Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 10:31:45
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 41

TÎLCUIREA PSALMULUI 41
Întru sfîrșit, întru pricepere, fiilor lui Core.
Dumnezeu a dat Babilonienilor norodul ce păcătuise și a hotărît asupra lui șaptezeci de ani de robie. Deci Psalmul s-a zis ca despre fața aceasta, care se tînguia și dorea slobozenia. Fiindcă erau între dînșii bine-credincioși - precum dumnezeiescul Daniil, precum minunatul Iezechil, precum bunii biruitori Mucenici Anania, Azaria și Misail, care iubeau foarte fierbinte pe Dumnezeu și doreau slujba Legii Lui - luînd asupră-și fața acestora, proorocescul cuvînt îi învață mai-nainte de multe neamuri ce se cade a zice în vremea primejdiei, ca să se mîngîie cu mai-nainte grăirea și să se deprindă cu învățătura. Pentru aceasta și este scris Psalmul deasupra „întru sfîrșit”, căci cele zise au avut sfîrșit după multă înconjurare de vreme. Și este adăugat „întru pricepere”, căci mai ales de aceasta este trebuință celor ce cad în primejdii.
În ce chip dorește cerbul spre izvoarele apelor, așa dorește sufletul meu către Tine, Dumnezeule!
Se zice că cerbii mănîncă fiare din cele înveninate, și de aici se aprind întru sete și fierbinte doresc apele. Deci - fiind împreună cu bărbații Babilonieni, care trăiau întru păgînătate și fărădelege și care foarte se asemănau cu fiarele tîrîtoare - Sfinții pomeniți mai-nainte ziceau după cuviință, asemenea cerbilor, că însetează de Dumnezeu, de acolo dorind izbăvirea și așteptînd dumnezeiescul ajutor.
2 Însetat-a sufletul meu spre Dumnezeul cel tare, cel viu. Cînd voi veni și mă voi arăta feței lui Dumnezeu?
Zice: Doresc și însetez de slujba Dumnezeului meu celui viu. Pentru că acest „mă voi arăta feței lui Dumnezeu” înseamnă a-I sluji Lui după Lege, în Ierusalim. Acestea ne învață nu numai Fericitul Moisi, ci și cei trei Fericiți Mărturisitori - Anania, Azaria și Misail - rugîndu-L pe Dumnezeu în cuptor.
Și foarte potrivit Îl numesc pe Dumnezeu „tare și viu”, luînd aminte la idolii cei neînsuflețiți și nemișcați ai Babilonienilor.
3 Făcutu-s-au lacrimile mele mie pîine, ziua și noaptea, cînd mi se zicea mie în fiece zi: Unde este Dumnezeul tău?
4 Acestea mi-am adus aminte și am revărsat spre mine sufletul meu.
Zice: Tînguindu-mă noaptea și ziua, nu am sațiu, ci ca o hrană fac lacrimile, primind pentru Tine ocările, pentru că neprietenii mă batjocoresc, grăind că purtarea Ta de grijă e neputincioasă și nu poate birui puterea lor. Deci, gîndind acestea, plîng neîncetat - pentru că acest „am revărsat spre mine sufletul meu” însemnează: M-am vărsat și m-am pornit spre tînguiri.
Că voi trece în locul Cortului celui minunat pînă la casa lui Dumnezeu, în glasul bucuriei și al mărturisirii sunetului ce prăznuiește.
„Cort” numește acoperămîntul lui Dumnezeu. Deci, după cele mîhnicioase, le vestește pe cele de veselie: și mai-nainte ne învață că foarte-degrab vor dobîndi chemarea înapoi, și se vor întoarce către pămîntul cel dorit, povățuindu-se de dumnezeiescul dar, și vor zidi casa dumnezeiască, și vor săvîrși praznicele obișnuite și vor primi întru auzuri glasul prăznuitor și viersuirea duhovnicească. Încă și Fericitul Isaia mai-nainte vestește că se vor întoarce cu mai multă cinste, purtîndu-se de asini în căruțe și acoperindu-se cu umbrele, lepădînd supărarea razei. Și Achila a însemnat acest lucru: „Voi intra în umbrar, trăgîndu-i pe dînșii pînă la casa lui Dumnezeu, întru glasul laudei și al mulțumirii norodului ce prăznuiește, dănțuind și lăudînd pe Mîntuitorul Dumnezeu. Și, dobîndind umbrire în călătorie, așa vom ajunge la casa dumnezeiască.” După ce au auzit proorocia aceasta, ei se mîngîie pe sine, zicînd:
5 Pentru ce ești mîhnit, sufletul meu, și pentru ce mă tulburi? Nădăjduiește spre Dumnezeu, că mă voi mărturisi Lui, mîntuirea feței mele și Dumnezeul meu.
Zice: Primind făgăduințele acestea - o suflete! - încetează a te mîhni și a te întrista, și - întărindu-te cu nădejdea - așteaptă sfîrșitul proorociei, întru care, văzînd mîntuirea, vei aduce laude lui Dumnezeu, Celui ce te-a mîntuit.
6 Spre sine-mi sufletul meu s-a tulburat. Pentru aceasta îmi voi aduce aminte de Tine din pămîntul Iordanului și al Ermonului, din muntele cel mic.
Aceasta e facere de morală a sufletului ce vorbește către sine și - după ce a zis: „Primind făgăduințele bunătăților, încetează mîhnindu-te!” - tot el răspunde, zicînd: Nu mă mîhnesc și nu rostesc în zadar plîngerile mai-nainte zise, ci pomenirea pămîntului părintesc îmi pornește lacrimile. Căci „pămînt al Iordanului” numește pămîntul făgăduinței. Iar prin „munte” a arătat tot pămîntul acela. Așa a tălmăcit și Simmah: „Sufletul meu se topește de tot cînd îmi aduc aminte de Tine din pămîntul Iordanului și din Ermon, muntele cel mic.”
7 Adînc pe adînc cheamă întru glasul jgheaburilor Tale. Toate înălțările Tale și valurile Tale peste mine au trecut.
Petrecînd - zice - în pămîntul acela, am fost dat mulțimilor vrăjmașilor și am fost scufundat ca într-un adînc. Că „adînc” numește rînduielile ostășești; iar covîrșirea mulțimii o aseamănă cu apele cele nemăsurate, și cele făcute de aceia - cu potopul care a stricat toată lumea. Iar Simmah le-a tălmăcit pe acestea mai descoperit: „Adînc cu adînc întîmpină urletul izvoarelor Tale. Pedepsindu-mă pentru fărădelege, Tu i-ai adus asupră-mi pe dînșii, viforele și valurile Tale au trecut asupra mea.” Că, de vreme ce a asemănat oastea cu adîncul, urmează asemănării și numește „valuri” și „vifore” bîntuielile oastei. Și zice: Pentru acestea mă chinuiesc, căci pomenirea lor mă împunge, dar am mîngîiere iubirea Ta de oameni. Că a adăugat:
8 Ziua va porunci Domnul mila Sa, și noaptea - cîntarea Lui de la mine, rugăciunea Dumnezeului vieții mele.
Zice: De-a pururea știind mila dăruită de Dumnezeu și gîndind aceasta întru sine-mi, noaptea cînt, și laud pe Cel ce Se îngrijește de ale noastre și Îi cer Lui iubire de oameni. Apoi, ne învață graiurile rugăciunii:
9 Zice-voi lui Dumnezeu: Sprijinitorul meu ești, pentru ce m-ai uitat și pentru ce umblu mîhnindu-mă cînd mă necăjește vrăjmașul meu?
10 Cînd se zdrobeau oasele mele, mă ocărau vrăjmașii mei, zicîndu-mi în toate zilele: Unde este Dumnezeul tău?
Zice: Grăind așa Stăpînului meu, am dobîndit pururea a Ta purtare de grijă. Pentru ce m-ai golit acum de aceasta, încît mă mîhnesc și plîng neîncetat pentru ocările neprietenilor? Că - muncindu-mă cu răni și zdrobind oasele mele cu legături - ei rîd, zicînd: „Unde este Dumnezeul tău?”, socotind că eu pătimesc acestea pentru a Ta neputință. Iar acest „pentru ce m-ai uitat?” înseamnă: „pentru ce nu mă împărtășești de a Ta purtare de grijă?“ - că uitarea este patimă omenească, iar Dumnezeu are ca osebire a Lui nepătimirea.
11 Pentru ce ești mîhnit, sufletul meu? Și pentru ce mă tulburi? Nădăjduiește spre Dumnezeu, că mă voi mărturisi Lui, mîntuirea feței mele și Dumnezeul meu.
Zice: Să nu te deznădăjduiești - o suflete! - de mîntuirea ta, că ai Mîntuitor pe Dumnezeu, a Cărui nădejde avînd-o tare, stinge mîhnirea și primește mîngîierea.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 10:34:25
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 42

TÎLCUIREA PSALMULUI 42


Psalmul lui David, nescris deasupra la Evrei.

Judecă mie, Dumnezeule, și alege judecata mea de la neamul necuvios, de la omul nedrept și viclean izbăvește-mă!
Psalmul acesta este nescris deasupra la Evrei, fiindcă are aceeași înțelegere cu cel mai dinainte. Iar cei ce vorbesc se roagă lui Dumnezeu să judece între dînșii și Babilonieni, cei ce au avut pentru ei multă cruzime și socoteală sălbatică, pentru care îi și numește „neam necuvios”, și pe împăratul lor: „bărbat viclean și nedrept”. Și proorocia minunatului Daniil ne învață acestea.
2 Că Tu, Dumnezeule, ești întărirea mea. Pentru ce m-ai lăsat? Și pentru ce umblu mîhnindu-mă cînd mă necăjește vrăjmașul meu?
Cei drepți aduc iarăși aceeași cerere, rugîndu-se să se izbăvească de cruzimea vrăjmașilor, pentru care erau pururea posomorîți și mîhniți. Iar acest „pentru ce?” nu-l zic cerînd socoteală și nici nu întreabă pentru ei înșiși - căci nu se împărtășeau de fărădelegea celorlalți, măcar că împreună cu aceia erau pustii de purtarea de grijă de sus - ci fac rugăciunea de obște pentru toți.
3 Trimite-mi lumina Ta și adevărul Tău! Acestea m-au povățuit și m-au adus la muntele cel sfînt al Tău și la lăcașurile Tale.
Cei 70 au schimbat aici timpul și le-au zis pe cele ce vor să fie ca și cum ar fi fost făcute. Iar ceilalți au făcut tălmăcirea mai luminată: „Trimite-mi lumina Ta și adevărul Tău, care mă vor povățui și mă vor aduce la muntele cel sfînt al Tău și la lăcașurile Tale.” Zice: Mă rog să dobîndesc dumnezeiescul ajutor, ca să mă izbăvesc de amara robie, și să mă întorc la pămîntul părintesc și să aduc slujba legiuită în Biserica afierosită Ție. Că „lăcașuri ale lui Dumnezeu” a numit Biserica, „munte sfînt” - Sionul, iar „lumină și adevăr” - dreapta și mîntuitoarea arătare a Domnului. Căci, precum „întuneric” numește primejdiile, „lumina” este izbăvirea de acestea. Ei vor, împreună cu lumina, și adevărul, fiindcă au cerut să judece Dumnezeu între dînșii și Babilonieni, și au știut că - folosind Dumnezeu adevărul, nu îndelunga-răbdare - pe aceia îi va osîndi, iar pe dînșii îi va slobozi de robie.
4 Și voi intra la jertfelnicul lui Dumnezeu, la Dumnezeu, Cel ce veselește tinerețile mele. Mărturisi-mă-voi Ție întru alăută, Dumnezeule, Dumnezeul meu!
Simmah a tălmăcit acest stih așa: „Ca să vin către jertfelnicul lui Dumnezeu, către Dumnezeu, veselia îndulcirii mele. Și mă voi mărturisi Ție în psaltire, Dumnezeule, Dumnezeul meu!” Și zice: Voiesc întoarcerea pentru a vedea prea-doritul Tău jertfelnic și a Te privi prin acela pe Tine, Stăpînul meu, Care îmi dăruiești pricini de felurită veselie și de îndulcire. Și acolo voi face cîntările de laudă din alăută, căci în Babilon „am spînzurat organele noastre de sălcii”, socotind călcare a Legii slujba afară de locul Tău.
5 Pentru ce ești mîhnit, sufletul meu? Și pentru ce mă tulburi? Nădăjduiește spre Dumnezeu, că mă voi mărturisi Lui, mîntuirea feței mele și Dumnezeul meu.
Și de aici este arătat că amîndoi Psalmii aceștia au o singură înțelegere: cei ce vorbesc se sfătuiesc pe ei înșiși să aibă bune nădejdi, să biruie patima mîhnirii și să aștepte de la Dumnezeu mîntuirea, ce li se va da fără îndoială.



__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 10:35:04
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 43

TÎLCUIREA PSALMULUI 43


Întru sfîrșit, fiilor lui Core, spre pricepere.

Psalmul acesta poruncește și el a aștepta sfîrșitul, avînd proorocie a lucrurilor ce vor să fie. Și este adăugat lîngă deasupra-scriere „întru pricepere” ca, pricepînd cele scrise, aceia pentru care mai-nainte vestește proorocescul cuvînt să răpească de aici folosul. Și Psalmul mai-nainte vestește cruzimea machidonească[COLOR=#800080][1][/COLOR], socoteala păgînească și sălbatică a lui Antioh cel Vestit[COLOR=#800080][2][/COLOR], și bărbăția și buna-credință a Macabeilor[COLOR=#800080][3][/COLOR]. Căci Matatia Fericitul și de trei ori fericitul împreună cu copiii lui, avînd dumnezeiasca rîvnă, a socotit neputincioase zecile de mii cele multe ale Machidonenilor, iar mulțimea elefanților - pustie de dumnezeiasca purtare de grijă, și, luptînd împotriva acestora cu puțini ostași, i-a biruit. Apoi, răsturnînd din temelie capiștile idolilor, el a curățit dumnezeiasca Biserică și le-a dat slujba obișnuită celor de o seminție cu dînsul.[COLOR=#800080][4][/COLOR]Și nu numai el, ci și copiii lui, după săvîrșirea lui, i-au întors în fugă pe vrăjmași și au ridicat biruințele, rugîndu-se și dobîndind dumnezeiescul ajutor. Deci de către fața lor a grăit proorocescul dar în Psalmul acesta, mai-nainte învățîndu-i pe dînșii ce fel de cuvinte li se cuvine să rostească întru primejdii.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Marea împărăție elenistică ce stăpînea atunci lumea (veacul al doilea înainte de Hristos), era condusă de Macedoneni, urmașii lui Alexandru cel Mare.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Antioh Epifanie („Cel Vestit”, 175-163), împărat Grec. În anul 170 înainte de Hristos, ocupă Ierusalimul, jefuiește Biserica, arde cărțile Legii pe care le găsește, îi silește pe Iudei să se lepede de Lege, să jertfească în Biserică diavolului Zeus Olimpianul și dracilor lui și să ridice altare și capiști idolilor. Unul dintre acești idoli era el însuși, căci, ca „fiu al zeilor”, împăratul și-a așezat în Biserică propria statuie.
În vremea domniei lui începe răscoala lui Iuda Macabeul, de care va pomeni Fericitul Teodorit în continuare, după ce este pîngărită Biserica, așa cum ziceam, și după ce Evreii elenizați construiseră un gymnasium și instituiseră la Ierusalim efebia, adică sodomia „rituală”, „sacră”. Antioh nu făcuse decît să consfințească o stare de fapt, căci mulți din Iudei, „civilizați” prin legăturile cu Grecii, se lepădaseră de bună voie de Dumnezeul cel adevărat, așa cum citim în Carte: „În zilele acelea au ieșit în Israil fii fără de lege și au îndemnat pe mulți, zicînd: Să mergem și să facem legătură cu neamurile dimprejurul nostru, că, de cînd ne-am despărțit de ele, s-au abătut asupră-ne multe răutăți. […] și s-au dus la rege ca să le dea putere să trăiască după datina păgînilor. Și au zidit școală în Ierusalim după legile neamurilor” (1 Macabei, 1:12-15). De fapt, după legile grecești ale împărăției elenistice care stăpînea atunci lumea, gymnasiumul grecesc fiind locul în care copiii erau pregătiți de filosofi și inițiați în „tainele” efebiei și ale tuturor răutăților satanice. Așa încît „nu s-au mai tăiat împrejur, s-au depărtat de Legea cea sfîntă, s-au împerecheat cu neamurile și s-au vîndut a face rău” (1 Macabei, 1:17).

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Toată istoria norodului ales este o luptă pentru păstrarea Legii date de Dumnezeu prin Moisi, pe care Israil a părăsit-o în nenumărate rînduri, primind rătăcirea închinării la idolii neamurilor, adică la fețele înșelătoare ale satanei și ale dracilor lui. Din vreme în vreme, se ridica în Israil cîte un bărbat iubitor de Dumnezeu, preot, împărat sau Prooroc, care dărîma capiștile și aducea norodul la dreapta credință. Așa a fost chiar Moisi, așa Fineas, așa Marele Prooroc Ilie, așa a fost Iezechia, apoi Ezdra, Neemia, și toți ceilalți conducători evlavioși, prin care neamul lui Israil s-a întors la Dumnezeu și s-a izbăvit de la desăvîrșita nimicire. Așa au fost, în timpul lui Antioh Epifanie, „Macabeii”, de care vorbește Fericitul Teodorit. Numele lor vine de la „macabi”, „ciocan”, supranumele lui Iuda, fiul lui Matatias, care a trecut asupra celorlalți frați ai săi, asupra răsculaților strînși împotriva lui Antioh Epifanie și asupra celor 7 frați a căror mucenicie e povestită la 2 Macabei 7 (vezi prima notă a stihului 21 al acestui Psalm).

[COLOR=#800080][4][/COLOR] Matatia murise în 166. Fiul său, Iuda Macabeul, a curățat și a sfințit Biserica în anul 164.

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 10:35:49
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 43 (2)

Dumnezeule, cu urechile noastre am auzit, și părinții noștri ne-au vestit nouă lucrul pe care l-ai lucrat în zilele lor, în zilele cele de demult.
Zice: O Stăpîne, nu ne-am făcut noi înșine văzători ai minunilor Tale, ci de la părinți ne-am învățat cîte minuni ai făcut în vremurile lor, împlinind făgăduințele către strămoșii noștri.
2 Mîna Ta neamuri a pierdut, și i-ai răsădit pe dînșii, chinuit-ai noroade și le-ai gonit pe ele.
3 Că nu cu sabia lor au moștenit pămîntul, și brațul lor nu i-a mîntuit pe dînșii, ci dreapta Ta, și brațul Tău și luminarea feței Tale, că bine ai voit întru dînșii.
Zice: O Stăpîne, gonindu-i Tu de aici pe Hananei împreună cu celelalte neamuri, în locul lor i-ai sălășluit pe părinții noștri, care s-au ridicat deasupra tuturor vrăjmașilor, nici la puterea lor nădăjduindu-se, nici într-armîndu-se, ci voievozindu-se de darul Tău. Și pe unii i-au ucis, iar pe alții i-au silit a fi robi, fiindcă i-ai învrednicit pe dînșii de a Ta prietenie. Că aceasta a zis „bine ai voit întru dînșii.” Iar „dreaptă”, numește ajutorul, și „luminare a feței” - arătarea.
4 Tu Însuți ești Împăratul meu și Dumnezeul meu, Cel ce poruncești mîntuirile lui Iacov!
Zice: O Stăpîne, Același ești și acum, asemenea împărățind, asemenea stăpînind, aceeași putere avînd, căci firea Ta nu primește nici o schimbare. Ajunge Ție cuvîntul spre mîntuire, și pe aceasta o va dobîndi norodul. Așa a tălmăcit și Simmah: „Poruncește pentru mîntuirea lui Iacov.”
5 Întru Tine pe vrăjmașii noștri cu cornul îi vom împunge și întru numele Tău de nimic vom face pe cei ce se scoală asupra noastră.
Unele jivine au luat de la fire ca armă cornul, iar noi „corn de mîntuire” și armă purtătoare de biruință avem al Tău nume, și îi vom birui pe vrăjmași chemîndu-l întru ajutor pe acesta.
6 Că nu spre arcul meu voi nădăjdui, și sabia mea nu mă va mîntui.
7 Că ne-ai mîntuit pe noi de la cei ce ne necăjeau, și pe cei ce ne urau i-ai rușinat.
Eu - zice - nu nădăjduiesc nici la arcuri, nici la alte arme, fiindcă am luat cercarea puterii Tale, prin Tine stăpînindu-i acum pe cei împotrivnici.
8 Întru Dumnezeu ne vom lăuda toată ziua și întru numele Tău ne vom mărturisi în veac.
Și Te rugăm să dobîndim ajutorul Tău de-a pururea și totdeauna să povestim mulțimea facerilor Tale de bine. Pentru că acest „toată ziua” înseamnă „în toate zilele”. Așa l-a tălmăcit și Simmah.
9 Iar acum ne-ai lepădat și ne-ai rușinat pe noi, și nu vei ieși, Dumnezeule, întru puterile noastre.
Acestea s-au făcut de Tine în vremurile de demult, iar acum ne-am arătat pustii de a Ta purtare de grijă și petrecem întru rușine, nevoievozindu-ne de darul Tău. Pentru că acest „nu vei ieși întru puterile noastre” e pus în loc de: Nu ești voievod peste noi și nu ne dai să stăpînim pe vrăjmași, după obicei.
10 Întorsu-ne-ai pe noi înapoi de către vrăjmașii noștri, și cei ce ne urau ne jefuiau pe noi loru-și.
Că, neavînd a Ta purtare de grijă, noi am fugit înapoi dîndu-le spatele, și vrăjmașii pradă averile noastre.
11 Datu-ne-ai pe noi ca niște oi de mîncare și întru neamuri ne-ai risipit pe noi.
Ne cheltuim de vrăjmașii Tăi ca niște oi lipsite de păstor și, cei ce am scăpat de moarte, sîntem siliți a robi, fiind vînduți aici și acolo.
12 Vîndut-ai pe norodul Tău fără de preț, și nu era mulțime întru strigările noastre.
Simmah a tălmăcit acest stih așa: „N-ai vîndut norodul Tău pe avuție și nu i-ai făcut vrednici de mult preț pe dînșii.” Unele ca acestea zice Dumnezeu și prin Proorocul Isaia: „Ce fel de carte de despărțire de maica voastră este aceasta? Sau cui fiind Eu dator v-am vîndut pe voi? Iată că fărădelegilor voastre v-ați vîndut și la păcatele voastre am trimis pe maica voastră.” Și iarăși: „În dar v-ați vîndut, și nu vă veți izbăvi cu argint.” Și, dumnezeiescul Apostol: „Știm că legea este duhovnicească, iar eu sînt trupesc, vîndut sînt de păcat.” Deci și aici minunații bărbați zic așa: Ne-ai vîndut pe noi neluînd nici un preț de la vrăjmași, ci ne-ai vîndut pentru păcatele noastre.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 10:36:30
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 43 (3)

13 Pusu-ne-ai pe noi ocară vecinilor noștri, batjocură și rîs celor dimprejurul nostru.
„Vecini” îi numește pe cei de altă seminție: pe Idumei, pe Moaviteni, pe Amoniteni și pe ceilalți megieși de aproape, cărora s-au făcut de batjocură cînd făceau război cu dînșii.
14 Pusu-ne-ai pe noi spre pildă neamurilor, clătinare de cap întru noroade.
Cînd povestim și auzim de mari primejdii, obișnuim a clătina capetele, siliți fiind de spaimă. Acest lucru - zice - îl tînguiesc și aici, că am ajuns pildă oamenilor, și clatină pentru noi cu capetele, unii bucurîndu-se, iar alții mirîndu-se de covîrșirea celor făcute.
15 Toată ziua înfruntarea mea înaintea mea este și rușinea feței mele m-a acoperit
16 de către glasul celui ce mă ocăra și mă clevetea, de către fața vrăjmașului și a celui ce mă gonea.
Iar eu, văzîndu-i pe unii dîndu-mi război, iar pe alții rîzînd și batjocorindu-mă, mă umplu de rușine și toată ziua mă chinuiesc. Apoi, cei ce au scăpat de cursele lui Antioh și au sărit peste lațurile păgînătății povestesc fapta lor cea bună:
17 Acestea toate au venit peste noi, și nu Te-am uitat pe Tine și nu am făcut nedreptate întru așezămîntul de lege al Tău.
18 Și nu s-au depărtat înapoi inimile noastre,
Zice: Fiind înconjurați de atîtea primejdii grele, n-am uitat de poruncile Tale, nici n-am îndrăznit a călca legea Ta, nici nu ne-am abătut din socoteala dintîi.
și ai abătut cărările noastre de la calea Ta.
19 Că ne-ai smerit pe noi în locul răutății, și ne-a acoperit pe noi umbra morții.
Pe acest „ai abătut cărările noastre de la calea Ta”, Simmah l-a tălmăcit așa: „Nu s-au strămutat de la calea Ta cele ce ne îndreptează pe noi.” Dar, ca să folosim și tălmăcirea Celor 70, să o înțelegem așa: Cu multe și felurite necazuri dureroase - zice - ne-ai înfășurat pe noi, care puteau să ne abată de la calea Ta. Ne-ai dat pe noi și spre robie la oameni păgîni, care s-au purtat cu cruzime și neomenie și aduc asupra noastră pedeapsă aducătoare de moarte. Că „umbră a morții” a numit primejdiile ce duc către moarte.
20 De am uitat numele Dumnezeului nostru și de am întins mîinile noastre către dumnezeu străin,
21 au nu Dumnezeu va căuta acestea? Că El știe ascunsurile inimii. Că pentru Tine ne omorîm toată ziua, socotiți am fost ca niște oi de junghiere.
Această faptă bună au arătat-o Macabeii, Matatia, și cei șapte tineri[COLOR=#800080][1][/COLOR]împreună cu mama lor și cu Preotul Eleazar[COLOR=#800080][2][/COLOR]: că nici nu s-au îndulcit cu lingușirile, nici nu s-au înduplecat cu pedepsele, ci au păzit neatinsă credința adevăratului Dumnezeu și au urît slujba idolilor, ca pe o vrednică de îngrețoșare. Și zice: Tu le ști pe acestea, Stăpîne, că Ție Îți sînt arătate nu numai lucrurile noastre, ci și mișcările minții. Și ni se cuvine a însemna că cuvîntul a arătat o doime a fețelor, căci - după ce a zis: „Au nu Dumnezeu va căuta acestea? Că El cunoaște ascunsurile inimii” - a adăugat: „Pentru Tine ne omorîm toată ziua.” Și Evreul are această schimbare a pronumelui, pe care au pus-o și ceilalți tălmăcitori.
22 Scoală-Te, pentru ce dormi, Doamne? Scoală-Te și să nu ne lepezi pînă în sfîrșit!
„Somn” numește îndelunga-răbdare, că - precum cel ce doarme nu simte cele ce se fac - așa suferă și cel ce stăruie în îndelunga-răbdare, ocărît fiind și lovit cu defăimări. Iar „sculare” numește pornirea către pedeapsă. Apoi, le zice într-alt fel pe aceleași:
23 Pentru ce întorci fața Ta? Uiți sărăcia noastră și necazul nostru?
Zice: Stăpîne, Tu treci cu vederea cele ce se fac împotriva noastră și Te asemeni celui ce se întoarce și nu privește, ci uită și nu poartă de grijă. Iar noi sărăcim, neavînd bogăția ajutorului Tău.
24 Că s-a smerit în țărînă sufletul nostru, lipitu-s-a de pămînt pîntecele nostru.
Zice: Pînă la pămînt ne-am împilat, pîntecele nostru s-a apropiat de pămînt. Iar prin acestea însemnează multa lor smerenie și puterea vrăjmașilor.
25 Scoală-Te, Doamne, ajută nouă și ne izbăvește pe noi, pentru numele Tău!
De aceea, Te rugăm să Te arăți, Stăpîne, și să ne dezlegi primejdiile și să ne ridici deasupra neprietenilor!
Darul Duhului a grăit mai-nainte toate acestea, învățîndu-i pe cei ce or să fie întru acele primejdii grele a suferi bărbătește și a cere izbăvirea de la Dumnezeul tuturor. Ceea ce au și făcut acei minunați bărbați cu adevărat: au milostivit pe Dumnezeu, și - povățuindu-se de Dînsul - i-au biruit pe neprieteni și au adus slobozenia celor de o seminție cu dînșii.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Șapte frați din vremea silniciilor lui Antioh, care, siliți să mănînce carne de porc și să se lepede de Lege, au ales moartea mucenicească: li s-a jupuit pielea capului, li s-au tăiat mîinile și picioarele și au fost fripți de vii (vezi Cartea a II-a a Macabeilor, capitolul 7).

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Bătrîn sfînt, care n-a primit să mănînce carne de porc și nici să se prefacă a mînca, așa cum îl sfătuiau prietenii. La cei 90 de ani ai săi trăiți în cinste și credință, nu a vrut să se fățărnicească, pentru a nu-i sminti pe tineri, și a fost omorît cu bătăile (vezi Cartea a II-a a Macabeilor, capitolul 6).
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 10:37:17
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 44

TÎLCUIREA PSALMULUI 44
Întru sfîrșit, pentru cei ce se vor schimba. Fiilor lui Core, spre înțelegere. Cîntare pentru Cel iubit.
După ce în Psalmul trecut proorocescul cuvînt mai-nainte le-a zis pe cele de scîrbă, de aici înainte le vestește pe cele de bucurie, mîngîindu-i și învățîndu-i pe cei mîhniți că vor birui, și vor petrece întru biruință și vor dobîndi ajutorul de la Dumnezeu, pînă ce dintru dînșii va odrăsli după trup Fiul cel iubit și va neguțători neamurilor schimbarea. Căci „iubit” numește pe Fiul lui Dumnezeu. Așa zice și dumnezeiescul Isaia: „Vie s-a făcut Celui iubit, în loc gras.” Aceasta și Însuși Tatăl a propovăduit pentru Fiul: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit.” Prin Sfîntul Botez, Acesta avea să dăruiască neamurilor schimbarea. Pentru ele mai-nainte vestește Psalmul de față, cărora le și poruncește să-i uite pe dumnezeii părintești și să-L laude pe adevăratul Dumnezeu. Simmah i-a numit „flori” pe cei ce se vor schimba, iar Achila și Teodotion - „crini”. Florile și crinii sînt odrasle ale verii, iar venirea Mîntuitorului este vară duhovnicească, întru care, după proorocia Isaiei, s-a veselit pustia cea de demult și a înflorit ca și crinul. Pentru acestea mai-nainte grăiește proorocia Psalmului, arătîndu-L săditor și lucrător al pustiei pe Hristos, Cel ce a schimbat-o și a arătat-o aducătoare de roadă.
Răspuns-a inima mea cuvînt bun,
Că, hrănindu-mă întru cuvinte duhovnicești, asemenea izbucniri trimit în sus și astfel de cuvinte rostesc.
grăiesc eu lucrurile mele Împăratului.
Pe Cine a numit scriptura de mai sus „iubit”, începutul Psalmului Îl numește „Împărat”. Iar lucru al proorociei este cuvîntul adevărat care mai-nainte vestește pe cele ce vor să fie. Deci zice: Pentru Împăratul acesta grăiesc eu. Și - învățînd că nu rostește cuvinte omenești, ci dumnezeiești - a adăugat:
Limba mea este trestie a Scriitorului ce scrie degrab.
Zice: Nimic al meu nu grăiesc, nici nu aduc nașteri ale minții mele, ci limba mea este slujitoare altei lucrări și ea se aseamănă unei trestii prin care Duhul Scriitorului celui grabnic scrie cele ce voiește. Apoi Proorocul, după ce L-a arătat pe Cel ce grăia printr-însul, începe proorocia așa:
2 Împodobit ești cu frumusețea mai mult decît fiii oamenilor, vărsatu-s-a dar întru buzele Tale. Pentru aceasta Te-a blagoslovit pe Tine Dumnezeu în veac.
Zice: Tu - pe Care Te-am numit „Împărat”, pe Care prin deasupra-scriere Te-am numit „iubit” - biruiești cu frumusețea firea oamenilor și reverși izvoare de înțelepciune veșnice. Și ni se cuvine a ști că proorocescul cuvînt nu le-a arătat pe cele dumnezeiești ale Stăpînului Hristos, ci pe cele omenești. Că nu L-ar fi asemănat oamenilor pe Dumnezeu-Cuvîntul, nici n-ar fi zis că Acesta primește blagoslovenia de la Dumnezeu, El Însuși fiind adîncul bunătăților, Care izvorăște blagoslovenie credincioșilor. Deci prin cuvintele acestea mai-nainte le-a vestit pe cele omenești ale Stăpînului Hristos. Și să nu zică nimeni din ceea parte că Proorocii au grăit împotrivă unii altora, auzindu-l pe Isaia: „L-am văzut pe Dînsul, și nu avea chip, nici frumusețe, ci chipul Lui era ne-cinstit, lipsind mai mult decît fiii oamenilor.” Căci acelea mai-nainte glăsuiesc Crucea și Patimile, care sînt pline de batjocorire și de ocară. Pentru aceasta a și adăugat Proorocul: „Om întru rană fiind și știind a suferi slăbiciune, S-a necinstit și nu S-a socotit…” și celelalte de aici înainte, care vestesc Patima. Iar Psalmul numește „frumusețe” a Lui nu pe aceea a trupului, ci pe a faptei bune și a toată dreptatea, care n-a primit întinăciune de păcat, ci este slobodă de toată întinăciunea.
3 Încinge sabia Ta peste coapsa Ta, Puternice,
4 cu podoaba Ta și cu frumusețea Ta. Și încordează-Te, și sporește și împărățește
Înfățișînd frumusețea și înțelepciunea, arată și puterea și într-armarea Lui, cu care i-a pierdut pe cei împotrivnici, învățîndu-ne lucrul mai prea-slăvit decît toate, și anume că însăși frumusețea, și într-armarea și puterea sînt ale Lui. Căci zice: „Încinge sabia Ta peste coapsa Ta, Puternice, cu frumusețea Ta și cu podoaba Ta”. Și - după ce a zis: „Încordează-Te, și sporește și împărățește” - îndată a adăugat:
pentru adevăr, și blîndețe și dreptate.
Prin acestea ne învață arătat că adevărul, blîndețea, dreptatea, frumusețea, puterea, într-armarea și biruința sînt ale Lui. Și este cu putință a auzi pe Însuși Domnul zicînd: „Învățați-vă de la Mine, că sînt blînd și smerit cu inima, și veți afla odihnă sufletelor voastre.” Și iarăși: „Eu sînt Calea, Adevărul și Viața.” Și - către dumnezeiescul Ioan: „Lasă acum, că așa se cade nouă, a plini toată dreptatea.” Prin acestea, a pierdut tirania dracilor, a dezlegat moartea și a dăruit mîntuire credincioșilor.
Și Te va povățui minunat dreapta Ta.
Că, de vreme ce a pomenit de sabie, prin urmare a făcut și pomenirea dreptei. Iar „dreaptă” a Lui sînt sfaturile Lui cele drepte, pe care folosindu-le, nu a primit asuprirea păcatului.
5 Săgețile Tale ascuțite-s, Puternice, noroade sub Tine vor cădea, în inima vrăjmașilor Împăratului.
Graiurile sînt cu iperbaturi (adică împletite). Și zice: Cu săgeți ascuțite îi săgetezi pe neprieteni cu bună nimereală și inimile lor le pătrunzi. Pentru că „săgețile Tale ascuțite-s, Puternice, în inima vrăjmașilor Împăratului” și, rănindu-se aceștia, noroadele tiranisite de ei vor cădea sub Tine, aducîndu-Ți Ție îndatorita închinăciune. Astfel, mai-nainte vestindu-le pe cele făcute după înomenire, proorocescul cuvînt vestește apoi firea Dumnezeu-Cuvîntului ce S-a făcut om:
6 Scaunul Tău, Dumnezeule, în veacul veacului, toiagul dreptății este toiagul Împărăției Tale.
De vreme ce mai smerite decît dumnezeiasca vrednicie erau cele zise mai sus: „frumos cu podoaba mai mult decît fiii oamenilor” și: „pentru aceasta Te-a blagoslovit pe Tine Dumnezeu în veac” - după cuviință ne învață acum că Hristos este și Dumnezeu, și Împărat veșnic, și că n-a luat nici început, nici nu va lua sfîrșit, căci acest lucru arată cuvîntul „veșnic”. Pentru aceea și Simmah L-a numit pe Dînsul „veșnic”: „Scaunul Tău, Dumnezeule, este veșnic.” Ne învață însă și dreptatea Împărăției, că „toiagul îndreptării este toiagul împărăției Tale”. Apoi, iarăși către cele omenești se pogoară:
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 10:38:27
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 44 (2)

7 Iubit-ai dreptatea și ai urît fărădelegea. Pentru aceasta Te-a uns pe Tine, Dumnezeule, Dumnezeul Tău cu untul de lemn al bucuriei, mai mult decît pe părtașii Tăi.
Ori, după Simmah: „mai mult decît prietenii Tăi”. Iar „părtași” ai Lui, și prieteni și frați după omenire sînt cei ce au crezut Lui. Așa zice și dumnezeiescul Apostol: „Părtași ne-am făcut lui Hristos, dacă vom ține pîrga ipostasului Lui întemeiată pînă la sfîrșit.” Și iarăși: „Ca să fie El Întîi Născut între mulți frați.” Așa S-a și uns cu Preasfîntul Duh, nu ca Dumnezeu, ci ca om, căci, ca Dumnezeu, are Duhul de o ființă, iar ca om ia darurile Duhului ca pe o ungere. Tot ca om „a iubit dreptatea și a urît fărădelegea”, că acestea sînt ale alegerii socotitoare, nu ale puterii firești, iar „toiagul de îndreptare al Împărăției Sale” îl are ca Dumnezeu.
8 Smirna[COLOR=#800080][1][/COLOR], și stacti[COLOR=#800080][2][/COLOR]și casia[COLOR=#800080][3][/COLOR]din hainele Tale, din case de fildeș, în care Te-au veselit
9 fetele împăraților întru cinstea Ta.
În loc de „case de fildeș”, Achila și Simmah au zis „biserici de fildeș”. „Haină a Lui” numește trupul, precum și dumnezeiescul Apostol, în Epistola către Evrei, îl numește pe acesta „catapeteasmă”, zicînd: „Avînd îndrăzneală, fraților, să intrăm în Sfînta Sfintelor prin sîngele lui Iisus, pe calea cea nouă și vie pe care pentru noi a înnoit-o prin catapeteasmă, adică prin trupul Lui.” Iar „smirnă” numește Patima, că smirna se aduce morților prea-cu potrivire, iar „stacti și casia” e buna mireasmă a Patimii. „Case de fildeș” ori, după Simmah și Achila: „biserici de fildeș”, sînt bisericile prea-frumoase și strălucite pe care domnii și împărații le-au zidit pretutindeni pe pămînt. Deci stihul mai-nainte grăiește că Patima se va face în trup, dar va umple toată lumea de bună mireasmă, încît noroadele rătăcite de demult Îi vor ridica Lui biserici foarte iscusite, ce vor străluci cu podoabă împărătească. Și - după ce a făcut proorocia pentru biserici, care țin locul cămărilor și caselor de nuntă - după cuviință mai-nainte vestește podoaba miresei, frumusețea și neamul, și îi aduce sfătuirea potrivită:
Stătut-a înainte Împărăteasa de-a dreapta Ta, în haină aurită îmbrăcată, împodobită.
După ce a arătat scumpetea podoabei și cinstea ei desăvîrșită și a numit-o Împărăteasă, o învață cele de folos:
10 Ascultă, fiică, și vezi, și pleacă urechea ta și uită norodul tău și casa părintelui tău!
Iar acestea nu se potrivesc nicidecum Iudeilor, ce se fălesc pentru buna-credință a strămoșilor, pentru care prea de multe ori au dobîndit dumnezeiasca purtare de grijă. Că Iudeilor le poruncește să urmeze bunei-credințe a părinților lor și-i sfătuiește să nu-i uite pe aceștia, dar Biserica neamurilor a avut părinți și strămoși care au slujit idolilor, deci acesteia îi cere să nu lase întru pomenire nici unul din obiceiurile părintești. Iar Duhul Sfînt o numește „fiică”, pentru că ea a primit nașterea duhovnicească de a doua oară, și îi făgăduiește dragostea Împăratului:
11 Și va pofti Împăratul frumusețea ta,
Apoi, o învață firea ei și vrednicia Împăratului:
că El este Domnul tău, și te vei închina Lui.
12 Și fata Tirului - cu daruri.
Cei trei tălmăcitori i-au poruncit doar ei să se închine - căci Achila și Teodotion au tălmăcit atît: „și să te închini Lui”, și Simmah: „El este Domnul tău, și te închină Lui!” - iar Cei 70 o învață pe Împărăteasă că Mirele nu este numai Domn al ei, ci și al celor ce îndrăznesc a grăi împotrivă, încît și fiicele Tirului Îi vor aduce daruri și I se vor închina. Prin acestea a însemnat toată păgînătatea lor, fiindcă Scripturii îi este lucru obișnuit să arate totul din parte. Așa, aiurea, prin „Liban” mai-nainte vestește încetarea slujirii de idoli, pentru că zice: „Libanul împreună cu cele înalte va cădea”. Iar întru cele de aici înainte face pomenire și de mai multe încă:
Feței tale se vor ruga bogații norodului.
Iar fața Bisericii este chiar Stăpînul însuși, fiind El cap al trupului, căci zice: „Pe Dînsul L-a dat peste toate cap Bisericii.” Apoi, încă și rînduiala preoțească este ca o față a Bisericii, fiind îmbrăcată cu mai multă vrednicie duhovnicească. Și vedem că și proorocia aceasta a luat sfîrșit, pentru că cei ce sînt îndestulați de bogăție și au strălucirea prea-marilor vrednicii cinstesc fața Bisericii. Și - fiindcă a zis că Împărăteasa se îmbracă în haină aurită, dar pe nevoitorii faptei bune îi împodobește prostimea hainelor - Proorocul tîlcuiește scumpetea podoabei:
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 09:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 02:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 12.12.2011 00:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 19.02.2009 00:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 09:23:23