![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Care dintre voi n-ar vrea sa fie ca acelea si sa cuprinda picioarele lui Iisus? Puteti si acum, toti cīti vreti! Puteti sa-I cuprindeti nu numai picioarele, ci si mīinile, si capul acela sfīnt, ?mpartasindu-va, cu cuget curat cu īnfricosatoarele taine. Nu numai aici pe pamīnt; ci ?l veti vedea si īn ziua aceea a judecatii, cu slava aceea nespusa, cīnd va veni cu popor de ?ngeri, daca veti vrea sa fiti iubitori de oameni, daca veti vrea sa fiti milostivi si veti auzi nu numai aceste cuvinte: “Bucurati-va!”, ci si cuvintele acelea: “Veniti, binecuvīntatii Parintelui Meu, de mosteniti īmparatia cea gatita voua de la īntemeierea lumii” (Matei 25, 34). Fiti, dar, milostivi, ca sa auziti aceste cuvinte! Iar voi, femeilor, care purtati bijuterii de aur si ati vazut drumul acestor femei, lepadati, chiar tīrziu, boala poftei dupa aur! Deci, daca doriti sa fiti cu acele femei, schimbati podoaba cu care sīnteti īmpodobite cu podoaba milosteniei. Spune-mi, ce folos ai de pe urma acestor podoabe pretioase, de pe urma hainelor tesute cu aur?
- Mi se bucura si mi se veseleste sufletul de ele! - Eu te-am ?ntrebat de folos, iar tu mi-ai vorbit de paguba. Nimic nu este mai pagubitor ca a te interesa de bijuterii de aur, a te bucura de ele si a-ti lipi inima de ele. Robia aceasta cumplita ajunge si mai amara cīnd ?ti face placuta robia. De care fapta se va īngriji vreodata cum trebuie, cīnd va nesocoti grijile lumesti cum se cuvine, o femeie care socoteste ca merita sa se bucure cīnd e legata cu aur? Cel care se bucura ca sta īn ?nchisoare nu va voi niciodata sa scape de īnchisoare. Tot asa si femeia aceasta; ca un prizonier de razboi, robita de aceasta pofta rea, nu va suferi sa auda cu dorul si rīvna cuvenita vorbindu-i-se de cele duhovnicesti si nici nu va face vreo fapta buna. Care, dar, īti este folosul de pe urma podoabei acesteia, de pe urma acestei moliciuni? - ?mi fac placere bijuteriile! - Iarasi mi-ai vorbit de paguba si de pierzare! - Dar ma cinstesc mult cei ce ma vad. - Si ce-i cu asta? O alta pricina de stricaciune, care te face cīnd ?nfumurata, c?nd obraznica. Haide, dara, īngaduie-mi sa-ti arat eu pagubele, odata ce tu nu mi-ai spus folosul. Care s?nt, dar, pagubele ce ti le aduc bijuteriile? Grija e mai mare dec?t placerea. Din pricina asta multi din cei ce te vad - negresit din cei legati de pamīnt - se bucura mai mult decīt tine, care porti aurul si bijuteriile. tu te īmpodobesti cu podoabe care-ti aduc griji; aceia īsi desfateaza privirile fara sa aiba vreo grija. O alta grija apoi. Esti umilita si invidiata de toti. Vecinele si prietenele, piscate de invidie, se īnarmeaza īmpotriva barbatilor lor si dezlantuie īmpotriva ta razboaie cumplite. Pe līnga aceste pagube, altele: īti cheltuiesti tot timpul liber si toata grija cu gatelile; nu te lipesti cu toata inima de faptele cele duhovnicesti; esti plina de īnfumurare, de obraznicie si slava desarta; esti legata strīns de pamīnt, si se taie aripile si, īn loc de vultur, ajungi c?ine si porc. ?ncet?nd de a te mai uita si a zbura la cer, cauti īn jos ca porcii; si, cotrobaind prin gaurile pamīntului dupa aur, sufletul tau īsi pierde barbatia si libertatea. Spui ca-si īntorc oamenii privirile spre tine c?nd te arati īn oras? Dar tocmai pentru asta n-ar trebui sa porti aur, ca sa nu ajungi spectacol de teatru, ca sa nu deschizi gura tuturor bīrfitorilor. Nici unul din cei ce-si īntorc privirile spre tine nu te admira, ci-si bat joc de tine ca-ti plac podoabele, ca esti o īnfumurata, ca esti o femeie vanitoasa. Daca te duci la biserica, nu pleci de acolo fara vreun folos sufletesc, ci cu mii si mii de cuvinte de batjocura, de ocari si de blesteme, nu numai de la cei care te vad, ci si de la profet. Isaia, cel cu mare glas, īndata ce te vede striga: “Acestea zice Domnul catre fetele cele īng?mfate ale Sionului: “Pentru ca au umblat cu grumajii ridicati, pentru ca au facut cu ochiul, pentru ca-si tīrasc hainele cu pasitul picioarelor, pentru ca joaca din picioare, Domnul va dezveli podoaba lor si īn locul mirosului celui placut va fi praf si īn loc de br?u se vor ?ncinge cu funie” (Isaia 3,15. 23). De acestea vei avea parte si tu īn loc de podoaba. Ca aceste cuvinte n-au fost spuse numai pentru fetele Sionului, ci oricarei femei care face ca ele. Īmpreuna cu profetul Isaia sta acuzator si Pavel, spunīnd lui Timotei sa porunceasca femeilor “sa nu se īmpodobeasca cu īmpletituri de par sau cu aur sau cu margaritare sau cu haine scumpe” (1Timotei 2,9). Deci, ?n orice ?mprejurare, ?ti este vatamatoare purtarea de bijuterii; dar mai cu seama cīnd te duci la biserica, c?nd treci printre saraci. Daca ai cauta sa te īnvinuiesti amarnic pe tine īnsati, n-ai putea-o face mai bine decīt ?mbrac?ndu-te cu astfel de haine si podoabe, semn de cruzime si neomenie. G?ndeste-te c?te stomacuri flam?nde lasi cu podoabele acestea, c?te trupuri dezbracate, cu luxul acesta dracesc! cu mult mai bine ar fi sa hranesti sufletele celor flamīnzi dec?t sa-si gauresti loburile urechilor si sa atīrni de urechi, degeaba si fara de rost, hrana a mii si mii de saraci. Este, oare, o slava sa fii bogat? Este, oare, o lauda sa porti pe tine bijuterii de aur? chiar daca podoabele acestea ar fi cīstigate prin munca cinstita, totusi vina ta este nespus de mare; gīndeste-te īnsa cīt de cov?rsitoare este atunci c?nd s?nt c?stigate cu necinste si nedreptate! Spui ca-ti sīnt dragi laudele si slava? Dezbraca aceasta podoaba plina de batjocura si toti te vor admira si te vei bucura si de slava si de placere curata; asa īnsa esti batjocorita si-ti pregatesti cu ele multe prilejuri de suparari. Daca ierti vreuna din ele g?ndeste-te c?te necazuri ?ti pricinuiesti! Cīte slujnice nu-s batute, cīti oameni nu sīnt necajiti, cīti nu sīnt arestati, cīti nu sīnt ?ntemnitati! Din pricina podoabelor acestora, judecati, anchete, mii si mii de blesteme si īnvinuiri; femeia este blestemata si īnvinuita de barbat, barbatul, de prieteni, iar sufletul, de el īnsusi. - Dar bijuteriile nu se pierd! - Tocmai acest lucru nu este usor! Dar chiar daca le-ai feri totdeauna e pierdere si asa pastrate dau multa bataie de cap, multa grija si sc?rba si nici un cīstig. Ce venit aduc ele īn casa? Ce folos celei ce le poarta? Nici un folos, ci multa urītenie si īnvinuiri din toate partile. Cum vei putea saruta si cuprinde picioarele lui Hristos cīnd esti īmpopotonata asa? Hristos Īsi īntoarce fata de la aceasta podoaba. De aceea a primit sa Se nasca īn casa teslarului; dar, mai bine spus, nici ?n casa aceea, ci ?ntr-o coliba si īntr-o iesle. cum vei putea sa-L vezi pe El cīnd nu ai frumusetea cea poftita de El, cīnd nu porti podoaba placuta Lui, ci una ur?ta de El? C?nd te apropii de El nu trebuie sa fii ?mpodobita cu astfel de haine, ci ?mbracata cu virtute. Gīndeste-te ce este īn definitiv aurul? Nimic altceva dec?t pam?nt si cenusa. Baga-l īn apa si s-a facut glod! Gīndeste-te si rusineaza-te cīnd faci din glod stapīn, c?nd lasi toate si stai līnga aur, cīnd ?l porti si-l plimbi pretutindeni, chiar cīnd te duci la biserica, atunci cīnd mai cu seama ar trebui sa fugi de el. Nu s-a zidit biserica ca sa-ti arati īn ea bogatia aceasta, ci bogatia cea duhovniceasca. Tu īnsa, ca si cum te-ai duce la parada, nu la biserica, asa te īmpodobesti din cap pīna īn picioare; imiti pe cele de pe scena si porti pe tine gunoiul acesta vrednic de batjocura. Din pricina asta sufletele multora se vatama, iar dupa terminarea slujbei de la biserica, īn case si la mese, ai sa auzi pe cei mai multi vorbind tocmai de gatelile acestea. Īn loc sa spuna: “Profetul si apostolul au spus cutare si cutare”, vorbesc de luxul hainelor, de marimea pietrelor scumpe si de toata īmpopotoneala celor ce se īmbraca asa. Aceste discutii va fac si pe voi si pe casnicii vostri trīndavi spre milostenie. Nici unul din voi n-ar dori sa rupa repede ceva din aurariile acestea si sa hraneasca un flamīnd. cum ai putea hrani pe un altul cu pretul uneia din aceste bijuterii, c?nd tu ?nsati vrei sa duci o viata amara mai degraba decīt sa-ti vezi īmputinate podoabele? Multe femei se uita la bijuteriile lor ca la niste fiinte si tin la ele mai mult decīt la copiii lor. - Doamne fereste! mi se raspunde. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
- Aratati-mi asta! Aratati-mi-o prin fapte, pentru ca eu vad ca acum lucrurile stau cu totul astfel. Care femeie, stapīnita tare de dragostea de giuvaericale, a prefacut īn bani giuvaericalele ei, ca sa smulga din ghearele mortii sufletul unui copil? Dar pentru ce vorbesc de sufletul unui copil? Care femeie si-a rascumparat cu ele sufletul ei pierdut? Dimpotriva, vad ca multi īsi vīnd ?n fiecare zi sufletul de dragul bijuteriilor. Daca li se ?mbolnaveste trupul fac tot ce pot, dar daca vad ca li se strica sufletul, nu fac nimic, ci privesc cu nepasare si sufletul lor si sufletul copiilor lor ca sa le ramīna giuvaericalele, care pier cu timpul si ele. Pui pe tine aurarii īn valoare de mii de talanti, iar madularul lui Hristos nu are nici hrana cea de toata zilele. Stapīnul de obste al universului a dat deopotriva tuturor si cerul si cele din ceruri si masa cea duhovniceasca. Tu īnsa nu-i dai Lui nici pe cele pieritoare, ca sa fii legat necontenit cu lanturile acestea cumplite. Din pricina aceasta miile si miile de pacate, din pricina aceasta barbatii ajung niste desfrīnati, pentru ca voi, femeile, nu-i faceti sa traiasca crestineste, nu-i faceti sa filozofeze, ci-i īnvatati sa le placa podoabele cu care se īmpodobesc femeile stricate; din pricina aceasta si cad repede ?n bratele desfrIului. Dar daca i-ati īnvata sa dispretuiasca astfel de podoabe si sa le faca bucurie castitatea, evlavia si smerenia, n-ar fi prinsi cu atīta usurinta īn ghearele desfrIului. Poate sa se ?mpodobeasca asa desfrīnatele! Ba, chiar mai mult decIt atIta, dar nu pentru barbatii vostri!
Obisnuiti, dar, pe barbatii vostri sa le placa podoaba aceasta duhovniceasca, pe care n-o pot vedea la desfrīnate. Ma īntrebi cum ?l poti face pe barbatul tau sa capete acest obicei? Īndeparteaza de la tine gatelile si giuvaericalele si pune-ti podoaba cea duhovniceasca. Asa īti vei feri barbatul de orice pericol, iar tu vei fi pretuita. Dumnezeu te va milui, toti oamenii te vor admira si vei avea parte si de bunatatile cele viitoare, cu harul si cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Caruia slava si puterea īn vecii vecilor, Amin. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Despre inselare
Sfantul Ignatie Briancianinov [SIZE=3]A cazut in inselare mintea ta: a gustat din fructul oprit de Dumnezeu. Fructul a parut minunat privirii iscoditoare si nesocotite; minunat a parut el celui nestiutor, neincercat si lesne crezator; sfatul cel cu gand rau, sfatul viclean indemnand la gustare; gustarea fructului a adus moartea asupra celui ce a gustat. Amaraciunea mancarii otravite fierbe, inca, pe buzele tale; launtrul tau se sfasie din pricina otravii care lucreaza in el. Tulburarea, nedumerirea, intunecarea, necredinta cuprind sufletul tau. Istovit, ravasit de pacat, te uiti "indarat", dupa ce, mai inainte, erai "indreptat spre Imparatia lui Dumnezeu" (Lc. IX, 62; Plansul I). [/SIZE] [SIZE=3]Episcopul IGNATIE (Briancianinov)[/SIZE] Despre inselare [SIZE=5]Partea I[/SIZE] [SIZE=3]Ucenicul: Fa-ma sa inteleg intocmai si in amanunt cele despre inselare. Ce este inselarea ?[/SIZE] [SIZE=3]Staretul: Inselarea este vatamarea firii omenesti prin minciuna. Inselarea este starea in care se afla toti oamenii, pana la unul, stare nascuta din caderea pro- toparintilor nostri. Cu totii suntem in inselare (incepu- tul celui de-al treilea Cuvant al Preacuviosului Si- meon, Nou! Teolog, ed. Pustiei Optina, l852). Consti- inta acestui fapt este cea mai de nadejde pavaza im- potriva inselarii. Cea mai mare inselare este a te crede liber de inselare. Cu totii suntem inselati, cu totii sun- tem amagiti, cu totii ne aflam intr-o stare mincinoasa, avand nevoie sa fim sloboziti de catre adevar; iar Adevarul este Domnul nostru Iisus Hristos (Ioan 8, l4-32). Sa ne facem ai acestui Adevar prin credinta in El; sa strigam prin rugaciune catre acest Adevar - si El ne va scoate din prapastia amagirii de sine si a amagirii de catre demoni. Jalnica este starea noastra. Ea este temnita din care ne rugam sa fie scos sufletul nostru, "ca sa se marturiseasca numelui" Domnului. (Ps. l4l, l0). Ea este acel pamant intunecat in care a fost surpata viata noastra de catre vrajmasul care ne pizmuieste si ne prigoneste (Ps. l42, 3). Ea este cugetarea trupeasca (Rom. 8, 6) si stiinta cea cu nume mincinos ( l Tim. 6, 20), de care a fost molipsita intreaga lume, care nu-si recunoaste boala, numind-o sus si tare sanatate infloritoare. Ea este "trupul si sangele", care "nu pot sa mosteneasca Imparatia lui Dumnezeu" ( l Cor. l5, 50). Ea este moartea vesnica, tamaduita si nimicita de Domnul Iisus, Care este "Invierea si Viata" (Ioan ll, 25). Astfel este starea noastra. Privelistea ei este o noua pricina de plans. Cu plangere sa strigam catre Domnul Iisus ca sa ne scoata din inchisoare, sa ne traga din prapastiile pamantului, sa ne smulga din falcile mortii. "Domnul nostru Iisus Hristos", spune Preacuviosul Simeon, Noul Teolog, "de aceea S-a si pogorat la noi, pentru ca a vrut sa ne scoata din robie si din cea mai amarnica inselare" (Inceputui Cuvantului al 3-lea).[/SIZE] [SIZE=3]Ucenicul: Aceasta lamurire nu este destul de lesnicioasa pentru intelegerea mea: am nevoie de o lamurire mai simpla, mai apropiata de priceperea mea.[/SIZE] [SIZE=3]Staretul: Drept mijloc de pierzanie a neamului omenesc a fost intrebuintata de catre ingerul cazut, minciuna (Fac. 3, l3). Din aceasta pricina, Domnul l-a numit pe diavol "mincinos, tatal minciunii si ucigas de oameni dintru inceput" (Ioan 8, 44). Domnul a unit strans notiunea de minciuna cu cea de ucidere de oameni, intrucat cea din urma este urmarea nemijlocita a celei dintai. Cuvantul "dintru inceput" arata faptul ca minciuna a slujit diavolului, chiar de la inceput, ca arma pentru uciderea de oameni, si ii slujeste in chip statornic ca arma pentru uciderea de oameni, spre pierzarea oamenilor. Inceputul rautatilor este gandul mincinos. Izvorul amagirii de sine si al amagirii demonice este gandul mincinos !. Prin mijlocirea minciunii, diavolul a lovit omenirea cu moarte vesnica chiar in radacina ei - protoparintii ! Protoparintii nostri "s-au amagit", adica au recunoscut minciuna drept adevar si, primind minciuna ascunsa sub chipul adevarului, s-au vatamat pe sine, fara putinta de tamaduire, cu pacatul aducator de moarte, lucru marturisit si de stramoasa noastra. "Sarpele m-a amagit", a zis ea, "si am mancat" (Fac. 3, l3). De atunci, firea noastra patrunsa de otrava raului tinde "cu voie si fara voie" spre raul care se infatiseaza vointei pervertite, intelegerii schimonosite, simtirii pervertite a inimii, in chipul binelui si al desfatarii. "Cu voie" pentru ca in noi mai este inca o ramasita de libertate si de alegere intre bine si rau. "Fara voie" - pentru ca aceasta ramasita de libertate nu lucreaza ca o libertate deplina; ea lucreaza sub inriurirea de neinlaturat a stricaciunii facute de pacat. Ne-am nascut asa; si nu putem sa nu fim asa; si de aceea ne gasim cu totii, pana la unul, in stare de amagire de sine si de inselare demonica. Din acest fel de a privi starea oamenilor in legatura cu binele si raul, starea in care se afla, in mod obligat, fiecare om, reiese urmatoarea definitie a inselarii, care o lamureste in chip cu totul multumitor: inselarea este insusirea de catre oameni a minciunii luate de ei drept adevar. Inselarea lucreaza mai intai asupra felului de a gandi; dupa ce a fost primita si a corupt felul de a gandi, ea nu intarzie sa se impartaseasca inimii, corupand simtirile inimii; luand stapanire asupra fiintei omului, ea se revarsa in toata activitatea lui, otravindu-i si trupul ca pe unul care a fost legat in chip nedespartit cu sufletul de catre Ziditor. Starea de inselare este starea de pierzanie sau de moarte vesnica.[/SIZE] [SIZE=3]Incepand din clipa caderii omului, diavolul a primit cale libera catre el (Citat din Preacuviosul Simeon, Noul Teolog, in cuvantul lui Nichifor din Singuratate, Filoc.; Preacuviosul Macarie cel Mare, Omila 7, cap. 2). Diavolul are dreptul la aceasta: supunandu-i-se, omul a intrat sub puterea lui de bunavoie, lepadand ascultarea fata de Dumnezeu. Dumnezeu l-a rascumparat pe om. Omului rascumparat i s-a lasat libertatea de a supune fie lui Dumnezeu, fie diavolului; si ca aceasta libertate sa se arate nesiluita, diavolului i s-a lasat cale libera spre om. Fireste ca diavolul intrebuinteaza toate sfortarile ca sa-l tina pe om in legatura de mai inainte cu sine, sau chiar sa il aduca intr-o si mai mare inrobire. Pentru aceasta, el intrebuinteaza arma sa de mai inainte si de totdeauna - minciuna. El se straduie sa ne amageasca si sa ne insele, sprijinindu-se pe starea noastra de amagire de sine; patimile noastre - aceste inrauriri bolnavicioase - el le pune in miscare; cuvintele lor pierzatoare le invesmanteaza intr-o haina placuta straduindu-se sa ne plece spre saturarea patimilor. Cel credincios Cuvantului lui Dumnezeu nu-si ingaduie aceasta, ci isi infraneaza patimile, impotrivindu-se navalirilor vrajmasului (Iacov 4, 7), lucrand, sub calauzirea Evangheliei, impotriva propriei amagiri de sine, ostoind patimile. Nimicind prin aceasta, putin catre putin, inraurirea duhurilor cazute asupra sa, el iese, incetul cu incetul, din starea de inselare, in tinutul adevarului si al libertatii (Ioan 8, 32), a caror plinatate o aduce adumbrirea harului Dumnezeiesc. Cel necredincios invataturii lui Hristos, care urmeaza propriei sale voi si intelegeri, se supune vraj- masului, si trece din starea de amagire de sine in starea de amagire demonica, isi pierde si ramasita de libertate pe care o avea, ajunge la o supunere deplina fata de diavol. Starea oamenilor aflati in inselare demonica e foarte felurita, potrivit cu patima de care a fost omul amagit si inrobit si potrivit cu masura in care omul a fost inrobit de patima. Toti, insa, care au cazut in inselare demonica, adica au intrat, prin dez- voltarea amagirii de sine, in comuniune cu diavolul si in robie fata de el, se afla in inselare, sunt temple si unelte ale demonilor, jertfe sortite mortii vesnice, petrecerii in inchisorile iadului.[/SIZE] |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eu nu gasesc nici un pacat ca o femeie sa se ingrijeasca,sa isi puna o podoaba si asa mai departe.
Una e sa dai in vulgaritate si in a fi ostentativa si alta sa te aranjezi cu gust. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sint de acord cu tine, insa corect, era sa pun ceea ce sfintii printi gandesc.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
"Pe parintele Porfirie nu-l preocupa infatisarea exterioara a oamenilor. Aceasta o constatau toti cei ce mergeau sa-l viziteze fara a avea cea mai potrivita imbracaminte. Cauta cauza cea mai adanca din interiorul sufletului pentru ca cunostea faptul ca, o data randuite cele launtrice ale omului, automat se indreptau apoi si cele din afara lui." ( Klitos Ioannidis - "Parintele Profirie"- pag. 89-90)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Pćrintele Alexander Schmemann) |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Minunat, Cristi. Pur si simplu, minunat! |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Deasemeni,nu consider ca imi neglijez sufletul,daca in acelasi timp imi accept si trupul.Doar dau Cezarului ce este al Cezarului. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Daca o vezi, atunci e bine!
![]() |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect īnceput de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Pacatul | cristiboss56 | Pocainta | 176 | 08.08.2013 21:54:08 |
Ce e pacatul? | culianu | Pocainta | 34 | 18.12.2010 21:02:30 |
Pacatul global si pacatul personal | patinina34 | Din Noul Testament | 3 | 28.12.2008 01:50:58 |
pacatul? | Annamarria | Generalitati | 4 | 11.02.2008 12:53:26 |
Pacatul | romandragut | Despre Biserica Ortodoxa in general | 62 | 12.08.2007 18:38:46 |
|