![]() |
![]() |
|
#29
|
||||
|
||||
![]()
9 Ploaie de bună voie vei osebi, Dumnezeule, moștenirii Tale.
Pe cele numite mai sus „picături”, aici le-a numit „ploaie”. Și zice că ucenicilor li se dăruia darul dascălilor, după trebuință, căci „ploaie” arată adăparea didascaliei[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Și a numit-o „de bună voie” pentru alegerea de sine și voirea socotelii, că nu se adapă cineva de nevoie, ci doar cel ce se pleacă învățăturii dobîndește darul. Și a slăbit, iar Tu ai desăvîrșit-o pe dînsa. Nu ploaia a slăbit, ci „moștenirea”, iar „slăbiciunea” sînt năpădirile celor rău-credincioși. Așa a zis Domnul și către Pavel: „Destul îți este ție darul Meu, că puterea Mea se săvîrșește întru neputință.” Deci zice: Și în vremea năpădirii Tu întemeiezi și întărești pe nevoitori, că pe aceștia îi ai moștenire, după proorocia ce zice: „Cere de la Mine și Îți voi da Ție neamurile moștenirea Ta, și biruința Ta - marginile pămîntului.” Așa a tălmăcit și Simmah: „ai făcut-o și ai întemeiat-o”, iar Achila - mai descoperit: „și pe cea ostenită Tu ai întărit-o”, adică: Obosind ea întru goane, ai păzit-o necutremurată. 10 Dobitoacele Tale locuiesc într-însa. „Dobitoace ale lui Dumnezeu” îi numește pe Sfințiții Apostoli, pe care încălecînd, a gonit înșelăciunea și i-a întors pe oameni spre cunoștința de Dumnezeu, cum arată vorbind pentru Pavel: „Vas de alegere îmi este Mie acesta, ca să poarte numele Meu înaintea neamurilor, și a împăraților și a fiilor lui Israil.” Pe dînșii i-a numit „cai” dumnezeiescul Avacum, zicînd: „Ai adus la mare caii Tăi, tulburînd ape multe.” De aceștia a proorocit proorocescul cuvînt că locuiesc întru moștenirea lui Dumnezeu, adică întru neamuri. Că locuiesc pînă în ziua de astăzi, nu numai sfințind cu sicriele trupurilor pe cei ce se apropie, ci și întorcînd sufletele oamenilor cu învățătura Scripturilor. Gătit-ai întru bunătatea Ta săracului, Dumnezeule. Pe aceștia - zice - i-ai dăruit firii celei sărace a oamenilor, pentru bunătatea Ta. 11 Domnul va da cuvînt celor ce binevestesc, cu putere multă. Pe care i-a numit mai sus „dobitoace”, îi numește acum „bine-vestitori”, că - de vreme ce erau pescari, și vameși și croitori de piei, și s-au hirotonisit dascăli ai filosofilor, ai sofiștilor, ai ritorilor și ai celor ce se făleau pentru buna limbuție - după cuviință ne învață de unde scot ei apele didascaliei cu care aduc adăparea. 12 Împăratul Puterilor, celui iubit frumusețea casei Tale să împartă prăzi. Iar Simmah a zis așa: „Domnul a dat graiuri celor ce bine-vestesc cu oaste multă. Împărații oștilor au fost cei iubiți și locuința casei va împărți prăzi.” Aici, „oaste multă” numește pe cei ce au crezut. Așa zice și Apostolul, scriindu-i lui Timotei: „Luptă-te lupta cea bună. Și nimeni, oștindu-se, nu se împleticește cu neguțătoriile vieții, ca să-i fie plăcut voievodului.” Iar „împărați ai oștirilor” i-a numit pe dascălii credincioșilor, care au fost iubiți de Dumnezeu. La fel îi numește pe dînșii și Domnul: „Voi sînteți cei iubiți ai Mei, nu vă voi mai numi pe voi robi, ci prieteni.” Așa zice și dumnezeiescul Apostol: „Dragostea lui Dumnezeu ne ține pe noi”; și: „Cine ne va despărți pe noi de dragostea lui Hristos?” Iar „prăzi” îi numește pe cei ce își făcuseră mădularele roabe ale păcatului și ale diavolului. Și pe aceștia i-a împărțit Sfințiților Apostoli: pe acesta punîndu-l dascăl peste Romani, pe acela peste Elini, pe unii arătîndu-i propovăduitori ai Indianilor, iar pe alții ai Egiptenilor. „Frumusețea casei le-a împărțit” Sfințiților Apostoli „prăzile” acestea. „Casă a lui Dumnezeu”, după dumnezeiescul Apostol, sînt cei ce au crezut, iar „frumusețe a casei” este darul Sfîntului Duh, care o înfrumusețează și o strălucește pe aceasta cu dăruirea felurită a darurilor. Prin cele adăugate, ne-a învățat aceasta mai descoperit: 13 De veți dormi între moșteniri, aripile porumbelului vor fi argintate, și între-umerele lui - cu străluciri de aur. „Aripi ale porumbelului” numește darul Duhului, Care în acest chip a venit la curgerile Iordanului. Și a zis că aripile acestuia sînt „argintate”, iar între-umerele lui împodobite cu aur, căci El aduce celor mai proști[COLOR=#800080][2][/COLOR]pe cele mai proaste și mai lesnicioase, iar celor mai desăvîrșiți - pe cele mai adînci. Pentru că zice: „Tainele Mele - Mie și la ai Mei”. Pe unii, ca pe niște nedesăvîrșiți, îi hrănește cu lapte, iar altora le aduce hrană vîrtoasă. Iar „moșteniri” numește cele două Așezăminte. Deci zice: Întru amîndouă didascaliile apropiați-vă și veți vedea darul felurit al Duhului. Dar nu așa prost le-a poruncit să se apropie, ci să stăruiască totdeauna: aceasta a numit prin „de ați dormi”, fiindcă cel ce doarme rămîne nemișcat. 14 Cînd osebește Cel ceresc împărați peste țara Sa, ca zăpada se vor albi în Selmon. Și mai sus i-a numit „împărați” pe Apostoli, ca pe niște moștenitori ai Împărăției cerurilor, după cum în Psalmul 44 i-a numit „boieri”, zicînd: „Pune-vei pe dînșii boieri peste tot pămîntul.” Iar aici mai-nainte spune pogorîrea Preasfîntului Duh, ce s-a făcut în ziua a cincizecea, întru care Apostolii au primit darul deosebirii limbilor. Și zice că atunci cînd va împărți lor împărăția lumii - poruncind unuia să fie mai mare peste neamurile acestea, iar altuia peste acelea - îi va străluci pe dînșii și îi va arăta asemănați zăpezii. Mai-nainte spune încă și locul întru care se vor face acestea, „Selmon” numind Ierusalimul, căci acolo a dobîndit ceata Apostolilor darul Preasfîntului Duh. 15 Muntele lui Dumnezeu, munte gras, munte închegat, munte gras. Pe cei numiți „dobitoace”, „bine-vestitori”, „împărați”, îi numește și „munte”. Așa a zis Domnul întru Sfințitele Evanghelii: „Nu poate cetatea să se ascundă stînd deasupra muntelui”, așa strigă și Isaia: „Va fi arătat în zilele cele mai de pe urmă muntele Domnului.” Și îl numește „gras și închegat” pentru că dă multă hrană cirezilor ce se pasc întru dînsul, primind multă grăsime de la dumnezeiescul dar. 16 Pentru ce rîvniți, munții cei închegați, muntele întru care bine a voit Dumnezeu a locui? Iar Achila zice așa: „Pentru ce vă întreceți, munți înălțați, împotriva muntelui pe care a poftit să șadă Dumnezeu?” Cuvîntul proorocesc se întinde către Iudei și către adunările cele fără de lege ale ereticilor, care se numesc pe sine „biserici”, și zice: Pentru ce oare vă trufiți că vă întreceți și vă potriviți cu muntele pe care Dumnezeu l-a hotărît lăcaș al Său? Pentru că Domnul va locui pînă în sfîrșit. Nu va petrece întru acest munte o vreme hotărîtă, după cum - o Iudei! - a locuit la voi, ci acolo va avea veșnică sălășluire - că „pînă în sfîrșit” asta arată. 17 Carul lui Dumnezeu - cu zeci de mii înmulțit, mii din cei ce prisosesc. Acum nu va mai avea doar puțini sfinți peste care să Se înalțe și întru care să locuiască, așa cum - o Iudei! - a avut la voi, ci cu zeci de mii mai mulți vor fi cei vrednici de dumnezeiasca stăpînire. Moștenirea cea nouă are mii și zeci de mii din cei învredniciți de cununi care sînt întru belșug, și aduc roadă lui Dumnezeu buna-credință în dreptate și se sîrguiesc către daruri, urmînd chemării de sus. Domnul întru dînșii, în Sinai, în cel sfînt. Zice: Făcîndu-Se om, Cel ce S-a arătat strămoșilor noștri în Sinai îi va hățui și pe aceștia, că nu este unul Acela, și altul Acesta, ci El Însuși e Domnul tuturor, bogat fiind întru toți cei ce Îl cheamă pe Dînsul. Așa, după ce L-a arătat că S-a pogorît și a pierdut ceata vrăjmașilor, proorocescul cuvînt Îl arată pe Dînsul suindu-Se și dăruindu-le slobozenie celor robiți de demult: |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 08:12:12 |
psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 01:23:27 |
Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 11.12.2011 23:47:07 |
Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 18.02.2009 23:08:38 |
Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 08:23:23 |
|