Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.01.2009, 12:38:52
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 129 & 130

TÎLCUIREA PSALMULUI 129
Cîntarea treptelor.
Rugăciunea aceasta o aduce lui Dumnezeu ceata drepților. Și mărturisește însăși înainte-cuvîntarea Psalmului:
Dintru adîncuri am strigat către Tine, Doamne!
În loc de: Din însuși străfundul inimii trimit (și izbucnesc) în sus rugăciunea. Pentru că dumnezeiasca Scripturăîi prihănește pe cei ce folosesc și mișcă numai buzele, cum zice către Dumnezeul tuturor Proorocul Ieremia: „Aproape ești Tu, Doamne, de ruga lor, și departe de rărunchii lor!”; și cum îi prihănește pe Iudei Însuși Dumnezeu, zicînd prin Isaia Proorocul: „Norodul acesta cu buzele Mă cinstește, iar cu inima departe stă de Mine.” Iar acum, cei ce se roagă dintru adîncul inimii trimit în sus rugăciunea:
2 Doamne, auzi glasul meu, fie urechile Tale luînd aminte la glasul cererii mele!
Și, grăind cuvintele acestea omenește, știe că Dumnezeu este fără de trup, pentru că a numit lucrarea auzitoare și văzătoare: că ochii noștri au puterea văzătoare, iar urechilor li s-a încredințat lucrarea auzitoare, iar Dumnezeu vede cu aceeași putere cu care și aude, și aude cu aceeași putere cu care și vede.
3 De vei căuta la fărădelegi, Doamne
Ceata drepților roagă pe Dumnezeu să nu măsoare pedepsele cu păcatele. Așa, și Fericitul Anania și cei împreună cu el au pus nelegiuirile norodului împrejurul feței lor.[COLOR=#800080][1][/COLOR]
Doamne, cine va suferi?
Că, dacă vei ține cumpenele osîndei după dreptate, cine va fi vrednic să sufere hotărîrea scoasă de aceasta? Că ar fi nevoie ca toți să pătimească pieirea.
Că la Tine este milostivirea.
Ai iubirea de oameni înjugată cu dreptatea și ai fire să o folosești mai mult pe aceasta decît pe aceea.
4 Pentru numele Tău Te-am așteptat, Doamne! Așteptat-a sufletul meu spre cuvîntul Tău.
În loc de „numele”, Achila și Teodotion au tălmăcit: „frica”, iar Simmah: „legea”. Și toate acestea arată înțelesul graiului, că zice: Știind bunătatea Ta, căci folosești mila ca pe o lege, nu mă deznădăjduiesc de cele mai bune nădejdi, așteptînd făgăduința bunătăților. Că „cuvînt” a numit aici făgăduința, iar Dumnezeu a făgăduit iubire de oameni celor ce se pocăiesc.
5 Nădăjduit-a sufletul meu spre Domnul din straja dimineții pînă în noapte.
În loc de: „peste toată ziua”, că straja de dimineață este ceasul cel mai de pe urmă al nopții, că ultimii străjeri pînă la vremea aceea străjuiesc.
6 Din straja dimineții să nădăjduiască Israil spre Domnul!
Nu se îndestulează drepții să aibă numai ei singuri bogăția nădejdii spre Dumnezeu, ci îi îndeamnă spre asemenea avuție și pe alții, pe toți, arătîndu-le cîștigul ce răsare de aici:
7 Că la Domnul este mila, și multă izbăvire la Dînsul,
Că Stăpînul este iubitor de îndurări și iubitor de oameni și le dă mîntuire celor ce se căiesc.
8 și El va izbăvi pe Israil de toate fărădelegile lui.
Cuvîntul acesta are acea proorocie pentru Stăpînul care zice: „El este Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii.” Așa a zis și dumnezeiescul Gavriil către Sfînta Fecioară: „Vei naște Fiu, și vei chema numele Lui Iisus, că El va mîntui norodul Său de păcatele lui.”


TÎLCUIREA PSALMULUI 130
Cîntarea treptelor.
Proorocescul cuvînt ne învață smerita cugetare și aduce în mijloc fața[COLOR=#800080][2][/COLOR]îndrăgitorilor acesteia, ce se roagă și Îl înduplecă pe Dumnezeu:
Doamne, nu s-a înălțat inima mea,
Înălțarea inimii îi vatămă nu numai pe păgîni, ci și pe Sfinți. Și ne învață Istoria Paralipomenilorpentru bine-credinciosul împărat Iezechia, zicînd: „S-a smerit dintru înălțimea inimii lui.” Pentru aceasta îi sfătuiește și Domnul pe sfințiții Săi ucenici, zicînd: „Tot cel ce se smerește pe sine înălța-se-va, și cel ce se înalță pe sine smeri-se-va.”
nici nu s-au înălțat ochii mei,
Osebirea celor trufași este să-și ridice sprîncenele, și să umfle bucile obrajilor și să-i defaime pe toți. Iar cei izbăviți de patima aceasta nu învață aceasta pe Judecătorul ca pe unul ce nu ar ști, ci Îl cheamă spre mărturie ca pe Cel ce știe.
nici n-am umblat întru cele mari,
Simmah a tălmăcit: „întru vrednicii”, iar Achila: „întru măriri”.
nici întru cele mai minunate decît mine.
Iar Simmah: „nici întru cei ce covîrșesc mai multe decît mine”, în loc de: Pe sine-mi mă măsuram, și nu le-am făcut pe cele ce covîrșeau vrednicia mea.
2 De nu m-am smerit cu gîndul precum cel înțărcat spre maica lui, ci am înălțat sufletul meu, așa vei răsplăti spre sufletul meu!
Iar Simmah, așa: „De nu m-am făcut deopotrivă și de nu am asemănat sufletul meu celui înțărcat către maica lui, așa se va răsplăti sufletului meu.” Zice: De nu m-am temut de Tine și nu m-am supus pe sine-mi Ție asemenea pruncului celui acum înțărcat de la țîță și care se teme de maica sa, ci am avut minte înaltă, mă rog să dobîndesc aceeași răsplătire.
3 Nădăjduiască Israil spre Domnul de acum și pînă în veac!
Proorocescul cuvînt a arătat pentru care pricină a povestit isprăvile: că nu povestesc a loru-și faptă bună lăudîndu-se, ci deșteptîndu-i și ridicîndu-i către aceeași rîvnă pe alții. Pentru aceea, au rugat tot Israilul să se țină de aceeași nădejde, și să o aibă pe aceasta totdeauna și să adune roadele ce răsar dintru dînsa.


[COLOR=#800080][1][/COLOR]Vezi la Daniil, capitolul 9.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Cum am tot zis: „persoana”.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2009, 12:39:43
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 131

TÎLCUIREA PSALMULUI 131
Cîntarea treptelor.
Psalmul acesta are multă asemănare cu cel de-al 88-lea, pentru că și aici, și acolo se roagă Dumnezeului tuturor cei robiți în Babilon, aducînd în loc de rugăciune făgăduințele făcute de Dînsul către marele David și rugîndu-se a dobîndi iertare. Are încă și proorocie a Mîntuitorului lumii, Celui ce a odrăslit după trup din neamul lui David.
Adu-Ți aminte, Doamne, de David și de toate blîndețele lui!
Fiindcă, multe greșind noi și lipsindu-ne de toată îndrăzneala, Te rugăm pe Tine, Stăpîne, să-Ți aduci aminte de David și de blîndețele și buna-credință ale aceluia. Încă și Psalmul mai-nainte rînduit a pomenit aceasta și ne-a învățat arătat smerenia cugetului lui.
2 Cum s-a jurat Domnului și s-a făgăduit Dumnezeului lui Iacov:
3 Nu voi intra în lăcașul casei mele, nu mă voi sui pe patul așternutului meu,
4 nu voi da somn ochilor mei, și genelor mele dormitare
5 și odihnă tîmplelor mele, pînă ce voi afla locul Domnului, lăcașul Dumnezeului lui Iacov!
Istoria Paralipomenilorne învață acestea mai descoperit: că el s-a rugat întîi să zidească dumnezeiasca Biserică, iar după ce l-a oprit Dumnezeu prin Proorocul Natan și i-a mai-nainte vestit zidirea ce era să se facă de Solomon, s-a stînjenit de zidire, dar nu s-a lenevit, ci a adunat aur, și argint, și fier, și aramă, și lemne și pietre. Și toate acestea - după cum am zis - cartea aceea îi învață pe cei ce voiesc să o citească.
6 Iată, L-am auzit pe El în Efrata, aflatu-l-am pe dînsul în cîmpii dumbrăvii.
David se ruga să zidească Biserică lui Dumnezeu, și i s-a făgăduit că din rodul coapselor lui își va zidi lui-și Biserică însuflețită și cuvîntătoare: pe Unul Născut Cuvîntul lui Dumnezeu. Pentru aceea zice proorocia: „Iată, L-am auzit pe El în Efrata, aflatu-l-am pe el în cîmpii dumbrăvii.” Că „Efrata” se numea cea care acum se numește Vitleem, și acolo S-a născut Stăpînul Hristos, Care, arătînd al Său trup Iudeilor, a zis tainic: „Stricați voi Biserica aceasta!”. Iar „cîmpi ai dumbrăvii” numește locul Bisericii din Ierusalim, care era pustiu și nu avea nici o zidire pe dînsul; că, oprindu-l cu rugăciunea către Dumnezeu pe Îngerul cel pierzător, acolo a așezat altar marele David, și a adus jertfă și l-a afierosit spre zidirea Bisericii[COLOR=#800080][1][/COLOR]. Și - fiindcă erau două corturi[COLOR=#800080][2][/COLOR]: unul din pietre și din lemne, iar altul din trup și din suflet, primul făcut de Solomon în Ierusalim, iar al doilea țesut în Vitleem de darul Preasfîntului Duh; și bine-credincioșii de atunci pe acela îl vedeau, iar pe acesta îl așteptau - după cuviință a zis proorocescul cuvînt: „Iată, L-am auzit pe Dînsul în Efrata - adică: Se va face de Duhul Sfînt - aflatu-l-am pe el în cîmpii dumbrăvii”, adică pe cel zidit de Solomon, după făgăduința Duhului.
7 Intra-vom în lăcașurile Lui, închina-ne-vom la locul unde au stat picioarele Lui.
A schimbat timpul, și zice: Intrînd acolo, ne închinăm crezînd că Biserica s-a învrednicit de dumnezeiasca arătare. Căci această înțelegere are acest „unde au stat picioarele Lui”, știind că Dumnezeu este nu numai fără de trup, ci și nescris împrejur. Dar dumnezeiasca Scripturăvorbește foarte trupește pentru Dînsul, măsurînd cuvintele cu auzurile omenești.
8 Scoală-Te, Doamne, întru odihna Ta,
„Odihnă” a lui Dumnezeu numește slujba după Lege, El neavînd trebuință și nici veselindu-Se de aceasta, ci îmbrățișînd buna-credință a celor ce o aduc. Și încă se roagă ca darul Lui să se arate iarăși și să i se dea Bisericii strălucirea mai dinainte.
Tu și sicriul sfințirii Tale!
După cuviință a pomenit Chivotul, fiindcă întru Sfintele Sfintelor era pus Chivotul cu tablele Legii,și deasupra acestuia sta curățitorul, și prin acela se făceau arhiereului oarecari vestiri ale dumnezeieștii arătări. Că Dumnezeu, Cel ce a făcut cerul și pămîntul, „nu locuiește în biserici făcute de mîini”, după glasul Fericitului Pavel. Așa s-a rugat încă și înțeleptul Solomon: „Dacă cerul și cerul cerului nu este destul Ție... ” Aceasta a zis și Însuși Dumnezeul tuturor: „Cerul Îmi este Mie scaun, și pămîntul – așternut picioarelor Mele. Care casă Îmi veți zidi Mie? Sau care e locul odihnei Mele?”

[COLOR=#800080][1][/COLOR]Sfîntul Înger fusese trimis să pustiască Ierusalimul, ca pedeapsă pentru păcatul lui David, care făcuse acea neîngăduită numărare a norodului:
„Îngerul Domnului stătea atunci deasupra ariei lui Ornan (Aravna) Iebuseul. Atunci, ridicîndu-și ochii săi, David a văzut pe Îngerul Domnului stînd între pămînt și cer, cu sabia goală în mîna sa, întinsă asupra Ierusalimului; și a căzut David și bătrînii cu fețele la pămînt, îmbrăcați în sac. Și a zis David către Dumnezeu: «Oare nu eu am poruncit să se numere norodul? Eu am greșit, eu am făcut rău; dar aceste oi ce au făcut? Doamne Dumnezeul meu, să vină mîna Ta asupra mea, asupra casei tatălui meu, iar nu asupra poporului Tău ca să-l piardă pe el!» Iar Îngerul Domnului a zis lui Gad Proorocul să spună lui David: «Să se suie David și să ridice un jertfelnic Domnului în aria lui Ornan Iebuseul» Și s-a dus David, după cuvîntul lui Gad pe care i-l grăise în numele Domnului.” (vezi Cartea întîi a Cronicilor, capitolul21).

[COLOR=#800080][2][/COLOR]două Biserici
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.01.2009, 12:40:28
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 131 (2)

9 Preoții Tăi se vor îmbrăca cu dreptate, și cuvioșii Tăi se vor bucura.
Zice: Zidindu-se casa și Chivotul punîndu-se iarăși întru cele neintrate, preoții se vor face drepți săvîrșind slujba după Lege, iar cei ce nu s-au împărtășit de vrednicia preoțească, dar s-au grijit de buna-credință, se vor umple de toată veselia.
10 Pentru David, robul Tău, să nu întorci fața unsului Tău!
„Uns” numește aici împărăția Iudeilor; și, de vreme ce împărații lor erau rău-credincioși, cei de atunci se roagă ca, pentru David, să nu se stingă neamul împărăției. Apoi, fac aducere-aminte de făgăduințe:
11 Juratu-S-a Domnul lui David adevăr, și nu Se va lepăda de dînsul:
Nemincinos – zice – e Cel ce S-a făgăduit, și izvor al adevărului, și neîmplinirea făgăduinței este din cele cu neputință.
Din rodul pîntecelui tău voi pune pe scaunul tău!
Aceasta este una din făgăduințe, și a primit sfîrșit: că nu singur Solomon, ci și cei din Solomon s-au învrednicit de scaunele împărătești. Iar sfîrșitul făgăduinței l-a adeverit Stăpînul Hristos, întărind împărăția lui David, că aceasta a vestit mai-nainte și Fericitul Isaia: „Prunc S-a născut nouă Fiul și S-a dat nouă, a Cărui stăpînie este peste umărul Lui, și se cheamă numele Lui: Înger al marelui sfat, Minunat, Sfetnic, Dumnezeu tare, Stăpînitor, Domn al păcii, Părinte al veacului ce va să fie. Amin.” Și, după puține: „... ca să îndrepteze scaunul lui David și împărăția lui de acum și pînă în vremea cea din veac.” După cum am zis, făgăduința aceasta a adeverit-o Stăpînul Hristos, iar pe cealaltă Dumnezeu nu a dat-o nehotărîtă, că a zis așa:
12 De vor păzi fiii tăi așezămîntul Meu și mărturiile Mele acestea care îi voi învăța pe dînșii, și fiii lor vor ședea pe scaunul tău.
Deci aceasta este făgăduința Stăpînului, iar nelegiuirea acelora a curmat cursul împărăției: căci, căzînd în păgînătate, Solomon a tras îndată asupră-și dumnezeiasca urgie, pentru care scaunul s-a tiranisit[COLOR=#800080][1][/COLOR]și cele zece seminții au primit împărăția altuia. Mai pe urmă vreme, încă și cele două seminții s-au golit de davidiceasca împărăție.
13 Că a ales Domnul Sionul, osebitu-l-a pe el spre lăcaș Lui-Și:
Zice: De demult - o Stăpîne - ai prețuit-o pe aceasta mai mult decît pe celelalte cetăți și ai arătat-o a Ta sălășluire.
14 Aceasta este odihna Mea în veacul veacului,
Zice: Tu ai zis acestea – o Stăpîne! – și ai făgăduit că Te vei odihni în Sion de-a pururea. Și aceasta a și dobîndit sfîrșitul: că, deși Biserica cea veche s-a pustiit pentru nebunia Iudeilor, prin dumnezeiescul dar locurile de acolo s-au învrednicit de Cruce, și de Înviere și de Înălțare, și toți aleargă din tot pămîntul și marea ca să capete blagoslovenia ce izvorăște întru acelea[COLOR=#800080][2][/COLOR].
aici voi locui, că l-am ales pe dînsul!
Și acest stih a dobîndit sfîrșit, măcar că s-au schimbat casele, căci cuvîntul cel proorocesc a pomenit iar Sionul, întru care a fost și locul Crucii, și al Învierii.
15 Vînatul lui, blagoslovindu-l, îl voi blagoslovi,
Iar Simmah, așa: „Îngrășarea lui, blagoslovind-o, o voi blagoslovi”, adică: Voi da lor îndestularea tuturor.
pe săracii lui voi sătura de pîine.
Voi da și celor lipsiți trebuința celor de nevoie.
16 Pe preoții lui îi voi îmbrăca cu mîntuire,
Pe aceea pe care a chemat-o mai sus „dreptate”, aici a numit-o „mîntuire”, că mîntuirea este rodul dreptății.
și cuvioșii lui cu bucurie se vor bucura.
Iar iubitorii bunei-credințe se vor umple de toată veselia.
17 Acolo voi răsări corn lui David,
Deci, după înțelegerea cea lesnicioasă, îl arată pe Zorobabel. Dar - de vreme ce acesta nu a trecut stăpînia nici la nepoți, nici măcar la fii - după cuviință nimeni nu ar putea să-l numească „corn” pe dînsul, care a povățuit puțină vreme, căci „cornul” arată oarece tare și statornic. Și, de vreme ce proorocia nu se potrivește lui Zorobabel, cuvîntul mai-nainte vestește nașterea după trup a lui Hristos, că așa a zis și Fericitul Petru în Fapte: „Prooroc fiind David și știind că Dumnezeul lui S-a jurat cu jurămînt că din rodul mijlocului său va ridica pe Hristos după trup și Îl va pune pe scaunul lui, mai-nainte știind aceasta, a grăit pentru învierea Lui.”
gătit-am Luminător unsului Meu.
Proorocescul cuvînt numește iarăși „Luminător” Biserica cea din David, care a primit lumina dumnezeirii.
18 Pe vrăjmașii lui îi voi îmbrăca cu rușine, iar peste dînsul va înflori sfințenia Mea.
Deci martori ai rușinii sînt Iudeii, care au îmbrățișat vrăjmășia, secerînd rușinea. Iar „sfințenia” numește bisericile de peste tot pămîntul și marea, care sînt trup al Stăpînului Hristos și primesc de la Dînsul izvoarele sfințeniei.

[COLOR=#800080][1][/COLOR]A fost apucat de tiranul Ieroboam, casa lui David rămînînd să stăpînească doar pe Iuda și Veniamin, cum am mai arătat.

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Vorbește adică de hagialîcul la Sfintele Locuri, care azi s-a schimbat în turism mai mult sau mai puțin pios, dar superstițios și fariseic.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.01.2009, 12:41:25
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 132 & 133

TÎLCUIREA PSALMULUI 132
Cîntarea treptelor.
În zilele lui Roboam (fiul lui Solomon), semințiile s-au despărțit: și cele zece i-au urmat lui Ieroboam, iar cele două au îmbrățișat davidiceasca împărăție. Iar după întoarcerea din Babilon, iarăși s-au împreunat, și au iubit împreună-glăsuirea, și aveau o stăpînie și săvîrșeau de obște slujba cea după Lege. Deci pe acestea mai-nainte le vestește Psalmul de față.
Iată dar: Ce este bun și ce e frumos, fără numai a locui frații împreună?
Prin înseși lucrurile – zice – ne-am învățat că nimic nu este mai dulce decît împreună-glăsuirea și unirea frățească. Iar „frați” numește semințiile, fiindcă boierii și începătorii de la care și-au luat acestea numirea au fost fii ai unui tată.
2 Ca mirul pe cap, care se pogoară pe barbă, pe barba lui Aaron,
Untul de lemn arhieresc era alcătuit din multe feluri de flori mirositoare, dar nici una dintru acelea nu slobozea atîta bună mireasmă de sine-și osebită, ci amestecarea tuturor și împreună-turnarea dădea prea-foarte bună mireasmă. Deci a asemănat cu acesta frățeasca împreună-glăsuire după cuviință, fiindcă împreunarea mai multor isprăvi fac buna mireasmă a faptei bune desăvîrșite.
care se pogoară pe marginea îmbrăcămintei lui.
Zice: Darul dragostei se aseamănă cu mirul acela ce se vărsa peste capul lui Aaron, dar nu se pogora numai pînă la barbă, ci sfințea chiar și partea de prin prejurul pieptului a hainei. Că „margine” a numit ceea ce noi numim „guler”, pe care și Achila a zis-o „gură a hainei”. Deci: Precum sfințitul mir îl umplea pe preot de bună mireasmă - străbătînd de la cap, prin barbă, pînă la haină - așa ajunge folosul dintru împreună-glăsuire de la începătorie pînă la supuși.
3 Ca roua Ermonului care se pogoară pe munții Sionului,
S-a mutat către altă icoană, învățîndu-ne iarăși folosul împreună-glăsuirii. Și a zis că aceasta se aseamănă cu roua ce vine peste Sion de la Ermon; și atîta este, cît și cărămizile lasă picături. Iar „Ermonul” este și el munte al Palestinei, care se cam deosebește de pămîntul lui Israil.
că acolo a poruncit Domnul blagoslovenia și viața, pînă în veac.
Nu în Ermon, ci în Sion, întru care s-a trimis peste Sfințiții Apostoli și roua de viață făcătoare a Preasfîntului Duh, prin care toți credincioșii dobîndesc veșnica blagoslovenie.


TÎLCUIREA PSALMULUI 133
Cîntarea treptelor.
Psalmul acesta se potrivește și celor ce s-au întors din Babilon, dar și tuturor celor bine-credincioși aduce sfătuire să-L laude pe Dumnezeu nu numai în fiecare zi, ci și noaptea.
Iată, acum binecuvîntați pe Domnul toate slugile Domnului,
Nu al tuturor este acest lucru, a-L lăuda pe Dumnezeu, ci numai al celor ce îmbrățișează dumnezeiasca stăpînie și socotesc slujba Stăpînului pricinuitoare de mult folos. Pentru că osebirea celor ce au primit rănile păcatelor este să lăcrimeze, și să se tînguiască și să ceară dumnezeiasca iubire de oameni.
care stați în casa Domnului, în curțile casei Dumnezeului nostru!
După ce a poruncit să laude pe Dumnezeu, a învățat și chipul cîntării de laudă, că dumnezeiescul Pavel a legiuit a ridica mîini cuvioase pretutindeni, dar mai ales în locurile afierosite pentru acest lucru se cuvine a aduce lui Dumnezeu îndatorita închinăciune.
2 În nopți, ridicați mîinile voastre la cele sfinte și binecuvîntați pe Domnul!
După ce i-a învățat locul, îi învață și vremea, că noaptea este potrivită cîntării de laudă, dînd multă liniște și fiind izbăvită de gîlcevile cele multe. Iar acest „ridicați mîinile” poruncește obiceiul care și stăpînește.
3 Blagoslovi-te-va Domnul din Sion, Cel ce a făcut cerul și pămîntul.
Căci, ca să nu prepuie cineva că Dumnezeul tuturor Se cuprinde și Se scrie împrejur numai în Sion, L-a arătat pe Dînsul Ziditor al tuturor, după cuviință: că prin „cer” și prin „pămînt” a cuprins toată zidirea, că în cer sînt Îngerii, iar pe pămînt petrec oamenii și cele făcute pentru aceștia.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2009, 12:42:49
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 134

TÎLCUIREA PSALMULUI 134


Aliluia. Cîntarea treptelor.

Aceasta este altă laudă care s-a adus lui Dumnezeu de cei ce au dobîndit slobozenia. Iar tîlcuirea lui „aliluia” am zis-o mai-nainte întru altele.
Lăudați numele Domnului, lăudați pe Domnul,
Fiindcă dumnezeiasca fire este nevăzută, ne poruncește a o lăuda pe aceasta după cuviință, zicînd: „Lăudați numele Domnului!” Îndestulați-vă – zice – cu numirea lui Dumnezeu și nu căutați a vedea cele cu neputință de văzut!
2 cei ce stați în casa Domnului, în curțile casei Dumnezeului nostru!
Zice: După ce v-ați izbăvit de robia Babilonienilor și ați dobîndit buna-cuviință și podoabă a dumnezeieștilor curți, lăudați-L pe Dătătorul bunătăților acestora!
3 Lăudați pe Domnul, că este bun Domnul!
Faceți pricină a cîntării de laudă bunătatea Celui ce este lăudat!
Cîntați numele Lui, că este bun!
Mult cîștig se pricinuiește vouă și de aici - zice. Apoi, pomenește facerile de bine către dînșii:
4 Că pe Iacov Și-a ales Lui-Și Domnul, pe Israil, spre moștenire Lui-Și.
Iar Simmah, așa: „pe Israil, spre alegere Lui-Și.” Zice: Pe dînsul l-a învrednicit de mai multă purtare de grijă, și l-a numit norod al Său și, de toți oamenii grijindu-Se, de acesta s-a grijit cu covîrșire. Pe acestea le-a zis încă și Fericitul Moisi: „Cînd a împărțit Cel Preaînalt neamurile, cînd a risipit pe fiii lui Adam, a pus hotarele neamurilor după numărul îngerilor lui Dumnezeu: și s-a făcut parte a Domnului Iacov, norodul Lui, Israil - funia moștenirii Lui.”
5 Că eu am cunoscut că este mare Domnul, și Domnul nostru - peste toți dumnezeii.
Prin înseși lucrurile – zice – ne-am învățat vîrtutea Dumnezeului nostru și că dumnezeii închinați de celelalte neamuri nu vor putea nicidecum a se alătura cu Dînsul, că nimeni nu alătură pe Cel ce este, și de-a pururea este, cu cel ce nu este nicidecum. Apoi, arată puterea lui Dumnezeu din zidire:
6 Toate cîte a vrut, Domnul a făcut, în cer și pe pămînt, în mări și întru toate adîncurile.
Cele făcute nu sînt măsurate deopotrivă cu puterea, ci cu voirea: că putea să zidească încă mult mai multe decît acestea și cu mult mai mari, ci atîtea și unele ca acestea a voit. Dar toate sînt ale Lui făpturi: cerul și cele cerești, pămîntul și cele pămîntești, marea și cele dintru dînsa. Iar „adîncuri” numește mulțimea cea nemărginită a apelor, că le-a numit cu multe nume de mări, fiindcă în multe noianuri s-a despărțit marea cea una: că unul este sînul Atlantic, și altul Oceanul, și noianul cel Tirenian, și cel Ionian, și cel Egeean, și cel Arabic, și cel Indian, și Marea Neagră, și Propontida[COLOR=#800080][1][/COLOR], și Elespontul[COLOR=#800080][2][/COLOR]și alte noianuri, mai multe decît cele zise.
7 Ridicînd nori de la marginea pămîntului,
Pentru că, cu dumnezeiescul cuvînt, firea apelor cea curgătoare în jos se trage în sus, și se înalță în văzduh și adapă pămîntul. Și a zis că aceasta se ridică „de la marginea pămîntului”, căci din apele mărilor se strînge, iar „margini ale pămîntului” sînt sînurile mărilor.
fulgerele spre ploaie le-a făcut
Prin fulgere mai-nainte vestește dăruirea ploilor și arată minune mai prea-slăvită decît toate minunile: că, străbătînd prin ape, focul cel fulgerător nici pe acelea nu le înfierbîntă, nici el însuși nu se stinge.
Cel ce scoate vînturile din vistieriile Sale.
„Vistierii” ale vînturilor nu zice că sînt oarecari cămări, ci, de vreme ce voia dumnezeiască pornește cu lesnire vîntul cînd aerul e lipsit de acesta, pe ea a numit-o „vistierie”, căci, îndată ce poruncește, despre toate părțile se adună vînturile. Așa, după ce a arătat zidirea și purtarea de grijă cele de obște, de aici înainte povestește facerile de bine către Iudei:
8 Care a bătut pe cele întîi-născute ale Egiptului, de la om pînă la dobitoc.
A pus întîi rana cea mai de pe urmă, fiindcă după aceasta au primit Iudeii slobozenia.
9 Trimis-a semne și minuni în mijlocul tău, Egipte,
Prin acestea a arătat lucrările de minuni cele de tot felul și pedepsele.
întru Faraon și întru toate slugile lui.
Că nu a putut împărăția să izbăvească Egiptul de bătăile slobozite de Dumnezeu, ci întru aceleași rele au căzut și supușii, și împăratul. Așa a zis Dumnezeul tuturor și către marele Moisi: „Iată, Eu bat pe tot cel întîi-născut al Egiptului, de la cel întîi-născut al lui Faraon cel ce șade pe scaunul său, pînă la cel întîi-născut al roabei din moară.”
10 Care a bătut neamuri multe
Pe cele ce au locuit de demult în Palestina.
și a ucis împărați tari:
11 pe Sihon, împăratul Amoreilor, și pe Og, împăratul Vasanului
Dumnezeiescul Moisi a stricat împărăția acestora.
și toate împărățiile lui Hanaan.
Pe aceștia i-a biruit Fericitul Iisus al lui Navi, și a împărțit norodului țările și cetățile stăpînite de aceia. Aceasta zice și aici Proorocul:
12 Și a dat pămîntul lor moștenire, moștenire lui Israil, norodului Său.
Căci pămîntul stăpînit de demult de acei împărați păgîni a fost dat lui Israil de Dumnezeul său ca pe o moștenire părintească.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2009, 12:43:20
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Pslam 134 (2)

13 Doamne, numele Tău este în veac, și pomenirea Ta în neam și în neam!
Că mărimea minunilor făcute de Tine i-a învățat pe toți să știe numele Tău, și pomenirea facerilor Tale de bine se va păzi încă și întru neamurile ce vor fi.
14 Că va judeca Domnul norodul Său, și spre slugile Sale Se va umili.
Zice: Văzînd că ni se dă război de vrăjmași, nu ne vei trece cu vederea, nici nu vei aduce asupră-ne pedepse vrednice de păcatele noastre, ci ne vei fi milostiv și blînd. Așa, după ce a arătat puterea Celui ce este cu adevărat Dumnezeu, arată și neputința celor ce se numesc „dumnezei”, dar nu sînt. Și, de vreme ce i-a numit „dumnezei”, i-a arătat că, împreună cu lucrarea, sînt pustii și de numire:
15 Idolii neamurilor – argint și aur, lucruri de mîini omenești.
Zice: Dumnezeul nostru este Făcător al tuturor, iar aceia nu numai că nu au putere ziditoare, ci însuși chipul și l-au luat de la meșteșugul omenesc, că din materie și din meșteșug este înființarea lor.
16 Gură au, și nu vor grăi; ochi au, și nu vor vedea;
17 urechi au, și nu vor auzi;
Au – zice – icoane ale simțurilor, dar sînt lipsite de lucrarea acestora.
că nu este duh în gura lor.
De acesta s-a împărtășit încă și firea celor necuvîntătoare, pentru că fiecare din jivine răsuflă, iar idolii nu se împărtășesc de acesta nici cît cele necuvîntătoare măcar.
18 Asemenea lor să fie cei ce îi fac pe dînșii și toți cei ce nădăjduiesc spre dînșii!
De această nesimțire sînt vrednici să se împărtășească și cei ce îi zidesc pe dînșii, și cei ce se închină lor, că drept este ca cei ce se împărtășesc de cuvîntare, dar socotesc dumnezei pe cei lipsiți de viață și de cuvîntare, să se împărtășească de necuvîntarea acelora.
19 Casa lui Israil, binecuvîntați pe Domnul!
Zice: Aceia dau slujbă și cinste idolilor neînsuflețiți, iar voi lăudați-L pe Făcătorul tuturor!
Casa lui Aaron, binecuvîntați pe Domnul!
A deosebit pe preoți de norod și a poruncit a-L lăuda deosebi, prin aceasta arătînd deosebirea.
20 Casa lui Levi, binecuvîntați pe Domnul!
Aici este iarăși altă deosebire, căci leviții erau mai cinstiți decît ceilalți, dar mai jos decît preoții. Deci - ca aceștia să nu răpească vrednicia preoțească, fiindcă de demult au îndrăznit și acest lucru, trăind dumnezeiescul Moisi[COLOR=#800080][3][/COLOR]- de nevoie i-a deosebit și pe aceștia de preoți.
Cei ce vă temeți de Domnul, binecuvîntați pe Domnul!
Aceasta este altă ceată, care nu-și trăgea neamul din Iacov, dar îmbrățișa bună-credința aceluia. Așa îi numea încă și pe nemernicii cei bine-credincioși, și acest lucru este destul să-i învețe pe Iudei că Dumnezeul tuturor alege mai mult rudenia năravurilor decît rudenia trupească.
21 Bine este cuvîntat Domnul din Sion, Cel ce locuiește în Ierusalim!
Fiind binecuvîntat, Dumnezeu binecuvîntează: dar El binecuvîntează cu lucrul, iar El Se binecuvîntează cu cuvîntul; și cei ce Îl laudă grăiesc graiuri, iar El dăruiește înapoi blagoslovenia prin lucruri. Și a zis că El locuiește în Ierusalim nu scriind împrejur dumnezeiasca fire acolo, ci acolo știind atunci dumnezeiasca arătare.



[COLOR=#800080][1][/COLOR]Marea Marmara

[COLOR=#800080][2][/COLOR]Strîmtoarea Dardanelelor

[COLOR=#800080][3][/COLOR]Am amintit de aceasta într-o altă notă, de la tîlcuirea Psalmului 98.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2009, 12:44:47
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Psalm 135

TÎLCUIREA PSALMULUI 135


Aliluia.

Proorocescul dar a scris lauda aceasta acelorași, lucrîndu-le lor folosul prin mai multe învățături.
Mărturisiți-vă Domnului, că este bun, că în veac este mila Lui!
Zice: Aduceți lui Dumnezeu lauda de mulțumire, pomenind bunătățile dăruite vouă de Dînsul și minunîndu-vă de mila Lui cea nemăsurată!
2 Mărturisiți-vă Dumnezeului dumnezeilor, că în veac este mila Lui!
Al „dumnezeilor”, zice aici, nu al idolilor, că nu L-ar fi numit pe Dînsul Dumnezeu al celor ce nu sînt dumnezei, că Dumnezeu nu este Dumnezeu al morților, ci al viilor. Deci „dumnezei” îi numește pe cei cinstiți cu preoția, care s-au făcut și fii ai lui Dumnezeu. Așa zice și în Lege: „Pe dumnezei nu îi vei grăi de rău, și pe stăpînitorul norodului tău nu-l vei cleveti.” Și: „Fiu întîi-născut al Meu Îmi este Israil.” Și, prin Isaia: „Fii am născut și i-am înălțat.” Și, în Psalmi: „Eu am zis: Dumnezei sînteți și fii ai Celui Preaînalt.” Pe aceștia i-a numit „dumnezei”, pe cei care s-au făcut fii ai lui Dumnezeu.
3 Mărturisiți-vă Domnului domnilor! - că în veac este mila Lui.
Și împărații, și principii îi stăpînesc pe supuși luînd stăpînirea de la Dumnezeu. Așa a zis și Domnul: „Împărații limbilor le domnesc pe ele și stăpînitorii le stăpînesc pe dînsele.” Sînt încă și oarecari Îngeri numindu-se Domnii. Pentru aceasta a zis și dumnezeiescul Apostol: „Căci, deși sînt așa-ziși dumnezei, fie în cer, fie pe pămînt - precum și sînt dumnezei mulți și domni mulți - dar nouă unul ne este Dumnezeu: Tatăl, de la Care sînt toate, și noi întru Dînsul; și unul ne este Domnul: Iisus Hristos, prin Care sînt toate, și noi printr-Însul.” Pe Acesta L-a numit Psalmul Domn al adevăraților domni.
4 Singurul Care a făcut minuni mari, că în veac este mila Lui.
Mari lucrări sînt și cele ale robilor Lui celor iubiți: numim „dumnezeiești” și minunile lui Moisi, și pe ale lui Iisus Navi, și pe ale lui Ilie, așijderea încă și semnele făcute de Sfințiții Apostoli; deci după cuviință L-a numit Proorocul pe Dînsul: „singur Ziditor al marilor minuni”. Apoi, arată și făpturile Lui cele mari:
5 Celui ce a făcut cerul întru pricepere, că în veac este mila Lui.
Că și numai văzîndu-se, cerul propovăduiește înțelepciunea lui Dumnezeu, că multă îi este mărimea, și frumusețea și rămînerea peste multă vreme.
6 Celui ce a întărit pămîntul peste ape, că în veac este mila Lui.
Și acest lucru este vrednic de minune și covîrșește mintea omenească: adică, fiind înconjurat de ape despre toate părțile, pămîntul să stea și să rămînă întru a sa fire. Și după cuviință a înjugat marele scriitor mila Lui cea veșnică cu toate graiurile, fiindcă Iubitorul de oameni le-a zidit pe toate nu pentru a Sa trebuință, ci pentru singură iubirea de oameni.
7 Celui ce a făcut luminătorii mari, că în veac este mila Lui.
Împărtășindu-se de dumnezeiasca purtare de grijă, oamenii obișnuiesc a aprinde făclii, dar tot focul de prin prejurul pămîntului nu urmează strălucirea unei singure stele. Iar decît toate stelele și decît însăși luna, prea-luminat este soarele: că, arătîndu-se, și pe acelea le acoperă, și razele aceleia le tîmpește[COLOR=#800080][1][/COLOR].
8 Soarele – spre stăpînirea zilei, că în veac este mila Lui.
9 Luna și stelele – spre stăpînirea nopții, că în veac este mila Lui.
Zice: A împărțit luminătorilor vremea: și cu razele soarelui face ziua, iar cu luna și cu stelele luminează noaptea, prin fiecare din cele făcute arătînd a Sa bunătate.
10 Celui ce a bătut Egiptul cu cei întîi-născuți ai lor, că în veac este mila Lui.
Dar poate s-ar fi nedumerit cineva: Cum se lucrează moartea prin milă? Deci privească dezlegarea graiurilor puse înainte, că Cel ce îi miluiește pe cei nedreptățiți îi muncește pe cei ce nedreptățesc, că aceasta a adăugat aici și Proorocul:
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psalmii in lectura lui Marcel Iures mariusmanta75 Generalitati 9 20.12.2015 08:12:12
psalmii de laudă... myself00 Generalitati 2 13.06.2012 01:23:27
Filozofia crestina vs celelalte filozofii Pestisorul de Aur Generalitati 90 11.12.2011 23:47:07
Inmormantarea la celelalte religii tigerAvalo9 Generalitati 19 18.02.2009 23:08:38
Cum se citeste Evaghelia? costel Reguli in Biserica 4 13.01.2009 08:23:23