![]() |
![]() |
|
#29
|
||||
|
||||
![]()
15 Și Mă cheamă în ziua necazului tău, și te voi scoate și Mă vei proslăvi.
În bună vreme a descoperit cinstitul număr al Sfintei Treimi și l-a înjugat cu Așezămîntul cel Nou. Și a făcut despărțire, nu ca să despartă lucrările nedespărțitei și Sfintei Treimi, ci ca să-i învețe proorocește numărul Ei pe oamenii de pe urmă. Deci zice: „Jertfește lui Dumnezeu jertfă de laudă și dă Celui Preaînalt rugăciunile tale. Și Mă cheamă în ziua necazului tău.” Dintru aceasta ne-am învățat trei Fețe, neînțelegînd însă că doar Dumnezeu dăruiește cererile, sau doar Cel Preaînalt sau Cel ce primește jertfa de laudă, ci fiecare osebire este și Dumnezeu, și Preaînalt, și Dăruitor al bunătăților. „Jertfă de laudă” numește laudele ce se cuvin drepților, iar „rugăciuni” - făgăduințele, că așa zice în Psalmul 21: „Rugăciunile mele voi da înaintea celor ce se tem de Dînsul.” Apoi - de vreme ce a zis: „Nu pentru jertfele tale te voi mustra” - îi învață de aici înainte pentru ce i-a mustrat: 16 Iar păcătosului i-a zis Dumnezeu: Pentru ce povestești tu dreptățile Mele și iei Așezămîntul Meu prin gura ta? 17 Tu ai urît învățătura și ai lepădat cuvintele Mele înapoia ta. Că - de vreme ce sînt unii care le cer socoteală și îi mustră pe cei ce greșesc pomenindu-le lor dumnezeieștile legi, dar ei înșiși călcîndu-le pe acelea - după cuviință Se întinde către ei, zicînd: Pentru ce oare - trufindu-vă pentru ale Mele dreptăți și vorbind în sus și în jos pentru Legea Mea - n-ați primit de aici folosul, ci vă aflați cu defăimare împrejurul cuvintelor Mele? Povestește încă și felurile lucrurilor îndrăznite de aceia: 18 De vedeai furul, alergai cu el, și cu cel prea-curvar partea ta puneai. 19 Gura ta a înmulțit răutate și limba ta a împletit vicleșuguri. 20 Șezînd, împotriva fratelui tău cleveteai și împotriva fiului maicii tale puneai sminteală. Multe și felurite - zice - sînt fărădelegile îndrăznite de tine, că apostolește spun: Tu, cel ce zici să nu prea-curvească, prea-curvești și te faci ajutător și părtaș al celor ce îndrăznesc unele ca acestea. Și, lipsind gura ta de adevăr, ai umplut-o de minciună și de viclenie. Și vicleșugul îți ascute limba, pentru aceea o defaimi pe rudenia ta, și calci legile firii, și țeși pe ascuns pîndiri împotriva fraților tăi și petreci clevetindu-i cu cuvintele și vrăjmășindu-i cu faptele. Apoi, după ce a făcut povestirea nelegiuirii, arată îndelunga-răbdare pe care o are și mai-nainte spune pedeapsa pe care o va aduce asupră-le: 21 Acestea ai făcut, și am tăcut. Ai socotit fărădelegea că voi fi ție asemenea. Văzînd îndrăznindu-se de tine acestea, Eu am tăcut și îți aștept pocăința cu îndelungă-răbdare. Iar tu ai luat pricină de păgînătate însăși îndelunga-răbdare, socotind că Mă bucur de nelegiuirea ta și nu voi aduce asupră-ți pedeapsa. Pentru care: Mustra-te-voi și voi pune înaintea feței tale păcatele tale. Că - de vreme ce nu te-ai tămăduit cu doctoriile cele blînde și dulci ale îndelungii-răbdări - voi găti ție altele mai iuți și-ți voi aduce fierul cel arzător al mustrărilor. Și acestea împreună-glăsuiesc cu apostoleștile glasuri: „Neștiind că bunătatea lui Dumnezeu te aduce la pocăință, după asprimea ta și după nepocăința inimii tale îți învistierești ție însuți urgie în ziua urgiei, a descoperirii și a dreptei judecăți a lui Dumnezeu, Care va răsplăti fiecăruia după lucrurile lui.” Așa, după ce l-a îngrozit cu pedeapsa, Iubitorul de oameni a adus iarăși sfătuire: 22 Înțelegeți dar acestea, cei ce uitați pe Dumnezeu, ca nu cumva să vă răpească, și nu va fi cel ce izbăvește. Zice: Voi, cei ce ați bolit cu uitarea de Dumnezeu - căci uitarea de Dumnezeu este pricinuitoare de păcat - înțelegeți cu sîrguință cele zise și vindecați rănile voastre cu doctoriile pocăinței, mai-nainte de a vă răni moartea, care năpădește ca un leu asupra oamenilor, nimeni putînd a-i opri pornirea cea prea-iute. Apoi, ia punerea de lege cea nouă și cu aceasta împodobește sfîrșitul Psalmului: 23 Jertfa laudei Mă va slăvi, și acolo este cale întru care voi arăta lui mîntuirea Mea. Iar Simmah a tălmăcit acest stih mai luminat: „Cel ce jertfește pentru laudă Mă va slăvi, și celui ce călătorește cu bună rînduială îi voi arăta mîntuirea lui Dumnezeu.” Căci se cuvine celui credincios nu numai a lăuda pe Dumnezeu și a aduce Lui jertfele laudei, ci și a călători cu bună rînduială și a-și întocmi bine a sa viață. Numai așa va fi cu putință a dobîndi mîntuire de la Dumnezeu. Iar după Cei 70, înțelegem așa: „Mă îndulcesc - zice - de jertfa laudei, o socotesc slavă potrivită, și prin aceasta voi arăta calea Mea celui ce Mi-o aduce, al cărei sfîrșit este mîntuirea lui Dumnezeu.” Ni se cuvine a însemna că și aici a făcut pomenire de două fețe: că - după ce a arătat a Sa față, zicînd: „jertfa Mă va slăvi pe Mine” - a adăugat: „Acolo este cale, întru care voi arăta lui mîntuirea lui Dumnezeu”. Căci se cădea cu Așezămîntul cel Nou, care învață cele desăvîrșite, să se unească și învățătura desăvîrșită a cunoștinței de Dumnezeu. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 08:12:12 |
psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 01:23:27 |
Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 11.12.2011 23:47:07 |
Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 18.02.2009 23:08:38 |
Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 08:23:23 |
|