![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 77 Al priceperii lui Asaf. Ia aminte, norodul meu, la legea mea, Vă poruncesc să auziți cu de-adinsul cele zise, căci aduc vouă ca pe o lege sfătuirea ce zace înainte. plecați urechea voastră la graiurile gurii mele! Auziți cu sîrguință cele zise de mine! 2 Deschide-voi în pilde gura mea, grăi-voi cele ce au fost dintru început. Că – de vreme ce prihănea pe părinții lor, spre folosul copiilor – „pildă" a numit o povestire umbrită care, acoperit, aduce folosul. A mai zis că grăiește vechi întîmplări și, arătînd în ce chip le-a învățat, a adăugat: 3 Cîte am auzit, și am cunoscut Apoi, i-a arătat și pe dascălii acestora: și părinții noștri ne-au povestit nouă 4 nu s-au ascuns de la ochii lor din neam în neam, vestind laudele Domnului, și puterile Lui și minunile Lui pe care le-a făcut. Zice: De demult, dintru început, înșiși văzătorii minunilor i-au învățat acestea pe copii, și copiii au predat dăscălia fiilor lor. Și – zice – făceau acest lucru plecîndu-se dumnezeieștii Legi - că a adăugat: 5 Și a ridicat mărturie întru Iacov, și lege a pus întru Israil „Mărturie" numește cortul înfipt în pustie, fiindcă avea lespezile mărturiei[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Căci, după cum mai-nainte am zis, Legea o mai numește și „porunci", și „mărturii", și „judecăți", și „dreptăți". În Psalmul 18 ne-a zis aceasta mai descoperit. cîte a poruncit părinților noștri, ca să le facă cunoscute pe ele fiilor lor, Zice: Prin punerea de lege de atunci a poruncit ca părinții să dea strănepoților lor povestirea minunilor ca pe o moștenire. 6 ca să le cunoască neamul următor, fiii ce se vor naște, și se vor scula și le vor vesti fiilor lor. Iar aceștia, învățîndu-se de la părinții lor, aduceau aceeași învățătură celor dintru dînșii, și pomenirea ei se păzea neuitată. Și care este rodul învățăturii? 7 Ca să-și pună întru Dumnezeu nădejdea lor, și să nu uite lucrurile Lui și poruncile Lui să le caute. Că, învățîndu-se puterea lui Dumnezeu și cît de lesne Îi este Lui a le face pe toate cele bune, vor cîștiga nădejde întemeiată spre El și vor urma legilor puse de El. 8 Ca să nu se facă precum părinții lor, neam îndărătnic și amărîtor, Că - învățîndu-se socoteala cea nemulțumitoare a părinților lor și cum, prin călcarea Legii, L-au pornit de multe ori pe Dumnezeu spre urgie - se vor feri de urmarea acelora. neam care nu și-a îndreptat inima lui și nu și-a încredințat cu Dumnezeu duhul lui. Aceia n-au cîștigat credința întărită întru Dumnezeu și n-au voit să călătorească pe calea cea dreaptă, ci au avut socoteală împotrivnică dumnezeieștilor așezăminte. 9 Fiii lui Efraim, încordînd și săgetînd cu arcele, s-au întors în ziua războiului. Prihănește cu covîrșire seminția lui Efraim, fiindcă aceea prețuia mult slujba idolilor. Și Istoria Judecătorilor, și Cartea a treia a Împăraților ne învață acest lucru, că ei au așezat junicile[COLOR=#800080][2][/COLOR]și pe cele nouă seminții le-au depărtat de la slujba Legii. Văzînd acest lucru mai dinainte, darul Duhului prihănește păcatul ce încă nu se făcuse, aducînd lor sfătuirea potrivită. Și - știind că nu vor primi sfătuirea, dar învățîndu-ne tăria lor și știința arcului, și aducînd folosul cuvenit - le mustră temerea, că „s-au întors în ziua războiului”, adică: Fălindu-se cu iscusința armelor, atunci cînd s-a arătat războiul, ei s-au întors în fugă. 10 N-au păzit așezămîntul lui Dumnezeu și în legea Lui n-au voit să umble. Bine a arătat alegerea socotelii de sine: Că n-au voit – zice – să viețuiască după Lege, nici să îmbrățișeze petrecerea legiuită. 11 Și au uitat facerile de bine ale Lui și minunile Lui pe care le-a arătat lor, Și, arătînd cînd le-a făcut pe acestea, a adăugat: 12 minunile pe care le-a făcut înaintea părinților lor Apoi, ne învață vremea și locul: în pămîntul Egiptului, în cîmpul Taneos. Toți au scos din pomenire aceste faceri de minuni ale lui Dumnezeu săvîrșite în Egipt, ale cărora văzători s-au făcut părinții lor. 13 Desfăcut-a marea și i-a trecut pe dînșii, pus-a înaintea lor apele ca un foale. Face în scurt povestirea minunilor, și a rînduit-o înainte pe cea mai mare decît celelalte: că mai presus de fire este minunea mării și călătoria dăruită prin aceasta, Dumnezeul tuturor oprind despre amîndouă părțile apa, ce are fire a curge înainte, și închizînd-o cu cuvîntul ca într-un foale. [COLOR=#800080][1][/COLOR]tablele Legii [COLOR=#800080][2][/COLOR]Idolii, la care Iudeii se întorceau deseori. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Și, de vreme ce foalele pot ține cu de-adinsul firea cea umedă, după cuviință a pus icoana aceasta pentru marea ce s-a despărțit, arătînd puterea cuvîntului dumnezeiesc.
14 Și i-a povățuit pe dînșii, ziua în nor, și noaptea întru lumină de foc. Pentru că același nor îi ferea ziua de strălucirea (și arderea) razei, iar noaptea le da trebuința focului. 15 Desfăcut-a piatra în pustie, și i-a adăpat pe dînșii ca întru un adînc mult. Că nu mică umezeală le-a scos, ci izvor care le-a ajuns acelor multe zeci de mii. Prin cele adăugate, ne-a învățat acest lucru mai descoperit: 16 Și le-a scos apă din piatră, și a pogorît ca niște rîuri ape. Apa izvorîtă s-a despărțit întru multe rîuri, ușor și îndestulat dînd celor însetați darul. 17 Și au adăugat încă a greși Lui, amărît-au pe Cel Preaînalt în loc sec. 18 Și au ispitit pe Dumnezeu întru inimile lor ca să ceară bucate suflelelor lor. Dar, după ce l-au dobîndit de la Dînsul, nici acest lucru n-a scos răutatea din mintea lor, ci au rămas cuprinși de boala nemulțumirii: căci, după atîtea faceri de bine, au voit să ia cercare a dumnezeieștii puteri și, avînd trebuință de hrană, n-au cerut pentru a-și lua trebuința, ci pentru a-L prihăni pe Dumnezeu ca pe un neputincios: 19 Și au grăit asupra lui Dumnezeu și au zis: Au va putea Dumnezeu să gătească masă în pustie? 20 Fiindcă a lovit piatra, și au curs ape și pîraiele s-au puhoit. Au doară și pîine poate să dea sau să gătească masă norodului Său? Scoaterea apelor din piatră – zice - a fost ușoară și lesnicioasă, pentru că apa, ascunsă în sînurile pămîntului, a izbucnit. Dar cum va putea să ne dea nouă degrab hrana de pîine, care se seamănă și odrăslește cu curgere de vreme, gonind foametea ce stă asupră-ne? 21 Pentru aceasta, a auzit Domnul, și a îngăduit; și foc s-a aprins întru Iacov și urgie s-a suit peste Israil. Zice: Pentru care, mîniindu-Se, Domnul tuturor a îngăduit a le da pămîntul făgăduit părinților lor, dar le-a dat și multe feluri de pedepse; și nu a adus asupra lor pieirea cea grabnică, așteptînd să crească copiii acelora. De pedeapsa prin foc fac pomenire și Scripturile Fericitului Moisi. Și – zice - au pătimit rana aceasta: 22 Că n-au crezut întru Dumnezeu, nici n-au nădăjduit spre mîntuirea Lui. Dar și celor ce erau într-acest fel le-a dat hrana cea nefăcută de pămînt, că acest lucru ne învață cele adăugate: 23 Și a poruncit norilor de deasupra, și ușile cerului s-au deschis 24 și le-a plouat lor mană să mănînce. Că norii nu și-au dat obișnuitele nașteri, ci - în locul ploii, ce are fire să adape semințele semănate - au născut hrana aceea minunată. Iar „uși deschise ale cerului" a numit dăruirea de sus, că – de vreme ce punem uși la cămări, pe care le deschidem cînd voim a scoate ceva - pentru aceea arată proorocescul cuvînt că Dumnezeul tuturor dăruiește mana ca dintru niște cămări. Și pîine cerească le-a dat lor, 25 pîine îngerească a mîncat omul, O numește „pîine îngerească" fiindcă s-a dat prin Îngeri, căci, după cum ne-am învățat de Dumnezeiasca Scriptură, Îngerii slujesc dumnezeieștii bune-voiri. Și zice așa dumnezeiescul Apostol: „Au nu sînt toți duhuri slujitoare, care se trimit spre slujbă pentru cei ce vor să moștenească mîntuirea?" Și iarăși: „Că, dacă cuvîntul grăit prin Înger a fost adevărat, atunci și cele de aici înainte." Iar „pîine cerească" o numește ca pe ceea ce s-a pogorît de sus, că și pe păsările zburătoare prin aer Dumnezeiasca Scriptură le numește „păsări ale cerului”. bucate le-a trimis lor întru săturare. Zice: Întru sațiu a dat lor hrana aceasta. Apoi, povestește și dăruirea cărnurilor: 26 Ridicat-a austru din cer și a adus întru puterea Sa pe Libianul. 27 Și a plouat peste dînșii ca pulberea cărnuri, și ca nisipul mării păsări zburătoare. Gonind prin vînturi neamul păsărilor acelora despre toate părțile, le-a poruncit să zboare lîngă corturi, dăruindu-le lor vînat. 28 Și au căzut în mijlocul taberei lor, împrejurul corturilor lor. 29 Și au mîncat, și s-au săturat foarte. Și pofta lor le-a adus lor. 30 Nu s-au lipsit de pofta lor. S-au îndulcit – zice – de acelea pe care le-au poftit și au umplut lăcomia pîntecelui. Dar, pentru nesațiu, au plătit osîndele: 31 Că, încă mîncarea fiind în gura lor, urgia lui Dumnezeu s-a suit peste dînșii, și a ucis pe cei mai mulți ai lor, și pe cei aleși ai lui Israil i-a împiedicat. Că - de vreme ce nici după ce luaseră multă cercare a dumnezeieștii puteri nu au crezut că Dumnezeu poate să le dăruiască hrană - pentru aceea a adus asupră-le certarea, învățîndu-i că este vrednic să le facă pe amîndouă, adică și să le dăruiască pe cele bune, și să aducă asupră-le pedepsele. Dar, cu toate acestea, ei au rămas nepăcătuind cu nimic mai puțin, că aceasta a adăugat: |
|
#3
|
||||
|
||||
|
32 Întru toate acestea au păcătuit încă, și n-au crezut întru minunile Lui.
33 Și au lipsit întru deșertăciune zilele lor și anii lor cu grăbnicie. Zice: Au ieșit din viață păcătuind, și greșind și nici o purtare de grijă făcînd de cele ce puteau să-i folosească, dar înfigîndu-se la meșteșugurile și sîrguințele cele deșarte și necîștigătoare și lucrîndu-le pe acestea cu toată sîrguința. 34 Cînd îi ucidea pe dînșii, atunci Îl căutau pe El, și se întoarceau și mînecau la Dumnezeu. 35 Și și-au adus aminte că Dumnezeu este ajutorul lor, și Dumnezeul cel prea-înalt izbăvitorul lor este. Și nu în zadar a adus asupra lor rănile Stăpînul iubitor de oameni, că nu mic folos căpătau de aici: căci, dobîndind bunătățile, nu simțeau, dar, muncindu-se, se apropiau cerînd dumnezeiasca iubire de oameni. 36 Și L-au iubit pe Dînsul cu gura lor, și cu limba lor au mințit Lui. 37 Iar inima lor nu era dreaptă cu Dînsul, nici nu s-a încredințat întru așezămîntul de lege al Lui. Și se făgăduiau că Îl iubesc pe Dînsul rostind cuvinte mincinoase, că gîndul lor grăia împotriva cuvintelor lor, se sfătuia împotriva dumnezeieștilor legi și nu suferea a crede dumnezeieștilor cuvinte. 38 Iar El este îndurat, și va curăți păcatele lor și nu va strica. Dar El, întru a Sa bunătate, nu suferea să-i dea pe dînșii desăvîrșitei stricăciuni. Și va înmulți a întoarce mînia Sa, și nu va aprinde toată urgia Sa. Iar Simmah zice așa: „Foarte mult Și-a întors urgia Sa și nu Și-a aprins toată mînia Sa.” Nu a adus – zice – asupra lor pedeapsa vrednică de greșelile lor. 39 Și Și-a adus aminte că trup sînt, duh ce trece și nu se întoarce. Că știa neputința firii lor și că vor primi sfîrșitul vieții nu după multă vreme. 40 De cîte ori L-au amărît pe El în pustie; întărîtatu-L-au pe El în pămînt fără de apă. 41 Și s-au întors, și au ispitit pe Dumnezeu și pe Cel Sfînt al lui Israil L-au întărîtat. Prin toate acestea, ne învață dumnezeiasca îndelungă-răbdare, dar din istorie este cu putință a le învăța mai cu de-amănuntul: că uneori l-au făcut dumnezeu pe vițel[COLOR=#800080][1][/COLOR]; alteori, au jertfit lui Belfegor[COLOR=#800080][2][/COLOR]; alteori, au cugetat tiranie asupra marelui Moisi[COLOR=#800080][3][/COLOR]; îndulcindu-se de hrana manei, s-au făcut nemulțumitori; poruncindu-li-se a-și lua pămîntul făgăduit, puneau înainte frica. Și altele nenumărate au lucrat lîngă acestea, pe care, nevrînd a lungi cuvîntul, le vom lăsa.[COLOR=#800080][4][/COLOR] 42 Nu și-au adus aminte de mîna Lui în ziua întru care i-a izbăvit pe dînșii din mîna celui ce îi necăjea. N-au voit să ia în cuget facerile de bine mai dinainte, nici să gîndească tăria lui Dumnezeu, prin care s-au izbăvit din robia Egiptenilor. Apoi, povestește minunile făcute acolo: 43 Cum a pus în Egipt semnele Sale și minunile Sale în cîmpul Taneos; În Taneos erau palatele lui Faraon, și acolo a adus marele Moisi pedepsele asupra Egiptenilor. 44și a întors în sînge rîurile lor și sternele lor, ca să nu bea. Că, mai întîi, nu numai apele rîurilor, ci și pe cele adunate din ploi le-a prefăcut în firea sîngelui, tescuind cu setea pe grăitorii împotrivă. 45 Trimis-a asupra lor muște cîinești, și i-au mîncat pe dînșii; și broaște, și i-au stricat pe dînșii. 46 Și a dat păliciunii rodurile lor, și ostenelile lor lăcustelor. Și, folosind ca slujitori ai urgiei Sale muștele cîinești și broaștele, a adus asupra lor dureri amare, iar cu păliciunea și cu lăcustele a stricat roadele pămîntului. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Vițelui de aur, vezi Ieșirea 32:1. [COLOR=#800080][2][/COLOR]Sau Baal-Peor, unul din chipurile satanei la care se închinau Moaviții. Curvind cu fetele acelora, Iudeii au căzut, firesc, și în idolatrie față de acel drac. Pentru aceasta, Domnul a hotărît să nimicească desăvîrșit norodul cel curvar și îndărătnic. Dar (după pieirea a 24 de mii de Iudei) pedeapsa a încetat pentru fapta bună săvîrșită de Finees, fiul lui Eleazar, fiul lui Aaron (vezi Numerii 25:1). Despre Belfegor și Finees vezi și la tîlcuirea Psalmului 105, stihurile 28-31. [COLOR=#800080][3][/COLOR]Cum se va vedea în nota tîlcuirii stihului 6, Psalm 98. [COLOR=#800080][4][/COLOR]Pentru toate aceste lepădări de Dumnezeu și de Proorocul Său, vezi cărțile lui Moisi. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
47 Ucis-a cu grindină viile lor, și sicaminii lor cu brumă.
Cu păliciunea și cu lăcustele a cheltuit rodul lor, iar cu grindina și bruma a omorît înseși rădăcinile pomilor. Iar pe „sicamini”, ceilalți tălmăcitori i-au tălmăcit: „sicomori”. 48 Și a dat grindinei dobitoacele lor, și averea lor focului. Iar Simmah zice: „... dînd la foamete dobitoacele lor, și averile lor păsărilor” - că, de năprasnă primindu-și sfîrșitul, s-au făcut hrană păsărilor mîncătoare de trupuri. 49 Trimis-a întru dînșii urgia mîniei Sale; mînie, și urgie și necaz trimis-a prin Îngerii cei răi. „Mînie”, și „urgie” și „necaz” a numit muncile cele amare; iar „Îngeri răi” - pe slujitorii mîniei, numind „răutate” nu răutatea firii, nici a voirii, ci pedeapsa muncii. Așa, numește „zi rea” ziua pedepsei. Încă și Simmah a arătat aceasta, că, în loc de „Îngeri răi”, a zis: „Îngeri ce fac rău”. 50 Cale a făcut mîniei Sale, În loc de: Iubirea de oameni nu a oprit pedeapsa, ci a dat loc dreptei certări. A arătat aceasta și prin cele adăugate: n-a cruțat din moarte sufletele lor și dobitoacele lor în moarte le-a închis. 51 Și a bătut pe tot întîiul născut în pămîntul Egiptului, pîrga a toată osteneala lor, în lăcașurile lui Ham. După ce a văzut socoteala lor cea vîrtoasă, a adus pedepsele asupra lor fără cruțare: mai întîi - pierzare dobitoacelor, apoi - moarte neașteptată asupra celor întîi-născuți. Iar „lăcașuri ale lui Ham” a numit Egiptul, fiindcă Misrem a fost fiu al lui Ham, și „Misrem” este Egiptul. 52 Și a ridicat ca pe niște oi norodul Său și i-a dus pe ei ca pe o turmă în pustie. După ce i-a pedepsit așa pe aceia, a dus norodul Său în pustie, asemănîndu-Se păstorului care povățuiește înaintea turmei. 53 Și i-a povățuit pe dînșii spre nădejde, și nu s-au înfricoșat. Dîndu-le multe chezășuiri ale puterii Sale, le-a poruncit a se bizui Lui și a nu se teme, că acest lucru s-a făcut de la Dumnezeul tuturor. Iar aceia n-au voit a nădăjdui la puterea lui Dumnezeu. Și pe vrăjmașii lor i-a acoperit marea. Pentru că aceeași mare unora le-a dat cale, iar pe ceilalți i-a îngropat cu valurile. 54 Și i-a băgat pe dînșii în muntele sfințeniei Sale, muntele acesta pe care l-a cîștigat dreapta Lui. Deci: Slobozindu-i de acolo, le-a dat pămîntul făgăduit - că prin „muntele Sionului” a arătat întreg pămîntul făgăduinței. Și a scos de la fața lor neamuri, și le-a dat lor pămîntul cu sorți, cu funie de împărțire. Slobozind pămîntul acela de locuitorii cei vechi, le-a dat acestora stăpînirea lui, după făgăduințe. Asta arată graiul „cu funie de împărțire”, pentru că cei ce îl au obișnuiesc a măsura pămîntul. Iar scriptura lui Iisus Navi ne învață mai cu de-amănuntul pentru sorți și împărțiri. 55 Și a sălășluit întru lăcașurile lor semințiile lui Israil. Că – zice - a împărțit pămîntul după seminții. Apoi, după ce ne-a învățat necredința pe care au avut-o în pustie, ne povestește și nelegiuirile făptuite în pămîntul făgăduinței: 56 Și au ispitit, și au amărît pe Dumnezeul cel prea-înalt și mărturiile Lui nu le-au păzit. După atîtea faceri de bine, au rămas făcînd nelegiuire și călcînd dumnezeieștile porunci. 57 Și s-au întors și s-au lepădat ca și părinții lor, Au urmat răutatea părinților lor și, văzînd pedeapsa acelora, nimic n-au învățat de aici. întorsu-s-au întru arc strîmb. Arcul făcut cu meșteșug trimite la țintă săgețile slobozite, dar dacă ar suferi oarecare strîmbare, nu mai poate îndrepta săgețile. Deci zice: Stricînd îndreptarea minții, nici aceia nu foloseau spre trebuință facerile de bine dumnezeiești și arătau pricinile folosului pricini de vătămare. 58 Și L-au mîniat pe El în dealurile lor, și întru cele cioplite ale lor L-au întărîtat. Primind de la Dumnezeul tuturor bunătățile, slujeau idolilor neînsuflețiți. 59 Auzit-a Dumnezeu, și a trecut cu vederea. Zice: Cînd se rugau, nu îi învrednicea de a Sa purtare de grijă. Iar Istoria Judecătorilorne învață acestea mai descoperit: că uneori i-a dat pe dînșii Amanitenilor, alteori Moavitenilor, iar alteori Madianiților și celor de alte seminții, osîndindu-i pentru păgînătate. Și a defăimat foarte pe Israil. Că pe norodul acela mult-vestit - care s-a izbăvit cu prea-slăvire din robia Egiptului, pe care marea l-a văzut și a fugit, înaintea căruia Iordanul s-a întors înapoi - îl biruiau cu lesnire vrăjmașii cei megieși. 60 Și a lepădat Cortul Silomului (Șilo), lăcașul întru care a locuit printre oameni. Acestea ne învață începutul Istoriei Împărățiilor, făcînd pomenire de Eli arhiereul și de nelegiuirile copiilor lui.[COLOR=#800080][1][/COLOR] 61 Și a dat în robie tăria lor, și frumusețea lor în mîinile vrăjmașilor. „Tărie a lor” și „frumusețe” numește Chivotul. Și scoțîndu-l pe acesta spre ajutorul celor de o seminție cu dînșii, Ofni și Finees au plătit osîndele nelegiuirii lor, iar Chivotul a fost luat de cei de altă seminție, care l-au afierosit ca pe o pîrgă lui Dagon, un idol cinstit de ei în locul lui Dumnezeu. 62 Și a dat sabiei norodul Său, și moștenirea Sa a trecut-o cu vederea. Că, pentru covîrșirea nelegiuirii, i-a dat în mîinile neprietenilor. Și i-a numit pe dînșii „moștenire”, căci prea-multă purtare de grijă au cîștigat de la Dînsul de-a pururea. Așa i-a numit încă și marele Moisi, că zice: „S-au făcut parte a Domnului, Iacov - norodul Lui, Israil - funia moștenirii Lui.” Apoi, numără felurile pedepsei: 63 Pe tinerii lor i-a mîncat focul, și fecioarele lor nu s-au jelit. 64 Preoții lor în sabie au căzut, și văduvele lor nu vor plînge. Că pe aceia i-a dat focului, și nu s-a făcut obișnuitul plîns pentru dînșii, fiecare îndeletnicindu-se întru relele sale. Iar Ofni și Finees, preoții care purtau cu ei Chivotul, au primit junghiere, cei ce trăiesc întru fărădelege învățîndu-se prin înseși lucrurile să nu se bizuie pe dumnezeiasca purtare de grijă. [COLOR=#800080][1][/COLOR]„Însă fiii lui Eli erau oameni netrebnici. Ei nu știau de Domnul, nici de datoria preoțească față de popor. Cînd aducea cineva jertfă, feciorul preotului venea în timpul cînd se fierbea carnea cu o furculiță în mînă, o vîra în căldare, sau în blid, sau în tavă, sau în oală, și ce prindea furculița, aceea lua feciorul preotului. Așa făceau ei cu toți Israiliții care veneau acolo în Șilo. Și păcatul acestor tineri era foarte mare înaintea Domnului, căci ei depărtau lumea de a mai aduce jertfă Domnului” (Cartea întîi a Împăraților, capitolul 2). Drept urmare, Eli și fiii lui, Ofni și Finees, au fost uciși de Dumnezeu, în timpul războiului cu Filistenii, cînd aceștia au răpit și Chivotul (vezi Cartea întîi a Împăraților, capitolul 2 și 3). Despre aceste întîmplări face pomenire Fericitul Todorit urmîndu-și tîlcuirea. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
65 Și S-a deșteptat ca cel ce doarme Domnul,
Dar, supunîndu-i pe dînșii sub pedepsele acestea, i-a învățat și pe neprietenii lor pricinile celor făcute: ca un puternic amețit de vin. 66 Și a lovit pe vrăjmașii lor la cele dinapoi, ocară veșnică le-a dat lor. Că, scuturînd de la Sine îndelunga-răbdare ca pe un somn, a adus rana aceea asupra celor de altă seminție, pentru care s-au făcut de ocară la toți. Și zice patima șezutului, pentru care ne învață Istoria. Pe aceasta încă și proorocia a arătat-o, că a zis: „Și a lovit pe vrăjmașii lor la cele dinapoi”, mai cu cinste numind partea aceea ce a primit patima. Iar „somn” a numit îndelunga-răbdare; și „amețeală din vin” – mînierea, căci ca ceva adus din afară este asupra lui Dumnezeu dreapta pedeapsă a celor păcătoși[COLOR=#800080][1][/COLOR]. 67 Și a lepădat lăcașul lui Iosif, și seminția lui Efraim n-a ales. Iarăși, lăsînd celelalte seminții, o pomenește doar pe a lui Efraim, mai-nainte văzînd tirania ce avea să fie: că, trăgîndu-se dintru Efraim, Ieroboam[COLOR=#800080][2][/COLOR] a rupt cele zece seminții de la împărăția lui David. Iar Iosif și Efraim zice aceeași seminție, că Efraim a fost fiu al lui Iosif. Și zice că „s-a lepădat” aceasta, pentru că n-a rămas Cortul în Șilo și darul dumnezeiescului Chivot s-a mutat în Ierusalim, întru care și Solomon a zidit după aceea dumnezeiasca Biserică. 68 Și a ales seminția Iudei, muntele Sion, pe care l-a iubit. A ales seminția Iudei pentru toiagul lui Iesei[COLOR=#800080][3][/COLOR], ce se aștepta să înflorească. Și Patriarhul Iacov mai-nainte a vestit odrasla aceasta, blagoslovind pe Iuda. Face pomenire de dînsa încă și dumnezeiescul Pavel, zicînd așa: „Și arătat este că din Iuda a răsărit Domnul nostru Iisus Hristos.” Deci pentru aceasta a ales seminția Iudei mai mult decît pe celelalte. Și, de vreme ce taina aceasta nu era știută de cei mulți, a adăugat foarte luminat: „Muntele Sionului, pe care l-a iubit”, ca să stingă zavistia celorlalte seminții, zicînd: Nici o pricină de pizmă să nu primiți în lăuntru, că pentru muntele Sionului am ales seminția Iudei. Și, dealtfel, voiește să arate muntele cinstit pentru Biserica ce avea să se zidească întru dînsul. 69 Și a zidit ca a inorogilor sfințenia Sa, Se zice că inorogul este într-armat cu un singur corn, iar Legea ne-a învățat a ne închina unului Dumnezeu, deci după cuviință a asemănat inorogului singura Biserică afierosită lui Dumnezeu. pe pămînt a întemeiat-o în veac. Iar Simmah zice așa: „ca pămîntul, pe care l-ai întemeiat în veac”; încă și ceilalți tălmăcitori au tălmăcit aceeași înțelegere. Deci zice: Precum a zidit un singur pămînt, așa a poruncit Iudeilor să zidească o singură Biserică. 70 Și a ales pe David robul Său și l-a luat pe dînsul de la turmele oilor. Prin acestea a arătat deodată și fapta bună a lui David, numindu-l „rob al lui Dumnezeu”, și marea dăruire a lui Dumnezeu, căci l-a făcut împărat pe cioban. 71 Din urma celor fătătoare l-a luat pe el, Iar Simmah zice: „Pe cel ce umbla după cele fătate l-a adus.” Și aceasta este o arătare a marii dăruiri, că nici păstor nu era, ci slujitor al păstorului, care urma oilor fătate. ca să pască pe Iacov, robul Lui, și pe Israil, moștenirea Lui. Și i-a păscut pe dînșii întru nerăutatea inimii sale, și întru priceperile mîinilor sale i-a povățuit. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Fiindcă Dumnezeu este nepătimitor și nesfîrșit de bun, El nu Se mînie în înțelesul omenesc al cuvîntului. De aceea, atunci cînd săvîrșește înfricoșata Sa judecată, El pare că Își „iese din Sine”. [COLOR=#800080][2][/COLOR]Ieroboam, dregător al lui Solomon, a răsculat cele zece seminții de la miazănoapte: Ruben, Simeon, Levi, Isahar, Zabulon, Dan, Iosif, Neftali, Gad și Așer, înființînd împărăția Israilului osebită de cea a Iudeei, care a rămas alcătuită doar din Iuda și Veniamin. Vina a fost a lui Roboam, fiul lui Solomon, care s-a trufit în fața norodului, făgăduindu-i că îl va împila fără cruțare. Urmarea a fost ruperea împărăției cea una așezată de bine-credinciosul împărat David, cum citim în Cartea a treia a Împăraților și în Cartea întîi a Cronicilor, capitolul 10: „Cînd tot Israilul a văzut că regele (Roboam) nu-l ascultă, atunci poporul a răspuns regelui, zicînd: Ce parte mai avem noi cu David? Nu mai avem nimic cu fiul lui Iesei. La corturi, Israile! Davide, vezi de casa ta! Și s-au împrăștiat toți Israiliții pe la corturile lor.” Așa s-au împlinit înainte-grăirile Domnului, făcute lui Solomon pentru păcatele sale. [COLOR=#800080][3][/COLOR]Mîntuitorul Hristos. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Încă și acest lucru arată covîrșirea purtării de grijă: că nu peste orice fel de oameni a pus mai mare pe ciobanul oilor, ci peste strănepoții lui Israil, care au primit numirea strămoșului lor, și peste cei ce se îndulceau de purtarea de grijă a lui Dumnezeu, pe care i-a dat lui ca pe o moștenire. Iar el, amestecînd priceperea cu prostimea[COLOR=#800080][1][/COLOR], i-a povățuit după legile dumnezeiești. Acestora se aseamănă și punerea de lege a Domnului: „Faceți-vă înțelepți ca șerpii și proști ca porumbeii.” Că, dintru amîndoi izgonind răutatea - dintru primii scoțînd reaua lucrare, iar dintru ceilalți nepriceperea - a amestecat fapta bună cea lăudată. Pe aceasta și noi se cuvine a o iscusi întru sine. Zic noi - cei care ne-am chemat asemenea Fericitului David, și chiar pentru lucruri mai mari, că ni s-a încredințat slujbă de mai mari lucruri - să umblăm după vrednicia chemării, după punerea de lege a dumnezeiescului Pavel.
[COLOR=#800080][1][/COLOR]Prostime – aici, „simplitate”, „nevinovăție”. La fel, mai jos, „proști” înseamnă „nevinovați”, „simpli și blînzi”. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 78 Psalmul lui Asaf. Dumnezeule, venit-au neamurile întru moștenirea Ta, spurcat-au Biserica Ta cea sfîntă. E vădit că darul Duhului i-a învățat să înceapă rugăciunea pe cei ce se luptau cu primejdiile acelea cumplite, că nu au povestit patimile lor, ci păgînătatea îndrăznită asupra dumnezeieștii Biserici, fiindcă Biserica nu greșise nimic împotrivaLegii. Și zice: Neamuri care trăiesc cu păgînătate și cu nelegiuire au stăpînit moștenirea Ta, că au îndrăznit a intra întru cele neintrate ale Bisericii Tale și nu numai că au pîngărit cele sfinte ale Tale cu jertfelnice și cu jertfe ale dracilor, ci și: 2 Au pus Ierusalimul ca o păzitoare de poame. Prădînd și stricînd toată cetatea din temelie, au arătat Ierusalimul cel mult-vestit asemeni colibei făcute spre păzirea poamelor. Pus-au stîrvurile robilor Tăi mîncare păsărilor cerului, trupurile cuvioșilor Tăi fiarelor pămîntului. Atîta sălbăticie și nebunie au avut împotriva slujitorilor Tăi, încît fiarelor și păsărilor mîncătoare de trupuri le-au pus înainte trupurile acestora spre hrană. 3 Vărsat-au sîngele lor ca apa împrejurul Ierusalimului, și nu era cine să-i îngroape. Și, avînd socoteală ucigașă, au ucis pe cei ce viețuiau cu buna-credință; și făceau a curge pe pămînt pîraie de sîngiuri, și nu-i lăsau a se învrednici de îngropare pe cei junghiați. 4 Făcutu-ne-am ocară vecinilor noștri, batjocură și rîs celor din prejurul nostru. Acestea ne-au făcut de ocară neamurilor megieșe, pentru acestea ne-am făcut bucurie celor din eparhiile[COLOR=#800080][1][/COLOR] de aproape. Iar „vecini” îi numește pe cei de altă seminție, adică pe Idumei, pe Amaniteni, pe Moaviți și pe celelalte neamuri megieșe, care de-a pururea le erau lor împotrivă-luptătoare și vrăjmașe. 5 Pînă cînd, Doamne, Te vei mînia pînă în sfîrșit? Se va aprinde ca focul rîvna Ta? Legiuind, Dumnezeu a poruncit ca Lui singur să-I slujească și să nu se închine altuia ce se numește dumnezeu, că zice: „Eu sînt Domnul Dumnezeul tău, Dumnezeu rîvnitor, foc ce mistuiește.” Aceasta a pomenit și aici proorocescul cuvînt, că „Se va aprinde ca focul rîvna Ta?” zice: O Stăpîne, să nu Te mînii mai mult pentru greșelile noastre, nici să aprinzi ca focul rîvna asupra noastră! „Dar (după cum de multe ori s-a zis de noi) nimeni, auzind aceasta, să nu socotească un Dumnezeu monarhie (adică singură stăpînire), căci aici e numită Ființa necuprinsă cu mintea și Care de-a pururea este închinată întru Tatăl, și întru Fiul și întru Sfîntul Duh. Iar cum că legiuiește Dumnezeu-Cuvîntul, Care este Iisus Hristos Mîntuitorul nostru, nu se va îndoi nimeni din cei mai iubitori de învățătură.” 6 Varsă urgia Ta peste neamurile care nu Te cunosc și peste împărățiile care numele Tău nu l-au chemat! De vreme ce îi pedepsești pe oameni pentru păcate, Te rog să muți urgia asupra acelora care nicidecum nu voiesc a cunoaște numele Tău, ci robesc și slujesc prea-desăvîrșitei păgînătăți. 7 Că au mîncat pe Iacov, și locul lui l-au pustiit. Și acest semn al nelegiuirii acelora este arătat: că, nepătimind de la noi nici un rău, ne-au cheltuit cu junghierile, iar țara noastră au prădat-o și cetățile le-au surpat. Iar pe acest „locul lui”, Achila l-a tălmăcit: „frumosul lui”, Simmah: „frumusețea lui”, iar Teodotion: „buna-cuviință a lui”, prin care au arătat mai mult casa dumnezeiască. Și bine l-au numit pe norod „Iacov”, prin pomenirea strămoșului ridicîndu-L spre milă pe Dumnezeu. 8 Să nu pomenești fărădelegile noastre cele de demult! Cei ce aduc rugăciunea aceasta erau bine-credincioși, care primiseră asupră-le multă rîvnă pentru buna-credință, căci fapta bună a Macabeilor este de-a pururea pomenită și lăudată. Deci după cuviință se roagă ca norodul să nu se pedepsească pentru păcatele dinainte, dar nu au adăugat ca Dumnezeu să vadă bună-credința lor. Mai ales acest lucru arată marea lor faptă bună: și-au pomenit păcatele dinainte, dar buna-credință de față au ascuns-o. Degrab să ne întîmpine pe noi îndurările Tale, Doamne, că am sărăcit foarte! 9 Ajută-ne nouă, Dumnezeule, mîntuitorul nostru! Zice: Tinde-ne foarte degrab nebiruitul Tău ajutor, că de toată purtarea Ta de grijă ne-am făcut pustii și numai pe Tine Te avem ajutor și mîntuitor. Pentru mărirea numelui Tău, Doamne, izbăvește-ne pe noi; și curățește păcatele noastre pentru numele Tău! Nicăieri nu-și pomenesc fapta lor bună, ci se roagă să dobîndească dumnezeiescul ajutor pentru dumnezeiescul nume, că zice: Cînd noi pătimim rele, asupra numelui Tău vine hula; deci ne rugăm să treci cu vederea greșelile noastre, și să prefaci primejdiile și să arăți puterea Ta celor ce nu o cunosc. 10 Ca nu cîndva să zică neamurile: Unde este Dumnezeul lor? Iar ceilalți tălmăcitori au închipuit stihul ca și cum lucrul ar fi fost făcut: „Pentru ce zic neamurile: Unde este Dumnezeul lor?” Aceasta – zice - mă mîhnește și mă împunge mai ascuțit decît tot acul, ca de la neamuri să se îndrăznească hula asupra Ta și, batjocorind, să zică: Unde este Dumnezeul vostru, Care ziceți că a bătut Egiptul, și a despărțit marea, și v-a dăruit vouă trecerea și a făcut toate celelalte lucruri mari și mult-vestite? Și să se cunoască întru neamuri înaintea ochilor noștri izbînda sîngelui vărsat al robilor Tăi. Deci ne rugăm ca aceștia să-și ia pedeapsa pentru ucidere, iar ceilalți toți să vadă întru noi dreapta Ta hotărîre și urgia pornită asupra lor pentru robii Tăi cei uciși. 11 Să intre înaintea Ta suspinul celor ferecați. După mărirea brațului Tău păzește pe fiii celor omorîți. Te rog – zice – să cauți și spre cei ce sînt în viață, dar înfășurați cu legături, și așteaptă moartea. Și să nu osîndești neamul nostru cu pierzare de tot, ci pe copiii celor uciși să-i păzești și tinerețe multă să faci dintru dînșii. 12 Răsplătește vecinilor noștri de șapte ori în sînul lor ocara cu care Te-au ocărît, Dumnezeule! Pentru hulă – zice - adu asupra megieșilor noștri pedeapsă de multe ori înmulțită. Că prin cele zise nu a arătat număr hotărît, ci a cerut să se aducă asupra lor pedeapsă prea-mare. La fel este și aceea: „stearpa a născut șapte”, în loc de: „mulți”. Iar „sînul” l-a zis din metafora celor ce poartă vreun lucru în sîn și cu de-adinsul țin ca să nu cadă nimic dintru acel lucru, în loc de: Umple-i pe dînșii de primejdiile ce zac totdeauna asupra lor! 13 Iar noi, norodul Tău și oile pășunii Tale, împotrivă ne vom mărturisi Ție, Dumnezeule, în veac; în neam și în neam vom vesti lauda Ta. Iar noi, care am fost norod al Tău și sîntem numiți turmă a Ta, Te vom lăuda totdeauna și necurmat, și Îți vom trimite mulțumiri pentru facerile de bine; și, făcîndu-le pe acestea în scris, vom aduce povestirea lor oamenilor ce vor fi mai apoi. Iar acest „împotrivă ne vom mărturisi”, l-a zis în loc de: „mărturisi-ne-vom”, și numele acesta arată mulțumirea. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Unități administrative în împărăția grecească. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 09:12:12 |
| psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 02:23:27 |
| Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 12.12.2011 00:47:07 |
| Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 19.02.2009 00:08:38 |
| Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 09:23:23 |
|
|