![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
26 El pe Mine Mă va chema: Tatăl Meu ești Tu, Dumnezeul Meu și sprijinitorul mîntuirii Mele.
Tată - ca purtător de grijă adică, iar Dumnezeu - ca Ziditor. De aici, proorocia cuvîntului face mutare: că, după ce a zis de David și de cele făcute de David, s-a mutat către altă față, graiurile acestea potrivindu-se mai mult lui Hristos, cînd zicea: „Părinte, de este cu putință, treacă de la Mine paharul acesta!”, și cînd zicea El iarăși Apostolilor: „Mă duc către Tatăl Meu și Dumnezeul Meu și al vostru.” 27 Și Eu întîi-născut voi pune pe El, înalt mai mult decît împărații pămîntului. Iar acestea nu au dobîndit împlinire nici în vremea lui David, nici întru a mult-vestitului Solomon. Că nici Solomon, nici David n-a stăpînit marea, nici „întîi-născut al lui Dumnezeu” nu s-a numit, nici nu a luat stăpînirea tuturor împăraților. Că așa a tălmăcit și Achila: „înalt înaintea împăraților pămîntului”, și Simmah: „prea-deasupra tuturor împăraților pămîntului”. Iar dacă nici lui David, nici lui Solomon nu i se potrivesc graiurile acestea, și făgăduința lui Dumnezeu este nemincinoasă, atunci sînt orbi Iudeii, că nu voiesc să se închine Celui ce S-a născut după trup din David, Care are și stăpînirea pămîntului, și a mării, și este mai înalt decît toți împărații, pe unii avîndu-i închinători de voie, iar celor ce îndrăznesc a-I grăi împotrivă vădindu-le neputința: căci, chiar de ar întrebuința nenumărate măiestrii, tot nu pot birui legile puse de Dînsul. Iar „întîi-născut” Îl numește pe Dînsul și Fericitul Pavel: „Ca să fie El întîi-născut între mulți frați, întîi-născut din morți și întîi-născut mai-nainte de toată zidirea.” Încă și Însuși Stăpînul a zis Mariei după Înviere: „Mergînd, spune fraților Mei că merg către Tatăl Meu și Tatăl vostru, și Dumnezeul Meu și Dumnezeul vostru.” Că - precum este Unul-născut ca Dumnezeu, că singur din Tatăl S-a născut; și întîi-născut, ca om, căci, ca om, are frați pe cei credincioși – așa, ca Dumnezeu, Îl numește pe Dumnezeu „Tată al Său”, iar ca om Îl numește „Dumnezeu al Său”. Sau, și într-alt fel: precum, ca Dumnezeu, este Unul-născut - că singur din Tatăl S-a născut mai-nainte de toți vecii, fără de curgere, fără de mijlocire, ca o înțelepciune, și putere și Cuvînt enipostatic[COLOR=#800080][1][/COLOR]- tot așa, pentru multa iubire de oameni, S-a întrupat întîi-născut și din Fecioară, precum știe doar El. Că din veac nu s-a auzit că vreo fecioară, născînd, a rămas fecioară, fără numai Preasfînta Maria, încăpîndu-L și născîndu-L pe Cel neîncăput. Și e întîi-născut între cei morți, căci, cînd a primit pentru noi moarte de bună voie, El singur S-a pogorît întru cele mai de jos părți ale pămîntului, ca să învie pe Sfinții cei adormiți din veac. Deci la Dînsul a primit sfîrșit proorocia, și mărturisesc acest lucru și cele adăugate: 28 În veac voi păzi Lui mila Mea, și așezămîntul Meu credinciosului. Iar „așezămîntul” este acela pe care l-a așezat Dumnezeu-Tatăl cu părinții lor, cînd le-a făgăduit că va ridica din sămînța lor pe Domnul, după cum am zis. 29 Și voi pune în veacul veacului sămînța Lui, și scaunul Lui ca zilele cerului. „Sămînță a Lui” sînt ucenicii darului și împărăția pe care El a dăruit-o lor, pentru care Însuși Domnul a zis către cei ce au crezut întru Dînsul: „Veniți, blagosloviții Părintelui Meu, moșteniți împărăția cea gătită vouă de la întemeierea lumii!” Deci să arate Iudeii că scaunul cel împărătesc al lui David, pe care Dumnezeu S-a făgăduit că îl va păzi în veac, a ajuns și a ținut pînă în ziua de astăzi! Să arate încă și sămînța aceluia împodobită cu împărăția! Iar dacă nu pot să dovedească nici una dintre acestea, mai ales că sînt foarte fără de rușine, atunci lipsește din două una: ori să numească mincinoasă făgăduința lui Dumnezeu, ori să primească mărturia lucrurilor, mărturisind adevărată făgăduința: pentru că Hristos, Cel ce a răsărit din David după trup, a șezut de-a dreapta măririi întru cele înalte, făcîndu-Se cu atît mai bun decît Îngerii, cu cît a moștenit nume mai deosebit și mai înalt decît dînșii. Căci căruia din Îngeri i-a zis Dumnezeu-Tatăl vreodată: „Fiul Meu ești Tu, Eu astăzi Te-am născut”? Pentru aceasta a zis și Fericitul David: „Șezi de-a dreapta Mea, pînă ce voi pune pe vrăjmașii Tăi așternut picioarelor Tale.” Deci Stăpînul Hristos, sămînța lui David, a rămas în veac, și scaunul Lui are rămînerea de-a pururea. Așa a proorocit și Fericitul Isaia: căci - după ce a zis: „Prunc S-a născut nouă, Fiul, și S-a dat nouă, a Cărui stăpînire este peste umărul Lui” - ca să nu socotească cineva că Pruncul este doar om, iar nu Dumnezeu, prin cele de aici înainte a arătat mai descoperit, zicînd: „Și se cheamă numele Lui: Înger de mare sfat, Sfetnic minunat, Dumnezeu tare, Stăpînitor, Domn al păcii, Părinte al veacului ce va să fie”; și, după puțin, a adăugat: „Va împărăți pe scaunul și peste împărăția lui David, ca s-o îndrepteze pe dînsa de acum și pînă-n veac.” Așa, după ce mai-nainte le-a vestit pe cele pentru Stăpînul Hristos, cuvîntul povestește și pentru împărații ce aveau să se facă între timp: 30 Dacă vor părăsi fiii lui legea Mea și după judecățile Mele nu vor umbla, 31 dacă dreptățile Mele vor spurca și poruncile mele nu le vor păzi, 32 cerceta-voi cu toiag fărădelegile lor și cu bătăi strîmbătățile lor, 33 iar mila Mea nu o voi risipi de la dînsul, nici nu voi face strîmbătate întru adevărul Meu, Zice; Măcar de vor și lucra nenumărate nelegiuiri cei ce se trag din neamul lui David, îi voi supune pe dînșii sub pedepse, dar voi păzi întemeiată făgăduința Mea către David: căci „mila Mea nu o voi risipi de la dînsul - adică de la David - nici nu voi face nedreptate întru adevărul Meu”. Iar acest grai: „nu voi face strîmbătate”, Simmah l-a zis: „nu-l voi trece, nu-l voi călca”, și Achila: „nu-l voi face mincinos, nici voi face nedreptate”, în loc de: Nu-l voi trece alăturea, nici nu voi face mincinoasă făgăduința Mea. 34 nici nu voi spurca așezămîntul Meu, și cele ce ies prin buzele Mele nu le voi lepăda. Nu voi face mincinoase făgăduințele Mele, nu voi trece alături tocmelile, ci voi arăta adevărul făgăduințelor, cînd Fiul Meu, Cel împreună cu Mine fără de început și împreună-vecuitor, Se va întrupa din David. Că acest lucru zice prin cele de aici înainte: 35 O dată m-am jurat întru cel sfînt al Meu, au minți-voi lui David? Că, făcînd întemeiată făgăduința către dînsul, voi pune sfîrșit acesteia. Pentru că acest grai: „M-am jurat”, l-a pus pentru adeverire, cei ce făgăduiesc obișnuind a întări făgăduințele cu jurămînt. 36 Sămînța Lui în veac va rămîne, și scaunul Lui ca soarele înaintea Mea, |
|
#2
|
||||
|
||||
|
37 și ca luna săvîrșită în veac. Și Martorul credincios e în cer.
În loc de „martor”, Simmah a pus: „cel ce mărturisește”. Fericitul David a proorocit pentru Stăpînul Hristos și în Psalmul 71: „Mai-nainte de soare rămîne numele Lui, și va rămîne cu soarele, și mai-nainte de luna neamului neamurilor.” Că, de vreme ce soarele face să se măsoare vremea răsărind și apunînd, noapte și zi făcînd, prin soare a voit să arate neîncetarea scaunului. Și S-a făgăduit că în veac va păzi „sămînța”, iar „sămînță” a Dumnezeu-Cuvîntului sînt toți cei ce au crezut întru Dînsul. Iar Cel ce le făgăduiește și le mărturisește pe acestea este în ceruri și rostește cuvinte adevărate și credincioase, ca Cel ce singur este nemincinos. Așa, după ce au povestit făgăduințele făcute către David, tînguiesc primejdiile ce s-au întîmplat lor: 38 Iar Tu ai lepădat, și ai defăimat, zăbovit-ai pe unsul Tău, 39 surpat-ai așezămîntul robului Tău, Iar Simmah, așa: „Iar Tu l-ai aruncat și l-ai netrebnicit, mîniatu-Te-ai asupra unsului Tău, întru blestem ai dat așezămîntul robului Tău.” Iar Tu, Cel ce Însuți Te-ai făgăduit că le vei da pe acelea, ai lepădat pe strănepoții lui David, și i-ai arătat netrebnici, și în robie i-ai vîndut, și împărăția acestuia (a lui David) ai încetat-o și tocmelile făcute cu robul Tău le-ai risipit. Că „uns” îl numește aici pe împărat, și doi strănepoți ai lui David s-au dus robiți: Iehonia și Sedechia, la aceștia încetînd împărăția lui David. Că Zorobabel, cel ce a stăpînit după întoarcerea din robie, era demagog (adică povățuitor de norod), iar nu împărat. spurcat-ai în pămînt sfințenia lui. „Sfințenie” numește Biserica, pe care voia să o zidească David, dar a zidit-o Solomon, după David. Aceasta zice că s-a spurcat de năvălirea Babilonienilor și s-a făcut asemenea cu iarba ce înflorește: că, după ce s-a surpat, s-a prefăcut în țărînă, era asemenea cu țelina[COLOR=#800080][2][/COLOR]. [COLOR=#800080][1][/COLOR]„Întru-ipostas” - cuvîntul arată că Dumnezeu-Cuvîntul întrupat nu e alcătuit din două persoane, precum ziceau oarecari eretici, ci că firea omenească este întru ipostasul dumnezeiesc. [COLOR=#800080][2][/COLOR]pămînt înțelenit |
|
#3
|
||||
|
||||
|
40 Surpat-ai toate gardurile lui[COLOR=#800080][1][/COLOR],
De toată întemeierea l-ai dezgolit pe dînsul. pus-ai tăriilor lui frică. Pentru că, bizuindu-se pe ogrăzile cetăților de demult, a căzut din bizuire și este înfășurat cu frica. 41 Jefuitu-l-au pe el toți cei ce treceau pe cale, Moavitenii, și Amonitenii, cei de altă seminție, Idumeii și Sirienii, Asirienii, Babilonienii. făcutu-s-a ocară vecinilor săi. De rîs și de ocară s-au făcut megieșilor celor de prin prejurul hotarului lor. 42 Înălțat-ai dreapta celor ce îl necăjesc pe dînsul, Pe neprietenii lui i-ai arătat mai tari decît dînsul. veselit-ai pe toți vrăjmașii lui. L-ai făcut de batjocură vrăjmașilor lui. 43 Întors-ai ajutorul sabiei lui, și nu l-ai apărat pe el în război. Netrebnice i s-au făcut lui armele după ce s-a dezgolit de a Ta purtare de grijă. 44 Stricatu-l-ai din curățenia lui, Iar Simmah, așa: „Încetat-ai curățirea lui.” Că nu poate să se mai curățească cu stropirile împrejur, robit fiind și petrecînd departe de Biserica Ta. scaunul lui în pămînt l-ai surpat. Ai stricat de tot împărăția lui. 45 Micșorat-ai zilele vremii lui, Măcar că îi făgăduiseși că în veac îi vei păzi împărăția, întru puțină vreme pe aceasta ai hotărît-o[COLOR=#800080][2][/COLOR]. vărsat-ai peste dînșii rușine. De ocară s-au făcut, și s-au umplut de rușine: că Sedechia, după ce i s-au scos ochii, s-a rînduit să robească la moară tot restul vieții lui; iar Iehonia robea și el și toate îi erau pline de rușine și de ocară. Așa, după ce a povestit primejdiile, proorocescul cuvînt le poruncește să se jeluiască și să se roage: 46 Pînă cînd, Doamne, Te întorci? Pînă în sfîrșit se va aprinde ca focul urgia Ta? Iar Simmah așa: „Pînă cînd, Doamne, Te vei ascunde? Pînă în sfîrșit va arde ca focul mînia Ta?” Zice: Pînă cînd – o Stăpîne! - nu voiești să vezi chinurile noastre, nici să Te arăți și să dezlegi primejdiile noastre? - ci ca focul aprinzi urgia Ta prin pomenirea păcatelor noastre. 47 Adu-Ți aminte care e statul meu, Făcător și Ziditor ești și cunoști măsurile puterii mele. au doară în deșert ai zidit pe toți fiii oamenilor? Nu în deșert, nici în zadar i-ai zidit pe oameni, ci înaintea zidirii a povățuit bunătatea, că doar din bunătate ne-ai zidit. Deci să nu ne treci cu vederea pe noi, cei împresurați de atîtea rele. 48 Cine este omul care va fi viu, și nu va vedea moarte și va izbăvi sufletul său din mîna iadului? Sfîrșitul fiecărui om este moartea, că a birui noi moartea este din cele cu neputință. Deci celor vii tinde-le iubirea Ta de oameni! Apoi, Îi aduce iarăși aminte de făgăduințe: 49 Unde sînt, Doamne, milele Tale cele de demult, cu care Te-ai jurat lui David întru adevărul Tău? Și bine aduce mărturia adevărului pretutindeni, deșteptînd pe făgăduitor spre adeverirea făgăduințelor. Încă și începutul Psalmului de la milă l-a închipuit, și la sfîrșit pomenește iarăși mila, că de aceasta aveau trebuință mai vîrtos. 50 Adu-Ți aminte, Doamne, de ocara robilor Tăi, pe care am ținut-o în sînul meu de la multe neamuri, Iar Simmah, așa: „și am purtat-o în sînul meu, a prea-multor neamuri.” Să nu mă treci cu vederea – zice – ocărît fiind nu de un neam, ci de nenumărate. Că nu numai Asirienii și Babilonienii mă batjocoresc, ci și toți cei de prin prejur, care au avut de-a pururea vrăjmășie către mine. Și nu numai că se bucură de mine, dar și împotriva Ta își pornesc limba și grăiesc cuvinte hulitoare, robia mea socotind-o neputință a Ta. Că aceasta a arătat prin cele ce urmează: 51 cu care au ocărît vrăjmașii Tăi, Doamne, cu care au ocărît schimbarea Unsului Tău. Iar Simmah și Teodotion, așa: „au ocărît urmele Unsului Tău.” Iar „urme ale Unsului” i-a numit pe împărații prin care a călătorit cuvîntul ce vestea împărăția lui Hristos. Iar Cei 70 i-au numit pe dînșii „schimbare”, ca pe cei ce s-au făcut strămoși ai Lui după trup și ca întru un întuneric îndreptau împărăția. Deci: Pentru Hristosul Tău, ale Căruia urme și schimbare sînt aceștia, încetează, Stăpîne, ocările noastre! 52 Bine este cuvîntat Domnul în veac, fie, fie! A nădejdii celei bune este cîntarea de laudă, și cei ce au crezut că vor primi cererile au adus lui Dumnezeu lauda aceasta. Și aceeași înțelegere o arată și Achila, mai cu de-amănuntul tălmăcindu-l pe acest „fie, fie” (amin, amin), că a zis: „adevărat și încredințat”, în loc de: Adevărat ești și foarte adevărat, deci bine ești cuvîntat în veci, că Îți întărești și Îți adeverezi prin lucruri făgăduințele. [COLOR=#800080][1][/COLOR]ale lui Israil [COLOR=#800080][2][/COLOR]Să scurteze zilele vieții lui Israil. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 89 Rugăciunea lui Moisi, omul lui Dumnezeu. Doamne, scăpare Te-ai făcut nouă în neam și în neam. Că scăparea Iudeilor s-a făcut nu numai în Egipt, ci și în pustie, și în vremea lui Iisus Navi, și în vremea lui Ghedeon, și a lui Barac, și a lui Eftae, și a lui Samson, și a lui Samuil și a lui David. Și, prin Proorocii Săi, Dumnezeul tuturor i-a învrednicit pe dînșii de toată purtarea de grijă, iar cînd aveau împărați i-a împărtășit de tot ajutorul. Și toți oamenii rostesc cuvintele acestea, aducînd aminte lui Dumnezeu feluritele faceri de bine: cum l-a mutat pe Enoh; cum, cînd toți îmbrățișaseră viața cea fierească, l-a păzit pe dumnezeiescul Noe să fie scînteie a neamului omenesc[COLOR=#800080][1][/COLOR]; cum, după ce l-a ales pe Patriarhul Avraam, printr-însul le-a făgăduit tuturor neamurilor blagoslovenia. Că nu e după cum îndrăznesc să zică oarecari din cei necredincioși, că Domnul tuturor a venit spre facerea de bine a neamurilor din căință[COLOR=#800080][2][/COLOR], ci El a purtat grijă pentru toți oamenii de-a pururea, mai-nainte de necuprinsa Lui înomenire. Și proorocia ne-a învățat să zicem aceasta: „Doamne, scăpare Te-ai făcut nouă în neam și în neam”, că de-a pururea am dobîndit nădejdea cea către Tine, Stăpîne! 2 Mai-nainte de a se face munții și de a se zidi pămîntul și lumea, din veac și pînă în veac Tu ești. Că ești mai înainte decît toate cele făcute: și decît munții, și decît pămîntul, și decît toată lumea. Că veșnic ești și fără de început și sfîrșit, nefiind hotărît împrejur cu nici o margine - pentru că acest „Tu ești” se cuvine să se împreune și să se înjuge cu „mai-nainte de a se face munții”. 3 Să nu întorci pe om întru smerenie! Deci Te rog pe Tine, Cel ce ești de-a pururea vecuitor, Cel veșnic, Cel ce Te-ai făcut scăpare nouă de-a pururea, să nu ne treci cu vederea cu totul pe noi, care sîntem împresurați cu atîtea rele. Că - de vreme ce El a hotărît asupra lui Adam sudori și osteneli, zicînd: „Întru sudoarea feței tale vei mînca pîinea ta, pînă cînd te vei întoarce în pămîntul dintru care te-ai luat, că pămînt ești și în pămînt te vei duce” - pentru aceasta proorocescul cuvînt potrivit ne învață a ne ruga să nu ne întoarcem nicidecum întru smerenie și întru ticăloșia cea însortită nouă. Încă și Iudeii, fiind siliți a robi, aduc rugăciunea aceasta, tînguind prădarea și robia. Și ai zis: Întoarceți-vă, fiii oamenilor! Iar Achila, așa: „Și vei zice: Să vă întoarceți, fiii oamenilor!” Nu în zadar – zice – ne rugăm, ci știind arătat că vei primi rugăciunile noastre și vei face nouă schimbare a relelor acestea de față, sfătuindu-ne să ne întoarcem și să părăsim răutatea de mai-nainte. 4 Că o mie de ani - înaintea ochilor Tăi, Doamne, ca ziua cea de ieri care a trecut și ca straja în noapte. Înțelegerea graiurilor este împletită, că a împreunat acest stih cu al doilea dinainte, vrînd să zică așa: „Să nu întorci pe om întru smerenie, că o mie de ani - înaintea ochilor Tăi, Doamne, ca ziua de ieri care a trecut și ca straja în noapte”; iar acest „Și ai zis: Întoarceți-vă, fiii oamenilor!” este adăugat cu vîrîre în mijloc (adică parenteji[COLOR=#800080][3][/COLOR]). Și zice că viața oamenilor este puțină și dureroasă foarte, iar la Tine, Cel de-a pururea vecuitor și veșnic, și numărul cel de o mie de ani se aseamănă cu o zi, iar mai vîrtos cu cea mai mică parte a nopții. Că „strajă de noapte” a numit a patra parte a nopții, cei ce li se încredința a străjui despărțind-o pe aceasta în patru. Și întru a patra strajă a venit și Domnul către Apostoli. 5 Nimicnicie vor fi socotiți anii lor. Zice: Întru prea-îndelungată vreme i-ai înjugat pe dînșii cu ticăloșia aceasta. Și însemnează lepădarea Iudeilor de după Patima Mîntuitorului nostru și lipsirea de dumnezeiasca Pronie, zicînd că nu va fi după puțină vreme, ci după multă. Dimineața ca iarba va trece. 6 Dimineața va înflori și va trece, seara va cădea, învîrtoșa-se-va și se va usca. Că Iudeii - după ce s-au învrednicit de dumnezeiasca grijire, și au înflorit, și au odrăslit și au dobîndit multă strălucire - nevrînd a-i da rod copt lucrătorului de pămînt, ci învîrtoșînd inima, s-au uscat îndată desăvîrșit, fiindcă nu s-au mai împărtășit de adăparea mai dinainte. Iar „dimineață” numește începutul grijirii Iudeilor, iar „seară” încetarea dumnezeieștii purtări de grijă, de care s-au dezgolit după Cruce, că împotriva lui Dumnezeu și Mîntuitorului au ridicat Crucea. Și acest lucru îl zice prin cele de aici înainte: 7 Că am lipsit întru urgia Ta, și întru mînia Ta ne-am tulburat. Acestea sînt potrivite atît Iudeilor, cît și tuturor oamenilor: pentru că și firea oamenilor, plătind osînde pentru nelegiuire, s-a supus sub primejdii și se împresoară cu întreite valuri de multe feluri; și Iudeii, pentru răutate, au căzut din socoteala cea slobodă, precum mulți dintre oameni și-au săpat loru-și groapă prin necredință, că zice: „Groapă au săpat și au deschis, și vor cădea în groapa pe care au făcut-o.” [COLOR=#800080][1][/COLOR]Dumnezeu a vrut mai întîi să stingă de tot omenirea, pentru covîrșirea răutății ei. Dacă nu a făcut-o, asta se datorează dreptului Noe, prin care Ziditorul a toate a pus încă o dată începătură neamului omenesc. [COLOR=#800080][2][/COLOR]Din părere de rău, din „remușcare” pentru că ar fi lipsit omenirea de ajutor și îndrumare. [COLOR=#800080][3][/COLOR]„Adăugare”, din elinescul „parathesis”. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
8 Pus-ai fărădelegile noastre înaintea Ta, veacul nostru - întru luminarea feței Tale.
Iar Simmah, așa: „Pus-ai fărădelegile noastre împotriva Ta, ca lenevirile noastre să se arate feței Tale.” Și zice: Ne-ai dat pe noi la aceste pedepse după ce ai văzut că ne-am lenevit de legile Tale și am ales să trăim întru nelegiuire. 9 Că toate zilele noastre au lipsit, și întru urgia Ta ne-am stins. Păcatul – zice – a pornit asupra noastră urgia, și urgia a adus asupră-ne pedeapsa, și pedeapsa a pus asupră-ne chinuri, că întru chinuri am săvîrșit puțina noastră viață. 10 Anii noștri ca pînza de păianjen s-au socotit. Zice: Firea noastră omenească nu are nimic întemeiat, nici statornic, ci se rupe ca pînza păianjenului de lesne. Zilele anilor noștri întru dînșii - șaptezeci de ani, iar de vor fi în putere, optzeci de ani, și ce este mai mult decît aceștia – osteneală și durere. Sînt însă care trăiesc și mai mult decît vremea zisă, dar aceea se întîmplă la puțini, iar aici ne învață rînduiala de obște, care stăpînește de mai multe ori. Că, precum nu i-a pomenit pe cei ce au primit sfîrșitul mai-nainte de vreme, așa a lăsat nepomenită și viața cea lungă a celor foarte bătrîni. Și se aseamănă acestea cu cele zise de Patriarhul Iacov: „Zilele mele sînt puține și rele, nu au ajuns la zilele părinților mei.” Zice: Însă și vremea aceasta puțină este dureroasă și plină de osteneli. Precum și celor robiți din Ierusalim le-a fost prea-dureroasă și foarte chinuită vremea de șaptezeci de ani întru care au slujit celor ce-i robiseră. Că a venit blîndețe peste noi, și ne vom pedepsi. Că iată cu cîte rele sîntem împresurați pentru puțina Ta urgie - că „blîndețe” venită peste dînșii, a numit pedeapsa cea măsurată. 11 Cine cunoaște puterea urgiei Tale și, din frica Ta, mînia Ta? Iar Simmah, așa: „Cine știe tăria mîniei Tale și, după frica Ta, urgia Ta?” Zice: Dacă mînierea Ta cea măsurată a adus asupra noastră atîta pedeapsă, cine este destoinic să vadă cazna adusă nouă din urgia Ta? Și cuvîntul însemnează munca cea veșnică. 12 Să o socotească dreapta Ta, așa o fă cunoscută mie, și pe cei ferecați în obezi - cu inima întru înțelepciune. Te rog – zice – să dobîndesc a Ta facere de bine, și să număr și să povestesc darurile dreptei Tale, și să urmez pe cei înțelepțiți de darul Tău, care îi povățuiesc pe alții către a Ta cunoștință. 13 Întoarce-Te, Doamne, pînă cînd? Și Te umilește spre robii Tăi! O Stăpîne! - să nu ne treci cu vederea mai multă vreme pe noi, care sîntem chinuiți, ci primește-ne rugăciunea și învrednicește-i pe robii Tăi de iubirea Ta de oameni. 14 Umplutu-ne-am dimineața de mila Ta, și ne-am bucurat și ne-am veselit întru toate zilele noastre. Timpul s-a schimbat la Cei 70, că Achila și ceilalți au zis așa: „Umple-ne pe noi dimineața de mila Ta, și vom lăuda și ne vom veseli întru toate zilele noastre.” „Dimineață” numesște schimbarea primejdiilor. Și se roagă să se risipească acel întuneric, și să le răsară lor lumina nu pentru a lor bunătate, ci pentru dumnezeiasca milă. Că – zice – dacă va fi acest lucru, de toată veselia și dulceața săturîndu-ne, Îți vom aduce cîntarea de laudă cea cuviincioasă. 15 Veselitu-ne-am pentru zilele întru care ne-ai smerit pe noi, pentru anii în care am văzut rele. Și aici, de asemenea, s-a schimbat timpul, că Simmah și ceilalți au zis: „veselește-ne pe noi”. Dă-ne – zice – inimă bună în locul mîhnirii și dăruiește-ne schimbarea relei-norociri ce zace asupra noastră. 16 Și caută spre robii Tăi și spre lucrurile Tale Și de aici este arătat că nu le-a proorocit pe acestea ca pe niște făcute, ci ca pe unele ce aveau să fie, că nu a zis: „căutat-ai spre robii Tăi și spre lucrurile Tale”. Și zice: Noi sîntem ale Tale făpturi și robi ai stăpînirii Tale, și pentru aceea ne rugăm să dobîndim a Ta purtare de grijă. și povățuiește pe fiii lor. Adică pe ai robilor Tăi. Că cei ce aduc rugăciune în Babilon se roagă lui Dumnezeu să-i întoarcă pe fiii robilor Lui născuți acolo, iar firea omenească Îl roagă să-i povățuiască spre adevăr pe oamenii ce aveau să se afle întru arătarea Mîntuitorului nostru. 17 Și fie strălucirea Domnului Dumnezeului nostru peste noi, „Strălucire” numește înomenirea Dumnezeu-Cuvîntului, care ne-a arătat străluciți și luminați cu lumina cunoștinței de Dumnezeu. Că pentru lumina aceasta a zis Fiul Tunetului[COLOR=#800080][1][/COLOR]: „Și lumina întru întuneric luminează.” Tot așa, după întoarcere, Iudeii s-au făcut iarăși vestiți. și lucrul mîinilor noastre îndreptează-l spre noi. Bună este adăugirea lui „spre noi”, că al nostru este cîștigul dreptății, fiindcă Dumnezeu doar ajută îndrăgitorilor faptei bune și isprăvește lucrurile acesteia, iar semănătorii seceră rodul acestora. Căci El nu are nici o lipsă[COLOR=#800080][2][/COLOR], dar Se bucură de buna soartă și de buna-norocire a oamenilor, cînd ei se aduc pe sine-și jertfă Lui, după cum ne învață Pavel: „Și vă rog pe voi, prin îndurările lui Dumnezeu, să puneți înainte trupurile voastre jertfă vie, sfîntă, bine-plăcută lui Dumnezeu, adică pe slujba cea cuvîntătoare a voastră. Amin.” [COLOR=#800080][1][/COLOR]Sfîntul Apostol și Evanghelist Ioan [COLOR=#800080][2][/COLOR]Adică nu are nevoie de faptele bune săvîrșite de noi. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
TÎLCUIREA PSALMULUI 90 Lauda cîntării lui David. Nescris deasupra la Evrei. Cel ce locuiește întru ajutorul Celui Preaînalt întru acoperămîntul Dumnezeului cerului se va sălășlui. Cel ce – zice – se bizuie dumnezeieștii Pronii va dobîndi păzirea de la Dumnezeul cerului, și pe Acesta Îl va avea cetate tare și întemeiere nejefuită. Și cînd, purtînd pavăza aceasta a ajutorului dumnezeiesc, se va păzi nerănit, atunci va zice: 2 Zice-va lui Dumnezeu: Sprijinitorul meu ești și scăparea mea, Dumnezeul meu, și voi nădăjdui spre Dînsul. Că, avînd întemeiată nădejdea întru Dînsul, Îl va numi ocrotitor, și purtător de grijă și cetate nesurpată. 3 Că El te va izbăvi din cursa vînătorilor și de cuvîntul tulburător. De aici dar, rostește cuvintele către însuși cel ce a crezut, și îi dă cutezare, zicînd că Dumnezeu îl va arăta pe dînsul mai înalt nu numai decît vrăjmașii cei vădiți, ci și decît bîntuitorii și decît cei care măiestresc pe ascuns năpădirea. Că prin „cursă” a arătat pîndirile cele ascunse, iar pe „cuvîntul tulburător” Simmah l-a zis: „cuvînt de defăimare”. Și unii ca aceștia sînt cei ce cos minciuni și clevetiri, însă prin nădejdea în Dumnezeu mulți s-au făcut mai înalți decît ei: așa a scăpat de cursele acestea marele Iosif, răbdînd clevetirea prea-curviei; așa a dobîndit ajutorul de sus minunata Susana. Și nu numai atunci, ci pînă în vremea de acum am auzit și am cunoscut că s-au mîntuit miriade[COLOR=#800080][1][/COLOR]nenumărate. 4 Cu spatele Său te va umbri pe tine, și sub aripile Lui vei nădăjdui. Că Dumnezeu Se va face înainte-luptător al tău și te va acoperi de cel ce îți dă război. Și a pus acest stih din metafora celor ce stau în frunte la război și acoperă cu spatele pe cei din urmă. Iar „aripi” numește lucrările purtării de grijă, și a pus cuvîntul folosind asemănarea păsărilor, pentru că și acelea îi acoperă pe pui cu aripile lor. Așa a numit Fericitul Moisi purtarea de grijă a lui Dumnezeu: „I-a păzit pe dînșii – zice – ca lumina ochiului, cum își acoperă vulturul cuibul său și puii săi.” Așadar: Întinzîndu-Și aripile, i-a primit pe dînșii și i-a ridicat pe umerii Săi. Aceasta a zis și Stăpînul către Ierusalim: „De cîte ori am voit să adun puii tăi, în ce chip găina își adună puii, și nu ați vrut.” 5 Cu armă te va înconjura adevărul Lui, Fiindcă mai sus a pomenit cuvînt tulburător și mincinos, după cuviință a făgăduit aici că adevărul se va face într-armarea lui. nu te vei teme de frica de noapte, de săgeata ce zboară ziua, 6 de lucrul ce umblă întru întuneric, de întîmplare și de dracul cel de amiază. Prin dumnezeiasca nădejde îi vei birui nu numai pe vrăjmașii cei simțiți, ci și pe cei gîndiți, și vei scăpa de pîndirile ce năvălesc asupră-ți noaptea și de năpădirile de fiecare zi ale vrăjmașilor. Și, avînd îndrăzneală, ca unul ce ești păzit de Dumnezeu, vei scăpa de grijă, și nici întru amiază te vei îngrija, ci vei fugi de pîndirile dracilor, dobîndind ajutorul cel de sus. Iar pe „drac de amiază”, l-a pus după socoteala celor mulți, și este cu putință ca pînditorii și bîntuitorii oamenilor[COLOR=#800080][2][/COLOR], după ce aceștia au mîncat și s-au săturat[COLOR=#800080][3][/COLOR], să alerge asupra lor ca spre un vînat gata și să-i biruiască cu lesnire pe cei lipsiți de purtarea de grijă de sus. 7 Cădea-va despre latura ta o mie, și zece mii de-a dreapta ta, și spre tine nu se vor apropia. 8 Însă cu ochii tăi vei căuta, și răsplătirea păcătoșilor vei vedea. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Zeci de mii, mulțime, cum am mai zis. [COLOR=#800080][2][/COLOR]dracii [COLOR=#800080][3][/COLOR]Deci după ce s-au îngreunat și au prins a moțăi. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
În loc de „latura ta”, Simmah și Achila au pus: „marginea ta”. Și zice că: De ar ieși mulțimi nenumărate din dreapta și din stînga ta, nu vei avea nici o vătămare, dar pe aceia îi vei vedea surpîndu-se de dumnezeiasca rană. Acest lucru s-a făcut și în vremea Iezechiei, că 18 miriade și 5 mii[COLOR=#800080][1][/COLOR]de Asirieni au fost omorîți fără unelte de război. Așa s-a întîmplat și în vremea lui Ghedeon, așa - în vremea lui Ionatan, și în vremea lui Iosafat și în vremea Proorocului Elisei.
9 Că - Tu, Doamne, nădejdea mea: Pe Cel Preaînalt ai pus scăpare ție. Zice: Și vei dobîndi această purtare de grijă dacă vei nădăjdui spre Dumnezeu și Îl vei face scăpare pe Dînsul. Și lipsește alcătuirii cuvîntului acest „ai zis Tu, (Doamne, nădejdea mea)”, că aceasta este osebirea scripturii celei proorocești, iar mai mult a Psalmilor. Dar, cu toate acestea, urmarea face arătată noima cea îndoielnică: Fiindcă, de vreme ce nădăjduiești – zice - spre Dumnezeu, și pe Dînsul Îl chemi spre ajutor și de la Dînsul dobîndești purtarea de grijă: 10 Nu vor veni către tine rele, și bătaie nu se va apropia întru lăcașul tău, Vei fi mai înalt decît năpădirile diavolești și nu vei primi vătămare de acolo. Așa a îngrădit împrejur dumnezeiescul dar casa lui Iov, și martor este vrăjmașul, care strigă: „Au nu Tu i-ai îngrădit împrejur cele din lăuntru și cele din afară ale casei lui?” Și, de vreme ce l-a slobozit și acela și-a arătat răutatea, și Dreptul Judecător l-a încununat pe purtătorul de biruință nevoitor. 11 că Îngerilor Săi va porunci pentru tine, ca să te păzească întru toate căile tale. Aceasta a zis-o și în Psalmul 33: „Tăbărî-va Îngerul Domnului împrejurul celor ce se tem de Dînsul și-i va izbăvi pe dînșii.” Am auzit încă și pe Patriarhul Iacov zicînd: „Îngerul ce m-a izbăvit pe mine din toate relele.” Și marele Avraam, încurajînd pe robul său, a zis: „Dumnezeu va trimite pe Îngerul Său înaintea feței tale, și vei lua muiere fiului meu, lui Isaac, de acolo.” Deci de pretutindeni ne învățăm că prin Înger îi păzește Dumnezeul tuturor pe cei ce nădăjduiesc întru Dînsul. 12 Pe mîini te vor ridica, ca nu cîndva să împiedici de piatră piciorul tău. Vei dobîndi de la dînșii toată purtarea de grijă, ca să nu ți se întîmple nici o mică vătămare de undeva. Pentru că, prin pomenirea pietrei, a arătat micimea vătămării. Iar acest „pe mîini te vor ridica” e în loc de: Te vor duce de mînă, te vor povățui, îți vor aduce tot felul de ajutor. 13 Vei călca pe aspidă și pe vasilisc, și vei încăleca peste leu și peste balaur. Vrînd să arate stăpînirea asupra a tot felul de răutate, a pomenit fiarele cele prea-puternice și prea-amare. Astfel, prin „leu” și „balaur” a însemnat tăria, că fiarele acestea sînt puternice foarte; iar prin „aspidă” și „vasilisc” a arătat răutatea cea desăvîrșită, că aceea sloboade în lăuntru venin purtător de moarte, iar acela vatămă și cu vederea[COLOR=#800080][2][/COLOR]. Și totuși, mulți din cei ce au crezut lui Dumnezeu au biruit fiarele acestea: așa, minunatul Daniil a legat gurile leilor; așa, dumnezeiescul Pavel nu a fost vătămat de viperă; și, ca să zic în scurt, să alergăm înapoi către cele vechi: așa, Noe, petrecînd împreună cu fiarele, s-a păzit nevătămat; așa, nenumărați alții, îmbrățișînd viața cea pustnicească și viețuind cu fiarele împreună, au biruit vătămarea acestora prin nădejdea în Dumnezeu. 14 Că spre Mine a nădăjduit, și-l voi izbăvi pe el, acoperi-l-voi pe el, că a cunoscut numele Meu. 15 Striga-va către Mine, și îl voi auzi pe el. Dumnezeul tuturor a zis acestea învățîndu-ne care este este rodul nădejdii, că zice: Fiind el îngrădit cu nădejdea în Mine, îl voi izbăvi de pînditorii cei văzuți și nevăzuți. Pentru aceasta îl voi păzi pe dînsul, și-l voi acoperi, și, grăind el, îi voi auzi și-i voi primi rugăciunea. Cu dînsul sînt în necaz, Măcar de ar și cădea în vreo ispită, voi fi împreună cu dînsul și-i voi aduce îndestulata mîngîiere. scoate-l-voi pe dînsul și îl voi proslăvi. Și nu numai că îl voi slobozi pe dînsul de cele de scîrbă, ci îl voi și face vestit. 16 Cu lungime de zile îl voi umple pe el și-i voi arăta lui mîntuirea Mea. Și îi voi dărui lui să ajungă întru adînci bătrîneți, și mai-nainte îi voi arăta mîntuirea ce îl așteaptă în viața viitoare. Pe acestea le-a dobîndit și Fericitul Iezechia, și foarte mult se potrivește lui acest „Scoate-l-voi pe dînsul, și-l voi proslăvi pe el și-i voi arăta lui mîntuirea Mea”: că, cerînd adăogire de viață, a primit 15 ani, iar din pierderea Asirienilor a cîștigat multă strălucire, Încă și toți cei ce nădăjduiesc întru Dumnezeu vor dobîndi tot felul de bunătăți, după cum ne învață istoriile vechi și după cum mărturisesc cele văzute acum. [COLOR=#800080][1][/COLOR]185 000 [COLOR=#800080][2][/COLOR]Se spune că dihania numită „vasilisc” are și privirea înveninată. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Multumiri Nina,pentru aceasta postare,de mult doream sa am o talmacire a psalmilor dar nu am gasit decat o carticica mica cu cativa psalmi explicati.Chiar daca formularea frazelor este putin diferita fata de psaltirea care se gaseste la noi in magazinele cu obieste de cult, intelesul este acelasi.Inca odata multumesc.
Intreba cineva pe un sfant parinte urmatorul lucru"_daca Dumnezeu este bun si drept de ce in Psalmi care sunt unele dintre cele mai tari rugaciuni acestea sunt de multe ori blesteme autentice (ex ps. 1o8????).Raspunsul a fost urmatorul"_razboiul crestinului nu este cu oamenii ci cu duhurile rautatii,asadar,prin citirea psalmilor noi declaram razboi diavolului. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 09:12:12 |
| psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 02:23:27 |
| Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 12.12.2011 00:47:07 |
| Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 19.02.2009 00:08:38 |
| Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 09:23:23 |
|
|