![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 33 Psalmul lui David, cînd și-a schimbat fața sa înaintea lui Avimeleh, și l-a slobozit pe el și s-a dus. Văzînd dumnezeiescul David amara și zavistnica socoteală a lui Saul, și făcîndu-și-l sfetnic pe minunatul Ionatan[COLOR=#800080][1][/COLOR], a fugit și a apucat spre cetatea Nobe. Deci acolo, întîlnindu-se cu Avimeleh preotul, a tăinuit fuga și a zis că s-a trimis de către împăratul la oarecare trebuință de nevoie. Și, cerînd pîini, n-a aflat altele, fără numai pe cele ce se împărțeau preoților, și pe acestea le-a luat, dîndu-le preotul afară de porunca Legii, căci numai preoților se împărțea hrana aceasta. Dar aici mai-nainte s-au scris și s-au însemnat tainele darului și mai-înainte s-au deschis credincioșilor ușile dumnezeieștii iubiri de cinste: că nu numai preoților s-a hotărît dumnezeiasca hrană, ci stă pusă înainte tuturor celor ce voiesc împărtășirea celor dumnezeiești. Tot atunci, marele David a luat și sabia lui Goliat, pe care o dăruise lui Dumnezeu, ca pe o pîrgă din războiul acela. Iar „Avimeleh” l-a numit pe Aviatar, ca pe unul cu două nume. Și - de vreme ce nu a făcut cunoscută preotului fuga, ci a zis că venise pentru a săvîrși oarecare trebuință împărătească - se zice că David „și-a schimbat fața”, fiindcă nu a rostit adevărul, cum îi era obiceiul, ci a luat altă față în locul celei obișnuite. Însă oarecari din scriitori au dat altă pricină Psalmului, zicînd că David și-a schimbat fața cînd a intrat către Achiș[COLOR=#800080][2][/COLOR], iar apoi, temîndu-se de vrăjmășiile celor de altă seminție, s-a făcut că se îndrăcește și așa s-a izbăvit. Dar graiurile Psalmului nu au nici o împreună-glăsuire cu pricina aceasta, ci se potrivesc celor mai sus zise, după cum, ajutînd Dumnezeu, se va arăta îndată. Bine voi cuvînta pe Domnul în toată vremea, pururea - lauda Lui în gura mea. Zice: Fugind și gonind, și întru bună-norocire, și întru rea-norocire, Îl laud pe Stăpînul meu. 2 Întru Domnul se va lăuda sufletul meu. El m-a făcut strălucit și mă va face vestit. Să audă cei blînzi și să se veselească: 3 Măriți pe Domnul cu mine și să înălțăm numele Lui împreună! Nu suferă să aducă lauda singur, ci pe cei ce sînt împărtășiți de blîndețe îi face părtași ai cîntării de laudă. Apoi, arată și pricina mulțumirii: 4 Căutat-am pe Domnul, și m-a auzit și din toate necazurile mele m-a izbăvit. Rugatu-L-am pe Dînsul - zice - și m-am ridicat deasupra primejdiilor. 5 Apropiați-vă către Dînsul, și vă luminați și fețele voastre nu se vor rușina! Că cel ce se apropie la Dînsul cu credință primește raze de lumină gîndită, după cum s-a proslăvit la față și marele Moisi. Aceasta o zisese David și mai înainte: „Însemnatu-s-a peste noi lumina feței Tale, Doamne”. Îndemnînd așa pe cei de un nărav, întîi se pune pe sine înaintea lor chip și pildă: 6 Săracul acesta a strigat, și Domnul l-a auzit pe dînsul și din toate necazurile lui l-a mîntuit pe el. Învățați-vă - zice - din cele întîmplate mie a nădăjdui spre Dumnezeul tuturor: că pe mine, cel ce eram prost și cioban, m-a învrednicit purtării Sale de grijă și m-a ridicat deasupra vrăjmașilor mei. 7 Tăbărî-va Îngerul Domnului împrejurul celor ce se tem de Dînsul și-i va izbăvi pe ei. Împreună-glăsuiesc cu acestea și graiurile Apostolului, care zice pentru Îngeri așa: „Au nu toți sînt duhuri slujitoare, care spre slujbă se trimit pentru cei ce vor să moștenească mîntuirea?” Așa a zis și Fericitul Iacov, rugîndu-se: „Îngerul ce m-a izbăvit din toate relele…” Așa a zis și Patriarhul Avraam către sluga sa: „Domnul Dumnezeu va trimite pe Îngerul Său înaintea feței tale, și de acolo vei lua muiere fiului meu Isaac.” Așa zice Fericitul Zaharia: „Îngerul cel ce grăiește întru mine...” 8 Gustați, și vedeți că bun este Domnul, fericit este bărbatul care nădăjduiește spre Dînsul! După ce a zis: „Apropiați-vă către Dînsul și vă luminați!”, acum îndeamnă: Gustați și învățați-vă bunătatea Stăpînului, că de aici veți culege fericire. Însă se cuvine a ști că judecata și înțelegerea aceasta li se potrivește Iudeilor de demult, dar înțelesul ascuns întru adîncul slovei însemnează darul dumnezeieștilor Taine. Că adevărata luminare se face întru cei ce se apropie prin Preasfîntul Botez, iar gustarea hranei celei de viață făcătoare dezvăluie bunătatea Mîntuitorului. Căci ce altceva arată așa de luminat iubirea Lui de oameni, precum Crucea, și Patima, și moartea pentru noi și a se face hrana și izvorul oilor Sale? 9 Temeți-vă de Domnul, toți Sfinții Lui, că nu este lipsă celor ce se tem de Dînsul. 10 Bogații au sărăcit și au flămînzit, iar cei ce-L caută pe Domnul nu se vor lipsi de tot binele. Acestea sînt împreună-glăsuitoare cu cele zise mai sus, sfătuind pe cei ce s-au sfințit prin Botez să amestece dragostea cu frica și să aștepte belșugul celor bune de la singur Dumnezeu. Pentru că bogăția are multe schimbări, și cel ce este astăzi bogat se schimbă după puțin întru sărăcie. Și Iudeii, fiind de demult bogați cu purtarea de grijă a lui Dumnezeu, au sărăcit și au flămînzit după ce n-au mai crezut, iar neamurile ce au crezut au primit de la Dumnezeu belșugul bunătăților. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
11 Veniți, fiilor, ascultați-mă pe mine: Frica Domnului voi învăța pe voi.
12 Cine este omul care voiește viața și iubește să vadă zile bune? După ce a pus mai-nainte, ca pe un semn vrednic de iubit, viața cea fără de scîrbă și pe cea întreit dorită, de aici ne îndeamnă către nevoințe: 13 Oprește-ți limba ta de la rău și buzele tale, ca să nu grăiască vicleșug! 14 Ferește-te de rău, și fă bine, caută pacea și o urmează pe dînsa! Mai întîi oprește răutatea; apoi, ne poruncește a folosi felurile faptei bune. Și întîi limba, ca pe un mădular lesne alunecos, ne poruncește a o curăți de tot vicleșugul și răutatea. Și cu limba împreună - buzele, fiindcă și ele sînt ajutătoare la pornirile aceleia. Al doilea, legiuiește lucrarea cea bună, că zice: Fă bine! Dar care este capul bunătăților? „Caută pacea și o urmează pe dînsa!” Îmbrățișînd pacea către toți, cel pașnic nu jefuiește pe ascuns cele ale aproapelui, nu îndrăznește a face ucideri, nu bîntuiește nunți străine[COLOR=#800080][3][/COLOR], nu grăiește de rău, nu lucrează lucru rău. Face bine, poartă de grijă, împărtășește, ajută, împreună se primejduiește, împreună se nevoiește. Așa este dragostea curată și prietenia adevărată. Apoi, iarăși arată rodul acestora: 15 Ochii Domnului - spre cei drepți, și urechile Lui - spre rugăciunea lor. Zice: Cei ce lucrează acestea se privesc de Stăpînul Dumnezeu și, cerînd ei cele bune, își dobîndesc cererile. După aceea, întărește cele zise prin cea împotrivă: 16 Iar fața Domnului - asupra celor ce fac rele, ca să piardă de pe pămînt pomenirea lor. Vede - zice - și pe cei ce îndrăznesc a lucra cele împotrivnice și scoate asupra lor hotărîrea desăvîrșitei pierzări. 17 Strigat-au drepții, și Domnul i-a auzit pe ei și din toate necazurile i-a izbăvit pe ei. 18 Aproape este Domnul de cei zdrobiți cu inima și pe cei smeriți cu duhul îi va mîntui. Stăpînul - zice - le este de față celor drepți și primește cu dragoste rugăciunile acestora, dar mai cu osebire se îngrijește de cei ce au cuget smerit- că pe aceștia i-a numit „zdrobiți cu inima”. Și în alt Psalm zice acest cuvînt: „Inima zdrobită și smerită, Dumnezeu nu o va urgisi.” 19 Multe sînt necazurile drepților, și din toate acelea va izbăvi pe ei Domnul. 20 Păzește Domnul toate oasele lor, nici unul dintr-însele nu se va zdrobi. Că îi sloboade pe dînșii să cadă întru ispita necazurilor, dar îi arată mai puternici și mai înalți decît primejdiile ce li se întîmplă, întărind gîndurile lor și vîrtoși făcîndu-i, „oase” numind gîndurile. Fiindcă - precum trupul se poartă de către oase, ca de niște mai tari - așa și sufletul dobîndește mîntuirea prin gînduri. 21 Moartea păcătoșilor este rea și cei ce urăsc pe dreptul vor greși. 22 Izbăvi-va Domnul sufletele robilor Săi și nu vor greși toți cei ce nădăjduiesc spre Dînsul. Deci îndrăgitorii faptei bune atîtea bunătăți vor cîștiga, iar cei ce viețuiesc întru răutate vor primi sfîrșitul potrivit cu viața, și rău va fi sfîrșitul relei viețuiri. Iar cei ce au ales slujba lui Dumnezeu și au cîștigat nădejdea spre Dînsul vor dobîndi de la Dînsul mîntuirea, fiindcă nicidecum nu suferă a greși împotriva legilor puse de Dînsul. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Fiul lui Saul. [COLOR=#800080][2][/COLOR]Împăratul Gateenilor, care l-a adăpostit pe David de urgia lui Saul (vezi Cartea întîi a Împăraților, capitolul 21). [COLOR=#800080][3][/COLOR]Adică nu prea-curvește, nu curvește cu nevasta altuia. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 34 Psalmul lui David. Fericitul David a zis Psalmul acesta tot pe cînd se gonea de Saul, pomenind viclenia lui Doeg Idumeul, care a vestit lui Saul cele pentru Avimeleh preotul și s-a făcut pricinuitor al multei aceleia ucideri.[COLOR=#800080][1][/COLOR]Pomenește încă și pe Zifei și pe ceilalți care îl vesteau lui Saul pe David, după cum ne învață înseși graiurile. Judecă, Doamne, pe cei ce-mi fac mie strîmbătate, dă război cu cei ce îmi dau război mie! Bună este rînduiala celor zise și cuvenită rugăciunii dreptului,că a cerut să judece Dumnezeul tuturor, apoi să aducă hotărîrea pedepsei. 2 Apucă armă și pavăză și Te scoală spre ajutorul meu! 3 Varsă sabie și închide calea împotriva celor ce mă gonesc! După ce a pomenit războiul, a trebuit să adauge și felurile armelor, înfricoșînd prin chipul atot-într-armării pe cei ce trăiesc întru răutate. Că Dumnezeu, pedepsind pe cei nedrepți, nici n-a folosit atîtea arme vreodată, ci destul Îi este Lui cuvîntul spre pedeapsa cea mai de pe urmă. Zi sufletului meu: Mîntuirea ta sînt Eu. Adică: Destul îmi este mie cuvîntul Tău spre mîntuire. Că, pomenind de arme, Proorocul ne-a învățat după cuviință că Dumnezeu nu are trebuință de ele, ci numai cu singur cuvîntul pe aceia îi muncește, iar acestora le face bine. 4 Să se rușineze și să se înfrunteze toți cei ce caută sufletul meu, să se întoarcă înapoi și să se rușineze cei ce-mi gîndesc mie rele! Să fie învinuiți - zice - dintru acelea pe care le măiestresc și să li se facă lor rușinea roadă a răutății lor. 5 Facă-se ca praful înaintea feței vîntului și Îngerul Domnului necăjească-i pe dînșii! Și în Psalmul dintîi a pus aceasta, zicînd: „Nu așa - necredincioșii, nu așa; ci ca praful ce-l spulberă vîntul de pe fața pămîntului.” 6 Facă-se calea lor întuneric și lunecare și Îngerul Domnului gonească-i pe dînșii! Zice: Întoarce-i pe dînșii în fugă, încredințînd gonirea lor nevăzuților Îngeri. Așa aflăm pe Asirieni că s-au ucis de Înger. Tot pierzătorul i-a omorît și pe cei întîi-născuți ai Egiptenilor. Iar „întuneric” și „alunecare” numește căderea, căci cad și cei ce se poticnesc, și cei ce alunecă. Și, arătînd dreptatea rugăciunii, adaugă: 7 Că în zadar au ascuns mie stricăciunea lațului lor, în deșert au ocărît sufletul meu. Că vrăjmășii nedrepte nutresc asupra mea - zice. Iar pe acest „au ocărît”, Simmah l-a zis: „dedesubt au săpat”, și însemnează ascunsa pierzare ce i se gătea. 8 Să-i vină lui cursa pe care nu o știe, și prinzătoarea pe care a ascuns-o să-l prindă pe dînsul, și în cursă să cadă! Să cadă - zice - întru acelea pe care le gătesc, și să se prindă întru lațurile lor și să pătimească neașteptată vînare. Că acest lucru l-a zis „cursa pe care nu o știe”. 9 Iar sufletul meu se va bucura de Domnul, veseli-se-va de mîntuirea Lui. 10 Toate oasele mele vor zice: Doamne Doamne, cine este asemenea Ție? Iar eu voi dobîndi îndulcire și veselie pentru bunătățile Tale, Stăpîne, și cu toate mădularele mele voi striga că numai Tu singur ești Dumnezeu. Pentru că acest „cine este asemenea Ție?” arată că numai Tu singur ești Dumnezeu, Care ai stăpînire peste toate. Cel ce izbăvește pe săracul din mîna celor mai tari decît dînsul și pe mișelul[COLOR=#800080][2][/COLOR]de la cei ce-l răpesc pe dînsul. Că nu lași să se înconjure de cei mai puternici cei mai săraci, ci pe aceia îi strîmtorezi, iar acestora le izbîndești. 11 Sculîndu-se asupra mea martori nedrepți, de cele ce nu știam m-au întrebat. Zice: M-au clevetit, fiind învinuit de cele ce nici nu le-am gîndit. Că - de vreme ce Saul, împuns de zavistie, îl bănuia pe el (pe David) că se va face tiran și pentru aceasta îi da război - zavistnicii nu încetau cosînd clevetiri împotriva lui. Pe aceștia îi numește „martori mincinoși”. Dintru aceștia era Doeg, dintru aceștia erau Zifeii și alții mulți afară de ei. 12 Răsplătit-au mie rele pentru bune și nerodire sufletului meu. Eu - zice - l-am ucis pe Goliat, care se îndîrjea și se fălea asupra a tot norodul, și de multe ori i-am biruit pe cei de altă seminție și cu zicători și cîntece duhovnicești îl slobozeam pe rege de drăceasca nebunie, iar el nu încetează dîndu-mi război, vrînd să mă dea morții și uitării. Că „nerodire” a numit uitarea, fiindcă prin copii se păzește pomenirea. Și pentru aceea zice și Dumnezeul tuturor, prin Isaia Proorocul: „Să nu zică famenul: Eu sînt lemn uscat. Că acestea zice Domnul famenilor celor aleși: Acelea pe care Eu le voiesc, le voi da lor în casa Mea, și în zidul Meu loc minunat, și nume bun, mai înalt decît al fiilor și al fiicelor.” 13 Iar eu, cînd mă supărau ei, m-am îmbrăcat cu sac și am smerit cu post sufletul meu. Și rugăciunea mea în sînul meu se va întoarce. De aici, ne învățăm cum se cuvine a dezlega primejdiile, căci zice: Îmbrăcîndu-mă cu sac și topindu-mă cu post, aduceam rugăciune lui Dumnezeu și primeam roadele cererii mele. Pentru că aceasta însemnează „și rugăciunea mea în sînul meu se va întoarce”, în loc de: Rugîndu-mă, am primit de la Dumnezeu cererile, și am umplut sînul meu. 14 Ca unui vecin, ca unui frate al nostru, așa bine i-am făcut spre plăcere. Ca și cum aș plînge și m-aș mîhni, așa m-am smerit. Zice: Toată slujba i-am adus-o lui ca unui frate adevărat, și am urmat smerenia celui ce plînge și se mîhnește, nesuferind să mă laud pentru isprăvile cele bune. Aceasta ne învață și istoria, pentru că, după ce Saul a zis: „Tu ești, fiule Davide?”, el a răspuns: „Robul tău sînt, domnule împărate” și iarăși: „Pentru ce gonește domnul meu împăratul în urma unui cîine mort și a unui purice?” |
|
#4
|
||||
|
||||
|
15 Și asupra mea s-au veselit și s-au adunat, adunatu-s-au peste mine bătăi, și nu am cunoscut.
Iar ei au venit asupră-mi cu mulțime, nădăjduind să mă ucidă, și m-au năpădit de năprasnă, ispitindu-se a mă prinde, iar eu nu știam. Pentru că pe acest „s-au adunat asupra mea bătăi, și n-am cunoscut”, Simmah l-a tîlcuit așa: „Se adunau asupra mea bătăuși, și eu nu știam.” Despărțitu-s-au, și nu s-au umilit. Înșelîndu-se - zice - de nădejdea lor și risipindu-se, nu s-au căit pentru reaua sfătuire, ci iarăși s-au apucat de acelea: 16 Ispititu-m-au, batjocoritu-m-au cu batjocură, scrîșnit-au asupra mea cu dinții lor. Zice: S-au sîrguit a face toată cercarea, voind să-și împlinească mînia: uneori se ispiteau a mă vîna cu cuvinte amăgitoare, iar alteori răcneau ca niște lei, dorind a mă ucide. 17 Doamne, cînd vei vedea? Însă aceasta nu a zis-o cerînd socoteală, ci dorind ajutorul: Cînd Te vei arăta asupră-mi - zice - și îmi vei izbîndi mie, celui nedreptățit? 18 Întoarce sufletul meu de la fapta lor cea rea! Adică: Arată sufletul meu mai înalt decît măiestriile lor. Izbăvește de lei pe cel unul născut al meu! După ce a zis mai sus: „Scrîșnit-au asupra mea cu dinții lor”, după cuviință i-a și numit pe dînșii „lei”, că osebit lucru le este leilor scrîșnirea, mustrînd socoteala lor cea mîncătoare de sînge și sălbatică. Iar pe „cel unul născut al meu”, Simmah l-a zis: „singurătatea mea”, în loc de: „cea pustie de tot ajutorul omenesc”. 19 Mărturisi-mă-voi Ție, Doamne, întru adunare multă, întru norod greu Te voi lăuda. Iar pe acest „întru norod greu Te voi lăuda”, Simmah l-a zis: „întru norod prea-mult”. Și aceasta era mai-nainte grăire, care și-a primit sfîrșitul: că, prin cei ce au crezut, dumnezeiescul David laudă pe Dumnezeu în tot pămîntul și marea, fiindcă „adunare multă” și „norod prea-mult” numește bisericile din lume. 20 Să nu se bucure de mine cei ce îmi vrăjmășesc mie cu nedreptate, cei ce mă urăsc în zadar și fac semn cu ochii. Aici iarăși a făcut pomenire de cei ce întărîtau pe Saul, care se fățărniceau prieteni, dar le lucrau pe ale vrăjmașilor. Și, prin cele de aici înainte, le-a zis mai descoperit pe acestea: 21 Că mie cele de pace îmi grăiau, și spre mînie vicleșuguri gîndeau. Că, rostind cuvinte prietenești, se ispiteau a ascunde mînia ca și în pămînt, avînd mintea plină de vicleșug. 22 Lărgit-au asupra mea gura lor, zis-au: Bine, bine, văzut-au ochii noștri! Și, după ce m-au văzut că am simțit vrăjmășia lor, și-au descoperit vrăjmășia lor ascunsă, veselindu-se cu glas de primejdiile mele. 23 Văzut-ai, Doamne, să nu taci! Doamne, să nu Te depărtezi de la mine! 24 Scoală-Te, Doamne, și ia aminte la judecata mea, Dumnezeul meu și Domnul meu, spre îndreptarea mea. Judecător ești, Stăpîne, privești peste toate și nimic nu scapă de privirea Ta; să nu treci cu vederea cele lucrate, nici să mă faci pustiu de purtarea Ta de grijă, ci judecă și dă hotărîre degrabă. Acest lucru arată și cele ce urmează: [COLOR=#800080][1][/COLOR]În nebunia lui, Saul i-a poruncit lui Doeg să-i ucidă pe toți preoții Domnului din casa lui Avimeleh, în număr de 85, și cetatea preoțească Nobe să o treacă prin ascuțișul sabiei (vezi Cartea Întîi a Împăraților, capitolul 22). [COLOR=#800080][2][/COLOR]sărman, umil |
|
#5
|
||||
|
||||
|
25 Judecă-mă, Doamne, după dreptatea Ta, Doamne Dumnezeul meu, și să nu se bucure de mine vrăjmașii mei!
26 Să nu zică întru inimile lor: Bine, bine este sufletului nostru! - nici să zică: Înghițitu-l-am pe dînsul! O Stăpîne, dacă vei întîrzia judecata, aceia mă vor batjocori iarăși, și vor face chinurile mele pricină de veselie și de îndulcire, și a mea rea-norocire o vor socoti buna lor norocire. 27 Să se rușineze și să se înfrunteze împreună toți cei ce se bucură de relele mele; îmbrace-se cu rușine și cu înfruntare cei ce grăiesc mari asupra mea! Potrivită este rușinea celor ce batjocoresc pe cei de aproape, și pe aceasta a dorit-o Proorocul celor ce sînt trufași și mari-grăitori. 28 Să se bucure și să se veselească cei ce voiesc dreptatea mea și să zică pururea „Mărească-Se Domnul!” cei ce voiesc pacea robului Lui. Zice: Bucurîndu-se și veselindu-se să fie cei ce îmi voiesc cele bune și pace. Și, după ce vor vedea că am dobîndit-o, Te vor lăuda pe Tine, Stăpînul. 29 Și limba mea va cugeta dreptatea Ta, toată ziua lauda Ta. Iar eu, dobîndind a Ta purtare de grijă, voi cugeta la toate poruncile Tale noaptea și ziua și totdeauna voi lăuda facerile Tale de bine. Căci pe acest „toată ziua”, Simmah l-a zis: „în toate zilele”, însemnînd prin aceasta necurmarea. Deci Psalmul acesta s-a sfîrșit. Iar eu rog pe cititori să nu se vatăme din rugăciunea dreptului, nici să ia de aici pricină de blestem asupra vrăjmașilor, ci să știe că Proorocul urma Legii celei vechi, nu Evangheliei, iar Legea îi poruncea să iubească pe aproapele și să-i urască pe vrăjmași. Iar Stăpînul Hristos, arătînd fapta bună cea prea-desăvîrșită, a zis: „S-a zis celor de demult: Vei iubi pe aproapele tău și vei urî pe vrăjmașul tău! Iar Eu zic vouă: Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvîntați pe cei ce vă gonesc pe voi!” Asemenea acestora a zis și dumnezeiescul Apostol: „Binecuvîntați-i, și nu-i blestemați!” Deci, căutînd voi către această deosebire, cunoașteți ce se potrivește Legii și ce - Darului. Și, dealtfel, nici Fericitul David nu a vorbit blestemîndu-i pe aceștia, ci mai-nainte grăia cu proorocie cele ce aveau să fie negreșit. Iar că nici el, urmînd evangheliceasca punere de lege, nu i-a muncit pe cei ce îl nedreptățeau, ascultați-l pe dînsul zicînd: „De am răsplătit celor ce îmi răsplătesc mie rele, să cad de la vrăjmașii mei deșert, să gonească vrăjmașul sufletul meu, și să-l prindă, și să calce în pămînt viața mea și slava mea în țărînă să o așeze.” Și nu le-a zis pe acestea fără să le facă, pentru că a pus sfîrșit cuvintelor și a arătat lucrurile mai luminate decît graiurile: că, de două ori dobîndindu-l în mînă pe vrăjmaș, nu numai că nu l-a ucis, ci i-a și oprit pe cei ce voiau a-l ucide. Și, după ce Saul a căzut în război, David îl tînguia cu amar, iar pe cel ce i-a vestit moartea, care se bucura și se semețea că l-a ucis pe împărat, l-a dat morții. Și am fost silit a le grăi pe acestea, pentru ca cei ce blestemă și îl aduc în mijloc pe dumnezeiescul David să aibă ca întîi chip și pildă de folos filosofia cea prea-mare a lui. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 35 Întru sfîrșit, lui David, robului Domnului. Zis-a călcătorul de lege să greșească întru sine. Zice: Cel ce este crescut și hrănit întru răutate socotește că nimeni nu vede sfaturile ascunse ale sufletului său. Pentru că acest „zis-a” e în loc de: „i se pare și socotește.” Nu este frica lui Dumnezeu înaintea ochilor lui. Iar pricina unei asemenea nesimțiri e că nu se teme de Stăpînul ce privește peste toate. 2 Că a viclenit înaintea Lui, ca să afle fărădelegea sa și să urască. Zice: Așa s-a răsturnat pe sine și a lepădat frica lui Dumnezeu dinaintea ochilor săi, încît - fiind arătată fărădelegea lui, văzută și aflată de toți, și pentru aceasta vrednică de urîciune - s-a dat pe sine neînduplecat la fărădelege. Și de bună voie are această necunoștință, fiindcă nu voiește să gîndească cele făcute și să urască pe cele rele. 3 Graiurile gurii lui - fărădelegea și vicleșugul. N-a voit să priceapă să facă bine, 4 fărădelege a gîndit întru așternutul său, stătut-a în toată calea cea rea și răutatea nu a urît-o. Acela - zice - rostește cuvinte golite de adevăr și împletite cu vicleșug și nu voiește a cunoaște cuviința, ci noaptea măiestrește rele și viclene asupra vecinului, iar ziua se ispitește a-și împlini sfaturile. Iar pricina acestui lucru este că el nu se îngrețoșează și nu se întoarce cu totul dinspre răutate și viclenie. Pentru că acest „răutatea nu a urît-o” e pus în loc de: „nu s-a îngrețoșat de răutate”, fiindcă și pe idoli dumnezeiasca Scriptură îi numește uneori „îngrețoșări”, iar alteori „urîciuni”. Achila a tălmăcit acest grai, zicînd: „nu a lepădat-o”, Simmah: „nu a defăimat-o”, iar Teodotion: „nu a împins-o de la sine”. 5 Doamne, în cer este mila Ta și adevărul Tău - pînă la nori. 6 Și dreptatea Ta - ca munții lui Dumnezeu, Deci aceia se apucă a lucra unele ca acestea ca și cum nimeni n-ar privi asupră-le, iar Tu, Stăpîne, ai și milă nemăsurată, și adevăr nemăsurat și dreptate asemănată cu munții cei prea-mari. Și ajunge adevărul Tău pînă la oameni și, prin Prooroci, ca prin niște nori, dăruiește lor mîntuitoarea ploaie. judecățile Tale - adînc mult. Și, avînd atît de mare adevăr și dreptate, nu știu pentru ce rabzi îndelung! Judecățile Tale urmează adîncul cel nevăzut, că - precum străfundul aceluia este ascuns oamenilor - așa nepătrunsă este înțelegerea judecăților Tale. Oamenii și dobitoacele vei mîntui, Doamne, Și care este pricina acestui lucru? 7 că ai înmulțit mila Ta, Dumnezeule. Că pînă și la dobitoace ajunge iubirea Ta, încît nu numai pe oameni, ci și pe cele făcute pentru om le hrănești, făcîndu-le oamenilor bine și prin acestea. Iar fiii oamenilor întru acoperămîntul aripilor Tale vor nădăjdui. Cuvîntul acesta are proorocie a schimbării făcute după înomenirea Mîntuitorului nostru, că nu a zis: „au nădăjduit”, ci: „vor nădăjdui”. 8 Îmbăta-se-vor din grăsimea casei Tale, și cu izvorul desfătării Tale vei adăpa pe dînșii. Zice: Văzînd rodirea bunătăților odrăslind în casa Ta, firea oamenilor va alerga către Tine. Iar prin aceste bunătăți însemnează nu numai apele dumnezeieștii învățături, ci și îndulcirea hranei celei de taină. A însemnat dăruirea atîtor bunătăți cu „izvorul”, pentru că aceasta nu s-a dat oamenilor din început, și îi îndeamnă pe toți să se apropie și să bea, fiindcă nu este rîu, care curge totdeauna, ci izvor, care curge la o vreme. Astfel, cei ce nu se apropie întru vremea de acum, după ducerea de aici nu mai dobîndesc dumnezeieștile ape. Și - arătînd că izvorîrea bunătăților este curgătoare din fire, adică de-a pururea, dar izvor se face după iconomii, în bună vreme - a adăugat: 9 Că la Tine este Izvorul Vieții, Aici ne descoperă arătat taina Sfintei Treimi, că „Izvor al Vieții” L-a numit pe Unul Născut Cuvîntul lui Dumnezeu. Așa Se numește pe Sine și El Însuși, prin Ieremia Proorocul: „Pe Mine, Izvorul apei vieții, M-au părăsit, și s-au dus și și-au săpat puțuri sfărîmate, care nu vor putea să țină apă.” Deci spune că „Izvorul Vieții” este la Tatăl, după evangheliceasca învățătură ce zice: „Eu - întru Tatăl, și Tatăl - întru Mine.” întru lumina Ta vom vedea lumină. Pentru că, luminîndu-ne de Preasfîntul Duh, vedem razele Unuia Născut Fiului Tău, că spune: „Nimeni nu poate zice «Domnul Iisus», fără numai întru Duhul Sfînt.” Și nouă ne-a descoperit Dumnezeu prin Duhul Lui și ne-am învățat cu dinadinsul, prin prooroceștile cuvinte, cele trei osebiri ale uneia Dumnezeiri. 10 Tinde mila Ta celor ce Te cunosc pe Tine și dreptatea Ta - celor drepți la inimă! Drept aceea - zice - împărtășește totdeauna de a Ta blîndă și dreaptă purtare de grijă pe cei învredniciți cunoștinței de Dumnezeu care voiesc a lucra cele bune. Că pe amîndouă le-a zis pentru aceiași, făcînd despărțirea după a sa obișnuință: adică nu a cerut milă pentru unii, care Îl cunosc pe Domnul, și dreptate pentru alții, drepți cu inima; ci, hotărînd fapta bună desăvîrșită întru dogme adevărate și lucruri bune, le-a făgăduit milă și dreptate celor ce o au pe aceasta. 11 Să nu-mi vină mie piciorul mîndriei, și mîna păcătosului să nu mă clatine! 12 Acolo au căzut toți cei ce lucrează fărădelegea, scosu-s-au afară și nu vor putea să stea. Pe acest „acolo au căzut toți cei ce lucrează fărădelegea”, Simmah l-a tălmăcit așa: „Unde cad cei ce lucrează fărădelegea, se împing și nu vor putea să stea.” Proorocul - cunoscînd sfîrșitul căii împotrivnice - cere să păzească măsurile firii și să nu se abată din calea dreaptă prin bîntuielile celor fără de lege. Căci cei ce cad întru calea cea rea - zice - nu vor mai putea să se scoale și să alerge întru alta. Cu acestea se aseamănă și cele zise în Psalmul al 6-lea: „Că nu este întru moarte cel ce Te pomenește pe Tine, și în iad cine se va mărturisi Ție?” |
|
#7
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 36 Psalmul lui David. Dumnezeiescul David s-a învățat din cercare de cîte bunătăți este pricinuitoare blîndețea și că sfîrșitul celor ce trăiesc întru nedreptate și trufie este mîhnicios și potrivit vieții lor. Le învățase pe acestea din cele pentru Saul, din cele pentru Avesalom și din ale altora cîți au lucrat asemenea lor. De aceea aduce sfătuire tuturor oamenilor, rugîndu-i să sufere bine cele de scîrbă ce se întîmplă și să nu socotească fericite bunele-norociri și îmbogățirile oamenilor răi, ci mai vîrtos să le numească ticăloase[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Pentru care, începînd Psalmul, zice: „Nu rîvni celor ce viclenesc, nici nu urma pe cei ce fac fărădelegea!” Iar pe acest „nu rîvni”, Simmah l-a tălmăcit: „nu te prigoni”, iar Teodotion: „nu te zădărî”, în loc de: Nu te întărîta spre urmarea celor ce trăiesc întru fărădelege, văzînd buna lor norocire. Și, arătînd vremelnicia bunei-norociri, îndată a adăugat: 2 Căci ca iarba degrab se vor usca și ca verdeața ierbii degrab vor cădea. Și Fericitul Isaia a zis acestea: „Tot trupul - ca iarba, și toată slava lui - ca floarea ierbii: uscatu-sa iarba și floarea ei a căzut, iar cuvîntul Domnului rămîne în veac.” Aceasta a zis și Fericitul David. 3 Nădăjduiește spre Domnul, și fă bunătate, și moștenește pămîntul și te vei paște întru bogăția lui. 4 Desfătează-te întru Domnul, și El îți va da ție cererile inimii tale. Prin toate ne-a învățat cîștigul nădejdii spre Dumnezeu, că zice: Cel ce nădăjduiește întru Domnul și se paște de Domnul se va îndulci de cele dăruite de Domnul. Dar mai cu covîrșire vor dobîndi acestea cei ce socotesc desfătare necurmata vorbire cu Dînsul. 5 Descoperă Domnului calea ta și nădăjduiește spre Dînsul, și El va împlini. 6 Și va scoate ca lumina dreptatea ta și judecata ta - ca amiaza zilei. Dăruiește-te - zice - lui Dumnezeu, și pe sine-ți, și faptele tale, și atunci așteaptă de la Dînsul ajutorul. Că El, ca Judecător, va scoate hotărîrea cea dreaptă, și te va propovădui pe tine și te va face strălucit, încît să fi arătat tuturor precum lumina amiezii. 7 Supune-te Domnului și roagă-L pe Dînsul, nu rîvni celui ce sporește în calea sa, omului ce face călcare de lege. Deci, știind acestea, pleacă-te lui Dumnezeu, Ocîrmuitorului tuturor, și stăruie cerînd de la Dînsul cele bune. Nu te zădărî întru cel ce sporește în calea sa, adică întru omul ce face fărădelege. Și - dacă ai vedea pe cineva că le voiește și le alege pe cele rele, și din scopul său nu greșește, ci sporește - să nu-ți cadă cu greu, ca și cum nimeni n-ar ocîrmui zidirea. Că acest lucru arată cele adăugate: 8 Părăsește iuțimea și lasă mînia, nu rîvni să viclenești! 9 Că cei ce viclenesc de tot se vor pierde, Să nu vezi buna lor norocire, ci așteaptă sfîrșitul, și le vei vedea pieirea. iar cei ce așteaptă pe Domnul vor moșteni pămîntul. 10 Și încă puțin, și nu va fi păcătosul; și vei căuta locul lui, și nu-l vei afla. 11 Iar cei blînzi vor moșteni pămîntul și se vor desfăta întru mulțimea păcii. Să ști bine că cei ce s-au atîrnat pe sine de dumnezeiasca nădejde și au ales viața blîndă vor fi întru liniște și pace, avînd ca statornică desfătare curățenia conștiinței. Iar cei ce s-au nădăjduit la buna-norocire vremelnică vor primi schimbarea grabnică și se vor da desăvîrșitei uitări. 12 Pîndi-va păcătosul pe cel drept și va scrîșni asupra lui cu dinții săi. 13 Iar Domnul va rîde de dînsul, că mai înainte vede că va veni ziua lui. Și prin acestea aduce mîngîiere celor nedreptățiți, că arată pe cel fără de lege turbîndu-se asupra celor ce au îmbrățișat viața cea liniștită, și pe Dreptul Judecător rîzîndu-și de apucarea și sîrguința lui, ca Cel ce vede mai-nainte grabnica lui săvîrșire. 14 Sabie au scos păcătoșii, întins-au arcul lor ca să surpe pe scăpătatul și pe săracul, ca să junghie pe cei drepți la inimă. 15 Sabia lor să intre în inimile lor și arcele lor să se zdrobească! Aceeași înțelegere cu cele zise mai-nainte au și acestea, învățîndu-ne că păcătosul întrebuințează măiestrii de multe feluri asupra celor ce nu l-au nedreptățit cu nimic, însă va cădea întru ale sale curse și lațuri - că „sabie” și „arc” a numit feluritele bîntuieli. Acestea se aseamănă cu cele zise în Psalmul al 7-lea: „Groapă a săpat, și a deschis-o pe dînsa, și va cădea în groapa pe care a făcut-o.” 16 Mai bun este puținul celui drept, decît bogăția multă a păcătoșilor. [COLOR=#800080][1][/COLOR]„Nenorocite”, cum am mai zis. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 09:12:12 |
| psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 02:23:27 |
| Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 12.12.2011 00:47:07 |
| Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 19.02.2009 00:08:38 |
| Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 09:23:23 |
|
|