![]() |
![]() |
|
#29
|
||||
|
||||
![]() TÎLCUIREA PSALMULUI 40 Întru sfîrșit, Psalmul lui David. Oarecari au dăruit Psalmul acesta lui David, iar oarecari Iezechiei, dar nu ne lasă pe noi dumnezeiasca Evanghelie să-l primim pe nici unul. Pentru că Stăpînul Hristos, vorbind către Sfințiții Săi Ucenici, a adăugat: „Știind acestea, fericiți veți fi dacă le veți face. Nu pentru voi toți zic, că știu pe care v-am ales, ci ca să se împlinească Scriptura: «Cel ce mănîncă cu Mine pîine a ridicat asupra Mea călcîiul său.» De aceea zic vouă mai-nainte de a se face, ca după ce se va face să credeți că Eu sînt.” Deci, cînd zice: „ca să se împlinească Scriptura”, Domnul arată Psalmul acesta de față, că Lui, și nu altuia, I se cuvine. Socotesc că ar fi un lucru semeț și îndrăzneț dacă i s-ar închipui altă pricină, iar nu pe cea cuvenită lui. Fericit este cel ce înțelege pe săracul (și pe mișelul). Acest „și pe mișelul”, l-am aflat întru alte pre-scrieri (adică izvoade), dar nici la Evreu, nici la Sirian[COLOR=#800080][1][/COLOR], nici la ceilalți tălmăcitori. Iar „sărac” numește pe Domnul tuturor, de vreme ce - bogat fiind, după cum zice dumnezeiescul Apostol - a sărăcit pentru noi, ca noi să ne îmbogățim cu sărăcia Lui. Și, Dumnezeu fiind, n-a socotit răpire a Se face întocmai cu omul, ci pe Sine S-a deșertat, luînd chip de rob. Și, măcar că stăpînea peste cele văzute și peste cele nevăzute, nu avea unde să-și plece capul. Și, măcar că S-a născut din Fecioară, S-a pus în iesle, pentru lipsa patului. Deci proorocescul cuvînt fericește pe cel ce poate să înțeleagă această sărăcie și se sîrguiește a lăuda după putere pe Cel ce a primit-o asupră-Și. Apoi, arată roadele fericirii: În ziua cea rea, îl va izbăvi pe el Domnul. Iar „ziua cea rea”, Simmah a zis-o: „ziua răutății”, însemnînd - după cum mi se pare - ziua Judecății, care este înfricoșată și făcătoare de rău celor fără de lege. Și îi făgăduiește că cunoștința curată a sărăciei aceleia îl va izbăvi de rele în ziua cea înfricoșată. 2 Domnul să-l păzească pe el, și să-l vieze pe el, și să-l fericească pe dînsul pe pămînt și să nu-l dea în mîinile vrăjmașilor lui. Nu va dobîndi numai bunătățile ce vor să fie, ci și în viața de acum va cîștiga dumnezeiasca purtare de grijă, făcîndu-se strălucit și vestit și scăpînd de bîntuielile neprietenilor. Și - de vreme ce poate cadea în boală, avînd trupul stricăcios - îi făgăduiește și izbăvirea de aceasta: 3 Domnul îi va ajuta lui pe patul durerii lui. Tot așternutul lui l-ai întors întru boala lui. De toată boala - zice - îl va izbăvi, și boala o va preface întru sănătate. Pentru că acest „ai întors întru boală așternutul lui” înseamnă: „l-ai prefăcut”. Așa, după ce a povestit răsplătirile celui ce înțelege sărăcia vrednică de minune a Stăpînului, ne arată nouă Cine a avut-o pe aceasta și cum S-a folosit de ea, aducîndu-L în lăuntru pe El, Care ne învață și ne povestește cele pentru Sine: 4 Eu am zis: Doamne, miluiește-Mă, vindecă sufletul Meu, că am greșit Ție. Zice: Eu sînt săracul Acela, Cel ce am luat asupră-Mi sărăcia de bună voie, Mielul lui Dumnezeu ce ridică păcatul lumii, Cel ce am sineșit[COLOR=#800080][2][/COLOR]patimile oamenilor, Cel ce păcat n-am făcut, dar am adus rugăciunea pentru firea oamenilor, ca pe o pîrgă a firii. Și se cuvine a însemna că Simmah n-a zis: „că am greșit Ție”, ci: „și, de am greșit Ție”. 5 Vrăjmașii Mei Mi-au zis rele Mie: Cînd va muri și va pieri numele Lui? „Vrăjmași” îi numește pe Iudei, care Îl cleveteau și măiestreau moartea Lui. Încă și istoria Sfințitelor Evanghelii ne învață aceasta, zicînd: „Sfat au luat cum Îl vor pierde pe Dînsul.” De aici, mută proorocia către Iuda: 6 Și intra să vadă, în deșert grăia inima lui, adunat-a fărădelege lui-și, ieșea afară și grăia. Încă și dumnezeieștiievangheliști ne învață că Iuda „le-a zis Iudeilor: Ce-mi veți da mie, și eu Îl voi da pe El vouă? Și căuta vreme ca să-L vîndă pe Dînsul.” Acestea le zice și proorocia: „Și intra să vadă, în deșert grăia inima lui, ieșea afară și grăia”, adică: Intrînd și ieșind, măiestrea moartea Lui împreună cu aceia. Apoi, mai-nainte grăiește reaua lor tocmeală: 7 Împreună asupra Mea șopteau toți vrăjmașii Mei, asupra Mea gîndeau rele Mie. Cuvînt fără de lege au pus asupra Mea. Iar sfîrșitul lucrurilor mărturisește acestora, căci - vorbind cu liniște unii către alții - căutau chipul bîntuielii. Apoi, L-au învinuit de tiranie, zicînd lui Pilat că Iisus Se hotărăște împărat pe Sine și oprește a da dajdie Cezarului. Aceasta o zice și proorocia: „Cuvînt fără de lege au pus asupra Mea”, în loc de: Au făcut asupra Mea pîră de nelegiuire. [COLOR=windowtext]8 Au doară Cel ce doarme nu va adăuga a Se scula?[/COLOR] Zice: Și, dacă voi răbda moarte, au nu Mă voi scula iarăși, și nu voi risipi pe cei ce au gătit aceasta? Stihul se aseamănă graiului evanghelicesc: „Stricați voi Biserica aceasta, și Eu o voi ridica pe dînsa în trei zile.” Și iarăși: „Iată, ne suim în Ierusalim, și Fiul Omului Se va da în mîinile păcătoșilor, și-L vor ucide pe Dînsul, și a treia zi va învia.” Deci pentru aceea, după cuviință, moartea a numit-o „somn”. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 08:12:12 |
psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 01:23:27 |
Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 11.12.2011 23:47:07 |
Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 18.02.2009 23:08:38 |
Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 08:23:23 |
|