Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 11:57:53
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 108

TÎLCUIREA PSALMULUI 108
Întru sfîrșit, Psalmul lui David.
Psalmul acesta mai-nainte vestește mîntuitoarea Patimă, nebunia Iudeilor și vînzarea Iudei. Și către înțelegerea aceasta ne povățuiește și marele Petru, grăind în norod și prihănind vînzarea Iudei, și de aici făcînd dovada proorociei. Și nimeni, auzind pe Domnul legiuind a binecuvînta pe cei ce ne prigonesc, să nu socotească proorocia împotrivnică Puitorului de lege. Că nici aici proorocescul cuvînt nu vorbește blestemînd, ci mai-nainte vestind pedepsele ce aveau să se întîmple Iudeilor și Iudei. Și proorocia aceasta s-a închipuit în chip de rugăciune, după cum prea-mult obicei este pretutindeni dumnezeieștii Scripturi.
Dumnezeule, lauda Mea să nu o taci, că gura păcătosului și gura vicleanului asupra Mea s-au deschis!
Stăpînul Hristos zice acestea omenește, căci Se roagă ca om, împlinind măsurile firii omenești; iar ca Dumnezeu primește rugăciunile celor ce se roagă curat. Iar „laudă” numește Patima, pentru că și întru dumnezeieștile Evanghelii o numește „slavă”: „Că a venit – zice – ceasul să Se proslăvească Fiul Omului.” Iar „gură a păcătosului” și „gură a vicleanului” l-a numit pe Iuda, că acesta a făcut cu Iudeii tocmelile vînzării pe ascuns.
2 Grăit-au asupra Mea cu limbă vicleană, și cu cuvinte de urîciune M-au înconjurat.
De la Iuda, a mutat cuvîntul către tot soborul Iudeilor, că aceștia, fiind robiți de zavistie, au măiestrit moartea cea nedreaptă.
Și s-au luptat cu Mine în zadar.
3 În loc să Mă iubească, ei Mă cleveteau,
Nu numai că nu s-au supărat cu vreun rău de la Mine, ci au dobîndit nenumărate bunătăți, pentru care, fiind datori a Mă iubi, ei au lucrat cele ale neprietenilor.
iar Eu Mă rugam.
Și a acestui lucru este martoră istoria sfințitelor Evanghelii: că, fiind pironit pe Cruce, striga: „Părinte, lasă-le lor, că nu știu ce fac!”
4 Și au pus asupra Mea rele în loc de bune, și urîciune în locul iubirii Mele.
Deci Eu i-am împresurat pe dînșii cu faceri de bine, iar ei Mi-au răsplătit cu cele împotrivnice.
5 Pune peste dînsul pe cel păcătos, și diavolul să stea de-a dreapta lui.
Acest „pune peste dînsul” e în loc de: „vei pune”, iar acest „să stea” - în loc de: „va sta”. Și dumnezeiescul Evanghelist ne-a învățat aceasta arătat, că dumnezeiescul Ioan întreba cine ar fi vînzătorul, iar Domnul i-a zis lui: „Acela căruia Eu, întingînd, îi voi da pîine, acela este. Și, întingînd-o pe dînsa – zice – i-a dat-o Iudei. Și după pîine a intrat întru dînsul satana”, aflînd intrările gătite. Că, ducîndu-se către Iudei de voia sa, a făcut tocmelile vînzării și, împresurîndu-se după acestea cu multe faceri de bine, a rămas nemulțumitor. Deci de voie a primit împreună-locuitor pe neprietenul.
6 Cînd se va judeca el, să iasă osîndit,
În loc de: „va ieși”.
și rugăciunea lui facă-se întru păcat!
În loc de: „se va face”. Că vînzătorul a rămas pustiu de tot răspunsul; pentru aceea, judecîndu-se, se osîndește, și rugăciunea adusă de dînsul crește prihănirea. Fiindcă nu numai știa pe Făcătorul de bine, ci s-a și îndulcit de dumnezeieștile cuvinte; și s-a făcut nu numai văzător de prea-mari minuni, ci și însuși lucrător al lor, de la Dînsul luînd stăpînirea.
7 Facă-se zilele lui puține, și episcopia lui să o ia altul!
Și proorocia aceasta a luat sfîrșit, că el îndată a suferit moartea prin spînzurare și, rînduindu-se în locul lui, Matia a împlinit numărul Apostolilor.
8 Să fie fiii lui sărmani și muierea lui văduvă!
Acestea s-au întîmplat nu numai Iudei, ci și tuturor Iudeilor celor necredincioși: că, trecînd puțini ani după Cruce, tot neamul lor s-a făcut nestatornicit, și aceia s-au ucis, iar muierile lor s-au robit împreună cu copiii lor. Aceasta s-a rugat și proorocescul cuvînt:
9 Mișcîndu-se, să se strămute fiii lui și să se scoată din curțile casei lui!
Ori, după ceilalți: „din surpăturile lor”. Că, arzîndu-se casele și curțile caselor, ori surpîndu-se, unii din locuitori s-au ucis, iar alții s-au dus robiți.
10 Să scurme datornicul toate averile lui
Iar Simmah, așa: „să scuture zapciul toate averile lui”. Iar zapcii sînt și împărații Romanilor, care scoteau birul pus asupra lor. Aceștia au răpit toate averile Iudeilor, după ce au căutat cu de-adinsul, încît au aflat și comorile ascunse și le-au făcut ale lor.
și să răpească străinii ostenelile lui!
11 Să nu-i fie lui sprijinitor, nici să-i fie milostivitor spre sărmanii lui!
Și - făcîndu-se acestea și războinicii, adică Romanii, împărțindu-le averile - nimeni nu-i va ajuta, nici copiii lor nu se vor învrednici de milostivire.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 11:58:45
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 108 (2)

12 Să fie feciorii lui întru pierzare, într-un neam să se stingă numele lui!
Că, încă netrecînd 40 de ani, norodul Iudeilor a pătimit pieirea cea de tot. Și nu mai petrec ei singuri deosebi, nici nu mai au pe ai lor împărați și boieri, nici mitropolia aceea mult-vestită, nici nu mai săvîrșesc slujba cea după Lege, ci toate acelea au rămas deșarte: și sicriul[COLOR=#800080][1][/COLOR], și lespezile[COLOR=#800080][2][/COLOR], și închipuirile Heruvimilor, și jertfelnicul, și sfeșnicul, și altarul, și podoaba cea arhierească și celelalte toate cîte au fost date și vestite de Dumnezeu la dînșii.
13 Pomenească-se fărădelegea părinților lui înaintea Domnului, și păcatul maicii lui să nu se șteargă!
Fapta bună a părinților i-a folosit de multe ori pe copiii păcătoși, precum pe Iudei credința lui Avraam, precum pe Solomon buna-credință a lui David; iar răutatea părinților crește pedeapsa copiilor ce păcătuiesc, că nici o pricină de cruțare nu se află de nicăieri. Deci aceasta a zis și proorocescul cuvînt: că Iudeii, pătimind desăvîrșita pieire, pe lîngă păgînătățile lor, se vor arăta mai urîți, pentru îngrețoșare, și cu pomenirea răutăților părintești. Iar „părinți” ai lor îi numește pe cei ce au săvîrșit păgînătatea în pustie, pe cei din zilele Judecătorilor, pe cei din vremile Împăraților, pe cei de după întoarcerea din Babilon care au trăit întru nelegiuire. Iar „maică” a numit Ierusalimul, întru care s-a îndrăznit asupra Stăpînului Hristos urîciunea uciderii. Că aceasta a zis și Domnul întru Evanghelie: „Ca să vină peste neamul acesta tot sîngele cel nevinovat care s-a vărsat pe pămînt, de la sîngele lui Avel cel drept, pînă la sîngele Zahariei, pe care l-au ucis între Biserică și altar.” Că vor lua osîndele pentru toate deodată.
14 Să fie înaintea Domnului totdeauna, și să piară de pe pămînt pomenirea lor!
Că Dumnezeu, văzînd pururea toate nelegiuirile îndrăznite de dînșii, nu-i va învrednici de nici o cruțare, ci îi va da pierzării celei desăvîrșite. Încă și de aici este arătat că le-a vorbit pe acestea nu pentru Iuda singur, ci pentru toți necredincioșii: că a mutat cuvîntul de la fața cea de unul către cea de mulți[COLOR=#800080][3][/COLOR], și nu a mai zis „al lui”, ci „al lor”.
15 Pentru că nu și-au adus aminte să facă milă
16 și au gonit pe Omul sărac, și scăpătat și umilit cu inima, ca să-L omoare.
Și – zice – le vor pătimi pe acestea, căci au făcut uciderea cu cruzime și cu sălbăticie, gonindu-L pînă la moarte pe Cel ce a petrecut întru toată smerenia și blîndețele. Cuvintelor acestora mărturisește și Apostolul, și Însuși Stăpînul, Apostolul strigînd: „... Care pentru noi a sărăcit, bogat fiind, ca noi cu sărăcia Lui să ne îmbogățim”; și iarăși: „... Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o răpire a fi El întocmai cu Dumnezeu, ci pe Sine-Și S-a deșertat, cînd a luat chip de rob.” Iar Domnul zice: „Învățați-vă de la Mine, că sînt blînd și smerit cu inima, și veți afla odihnă sufletelor voastre.” Și iarăși: „Vulpile au vizuini, și păsările cerului cuiburi, iar Fiul Omului nu are unde să-Și plece capul.”
17 Și a iubit blestemul, și-i va veni lui; și n-a voit blagoslovenia, și se va depărta de la dînsul.
Aici a schimbat vădit forma cea rugătoare și le-a pus pe amîndouă cu proorocie: că vor lua blestemul pe care l-au iubit și se vor lipsi de blagoslovenia pe care n-au voit a o lua.
Și s-a îmbrăcat cu blestemul ca cu o haină,
În loc de: S-au îmbulzit cu acesta despre toate părțile.
și a intrat ca apa întru cele din lăuntru ale lui
Că nu numai pe dinafară, ci și pe dinăuntru sînt înconjurați de cele rele și se împresoară de acestea ca de apă. Apoi - fiindcă apa adapă trupul și îl răcorește, dar nu are umezeală statornică - a adăugat:
și ca untul de lemn în oasele lui.
Pentru că untul de lemn rămîne în trup mai multă vreme. Iar ceea ce zice este întru acest fel: Se va aduce asupră-le îmbelșugare de rele, care urmează iuțimea apei și statornicia untului de lemn.
18 Să-i fie lui ca o haină cu care se îmbracă și ca un brîu cu care pururea se încinge!
Zice: Cu relele mai-nainte zise să se acopere ca și cu o haină și să se strîngă ca și cu o cingătoare despre toate părțile.
19 Acesta este lucrul celor ce Mă clevetesc pe Mine la Domnul
Iar ceilalți tălmăcitori au tălmăcit „al celor împotrivnici”.
și al celor ce grăiesc rele asupra sufletului Meu.
Aceste roade – zice - vor culege cei ce au arătat către Mine urîciunea și vînzătorul ce a slujit acestora. Că, de vreme ce Îl numeau pe Dînsul împotrivnic lui Dumnezeu și fără de lege, după cuviință a zis: „al celor ce Mă clevetesc pe Mine la Domnul”.
20 Și Tu, Doamne Doamne, fă cu Mine milă pentru numele Tău, că bună este mila Ta!
Și pe acestea le-a zis omenește Stăpînul Hristos, pentru că pe toate cele omenești le-a împlinit, afară de păcat: că S-a născut și după legea firii, și mai presus de legea firii, pentru că a se naște din muiere este a firii omenești, iară din fecioară este mai presus de fire; a primit scutece, și tăiere împrejur și hrana cea din lapte; și a adus jertfe, a postit și a flămînzit; a însetat și S-a ostenit; iar întru sfințitele Evangheliieste scris că totdeauna Se ruga. Deci și aici, ca un om cheamă dumnezeiescul ajutor.
21 Izbăvește-Mă, că scăpătat sînt Eu și sărac, și inima Mea s-a tulburat în lăuntrul Meu!
Aceasta aflăm că s-a zis de Dînsul și întru sfințitele Evanghelii, că, vrînd să Se apropie la Patimă, a zis: „Acum sufletul Meu s-a tulburat, și ce să zic: Părinte, mîntuiește-Mă de ceasul acesta?! Ci pentru aceasta am venit, către ceasul acesta.”

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Chivotul

[COLOR=#800080][2][/COLOR]tablele Legii

[COLOR=#800080][3][/COLOR]„De la singular la plural”, zicem noi azi.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 11:59:31
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 108 (3)

22 Ca umbra cînd se abate M-am luat în lături, scuturatu-M-am ca lăcustele.
Prin acestea a arătat moartea, că zice: Am primit sfîrșitul vieții asemenea umbrei ce se abate și lipsește. Încă am fost și ca lăcustele cînd se vîntură de vînt și se poartă ici și colo împrejur, neavînd cetate, nici sat, nici casă, ci stînd uneori întru cetatea aceasta, alteori întru aceea, iar alte dăți mutîndu-Mă în munte și alergînd în pustie.
23 Genunchele Mele au slăbit de post, și trupul Meu s-a schimbat pentru untul de lemn.
Că – zice - nu am viețuit viață moleșită și desfătată, ci neprisosită, și aspră și sărăcească. Și martori sînt cei ce s-au învrednicit de sfințita Lui ucenicie, și pîinile de orz pe care le purtau ca merinde cu sine-și și spicele pe care le smulgeau și le frecau cu mîinile din pricina foamei. Iar pe acest „trupul Meu s-a schimbat pentru untul de lemn”, Simmah l-a tălmăcit așa: „și trupul Meu s-a schimbat pentru neungere.”
24 Și Eu M-am făcut ocară lor, văzutu-M-au, clătit-au cu capetele lor.
Și această proorocie a luat sfîrșit cînd L-au văzut pe El pe cruce, și au clătit cu capetele și au zis: „Ua! (ori: Ha, ha, ha!) Cela ce strici Biserica aceasta și în trei zile o ridici, pogoară-Te de pe cruce!”; iar alții ziceau: „Pe alții i-a mîntuit, pe Sine-Și nu Se poate mîntui.”
25 Ajută Mie, Doamne Dumnezeul Meu, și Mă mîntuiește pentru mila Ta!
26 Și să cunoască ei că mîna Ta este aceasta, și Tu, Doamne, ai făcut-o pe dînsa.
Învețe-se – zice – că nu M-au dat la Cruce nevrînd Eu, ci că acesta este lucrul iconomiei Tale, că prin Patima Mea ai voit să le dăruiești oamenilor nepătimire. Iar „mînă” numește lucrarea lui Dumnezeu.
27 Blestema-vor ei, și Tu vei blagoslovi.
Pînă în ziua de astăzi au rămas Iudeii bîrfind hulele asupra Mîntuitorului; ci, hulindu-L aceia, propovedania se face mai strălucită în fiecare zi.
Cei ce se scoală asupra Mea să se rușineze, iar Robul Tău Se va veseli!
Nici graiul acesta nu ne silește a lua Psalmul de față la altă pricină, că-l auzim și pe dumnezeiescul Pavel zicînd că „pe Sine-Și S-a deșertat, luînd chip de rob.” Încă și El Însuși, strigînd prin Isaia, zice așa: „... Cel ce M-ai zidit în pîntece pe Mine rob Ție-Ți.” Și, după puține: „Pusu-Te-am pe Tine spre așezămînt al neamului, spre lumină neamurilor, ca să le fi Tu spre mîntuire pînă la marginile pămîntului.” Și întru sfințitele Evanghelii a zis că „Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca să slujească și să-Și dea sufletul Său izbăvire pentru mulți.” Deci „robul” este numele firii luate, nu că este roabă aceea - căci cum ar fi roabă ceea ce s-a unit cu Dumnezeu-Cuvîntul și a primit stăpînia peste toate? - ci ca să arate osebirea firii înseși. Deci numele acesta, adică „robul”, nu este aici arătător al vredniciei, ci al firii.[COLOR=#800080][1][/COLOR]
28 Îmbrace-se cei ce Mă clevetesc pe Mine întru înfruntare și să se învelească cu rușinea lor ca și cu un veșmînt!
Iarăși, pe acest „cei ce Mă clevetesc”, ceilalți tălmăcitori l-au tălmăcit prin „împotrivnici”. Și lucrurile mărturisesc proorociei acesteia, că aceia sînt întru rușine necurmată și se îmbracă cu aceasta ca și cu un veșmînt.
29 Mărturisi-Mă-voi Domnului foarte cu gura Mea și în mijlocul multora Îl voi lăuda pe El.
Stăpînul Hristos Se numește „Cap” al Bisericii și adunarea Bisericii este trup al Lui, iar „laudă” a Sa numește lauda acesteia.
30 Că a stătut de-a dreapta Săracului, ca să mîntuiască sufletul Meu de la cei ce-l gonesc.
Aceasta a zis și în Psalmul al 15-lea: „Mai-nainte vedeam pe Domnul înaintea Mea totdeauna, că de-a dreapta Mea este, ca să nu Mă clătesc.” Că, după ce a făcut unirea nedespărțită, dumnezeiasca Fire era de față firii celei omenești, dar o lăsa să pătimească, lucrînd spre mîntuirea oamenilor. Că lesne Îi era Lui să facă fără de moarte firea luată asupră-Și, dar, de vreme ce Patima era mîntuire a lumii, a slobozit să se facă Patimă, și după Patimă a împărtășit-o de nemurire și de nestricăciune. El nu a primit nici o vătămare din patimile acestea, iar pe dînsa a umplut-o de a Sa slavă, și împreună cu dînsa împărățește și stăpînește peste toate. Iar cînd avea firea aceasta stricăcioasă, a slobozit-o să le pătimească și să le grăiască pe toate omenește, afară de păcat.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Nu trebuie înțeles așadar că Mîntuitorul Hristos ar fi fost rob, lipsit de libertate, ci că firea omenească - pe care El Și-a însușit-o întru totul, afară de păcat - este roabă a lui Dumnezeu.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 12:00:21
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 109

TÎLCUIREA PSALMULUI 109
Psalmul lui David.
După ce în Psalmul trecut a mai-nainte vestit cele pentru mîntuitoarea Patimă, aici mai-nainte propovăduiește și Înălțarea Mîntuitorului de după Patimă.
Și pentru înainte-cuvîntarea Psalmului acestuia face pomenire și prea-dumnezeiescul Petru în Fapte, și zice așa: „Că David nu s-a suit la cer, dar el a zis: «Zis-a Domnul Domnului meu: Șezi de-a dreapta Mea, pînă ce voi pune pe vrăjmașii Tăi așternut picioarelor Tale.»” Încă și Domnul Însuși, văzînd pe farisei avînd multe socoteli pentru Hristos, le-a pus înainte această întrebare: „Ce vi se pare vouă pentru Hristos, al cui fiu este?” Și, după ce au zis aceia: „Al lui David”, a răspuns: „Dar cum de Îl numește David întru Duhul pe Dînsul Domn? - zicînd: «Zis-a Domnul Domnului Meu: Șezi de-a dreapta Mea!»” Apoi, face siloghismul: „Deci, dacă David Îl numește pe Dînsul întru Duhul Domn, cum este fiu al lui?” Și aceasta a zis-o netăgăduind că Hristos e fiu al lui David, ci adăugînd lîngă cea mărturisită pe cea necunoscută: pentru că fariseii mărturiseau că Hristosul este fiu al lui David, dar nu știau nicidecum că era și Domn al lui David. Deci o adaugă pe ceea ce lipsește, și nu o surpă pe cea mărturisită, învățîndu-i că Același este și fiu al lui după trup, și Domn al lui, ca Dumnezeu și Ziditor. Deci Fericitul David propovăduiește arătat dumnezeirea Stăpînului Hristos, și zice:
Zis-a Domnul Domnului meu: Șezi de-a dreapta Mea,
Dacă Împăratul David - și împărat bine-credincios, care s-a învrednicit și de proorocescul dar - Îl numește pe Stăpînul Hristos „Domn” al său, apoi El nu este numai om, după nebunia Iudeilor, ci și Dumnezeu, ca Cel ce e Ziditor și Domn al lui David. Și alăturarea numelor arată că e vorba de aceeași ființă, că „Domnul zice Domnului: Șezi de-a dreapta Mea!”, iar nu „Domnul - zidirii”, nici „Domnul - făpturii”. Mare cu adevărat este și aceasta și nu doar mai presus de firea omenească, ci și mai presus decît toată zidirea. Însă și aceasta s-a zis omenește, căci Fiul are scaunul veșnic ca Dumnezeu, că zice: „Scaunul Tău, Dumnezeule, în veacul veacului.” Că nu S-a învrednicit de această cinste după Cruce și după Patimă ca Dumnezeu, ci ca om a luat ceea ce a avut ca Dumnezeu.[COLOR=#800080][1][/COLOR]Că nu S-a înălțat fiind smerit, ci, fiind înalt și în chipul lui Dumnezeu, S-a smerit pe Sine-Și, luînd chip de rob. Pentru aceea strigă și Evanghelistul: „Fiul cel unul născut, Care este în sînul Tatălui, Acela a vestit.” Încă și Domnul zice: „Eu - întru Tatăl, și Tatăl - întru Mine.” Și aiurea: „Proslăvește-Mă Tu, Părinte, cu slava care am avut-o la Tine mai-nainte de a se face lumea.” Deci ca om aude: „Șezi de-a dreapta Mea!”, iar ca Dumnezeu are stăpînie veșnică.
pînă ce voi pune pe vrăjmașii Tăi așternut picioarelor Tale.
„Vrăjmași” sînt cu deosebire diavolul și dracii slujitori acestuia, dar lîngă aceștia și împotrivnicii propovăduirii Lui dumnezeiești: Iudeii și Elinii. Iar acest „pînă” nu este însemnător de vreme, ci osebire a dumnezeieștii Scripturi. Pentru că așa zice Dumnezeu și prin Proorocul: „Eu sînt, Eu sînt, și pînă ce veți îmbătrîni Eu sînt.” Și este arătat că ființa lui Dumnezeu nu se hotărăște împrejur cu bătrînețile oamenilor, că - dacă Proorocul zice pentru cer și pentru pămînt: „Acelea vor pieri, iar Tu rămîi”, și iarăși: „Iar Tu același ești, și anii Tăi nu vor lipsi” - apoi cu mult mai vîrtos rămîne Stăpînul tuturor îmbătrînind și murind oamenii. Acest grai se aseamănă graiului Apostolesc că se cade să împărățească „pînă ce va pune pe toți vrăjmașii Săi sub picioarele Lui”. Că nici aici acest „pînă ce” nu este însemnător de vreme, căci ce socoteală poate să aibă aceasta, că El adică împărățește pînă cînd se împotrivesc oarecari, iar după supunerea tuturor I se va lua împărăția? La fel, cum și cu cine vor împreună-împărăți Sfinții, dacă Acela care le făgăduiește împărăția o lasă pe dînsa? Și Daniil Proorocul a zis după pierzarea fiarelor că El va împărăți în veci și cum că împărăției Lui nu va fi sfîrșit. Drept aceea, acest „pînă” nu este însemnător de vreme, ci este pus după osebirea dumnezeieștii Scripturi.
2 Toiagul puterii va trimite Ție Domnul din Sion,
Toiagul este cel din Iesei din Vitleem, că zice: „Ieși-va toiag din rădăcina lui Iesei, și floare din rădăcina lui se va ridica, și va odihni peste Dînsul Duhul lui Dumnezeu.” Iar cele de aici înainte arată stăpînia toiagului mîntuitoarei Cruci, că prin aceea a supus toată tabăra împotrivă-luptătorilor, și aceasta s-a înfipt în Sion.
și domnește în mijlocul vrăjmașilor Tăi!
Că propovăduitorii dumnezeieștii Evanghelii nu se purtau cu vînturi potrivite, ci, înconjurîndu-se de Elini și de barbari și împresurîndu-se cu curgerile păgînătății, îi stăpîneau pe neprieteni, și pe cei mai mulți îi

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Adică a suit însăși firea omenească pe scaunul slavei, prin El omul ajungînd cu adevărat dumnezeu.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 12:01:23
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 109 (2)

prefăceau, și ca pe niște robiți îi aduceau Împăratului și îi făceau să îmbrățișeze slujba Acestuia.
3 Cu Tine este începătura în ziua puterii Tale, întru strălucirile Sfinților Tăi.
Nepieritoare ai stăpînia, dar mai cu covîrșire o vei arăta pe aceasta în ziua Judecății, întru care îi vei arăta pe Sfinți străluciți și luminați. Pentru că „zi a puterii” a numit a doua arătare a Mîntuitorului, întru care va veni împreună cu Îngerii întru slava Tatălui. Atunci, și Sfinții vor străluci ca soarele, după însuși glasul Domnului.
Din pîntece mai-nainte de Luceafăr Te-am născut.
Aici a descoperit marea cuviință a dumnezeirii Lui, căci Domnul, Cel ce I-a zis: „Șezi de-a dreapta Mea”, Îi mărturisește deoființa și propovăduiește nedespărțirea firii. Pentru că acest „mai-nainte de Luceafăr” Îl arată pe El a fi mai-nainte de vremi și mai-nainte de veci, iar acest „din pîntece” ne învață nedespărțirea ființei: Că – zice - nu Te-ai născut de aiurea de altundeva, ci din firea Mea - „pîntecele” adică înțelegîndu-se cu pildă, că zice: Precum din pîntece nasc oamenii, și pruncii născuți au aceeași fire cu cei ce i-au născut, așa Te-ai născut Tu dintru Mine și arăți întru Sine-Ți ființa Mea, a Celui ce Te-am născut.
4 Juratu-S-a Domnul, și nu Se va căi: Tu ești Preot în veac, după rînduiala lui Melhisedec.
Întru epistola către Evrei, dumnezeiescul Apostol le-a tîlcuit pe acestea cu de-amănuntul și a arătat nemărginirea arhieriei acesteia[COLOR=#800080][1][/COLOR], căci preoția levitică nu a primit făgăduințele cu jurămînt, iar aceasta s-a întărit cu jurămînt. Deci de aceea l-a adăugat pe acest „nu Se va căi”, fiindcă, multe iconomisind, Dumnezeul tuturor le-a lăsat adeseori pe acestea a cădea în schimbări și strămutări: așa, a făcut preoția Iudeilor, dar a și încetat-o; așa, a așezat împărăția acelora, dar a și stricat-o; așa, a îngăduit a se face împărăția Asirianilor, și a Babilonienilor și a Machidonienilor, dar a și poruncit a se desface. Și, vrînd ca preoția aceasta să fie veșnică, zice că „S-a jurat, și nu Se va căi”. Aceasta a zis-o însă omenește, pentru că Dumnezeu este neîmpărtășit de patimă, căința fiind și ea patimă.
Iar Melhisedec nu a fost preot al Iudeilor, ci al neamurilor. La fel, și Stăpînul Hristos S-a adus pe Sine-Și lui Dumnezeu nu numai pentru Iudei, ci pentru toți oamenii. Și a făcut începătură a preoției în noaptea întru care a suferit Patima, cînd, luînd pîine și mulțumind, a frînt și a zis: „Luați, mîncați dintru dînsa, acesta este trupul Meu!” Așijderea și paharul umplîndu-L, a dat ucenicilor Săi, zicînd: „Beți dintru acesta toți, că acesta este sîngele Meu, al Legii celei Noi, care pentru mulți se varsă întru iertarea păcatelor.” Și aflăm că Melhisedec era și preot, și împărat, fiind închipuire a adevăratului Preot și Împărat, și că nu a adus lui Dumnezeu junghieri de dobitoace necuvîntătoare, ci pîini și vin. Că pe acestea i le-a adus și lui Avraam, mai-nainte văzînd duhovnicește Întîiul Chip al arhieriei sale în coapsele Patriarhului.[COLOR=#800080][2][/COLOR] Deci - dacă Hristos este după trup din David, și David din Iuda, iar Hristos a luat arhieria după rînduiala lui Melhisedec – atunci a încetat preoția levitică și blagoslovenia preoției celei mari s-a mutat seminției Iudei. Și acum preoțește Hristos, Cel ce a odrăslit după trup din Iuda, nu aducînd ceva El Însuși, ci fiind cap al celor ce aduc. Că numește Biserica „trup” al Său, și prin aceasta preoțește ca om, dar primește cele aduse ca Dumnezeu. Iar Biserica Îi aduce semnele trupului și ale sîngelui Său și prin pîrga aceasta sfințește toată frămîntătura.
5 Domnul este de-a dreapta Ta, sfărîmat-a în ziua urgiei Sale împărați.
Iar pe stăpînitorii și pe împărații ce se împotrivesc și se îndîrjesc acum, îi va da muncii în ziua Judecății. Iar acest „Domnul este de-a dreapta Ta” se aseamănă cu cea zisă în Psalmul al 15-lea: „Mai-nainte vedeam pe Domnul înaintea Mea totdeauna, că de-a dreapta Mea este ca să nu Mă clătesc”, pentru că și acolo a grăit acest cuvînt omenește și a arătat nedespărțirea firii omenești unite cu dumnezeirea Lui. Iar aici le zice împreună și pe cele dumnezeiești, și pe cele omenești: că acel „șezi de-a dreapta Mea” este potrivit firii omenești, iar acel „din pîntece mai-nainte de Luceafăr Te-am născut” este arătător al dumnezeirii, iar acel „Tu ești Preot în veac” s-a zis iarăși ca și către un om. Așijderea încă și acest „Domnul este de-a dreapta Ta” e în loc de: Nedespărțită ai dumnezeirea cea unită cu omenirea Ta.
6 Judeca-va între neamuri, împlini-va căderile. Zdrobi-va capete pe pămînt ale multora.
Aici, a arătat mai descoperit Judecata și cum că în ziua aceea va da la tot felul de pedepse pe cei ce au trăit întru păgînătate. Încă și în viața de acum i-a supus adeseori pe dînșii sub multe pedepse, învățîndu-i a Sa putere pe cei ce nu o știu.
7 Din pîrîu în cale va bea; pentru aceasta va înălța capul.
Zice: Multă prostime[COLOR=#800080][3][/COLOR]va arăta după ce Se va înomeni, încît și cu apele ce se vor afla în cale Își va răcori setea. Însă mie mi se pare că proorocia are și altă înțelegere mai adîncă. Obiceiul Lui e să numească Patima „pahar”, că zice: „Părinte, de este cu putință, să treacă de la Mine paharul acesta!”, iar „pîrîu” îi numește pe Iudei, care au dobîndit darul dumnezeiesc, dar nu s-au îndulcit de-a pururea de acesta. Că - precum pîrîul nu are apele sale de-a pururea curgătoare, ci se alcătuiește din ploile ce se nasc din nori - așa și Iudeii au avut vremelnic darul Legii, care se dăruia lor de Prooroci ca de niște nori. Iar după acestea - arătîndu-se vara, după glasul Domnului, Care zice: „Ridicați ochii voștri și căutați la holde, că albe sînt, gata către seceriș!” - pîrîul a rămas deșert de îmbelșugarea mai dinainte și se vede uscat, lipsit de toată umezeala. Deci - de vreme ce Iudeii au teslărit Crucea, iar Domnul numește Patima „pahar” - după cuviință Proorocul, mai-nainte văzîndu-le pe acestea, a zis: „Din pîrîu în cale va bea.” Iar „cale” numește viața. Și minții acesteia[COLOR=#800080][4][/COLOR]mărturisesc și cele adăugate: „pentru aceasta va înălța capul”. Și pentru acest cuvînt a zis asemenea și Apostolul Pavel: „Smeritu-S-a pe Sine pînă la moarte, și încă moarte de cruce. Pentru aceea, și Dumnezeu L-a prea-înălțat pe El”. Deci e vădit că omenește a pus și acest stih: căci, ca Dumnezeu, S-a înălțat nefiind smerit; și, înalt fiind, S-a smerit pe Sine-Și și a luat ca om ceea ce nu avea.



[COLOR=#800080][1][/COLOR]a Mîntuitorului Hristos

[COLOR=#800080][2][/COLOR]„Iar Melhisedec, regele Salemului, i-a adus pîine și vin. Melhisedec acesta era preotul Dumnezeului celui Preaînalt. Și a binecuvîntat Melhisedec pe Avram și a zis: Binecuvîntat să fie Avram de Dumnezeu cel Preaînalt, Ziditorul cerului și al pămîntului. Și binecuvîntat să fie Dumnezeul cel Preaînalt, Care a dat pe vrăjmașii tăi în mîinile tale! Și Avram i-a dat lui Melhisedec zeciuială din toate” (Facerea 14:18-20).

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Aici, înseamnă „umilință” și „simplitate”.

[COLOR=#800080][4][/COLOR]înțelesului acesta
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 12:02:13
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 110

TÎLCUIREA PSALMULUI 110
Aliluia.
Cîndva de demult, Amonitenii, și Moavitenii și Idumeii, adunînd mulțime foarte multă, s-au ostășit asupra seminției Iudei. Și împărățea atunci peste aceasta Iosafat, bărbat mărturisit întru buna-credință, din cei din David. Acesta, înștiințîndu-se de mulțimea războinicilor, a venit la Dumnezeu împreună cu tot norodul, cerînd nebiruitul ajutor. Și a luat cererea cu adevărat, că Dumnezeul tuturor le-a poruncit să îndrăznească asupra vrăjmașilor, fiindcă El Însuși îi va povățui. Deci a doua zi războinicii[COLOR=#800080][1][/COLOR] s-au pornit unii asupra altora și s-au stricat pe sine-și ca niște împotrivnici, încît nici unul n-a scăpat de pierzarea aceea. Văzînd acest lucru dintru oarecare loc înalt, oastea Iudeilor a alergat ca și către un vînat gata, și au prădat pe războinici, și s-au întors cu multă avuție și, după cum ne învață Istoria Paralipomenilor, au intrat în dumnezeiasca Biserică cu organe muzicești, lăudîndu-L pe Dăruitorul biruinței. Mai-nainte văzîndu-le pe acestea, Proorocul a scris Psalmul de față ca pe o laudă ce ar fi fost adusă de bine-credinciosul Iosafat. Și de laudă este și scrierea-deasupra, pentru că „aliluia”, precum am tîlcuit și mai înainte, în limba evreiască zice: „Lăudați pe Domnul!”, că acest „alilu” însemnează „lăudați”, iar acest „ia”: „pe Domnul” ori „pe Cel ce este”.
Mărturisi-mă-voi Ție, Doamne, cu toată inima mea,
Din toată mintea Îți aduc laudă de mulțumire Ție, Stăpîne!
în sfatul celor drepți și în adunare.
Și nu numai eu singur, ci împreună cu mine și adunarea celor bine-credincioși. Că întru acea vreme norodul se slobozise de rătăcirea idolilor, fiindcă împăratul îi învăța pe toți buna-credință. Deci „sfat al celor drepți” numește adunarea bine-credincioșilor.
2 Mari sînt lucrurile Domnului,
Căci cu adevărat minunate și vrednice de mirare sînt cele lucrate de puterea Lui.
căutate întru toate voile Lui.
Face cîte voiește, dar fiecare lucru din cele făcute este plin de înțelepciune și de la toți trage laudă către Sine-Și.
3 Mărturisire și mare cuviință este lucrul Lui,
Toate cele făcute de Dînsul, și zidirea, și iconomia, sînt de mare cuviință, și mai presus de fire și vrednice de cîntarea de laudă de la toți oamenii. Că „mărturisire” numește aici mulțumirea.
și dreptatea Lui rămîne în veacul veacului.
Nici un lucru din cele făcute nu este nedrept, ci toate sînt împodobite cu dreptatea, că pe toate le ocîrmuiește folosind-o pururea pe aceasta.
4 Pomenire a făcut minunilor Sale.
Fiindcă a săvîrșit vădit pierzarea războinicilor - făcînd același lucru și în vremea strămoșilor: uneori acoperindu-i cu marea pe Egipteni, iar alteori ucigîndu-i pe Amaleciți prin întinderea mîinilor lui Moisi, și pe Hanaanei, și pe Hetei și pe celelalte neamuri pierzîndu-le prin Iisus Navi - pentru aceasta a numit pedeapsa războinicilor „pomenire a minunilor”, în loc de: Cu această nouă facere de minune ai arătat adevărate facerile de minuni cele mult-vestite, care sînt socotite neadevărate de cei necredincioși, și ne-ai adus aminte de cele lucrate în vremea strămoșilor noștri.
Milostiv și îndurat este Domnul.
5 Hrană a dat celor ce se tem de Dînsul,
Pe „hrană”, ceilalți tălmăcitori au zis-o „vînat”. Și adevărate sînt amîndouă, căci au alergat către bogăția războinicilor ca spre un vînat gata și au dobîndit destulă hrană de acolo.
aduce-Și-va aminte în veac de așezămîntul Său.
Iar Simmah, așa: „Vînat a dat celor ce se tem de Dînsul, aducîndu-și aminte de veșnicul Său așezămînt.” Pentru că are neuitată pomenire a făgăduințelor făcute către părinți și pentru aceea ne împărtășește de bunătățile Sale.
6 Tăria lucrurilor Sale a vestit-o norodului Său,
7 ca să le dea lor moștenirea neamurilor.
Dăruindu-ne bogăția vrăjmașilor, mai vîrtos ne-a arătat nouă luminat a Sa putere, căci nu numai că ne-a slobozit de vătămarea de la ei, ci a și mutat bogăția lor în casele noastre.
Lucrul mîinilor Sale sînt adevărul și judecata.
Și – zice - nu cu nedreptate, ci foarte cu dreptate a făcut acestea: că, neavînd ei a ne prihăni cu ceva, s-au ispitit a ne prăpădi cu totul. Deci adevărată și dreaptă a scos hotărîrea asupra lor.
8 Credincioase sînt toate poruncile Lui, întărite în veacul veacului, făcute întru adevăr și întru îndreptare.
Punînd Legea, Dumnezeu a făgăduit milostivirea Sa celor ce Îi păzesc Legea. Asta zice și aici: Făgăduințele pentru păzirea poruncilor sînt nemincinoase, și cei ce voiesc a le împlini dobîndesc totdeauna purtarea Lui de grijă; pentru că și noi, rugîndu-L pe Dînsul curat, ne-am arătat mai înalți decît neprietenii. Că aceasta a arătat prin cele adăugate:
9 Izbăvire a trimis Domnul norodului Său, poruncit-a în veac așezămîntul Său;
Pentru că făgăduințele lui Dumnezeu au nu numai nemințire, ci și statornicie și îndelungare.
sfînt și înfricoșat este numele Lui.
Că sfînt le este celor ce cred, și prea-dorit și izvorînd îmbelșugarea bunătăților, iar pe cei ce nu-L cred și trăiesc întru nelegiuire îi căznește și îi pedepsește.
10 Începătura înțelepciunii este frica Domnului,
Deci de nevoie lucru este a ne teme de Dînsul și a ne cutremura, pentru că aceasta este întîia literă a dumnezeieștii didascalii[COLOR=#800080][2][/COLOR], că „înțelepciune” nu numește buna-limbuție, ci cunoștința celor dumnezeiești. Deci la cei noi începătura este frica, iar a acelora desăvîrșiți - avuția dragostei.
și înțelegere bună este tuturor celor ce o fac pe dînsa.
Că nu ajunge spre desăvîrșire cunoștința, ci privirea are trebuință de faptă, și se cuvine ca acela ce s-a învrednicit de dumnezeiasca înțelegere să împodobească cunoștința cu lucrurile, și prin aceasta să-L mulțumească pe Dătătorul înțelegerii.
Lauda Lui rămîne în veacul veacului.
Drept urmare, a adăugat și acest stih, învățîndu-ne că îndrăgitorul faptei bune dobîndește de aici însuși cîștigul. Că Dumnezeu, măcar de n-ar și voi nimeni să-L laude, are lauda veșnică și de-a pururea petrecătoare.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Adică cei ce le dădeau război, „războitorii”, cum am mai spus.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]dumnezeieștii învățături
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 12:03:06
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 111

TÎLCUIREA PSALMULUI 111
Aliluia.
Scrierea-deasupra numește laudă și Psalmul acesta, însă celor ce voiesc le aduce învățătură de bună-credință.
Fericit - bărbatul ce se teme de Domnul, întru poruncile Lui va voi foarte.
Cel ce e împodobit cu această cucernicie și e îmbrăcat cu dumnezeiasca temere își mută tot sfatul lui întru împlinirea dumnezeieștilor cuvinte și se sîrguiește cu toată osîrdia a le împlini pe acestea. Apoi, arată și rodul unor asemenea sămînțe:
2 Puternică pe pămînt va fi sămînța lui;
Că, de vreme ce acest lucru părea vrednic de iubit oamenilor de atunci, Se făgăduiește că va da darul acesta celor ce păzesc poruncile. Și cu adevărat l-a și dat: pentru Avraam, lui Israil; pentru David, celor dintru dînsul; iar pentru Israil, strănepoților, măcar de au și fost nelegiuiți.
neamul drepților se va blagoslovi.
Că cei ce se grijesc de cuvioșie și de dreptate vor secera roadele dumnezeieștii blagoslovenii.
3 Mărire și bogăție - în casa lui,
Și făgăduințele acestea le face ca și către cei încă nedesăvîrșiți[COLOR=#800080][1][/COLOR], care nu le pot auzi pe cele mai desăvîrșite. Pentru că pe cei desăvîrșiți Stăpînul Hristos îi învață cele împotrivnice, zicînd: „Să nu cîștigați aur, nici argint, nici aramă la brîiele voastre; nu traistă pe cale, nu încălțăminte, nu toiag.” Și iarăși: „Dacă cineva nu se va lepăda de toate averile sale, nu poate fi ucenicul Meu.” Și: „De voiești să fi desăvîrșit, vinde-ți averile tale și le dă săracilor!” Dar, legiuindu-le pe acestea, celor nedesăvîrșiți le făgăduiește și le dă pe acelea: așa, lui Solomon i-a adăugat bogăție și slavă; așa, fiilor lui Israil le-a dăruit bogăția Egiptenilor.
și dreptatea lui rămîne în veacul veacului.
Că Dumnezeu are pomenirea neuitată și păzește lauda lui de-a pururea pomenită.
4 Răsărit-a întru întuneric lumină drepților
„Întuneric” numește uneori neștiința, iar alteori primejdiile; încă și „lumină” numește o dată cunoștința, iar altă dată izbăvirea de cele rele. Deci zice că le va arăta adevărul celor ce nu-l știu și, întru năpădirea celor scîrbicioase, le va dărui al Său ajutor. Așa, l-a răpit pe Iosif de la uciderea cea pîngărită a fraților; așa, l-a arătat pe dînsul mai înalt decît clevetirea Egiptencei; așa, răpindu-se Sarra, a dăruit lui Avraam ajutorul Său; așa, l-a îngrozit pe Laban și l-a arătat pe cel ce fugea[COLOR=#800080][2][/COLOR]mai puternic decît cel ce îl gonea. Deci și acesta e semn al dumnezeieștii puteri: a lăsa să năpădească asupra drepților cele de scîrbă, pentru iscusirea lor, dar apoi a risipi norul acestora și a le dărui curată înseninare.
Cel milostiv, și îndurat și drept.
Și pe acestea le ocîrmuiește cu dreptatea, cu milostivirea și cu bunătatea, că se grijește ca un iubitor de oameni: și, voind a încununa pe cei drepți, sloboade luptele, dar, pentru nemăsurata bunătate, le dezleagă prea-degrab pe acestea.
5 Bun este bărbatul care se îndură și miluiește, tocmi-și-va cuvintele sale cu judecată,
Iar Simmah, așa: „Bun este cel darnic și care miluiește, iconomisindu-și lucrurile sale cu judecată.” Că cel ce Îl urmează pe al Său Stăpîn caută și grijește cu mînă slobodă pe cei împreună robi, îndurîndu-se ca un părtaș de aceeași fire și miluindu-i ca cel ce așteaptă răsplătire de la Stăpînul de obște. Și unul ca acesta nu lucrează nimic fără socoteală, ci, gîndind drept, împodobește și cuvintele, și lucrurile.
6 că în veac nu se va clăti.
Că unul ca acesta are socoteala întemeiată, nici o schimbare primind întru nelesnirile și greutățile vremilor.
7 Întru pomenire veșnică va fi dreptul,
Mult-vestit va fi unul ca acesta și la toți pomenit de-a pururea, și va lăsa totdeauna laudă neuitată.
de auzul relelor nu se va teme.
Și nu se va teme nici de îngroziri, nici de vestiri care ar putea să-i pricinuiască frică.
Gata este inima lui a nădăjdui spre Domnul.
Iar Simmah „iarăși întemeiată” a tălmăcit-o pe cea gătită. Și zice: Întemeiată și statornică are nădejdea întru Dumnezeu, și pentru aceasta defaimă asemenea gîlcevi.
8 Întăritu-s-a inima lui, nu se va teme, pînă ce va privi asupra vrăjmașilor săi.
Nu numai că nu se teme de neprieteni, ci și așteaptă biruirea acelora pentru nădejdea spre Dumnezeu.
9 Risipit-a, dat-a săracilor; dreptatea lui rămîne în veacul veacului.
Fiecare dintru acestea le aduce învățătură de faptă bună celor ce voiesc. Și zice că cel ce este împodobit cu evlavia și cu dumnezeiasca frică nu întinde așa prost milostenia celor lipsiți, ci face aceasta cu multă slobozenie, urmînd celor ce seamănă și risipesc semințele fără cruțare, pentru nădejdea spicelor. Că la fel așteaptă și acesta cîștigul dreptății.
Cornul lui se va înălța întru mărire.
„Corn” numește tăria, din metafora dobitoacelor într-armate cu coarne, care cu acestea izbîndesc celor ce vin asupră-le. Deci zice că puternic și vestit va fi cel ce are bogăția faptei bune.
10 Păcătosul va vedea, și se va mînia, cu dinții săi va scrîșni, și se va topi, pofta păcătosului va pieri.
Iar cei ce voiesc să trăiască întru răutate, văzînd strălucirea drepților, se vor topi de zavistie și vor măiestri măiestrii de spurcată ucidere, dar vor greși din sfaturile lor și nu-și vor dobîndi pofta, că nedreaptă este aceasta și foarte urîtă lui Dumnezeu.


[COLOR=#800080][1][/COLOR]Următorii Legii celei Vechi, care nu aveau cunoștința mîntuirii.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Iacov
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 08:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 01:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 11.12.2011 23:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 18.02.2009 23:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 08:23:23