Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 11:00:27
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 81

TÎLCUIREA PSALMULUI 81
Psalmul lui Asaf.
După ce în Psalmul dinainte a zis lepădarea Iudeilor, aici spune mai descoperit și pricinile pentru care Dumnezeu îi lepăda pe dînșii, învățîndu-ne că, dacă îi vom urma pe aceia, vom cădea cu adevărat întru aceleași sau chiar mai rele.
Dumnezeu a stat întru adunare de dumnezei, și în mijloc pe dumnezei va judeca.
„Dumnezei” i-a numit pe boierii Iudeilor, ca pe unii cărora li se încredințase judecata norodului; așa îi numește pe ei și Legea: „Pe dumnezei – zice – nu îi vei cuvînta de rău, și pe boierul norodului tău nu îl vei grăi de rău!” Că - de vreme ce judecător cu adevărat este Dumnezeu, și s-a dat și oamenilor să judece – de aceea s-au numit „dumnezei” și cei cărora li s-a încredințat aceasta, fiindcă Îl urmează pe Dumnezeu întru acest lucru. Însă aici Dreptul Judecător îi mustră pe cei ce nu judecă cu dreptate, nici nu țin cumpenele judecății fără plecare și fără atîrnare mai mult una decît alta, și mai-nainte vestește dreapta judecată ce va să se facă de Dînsul.
2 Pînă cînd judecați nedreptate și fețele păcătoșilor le luați înainte?
Pînă cînd – zice – nu scoateți hotărîre nemitarnică, ci vă lepădați a mustra nedreptatea celor puternici și nelegiuiți și treceți cu vederea pe cei ce trăiesc cu sărăcie, care se nedreptățesc de aceștia?
3 Judecați sărmanului și săracului, pe cel smerit și pe cel sărac îndreptați-l.
Că fiecare dintru aceștia are trebuință de ajutor.
4 Scoateți pe săracul și pe scăpătatul, din mîna păcătoșilor izbăviți-l pe dînsul.
Să nu se facă lesne prins săracul celor ce îl nedreptățesc, de vreme ce vi s-a încredințat judecata și aveți stăpînirea.
5 N-au cunoscut, nici au priceput, întru întuneric umblă.
Ci dintru acestea nici una n-au voit să cunoască, nici cu lumina cuvintelor Mele să se strălucească; de aceea, petrec ca și cum ar trăi în noapte și în întuneric.
Clătească-se-vor toate temeliile pămîntului.
Din pricina aceasta, s-a umplut viața de tulburare și de furtună, și de relele grămădite unele peste altele se clătește pămîntul.
6 Eu am zis: Dumnezei sînteți și fii ai Celui Preaînalt toți.
Deci Eu v-am cinstit pe voi, și dintru a Mea numire v-am împărtășit și fii ai Mei v-am numit.
7 Iar voi ca niște oameni muriți și ca unul din boieri cădeți.
Simmah zice așa: „Iar voi ca niște oameni veți muri și ca unul din boieri veți cădea.” Zice: Pentru că, necunoscînd a voastră cinste, le-ați pătimit pe aceleași cu diavolul, care – de la Mine avînd încredințată stăpînire, dar nevrînd a folosi spre trebuință cele date - a căzut din cinste. Și încă veți pătimi aceeași moarte cu ceilalți oameni, neavînd nici o laudă după moarte. Așa, după ce i-a mustrat pe judecătorii nedrepți, cuvîntul proorocesc Îl roagă pe adevăratul și dreptul Judecător să facă judecata lumii:
8 Scoală-Te, Dumnezeule, judecă pămîntul, că Tu vei moșteni întru toate neamurile!
Iar acestea arată descoperit Judecata Stăpînului Hristos, căci către Dînsul, după firea cea omenească, a zis Tatăl: „Cere de la Mine, și Îți voi da Ție neamurile - moștenirea Ta, și biruința Ta - marginile pămîntului.” Deci Proorocul se roagă ca Acesta să Se arate degrab, și să judece cu dreptate, și să-i oprească pe judecătorii cei nedrepți, și să părăsească moștenirea Iudeilor, luînd-o în loc pe cea a neamurilor, și mai vîrtos pe aceasta să o înconjure și tuturor oamenilor să le dăruiască mîntuire prin iconomia Sa cea necuprinsă.

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 11:01:42
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 82

TÎLCUIREA PSALMULUI 82


Cîntarea Psalmului lui Asaf.

După întoarcerea din Babilon, văzînd înnoirea dumnezeieștii Biserici și slava și strălucirea Iudeilor, megieșii s-au adunat deodată și, împreună strîngîndu-se cu alte neamuri barbare, au ridicat război asupra acelora. Și pe acestea mai-nainte le grăiesc prea-dumnezeieștii Ioil și Iezechil, mai-nainte le grăiește și Miheia, și Zaharia, minunații Prooroci. Dar, voievozindu-i Zorobabel, Iudeii i-au biruit pe toți, căci Dumnezeu a bătut război împreună cu dînșii de sus, pierzînd și risipind semeția războinicilor vrăjmași. Pe acestea mai-nainte le vestește Psalmul. Și proorocia s-a închipuit întru rugăciune, dumnezeiescul Duh învățîndu-i pe cei ce li se da război cum se cuvine a-L milostivi pe Dumnezeu.
Dumnezeule, cine se va asemăna Ție?
Nici toată firea Îngerilor și a oamenilor adunate împreună nu vor putea a se alătura puterii Tale, că ai stăpînire neasemuită. Iar pe acest „cine”, l-a pus în loc de: „nimeni”.
Să nu taci, nici să Te îmblînzești, Dumnezeule!
Rugămu-Te pe Tine, Stăpîne, să nu mai folosești obișnuita îndelungă-răbdare. Pentru că acest „să nu Te îmblînzești” asta arată. Așa a tălmăcit și Simmah: „să nu Te liniștești”. Apoi, ne învață și pricina rugăciunii:
2 Că, iată, vrăjmașii Tăi au sunat și cei ce Te urăsc au ridicat capul.
Ca marea – zice – au răsunat și se învăluiesc, ridicîndu-se cu trufie și cu semeție, cei ce pentru vrăjmășia către Tine au pornit războiul împotriva noastră. Căci, vrăjmășuind asupra Ta, înconjură pe norodul cel afierosit Ție:
3 Asupra norodului Tău au meșteșugit sfat rău și au vrăjmășuit asupra Sfinților Tăi.
Iar Simmah, în loc de: „asupra Sfinților Tăi”, zice: „asupra Ascunsului Tău”; iar Achila: „împotriva Celui ascuns de Tine”. Așa a tălmăcit și Teodotion. Că - de vreme ce dintru dînșii avea să odrăslească Stăpînul Hristos după trup, iar neamurile se adunaseră vrînd să smulgă neamul Iudeilor din rădăcină - Preasfîntul Duh îi învață pe dînșii să aducă această rugăciune, zicînd: Că nu numai pe noi ne viclenesc și ne năpădesc, ci și pe Cel Ascuns al Tău, Care întru noi este acoperit și Care mai-nainte a vestit că va înflori din seminția Iudei. Pentru că, tăindu-se rădăcina, de unde va odrăsli rodul? Dumnezeul tuturor a arătat aceasta și prin Isaia: „Ca atunci – zice – cînd găsești broboana în strugur și zici: Să nu-l vatămi pe dînsul, că blagoslovenia Domnului este întru dînsul! - așa voi face pentru cei ce Îmi slujesc. Pentru aceasta nu voi pierde pe toți, și voi scoate sămînța din Iacov și din Iuda, și atunci îi voi da pe ceilalți la pierzarea cea de tot.” Deci, pentru broboana aceea una, tot strugurul a dobîndit purtare de grijă, iar mai vîrtos toată via; iar după ce s-a luat aceea și împreună cu ea s-a cules și restul rodului, via s-a dat fiarelor, „și o strică pe dînsa vierul din pădure, și porcul sălbatic o paște și toți cei ce trec pe cale o calcă precum voiesc”.
Aceasta dar o zic și aici, rugîndu-se: Că nu numai asupra noastră, ci și asupra Ascunsului Tău îndrăznesc turbarea - pentru că acel „Ridică-L, ridică-L, răstignește-L!” i-a vădit pe dînșii, căci ca niște cîini erau turbați. Și cu acestea sînt împreună-glăsuitoare și cele adăugate:
4 Zis-au: Veniți și să-i pierdem pe dînșii din neam! Și să nu se mai pomenească numele lui Israil încă.
Pierzare desăvîrșită voiesc să aducă asupra noastră, și să dea uitării pe mult-vestitul Israil. Apoi, numără pe megieși, care i-au chemat și i-au adunat și pe ceilalți:
5 Că s-au sfătuit întru o unire, dimpreună împotriva Ta așezămînt au pus
Iar cei ce au ridicat războiul asupra Ta cu împreună-glăsuire sînt aceștia:
6 lăcașurile Idumeilor și Ismailitenii,
Idumeii își trăgeau neamul din Isav, că Isav s-a numit Edom. Iar Ismailitenii sînt strănepoți ai lui Ismail.
Moav și Agarenii,
Moav a fost fiu al lui Lot, și dintru acesta s-a alcătuit neam și s-a făcut mare. Iar Agarenii sînt altă seminție a lui Ismail, care de la Agar s-au numit, iar aceasta a fost maică a lui Ismail.
7 Gheval, și Amon și Amalic,
Amalic a fost și el nepot al lui Isav, și neam mare s-a făcut și dintru acesta. Iar Amon – fiu al lui Lot. Și parte sînt și aceștia a Arabiei, iar Ghevalenii sînt vecini ai Idumeii.
cei de altă seminție, cu cei ce locuiesc în Tir.
Ceilalți tălmăcitori îi numesc „de altă seminție” pe Filisteni, pe care noi îi numim Palestinieni; că aceștia singuri fiind rămași din neamul lui Hanaan și locuind lîngă Israil, după cuviință s-au numit cu covîrșire „de altă seminție”.
8 Că și Asur împreună cu dînșii a venit,
Asirii întru acea vreme nu împărățeau, deci cuvîntul însemnează pe Samarineni, care erau colonie a Asirienilor și, după robirea celor zece seminții, se sălășluiseră întru cetățile acelora.
făcutu-s-a spre ajutorul fiilor lui Lot.
Cuvîntul arată pe Moaviteni și pe Amoniteni, că s-au sculat cu covîrșire asupra norodului și le-au adunat pe celelalte neamuri.
9 Fă-le lor ca lui Madiam și Sisarie, ca lui Iavim la pîrîul Chișon!
10 Pierit-au în Endor,
Pomenesc facerile de bine mai dinainte ca niște bine-recunoscători și mulțumitori, cerînd același ajutor. Iar pe aceștia și pe voievozii lor, i-au pierdut Barac și Proorocița Debora[COLOR=#800080][1][/COLOR].
făcutu-s-au ca gunoiul pămîntului.
Că, rămînînd neîngropați, s-au risipit și ca gunoiul s-au amestecat cu pămîntul.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 11:02:13
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 82 (2)

11 Pune pe boierii lor ca pe Oriv, și Zif, și Zevel și Salamana,
12 pe toți boierii lor,
Pe aceștiaîi pomeneșteIstoria Judecătorilor; și i-a ucis pe dînșii Ghedeon, făcîndu-se voievod de către dumnezeiescul dar. Asemenea lor se roagă să se prăpădească și războinicii acelora, și ne învață pricina:
care au zis: Să moștenim nouă înșine jertfelnicul lui Dumnezeu!
Că se dîrjesc și se semețesc să apuce sub stăpînirea lor și Biserica cea sfințită și dăruită Ție - fiindcă „jertfelnic al lui Dumnezeu” a numit Biserica. Iar Simmah a pus în loc de „jertfelnic”: „lăcaș”. De aici s-a făcut arătată toată pricina Psalmului: că - de vreme ce, întorcîndu-se, au zidit Biserica de a doua oară și toată slujba Legii se săvîrșea printr-însa, iar megieșii vrăjmășuiau pe Iudei pentru petrecerea după Lege- pentru aceasta au făcut toată pornirea asupra Bisericii: ca, împreună cu aceasta, să sfîrșească și neamul Iudeilor, și slujba după Lege.
13 Dumnezeul meu, pune-i pe dînșii ca o roată!
În loc de: Poruncește să se învîrtească în primejdii de multe feluri, și înfășoară-i cu rele grămădite unele peste altele!
Ca trestia înaintea feței vîntului,
Risipește-i pe dînșii ca pe trestia ce se vîntură de vînt!
14 ca focul care arde pădurea, ca văpaia care arde munții,
15 așa îi vei goni pe dînșii întru viforul Tău, și întru urgia Ta îi vei tulbura.
În păduri, de sine-și se aprinde văpaie, copacii mișcîndu-se de vînt mare și silnic, și frecîndu-se unii cu alții, și prin frecare lucrînd fierbințeală și unii de alții aprinzîndu-se cîte puțin. Deci se roagă ca și aceștia să se cheltuiască unii de alții asemenea și să se dea fărădelegilor lor, după proorocia ce zice: „Mergeți întru lumina focului vostru și întru văpaia pe care ați aprins-o.”
16 Umple fețele lor de ocară, și vor căuta numele Tău, Doamne!
Că, greșindu-se de acelea pe care le voiesc și umplîndu-se de rușine, vor cunoaște puterea Ta.
17 Să se rușineze, și să se tulbure în veacul veacului, și să se înfrunteze și să piară!
18 Și să cunoască ei că numele Îți este Domnul, Tu singur prea-înalt peste tot pămîntul.
Lucruri bune cer pentru vrăjmașii lor, chiar dîndu-li-se război de către dînșii: că se roagă ca ei să se îmbrace cu rușine în loc de dîrjie, și prin rușine să rodească dumnezeiasca cunoștință, și să se izbăvească de înșelăciunea idolilor și să se învețe prin cercare că El este singur Dumnezeu și Stăpîn, Care întru cele înalte locuiește, și spre cele smerite privește, și toată zidirea o chivernisește și o cîrmuiește, a căreia mîntuire a săvîrșit-o Dumnezeul cel din Dumnezeu, Fiul cel unul născut, după înomenirea Sa cea necuprinsă și neajunsă.


[COLOR=#800080][1][/COLOR]Pentru Barac și Debora, vezi Cartea Judecătorilor, capitolul 4 și 5.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 11:03:05
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 83

TÎLCUIREA PSALMULUI 83
Pentru teascuri. Fiilor lui Core.
Îndoită este proorocia Psalmului acestuia, că mai-nainte vestește nu numai chemarea înapoi a Iudeilor, ci și mîntuirea a toată lumea. Iar „teascuri”, după cum și mai-nainte am zis, numește bisericile, că întru acestea își aduce rodul său via cea dumnezeiască, iar noi gătim vinul cel mîntuitor, care veselește inimile credincioșilor cu adevărat.
Cît sînt de iubite lăcașurile Tale, Doamne!
2 Dorește și se sfîrșește sufletul meu în curțile Domnului.
Pe acestea s-au învățat să le zică și cei ce petreceau în Babilon, ca să dorească întoarcerea și slujba cea după Lege, și noi, cei ce am dobîndit mîntuirea și căpătăm folosul din dumnezeieștile biserici. Însă mai cu covîrșire nouă ni se cuvine proorocia, ce zice că vor fi multe lăcașuri: că numește multe „teascuri”, și de asemenea pomenește multe „altare”, iar Iudeii aveau doar o singură biserică și un singur altar. Și fiecare zicere aprinde mintea spre dragoste dumnezeiască, spunînd că lăcașurile lui Dumnezeu sînt „iubite” și vrednice de îndrăgit. Și nu așa prost zice că le dorește, ci că „se sfîrșește” spre curțile Domnului. Și împreună-răsunătoare cu acestea sînt și cele ce urmează:
Inima mea și trupul meu s-au bucurat de Dumnezeul cel viu.
Și nu doar sufletul saltă și se bucură, ci și trupul s-a împărtășit de dulceață primind nădejdea învierii - că aceasta însemnează cuvîntul. Pentru aceasta L-a și numit „viu” pe Dumnezeu, ca pe Cel ce este dătător al vieții. Că, de vreme ce dumnezeii Babilonienilor și cei ai strămoșilor noștri erau neînsuflețiți și nesimțitori cu totul, prea după cuviință cei ce s-au izbăvit de aceia Îl numesc „viu” pe Dumnezeul cel adevărat, că al Lui este glasul: „Eu sînt Viața și învierea. Și cel ce Mă mănîncă pe Mine va trăi întru Mine.”
3 Că pasărea și-a aflat ei-și casă, și turtureaua cuib ei-și, unde își va pune puii săi:
Iar Achila zice așa: „Că zburătoarea și-a aflat ei-și casă, și pasărea cuib ei-și, unde și-a pus puii săi.” Că - precum vrăbiile, turturelele și celelalte zburătoare se rătăcesc neavînd cuib, iar după ce și l-au făcut se obișnuiesc a petrece întru dînsul și acolo îi hrănesc pe ai lor pui – așa ne rătăceam și noi de demult; iar acum, fiind chemați de darul Tău și aflînd lăcașurile Tale, lîngă altarele Tale îi învățăm pe ai noștri pui, la Tine slujim și stăruim împreună cu copiii noștri, și de la Tine primim hrana cea duhovnicească.
altarele Tale, Doamne al Puterilor, Împăratul meu și Dumnezeul meu!
Că sfintele Tale altare sînt a noastră cușcă, și cuib și desfătare a bunătăților, căci, către acelea căscînd gurile ca niște pui, primim de la Tine dumnezeiasca și mîntuitoarea hrană.
4 Fericiți – toți care locuiesc în casa Ta, în vecii vecilor Te vor lăuda.
Celor din Babilon, acestea se potrivesc cu închipuire, iar nouă ni se cuvin după însuși adevărul. Pentru că aceia, departe fiind de dumnezeiasca Biserică, îi fericesc pe cei ce dobîndeau purtarea de grijă de acolo; iar noi, după ce am gustat dumnezeiasca dulceață, numim fericiți pe cei ce stăruie totdeauna lîngă Dumnezeu și se desfătează întru dumnezeieștile bunătăți.
5 Fericit – bărbatul al căruia ajutorul lui este de la Tine, suișuri în inima sa a pus
Cuvîntul fericeștepe cel ce pururea dobîndește dumnezeiasca Pronie și își luminează mintea cu dumnezeiescul dar, pururea învîrtind întru dînsa gîndurile cele bine-credincioase. Că proorocescul cuvînt a numit „suișuri ale lui Dumnezeu” care se fac în inimă gîndurile cele bine-credincioase pentru Dumnezeu.
6 în valea plîngerii, în locul care i-a fost pus. Că blagoslovenie va da Cel ce pune lege.
Pentru că cel ce primește suișurile lui Dumnezeu întru inima sa și a învățat blagosloveniile Puitorului de lege nu se dă pe sine la rîs și la desfătare, ci la plîns și la lacrimi, de aici dorind izbăvirea. Că a auzit pe Dumnezeu zicînd: „Fericiți – cei ce plîng, că aceia se vor mîngîia.” Și: „Fericiți – cei ce plîng acum, că aceia vor rîde.” Deci, făcînd aceste tocmeli, așteaptă blagoslovenia Puitorului de lege.
Iar „vale a plîngerii” zice cu închipuire locul întru care, arătîndu-se, Îngerul a mustrat fărădelegea norodului și a pornit mulțimea spre plîngere.[COLOR=#800080][1][/COLOR]Că dintru acea pricină s-a numit așa locul acela, dar chiar cu adevărat vale a plîngerii este viața aceasta de acum, în care Adam își mînca pîinea întru sudoarea feței și Eva își năștea întru scîrbe copiii. Și nu numai cei ce păcătuiesc, ci și Sfinții suspină, și unul zice că pînă la moarte

[COLOR=#800080][1][/COLOR]„Atunci, s-a suit un Înger al Domnului din Ghilgal către Bochim, către Betel și către casa lui Israil, și le-a zis: Așa grăiește Domnul: Eu v-am scos din Egipt și v-am băgat în țara pentru care M-am jurat părinților voștri să v-o dau și am zis: Nu voi rupe în veac legămîntul Meu cu voi; voi însă să nu intrați în legătură cu locuitorii țării acesteia; dumnezeilor lor să nu vă închinați, idolii lor să-i sfărîmați și jertfelnicele lor să le dărîmați. Dar voi n-ați ascultat glasul Meu. Pentru ce ați făcut aceasta? De aceea vă zic: Nu Mă voi apuca să strămut pe locuitorii aceștia pe care Eu am voit să-i alung, nu-i voi izgoni de la voi și ei vă vor fi laț, iar dumnezeii lor vor fi pentru voi mreajă. Cînd a spus Îngerul Domnului cuvintele acestea tuturor fiilor lui Israil, atunci poporul a ridicat strigare mare și a plîns. De aceea s-a și numit locul acela Bochim. Și au adus ei acolo jertfă Domnului” (Judecători, 2:1-5).
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 11:03:55
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 83 (2)

s-a scîrbit, iar altul strigă: Ia sufletul meu! - și că: Mai bine este mie a muri, decît a trăi. Încă și marele propovăduitor al adevărului zice: „Și noi, avînd pîrga Duhului, întru noi înșine suspinăm.” Este cu putință a vedea și pe Sfinți nevoindu-se într-acest chip și pururea vărsînd lacrimi, și din asta primind veselia. Deci, în valea aceasta a plîngerii, cei ce au primit suișurile varsă lacrimi, și îmbrățișează viața cea ostenicioasă și așteaptă blagoslovenia Puitorului de lege.
7 Merge-vor din putere în putere.
Că vor crește în fiecare zi vîrtutea și, cu adăugarea faptei bune, vor dobîndi multă putere. Așa, cei ce îmbrățișează viața pustnicească merg de la rugăciune către cîntarea de laudă, de la cîntarea de laudă spre cerere, de la aceea către citirea dumnezeieștilor cuvinte, iar de aici - către sfătuirea celor mai nedesăvîrșiți și către dojenire; și, mutîndu-se din putere în putere, în fiecare zi sporesc a lor bogăție.
Arăta-Se-va Dumnezeul dumnezeilor în Sion.
Iar schimbarea aceasta a lucrurilor - zice – a săvîrșit-o Dumnezeu-Cuvîntul după ce S-a făcut om și S-a arătat în trup omenesc. Și mai întîi în Sion a făcut a Sa arătare.
8 Doamne Dumnezeul Puterilor, auzi rugăciunea mea, ascult-o, Dumnezeul lui Iacov, scutitorul nostru!
9 Vezi, Dumnezeule, și caută la fața Unsului Tău!
Proorocul se roagă acestea văzînd de departe mîntuirea oamenilor, și cere Dumnezeului a toate ca, primind rugăciunea, de-a pururea să învrednicească de a Sa Pronie norodul cel mîntuit. Că pe acesta l-a numit „față a Unsului”, că așa l-a numit pe dînsul și dumnezeiescul Apostol: „Că voi sînteți trupul lui Hristos și mădulare din parte.” Și iarăși: „Nu poate ochiul să zică mîinii: N-am trebuință de tine. Sau, iarăși, capul - picioarelor: Trebuință de voi nu am.”
10 Că mai bună este o zi în curțile Tale decît mii.
Dobîndind a Ta Pronie, norodul Tău stăruie pururea lîngă Biserica Ta, mult folos de aici cîștigînd, că cele secerate de aici într-o zi nu pot fi adunate din altă parte, chiar de ai cheltui multe mii de zile. Acestea li se potrivesc să le zică încă și celor robiți în Babilon, care erau siliți a viețui împreună cu oamenii păgîni și nici un cîștig nu dobîndeau de acolo, ci gîndeau la folosul cel de demult pe care îl căpătau din dumnezeiasca Biserică.
Ales-am a fi lepădat în casa Dumnezeului meu, mai vîrtos decît a locui în lăcașurile păcătoșilor.
Și atît îmi este de dragă casa dumnezeiască, încît aleg să fiu aruncat pe pămînt lîngă ea și să mă tăvălesc înaintea ușilor ei, decît să petrec în casele mari și strălucite ale celor ce trăiesc întru nelegiuire. De asemenea, și acestea sînt potrivite atît celor robiți în Babilon, cît și nouă: pentru că pe aceia darul Duhului îi învață să nu treacă cu vederea pustiirea dumnezeieștii case, iar noi ne învățăm a dori de-a pururea casele afierosite lui Dumnezeu, mai ales cînd înainte-stătătorii acestora ar fi neprinși în vreo prihănire și străluciți cu credința și cu viața[COLOR=#800080][1][/COLOR].
11 Că mila și adevărul iubește Domnul Dumnezeu,
Că nimic nu este așa de iubit lui Dumnezeu ca milostenia și adevărul, tovarășul aceleia.
dar și mărire va da Domnul.
12 Nu va face lipsiți de bunătăți pe cei ce umblă întru nerăutate.
Iar cei ce au acest așezămînt către Dumnezeu vor dobîndi toate bunătățile zise, că din dumnezeieștile lăcașuri izvorăște milă și de acolo multă și îndestulată este dăruirea adevărului. De acolo primim didascalia dogmelor celor bune, și scoatem darul dumnezeiesc din fîntînile Preasfîntului Duh și ne facem străluciți și foarte vestiți; și, în scurt să zic, primim toată cîștigarea bunătăților, izbăvindu-ne de răutate și de viclenie, și voim a trăi cu prostime și cu adevăr.
Doamne Dumnezeul Puterilor, fericit este omul ce nădăjduiește întru Tine!
Potrivit întregului Psalm a făcut sfîrșitul, că fericește și îl numește vrednic de rîvnit pe cel ce defaimă toată buna-norocire lumească și se bizuie numai la singură nădejdea spre Dumnezeu, culegînd mîntuirea ce răsare de acolo.



[COLOR=#800080][1][/COLOR]Episcopii deci.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 11:05:06
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 84

TÎLCUIREA PSALMULUI 84


Întru sfîrșit, Psalmul fiilor lui Core.

Psalmul acesta mai-nainte vestește și umbra, și adevărul. Că, prin cele întîmplate lui Israil, Dumnezeul tuturor a zugrăvit umbros mîntuirea tuturor oamenilor: pentru că și pe aceia i-a slobozit uneori de la Egipteni, iar alteori din robia Babilonienilor, dar și firea tuturor oamenilor a izbăvit-o de tirania diavolului, ce o stăpînise, și de stricăciune. Deci Psalmul mai-nainte grăiește atît întoarcerea Iudeilor din Babilon, cît și mîntuirea a toată lumea.
Bune ai socotit, Doamne, pămîntului Tău.
Acest „bune ai socotit” este: „bun lucru ai voit”. Deci - de vreme ce, pentru nelegiuirea locuitorilor, Dumnezeu a hotărît pustiirea Iudeii, iar asupra lui Adam, după păcat, a adus ca pedeapsă blestemul pămîntului, zicînd că „spini și ciulini va răsări ție” - pentru aceea proorocescul cuvînt a arătat lepădarea celor de scîrbă prin buna socotire și înnoirea de a doua oară a toată firea.
Întors-ai robimea lui Iacov.
2 Lăsat-ai fărădelegile norodului Tău, acoperit-ai toate păcatele lor.
Ai dezlegat legăturile robiei celei de scîrbă și ai dăruit slobozenie celor robiți, greșelile voind a le trece cu vederea. Iar cum că și toată firea oamenilor era robită și a primit slobozenie de la Mîntuitorul nostru Dumnezeu, martor este Însuși El, strigînd prin Isaia: „Duhul Domnului peste Mine, pentru care M-a uns, M-a trimis a binevesti săracilor, a vindeca pe cei zdrobiți cu inima, a propovădui robiților slobozenie și orbilor vedere.” Că, citind în sinagogă proorocia aceasta, Stăpînul a zis către Iudeii ce erau acolo: „Astăzi scriptura aceasta s-a plinit întru urechile voastre.”
3 Potolit-ai toată urgia Ta, întorsu-Te-ai de către urgia mîniei Tale.
Dezlegat-ai mînierea avută împotriva noastră și ai arătat milostivirea.
4 Întoarce-ne pe noi, Dumnezeul mîntuirilor noastre, și-Ți întoarce mînia Ta de la noi!
Se vede că și aceștia primiseră bunele-vestiri ale slobozeniei, dar nu o căpătaseră încă. De aceea, se roagă să dobîndească desăvîrșita iubire de oameni.
5 Au doar în veci Te vei mînia asupra noastră sau vei tinde urgia Ta din neam în neam?
Și celor izbăviți de primejdii li se cuvine să grăiască acestea, și să nu se nădăjduiască la iertarea păcatelor, ci să se teamă și să-L îmblînzească pe Judecătorul. Deci și aceștia se roagă să nu se întindă aceeași urgie cît să ajungă și la alt neam, ci să se dezlege degrabă.
6 Dumnezeule, întorcîndu-Te, Tu ne vei învia și, norodul Tău se va veseli de Tine.
Știm, Stăpîne, iubirea Ta de oameni și credem că ne vei dărui întoarcerea și viața. Iar noi, după ce le vom dobîndi pe acestea, Îți vom aduce laudă cu veselie.
7 Arată nouă, Doamne, mila Ta, și mîntuirea Ta o dă nouă!
După ce Chir, împăratul Perșilor, le dăduse stăpînire și voie a se întoarce, împlinind proorocia Isaiei, se sîrguiseră să vină înapoi în patrie. Deci pentru aceasta Îl roagă pe Dumnezeu ca, prin iubirea Sa de oameni, să le dea grabnică mîntuire. Zice: Prea-degrab – o Stăpîne! - arată nouă bunătatea Ta, și de aici să dobîndim mîntuirea și izbăvirea. Așa, aducînd rugăciunea ca despre aceia, Proorocul primește răspunsul lui Dumnezeu, și zice:
8 Auzi-voi ce va grăi întru mine Domnul Dumnezeu; că va grăi pace peste norodul Său, și peste cei cuvioși ai Săi și peste cei ce își întorc inima spre Dînsul.
Zice: Stăpînul cel iubitor de oameni a auzit rugăciunea, și a scos hotărîrea păcii și a dăruit-o celor ce se căiesc, și și-au deprins gîndul și l-au iscusit a căuta către Dumnezeu. Că întoarcerea inimii către Dumnezeu este izbăvire de a greși și începătură a dreptății. „S-a zis încă aceasta și de către fața fericiților Apostoli și a celor ce au crezut prin trimișii Mîntuitorului. Și zice: Auzi-voi ce va grăi întru mine Domnul Dumnezeu, că va grăi pace peste norodul Său, pe care a dăruit-o ucenicilor darului prin Apostoli. Că aceasta o zice prin cele adăugate: «și peste cuvioșii Săi și peste cei ce își întorc inima spre Dînsul». Și cînd a dăruit-o pe aceasta? Cînd, din muntele Eleonului, Cel ce pretutindeni este nedespărțit de Tatăl Se înălța acolo de unde S-a și pogorît. «Pacea Mea dau vouă, pacea Mea las vouă», că aceasta este începătura dreptății.” Cu acestea împreună-glăsuiesc și cele adăugate:
9 Însă aproape este de cei ce se tem de Dînsul mîntuirea lor, ca să se sălășluiască mărirea în pămîntul nostru.
Mîntuirea se învecinează cu cei ce se tem de Dumnezeu, și pe aceasta o dobîndesc cei ce voiesc să împlinească dumnezeieștile legi. Și zice: Astfel, schimbarea aceasta ne-a dăruit și nouă întoarcerea, pe care o vom face cu bună laudă, ajungînd a vedea strălucirea și slava cea mai dinainte a patriei.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 11:05:41
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 84(2)

10 Mila și adevărul s-au întîmpinat, dreptatea și pacea s-au sărutat.
Izvoarele iubirii de oameni dăruiesc milă celor ce păcătuiesc și se pocăiesc, și toarnă apele milei peste cei ce îmbrățișează adevărul. Pentru aceasta a zis: „mila și adevărul s-au întîmpinat”: că Iudeii și toată firea oamenilor au adus lui Dumnezeu cunoștința adevărului, iar Iubitorul de oameni a dat împotrivă mila. Tot așa, aducînd aceștia dreptatea, le-a dăruit lor înapoi pacea și a încetat vrajba mai dinainte. Și a alergat pacea întru întîmpinarea dreptății, iar întru întîmpinarea adevărului – mila. „Și, vedeți, mila și adevărul s-au întîmpinat: că Cel milostiv, Care le poartă pe toate, Se purta de Fecioara și Maica, iar Dreptul Ioan sălta în pîntecele Elisavetei. Deci aceea - purtînd dreptatea, adică pe Ioan - a sărutat pe ceea ce purta pacea, că El este, după cum zice Apostolul, «pacea noastră, care a făcut cele două una».” Și prin cele adăugate a arătat mai descoperit acest lucru:
11 Adevărul din pămînt a răsărit,
Și nimeni nu poate să zică cît de curată era Născătoarea de Dumnezeu, dar era însă din Adam[COLOR=#800080][1][/COLOR], din Avraam, din David, și dintru dînsa a răsărit Adevărul cel adevărat.
și dreptatea din cer a privit.
„Dreapta mărturie despre Fiul cel unul născut este a Tatălui, Care zice: «Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit.»” Că, îmbrățișînd oamenii adevărul, Dumnezeul tuturor a făcut dreaptă purtare de grijă pentru ei, și l-a scos din tirănie pe diavol și a zdrobit boldurile morții. Că aceasta zice prin cele de aici înainte:
12 Că Domnul va da bunătate, și pămîntul nostru își va da rodul său.
Iarăși a arătat aceeași înjugare, zicînd că Dumnezeu va lucra cu milostivire și iubire de oameni, iar ei Îi vor aduce Lui rod potrivit. Că prin acesta nu a arătat îndestularea, ci nașterea de roadă a faptei bune.
13 Dreptatea înaintea Lui va merge
Adică Ioan. Că de aceea zice Proorocul Avacum: „Înaintea feței Lui va merge cuvîntul și va ieși spre învățătură înaintea picioarelor Lui.” La fel și Zaharia, către copilul său: „Și tu, pruncule, Prooroc al Celui Preaînalt te vei chema, că vei merge înaintea feței Domnului ca să gătești căile Lui.” Deci bine are înțelegerea cea proorocească a Psalmului proorocia amîndorura, că pentru Ioan a zis: „Dreptatea înaintea Lui va merge, și va pune în cale pașii Săi”, în loc de: Domnul este Dumnezeu-Cuvîntul, Cel ce S-a înomenit. Că al lui Ioan este glasul acesta: „Cel ce vine în urma mea mai înainte de mine a fost, că mai întîi decît mine era”; și, ca să zic în scurt: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii!”
și va pune în cale pașii Săi.
Cu osebire sfîrșitul Psalmului ne învață arătat că proorocia pusă înainte mai-nainte vestește mîntuirea de obște a tuturor oamenilor. Că zice cum, folosindu-Se de dreptate, Stăpînul povățuiește înainte ca un îndrumător al călătoriei noastre, bătătorind calea faptei bune și cu ale Sale urme făcînd-o arătată nouă pe aceasta. Și Însuși Stăpînul adeverează cuvîntul, zicînd către Ioan: „Lasă acum, că așa se cade, a plini toată dreptatea.” Și, iarăși, către ai Săi ucenici: „Învățați-vă de la Mine, că sînt blînd și smerit cu inima, și veți afla odihnă sufletelor voastre.” Iar altă dată, după ce le-a spălat picioarele, le-a zis și acestea: „Eu, Domnul și Dascălul, am spălat picioarele voastre, că pildă am dat vouă ca, precum fac Eu, și voi să faceți.” Deci El mai întîi a călătorit pe calea dreptății, și „a schimbat pe cele strîmbe în drepte, și pe cea aspră în căi netede” și S-a făcut nouă cale, după cum zice Însuși Stăpînul: „Eu sînt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine către Tatăl, fără numai prin Mine.”

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Din pămînt așadar.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 08:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 01:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 11.12.2011 23:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 18.02.2009 23:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 08:23:23