![]() |
![]() |
|
#29
|
||||
|
||||
![]()
9 Pentru că omul păcii Mele, spre care am nădăjduit, cel ce mănîncă pîinile Mele, a mărit asupra Mea împiedicare.
Achila și Teodotion au zis mai descoperit acest cuvînt: „și bărbatul păcii Mele, căruia Eu M-am nădăjduit”, iar Simmah: „dar și omul care păciuia cu Mine, căruia Eu Mă nădăjduisem”. Și zice: Nu numai vrăjmașii Mei Mi-au gătit moartea, ci și omul ce era împreună cu Mine și se fățărnicea dragoste și pace - de o masă fiind cu Mine și împreună hrănit - a arătat vicleșugul pe care îl avea. Vicleșugul l-a numit „împiedicare”, din metafora celor ce se nevoiesc pentru iuțeală, adică se întrec, și se meșteșugesc a-i lovi cu călcîiul pe cei ce aleargă împreună și a-i face să cadă. Așa a zis și Isav, după ce a fost amăgit de Iacov: „Cu dreptate s-a numit numele lui «Iacov», că m-a împiedicat pe mine acum a doua oară și mi-a luat și întîietatea nașterii, și blagoslovenia.”[COLOR=#800080][3][/COLOR] 10 Iar Tu, Doamne, miluiește-Mă și Mă scoală, și le voi răsplăti lor. 11 Întru aceasta am cunoscut că M-ai voit pe Mine, că nu se va bucura vrăjmașul Meu de Mine. Și acestea toate s-au zis ca dinspre firea omenească luată de Domnul Hristos, asupra căreia s-a făcut patima. Așa-L auzim rugîndu-Se pe Stăpînul Hristos și întru Sfințitele Evanghelii: „Părinte, mîntuiește-Mă de ceasul acesta!” Și iarăși: „Părinte, de este cu putință, treacă de la Mine paharul acesta!” 12 Și pe Mine, pentru nerăutatea Mea, M-ai sprijinit și M-ai întărit înaintea Ta în veac. Și acestea se potrivesc cu chipul robului, pe care l-a luat asupră-Și Unul Născut al lui Dumnezeu, că - după cum zice dumnezeiescul Apostol - „cu adevărat, nu a luat firea Îngerilor, ci a luat sămînța lui Avraam, de unde era dator să Se asemene fraților întru toate, ca să Se facă Arhiereu milostiv și credincios, întru cele ce sînt către Dumnezeu.” Deci - de vreme ce firea omenească luată de Domnul Hristos a rămas slobodă de toată răutatea - după cuviință zice: „Și pe Mine, pentru nerăutatea Mea, M-ai sprijinit și M-ai întărit înaintea Ta în veac.” Că a primit unirea întărită, și împreunarea și slava veșnică sînt netăiate. 13 Bine este cuvîntat Domnul Dumnezeul lui Israil din veac și pînă în veac: Fie, fie! Mai-nainte vestind acestea, și minunîndu-se de negrăita iubire de oameni a Stăpînului și înțelegînd sărăcia Celui ce de bună voie a luat-o asupră-Și, dumnezeiescul Prooroc Îi aduce laudă Lui, ca să primească și el sfîrșitul cel fericit. Și I-a adus laudă după cuviință, învățîndu-ne că Cel proorocit nu este numai om, ci și Dumnezeu prea-veșnic, avînd ființă nepieritoare și fără de sfîrșit. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Versiune siriană a Vechiului Testament, care nu a putut fi identificată de cercetătorii scrierilor Fericitului Teodorit. [COLOR=#800080][2][/COLOR]Am mai spus: „Mi-am însușit”, „am luat în sinea-Mi”. [COLOR=#800080][3][/COLOR]Iacov și Isav erau fiii gemeni ai Patriarhului Isaac, din Revecca. Luptîndu-se cu Isav pentru întîietate încă din pîntece (Facerea, 25:21-26), Iacov îi cumpără apoi acestuia dreptul de întîi-născut (Facerea, 25:29-34) și izbutește pînă la urmă să-i răpească și binecuvîntarea părintească (Facerea, 27:1-40). |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 08:12:12 |
psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 01:23:27 |
Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 11.12.2011 23:47:07 |
Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 18.02.2009 23:08:38 |
Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 08:23:23 |
|