Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 10:58:06
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 79 (2)

11 Întinsu-și-a curpenii săi pînă la mare, și pînă la rîuri odraslele sale.
După ce a numit norodul „vie”, cu închipuire, a zăbovit întru aceasta: și „munți” numește tăria neamurilor vecine, iar „umbră” ce le acoperă e puterea lui Israil care s-a pus asupra lor; „cedrii ai lui Dumnezeu” sînt boierii cei înalți, care au luat de la Dumnezeu să stăpînească peste norod, iar „mlădițe” care acoperă cedrii a numit împărăția Israilitenilor, care s-a făcut mai strălucită decît acelea. Și am învățat că s-a făcut acest lucru în zilele Fericitului David și ale lui Solomon: că marele David nu lua dajdie de bir numai de la cei de altă seminție – de la Idumei, de la Amaniteni și de la Moaviți – ci și de la amîndouă Siriile; iar către Solomon a alergat și împărăteasa Etiopilor, atît de vestit se făcuse la toți. Iar „curpeni ai viei” numește mulțimea norodului; „odrasle” – pe nemernicii care au venit către dînșii din neamuri, primind dumnezeiasca cunoștință. Și prin toate a arătat buna-norocire mai dinainte a norodului.
12 Pentru ce ai surpat gardul ei, și o culeg pe dînsa toți cei ce trec pe cale?
Pentru ce oare ai lipsit-o pe dînsa de a Ta purtare de grijă și ai făcut-o lesne prinsă și supusă celor ce voiesc a o nedreptăți? Și „gard” a numit întemeierea: că, ceea ce este viei gardul, aceasta e purtarea de grijă a lui Dumnezeu celor învredniciți de dînsa; iar „trecători pe cale” sînt războinicii. Că, precum călătorii culeg fără frică via neîngrădită și nepăzită și jefuiesc rodul acesteia, așa și cel dezgolit de dumnezeiasca purtare de grijă se face lesne biruit celor ce voiesc să-l nedreptățească.
13 A stricat-o pe dînsa porcul din pădure, și vierul sălbatic a păscut-o pe dînsa.
Aici a arătat multele năvăliri ale Asirienilor: Pentru că Salmanasar[COLOR=#800080][1][/COLOR]și Senahirim au prădat celelalte seminții și cetăți, iar Nabucodonosor[COLOR=#800080][2][/COLOR], după ce a înconjurat Ierusalimul, i-a robit pe cei ce scăpaseră de moarte. Și, de vreme ce a numit Ierusalimul „vie”, după cuviință le-a zis „porci mistreți” războinicilor săi, fiindcă mai cu seamă fiarele acestea sînt bîntuitoare ale viilor. Iar „vier sălbatic” e porcul ce petrece singur deosebi, care este mai sălbatic decît toți, întorcîndu-se și fugind și de împărtășirea cu ceilalți porci. Deci, de vreme ce și Nabucodonosor era mai sălbatic decît ceilalți împărați, după cuviință pe dînsul l-a numit „vier sălbatic”.
14 Dumnezeul Puterilor, întoarce-Te dar, și caută din cer, și vezi, și cercetează via aceasta
15 și o săvîrșește pe dînsa, pe care a sădit-o dreapta Ta,
Deci: Te rog pe Tine, Stăpînul cel puternic, să vezi de sus vătămarea viei acesteia și să-i învrednicești de tămăduire patima, că a Ta purtare de grijă i-a dat ei buna-norocire mai dinainte. Iar „dreaptă” numește purtarea de grijă.
și pe Fiul omului, pe Care L-ai întărit Ție!
Aici, ne învață odrăslirea Stăpînului Hristos: că se roagă ca via să se învrednicească de grijire pentru Biserica ce avea să se ia dintru dînsa, pe care arătat a numit-o „Fiu al omului”. Așa, întru Sfințitele Evanghelii, și DomnulSe numește pe Sine „Fiu al omului”-măcar de era împreună Dumnezeu și om - punînd numirea de la firea cea văzută. Deci cuvîntul cel proorocesc învață pe cei robiți să roage pe Dumnezeul tuturor să facă milă cu via pentru mîntuitoarea rădăcină ce avea să răsară din ea. Că așa Se numește și Domnul pe Sine, zicînd: „Eu sînt via cea adevărată, iar voi mlădițele, și Tatăl Meu este lucrătorul.” Căci, ca om, este vie; iar ca Dumnezeu, și lucrător care seamănă sămînță bună în țarina sa. Că, odrăslind dintru via aceasta ce ajunsese netrebnică și aducea lucrătorului spini în loc de struguri, El S-a făcut vie adevărată și a odrăslit mlădițe prea-mari: mulțimea celor ce au crezut întru Dînsul. Via aceasta cu adevărat „și-a întins vițele sale pînă la mare, și pînă la rîuri odraslele sale”, că nu este loc sub cer întru care să nu se fi întemeiat dumnezeieștile ei teascuri. Pentru ea se roagă și aceia să dobîndească milostivire, și povestesc patimile ei cele de multe feluri:
16 Arsă a fost cu foc și săpată afară,
De aici, mai vîrtos este arătat că Psalmul mai-nainte vestește cele pentru Babilonianul, iar nu cele pentru Antioh, după cum li s-a părut oarecărora. Că Babilonianul a ars Biserica și a dat focului cea mai mare parte a cetății; așa, și aici zice că nu s-au dus culegînd doar rodul, ci și via au săpat-o afară, și din rădăcină au smuls-o și cu foc au cheltuit-o.
dar de certarea feței Tale ei vor pieri.
Însă, arătîndu-Te și pornindu-Te Tu, se vor face de tot deșerți și vor pieri cu totul.
17 Să fie mîna Ta peste bărbatul dreptei Tale și peste Fiul omului pe Care L-ai întărit Ție.
Deci: Vom dobîndi a Ta purtare de grijă, fiindcă, biruindu-Te de iubirea de oameni, Te vei întrupa dintru noi. Iar „Fiu al omului” Îl numește pe Domnul slavei, pentru Care zice Pavel: „Dacă ar fi cunoscut, nu ar fi răstignit pe Însuși Domnul slavei.”
18 Și nu ne vom depărta de la Tine,
Că ești nemincinos a-Ți împlini făgăduințele: că, luîndu-se dintru noi pîrga aceasta, toată firea oamenilor Îl va cunoaște pe adevăratul Dumnezeu și va lăuda iubirea Sa de oameni.
via-ne-vei și numele Tău vom chema.
Și așa se va dezlega stăpînirea morții, și noi vom dobîndi viața veșnică, închinîndu-ne Ție, Dumnezeului și Mîntuitorului nostru.
Doamne Dumnezeul Puterilor, întoarce-ne pe noi, arată fața Ta și ne vom mîntui!
Deci: Pentru acestea toate și pentru mîntuirea ce va să fie prin noi tuturor oamenilor, slobozește-ne de cele mîhnicioase și ne dăruiește întoarcerea! Că, dacă numai Te vei arăta, vom dobîndi mîntuirea.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Cinci regi Asirieni au purtat acest nume. Aici e vorba de Salmanasar al V-lea, care primea bir de la Osea, împăratul din Israil, pe care dealtfel l-a și luat rob (vezi Cartea a doua a Împăraților, capitolul 17).

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Cum ziceam, Fericitul Teodorit nu deosebește între Asirieni și Babilonieni.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 10:58:58
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 80

TÎLCUIREA PSALMULUI 80
Întru sfîrșit, pentru teascuri, Psalmul lui Asaf.
Psalmul mai-nainte vestește aducerea înapoi a Iudeilor, și înstrăinarea lor de Dumnezeu, după care s-a făcut chemarea neamurilor, și rodul bunei-credințe, care se aduce lui Dumnezeu întru sfintele biserici ca întru niște teascuri. Și începutul Psalmului s-a închipuit ca și cum cei ce aduc rugăciunea se întorseseră acum, și dănțuiau și își porunceau unii altora să laude pe Dumnezeu, Cel ce i-a mîntuit pe dînșii.
Bucurați-vă lui Dumnezeu, ajutorului nostru,
Iar Simmah a zis: „binecuvîntați”, și Achila: „lăudați”. Zice: Aduceți laudă de mulțumire lui Dumnezeu, Celui ce ne-a împărtășit de a Sa purtare de grijă.
strigați Dumnezeului lui Iacov!
Strigarea este de biruință, după cum am zis de multe ori, deci își poruncesc unii altora să aducă cîntarea de laudă lui Dumnezeu, Celui ce le-a dăruit biruința.
2 Cîntați Psalmi și bateți în timpane, cîntați din psaltire veselitoare și din alăută!
Cîntau dumnezeiasca viersuire folosind multe feluri de organe. Și Istoria Paralipomenilor ne învață acest lucru. Deci cuvîntul cel proorocesc poruncește cetelor acelora ca unii altora să împartă prea-potrivitul glas al organelor, și unii cu lire, alții cu timpane, iar alții cu alăute să laude pe Dumnezeu. Că psaltirea, Simmah a numit-o „liră”.
3 Trîmbițați în lună nouă cu trîmbiță, în ziua cea bine-vestită a sărbătorii voastre!
Dumnezeu a poruncit preoților să folosească trîmbițe, acestea aducînd aminte norodului de trîmbițele ce sunaseră în muntele Sinai. Pentru că, vorbind în muntele Sinaiului, Dumnezeul tuturor a glăsuit glas mare de trîmbițe; deci, întrebuințînd trîmbițele, preoții aduceau aminte norodului de arătarea aceea a lui Dumnezeu. Deci și aceștia porunceau celor ce dobîndiseră întoarcerea și cîștigaseră dumnezeiescul ajutor să folosească, împreună cu alte organe, și trîmbițele, după cuviință.
4 Că porunca pentru Israil este, și judecata Dumnezeului lui Iacov.
5 Mărturie întru Iosif a pus-o pe dînsa, cînd a ieșit el din pămîntul Egiptului
„Iosif” numește aici tot norodul, că, de vreme ce Iosif s-a făcut lor pricinuitor al întăririi în Egipt, dintru dînsul a numit norodul. Și zice că a dat norodului punerea de lege după ce l-a slobozit din Egipt. Apoi, povestește facerile de bine către dînsul:
și a auzit limba pe care n-o știa.
Că, neprimind vreodată glas dumnezeiesc, l-au auzit în pustie pe acesta, cînd au primit Legea.
6 Scos-a de sub sarcină spinarea lui; că mîinile lui la coșniță au robit.
Aici, a arătat ostenelile din Egipt: amara robie și facerea de cărămizi, pentru că erau siliți poate să aducă tina cu umerii, și spinările simțeau cu covîrșire niște osteneli ca acestea. De aici înainte, aduce în mijloc fața lui Dumnezeu care vorbește: și întîi le amintește facerile de bine către dînșii, apoi aduce în lăuntru dojenire și sfătuire. După acestea, mai-nainte vestește nesupunerea și pedeapsa nesupunerii.
7 Întru necaz M-ai chemat, și te-am izbăvit.
Ai suspinat în Egipt, fiind ticăloșit și obosit cu ostenelile, și numaidecît te-am învrednicit de iubirea Mea de oameni. Aceasta ne învață și istoria, că zice: „Au suspinat fiii lui Israil pentru lucrurile cele aspre, și s-a suit strigarea lor către Dumnezeu.”
Auzitu-te-am întru ascundere de vifor,
Iar Simmah zice așa: „Auzitu-te-am pe tine, ascuns prin tunet”; încă și ceilalți tălmăcitori au pus de asemenea „tunet”. Și arată prin acestea că: Deși sînt nearătat și am firea nevăzută, am făcut prea-arătată mîntuirea ta, cu ranele Egiptenilor, ca și cu un tunet, însemnînd tuturor cîtă purtare de grijă am pentru tine.
cercatu-te-am la apa prigonirii.
Venind la Mara și aflînd apa amară, au strigat asupra lui Moisi și au cîrtit asupra lui Dumnezeu. Deci locul a primit numele din lucru.[COLOR=#800080][1][/COLOR]De aceea zice: Te-am mustrat acolo pentru socoteala ta cea nemulțumitoare, și lesne am schimbat gustul apei și am arătat-o dulce pe cea amară.
8 Ascultă, norodul Meu, și Mă voi mărturisi ție:
Deci: După ce ai luat cercare a puterii Mele, primește cu osîrdie punerile de lege aduse ție de la Mine, că „mărturie” este ceea ce mai-nainte îți grăiește pedeapsa nesupunerii și folosul bunei-supuneri.
9 Israile, de mă vei asculta pe Mine, nu va fi întru tine dumnezeu nou, nici te vei închina la dumnezeu străin.
Și mai descoperit Se arată pe Sine, zicînd:
10 Eu sînt Domnul Dumnezeul tău, Cel ce te-am adus din pămîntul Egiptului.
Pe acestea le are și înainte-cuvîntarea Legii: „Eu sînt – zice – Domnul Dumnezeul tău, Cel ce te-am scos din pămîntul Egiptului; nu vor fi ție alți dumnezei afară de Mine.” Deci și aici le poruncește să nu se închine la dumnezeu străin și nou, ci la Cel ce le-a dăruit slobozenia.
Acestea mustră totodată și nebunia lui Arie și a lui Evnomie.[COLOR=#800080][2][/COLOR]Că, dacă Cel Unul Născut nu ar fi fost de o ființă cu Tatăl, apoi după cuviință S-ar fi numit „străin”; și, de ar fi fost o vreme în care să nu fi fost El, Dumnezeu-Cuvîntul ar fi fost nou și proaspăt, iar nu de-a pururea vecuitor. Deci ei, ticăloșii, calcă vădit dumnezeiasca Lege, și mai ales cei ce le dogmatisesc pe ale rău-credinciosului Nestorie, care se închină la dumnezeu străin și nou. Dar nu este vreme pentru a le mustra trăsnirea, că ajung și acestea spre mustrarea fărădelegii lor.
Lărgește-ți gura ta, și o voi umple pe ea.
Zice: Fă-te bine-supus, și vei primi belșugul bunătăților. De aici înainte, mută cuvîntul spre prihănire:
11 Și n-a ascultat norodul Meu glasul Meu, și Israil n-a luat aminte la Mine.
Deci eu am adus lui sfătuirea aceasta, iar el n-a suferit nici a auzi, nici a lua aminte la cele grăite de Mine.
12 Și i-am slobozit pe dînșii după meșteșugurile inimilor lor; merge-vor întru meșteșugurile lor.
Iar Simmah zice așa: „Deci i-am lăsat pe dînșii după plăcerea inimii lor, ca să umble întru sfaturile lor.” Așa încă și Achila: „Și i-a slobozit pe dînșii întru răzvrătirea inimii lor; merge-vor întru sfaturile lor.” Că – zice - văzîndu-l pe Israil nesupus, l-am lipsit de purtarea Mea de grijă și l-am lăsat să se poarte de ale sale gînduri, ca o corabie necîrmuită. Și adevărul proorociei stă pus înainte spre privire celor ce voiesc să-l vadă: că, ajungînd pustii de ajutorul lui Dumnezeu, Iudeii s-au risipit peste tot pămîntul și marea, și s-au făcut robi în loc de slobozi și trăiesc întru toată păgînătatea, folosindu-se de vrăji și farmece drăcești, nevrînd a se închina lui Dumnezeu, Celui ce i-a mîntuit.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Vezi Ieșirea, capitolul 15.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Fericitul Teodorit folosește orice prilej pentru a lupta împotriva ereticilor, dintre care Nestorie, ce va fi pomenit numaidecît, îi fusese prieten.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 10:59:47
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 80 (2)

13 De M-ar fi ascultat norodul Meu, Israil în căile Mele de ar fi umblat,
14 întru nimic pe vrăjmașii lor i-aș fi smerit, și peste cei ce îi necăjeau pe dînșii aș fi pus mîna Mea.
Și, dacă ar fi suferit sfătuirile Mele și ar fi urmat poruncilor Mele, cu lesnire aș fi pierdut pe vrăjmașii lor. Pentru că acest „întru nimic” arată lesnirea, în loc de: Fără de trudă, fără de osteneală și întru o cirtă de vreme puteam să aduc pieirea asupra acelora.
15 Vrăjmașii Domnului au mințit Lui,
Iar Achila zice așa: „Făcătorii de urîciune se vor lepăda de Domnul”. Fiindcă, prin lepădarea de Stăpînul Hristos, și-au gătit urîciune asupra lor și vrăjmași ai Domnului s-au așezat pe sine, mințind Acestuia și călcînd tocmelile făcute cu Dînsul. Că, după punerea de lege, norodul a răspuns: „Toate cîte a zis Domnul Dumnezeu le vom face și le vom asculta!” Acestea sînt făgăduințele, iar faptele - fără de îndoială împotrivnice, că L-au răstignit pe Stăpînul lor cel ce S-a arătat, și au primit certare a păgînătății lor veșnica pieire. Și nu numai ei, ci și Arie, și Evnomie, și Nestorie și cei ce cred dogmele lor. Aceasta a arătat și proorocia:
și va fi vremea lor în veac.
Iar Simmah a zis mai descoperit, că a adăugat „și va fi vremea lor în veac” după: „Urîți sînt Domnului cei ce au mințit Lui”. Iar „vreme” numește primejdiile, că așa obișnuiesc a le numi Sirienii și Evreii, încă și mulți dintre ai noștri. Deci zice că Iudeii vor cădea întru acestea nu întru o vreme hotărîtă, ci în veac vor fi lipsiți de dumnezeiasca purtare de grijă. Și cuvîntul acesta se aseamănă cu primul stih al Psalmului 73: „Pentru ce, Dumnezeule, ne-ai lepădat pînă în sfîrșit?” - fiindcă și acolo mai-nainte a vestit desăvîrșita lepădare a Iudeilor.
16 Și i-a hrănit pe dînșii din grăsimea grîului, și cu miere din piatră i-a săturat pe dînșii.
Zice: Bolind cu multă nemulțumire, nu și-au adus aminte de bunătățile date lor de demult. Că, în pustie, le-a scos apa cea prea-dulce din piatră, care, fiind însetați, li s-a părut că seamănă cu dulceața mierii; și, după ce au intrat în pămîntul făgăduinței, le-a dăruit cu îndestulare roadele pămîntului. Că din parte a arătat întregul, și prin „grîu” a însemnat și dăruirea celorlalte roade.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 11:00:27
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 81

TÎLCUIREA PSALMULUI 81
Psalmul lui Asaf.
După ce în Psalmul dinainte a zis lepădarea Iudeilor, aici spune mai descoperit și pricinile pentru care Dumnezeu îi lepăda pe dînșii, învățîndu-ne că, dacă îi vom urma pe aceia, vom cădea cu adevărat întru aceleași sau chiar mai rele.
Dumnezeu a stat întru adunare de dumnezei, și în mijloc pe dumnezei va judeca.
„Dumnezei” i-a numit pe boierii Iudeilor, ca pe unii cărora li se încredințase judecata norodului; așa îi numește pe ei și Legea: „Pe dumnezei – zice – nu îi vei cuvînta de rău, și pe boierul norodului tău nu îl vei grăi de rău!” Că - de vreme ce judecător cu adevărat este Dumnezeu, și s-a dat și oamenilor să judece – de aceea s-au numit „dumnezei” și cei cărora li s-a încredințat aceasta, fiindcă Îl urmează pe Dumnezeu întru acest lucru. Însă aici Dreptul Judecător îi mustră pe cei ce nu judecă cu dreptate, nici nu țin cumpenele judecății fără plecare și fără atîrnare mai mult una decît alta, și mai-nainte vestește dreapta judecată ce va să se facă de Dînsul.
2 Pînă cînd judecați nedreptate și fețele păcătoșilor le luați înainte?
Pînă cînd – zice – nu scoateți hotărîre nemitarnică, ci vă lepădați a mustra nedreptatea celor puternici și nelegiuiți și treceți cu vederea pe cei ce trăiesc cu sărăcie, care se nedreptățesc de aceștia?
3 Judecați sărmanului și săracului, pe cel smerit și pe cel sărac îndreptați-l.
Că fiecare dintru aceștia are trebuință de ajutor.
4 Scoateți pe săracul și pe scăpătatul, din mîna păcătoșilor izbăviți-l pe dînsul.
Să nu se facă lesne prins săracul celor ce îl nedreptățesc, de vreme ce vi s-a încredințat judecata și aveți stăpînirea.
5 N-au cunoscut, nici au priceput, întru întuneric umblă.
Ci dintru acestea nici una n-au voit să cunoască, nici cu lumina cuvintelor Mele să se strălucească; de aceea, petrec ca și cum ar trăi în noapte și în întuneric.
Clătească-se-vor toate temeliile pămîntului.
Din pricina aceasta, s-a umplut viața de tulburare și de furtună, și de relele grămădite unele peste altele se clătește pămîntul.
6 Eu am zis: Dumnezei sînteți și fii ai Celui Preaînalt toți.
Deci Eu v-am cinstit pe voi, și dintru a Mea numire v-am împărtășit și fii ai Mei v-am numit.
7 Iar voi ca niște oameni muriți și ca unul din boieri cădeți.
Simmah zice așa: „Iar voi ca niște oameni veți muri și ca unul din boieri veți cădea.” Zice: Pentru că, necunoscînd a voastră cinste, le-ați pătimit pe aceleași cu diavolul, care – de la Mine avînd încredințată stăpînire, dar nevrînd a folosi spre trebuință cele date - a căzut din cinste. Și încă veți pătimi aceeași moarte cu ceilalți oameni, neavînd nici o laudă după moarte. Așa, după ce i-a mustrat pe judecătorii nedrepți, cuvîntul proorocesc Îl roagă pe adevăratul și dreptul Judecător să facă judecata lumii:
8 Scoală-Te, Dumnezeule, judecă pămîntul, că Tu vei moșteni întru toate neamurile!
Iar acestea arată descoperit Judecata Stăpînului Hristos, căci către Dînsul, după firea cea omenească, a zis Tatăl: „Cere de la Mine, și Îți voi da Ție neamurile - moștenirea Ta, și biruința Ta - marginile pămîntului.” Deci Proorocul se roagă ca Acesta să Se arate degrab, și să judece cu dreptate, și să-i oprească pe judecătorii cei nedrepți, și să părăsească moștenirea Iudeilor, luînd-o în loc pe cea a neamurilor, și mai vîrtos pe aceasta să o înconjure și tuturor oamenilor să le dăruiască mîntuire prin iconomia Sa cea necuprinsă.

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 11:01:42
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 82

TÎLCUIREA PSALMULUI 82


Cîntarea Psalmului lui Asaf.

După întoarcerea din Babilon, văzînd înnoirea dumnezeieștii Biserici și slava și strălucirea Iudeilor, megieșii s-au adunat deodată și, împreună strîngîndu-se cu alte neamuri barbare, au ridicat război asupra acelora. Și pe acestea mai-nainte le grăiesc prea-dumnezeieștii Ioil și Iezechil, mai-nainte le grăiește și Miheia, și Zaharia, minunații Prooroci. Dar, voievozindu-i Zorobabel, Iudeii i-au biruit pe toți, căci Dumnezeu a bătut război împreună cu dînșii de sus, pierzînd și risipind semeția războinicilor vrăjmași. Pe acestea mai-nainte le vestește Psalmul. Și proorocia s-a închipuit întru rugăciune, dumnezeiescul Duh învățîndu-i pe cei ce li se da război cum se cuvine a-L milostivi pe Dumnezeu.
Dumnezeule, cine se va asemăna Ție?
Nici toată firea Îngerilor și a oamenilor adunate împreună nu vor putea a se alătura puterii Tale, că ai stăpînire neasemuită. Iar pe acest „cine”, l-a pus în loc de: „nimeni”.
Să nu taci, nici să Te îmblînzești, Dumnezeule!
Rugămu-Te pe Tine, Stăpîne, să nu mai folosești obișnuita îndelungă-răbdare. Pentru că acest „să nu Te îmblînzești” asta arată. Așa a tălmăcit și Simmah: „să nu Te liniștești”. Apoi, ne învață și pricina rugăciunii:
2 Că, iată, vrăjmașii Tăi au sunat și cei ce Te urăsc au ridicat capul.
Ca marea – zice – au răsunat și se învăluiesc, ridicîndu-se cu trufie și cu semeție, cei ce pentru vrăjmășia către Tine au pornit războiul împotriva noastră. Căci, vrăjmășuind asupra Ta, înconjură pe norodul cel afierosit Ție:
3 Asupra norodului Tău au meșteșugit sfat rău și au vrăjmășuit asupra Sfinților Tăi.
Iar Simmah, în loc de: „asupra Sfinților Tăi”, zice: „asupra Ascunsului Tău”; iar Achila: „împotriva Celui ascuns de Tine”. Așa a tălmăcit și Teodotion. Că - de vreme ce dintru dînșii avea să odrăslească Stăpînul Hristos după trup, iar neamurile se adunaseră vrînd să smulgă neamul Iudeilor din rădăcină - Preasfîntul Duh îi învață pe dînșii să aducă această rugăciune, zicînd: Că nu numai pe noi ne viclenesc și ne năpădesc, ci și pe Cel Ascuns al Tău, Care întru noi este acoperit și Care mai-nainte a vestit că va înflori din seminția Iudei. Pentru că, tăindu-se rădăcina, de unde va odrăsli rodul? Dumnezeul tuturor a arătat aceasta și prin Isaia: „Ca atunci – zice – cînd găsești broboana în strugur și zici: Să nu-l vatămi pe dînsul, că blagoslovenia Domnului este întru dînsul! - așa voi face pentru cei ce Îmi slujesc. Pentru aceasta nu voi pierde pe toți, și voi scoate sămînța din Iacov și din Iuda, și atunci îi voi da pe ceilalți la pierzarea cea de tot.” Deci, pentru broboana aceea una, tot strugurul a dobîndit purtare de grijă, iar mai vîrtos toată via; iar după ce s-a luat aceea și împreună cu ea s-a cules și restul rodului, via s-a dat fiarelor, „și o strică pe dînsa vierul din pădure, și porcul sălbatic o paște și toți cei ce trec pe cale o calcă precum voiesc”.
Aceasta dar o zic și aici, rugîndu-se: Că nu numai asupra noastră, ci și asupra Ascunsului Tău îndrăznesc turbarea - pentru că acel „Ridică-L, ridică-L, răstignește-L!” i-a vădit pe dînșii, căci ca niște cîini erau turbați. Și cu acestea sînt împreună-glăsuitoare și cele adăugate:
4 Zis-au: Veniți și să-i pierdem pe dînșii din neam! Și să nu se mai pomenească numele lui Israil încă.
Pierzare desăvîrșită voiesc să aducă asupra noastră, și să dea uitării pe mult-vestitul Israil. Apoi, numără pe megieși, care i-au chemat și i-au adunat și pe ceilalți:
5 Că s-au sfătuit întru o unire, dimpreună împotriva Ta așezămînt au pus
Iar cei ce au ridicat războiul asupra Ta cu împreună-glăsuire sînt aceștia:
6 lăcașurile Idumeilor și Ismailitenii,
Idumeii își trăgeau neamul din Isav, că Isav s-a numit Edom. Iar Ismailitenii sînt strănepoți ai lui Ismail.
Moav și Agarenii,
Moav a fost fiu al lui Lot, și dintru acesta s-a alcătuit neam și s-a făcut mare. Iar Agarenii sînt altă seminție a lui Ismail, care de la Agar s-au numit, iar aceasta a fost maică a lui Ismail.
7 Gheval, și Amon și Amalic,
Amalic a fost și el nepot al lui Isav, și neam mare s-a făcut și dintru acesta. Iar Amon – fiu al lui Lot. Și parte sînt și aceștia a Arabiei, iar Ghevalenii sînt vecini ai Idumeii.
cei de altă seminție, cu cei ce locuiesc în Tir.
Ceilalți tălmăcitori îi numesc „de altă seminție” pe Filisteni, pe care noi îi numim Palestinieni; că aceștia singuri fiind rămași din neamul lui Hanaan și locuind lîngă Israil, după cuviință s-au numit cu covîrșire „de altă seminție”.
8 Că și Asur împreună cu dînșii a venit,
Asirii întru acea vreme nu împărățeau, deci cuvîntul însemnează pe Samarineni, care erau colonie a Asirienilor și, după robirea celor zece seminții, se sălășluiseră întru cetățile acelora.
făcutu-s-a spre ajutorul fiilor lui Lot.
Cuvîntul arată pe Moaviteni și pe Amoniteni, că s-au sculat cu covîrșire asupra norodului și le-au adunat pe celelalte neamuri.
9 Fă-le lor ca lui Madiam și Sisarie, ca lui Iavim la pîrîul Chișon!
10 Pierit-au în Endor,
Pomenesc facerile de bine mai dinainte ca niște bine-recunoscători și mulțumitori, cerînd același ajutor. Iar pe aceștia și pe voievozii lor, i-au pierdut Barac și Proorocița Debora[COLOR=#800080][1][/COLOR].
făcutu-s-au ca gunoiul pămîntului.
Că, rămînînd neîngropați, s-au risipit și ca gunoiul s-au amestecat cu pămîntul.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 11:02:13
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 82 (2)

11 Pune pe boierii lor ca pe Oriv, și Zif, și Zevel și Salamana,
12 pe toți boierii lor,
Pe aceștiaîi pomeneșteIstoria Judecătorilor; și i-a ucis pe dînșii Ghedeon, făcîndu-se voievod de către dumnezeiescul dar. Asemenea lor se roagă să se prăpădească și războinicii acelora, și ne învață pricina:
care au zis: Să moștenim nouă înșine jertfelnicul lui Dumnezeu!
Că se dîrjesc și se semețesc să apuce sub stăpînirea lor și Biserica cea sfințită și dăruită Ție - fiindcă „jertfelnic al lui Dumnezeu” a numit Biserica. Iar Simmah a pus în loc de „jertfelnic”: „lăcaș”. De aici s-a făcut arătată toată pricina Psalmului: că - de vreme ce, întorcîndu-se, au zidit Biserica de a doua oară și toată slujba Legii se săvîrșea printr-însa, iar megieșii vrăjmășuiau pe Iudei pentru petrecerea după Lege- pentru aceasta au făcut toată pornirea asupra Bisericii: ca, împreună cu aceasta, să sfîrșească și neamul Iudeilor, și slujba după Lege.
13 Dumnezeul meu, pune-i pe dînșii ca o roată!
În loc de: Poruncește să se învîrtească în primejdii de multe feluri, și înfășoară-i cu rele grămădite unele peste altele!
Ca trestia înaintea feței vîntului,
Risipește-i pe dînșii ca pe trestia ce se vîntură de vînt!
14 ca focul care arde pădurea, ca văpaia care arde munții,
15 așa îi vei goni pe dînșii întru viforul Tău, și întru urgia Ta îi vei tulbura.
În păduri, de sine-și se aprinde văpaie, copacii mișcîndu-se de vînt mare și silnic, și frecîndu-se unii cu alții, și prin frecare lucrînd fierbințeală și unii de alții aprinzîndu-se cîte puțin. Deci se roagă ca și aceștia să se cheltuiască unii de alții asemenea și să se dea fărădelegilor lor, după proorocia ce zice: „Mergeți întru lumina focului vostru și întru văpaia pe care ați aprins-o.”
16 Umple fețele lor de ocară, și vor căuta numele Tău, Doamne!
Că, greșindu-se de acelea pe care le voiesc și umplîndu-se de rușine, vor cunoaște puterea Ta.
17 Să se rușineze, și să se tulbure în veacul veacului, și să se înfrunteze și să piară!
18 Și să cunoască ei că numele Îți este Domnul, Tu singur prea-înalt peste tot pămîntul.
Lucruri bune cer pentru vrăjmașii lor, chiar dîndu-li-se război de către dînșii: că se roagă ca ei să se îmbrace cu rușine în loc de dîrjie, și prin rușine să rodească dumnezeiasca cunoștință, și să se izbăvească de înșelăciunea idolilor și să se învețe prin cercare că El este singur Dumnezeu și Stăpîn, Care întru cele înalte locuiește, și spre cele smerite privește, și toată zidirea o chivernisește și o cîrmuiește, a căreia mîntuire a săvîrșit-o Dumnezeul cel din Dumnezeu, Fiul cel unul născut, după înomenirea Sa cea necuprinsă și neajunsă.


[COLOR=#800080][1][/COLOR]Pentru Barac și Debora, vezi Cartea Judecătorilor, capitolul 4 și 5.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 11:03:05
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 83

TÎLCUIREA PSALMULUI 83
Pentru teascuri. Fiilor lui Core.
Îndoită este proorocia Psalmului acestuia, că mai-nainte vestește nu numai chemarea înapoi a Iudeilor, ci și mîntuirea a toată lumea. Iar „teascuri”, după cum și mai-nainte am zis, numește bisericile, că întru acestea își aduce rodul său via cea dumnezeiască, iar noi gătim vinul cel mîntuitor, care veselește inimile credincioșilor cu adevărat.
Cît sînt de iubite lăcașurile Tale, Doamne!
2 Dorește și se sfîrșește sufletul meu în curțile Domnului.
Pe acestea s-au învățat să le zică și cei ce petreceau în Babilon, ca să dorească întoarcerea și slujba cea după Lege, și noi, cei ce am dobîndit mîntuirea și căpătăm folosul din dumnezeieștile biserici. Însă mai cu covîrșire nouă ni se cuvine proorocia, ce zice că vor fi multe lăcașuri: că numește multe „teascuri”, și de asemenea pomenește multe „altare”, iar Iudeii aveau doar o singură biserică și un singur altar. Și fiecare zicere aprinde mintea spre dragoste dumnezeiască, spunînd că lăcașurile lui Dumnezeu sînt „iubite” și vrednice de îndrăgit. Și nu așa prost zice că le dorește, ci că „se sfîrșește” spre curțile Domnului. Și împreună-răsunătoare cu acestea sînt și cele ce urmează:
Inima mea și trupul meu s-au bucurat de Dumnezeul cel viu.
Și nu doar sufletul saltă și se bucură, ci și trupul s-a împărtășit de dulceață primind nădejdea învierii - că aceasta însemnează cuvîntul. Pentru aceasta L-a și numit „viu” pe Dumnezeu, ca pe Cel ce este dătător al vieții. Că, de vreme ce dumnezeii Babilonienilor și cei ai strămoșilor noștri erau neînsuflețiți și nesimțitori cu totul, prea după cuviință cei ce s-au izbăvit de aceia Îl numesc „viu” pe Dumnezeul cel adevărat, că al Lui este glasul: „Eu sînt Viața și învierea. Și cel ce Mă mănîncă pe Mine va trăi întru Mine.”
3 Că pasărea și-a aflat ei-și casă, și turtureaua cuib ei-și, unde își va pune puii săi:
Iar Achila zice așa: „Că zburătoarea și-a aflat ei-și casă, și pasărea cuib ei-și, unde și-a pus puii săi.” Că - precum vrăbiile, turturelele și celelalte zburătoare se rătăcesc neavînd cuib, iar după ce și l-au făcut se obișnuiesc a petrece întru dînsul și acolo îi hrănesc pe ai lor pui – așa ne rătăceam și noi de demult; iar acum, fiind chemați de darul Tău și aflînd lăcașurile Tale, lîngă altarele Tale îi învățăm pe ai noștri pui, la Tine slujim și stăruim împreună cu copiii noștri, și de la Tine primim hrana cea duhovnicească.
altarele Tale, Doamne al Puterilor, Împăratul meu și Dumnezeul meu!
Că sfintele Tale altare sînt a noastră cușcă, și cuib și desfătare a bunătăților, căci, către acelea căscînd gurile ca niște pui, primim de la Tine dumnezeiasca și mîntuitoarea hrană.
4 Fericiți – toți care locuiesc în casa Ta, în vecii vecilor Te vor lăuda.
Celor din Babilon, acestea se potrivesc cu închipuire, iar nouă ni se cuvin după însuși adevărul. Pentru că aceia, departe fiind de dumnezeiasca Biserică, îi fericesc pe cei ce dobîndeau purtarea de grijă de acolo; iar noi, după ce am gustat dumnezeiasca dulceață, numim fericiți pe cei ce stăruie totdeauna lîngă Dumnezeu și se desfătează întru dumnezeieștile bunătăți.
5 Fericit – bărbatul al căruia ajutorul lui este de la Tine, suișuri în inima sa a pus
Cuvîntul fericeștepe cel ce pururea dobîndește dumnezeiasca Pronie și își luminează mintea cu dumnezeiescul dar, pururea învîrtind întru dînsa gîndurile cele bine-credincioase. Că proorocescul cuvînt a numit „suișuri ale lui Dumnezeu” care se fac în inimă gîndurile cele bine-credincioase pentru Dumnezeu.
6 în valea plîngerii, în locul care i-a fost pus. Că blagoslovenie va da Cel ce pune lege.
Pentru că cel ce primește suișurile lui Dumnezeu întru inima sa și a învățat blagosloveniile Puitorului de lege nu se dă pe sine la rîs și la desfătare, ci la plîns și la lacrimi, de aici dorind izbăvirea. Că a auzit pe Dumnezeu zicînd: „Fericiți – cei ce plîng, că aceia se vor mîngîia.” Și: „Fericiți – cei ce plîng acum, că aceia vor rîde.” Deci, făcînd aceste tocmeli, așteaptă blagoslovenia Puitorului de lege.
Iar „vale a plîngerii” zice cu închipuire locul întru care, arătîndu-se, Îngerul a mustrat fărădelegea norodului și a pornit mulțimea spre plîngere.[COLOR=#800080][1][/COLOR]Că dintru acea pricină s-a numit așa locul acela, dar chiar cu adevărat vale a plîngerii este viața aceasta de acum, în care Adam își mînca pîinea întru sudoarea feței și Eva își năștea întru scîrbe copiii. Și nu numai cei ce păcătuiesc, ci și Sfinții suspină, și unul zice că pînă la moarte

[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Atunci, s-a suit un Înger al Domnului din Ghilgal către Bochim, către Betel și către casa lui Israil, și le-a zis: Așa grăiește Domnul: Eu v-am scos din Egipt și v-am băgat în țara pentru care M-am jurat părinților voștri să v-o dau și am zis: Nu voi rupe în veac legămîntul Meu cu voi; voi însă să nu intrați în legătură cu locuitorii țării acesteia; dumnezeilor lor să nu vă închinați, idolii lor să-i sfărîmați și jertfelnicele lor să le dărîmați. Dar voi n-ați ascultat glasul Meu. Pentru ce ați făcut aceasta? De aceea vă zic: Nu Mă voi apuca să strămut pe locuitorii aceștia pe care Eu am voit să-i alung, nu-i voi izgoni de la voi și ei vă vor fi laț, iar dumnezeii lor vor fi pentru voi mreajă. Cînd a spus Îngerul Domnului cuvintele acestea tuturor fiilor lui Israil, atunci poporul a ridicat strigare mare și a plîns. De aceea s-a și numit locul acela Bochim. Și au adus ei acolo jertfă Domnului” (Judecători, 2:1-5).
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 08:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 01:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 11.12.2011 23:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 18.02.2009 23:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 08:23:23