Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 12:06:30
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 85

TÎLCUIREA PSALMULUI 85
Rugăciunea lui David.
După scrierea-deasupra, Fericitul David a adus rugăciune Stăpînului Dumnezeu, rugîndu-se pentru ajutor. Dar Psalmul mai-nainte vestește și năvălirea Asirienilor asupra Ierusalimului și nădejdea Iezechiei către Dumnezeu. Mai-nainte vestește încă și chemarea tuturor neamurilor și mîntuirea.
Pleacă, Doamne, urechea Ta și mă auzi, că scăpătat și sărac sînt eu!
Începerea rugăciunii este a cugetului smerit, pentru că - avînd bogăția dreptății amîndoi: și dumnezeiescul David, și minunatul Iezechia – ei nu o vedeau pe aceasta, ci către sărăcia firii căutau, și Îl rugau pe Dumnezeu să Se milostivească spre aceasta. Iar acest „Pleacă, Doamne, urechea Ta!”, l-a pus din metafora oarecăruia bolnav, care, de slăbicune, nu poate să grăiască deslușit, și îl silește pe doctor a-și pleca urechea la gura lui.
2 Păzește sufletul meu, căci cuvios sînt!
Numindu-se „scăpătat” și „cuvios” totodată, Proorocul nu a grăit lucruri împotrivnice. Ci - de vreme ce și acesta, și acela avea războinici nedrepți și nelegiuiți, care nimic de la ei nu se nedreptățiseră, dar le doreau junghierea cea nedreaptă - „cuvios” a numit pe sine-și și pe Iezechia, ca cei ce nici o pricină nu au dat vrăjmașilor. Iar ceea ce zice este într-acest fel: Scăpătat sînt și sărac, cît, prin sine-mi judecîndu-mă, nici o avuție de faptă bună nu am; însă, alăturîndu-mă cu vrăjmașii, mă voi arăta ca fiind cuvios: că aceia sînt păgîni și nelegiuiți, iar eu am a Ta cunoștință; și ei au năvălit asupta mea cu nedreptate, iar eu aștept nedreapta năvălire. „Și acestea ar fi putut să le zică și pînă în vremea aceasta de acum dreptul căruia i se dă război fără voia lui de la cei ce voiesc a-l nedreptăți.
Deci, bine aflîndu-se, prin cele de aici înainte a zis”:
Mîntuiește pe robul Tău, Dumnezeul meu, pe cel ce nădăjduiește spre Tine!
Eu am nădăjduit spre Tine, Stăpîne, mîntuiește-mă, nădejdii mîntuirii dă-i răsplătirea!
3 Miluiește-mă, Doamne, căci către Tine voi striga toată ziua!
Dăruiește-mi a Ta iubire de oameni – o Stăpîne! - că totdeauna vestesc mila Ta. Pentru că pe acest „toată ziua”, Simmah l-a zis: „în fiecare zi”.
4 Veselește sufletul robului Tău,
Și zice pentru ce să-l veselească:
căci către Tine am ridicat sufletul meu!
Dezleagă-mi mîhnirea mie, celui ce a îmbrățișat a Ta robie, și dăruiește veselie sufletului celui ce caută către Tine și așteaptă mila Ta.
5 Că Tu, Doamne, ești bun, și blînd și mult-milostiv tuturor celor ce Te cheamă pe Tine.
Că din fire ești bun și iubitor de oameni și dăruiești izvoarele milei Tale celor ce au trebuință. Iar pe acest „blînd”, Achila și Teodotion l-au zis: „lesne împăcat”, deci blîndețea însemnează și îndelunga-răbdare.
6 Ascultă, Dumnezeule, rugăciunea mea și ia aminte la glasul cererii mele!
Deci, avînd atîta bunătate, primește-mi cererea cu milostivire. Și, prin cele de aici înainte, a însemnat totodată și vremea întru care se ruga să-i fie primită cererea:
7 În ziua necazului meu, am strigat către Tine, că m-ai auzit.
Îmi aduc rugăciunea avînd cercare a blîndeții Tale, că și acum mi-ai dat cererea mie, celui ce Te-am rugat.
8 Nu este asemenea Ție întru dumnezei, Doamne, nu este după lucrările Tale!
Fiindcă Rampsak, rău-credinciosul, avea să grăiască cuvintele acelea trufașe - „Au doar au putut dumnezeii neamurilor să-și izbăvească țara lor din mîna mea? Va izbăvi Domnul Ierusalimul din mîna mea?” - proorocia îl învață pe Iezechia să strige: „Nu este asemenea Ție întru dumnezei, Doamne, nu este după lucrările Tale!” Că aceia au numele (de dumnezeu) gol de lucrare, și pe acesta încă jefuindu-l l-au luat, iar Tu ai numirea potrivită cu lucrarea. Și foarte potrivit a înjugat lucrările cu dumnezeiasca numire: „Nu este asemenea Ție întru dumnezei, Doamne, nu este după lucrările Tale” - că aceia sînt cu totul neînsuflețiți, neputînd a-și izbîndi nici loru-și, iar marea Ta cuviință biruiește toate limbile oamenilor.
9 Toate neamurile cîte ai făcut vor veni și se vor închina înaintea Ta, Doamne,
Iar acest lucru ne-am învățat că nu s-a făcut nicidecum în vremea Fericitului David; iar într-a lui Iezechia, poate să fi alergat cineva către Dumnezeu, spăimîntîndu-se de uciderea și de surparea Asirienilor. Însă adevărul proorociei l-a arătat vremea de după înomenirea lui Dumnezeu și Mîntuitorului nostru, că, după mîntuitoarea Patimă, s-a trimis în toată lumea dumnezeiasca ceată a Apostolilor, zicînd către dînșii Stăpînul: „Mergînd, învățați toate neamurile!” Și le-au învățat după cum li s-a poruncit și, risipind norul necunoștinței, i-au făcut pe cei credincioși a vedea Soarele Dreptății și a se închina lui Dumnezeu, Celui ce i-a mîntuit. Aceasta ne învață și cele adăugate:
și vor slăvi numele Tău.
10 Că mare ești Tu și Cel ce faci minuni, Tu ești Dumnezeu Însuți.
Și vor aduce Ție laudă, după ce se vor învăța că numai Tu singur ești Dumnezeu, pentru că marea lucrare a minunilor Tale le va da lor cunoștința aceasta. Și vezi cum, prin cele de aici înainte, a pus acest lucru mai descoperit, zicînd:
11 Povățuiește-mă, Doamne, în calea Ta, și voi merge întru adevărul Tău.
După ce a mai-nainte vestit neamurilor izbăvirea de înșelăciune ce avea să se facă, se roagă să dobîndească și el povățuirea aceasta și să călătorească pe calea adevărului. Și vezi ce zice prin cele de aici înainte:
Veselească-se inima mea, ca să se teamă de numele Tău.
Cel ce are evlavie către Dumnezeu îmbrățișează petrecerea după Lege, și o asemenea viață este maica veseliei. Deci după cuviință s-a rugat Proorocul să i se veselească inima de frica cea dumnezeiască. Fiindcă așa zice și aiurea: „Veselească-se inima celor ce caută pe Domnul.” Și iarăși: „Adusu-mi-am aminte de Dumnezeu, și m-am veselit.”
12 Mărturisi-mă-voi Ție, Doamne Dumnezeul meu, cu toată inima mea, și voi slăvi numele Tău în veac.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 12:07:16
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 85 (2)

13 Că mila Ta mare este spre mine
Știu – zice – că îmi vei împlini cererea, și îmi vei dezlega cele de mîhnire și mă vei face să-Ți aduc cîntarea de laudă cea mulțumitoare pentru iubirea de oameni ce ai avut către mine.
și a izbăvit sufletul meu din iadul cel mai de jos.
Prin acestea a arătat mărimea primejdiilor. Pentru că dumnezeiescul David a pătimit de multe ori asemenea primejdii, cînd îi da război Saul și cînd era gonit de Avesalom. Încă și năvălirea Asirienilor era pieire arătată. De aceea a numit asemenea primejdii „moarte mai de pe urmă” și „iad mai de jos”. „Iar mai vîrtos și Ziditorul a toate, adică Dumnezeu-Cuvîntul, după ce S-a întrupat din Fecioară și a primit Crucea și moartea, S-a pogorît întru cele mai de jos părți ale pămîntului, ca pe cei ținuți din veci de stricăciune nu numai să-i scoale, ci și să-i umple de nemurire.” Apoi, zice:
14 Dumnezeule, cei fără de lege s-au sculat asupra mea și adunarea celor tari a căutat sufletul meu.
Și vrăjmașii lui David trăiau întru nelegiuire, și Asirianii erau lucrători ai păgînătății și ai răutății. Că, împreunînd amîndouă părțile, i-a numit „adunare tare”, după starea și așezarea lor de atunci, și unii, și alții avînd putere care ajuta socotelii lor celei rele și lucra împreună cu dînsa, și de aici le pricinuia îndoită frică celor pe care îi nedreptățeau. Pentru aceea, scapă către Dumnezeu și cer ajutorul Lui.
Și nu Te-au pus pe Tine înaintea lor.
Nu au luat în minte – zice – a Ta purtare de grijă.
15 Și Tu, Doamne Dumnezeul meu, ești îndurat și milostiv, îndelung-răbdător și mult milostiv și adevărat.
16 Caută spre mine, și mă miluiește!
Fiindcă ești izvor al iubirii de oameni și al îndurării, și izvorăști apele milei, și adevărul este lîngă Tine și judeci pe cei ce trăiesc cu răutate - împărtășește-mă de picăturile bunătății Tale și mai înalt decît vrăjmașii arată-mă.
Dă tăria Ta slugii Tale și mîntuiește pe fiul slujnicei Tale!
Că eu sînt rob al Tău și fiu al slujnicei Tale - în loc de: De demult, de la strămoși, sînt sub stăpînirea Ta; pentru aceea, cer mîntuirea ca un rob de la stăpîn.
17 Fă cu mine semn spre bine!
Din semne, unele sînt de pedeapsă, precum la Egipteni, iar altele de mîntuire, precum la Evrei. De aceea a făcut și Proorocul osebirea, și nu așa prost a cerut semn, ci semn bun, în loc de: Fă-mi semn care îmi aduce mîntuirea și, prin facerea de minune, îmi neguțătorește dobînda bunătăților. Zice încă și de ce se roagă să i se dea semnul acesta:
Și să vadă cei ce mă urăsc, și să se rușineze, că Tu, Doamne, mi-ai ajutat mie și m-ai mîngîiat.
Pentru că, văzînd purtarea de grijă către mine, vrăjmașii se vor umple de rușine și se vor face de ocară la toți. „Însă Dumnezeu cel din Dumnezeu chiar a dăruit semn bun neamurilor: Crucea, prin care l-a surpat pe vrăjmașul cel de obște și a înfipt semn de biruință împotriva dracilor și a patimilor. Amin.”
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 12:08:58
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 86

TÎLCUIREA PSALMULUI 86


Fiilor lui Core. Psalmul cîntării.

Și Psalmul acesta mai-nainte vestește mîntuirea neamurilor și mai-nainte grăiește petrecerea cea cu bună-credință pe care a învățat-o Stăpînul Hristos după ce S-a făcut om.
Temeliile Lui - în munții cei sfinți.
„Temelii” ale bunei-credințe sînt dumnezeieștile învățături și porunci, iar „munți sfinți” peste care s-au înfipt temeliile acestea sînt Apostolii Mîntuitorului nostru. Că pentru aceștia a zis Fericitul Pavel: „... zidiți fiind pe temelia Apostolilor și a Proorocilor, piatra din capul unghiului fiind Însuși Iisus Hristos”; și iarăși: „... Petru, și Iacov și Ioan, cei ce par că sînt stîlpi.” Și Domnul - lui Petru, după acea adevărată și dumnezeiască mărturisire: „Tu ești Petru, și pe piatra aceasta voi zidi Biserica Mea, și porțile iadului nu o vor birui pe dînsa”; și iarăși: „Voi sînteți lumina lumii: nu poate cetatea să se ascundă, deasupra muntelui stînd.” Deci pe acești munți sfinți a înfipt Stăpînul Hristos temeliile bunei-credințe.
2 Iubește Domnul porțile Sionului mai mult decît toate sălașele lui Iacov.
Iar care este Sionul acesta, să ne tîlcuiască dumnezeiescul Pavel: „V-ațiapropiat la muntele Sionului și la cetatea Dumnezeului celui viu, la Ierusalimul cel ceresc și la zecile de mii ale Îngerilor, la praznicul și la Biserica celor întîi-născuți, ce sînt scriși în ceruri.” Și iarăși: „Iar Ierusalimul cel de sus slobod este, care este maica noastră.” Și întru Epistola către Evrei, vorbind pentru Patriarhul Avraam, le-a adăugat și pe acestea: „... aștepta cetatea ce avea temeiuri ale cărora meșter și ziditor este Dumnezeu.” Și iarăși, pentru ceilalți Sfinți: „Cei ce ziceau unele ca acestea arată că patria o caută.” Și, dacă ar fi pomenit cetatea dintru care au ieșit, ar fi avut vreme iarăși să se întoarcă, dar acum o poftesc pe cea mai bună, adică pe cea cerească. Deci ne învățăm că este o cetate cerească, ce se numește Ierusalim, care nu are turnuri și ogrăzi și care nu e strălucită cu strălucire de pietre scumpe, ci este luminată cu cetele Sfinților și înfrumusețată cu petrecere îngerească. Nu ar fi greșit cineva de ar fi numit „porți” ale cetății acesteia bisericile de pe pămînt, că prin ele este cu putință a intra într-însa: că, pedepsindu-ne și mai-nainte iscusindu-ne, întru biserici deprindem petrecerea cetății cerești. Porțile acestea a zis cuvîntul cel proorocesc că sînt prea-iubite Dumnezeului tuturor și mai cinstite decît lăcașurile iudeești.
3 Prea-slăvite s-au grăit pentru tine, cetatea lui Dumnezeu.
Minunate și prea-slăvite sînt proorociile pentru tine, și covîrșesc toată omeneasca așteptare. Și cum că cele zise nu se potrivesc nicidecum Sionului acestuia de jos, mărturisesc cele adăugate:
4 Aduce-mi-voi aminte de Raav, și de Babilon și de cei ce mă cunosc pe mine.
Și, iată, cei de altă seminție, și Tirul și norodul Etiopilor, aceștia s-au născut acolo.
Zice: Acestea s-au grăit pentru tine – o, dumnezeiască cetate! – pentru ca cei ce de demult trăiau întru păgînătate și erau ținuți de întunericul necunoștinței să se învrednicească de sălășluirea întru tine și să se împărtășească de petrecerea ta. Și a pomenit neamurile cele mai sus zise ca pe niște prea-nelegiuite care erau încoronate cu stăpînirea păgînătății, ca prin acestea să-i arate și pe ceilalți. Că Raav era Hananiancă și curvă, Babilonul - împărăție fierească și păgînă, iar cei de altă seminție, adică Filistenii, am arătat mai înainte cine erau. Iar a Tirului păgînătate, și neastîmpărare, și rea-credință și nelegiuire, le-a povestit Proorocul Iezechil. Iar cuvîntul cel proorocesc i-a numit „norod al Etiopilor” nu numai pe inșiși Etiopi, ale cărora suflete au urmat vopseala trupurilor, ci și pe toți cei negri cu sufletul. Pentru că și în Cîntarea Cîntărilormireasa strigă: „Neagră sînt, și frumoasă – o, fiice ale Ierusalimului!” Neagră - că sînt amăgită și întinată cu jertfele de dobitoace necuvîntătoare; iar frumoasă - căci aștept pe Stăpînul din ceruri să vină pentru a mea mîntuire. Și a arătat deodată și întunericul păgînătății, și frumusețea dăruită ei de Dumnezeu.
Deci neamurile acestea n-au intrat niciodată în Ierusalim în vremea Iudeilor, nici n-au iubit petrecerea după Legea cea Veche, iar după înomenirea Mîntuitorului nostru locuiesc în Ierusalimul acesta, umplu bisericile de prin lume, se mută în Sionul cel de sus și dobîndesc acea fericită petrecere. „Că din care neamuri nu au crezut Mîntuitorului, și care dintru acestea nu aleargă la Ierusalimul acesta de jos, ca să se închine prea-vestitelor și cinstitelor locuri, întru care Dumnezeu cel din Dumnezeu, pentru iubirea de oameni, nu numai că S-a întrupat, ci și cu picioarele a umblat. Deci prin cele de aici înainte a zis că acestea bine se află”:
5 Maică, Sionului va zice omul,
Și tot omul va numi Sionul „mamă”. Așa zice și Fericitul Pavel: „Iar Ierusalimul cel de sus slobod este, care este maica noastră a tuturor.”
și Om S-a născut întru dînsul,
Cu acest „va zice omul” a împreunat și stihul acesta, că cel ce numește Sionul „maică” va mărturisi și nașterea Omului ce S-a născut întru dînsul. Și, ca să nu-L socotească cineva doar om pe Acesta, a adăugat:
și Însuși Cel Preaînalt l-a întemeiat pe dînsul.
Că Omul acesta Care întru dînsul S-a născut este și Făcător, și Ziditor, și Preaînalt și Dumnezeu.
6 Domnul va povesti întru cartea noroadelor și a boierilor acestora ce au fost întru dînsul.
Iar Simmah, așa: „Domnul va număra, scriind noroade. Acesta S-a născut acolo.” Pentru că Cel ce a învrednicit de cartea Lui[COLOR=#800080][1][/COLOR]noroadele care petreceau în Sion S-a născut după omenie[COLOR=#800080][2][/COLOR]întru dînsul, Domn fiind și Dumnezeu. Această numărare încă și Domnul nostru a învățat-o, zicînd către Sfinții Apostoli: „Iar ai voștri și perii capului sînt numărați.” Încă și scrierea aceasta a arătat-o ucenicilor Săi, zicînd: „Nu vă bucurați că dracii se supun vouă, ci că numele voastre s-au scris în ceruri.”
7 Că lăcașul tuturor celor ce se veselesc este la Tine.
Pentru că petrecerea cea din ceruri, care este despărțită de toată mîhniciunea, are veselia cea lămurită și curată și bucuria. Și întru aceasta ucenicii bunei-credințe nu vor nemernici[COLOR=#800080][3][/COLOR], ci în veac vor locui.




[COLOR=#800080][1][/COLOR]Cartea Vieții

[COLOR=#800080][2][/COLOR]firea cea omenească

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Nu vor pribegi.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 12:10:05
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 87

TÎLCUIREA PSALMULUI 87


Cîntarea Psalmului fiilor lui Core. Întru sfîrșit, pentru maelet, ca să răspundă. Al priceperii lui Eman Israiliteanul.

Iar Simmah, în loc de: „pentru maelet”, a zis: „prin ceată”; iar Achila: „peste ceată”. Încă și Eman era începător al oarecăreia cete a celor ce cîntau și Îl lăudau pe Dumnezeu. Iar „răspunsul” însemnează rînduielile cetelor ce răspundeau împotrivă.
Deci proorocia mai-nainte vestește primejdiile Iudeilor și robia din Babilon. Totodată, ne învață încă și chinuirile ce i s-au întîmplat întregii firi omenești după păcat. Și proorocia Psalmului s-a închipuit întru rugăciune, care și de Iudei, și de toți de obște se aduce iubitorului de oameni Dumnezeu. Și rugăciunea se potrivește celor bine-credincioși.
Doamne Dumnezeul mîntuirii mele, ziua am strigat și noaptea înaintea Ta.
2 Să intre înaintea Ta rugăciunea mea.
Pe Tine, Stăpîne, Te știu Domn al mîntuirii mele. Pentru aceasta, noaptea și ziua Te rog să primești a mea rugăciune. Că aceasta o zice prin cele de aici înainte:
Pleacă urechea Ta spre ruga mea,
Iar mai departe zice și pentru care pricină se roagă:
3 că s-a umplut de rele sufletul meu și viața mea de iad s-a apropiat!
Văzînd mulțimea relelor ce împrejur mă îmbulzesc, Te rog: Gonește-le și împinge-le în laturi, că sînt lîngă moartea însăși și am trebuință de al Tău ajutor, de care golit fiind, m-am făcut rob păcatului. Că aceasta o zice:
4 Asemănatu-m-am cu cei ce se pogoară în groapă,
Întru nescăpate primejdii am căzut, și nici o izbăvire nu aflu, ci sînt asemenea celor ce cad în groapă și nu pot ieși.
făcutu-m-am ca un om neajutorat,
De toată Pronia și purtarea de grijă m-am golit.
5întru cei morți slobod.
Și, nepătimind încă sfîrșitul, nici sub robia morții făcîndu-mă supus, mă număr pe sine-mi întru cei morți.
Ca răniții ce dorm în mormînt, de care nu Ți-ai mai adus aminte și de la mîna Ta s-au lepădat.
Cu graiul „făcutu-m-am”, s-au împreunat și acestea, adică: Făcutu-m-am ca un om neajutorat, între cei morți slobod, și, încă nefiind supus sub robia morții, sînt ca un rănit ce e străpuns în război și se dă îngropării. Că așa a zis acest stih Simmah: „Ca cei pătrunși și străpunși care zac în mormînt, pe care nu-i vei mai pomeni, care s-au tăiat și s-au curmat de la mîna Ta.” Că zice: Aceia s-au tăiat de la a Ta purtare de grijă, iar pe mine mă va întîmpina ajutorul Tău, ca să nu cad și eu întru aceeași groapă.
6 Pusu-m-au în groapa cea mai dedesubt, întru cele întunecate și în umbra morții.
Graiurile acestea se potrivesc și celor ce erau siliți a petrece în Babilon, dar și întregii firi omenești: că și aceia, robind la oameni răi, trăiau viață chinuită, dar și oamenii toți au căzut după păcat în primejdii de tot felul. Că, după călcarea poruncii, au urmat: moartea, plînsul, lacrimile, bocetele, tînguirile, văduvele, sărmanele, săracele, relele-norociri și celelalte nenumărate și greu de povestit care aduc întuneric asupra celor vii. Vedeți ce mare rău este neascultarea, încît nu numai că Dumnezeu S-a depărtat de la noi, ci și cu atîtea rele sîntem împresurați!
7 Peste mine s-a întărit mînia Ta, și toate valurile Tale le-ai adus peste mine.
Iar Simmah, așa: „Asupra mea a căzut mînia Ta, și cu viforele Tale m-ai necăjit.” Zice: Tu stărui pedepsindu-mă, aducînd asupră-mi năvăliri de tot felul de primejdii - din metafora celor ce se îneacă cu corabia și primesc multe năpădiri de valuri și izbiri de vînturi.
8 Depărtat-ai pe cunoscuții mei de la mine.
Zice: Pustiu sînt de prieteni și de rudenii. Pentru că cei robiți în Babilon, primind jugul robiei, risipiți fiind și lipsiți de împreunarea prietenilor și a rudeniilor, nu aveau mîngîierea cea de aici. La fel, nici omenirea, care trăia întru păgînătate, nu dobîndea purtarea de grijă de la Îngeri.[COLOR=#800080][1][/COLOR]
Pusu-m-au urîciune loru-și.
Adică vrăjmașii.
Datu-m-am și n-am ieșit.
Nu aflu nici o izbăvire de relele ce sînt puse asupră-mi.
9 Ochii mei au slăbit de sărăcie.
Iar Simmah, așa: „Ochiul meu a curs din ticăloșie”, că întru lacrimi am cheltuit de tot ochii mei, de chinuire fiind silit a plînge.
Strigat-am către Tine, Doamne, toată ziua întins-am către Tine mîinile mele.
Deci: Dă-mi o cale a izbăvirii de cele grele, adică pe a Ta purtare de grijă – o Stăpîne! - că, întinzîndu-mi mîinile, Te rog pe Tine pururea. Iar forma aceasta de cuvînt arată amara chinuire a sufletului, pentru că, fiind silit de trebuință, cineva se roagă mai cu sîrguință celui ce poate a-i da cererea.
10 Au doară morților vei face minuni, sau doctorii îi vor învia, și se vor mărturisi Ție?
Zice: Mie, celui ce încă sînt viu, arată-mi facerea Ta de minuni! Că, dacă voi muri, nu le voi vedea pe acestea, neaflîndu-se doctor care să poată izbăvi de moarte. Căci care doctorie are puterea aceasta?
11 Au doară va povesti cineva în mormînt mila Ta, și adevărul Tău întru pierzare?
Adică: Nimeni nu va povesti, nici se va mărturisi Ție după ducerea de aici.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Neamurile adică, înainte de întruparea Mîntuitorului Hristos.


__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 12:10:54
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 87 (2)

12 Au cunoaște-se-vor întru întuneric minunile Tale, și dreptatea Ta în pămînt uitat?
Zice: Au doară este cu putință ca morții - care s-au risipit, și s-au prefăcut în praf, și petrec în mormîntul morții și s-au dat uitării - să simtă a Ta iubire de oameni și să se facă privitori ai minunilor Tale?
13 Și eu către Tine, Doamne, am strigat, și dimineața rugăciunea mea Te va întîmpina.
Iar Simmah, așa: „Iar tînguirea mea este către Tine, Doamne, și în dimineți Te va întîmpina rugăciunea mea.” Că, dorind să mă izbăvesc de relele ce zac asupră-mi, mă tînguiesc chinuindu-mă și dimineața o întîmpin cu rugăciunea.
14 Pentru ce, Doamne, lepezi sufletul meu și întorci fața Ta de la mine?
Deci, pentru ce mă gonești oare, Stăpîne, și nu mă împărtășești de a Ta milostivire?
15 Sărac sînt eu și întru osteneli din tinerețile mele;
Tinerețea lui Israil este ieșirea din Egipt, iar a tuturor oamenilor: viața de după călcarea poruncii, afară din Rai. Că și aceștia, și aceia, în tot acest răstimp au petrecut ticăloșindu-se.
și, înălțîndu-mă, m-am smerit și m-am nedumerit.
Că, după acea strălucire, și Iudeii au căzut în robie, și firea oamenilor - făcută după chipul cel dumnezeiesc și învrednicindu-se de viața din Rai, dar mai mari vrednicii dorind - a căzut și din cele dăruite.
16 Peste mine au trecut mîniile Tale, înfricoșările Tale m-au tulburat.
17 Înconjuratu-m-au ca apa,
Zice: Toată urgia ai pornit-o asupra mea, și m-ai tulburat cu prea-înfricoșate pedepse și întru acestea m-ai cufundat ca întru niște ape.
toată ziua m-au cuprins împreună.
De acestea mă cotropesc în fiecare zi.
18 Depărtat-ai de la mine pe prietenul, și pe vecinul și pe cunoscuții mei din ticăloșie.
Și, luptîndu-mă cu atîtea primejdii, nu am nici mîngîierea de la prieteni, pentru ticăloșia robiei făcîndu-mă pustiu de împreunarea acestora. Și acestea se potriveau a le zice nu numai Iudeilor și tuturor oamenilor, mai-nainte de arătarea Mîntuitorului, ci rugăciunea le este cuviincioasă și potrivită și acum celor ce pătimesc cele asemenea. Căci „cîte mai-nainte s-au scris - după dumnezeiescul Apostol - spre învățătura noastră s-au scris, ca, prin răbdare și prin mîngîierea Scripturilor, să avem nădejde.”
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 12:11:45
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 88

TÎLCUIREA PSALMULUI 88
Al priceperii lui Etam Israiliteanul.
Fericitul David - văzînd pe mincinoșii dumnezei cinstiți cu biserici, și numai pe singur Chivotul adevăratului Dumnezeu necinstit petrecînd - s-a făgăduit să zidească dumnezeiasca Biserică. Primind această socoteală a lui, Dumnezeu îi răsplătește făgăduindu-i că din coapsele lui Își va găti Lui-Și cuvîntătoare Biserică, și prin Aceasta va lucra mîntuirea tuturor oamenilor și Îi va dărui împărăția fără sfîrșit. Și aceste făgăduințe le-a făcut prin Proorocul Natan, cum ne învață arătat Istoria Paralipomenilor. Și încă întru a doua Carte a ÎmpărațilorNatan a zis către David: „Și-ți va vesti ție Domnul cînd Își va zidi Lui-Și casa.” Pomenește de acestea încă și istoria Faptelor, că Fericitul Petru, făcînd cuvînt de învățătură între Iudei, lîngă altele multe, a spus și acestea: „Că - Prooroc fiind, și știind că Dumnezeu S-a jurat lui cu jurămînt că din rodul coapselor lui va ridica pe Hristos după trup, și mai-nainte văzînd că Îl va pune pe scaunul lui - David a grăit pentru învierea Lui, că «nu se va lăsa în iad sufletul Lui, nici trupul Lui nu va vedea stricăciune»”, al Celui ce este fără de păcat. Și nu este cineva între oameni fără de păcat, fără numai Iisus Hristos, Dumnezeu-Cuvîntul, Cel ce din David S-a întrupat. Și către Patriarhul Avraam a făcut aceste făgăduințe, că a zis către dînsul: „Întru sămînța ta se vor blagoslovi toate neamurile pămîntului.” Și, tîlcuind acest grai, dumnezeiescul Pavel a zis așa: „Și lui Avraam s-au zis făgăduințele, și sămînței lui. Nu zice «întru sămînțe», ca pentru multe, ci ca pentru unul: «întru sămînța», care este Hristos.”
Privind către aceste făgăduințe, și văzîndu-se robiți, și siliți a locui în țară străină, și cetatea lor împărătească pustie, iar împărăția stinsă, strănepoții acestora aduc aminte Dumnezeului tuturor făgăduințele. Și uneori îl aduc în mijloc pe Patriarhul Avraam, și pe fiul aceluia, și pe nepotul, amintindu-I lui Dumnezeu tocmelile și făgăduințele; iar alteori - pe Fericitul David și făgăduințele făcute către dînsul. Tot așa, Fericiții Mucenici Anania, Azaria și Misail, rugîndu-se lui Dumnezeu în cuptor, au făcut pomenire de Avraam, și de Isaac și de Israil. Deci proorocescul dar mai-nainte a scris Psalmul acesta tot spre folosul acelora, învățîndu-i cum se cuvine să-L îmblînzească pe Dumnezeu și să cîștige iubirea Lui de oameni. Pentru aceasta s-a și scris deasupra: „al priceperii”, că de aceasta este trebuință cu covîrșire celor ce, jeluindu-se, se învață să nu zică nimic neglăsuit și nepotrivit, ci să aștepte dumnezeiasca milă. Iar lui Etam i se încredințase și lui ceată de cîntăreți în Biserică, care Îl lăuda pe Dumnezeu. Că Psalmul nu este al lui Etam, după cum au spus oarecari, ci el era mai mare peste ceata cîntăreților, așa cum am zis, și l-a luat de la prea-dumnezeiescul David să-l cînte împreună cu ceilalți.
Milele Tale, Doamne, în veac le voi cînta, în neam și în neam voi vesti adevărul Tău în gura mea.
Cerînd dumnezeiasca milă, ei laudă mila și, dorind să vadă adevărul făgăduințelor făcute lui David, se făgăduiesc că vor învăța fiecare neam[COLOR=#800080][1][/COLOR].
2 Că ai zis că în veac mila se va zidi, și în ceruri se va găti adevărul Tău.
Acesta e cuvîntul lui Dumnezeu rostit către David, că va păzi în veac mila seminției lui. Deci făgăduința aceasta o pomenesc, zicînd: Tu ai zis că vei crește, și nu vei micșora mila. Pentru că pe acest „se va zidi” l-a pus în loc de: „se va crește și va lua adăugire”. Iar Simmah a zis: „Se va întemeia.” Te-ai făgăduit – zice – să întărești cu lucrul adevărul cuvintelor.
3 Pus-am așezămînt celor aleși ai Mei,
Acestea s-au zis de către fața lui Dumnezeu și Tatălui, împreună cu cele de aici înainte:
juratu-m-am lui David, robului meu:
4 Pînă în veac voi găti sămînța ta, și voi zidi în neam și în neam scaunul tău.
Cu acel grai, „ai zis”[COLOR=#800080][2][/COLOR], s-au împreunat și acestea, adică: „pus-am așezămînt celor aleși ai Mei”. Iar „aleși” numește pe Avraam, pe Isaac și pe Israil. Și, pe lîngă aceștia, a zis că S-a jurat și lui David că-i va păzi sămînța nepieritoare și că scaunul lui va înflori întru tot neamul.
Așa, povestind făgăduințele lui Dumnezeu, și nevăzînd împlinirea lucrurilor, totuși primejdia nu-i face să zică nimic nepotrivit și de îngreuiere, ci cu laude cinstesc pe Ocîrmuitorul tuturor:
5 Mărturisi-vor cerurile minunile Tale, Doamne, și adevărul Tău întru adunarea Sfinților.
Iar Teodotion: „și credința Ta întru adunarea Sfinților”, în loc de: Toți cei ce au nădejde întru Tine vor păzi credința Ta. Că se cade ca Tu să fi lăudat de toți, iar mai vîrtos de cei ce locuiesc în ceruri, și privesc mai cu de-amănuntul minunile Tale și știu adeverirea făgăduințelor. De adunarea aceasta cerească face pomenire și Fericitul Pavel, zicînd: „V-ați apropiat la muntele Sion, la cetatea lui Dumnezeu, la Ierusalimul cel ceresc și la Biserica celor întîi-născuți scriși în ceruri.”
6 Că cine în nori se va potivi cu Domnul, și cine se va asemăna Domnului întru fiii lui Dumnezeu?
Iar Simmah, așa: „Că cine în văzduh se va face deopotrivă cu Domnul și se va întocmi cu Domnul întru fiii dumnezeilor?” „Fii ai lui Dumnezeu” îi numește pe dumnezei, ca „fiii oamenilor” pe oameni. Și le zice „dumnezei” nu pentru că ar fi cu adevărat, ci ca pe unii ce sînt socotiți astfel de către necredincioși. Deci zice: Ești mai înalt decît cei cerești și cu nepotrivire mai presus decît toți, și nimeni din cei ce sînt nu va putea să se alăture Ție,

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Adică leat, generație.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Din stihul al doilea.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 12:13:03
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 88 (2)

că se vădește minciuna celor făcuți dumnezei de către oameni, iar puterea Ta este totdeauna statornică și nepieritoare. Asemenea cuvinte a folosit și în altă parte, zicînd: „Și Domnul nostru – peste toți dumnezeii.” Iar Proorocii fac această alăturare nu neștiind covîrșirea deosebirii, ci aducînd învățătură măsurată cu neputința necredincioșilor.
7 Dumnezeu, Cel ce Se proslăvește în sfatul Sfinților, mare și înfricoșat este peste toți cei de prin prejurul Lui.
Fiindcă i-a pomenit pe cei ce nu sînt dumnezei, adevăratul Dumnezeu nefiind știut și cunoscut de păgîni, după cuviință i-a adus în mijloc pe Sfinți, de care Se laudă Dumnezeu, cărora le este și înfricoșat, ca cei ce se învecinează (adică sînt aproape) cu Dînsul și cunosc negrăita Lui putere. Iar „sfat al Sfinților” a numit aici adunarea Sfinților.
8 Doamne Dumnezeul Puterilor, cine este asemenea Ție? Puternic ești, Doamne, și adevărul Tău - împrejurul Tău.
Adeseori pomenesc de adevăr, dorind să vadă nemințirea făgăduințelor, și zic către Dînsul: O Stăpîne! – cine din cei ce sînt poate să se potrivească cu Tine? Ești Domn și Dumnezeu al Puterilor, așadar ai putere împreună-alergătoare cu voirea, toate fiind la Tine adevărate și întemeiate. Apoi, povestesc și semnele puterii Lui:
9 Tu stăpînești puterea mării, și pornirea valurilor ei Tu o potolești.
10 Tu ai smerit ca pe un rănit pe cel mîndru, întru brațul puterii Tale ai risipit pe vrăjmașii Tăi.
Tu – zice – ești al tuturor Ziditor și Stăpîn, și lesne-Ți este Ție să ridici și să tulburi marea, și liniștită să o faci. Și, pomenind marea, le pomenește și pe cele ce s-au făcut întru dînsa: că „trufaș” îl numește pe Faraon, și „vrăjmași” pe Egipteni, pe care i-a înecat în mare, și a mîntuit norodul Său. Totodată, mai-nainte grăiește și pieirea trufiei dracilor: că și pe aceștia, împreună cu oastea lor cea rea, îi pierde întru Preasfîntul Botez, precum acolo prin Moisi, așa aici prin preot.
11 Ale Tale sînt cerurile și al Tău este pămîntul, lumea și plinirea ei Tu o ai întemeiat.
Tu ești Făcător și Ziditor nu numai al mării, ci și al pămîntului tot și al celor ce sînt mai presus de ceruri, că al Tău lucru este nu numai cerul văzut, ci și cel mai înalt și mai presus decît acesta.
12 Miazănoaptea și marea Tu o ai zidit.
Iar Teodotion, așa: „Tu ai zidit crivățul și austrul.” Iar pe austru îl numește „mare” fiindcă el tulbură mai mult albia și fundul ei. Și zice: Vînturile și înseși porțile lumii ale Tale zidiri sînt. Și nu așa prost a pomenit aceste două părți, că în partea despre miazăzi a Ierusalimului sînt Egiptenii, iar în cea despre crivăț Asirienii; și, de vreme ce le dăruise lor slobozenia surpînd semeția acelora, zic acum: Lesne-Ți este Ție a pierde și pe Babilonieni ca pe aceia. Care lucru făcîndu-se,
Taborul și Ermonul întru numele Tău se vor bucura.
Și prin ei a arătat tot pămîntul făgăduinței, căci aceștia sînt munții acelui pămînt. Iar acest grai: „se vor bucura”, Achila l-a zis: „vor lăuda”, iar Simmah: „vor binecuvînta”. Însă nu a zis că vor face acest lucru munții, ci oamenii ce locuiesc în munții aceștia sau pe lîngă ei.
13 Brațul Tău este cu putere,
Osebirea Ta este ca să le lucrezi pe toate cu putere. Pentru că „brațul” însemnează lucrarea, iar „puterea” - vîrtutea. Că și Achila, în loc de: „putere”, a pus: „vîrtute”.
să se întărească mîna Ta, înalță-se dreapta Ta!
Iar Simmah, așa: „Nebiruită este mîna Ta, înaltă este dreapta Ta.” De multe ori am zis că prin „mînă” arată lucrarea, iar prin „dreaptă” – lucrarea cea bună. Deci le-a pomenit pe amîndouă, avînd trebuință de îndoită lucrare: pentru că doresc să-i vadă surpați pe războinici și să dobîndească mîntuirea, și de aceea numesc mîna: „nebiruită”, și dreapta: „înaltă”, ca pe ceea ce poate să-i muncească pe aceia, iar pe aceștia să-i slobozească. Și arată aceasta și prin cele adăugate:
14 Dreptatea și judecata sînt gătirea scaunului Tău, mila și adevărul vor merge înaintea feței Tale.
Că, cerînd să judece Dumnezeu între dînșii și Babilonieni, se roagă să scoată dreaptă hotărîre asupra acelora, iar lor să le dăruiască mila, arătînd astfel adevărul făgăduinței. Pentru aceasta a zis că scaunul Lui de judecată se împodobește cu dreptatea și cu judecata. Iar mila și adevărul călătoresc înaintea lui Dumnezeu fiindcă făgăduința s-a făcut cu multe neamuri mai-nainte.
15 Fericit este norodul care știe strigarea.
„Strigare”, precum de multe ori am zis, este glas al celor ce au biruit. Deci, de vreme ce se făcuseră robiți, îi fericesc pe biruitori. Însă cuvîntul mai-nainte vestește și norodul ce în tot pămîntul și marea aduce lui Dumnezeu tainica strigare și cîntă lauda de biruință. Și cu această înțelegere împreună-glăsuiesc și cele adăugate:
Doamne, întru lumina feței Tale vor merge,
16și întru numele Tău se vor bucura toată ziua și întru dreptatea Ta se vor înălța.
Strigă și cîntă asupra vrăjmașilor cîntare de biruință, și Ție, Făcătorului de biruință, Îți aduc lauda de biruință cei ce se strălucesc cu arătarea Ta, și primesc de la Tine lumina prin baia nașterii de a doua oară, și dobîndesc totdeauna veselie, și isprăvesc dreptatea cea legiuită și de aici se fac înalți și străluciți.
17 Că lauda puterii lor Tu ești,
Zice: Se fălesc pentru puterea Ta, că de la Tine au primit-o pe aceasta.
și întru dreptatea Ta se va înălța cornul nostru.
Încă și noi – zice – avem nădejdea aceasta și așteptăm al Tău ajutor, prin acesta înălțîndu-ne deasupra vrăjmașilor. Căci „corn” a numit tăria și stăpînirea, din metafora dobitoacelor într-armate cu coarne, care le folosesc pe acestea împotriva celor ce vin asupră-le.
18 Că a Domnului este sprijinirea și a Sfîntului lui Israil, Împăratul nostru.
Și cu această nădejde ne vom hrăni, pe Tine avîndu-Te Împărat și sub a Ta purtare de grijă fiind.
19 Atunci ai grăit în vedenie fiilor Tăi
Iar Simmah, așa: „Atunci ai grăit prin vedenie fiilor Tăi.” Și zice: Știm făgăduințele Tale făcute prin Prooroci - că de aceștia a zis că privesc și văd[COLOR=#800080][1][/COLOR].
și ai zis: Pus-am ajutor întru cel tare, înălțat-am pe cel ales din norodul Meu.
20 Aflat-am pe David robul Meu, cu untdelemnul sfînt al Meu l-am uns pe dînsul.
Zice: Mărturisindu-l slugă a Ta și aflîndu-l puternic întru isprăvile faptei bune, Tu l-ai învrednicit pe David de al Tău ajutor, și l-ai ales, și l-ai uns și l-ai hirotonisit împărat.
21 Pentru că mîna Mea va ajuta lui și brațui Meu îl va întări pe dînsul,
Și ai zis că îi vei da lui tărie și îl vei împărtăși de purtarea Ta de grijă.
22 nu va folosi vrăjmașul întru dînsul, și fiul fărădelegii nu va adăuga a-i face lui rău.
Și Te-ai făgăduit că vei arăta deșarte năpădirile vrăjmașilor lui, și că-l vei înălța deasupra celor ce se ispitesc a-l vătăma.
23 Și voi tăia de la fața lui pe vrăjmașii lui, și pe cei ce îl urăsc pe dînsul îi voi înfrînge.
24 Și adevărul Meu și mila Mea - cu dînsul, și întru numele Meu se va înălța cornul lui.
Și Te-ai făgăduit că vei pierde pe vrăjmașii lui, și că-i vei dărui lui a Ta iubire de oameni întemeiată și că îl vei face strălucit și vestit.
25 Și voi pune în mare mîna lui, și în rîuri dreapta lui.
Și îi voi da lui – zice - stăpînirea mării și a uscatului. Pentru că prin „rîuri” a arătat uscatul.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Insuflați de darul Preasfîntului Duh, ei văd cele ce au fost, sînt și vor fi.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 09:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 02:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 12.12.2011 00:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 19.02.2009 00:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 09:23:23