![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 58 Întru sfîrșit, să nu strici, al lui David, spre scriere stîlpului. Cînd a trimis Saul și l-a păzit pe el în casa lui, ca să-l omoare. Fiind robit de zavistie, Saul măiestrea moartea lui David. Și oarecînd, ospătîndu-se împreună cu dînsul, a voit să-l însulițeze cu sulița. Ferindu-se David și scăpînd de moarte, Saul s-a ispitit iarăși să-l prindă și, trimițînd pe oarecari, le-a poruncit a-i păzi casa, arătînd vădită vrăjmășie. Dar soția lui David (Micol, fiica lui Saul) i-a spus aceasta bărbatului său și l-a făcut de a fugit pe fereastră. Iar ea, luînd haine (după cum ne învață istoria), a făcut patul, și a alcătuit cu hainele un chip de bolnav și l-a arătat de departe celor rînduiți să păzească, zicînd că David este supărat de oarecare boală. Acestea s-au întîmplat noaptea, iar la ziuă meșteșugirea s-a făcut prea-arătată lui Saul și ostașilor săi. Deci întru acea vreme, scăpînd de pîndire, a scris Fericitul David Psalmul acesta. Dar zice puține din cele făcute atunci, iar pe cele mai multe le proorocește, primind raza dumnezeiescului Duh, mai-nainte văzînd turbarea Iudeilor asupra Mîntuitorului și Dumnezeului nostru: pentru că, străjuind cu ostașii mormîntul Stăpînului, și Iudeii au aflat hainele după ce s-a făcut ziuă, dar nu L-au văzut pe mortul străjuit, Care înviase, dezlegînd și stricînd stăpînirea morții. Deci, văzînd ale sale pîndiri și mai-nainte văzînd că Dumnezeul lui Israil - Ziditorul și Stăpînul tuturor, Care avea să iasă dintr-însul după trup - va pătimi de la Iudei mai grele vrăjmășii, Fericitul David mai-nainte vestește chemarea neamurilor și risipirea Iudeilor. Scoate-mă de la vrăjmașii mei, Dumnezeule, și de cei ce se scoală asupra mea izbăvește-mă! Dreaptă este cererea Proorocului, că s-a rugat a se izbăvi de cei ce îi dădeau război cu nedreptate. Apoi, povestește scopul acestora: 2 Izbăvește-mă de cei ce lucrează fărădelegea și de bărbații sîngiurilor mă mîntuiește! Zice: Ucigași sînt, și vrăjmași și nelegiuiți, cărora nu le-am adus nici o vătămare sau pagubă. 3 Că, iată, au vînat sufletul meu, pusu-s-au asupra mea cei tari. Punînd la cale măiestrii de tot felul, se ispitesc a mă ucide, bizuindu-se pe a lor putere. Dar - zice - poate caută a mă pedepsi fiind ei mai-nainte nedreptățiți de mine. Deci pentru aceea adaugă: 4 Nici fărădelegea mea, nici păcatul meu, Doamne, Nici un lucru de mîhnire - zice - nu s-a făcut de la noi către dînșii, ci măiestresc moartea mea neavînd nimic să mă învinovățească: fără de nelegiuire am alergat și m-am îndreptat, Acestea se potrivesc mai adevărat nu lui David, ci Celui din David, Care este și Domn lui David. Singur Acela n-a făcut păcat, nici nu s-a aflat vicleșug în gura Lui: căci nimeni nu este fără de păcat, fără numai unul Dumnezeu, și Acesta este Însuși Cel ce, pentru multa iubire de oameni, S-a întrupat din David. Dar și Fericitul David zice acestea, ca întru închipuire, nemărturisind că e fără păcat, ci învățîndu-ne că pătimea pîndiri de tot felul fără a-l nedreptăți cu nimic pe Saul, ci făcîndu-i bine de multe ori. Așa a tălmăcit și Simmah: „Nefiind păcat, aleargă ca să-l bată.” 5 scoală-Te întru întîmpinarea mea și vezi! Zice: Pe Tine, Care pe toate le ști arătat, Te rog să Te faci judecător al acestui lucru. Și Tu, Doamne Dumnezeul Puterilor, Dumnezeul lui Israil, ia aminte a cerceta toate neamurile! Privind nepăcătuirea întru singur Cel născut după trup dintru dînsul și mai-nainte văzînd cu duhul nebunia Iudeilor asupra Lui, Îl roagă pe Domnul Puterilor și Dumnezeul lui Israil să lase negrijiți pe Iudei, și toată purtarea de grijă să o mute spre neamuri și să le strălucească cu lumina cunoștinței de Dumnezeu. Și, după ce le-a vestit pe acestea neamurilor, mai-nainte vestește și pedepsele Iudeilor: Să nu Te milostivești spre toți cei ce lucrează fărădelegea! Îngrețoșîndu-se de covîrșirea păgînătății - de vreme ce vedea Crucea cu ochi proorocești și i se părea că aude pe Domnul slavei zicînd: „Părinte, lasă-le lor păcatul, că nu știu ce fac!” - se roagă ca ei să nu dobîndească nici o iertare. Apoi, mai-nainte le vestește lipsa hranei celei duhovnicești, care va să fie: 6 Întoarce-se-vor către seară, și vor flămînzi ca un cîine și vor înconjura cetatea. Zice: Precum cîinii obișnuiesc noaptea a înconjura ulițele cetăților, fiind siliți de lipsa pîntecelui, așa se vor face aceștia goi de toată purtarea de grijă duhovnicească, și nu vor dobîndi nici darul proorocesc și se vor face pustii de tot de purtarea de grijă arhierească. Și ca niște cîini vor fi înconjurînd, neînvrednicindu-se a se împărtăși nici măcar din fărîmiturile ce cad de la masa domnilor lor, după glasul evanghelicesc. Apoi, ne învață mai luminat pricina pedepsei: 7 Iată, aceia vor grăi cu gura lor, și sabie - în buzele lor, că: Cine a auzit? Cu limba - zice - lucrează uciderea, grăind cuvintele ca suliță și sabie ascuțită. Și lucrurile mărturisesc cuvintelor acestora, căci cu limba L-au răstignit pe Stăpînul, strigînd: „Ridică-L, ridică-L, răstignește-L pe El! Sîngele Lui - asupra noastră și asupra feciorilor noștri!” Și, prin oastea lui Pilat, au pus lucrul deasupra cuvintelor, adică lucrul a urmat cuvintelor, și L-au răstignit pe Mîntuitorul pe Cruce. Acest lucru l-a zis și cuvîntul proorocesc: „Aceștia vor grăi cu gura lor, și sabie - în buzele lor, că: Cine a auzit?” Adică folosesc cuvinte în loc de sabie și lucrează ca și cum n-ar fi nimeni să vadă, căci așa se înțelege acest „cine a auzit?”. Deci le îndrăznesc pe acestea ca și cum nimeni n-ar privi, nici n-ar auzi cele ce se fac, și ca și cum nimeni nu i-ar pedepsi. Că această înțelegere a tălmăcit și Simmah și, în loc de „cine a auzit?”, a pus: „ca și cum nimeni n-ar auzi”. Pentru care, mai-nainte văzînd înțelegerea aceasta a lor, David adaugă, zicînd: |
|
#2
|
||||
|
||||
|
8 Și Tu, Doamne, Îți vei rîde de dînșii,
Deci ei le îndrăznesc pe acelea, iar Tu auzi, și vezi și Îți rîzi de deșertăciunea lor. de nimic vei face toate neamurile. Nu numai pe aceia, ci toate neamurile Îți este lesne Ție a le birui. Așa a zis și dumnezeiescul Isaia, sîrguindu-se a arăta covîrșirea dumnezeieștii puteri: „Dacă toate neamurile sînt ca o picătură din cadă și ca o plecare de cumpănă, și ca un scuipat s-au socotit și se vor socoti, cui ați asemănat pe Domnul și cu ce asemănare L-ați asemănat pe Dînsul?” 9 Puterea mea spre Tine voi păzi, că Tu, Dumnezeule, sprijinitorul meu ești. Pe Tine - zice - Te am sprijinitorul și păzitorul puterii mele, căci a Ta purtare de grijă o dobîndesc. 10 Dumnezeul meu, mila Lui mă va întîmpina. De-a pururea îmi întîmpini cererile - o Stăpîne! - și, pentru covîrșirea iubirii de oameni, nu aștepți cereri și rugăciuni. Dumnezeul meu va arăta mie întru vrăjmașii mei. Proorocul socotește vrăjmași de obște pe vrăjmașii Mîntuitorului. Apoi, mai-nainte vestește și pe cele ce vor fi, adică ce se va întîmpla acestora: 11 Să nu-i ucizi pe dînșii, ca nu cîndva să uite legea Ta! Zice: Te rog să nu pătimească pierzare de tot, căci sînt între dînșii mulți care se tămăduiesc cu doctoriile căinței și pocăinței, „că nu este întru moarte cel ce Te pomenește pe Tine, și în iad cine se va mărturisi Ție?” Deci cu care pedeapsă voiești să-i pedepsească pe dînșii? Risipește-i pe dînșii întru puterea Ta și-i pogoară pe dînșii, scutitorul meu, Doamne! Zice: În toată lumea risipește-i pe dînșii și-i fă risipiți și pribegi, fiindcă rea împreună-glăsuire și întocmire au avut asupra Ta. Și ne învață care este această împreună-glăsuire: 12 Păcatul gurii lor - cuvintele buzelor lor. Acestea sînt împreună-glăsuitoare cu cele tîlcuite mai înainte, cînd a zis: „Iată, aceștia vor grăi cu gura lor, și sabie - în buzele lor.” Și aici mustră iarăși păcatul gurii lor și cuvintele buzelor lor, învățîndu-ne prin toate că se vor pedepsi pentru graiul pe care l-au slobozit cu un glas, stricînd hotărîrea cea dreaptă a lui Pilat. Că acela voia să-L slobozească pe Mîntuitorul Hristos, fiind El nevinovat, dar aceștia au strigat: „Ridică-L, ridică-L, răstignește-L pe El! Sîngele Lui - asupra noastră și asupra fiilor noștri!” Iar Simmah le-a tălmăcit pe acestea mai luminat: căci, în loc de: „risipește-i pe dînșii întru puterea Ta”, a zis așa: „Nestatornicește-i pe dînșii întru puterea Ta și surpă-i pe dînșii, Doamne sprijinitorul nostru, după păcatul gurii lor și după cuvintele buzelor lor.” Adică: Fă-i pe dînșii nestatornici și arată-i robi în loc de slobozi, pentru păcatul gurii lor și pentru cuvîntul buzelor lor. Așa a stricat Dumnezeu împreună-glăsuirea cea rea și la facerea turnului (Babilonului), și a dezlegat-o prin neunire și vătămătoarei boli a unirii la un gînd a adus doctoria lecuitoare, adică despărțirea limbilor. Și să se prindă întru mîndria lor! Să se pedepsească - zice - prin acelea pe care le-au îndrăznit. Și - de vreme ce n-au vrut a sluji Mîntuitorului Hristos, ci au îmbrățișat împărăția Chesarului - se vor da robiți Chesarului: 13 Și din blestem și minciună se vor vesti întru sfîrșit întru mînia sfîrșitului, și nu vor fi. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Simmah a tălmăcit stihul mai luminat: „Să se prindă cu mîndria lor, sfîrșește-i pe cei ce grăiesc blestem și minciună, întru mînie cheltuiește-i, ca să nu fie.” Că - de vreme ce s-au folosit de clevetiri și pîri, zicînd că El a poruncit să nu dea bir Chesarului (după ce Îl auziseră pe Dînsul poruncindu-le să dea cele ale Chesarului, Chesarului, și cele ale lui Dumnezeu, lui Dumnezeu), și L-au prihănit cu blesteme multe și cu ocări - pentru blesteme, și pentru clevetiri și pentru păcatul gurii lor a zis că au pătimit ei sfîrșitul acesta. Iar „sfîrșit” nu numește pieirea de tot, ci arată că nu vor mai fi ei norod al lui Dumnezeu, căci - răspîndindu-se prin lume și fiind siliți a robi Romanilor - acum sînt lipsiți de slujba după Lege, petrec departe de mult-vestita mitropolie, s-au făcut pustii de purtarea de grijă împărătească, nu se îndulcesc de grijirea preoțească și s-au golit de darul proorocesc. Deci acest „nu vor fi” se înțelege așa: Nu vor mai viețui de sine ca alte noroade, singură Palestina locuind-o, și nu vor mai fi norod al lui Dumnezeu. Iar „sfîrșenii” numește feluritele pedepse, pentru că și în vremea lui Gaie[COLOR=#800080][1][/COLOR], al patrulea Chesar, au pătimit primejdii prea-mari, și pe vremea lui Nero au căzut întru multe rele întîmplări. Apoi, Vespasian a înconjurat cele mai multe cetăți ale Iudeii, iar Tit[COLOR=#800080][2][/COLOR], după ce a stăruit și a împrejurat cu oaste Ierusalimul, a surpat, și a prădat cetatea și pe cei ce au scăpat de moarte i-a dus întru robie. După acestea, au căzut de multe ori întru alte felurite întîmplări dureroase. Și acum de asemenea, cînd se face pricină oarecare întru cetățile în care nemernicesc, pătimesc răni nevindecate - osîndindu-se și fiind pedepsiți pentru blestemul, și pentru minciuna și pentru păcatul gurii lor - și prin înseși lucrurile se învață că Cel ce S-a răstignit este Domn și Stăpîn al tuturor. Că aceasta a zis și Proorocul:
Și vor cunoaște că Dumnezeu stăpînește pe Iacov și marginile pămîntului. Cu adevărat acesta este lucrul prea-slăvit: mai-nainte de Cruce, Mîntuitorul nu era crezut nici de înșiși Iudeii, iar după patima aceea prea-de-ocară, Cel răstignit stăpînește toată lumea, unii închinîndu-se de voie, iar alții - necrezînd întru Dînsul - fiind siliți a se supune fricii. 14 Întoarce-se-vor către seară, și vor flămînzi ca niște cîini și vor înconjura cetatea. Căci - de vreme ce o dată a zis: „întru mînia sfîrșitului, și nu vor fi”, iar apoi: „risipește-i pe dînșii întru puterea Ta” - ca să nu socotească cineva că Proorocul a grăit împotrivă, s-a folosit după cuviință de aceeași cuvîntare, și zice că ei își vor petrece viața ca niște cîini ce se topesc de foame și înconjură cetatea noaptea, nedobîndind nici o hrană duhovnicească. Căci s-a făcut schimbare a lucrurilor: și Iudeii, cei ce erau fii de demult, pentru a lor răutate au dobîndit rînduiala și starea cîinilor; iar neamurile, asemănate de demult cîinilor, s-au învrednicit de cinstea fiilor. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Gaius-Caesar IV, supranumit Caligula, („Săndăluță”), împărat Roman (37-41), altul care, printre altele, s-a numit pe sine-și zeu. [COLOR=#800080][2][/COLOR]În anul 70 după Hristos, trupele lui Titus dărîmă Biserica din Ierusalim și întreaga cetate, arînd locul cu plugurile la care erau înjugați prizonierii Iudei. Așa s-a împlinit proorocia Mîntuitorului Hristos, Care, ieșind din Biserică, le-a spus ucenicilor: „Vedeți voi toate acestea? Adevărat grăiesc vouă: Nu va rămîne aici piatră pe piatră care să nu se risipească” (Matei, 24:2). |
|
#4
|
||||
|
||||
|
15 Aceia se vor risipi să mănînce, iar de nu se vor sătura, vor cîrti.
Simmah a alăturat acest stih la cel mai dinainte și a zis așa: „Învîrtoșează-se către seară, să se tulbure ca niște cîini ce înconjură cetatea răspîndindu-se, ca să nu înnopteze nesăturați.” „Că ziua toată - zice - le este lor nu numai seară, ci și noapte, zăcînd peste dînșii norul necredinței.” Iar după Cei 70, se cuvine a înțelege așa: Răspîndindu-se prin lume ca niște cîini, aceștia caută hrana duhovnicească, dar - neaflînd-o, pentru că nu cred Celui propovăduit de toți Proorocii - se tulbură și cîrtesc, arătînd și întru aceasta nemulțumitoarea socoteală. 16 Iar eu voi lăuda puterea Ta și mă voi bucura dimineața de mila Ta. Deci, îndrăznind a face acele nelegiuiri, ei vor pătimi atîtea primejdii, iar eu voi lăuda mila Ta. Și, răsărind lumina Ta cea gîndită și dăruind lumii dimineața, voi proslăvi nemăsurata milostivire a Ta întru toate bisericile. Că Te-ai făcut sprijinitorul meu și scăparea mea în ziua necazului meu. 17 Ajutorul meu ești, Ție voi cînta. Că Tu, Dumnezeul meu, sprijinitorul meu ești, Dumnezeul meu, mila mea. Zice: Am dobîndit pururea ajutorul Tău și pentru a Ta purtare de grijă am scăpat de primejdiile ce mi s-au întîmplat. Pentru care, numai pe Tine Te știu Dumnezeu și Te numesc izvor al milei și al iubirii de oameni. Și, văzîndu-le de departe cu ochi proorocești, Fericitul David mai-nainte a grăit primejdiile Iudeilor. Și s-a făgăduit că va lăuda de-a pururea pe Stăpînul, și își împlinește făgăduințele, aducînd cîntarea de laudă prin cei bine-credincioși, „că precum după noapte, răsărind soarele dimineața, se luminează toate cele de sub cer, așa și venirea Soarelui Dreptății a pierdut întunericul păcatului, și a dăruit lumina cunoștinței de Dumnezeu celor ce cred întru Dînsul, și nu încetează dăruind-o în toate zilele.” |
|
#5
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 59 Întru sfîrșit, celor ce se vor schimba, întru scrierea stîlpului, lui David, spre învățătură. Cînd a aprins Soval Mesopotamia Siriei și Siria, și s-a întors Ioav și a bătut pe Edom în Valea Sărilor, douăsprezece mii. E nevoie însă a spune în scurt pricina proorociei. După ce a avut biruințele pe care le-am zis, Fericitul David a văzut mai-nainte cu ochii duhovnicești nelegiuirea norodului ce avea să fie și robia ce avea să li se întîmple pentru dînsa. Mai-nainte a văzut încă și întoarcerea ce avea să se facă prin dumnezeiescul dar, și a socotit de nevoie să le scrie și pe cele de scîrbă, și pe cele de bucurie, spre folosul oamenilor care vor fi în vremea lucrurilor acelora. Dumnezeule, lepădatu-ne-ai pe noi și ne-ai surpat. Aici, mai-nainte zice robia, apoi dreptatea și iubirea de oameni a lui Dumnezeu: Mîniatu-Te-ai, și Te-ai milostivit spre noi. Că Te-ai mîniat pentru nelegiuire, dar ne-ai miluit după pedeapsă. 2 Cutremurat-ai pămîntul și l-ai tulburat pe dînsul. Prin acestea, a arătat năvălirile Asirienilor și ale Babilonienilor, căci - ca un cutremur - de tot le-a pierdut pe toate. Apoi, cere iubirea de oameni: Vindecă sfărîmările lui, că s-a clătinat. Și iarăși povestește cele făcute: 3 Arătat-ai norodului Tău cele silnice, Care sînt acestea? adăpatu-ne-ai pe noi cu vinul umilinței. Cu mulțimea primejdiilor - zice - ne-ai îmbătat ca și cu un vin și ai umplut sufletele noastre de dureri și chinuri. Așa a tălmăcit și Achila: „adăpatu-ne-ai pe noi cu vin de îmbătare.” 4 Dat-ai celor ce se tem de Tine semn, ca să fugă de la fața arcului, Aceasta ne învață mai luminat Fericitul Iezechil Proorocul, care a zis că a văzut un Înger rînduit de Dumnezeul tuturor să înconjure toată cetatea și să pună semn pe frunțile celor ce suspină pentru fărădelegile norodului. Iar acelea erau închipuire a celor ale noastre, pentru că noi am luat semnul cel adevărat de la dumnezeiescul David, cu care, însemnîndu-ne, ne înălțăm deasupra săgetăturilor vrăjmașilor. 5 ca să se izbăvească cei iubiți ai Tăi. Și cu semnul acesta - zice - îi păzești pe cei afierosiți Ție, care pentru a lor faptă bună s-au învrednicit de părinteasca dragoste, făcîndu-se nemuritori prin scăldătoarea nașterii de a doua oară. Deci bine a adăugat Proorocul: Mîntuiește-mă cu dreapta Ta, și mă auzi! Zice: Schimbă primejdiile puse asupra norodului Tău și, ca și cu o dreaptă, ridică-i cu a Ta purtare de grijă pe cei ce zac. Iar că „dreaptă” a lui Dumnezeu și Tatăl Se numește Unul Născut Fiul Lui, nu se va îndoi nimeni din cei ce cred întru Dînsul. Așa, aducînd cererea, prooroceasca minte primește răspunsul și nu suferă să-l ascundă, ci îi învață pe toți: 6 Dumnezeu a grăit întru Cel sfînt al Său: Adică prin darul Preasfîntului Duh, care a avut ca unealtă limba Proorocului. Bucura-Mă-voi, și voi împărți Sichemul, și Valea Corturilor voi măsura. Sichemul este cetatea lăsată de Iacov și dăruită lui Iosif, întru care, după despărțirea semințiilor, și-a avut apoi împărăția Efraim. Iar „vale a corturilor” zice țara Israilitenilor, care fusese pustie și primise corturi păstorești. Deci Dumnezeul tuturor Se făgăduiește aici să-i întoarcă pe cei robiți și să le împartă pămîntul strămoșesc, umplîndu-l atît de mult de locuitori, încît oamenii să se prigonească pentru măsuri de împărțit pămîntul. 7 Al Meu este Galaad, și al Meu este Manasi, și Efraim - tăria capului Meu. Galaad nu este nume al seminției, ci al locului, iar Manasi este numirea seminției care de demult luase cu sorți pămîntul Galaadului. Deci numește a Sa și seminția, și pămîntul acesteia, mai-nainte vestind întoarcerea și sălășluirea locurilor acelora. Încă și lui Efraim îi făgăduiește că îi va da tăria dinainte. Iar în loc de „capul Meu”, Simmah a pus: „principatul Meu”, adică: Îl voi pune pe dînsul înainte-luptător, cum a fost de demult. Iuda - împăratul Meu, Că - de vreme ce semințiile au rămas nedespărțite după întoarcere, avîndu-l povățuitor și împărat pe Zorobabel, care se trăgea din Iuda - după cuviință l-a numit pe Efraim „întărire a capului” sau a „principatului”, iar pe Iuda - „împărat”. Iar „împărat al Meu” înseamnă „de Mine hirotonisit împărat și peste norodul Meu împărățind.” Așa este și la Isaia: „Acestea zice Domnul: Unsului Meu Chir[COLOR=#800080][1][/COLOR], adică celui de Mine uns și hirotonisit.” [COLOR=#800080][1][/COLOR]Vezi nota tîlcuirii stihului 24, Psalm 70. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
8 Moav - căldarea nădejdii mele.
Achila a tălmăcit așa: „Moav - căldarea scăldătoarei mele”, iar Sirianul: „cada (adică tocitoarea) spălării mele”. Că - de vreme ce întru niște vase ca acestea ne-am obișnuit a ne spăla picioarele și a curăți îmbrăcămintea întinată - prin „cada spălării” a arătat supunerea lui Moav. Însă în dumnezeiasca Scriptură „căldare” se ia și se înțelege spre pedeapsă. Așa ne învață și Fericitul Iezechil, căruia i-a fost poruncit să numească Ierusalimul „căldare”, „cărnuri” pe cei ce locuiesc întru dînsul, „foc” pe Babilonianul, și „zeamă” - hrana cea de nevoie, care, lipsind din „căldare”, se ard „cărnurile”.[COLOR=#800080][1][/COLOR] Așa, a văzut și Fericitul Ieremia: „... căldare arzîndu-se dedesubt, fața ei - despre fața crivățului”.[COLOR=#800080][2][/COLOR] Pe de altă parte, nu ar fi greșit cineva dacă ar fi văzut și ar fi numit „căldare” dumnezeiasca colimvitră (adică scăldătoare) care pedepsește, și arde de tot, și pierde păcatul cu dumnezeiescul Duh, și de a doua oară zidește și șterge puroaiele, adică întinăciunea greșelilor, care astfel se înnoiesc printr-însa. Deci zice că Manasi își va lua pămîntul său, și Efraim își va cîștiga puterea dintîi, și Iuda se va vesti împărat al tuturor semințiilor și Moavitenii se vor supune lor, văzînd neluptata lor tărie. Și nu numai aceia, ci și Idumeii și cei de alte seminții: Spre Idumeea voi întinde încălțămintea Mea, Mie Mi s-au supus cei de altă seminție. „Spre Idumeea voi întinde încălțămintea Mea” e pus în loc de: Nu numai că voi umbla - zice Domnul slavei cel din David - spre Idumeea, ci prin dumnezeieștii Apostoli, ca prin niște încălțăminte ale Mele, voi propovădui Evanghelia darului întru toate neamurile. Că, afară de Moaviteni, îi voi robi și pe Idumei, iar pe cei de altă seminție îi voi sili a se supune. Iar Sfînta Scriptură numește „de altă seminție” pe Palestinieni, nu pentru că celelalte neamuri erau de o seminție cu Iudeii, ci pentru că acelea erau departe de Iudei și aveau țări osebite, iar Palestinienii nu erau doar vecini, ci și locuiau împreună cu Iudeii. Așa, Iebuseii au locuit multă vreme în Ierusalim, Gavaonenii în Gavao, și Gazenii încă, și Ascalonitenii și alții mulți locuiau aproape. Istoriile Împăraților ne învață acestea mai descoperit. Apoi, după ce s-a învățat acestea de Dumnezeul tuturor, Proorocul voiește a vedea buna-norocire a norodului de după întoarcere, și zice: 9 Cine mă va duce la cetatea îngrădirii? Sau cine mă va povățui pînă la Idumeea? [COLOR=windowtext]10 Au nu Tu, Dumnezeule, Cel ce ne-ai lepădat pe noi?[/COLOR] Că nici nu era lucrul altuia să ne învrednicească pe noi de o așa purtare de grijă. Iar „cetate a îngrădirii” numește Ierusalimul. Pe aceasta, Simmah a tălmăcit-o „îngrădită”. Că - de vreme ce fusese dărîmată și lipsită de ziduri, iar după întoarcere își luase ale sale ogrăzi - Proorocul voia să o vadă zidită, și să alerge pînă la Idumeea, ca un împărat, și să vadă pe vrăjmași siliți a robi de-a pururea. Deci zice: Pe acestea lucrează-le Tu, Doamne, Cel ce ne-ai lepădat pe noi și ne-ai dat silniciei Babilonienilor. Așa, după ce mai-nainte le-a vestit pe cele bune, se roagă pentru cele de mîhnire: [COLOR=windowtext]Și nu vei ieși, Dumnezeule, întru puterile noastre?[/COLOR] Ne vezi pe noi - zice – dîndu-ni-se război atîta de amar, și nu ne voievozești, nici nu faci vitejie după obicei. Deci pentru acestea: 11 Dă-ne nouă ajutor din necaz, și deșartă este mîntuirea omului. Schimbînd pe acest legător, „și”, Simmah a făcut tîlcuirea mai luminată, zicînd așa: „Dă-ne nouă ajutor din necaz, că deșartă este mîntuirea omului.” Deci zice: Izbîndește pentru cei ce se află rău, că Ție unuia Îți este cu putință a dezlega primejdiile, iar fără Tine ajutorul oamenilor este deșert. Pentru care, a adăugat după cuviință: [COLOR=windowtext]12 Întru Dumnezeu vom face putere,[/COLOR] În loc de: Să ne întoarcem către Dînsul și, slujindu-I Lui, să-L hotărîm pe Dînsul purtător de grijă al nostru. și El va face de nimic pe cei ce ne necăjesc pe noi. Să chemăm - zice - a Lui purtare de grijă și să ne bizuim acesteia, că ea singură ajunge să dezlege cele grele și cumplite și să piardă puterea celor ce ne dau război. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Iezechil 24. [COLOR=#800080][2][/COLOR]Ieremia1:13 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 60 Întru sfîrșit, întru cîntări, lui David. Auzi, Dumnezeule, cererea mea, ia aminte rugăciunea mea! Zice: O Stăpîne, primește cererea mea și auzi graiurile rugăciunii mele cu dragoste. Și pe acestea este drept să le zică fiecare om cînd va cădea în primejdie, rugîndu-se să i se facă primită cererea și să se învrednicească de purtarea de grijă. Apoi, ne învață cine sînt cei ce se roagă: 2 De la marginile pămîntului către Tine am strigat. De vreme ce Babilonul este depărtat de Palestina cu multe mile de loc, Proorocul socotea că cei robiți sînt siliți să locuiască tocmai pămîntul de la marginile lumii. Cînd s-a mîhnit inima mea, pe piatră m-ai înălțat. Și Te rog să dobîndesc de la Tine mîngîierea, căci, chinuindu-mă și tînguindu-mă pentru primejdiile ce stau asupră-mi, am dobîndit ajutorul Tău și m-am înălțat deasupra vrăjmașilor. Stihul s-a zis de către fața celor robiți în Babilon care au dobîndit chemarea înapoi, dar se potrivește și fiecăruia ce își neguțătorește mîntuirea prin pocăință și nu mai umblă pe calea abătută, ci călătorește pe cea singură și neabătută. Aceasta este arătată și prin cele de aici înainte: 3 Povățuitu-m-ai, că ai fost nădejdea mea, turn de tărie de către fața vrăjmașului. Nu m-am înșelat - zice - nădăjduind că mă voi împărtăși de a Ta purtare de grijă, căci Te-ai făcut al meu povățuitor și turn tare. Că, scăpînd prin purtarea Ta de grijă de pîndirile vrăjmașilor, voi dobîndi întoarcerea. 4 Locui-voi întru lăcașul Tău în veci, acoperi-mă-voi întru acoperămîntul aripilor Tale. „Lăcaș al lui Dumnezeu” numește Ierusalimul, fiindcă acolo Își făcea El arătarea către dînșii. Deci zice: După ce voi dobîndi întoarcerea, voi stărui necurmat la biserica Ta și voi dobîndi purtarea Ta de grijă - pentru că „aripi” numește purtarea de grijă a lui Dumnezeu. Iar pe acest „în veci”, l-a pus în loc de: „totdeauna”. 5 Că Tu, Dumnezeule, ai auzit rugăciunile mele, dat-ai moștenire celor ce se tem de numele Tău. Iar eu - zice - Te laud totdeauna, căci - primind cererile noastre - ne-ai dat nouă, strănepoților, moștenirea făgăduită strămoșilor noștri. Și, zicînd acestea, ei se apucă îndată de cale. Dar se cuvine a ști că graiurile puse înainte au însemnări umbrite ale adevăratei moșteniri, adică ale vieții veșnice, pentru care Stăpînul Hristos a zis mielușeilor de-a dreapta: „Veniți, blagosloviții Părintelui Meu, moșteniți Împărăția gătită vouă mai-nainte de întemeierea lumii.” Stăpînul S-a făgăduit că va da această moștenire celor ce se tem de Dînsul, însă și acestora (adică Israilitenilor) le-a dat, ca într-o închipuire. 6 Zile peste zile împăratului vei adăuga, anii Lui - pînă în ziua neamului și a neamului. 7 Rămîne-va în veac înaintea lui Dumnezeu. După ce s-a rugat așa, și după ce a primit cererile și a mulțumit pentru acestea, roagă pe Dumnezeu să-l păzească pe împăratul dat lor după multă vreme. Într-acea vreme era împărat Zorobabel, dar nu i se potrivesc lui toate graiurile proorociei: pentru că acest „zile peste zile împăratului vei adăuga” se potrivește și aceluia, iar celelalte - nu, ci Celui ce dintru dînsul S-a făcut după trup, pentru multa iubire de oameni. Numai întru Dînsul se adeveresc graiurile proorociei: „Anii Lui - pînă la ziua neamului și a neamului, rămîne-va în veac înaintea lui Dumnezeu”, căci n-a primit nici început al zilelor, nici nu va suferi sfîrșit. Și - măcar că a primit moartea, făcîndu-Se om pentru noi - anii Lui sînt pînă în ziua neamului și a neamului, căci „întru început era, și la Dumnezeu era și Dumnezeu era”. Iar acest „înaintea lui Dumnezeu” e în loc de: „Care de-a pururea este împreună cu Tatăl”, căci către Acela a zis Proorocul în Psalmul o sută unu: „Iar Tu Același ești, și anii Tăi nu vor lipsi (adică nu se vor împuțina).” Vezi, Cel ce pentru noi a primit Crucea și moartea are și Împărăția fără de sfîrșit, fiind împreună cu Tatăl. Însă Zorobabel era și închipuire a Stăpînului Hristos, căci - precum acela a întors robirea din Babilon la pămîntul părintesc - așa și Stăpînul Hristos a întors întru blagorodia[COLOR=#800080][1][/COLOR]mai dinainte toată firea oamenilor, robită prin călcarea de poruncă a omului dintîi. Fiindcă - surpînd și pierzînd prin Cruce pe cel ce avea stăpînirea morții, adică pe diavolul - a dăruit iarăși viață celor ce erau supuși sub aceea. Că al Lui este glasul: „Eu sînt Viața și Învierea, și cel ce Mă mănîncă pe Mine va trăi întru mine.” Mila și adevărul Lui cine le va căuta? Cine este vrednic - zice - să învețe cu de-adinsul mila cea adevărată și dreaptă a lui Dumnezeu? Pentru că judecățile lui Dumnezeu sînt adînc mult. 8 Așa voi cînta numelui Tău în veci, ca să dau rugăciunile mele din zi în zi. Pururea - zice - Te voi lăuda, în fiecare zi voi povesti darurile Tale și nu voi minți făgăduințele - căci „rugăciuni” numește făgăduințele. [COLOR=#800080][1][/COLOR]cinstea |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 09:12:12 |
| psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 02:23:27 |
| Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 12.12.2011 00:47:07 |
| Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 19.02.2009 00:08:38 |
| Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 09:23:23 |
|
|