![]() |
![]() |
|
#29
|
||||
|
||||
![]() TÎLCUIREA PSALMULUI 35 Întru sfîrșit, lui David, robului Domnului. Zis-a călcătorul de lege să greșească întru sine. Zice: Cel ce este crescut și hrănit întru răutate socotește că nimeni nu vede sfaturile ascunse ale sufletului său. Pentru că acest „zis-a” e în loc de: „i se pare și socotește.” Nu este frica lui Dumnezeu înaintea ochilor lui. Iar pricina unei asemenea nesimțiri e că nu se teme de Stăpînul ce privește peste toate. 2 Că a viclenit înaintea Lui, ca să afle fărădelegea sa și să urască. Zice: Așa s-a răsturnat pe sine și a lepădat frica lui Dumnezeu dinaintea ochilor săi, încît - fiind arătată fărădelegea lui, văzută și aflată de toți, și pentru aceasta vrednică de urîciune - s-a dat pe sine neînduplecat la fărădelege. Și de bună voie are această necunoștință, fiindcă nu voiește să gîndească cele făcute și să urască pe cele rele. 3 Graiurile gurii lui - fărădelegea și vicleșugul. N-a voit să priceapă să facă bine, 4 fărădelege a gîndit întru așternutul său, stătut-a în toată calea cea rea și răutatea nu a urît-o. Acela - zice - rostește cuvinte golite de adevăr și împletite cu vicleșug și nu voiește a cunoaște cuviința, ci noaptea măiestrește rele și viclene asupra vecinului, iar ziua se ispitește a-și împlini sfaturile. Iar pricina acestui lucru este că el nu se îngrețoșează și nu se întoarce cu totul dinspre răutate și viclenie. Pentru că acest „răutatea nu a urît-o” e pus în loc de: „nu s-a îngrețoșat de răutate”, fiindcă și pe idoli dumnezeiasca Scriptură îi numește uneori „îngrețoșări”, iar alteori „urîciuni”. Achila a tălmăcit acest grai, zicînd: „nu a lepădat-o”, Simmah: „nu a defăimat-o”, iar Teodotion: „nu a împins-o de la sine”. 5 Doamne, în cer este mila Ta și adevărul Tău - pînă la nori. 6 Și dreptatea Ta - ca munții lui Dumnezeu, Deci aceia se apucă a lucra unele ca acestea ca și cum nimeni n-ar privi asupră-le, iar Tu, Stăpîne, ai și milă nemăsurată, și adevăr nemăsurat și dreptate asemănată cu munții cei prea-mari. Și ajunge adevărul Tău pînă la oameni și, prin Prooroci, ca prin niște nori, dăruiește lor mîntuitoarea ploaie. judecățile Tale - adînc mult. Și, avînd atît de mare adevăr și dreptate, nu știu pentru ce rabzi îndelung! Judecățile Tale urmează adîncul cel nevăzut, că - precum străfundul aceluia este ascuns oamenilor - așa nepătrunsă este înțelegerea judecăților Tale. Oamenii și dobitoacele vei mîntui, Doamne, Și care este pricina acestui lucru? 7 că ai înmulțit mila Ta, Dumnezeule. Că pînă și la dobitoace ajunge iubirea Ta, încît nu numai pe oameni, ci și pe cele făcute pentru om le hrănești, făcîndu-le oamenilor bine și prin acestea. Iar fiii oamenilor întru acoperămîntul aripilor Tale vor nădăjdui. Cuvîntul acesta are proorocie a schimbării făcute după înomenirea Mîntuitorului nostru, că nu a zis: „au nădăjduit”, ci: „vor nădăjdui”. 8 Îmbăta-se-vor din grăsimea casei Tale, și cu izvorul desfătării Tale vei adăpa pe dînșii. Zice: Văzînd rodirea bunătăților odrăslind în casa Ta, firea oamenilor va alerga către Tine. Iar prin aceste bunătăți însemnează nu numai apele dumnezeieștii învățături, ci și îndulcirea hranei celei de taină. A însemnat dăruirea atîtor bunătăți cu „izvorul”, pentru că aceasta nu s-a dat oamenilor din început, și îi îndeamnă pe toți să se apropie și să bea, fiindcă nu este rîu, care curge totdeauna, ci izvor, care curge la o vreme. Astfel, cei ce nu se apropie întru vremea de acum, după ducerea de aici nu mai dobîndesc dumnezeieștile ape. Și - arătînd că izvorîrea bunătăților este curgătoare din fire, adică de-a pururea, dar izvor se face după iconomii, în bună vreme - a adăugat: 9 Că la Tine este Izvorul Vieții, Aici ne descoperă arătat taina Sfintei Treimi, că „Izvor al Vieții” L-a numit pe Unul Născut Cuvîntul lui Dumnezeu. Așa Se numește pe Sine și El Însuși, prin Ieremia Proorocul: „Pe Mine, Izvorul apei vieții, M-au părăsit, și s-au dus și și-au săpat puțuri sfărîmate, care nu vor putea să țină apă.” Deci spune că „Izvorul Vieții” este la Tatăl, după evangheliceasca învățătură ce zice: „Eu - întru Tatăl, și Tatăl - întru Mine.” întru lumina Ta vom vedea lumină. Pentru că, luminîndu-ne de Preasfîntul Duh, vedem razele Unuia Născut Fiului Tău, că spune: „Nimeni nu poate zice «Domnul Iisus», fără numai întru Duhul Sfînt.” Și nouă ne-a descoperit Dumnezeu prin Duhul Lui și ne-am învățat cu dinadinsul, prin prooroceștile cuvinte, cele trei osebiri ale uneia Dumnezeiri. 10 Tinde mila Ta celor ce Te cunosc pe Tine și dreptatea Ta - celor drepți la inimă! Drept aceea - zice - împărtășește totdeauna de a Ta blîndă și dreaptă purtare de grijă pe cei învredniciți cunoștinței de Dumnezeu care voiesc a lucra cele bune. Că pe amîndouă le-a zis pentru aceiași, făcînd despărțirea după a sa obișnuință: adică nu a cerut milă pentru unii, care Îl cunosc pe Domnul, și dreptate pentru alții, drepți cu inima; ci, hotărînd fapta bună desăvîrșită întru dogme adevărate și lucruri bune, le-a făgăduit milă și dreptate celor ce o au pe aceasta. 11 Să nu-mi vină mie piciorul mîndriei, și mîna păcătosului să nu mă clatine! 12 Acolo au căzut toți cei ce lucrează fărădelegea, scosu-s-au afară și nu vor putea să stea. Pe acest „acolo au căzut toți cei ce lucrează fărădelegea”, Simmah l-a tălmăcit așa: „Unde cad cei ce lucrează fărădelegea, se împing și nu vor putea să stea.” Proorocul - cunoscînd sfîrșitul căii împotrivnice - cere să păzească măsurile firii și să nu se abată din calea dreaptă prin bîntuielile celor fără de lege. Căci cei ce cad întru calea cea rea - zice - nu vor mai putea să se scoale și să alerge întru alta. Cu acestea se aseamănă și cele zise în Psalmul al 6-lea: „Că nu este întru moarte cel ce Te pomenește pe Tine, și în iad cine se va mărturisi Ție?” |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 08:12:12 |
psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 01:23:27 |
Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 11.12.2011 23:47:07 |
Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 18.02.2009 23:08:38 |
Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 08:23:23 |
|