Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 08:53:09
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 18 (2)

8 Legea Domnului este fără prihană, care întoarce sufletele; mărturia Domnului - credincioasă, care înțelepțește pruncii.
9 Dreptățile Domnului - drepte, cele ce veselesc inima; porunca Domnului - strălucită, care luminează ochii.
10 Frica Domnului - curată, care rămîne în veacul veacului. Judecățile Domnului - adevărate, îndreptate împreună.
11 Dorite-s mai mult decît aurul, și decît piatra scumpă mult, și - mai dulci decît mierea și fagurul.
„Lege”, și „mărturie”, și „dreptăți”, și „poruncă” și „judecăți” numește Legea lui Moisi, că uneori zice: „Acestea sînt dreptățile și judecățile pe care le-a dat Domnul lui Moisi”, iar alteori: „Vei străjui Legea Domnului Dumnezeului tău și vei păzi poruncile Lui!” Și se numește „lege”, ca ceea ce pune în rînduială viețuirea prea-bună; și „mărturie”, ca ceea ce îi mărturisește pe cei ce păcătuiesc și le arată pedeapsa călcării de poruncă; iar „dreptăți” - ca ceea ce învață dreptatea, și oprește nedreptatea și îi arată drepți pe cei ce isprăvesc fapte bune. Se numește „poruncă”, ca ceea ce poruncește ce se cuvine să se facă și le rînduiește cu stăpînire; iar „judecăți” - ca ceea ce arată dumnezeieștile hotărîri, și învață ce bunătăți va dobîndi cel ce le păzește și la care munci se va da cel ce le calcă. Deci zice: Legea lui Dumnezeu, fiind slobodă de toată prihana, întoarce sufletele oamenilor și le face fără de prihană. Mărturia, înfricoșînd pe cei nedesăvîrșiți și prunci, îi înțelepțește. Dreptățile veselesc inima, arătînd pricina îndreptării. Porunca luminează ochiul minții, învățîndu-l ce mulțumește și împacă pe Dumnezeul tuturor. Iar evlavia și frica lui Dumnezeu, arătînd cu cuvinte sfătuitoare păzirea acestora, aduce desfătarea veșnicelor bunătăți. Și după cuviință a numit „curată” frica de Dumnezeu, adică curată de păcat, fiindcă frica omenească este păcătoasă și se numește „temere”. Iar judecățile le-a numit „adevărate și îndreptate”, ca cele ce cu adevărat aduc asupra oamenilor și cinste, dar și pedepse drepte.
Deci a zis: „Acestea sînt mai scumpe decît aurul și decît pietrele scumpe și mai dulci decît mierea”, însă nu tuturor oamenilor, ci celor cu adevărat oameni, a căror viață nu se aseamănă dobitoacelor celor necuvîntătoare, după glasul Proorocului.
[COLOR=windowtext]12 Pentru că robul Tău le păzește pe acestea [/COLOR]

Pentru a căror dobîndire ne învață mai descoperit:
și, cînd păzesc acestea, răsplătire este multă.
Zice: Celor ce voiesc a le păzi pe acestea le este pusă înainte prea-mare răsplătire. Dar, de vreme ce a zis că păzește judecățile lui Dumnezeu, a luat în minte neputința omenească și, gîndind trufia graiului, îndată a adăugat:

[COLOR=#800080][1][/COLOR]plural

[COLOR=#800080][2][/COLOR]„Facere de față” - personificare, figură de stil prin care se atribuie firii neomenești însușiri ale oamenilor.

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Cei trei tălmăcitori folosiți cu osebire: Achila, Teodotion și Simmah.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 08:53:46
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 18 (3)

13 Greșalele cine le va pricepe? De cele ascunse ale mele curățește-mă
Că, deși voiesc cu multă sîrguință a păzi poruncile lui Dumnezeu, mă trag de fireasca neputință spre multe afară de voia și de socoteala mea. Și pe unele le greșesc neștiind, iar pe altele - biruindu-mă de lucrurile puse împrejuru-mi, ce îmi cad înainte. Iar de și scap de păcatul cu lucrul, gîndurile mă umplu de toată întinăciunea. Pentru aceasta Te rog pe Tine, Cel ce poți a mă curăți, și strig: „De cele ascunse ale mele curățește-mă!”
14 și de cei străini cruță pe robul Tău!
Că nu numai gîndurile mă înconjură, ci și ceata dracilor se pune împrejurul meu: aceia îmi vrăjmășuiesc de afară, iar acelea împreună lucrează și le ajută din lăuntru. Și după cuviință i-a numit pe dînșii „străini”, ca pe niște vrăjmași care s-au lepădat cu totul de împrietenirea cu noi.
De nu mă vor stăpîni, atunci fără prihană voi fi și mă voi curăți de păcat mare.
15 Și vor fi întru bună-plăcere cuvintele gurii mele, și cugetul inimii mele înaintea mea este totdeauna.
Iar eu doresc - zice - să capăt ajutorul Tău, ca - scăpînd de bîntuielile acestora - să-mi pun înaintea Ta sufletul slobod de toată prihana și, luîndu-mi de la Tine iertarea pentru cele greșite, să-Ți aduc Ție lauda veșnică, pomenind de-a pururea cuvintele Tale. Însă prin acestea mai-nainte vestește și Așezămîntul cel Nou, și darul Botezului și dăruirea Preasfîntului Duh, prin care credincioșii capătă lăsarea celor mai-nainte greșite și, avînd destul ajutor în vremea de aici înainte, biruiesc patimile ce se ridică asupră-le și duhurile vrăjmașe și rele.
După aceea, adaugă:
Doamne, ajutorul meu și Izbăvitorul meu!
Punînd sfîrșitul potrivit Psalmului, L-a numit „Domn”, ca pe un Făcător și Ziditor, și „izbăvitor”, ca pe Cel ce slobozește de stricăciunea dinainte prin nașterea de a doua oară a Preasfîntului Botez, și izbăvește de robia dracilor și dăruiește nestricăciune și nemurire.
Psalmul acesta le cuprinde pe toate: cele dintîi învață pentru zidire și pentru purtarea de grijă, cele din mijloc - pentru Lege, iar cele de pe urmă - pentru dar. Că zice: „Greșelile cine le va pricepe? De cele ascunse ale mele curățește-mă și păzește de străini pe robul Tău, Doamne, ajutorul meu și izbăvitorul meu.” Iar dăruitor al bunătăților acestora este Noul Testament.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 08:54:33
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 19

TÎLCUIREA PSALMULUI 19
Întru sfîrșit, al lui David.
Ostășindu-se oarecînd asupra Iudeii, Senaherim a trimis spre înconjurarea Ierusalimului oaste prea-mare, peste care era voievod Rampsak, și scrisori Iezechiei, pline de toată hula și păgînătatea. Fericitul Iezechia, bărbat împodobit cu toată buna-credință, luînd epistola aceea și chemîndu-l spre ajutor pe Proorocul Isaia, a alergat la dumnezeiasca Biserică și, deschizînd scrisoarea, a arătat-o lui Dumnezeu, spunîndu-I păgînătatea neprietenilor și rugîndu-L ca pentru hula aceluia să arate Asirienilor a Sa putere. Prin Psalmul de față, Fericitul David le proorocește pe acestea mai-nainte cu multe neamuri, luminîndu-se de Preasfîntul Duh, și îl arată pe norod că se roagă împreună cu împăratul (Iezechia), îndemnînd pe Dumnezeu ca rugăciunea lui să fie primită.
Auză-te Domnul în ziua necazului, sprijinească-te numele Dumnezeului lui Iacov!
2 Trimită ție ajutor dintru cel sfînt și din Sion sprijinească-te pe tine!
Că, de vreme ce minunatul Iezechia a alergat la dumnezeiasca Biserică, ținînd scrisoarea cea hulitoare, norodul se roagă să fie primită rugăciunea lui și să dobîndească de acolo ajutorul. Aici, a numit „sfînt” Biserica.
3 Pomenească Domnul toată jertfa ta, și arderea de tot a ta să se îngrașe!
Fiindcă și în vreme de pace se grijea de dumnezeiasca slujbă, după cuviință le vorbește pe acestea pentru împăratul, rugînd pe Dumnezeul tuturor să caute spre bună-credința lui, să pomenească jertfele cele multe și felurite și să-i dea iarăși pace, ca el să-L milostivească cu mai multe jertfe. Căci Simmah a tălmăcit așa acest „arderea de tot a Ta să se îngrașe”: „prinosul Tău mai mult să-l facă”, adică: Dăruindu-ți slobozenia păcii, să-ți dea ție vreme ca să-L milostivești pe Dînsul cu mai multe jertfe.
4 Să-ți dea ție Domnul după inima ta și tot sfatul tău să-l plinească!
Îl rugăm pe Dreptul Judecător - zice - să dea răsplătire cuvenită după curățenia sufletului tău.
5 Bucura-ne-vom de mîntuirea ta și întru numele Domnului Dumnezeului nostru ne vom mări.
6 Plinească Domnul toate cererile inimii tale!
Că, luînd tu cererile, ne vom împărtăși și noi de veselie, făcîndu-ne străluciți și vestiți cu puterea lui Dumnezeu.
7 Acum am cunoscut că a mîntuit Domnul pe unsul său, auzi-l-va pe dînsul din cerul cel sfînt al Său.
Ne-am învățat prin înseși lucrurile - zice - că împăratul nostru, nădăjduind la Dumnezeu, va dobîndi mîntuire și, aducîndu-și cererile întru Biserica de jos, va primi ajutorul de sus.
Întru putere este mîntuirea dreptei Tale.
Că prea-mare ajutor de mîntuire este puterea dreptei Lui, pe care-l dăruiește celor ce se apropie la El. Iar „dreaptă” a zis aici iarăși omenește, numind așa dumnezeiasca purtare de grijă.
8 Aceștia - în căruțe, și aceștia - pe cai, iar noi întru numele Domnului Dumnezeului nostru vom chema.
9 Aceștia s-au împiedicat și au căzut, iar noi ne-am sculat și ne-am îndreptat.
Zice: Bizuindu-se cailor și carelor, aceia n-au dobîndit nici un folos de acolo, ci - nevăzut împiedicîndu-se - au căzut. Iar noi, chemînd dumnezeiescul ajutor, am dobîndit vădit mîntuirea și, ca și cum neprietenii ar fi căzut jos de frică, ne-am arătat mai înalți decît vrăjmașii.
10 Doamne, mîntuiește pe împăratul și ne auzi pe noi, ori în ce zi Te vom chema!
Că, după ce am dobîndit atîta sprijinire, noi înșine și împăratul nostru, Te rugăm, Stăpîne, a o cîștiga pe aceasta totdeauna.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 08:55:13
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 20

TÎLCUIREA PSALMULUI 20
Întru sfîrșit, Psalmul lui David.
După biruința aceea strălucită și vestită și după pieirea cea nevăzută a Asirienilor, Fericitul Iezechia s-a bolnăvit și, înștiințîndu-se prin Proorocul Isaia că va muri, a milostivit pe Dumnezeu cu lacrimi fierbinți, s-a izbăvit de boală și a primit făgăduință pentru încă cincisprezece ani de viață. Deci dumnezeiescul David a scris Psalmul acesta iarăși ca despre fața norodului, care laudă pe Dumnezeu pentru sănătatea împăratului.
Doamne, întru puterea Ta se va veseli împăratul și de mîntuirea Ta se va bucura foarte.
2 Pofta inimii lui i-ai dat lui și de voia buzelor lui nu l-ai lipsit pe dînsul.
Puternic fiind - zice - și iubitor de oameni, ai primit cu dragoste rugăciunea împăratului nostru și i-ai dat lui toate cererile. Iar mai vîrtos i-a dăruit daruri mai mari decît cererea, că a adăugat:
3 L-ai întîmpinat pe el cu blagosloveniile bunătății, pus-ai pe capul lui cunună de piatră scumpă.
Că i-ai dat lui împărăția fără să o ceară și cu iubirea Ta de cinste ai împodobit capul lui cu cunună împărătească.
4 Viață a cerut de la Tine, și i-ai dat lui lungime de zile în veacul veacului.
A luat - zice - aceea pentru care s-a rugat și a dobîndit viața pe care a dorit-o, pentru că acest „în veacul veacului” arată și viața ce va să fie, adică pe cea gătită Sfinților, care are nepierzarea.
5 Mare este slava lui întru mîntuirea Ta, slavă și mare cuviință vei pune peste el.
Nu numai că i-a dăruit mîntuire, ci l-a făcut pe el strălucit, și înalt și vestit pentru moartea cea prea-slăvită a vrăjmașilor și pentru că soarele a alergat înapoi cale împotrivnică[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Și așa s-a făcut de cunoscut acest lucru peste tot pămîntul și marea, încît Împăratul Babilonienilor a trimis daruri celor ce de demult dădeau ei daruri Asirienilor. El socotea că soarele a făcut acest lucru (ori că l-a pătimit) pentru Iezechia, semnul arătînd moartea Asirienilor.
6 Că îi vei da lui blagoslovenie în veacul veacului, veseli-l-vei pe dînsul întru bucurie cu fața Ta.
Zice: Avînd atîta îndrăzneală la Tine, de-a pururea va fi pomenit și mult-vestit întru toate neamurile. Pentru că, pe acest „cu fața Ta”, Simmah l-a pus: „înaintea feței Tale”. Deci va avea veselie - zice - și necurmată îndulcire, dobîndind „fața Ta”, adică milostivirea Ta. Iar pricina acestora s-a făcut lui căci a nădăjduit spre Tine. Și a adăugat aceasta:
7 Că împăratul nădăjduiește spre Domnul și întru mila Celui înalt nu se va clăti.
Dobîndind darul Tău, el este mai înalt decît cei ce îi dau război. Și îl dobîndește nădăjduind la nici un om, fără numai la Tine.
8 Afle-se mîna Ta tuturor vrăjmașilor Tăi, dreapta Ta să afle pe toți cei ce Te urăsc pe Tine!
Simmah a zis acest cuvînt mai descoperit: „Mîna Ta va apuca și va prinde pe toți vrăjmașii Tăi, dreapta Ta va afla pe toți cei ce Te urăsc pe Tine.” Și se țin de aceeași urmare cele zise, că nu s-a bizuit în zadar împăratul la nădejdea Ta, „ci știind că dreapta Ta este mai înaltă decît toți vrăjmașii, și îi va prinde pe cei prea-iuți și grabnici și pe cei prea-puternici îi va pierde.” Iar „dreaptă” și „mînă”, iarăși a zis lucrarea.
9 Că-i vei pune pe ei ca un cuptor de foc în vremea feței Tale. Domnul întru mînia Sa îi va tulbura pe ei, și-i va mînca pe ei focul.
10 Rodul lor de pe pămînt îl vei pierde și sămînța lor din fiii oamenilor.
Lesne Îți este Ție - zice - să-i aprinzi pe dînșii ca pe un cuptor și să-i mistuiești ca pe o materie de ars în foc. Și nu numai pe dînșii, ci și pe fiii și nepoții lor - că pe aceștia i-a numit „sămînță” și „rod” - încît să se stingă toată pomenirea lor. Iar acest „în vremea feței Tale” - în loc de: „în vremea urgiei Tale” - însemnează: Cînd vei cerca să se facă acest lucru și cînd vei judeca potrivită vremea muncii.
11 Că au plecat asupra Ta rele,
De vreme ce și-au pornit limba asupra Ta și au rostit cuvinte hulitoare.
cugetat-au sfaturi care nu vor putea să stea.
Unele din pre-scrieri (adică izvoade[COLOR=#800080][2][/COLOR]) au zis „să stea”, iar Simmah: „Au gîndit gînduri care nu pot să fie.” Prin aceasta, mai-nainte grăiește de cuvintele hulitoare ale Asirianului: „Să nu te amăgească pe tine Dumnezeul spre Care ai nădăjduit că va izbăvi Ierusalimul din mîna mea!” Pentru graiurile acestea zice că „au gîndit gînduri care nu pot să fie”, ori „au cugetat sfaturi care nu vor putea să stea”, nădăjduindu-se că Îl vor birui pe Dumnezeul cel adevărat, precum făcuseră cu idolii.
12 Că-i vei pune pe dînșii dos,
Simmah zice așa: „Îi vei pune pe dînșii întorși”, adică: Pe cei ce au scăpat de rana Îngerului îi vei întoarce în fugă și-i vei sili să-și dea spatele, ducîndu-se să vestească cele făcute. Și pe acestea le-a pus cu proorocie Proorocul, ca pe cele nefăcute încă.
întru cei rămași ai Tăi vei găti fața lor.
Oarecari au zis că acest cuvînt este cu ipervaton, și l-au înțeles așa: Întru cei rămași ai lorvei găti fața Ta, adică: Vei aduce pedeapsă și asupra celor rămași, și asupra celor ce au fugit. Este însă cu putință să alăturăm aceeași înțelegere, zicînd: „Întru cei rămași ai Tăi vei găti fața lor”, pentru că ușor și lesne Îți este a aduce asupra lor pedepsele rămase Ție, și Îți este cu putință a-i întoarce înapoi, și a-i opri și a-i munci pe cei ce au fugit, și și-au dat dosurile și au socotit că au scăpat de moarte.
13 Înalță-Te, Doamne, întru puterea Ta, cînta-vom și vom lăuda puterile Tale!
Nu fiind smerit Se înalță Dumnezeu, nici nu ia ce nu are, ci arată ce are. Deci după cuviință a zis: „Înalță-Te, Doamne, întru puterea Ta”, ca să se arate înălțimea Ta, pe care noi o vom cînta și o vom lăuda, povestind facerile Tale de minuni.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Cerînd semn că se va însănătoși cu adevărat, împăratul s-a învrednicit de acea nemaiauzită minune, căci soarele s-a întors din drumul său, dînd înapoi umbra ceasului solar cu zece linii (v. Cartea a patra a Împăraților, 20:9, 10).

[COLOR=#800080][2][/COLOR]„izvod” -manuscris original, prima sursă
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 08:57:14
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 21

TÎLCUIREA PSALMULUI 21


Întru sfîrșit, pentru sprijinirea de dimineață, Psalmul lui David.

Psalmul acesta mai-nainte vestește Patimile Stăpînului Hristos, și Învierea, și chemarea neamurilor și mîntuirea lumii. Deasupra-scrierea aceasta arată. „Zice: «întru sfîrșit, pentru sprijinirea de dimineață». Acel «întru sfîrșit» este pus ca să înțelegi «iconomia ce s-a făcut de Dînsul la sfîrșitul veacurilor»”. Iar „sprijinire de dimineață” este arătarea Mîntuitorului nostru, Cel ce a strălucit ca o dimineață celor ce ședeau întru întuneric. Căci Stăpînul Hristos este Lumină adevărată și a săvîrșit dimineața care a risipit întunericul și „negura diavolească, pentru că «răutatea», în multe locuri ale Scripturii, se înțelege în loc de «întuneric», cu ghicitură. Iar oarecare numește «sprijinire de dimineață» vremea Învierii Mîntuitorului.” Deci pentru Dînsul s-a zis Psalmul, căci se cuvine a crede mai mult Sfințiților Apostoli și Mîntuitorului Însuși, Celui ce a pricinuit arătat înainte-cuvîntarea Psalmului, decît celor ce se apucă a-l tîlcui rău.
Dumnezeule, Dumnezeul Meu, ia aminte spre Mine, pentru ce M-ai lăsat?
Stăpînul a slobozit acest glas și pe Cruce, fiind pironit, folosind însăși limba Evreilor: „Ili, ili, lema sabahtani?” Așadar cum este cu putință să facă ei neadevărată mărturia Adevărului Însuși? Iar că „S-a lăsat“, zice fiindcă a suferit moartea, care luase stăpînirea asupra celor păcătoși, măcar că nu s-a făcut de Dînsul nici un păcat. Deci nu numește „lăsare” despărțirea Dumnezeirii celei unite - după cum au socotit oarecari - ci slobozirea ce s-a făcut patimii. Pentru că Dumnezeirea era de față și cînd pătimea Chipul robului[COLOR=#800080][1][/COLOR]și L-a slobozit să pătimească, măiestrind mîntuire la toată firea omenească. Ea însă nu primea patimă întru Sine, căci cum era cu putință să pătimească firea cea fără de patimă? Ci Stăpînul Hristos le zice pe acestea ca un om și - de vreme ce întru cele aduse asupră-I El era pîrgă a firii omenești - vorbește pentru toată firea.
2 Departe de mîntuirea Mea sînt cuvintele greșelilor Mele.
Se cuvine a ști că nici unul din ceilalți tălmăcitori nu a pomenit „greșelile”, ci Achila zice: „răcnirea Mea”, Simmah: „tînguirile Mele”, iar Teodotion: „strigarea Mea”. Dar, ca să nu fim în bănuială că i-am trecut cu vederea pe ceilalți tălmăcitori și că dintru aflare a minții îi mustrăm pe cei ce au tîlcuit într-alt fel Psalmul acesta, vom folosi tălmăcirea Celor 70. Luînd aminte la acest stih, și aceia au zis că Psalmul nu se potrivește la Domnul, căci „cum era cu putință să zică Cel ce nu a păcătuit: «departe de mîntuirea Mea sînt cuvintele greșelilor Mele»?” Deci ascultă-l strigînd pe marele Ioan: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii”. Și pe dumnezeiescul Pavel: „Pe Cel ce n-a cunoscut păcat, pentru noi păcat L-a făcut, ca noi să ne facem dreptate printr-Însul.” Și iarăși: „Hristos pe noi ne-a răscumpărat din blestemul Legii, făcîndu-Se, pentru noi, blestem.” Deci - precum a luat asupră-Și păcatul nostru, fiind izvor al dreptății; și a luat blestemul ce zăcea asupra noastră, fiind noian al blagosloveniei; și a răbdat Crucea, defăimînd rușinea - tot așa a rostit și cuvintele cele pentru noi. Că - dacă S-a vîrît, cu voia, sub pedeapsa hotărîtă nouă, căci „pedeapsa păcii noastre este peste Dînsul”, după cum zice Proorocul - apoi cu mult mai vîrtos și mai bine a rostit cuvintele cele pentru noi în locul nostru, și strigă: „Departe de mîntuirea Mea sînt cuvintele greșelilor Mele.” Să nu cauți - zice - la greșelile firii, ci dă-i mîntuire pentru Patimile Mele. Și, de vreme ce a iconomisit patima după omenire[COLOR=#800080][2][/COLOR], în vremea Patimilor S-a rugat de multe ori, zicînd: „Părinte, de este cu putință, treacă paharul acesta de la Mine!” Și, mîhnindu-Se, zicea: „Întristat este sufletul Meu pînă la moarte.” Deci, după cuviință, și Psalmul de față le-a zis pe acestea, mai-nainte vestindu-le.
3 Dumnezeul Meu, striga-voi ziua către Tine, și nu vei auzi; și noaptea, și nu spre nepricepere Mie.
Ori, după ceilalți: „Și noaptea, și nu cu tăcere.” Zice: Necurmat strigînd Eu noaptea și ziua și nesuferind a tăcea, nu ai auzit și M-ai dat la Patimă, dar cu toate acestea știu taina iconomiei. Că aceasta a arătat „nu spre nepricepere Mie”, adică: Am înțeles că nu în zadar ai întîrziat darea cererii, ci iconomisind din Patimă un lucru mare și mîntuitor.
4 Iar Tu în cel sfînt locuiești, lauda lui Israil.
Lucrul mai prea-slăvit decît toate - zice - este că Patima se lucrează locuind Tu în trupul acesta sfînt. Iar „laudă a lui Israil” Îl numește pe Dînsul ca pe Cel ce Se laudă și Se cîntă de ai Săi slujitori, căci, în loc de „laudă”, ceilalți tîlcuitori au pus „cîntare”.
5 Spre Tine au nădăjduit părinții noștri,
Arată cîștigul nădejdii:
nădăjduit-au, și i-ai izbăvit pe dînșii.
6 Către Tine au strigat, și s-au mîntuit. Spre Tine au nădăjduit, și nu s-au rușinat.
Știu arătat - zice - că, nădăjduind la ajutorul Tău, părinții noștri nu s-au înșelat de nădejde și, chemîndu-Te pe Tine spre ajutor, au dobîndit purtarea Ta de grijă.
7 Iar Eu sînt vierme, și nu om, ocara oamenilor și defăimarea norodului.
[COLOR=windowtext]Iar Eu - zice - ca un vierme și prost[/COLOR][COLOR=windowtext][3][/COLOR][COLOR=windowtext]M-am arătat, și am fost cu totul de rîs. Oarecari au zis că prin „vierme” se arată și nașterea din Fecioară, că nu din împreunare are acesta (adică viermele) pe fiu. Iar eu socotesc că prin „vierme” se arată aici numai prostimea, asemuind aceasta din cele de mai jos, căci zice: [/COLOR]
8 Toți cei ce M-au văzut M-au batjocorit, grăit-au cu buzele, clătit-au cu capul:
9 Nădăjduit-a spre Domnul, izbăvească-L pe El, mîntuiască-L pe El, că-L voiește pe El!
Iar acestea se află și întru Sfințitele Evanghelii, că zice: „Mulți, clătind cu capetele, ziceau: Pe alții a mîntuit, pe Sine nu poate să Se mîntuiască!” Și unul din tîlhari zicea: „De ești Tu Fiul lui Dumnezeu, mîntuiește-Te pe Sine-Ți și pe noi!” Se poate a-l afla întru Sfințitele Evanghelii încă și pe acest „Nădăjduit-a spre Domnul, izbăvească-L pe El, mîntuiască-L pe El, că Îl voiește pe El!”
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 08:58:19
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 21 (2)

10 Că Tu ești Cel ce M-ai tras din pîntece, nădejdea Mea, de la sînul Maicii Mele.
11 Spre Tine m-am aruncat din mitras[COLOR=#800080][4][/COLOR], din pîntecele Maicii Mele Dumnezeul Meu ești Tu.
Și Fericitul Isaia le-a mai-nainte vestit pe acestea: după ce a zis că „fecioara va lua în pîntece, și va naște Fiu și vor chema numele Lui Emmanuil”, a adăugat: „Unt și miere va mînca mai-nainte de a cunoaște El binele sau răul. Va lepăda răutatea, ca să aleagă binele.” Deci și Fericitul David zice, ca despre fața Stăpînului Hristos: Tu M-ai plămădit în mitră, și de acolo iarăși M-ai scos și, încă aplecîndu-mă Eu și trăgînd sînul cel de maică, am spînzurat nădejdile Mele de a Ta purtare de grijă.
12 Să nu Te depărtezi de la Mine, că necazul este aproape, și nu este cine să-Mi ajute Mie!
Pentru că atunci L-a părăsit pe Dînsul și ceata ucenicilor. După aceasta, mai-nainte grăiește și felurile necazului:
13 Înconjuratu-M-au viței mulți, tauri grași M-au cuprins,
14 deschis-au asupra Mea gura lor, ca un leu ce răpește și răcnește.
Numește „tauri” pe preoți și pe cărturari, cărora le era încredințată începătoria norodului și care erau foarte aspri și semeți, iar „viței” - pe cei rînduiți sub dînșii. Și le spune „grași” pentru că s-au desfătat întru bunătățile dăruite de Dînsul. Așa a zis mai-nainte și marele Moisi: „Și a mîncat Iacov, și s-a săturat cel iubit și a zvîrlit cu piciorul; îngrășatu-s-a, îngroșatu-s-a, lățitu-s-a și a părăsit pe Domnul ce l-a făcut pe dînsul.” Încă și Fericitul Osie asemuiește norodul junicei celei sirepe[COLOR=#800080][5][/COLOR], căci ca o junică a strechiat[COLOR=#800080][6][/COLOR]Efraim. Și într-acest fel l-a numit: „Așa și Efraim, junică învățată să iubească vrajba” - adică prigonitoare și iubitoare de pricire, că „nikos”[COLOR=#800080][7][/COLOR]nu numește „biruința”, ci „iubirea de pricire”. Și, arătînd smerenia de după acestea, a adăugat: „Iar Eu mă voi sui pe frumusețea grumazului ei. Grumazul ei cel înalt și trufaș îl voi smeri și jugul temerii deasupra ei îl voi pune.” Deci și Psalmul acesta mai-nainte scrie ridicările asupră ale arhiereilor, cărturarilor și fariseilor, care - urmînd sălbăticia taurilor și nebunia leilor - înconjurau pe Stăpînul nostru Hristos.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 08:59:05
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 21 (3)

15 Ca apa s-au vărsat toate oasele Mele,
„Oase”, îi numește pe Sfințiții Apostoli, fiindcă și Biserica o numește „trup”, iar tăria trupului sînt oasele, că de acestea se poartă partea cea moale și care curge a trupului. Și zice: Toți s-au risipit în vremea Patimii, despărțindu-se aici și acolo, ca niște apă.
făcutu-s-a inima Mea ca ceara ce se topește, în mijlocul pîntecelui Meu.
16 Uscatu-s-a ca un vas de lut vîrtutea Mea, și limba Mea s-a lipit de gîtlejul Meu, și în țărîna morții M-ai pogorît.
Toate acestea s-au făcut în vremea Patimii: de temere, inima s-a risipit ca ceara de foc, și vîrtutea nu mai arăta lucrarea dinainte și limba petrecea nemișcată. Iar dumnezeieștii Evangheliști ne învață că, fiind El întrebat de multe ori, n-a răspuns nimic. După Patimă S-a dat încă și mormîntului, pe care l-a numit „țărînă a morții”, pentru că cei ce se îngroapă se acoperă cu țărînă.
17 Că M-au înconjurat cîini mulți, adunarea celor vicleni M-a cuprins.
După Iudei, acum numește oastea din neamuri, că acestora L-au dat pe Dînsul. Proorocia a păzit rînduiala lucrurilor și după cuviință i-a numit „tauri” pe aceia, și „cîini” pe aceștia: „Că aceia erau sub jugul Legii - deși călcau Legea la arătare - iar aceștia, după Lege, erau necurați. Așa a numit-o și Domnul pe Hananianca: «Nu este bine - zice - a lua pîinea fiilor și a o da cîinilor.»” Cu toate acestea, după Patimă, cei ce erau „cîini” s-au mutat prin credință întru rînduiala fiilor, iar cei ce de demult au avut purtarea de grijă a fiilor au primit numirea cîinilor, căci ca niște cîini s-au turbat asupra Stăpînului. Pentru aceștia strigă Fericitul Pavel: „Vedeți cîinii, vedeți lucrătorii cei răi, vedeți ucidere!” Așadar, numindu-i „cîini”, cuvîntul cel proorocesc a zis: „M-au înconjurat cîini mulți, adunarea celor vicleni m-a cuprins.” Apoi, povestește cele îndrăznite de dînșii:
18 Săpat-au mîinile Mele și picioarele Mele, numărat-au toate oasele Mele,
Acest lucru este arătat și descoperit și celor foarte prigonitori, că întru Sfințitele Evanghelii auzim pe Însuși Domnul zicînd către Sfințiții Săi Ucenici: „Vedeți mîinile Mele și picioarele Mele, că Însumi Eu sînt.” Încă și Tomei i-a arătat semnele cuielor și rana de suliță. Iar „numărat-au toate oasele Mele” acest lucru zice: Pironindu-Mă, atîta M-au întins, cît lesne era celui ce ar fi voit să cunoască și numărul oaselor.
iar ei au privit și s-au uitat la Mine.
În loc de: „batjocorindu-Mă și rîzînd de Mine”.
19 Împărțit-au hainele Mele loru-și și pentru cămașa Mea au aruncat sorți.
Istoria Sfintelor Evanghelii ne învață arătat și acest lucru.
20 Iar Tu, Doamne, să nu depărtezi ajutorul Tău de la Mine, spre sprijinirea Mea ia aminte!
21 Izbăvește de sabie sufletul Meu și din mîna cîinelui pe cel unul născut[COLOR=#800080][8][/COLOR] al Meu!
22 Mîntuiește-Mă din gura leului și din coarnele inorogilor - smerirea Mea!
Zice: De vreme ce nu am nici un ajutor omenesc, Mă rog să dobîndesc sprijinirea Ta și să Mă izbăvesc de aceștia și de cel ce lucrează prin aceștia și vine asupra Mea ca un cîine și ca un leu. Că „leu”, și „cîine” și „inorog” numește pe cel ce are - după glasul Apostolului - stăpînia morții, adică pe diavolul, care și în vremea Patimii a năvălit asupra Lui ca o fiară, aducînd asupră-I moartea. Aceasta a zis-o și Domnul întru dumnezeiasca Evanghelie: „Acum este judecata lumii acesteia. Acum stăpînitorul lumii acesteia se va scoate afară.” Și iarăși: „Vine stăpînitorul lumii acesteia, și întru Mine nu va afla nimic.” Dar și nimic aflînd din acelea ce căuta - căci căuta învinuiri de păcat - L-a dat la moarte cu obrăznicie și foarte cu nedreptate. Iar El suferea nedreptatea, meșteșugind să strice moartea cea de obște.
23 Spune-voi numele Tău fraților Mei, în mijlocul Bisericii Te voi cînta.
Și de aici este arătat că omenește grăia acestea, fiindcă omenește pătimea cele grăite. Astfel, „frați” numește pe cei ce au crezut întru Dînsul. Frați sînt însă ca ai unui om, căci Se numește Stăpîn și Domn ca Dumnezeu, iar ca om - și frate. Căci este Unul Născut, dar și „întîi-născut”, și aceea se potrivește Celui ce este Dumnezeu și Domn, iar aceasta - Celui ce este om. Este singur născut ca Dumnezeu și Unul Născut se numește; iar ca om Se zice și „întîi-născut”, și martor este Apostolul, zicînd: „Ca să fie El întîi născut întru mulți frați.” Iar aici zice: Povestindu-le pe acestea fraților Mei, printr-înșii Te voi cînta pe Tine, gătindu-i să țeasă lauda aceasta. Apoi, împlinește făgăduința:
24 Cei ce vă temeți de Domnul, lăudați-L pe El, toată sămînța lui Iacov, slăviți-L pe El!

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Încă o dată: omul Iisus.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]După firea cea omenească, după „omenitate”.

[COLOR=#800080][3][/COLOR]„Prost” – aici: „smerit”, „simplu”, „sărac”.

[COLOR=#800080][4][/COLOR]„Mitras” - sălașul pruncului din pîntecele mamei (grecism).

[COLOR=#800080][5][/COLOR]rea, sălbatică

[COLOR=#800080][6][/COLOR]A înnebunit, mușcat de streche.

[COLOR=#800080][7][/COLOR]„Nikos” - „biruință”, dar și „vrajbă”, în grecește.

[COLOR=#800080][8][/COLOR]Pentru acest „unul născut”, vezi tîlcuirea la Psalmul 34, stihul 17.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 08:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 01:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 11.12.2011 23:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 18.02.2009 23:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 08:23:23