăpostit David pe cînd era gonit de Saul. Despre Gateeni va mai fi vorba.

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Vezi nota tîlcuirii stihului 13, Psalm 30.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 09:50:54
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 17 (5)

Pentru că Cel ce S-a născut după trup din David - „David” și El numindu-Se, după dumnezeiescul Iezechil – Stăpînul zic, adică Hristos, a împărățit peste toate neamurile, de-a pururea stăpînind peste toți ca Dumnezeu, iar după întrupare primind și slujba cea de voie a celor ce au crezut întru Dînsul.
45 Norodul pe care nu l-am cunoscut Mi-a slujit Mie, întru auzul urechii M-a ascultat.
Mai-nainte le vestește pe acestea de către fața Stăpînului Hristos și zice: Chemîndu-se, cei ce n-au primit vreodată nici pe legiuitorul, nici pe Proorocul Meu, au ascultat și au iubit foarte cu lesnire stăpînirea Mea.
46 Fiii străini au mințit Mie, fiii străini s-au învechit și au șchiopat din cărările lor.
Iar cei ce au fost numiți „fii” și au fost scriși în rînduială de fii s-au făcut străini, fiind nemulțumitori spre facerile de bine, șchiopătînd împrejurul credinței și părăsind calea bunei-credințe. Așa zice Dumnezeu și prin Ieremia Proorocul: „Cum te-ai întors Mie întru amărăciune, via cea străină, iar Eu am sădit vie roditoare, toată adevărată”, cuvinte prin care arată sădirea Sa și mustră nemulțumirea acelora. Iar pe acest „s-au învechit și au șchiopătat”, Simmah l-a zis: „se vor necinsti și se vor rușina”, sfîrșitul mai-nainte grăirii mărturisind că sînt într-adevăr plini de necinste: văzîndu-se numai, sînt urîcioși tuturor.
47 Viu este Domnul, și bine este cuvîntat Dumnezeul meu și să Se înalțe Dumnezeul mîntuirii mele!
Pomenind împreună-grăirea Iudeilor, Proorocul însemnează Patima și Învierea de după Patimă. Și, fiindcă Iudeii obișnuiesc să numească „mort” pe Cel răstignit, el strigă: „Viu este Domnul, și bine este cuvîntat Dumnezeul meu și să Se înalțe Dumnezeul mîntuirii mele.” Și nu numai că este viu, ci S-a și înălțat în ceruri și le dă mîntuire celor ce voiesc.
48 Dumnezeule, Cel ce mi-ai dat izbîndire mie și ai supus noroadele sub mine, Izbăvitorul meu de vrăjmașii mei cei mînioși,
49 de la cei ce se scoală asupra mea mă vei înălța, de omul nedrept mă vei izbăvi.
Deci Tu, Cel ce vei face acestea multe vremi mai pe urmă, mă vei izbăvi și pe mine de cei ce îmi dau război cu nedreptate și vei arăta bine-supus norodul pe care mi l-ai supus.
50 Pentru aceasta mă voi mărturisi Ție întru neamuri, Doamne, și numelui Tău voi cînta,
Că, prin neamurile ce se vor chema puțin mai pe urmă, Te voi cînta întru bisericile din toată lumea. Și este cu putință a vedea sfîrșitul proorociei acesteia: dumnezeiescul David Îl laudă pe Dumnezeu prin rugi bine-credincioase întru toate cetățile și satele, țarinile și pustniciile, și în munți, și în dealuri, și pe pămînt, și în mare, și în cea locuită și în cea nelocuită.
51 Cel ce mărești mîntuirile împăratului și faci milă unsului Tău, lui David, și seminției lui pînă în veac.
Că, după ce m-ai uns împărat, Tu nu numai că mă mîntuiești, ci m-ai și arătat strălucit și vestit. Și îi vei învrednici de această purtare de grijă și pe copiii mei, și pînă în veac vei păzi strălucirea seminției mele. Însă, dacă se va înțelege aceasta iudeește, proorocia va fi mustrată, căci neamul lui David a ținut împărăția doar pînă la robie, iar după întoarcerea de acolo, singur povățuind, Zorobabel[COLOR=#800080][1][/COLOR]n-a lăsat moștenitori ai stăpînirii. Deci - dacă proorocia este adevărată, precum și este negreșit, fiindcă Duhul Adevărului a descoperit-o - apoi trebuie să înțelegem prin „sămînța lui David” cea cu strălucire veșnică pe Stăpînul Hristos, Cel ce S-a născut din David după trup, Care are Împărăție și slavă veșnică mai-nainte de veci, ca Făcător și Dumnezeu, dar a luat-o și ca om, în zilele cele mai de pe urmă. Pentru aceea a zis Dumnezeul tuturor și prin dumnezeiescul Iezechil: „Le voi da pe David împărat al lor.” Și iarăși: „David Împăratul este în mijlocul lor.” Și l-a numit pe Dînsul „David”, ca pe Cel ce a odrăslit după trup din coapsele lui David. Încă și Fericitul Isaia strigă aceasta: „Va fi rădăcina lui Iesei Cel ce S-a sculat să stăpînească neamuri, spre Dînsul neamurile vor nădăjdui.” După ce a învățat acestea, Fericitul Matei a început scrierea Evangheliei sale: „Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David…”


[COLOR=#800080][1][/COLOR]Prinț Iudeu născut în Babilon, primul între cele 12 călăuze care au adus la Ierusalim o caravană de strămutați, între 538 și 522. Împreună cu Marele Preot Iosua reia lucrările (începute de Șesbazar în 537) pentru refacerea Bisericii, care se deschide în 515 (vezi 1 Ezdra, 2:1, 3:2,8, 4:2,3, 5:2).
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 09:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 02:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 12.12.2011 00:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 19.02.2009 00:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 09:23:23