![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie? | |||
| Doar sa citim duminica de duminica |
|
0 | 0% |
| Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica |
|
2 | 100,00% |
| Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj | |||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]50[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica lăsatului de carne[/SIZE] [SIZE=3](Matei 25, 31-46)[/SIZE] 31. Iar când va veni fiul omenesc întru mărirea sa, și toți sfinții îngeri cu dânsul, atunci va ședea pe scaunul măririi sale. 32. Și se vor aduna înaintea lui toate neamurile, și va despărți pe ei unul de către altul, cum desparte păstorul oile din capre. 33. Și va pune oile de-a dreapta sa, iar caprele de-a stânga. 34. Atunci va zice Împăratul celor de-a dreapta lui, veniți binecuvântați părintelui meu, moșteniți Împărăția, care este gătită, vouă de la întemeierea lumii. 35. Că am flămânzit, și mi-ați dat de am mâncat, însetoșat-am și mi-ați dat de am băut, străin am fost, și m-ați primit. 36. Gol, și m-ați îmbrăcat, bolnav am fost și m-ați cercetat pe mine, în temniță am fost, și ați venit la mine. 37. Atunci voi răspunde lui drepții zicând: Doamne, când te-am văzut flămând, și te-am hrănit; sau însetat, și ți-am dat de ai băut. 38. Sau când te-am văzut străin, și te-am primit; sau gol și te-am îmbrăcat. 39. Sau când te-am văzut bolnav, sau în temniță și am venit la tine. 40. Și răspunzând Împăratul, va zice lor: adevăr zic vouă, încât ați făcut unuia dintre acești frați mai mici ai mei, mie ați făcut. 41. Atunci va zice și celor de-a stânga lui, duceți-vă de la mine blestemaților în focul de veci, care este gătit diavolilor și îngerilor lui. 42. Că am flămânzit, și nu mi-ați dat să mănânc, însetoșat-am, și nu mi-ați dat să beau. 43. Străin am fost, și nu m-ați îmbrăcat, bolnav și în temniță și nu m-ați cercetat. 44. Atunci vor răspunde lui și ei, zicând: Doamne, când te-am văzut flămând, sau însetat, un străin, sau gol, sau în temniță, și nu am slujit ție? 45. Atunci va răspunde lor zicând: adevăr zic vouă, încât nu ați făcut unuia din acești mai mici, nici mie nu ați făcut. 46. Și vor merge aceștia în munca de veci, iar drepții în viața de veci. Judecata de pe urmă 1. Întocmai cum la Ioan cap. 5, de la Învierea parțială Mântuitorul trece la învierea generală, servind cea dintâi ca garanție pentru a doua, așa și aici, de la judecata parțială (25, 14-30, tratată în cap. 32 – Duminica a XVI-a după Rusalii) trece la Judecata generală – Judecata parțială servindu-I mai mult ca o introducere ori ca o pregătire pentru cea generală. Despre a doua Sa venire vorbește Mântuitorul Hristos de repetiție ori (ex. Matei 16, 27; 24, 30 ș.a.). Aici însă, la sfârșitul activității Sale, simte trebuință să completeze această învățătură luminându-o printr-un admirabil tablou, pe cât de simplu, pe atât de măreț, pe atât de la înțelesul și al celui mai naiv și mai mărginit. 2. Mântuitorul se asemănase El Însuși cu un bun păstor, care-și pune viața pentru scăparea oilor de atacul lupilor (Ioan 10, 11). Aceasta Îl îndreptățește să fie și Judecător (Ioan 5, 28). Blândețea și sacrificiul de sine al păstorului alături cu severitatea și cu dreptatea nepărtinitoare a judecătorului sunt combinate de Mântuitorul ca motive ale grandioasei scene de la ultima judecată. Întrunirea omenirii în jurul Său la ultima Judecată, o aseamănă cu o turmă în jurul păstorului ei. Și, cum păstorul alege oile cele blânde și inofensive din caprele cele neastâmpărate și rău nărăvite, așa are să aleagă El, actualul Păstor și viitorul Judecător pe cei buni din cei răi. În calitatea Sa de Învățător și Mântuitor, El a venit blând și smerit, în cea mai mare sărăcie. Născut, nu în locuință omenească, oricât de sărăcăcioasă ar fi fost ea, ci într-o peșteră, în care se ocroteau dobitoacele în vreme de furtuni. La nașterea Sa, El n-are așternut, nici măcar ca cel mai sărac din fiii oamenilor: se naște în ieslele dobitoacelor, servindu-i ca așternut restul de nutreț, pe care vitele nu-l putuseră roade. În viața Sa Mântuitorul este așa de sărman, încât cu El sunt de invidiat vulpile și păsările, căci, constată El Însuși: „Vulpile au vizuini și păsările cerului cuiburi, iar Fiul Omului nu are nici unde să-Și plece capul“ (Matei 8, 20). El este, în cel mai strâns înțeles al cuvântului sărac, blând și smerit. El, care putea să Se nască într-un palat, în mătăsuri, a preferat să se nască și să viețuiască în extrema sărăcie, ca în această sărăcie să lucreze, și pe cei ce erau cuprinși de ea, materialicește și moralicește, să-i ajute, să-i scape (Matei 11, 28-29). El s-a smerit până la cel mai jos grad de umilire, ca, de aci începând, să ridice pe cei umiliți: „a îngenunchiat, ca să ridice oaia cea pierdută, să o pună pe umerii Săi și să o mântuiască“. Această umilire uimitoare are drept consecință înălțarea Sa. De aceea: acum după ce Și-a împlinit misiunea de Învățător și în parte și de Păstor și e pe pragul completării misiunii de Păstor și a împlinirii celei de Mântuitor, – acum este la locul său să le anunțe celor pentru care a venit, pentru care S-a jertfit, că la a doua Sa venire, ca Judecător, nu va mai veni umilit și sărman, ci în cea mai înaltă strălucire și mărire, precum mintea omenească nici nu poate să-și închipuiască: pe norii cerului, anunțat de glasul Arhanghelului și de trâmbița lui Dumnezeu (I Tesaloniceni 4, 16) și însoțit de toți sfinții îngeri – ca Împărat ceresc! Cum „se vor aduna înaintea lui toate limbile“ (vs. 32) ne spune Apostolul Pavel „după cuvântul Domnului“, că morții se vor scula nestricați, și cei vii se vor schimba într-o clipire a ochiului (I Corinteni 15, 52; I Tesaloniceni 4, 15-16) și așa vor sta înaintea Judecătorului, toți egali, fără considerare la rangurile sau pozițiile sociale, pe care le-au avut în viață. Motivul sentinței vor fi faptele noastre către aproapele. Orice faci unui copil, bine ori rău, se răsfrânge asupra tatălui copilului. Tatăl copilului îți consideră fapta ca și cum lui însuși i-ai fi făcut-o: îți este recunoscător, dacă i-ai făcut bine copilului său, și îți cere socoteală dacă i-ai făcut rău. Dumnezeu încă este tată. Toți oamenii sunt fiii Săi. Și, deci, aceea ce facem noi oamenilor, fiilor lui Dumnezeu, lui Dumnezeu Însuși Îi facem. De aceea aduce Mântuitorul, ca motiv al recompensei și al pedepsei, faptele noastre pentru sau contra fraților noștri, fapte, care toate își au motivul în iubire. Aceia, care au practicat iubirea, vor fi răsplătiți cu viață veșnică; cei care n-au practicat-o, vor fi pedepsiți cu osândă veșnică. 3. Gândindu-ne serios la înfricoșata judecată și la înspăimântătoarele ei urmări, ne va fi peste putință să nu ne zguduim în toată ființa noastră și să nu căutăm toate chipurile, ca să împlinim cu sfințenie datoriile, pe care sfânta Biserică ni le impune în: faptele milei celei trupești și în faptele milei celei sufletești. Dacă gândul la judecata de pe urmă este zguduitor pentru fiecare om particular, cu cât mai zguduitor trebuie să fie el pentru un preot, care își dă seama de poziția și de răspunderea sa. Preotul știe ca înaintea Judecătorului nu va sta singur, ca om, ci ca preot, ca conducător, în mijlocul acelora, pe care el i-a condus la bine ori la rău. Faptele lui vor vorbi prin păstoriții lui, a căror poziție de-a dreapta ori de-a stânga Judecătorului, îl va aduce și pe el necondiționat între cei buni, ori între cei răi. Între cei răi, ca culpabil pentru multele rele ale celor mulți, pe care el i-a condus prin exemplul său, ori din neglijență i-a lăsat să meargă la rele – ca sluga cea rea mai mult va fi certat, mai grea pedeapsă va lua. Singură această împrejurare trebuie să facă pe fiecare preot să se cutremure și să-l cuprindă sudori reci, gândindu-se la misiunea și răspunderea sa, și să-și încordeze toate puterile, ca păstoriții săi să nu facă fapte împotriva milei trupești și sufletești. În aceasta va izbuti cu siguranță, dacă cuvântul său de învățătură și de îndemnare va fi însoțit și susținut de faptele sale. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]51[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica lăsatului de brânză[/SIZE] [SIZE=3](Matei 6, 14-21)[/SIZE] 14. Că de veți ierta oamenilor greșelile lor, ierta-va și vouă Tatăl vostru cel ceresc. 15. Iar de nu veți ierta oamenilor greșelile lor, nici tatăl vostru nu va ierta greșelile voastre. 16. Și când ajunați nu vă faceți ca cei fățarnici; triști, că-și smolesc fețele sale, ca să se arate oamenilor, că postesc. Adevăr zic vouă, că-și iau plata sa. 17. Iar tu când postești, unge capul tău, și fața ta o spală. 18. Ca să nu te arăți oamenilor că postești, ci tatălui tău, celui ce este întru ascuns, și tatăl tău cel ce vede întru ascuns va da ție la arătare. 19. Nu vă adunați vouă comori pe pământ, unde rugina și moliile le strică, și unde furii le sapă și le fură. 20. Ci vă adunați vouă comori în cer, unde nici rugina, nici moliile nu o strică, și unde furii nu le sapă, nici le fură. 21. Că unde este comoara voastră, acolo va fi și inima voastră. Iertare, Ajunare, Materialism Începutul acestei Evanghelii (vs. 14-15) este un reflex explicativ al cererii a cincea din rugăciunea domnească, cuprinsă cu câteva versuri mai înainte (vs. 11). Motivarea: a se vedea Evanghelia Duminicii a XI-a, tratată la cap. 27. 2. În marea Sa predică de pe munte (Matei, cap. 5-7), Mântuitorul, între altele demască fățărnicia fariseilor, care tot ce făceau cu colorit moral ori legal, făceau numai ca să fie văzuți de oameni și apoi lăudați și admirați. După ce a arătat în toată urâciunea ei ridicolă procedura fariseilor la facerea milosteniei (Matei 6, 1-4) și a rugăciunii (6, 5-8), tot cu aceeași severitate necruțătoare îi biciuiește pentru înșelătoria lor cu ajunarea sau cu postul. Mântuitorul arată că fariseii, în demagogia lor exploatau și postul, anume, spre a provoca admirația maselor, spre a-și câștiga popularitate. Ei, posteau nu posteau, dar țineau să se arate gloatelor că ajună riguros. Spre scopul acesta în zile de post ei își smoleau fețele, umblau nespălați, triști, ca și cum ar fi gata, gata, să cadă de foame și de oboseala privegherii și a petrecerii în rugăciune. Masele inculte îi admirau, credeau că ei, în adevăr, de preocupați ce sunt cu cele dumnezeiești, nu-și iau răgaz nici măcar să se spele și să se pieptene, ci petrec nemâncați, muncindu-și corpul cu postul, cu foamea, în priveghere și în rugăciune. Această mișelească exploatare a naivității poporului cu simularea postului și a rugăciunii, o biciuiește Mântuitorul în vs. 16, arătând, în vs. 17-18, adevăratul înțeles al postului. Fățarnicii popularitate căutau, popularitate aflau; dar numai atât: numai în aceasta constă „plata sa“. Încolo, cât pentru partea morală, fondul și motivul postului: răi erau, răi rămâneau. În loc să se îndrepte, să-și amelioreze viața morală cu ajutorul postului, după cum li se poruncește prin Isaia (58, 5-7) și Ioil (2, 12-13); ei deveneau mai răi, mai corupți. Adevăratul rost al postului sau al ajunării este, analog cu rugăciunea, tocmai contrarul de la practica cărturarilor și a fariseilor: să nu arătăm prin nici un semn exterior că postim; să știm numai noi singuri că postim. Este întocmai același înțeles, aceleași motive, ca și la facerea rugăciunii: ferirea de vanitate, apoi mulțumirea sufletească, împăcarea cu conștiința proprie. La aceasta se mai adaugă că omul, prin adevăratul post, își înfrânează mai ușor poftele, care-l duc la păcate, și, prin urmare, își ameliorează viața morală, se îndreaptă. Îndreptarea, însoțită de mulțumirea sufletească, este răsplata „la arătare“ a Tatălui ceresc. Această răsplată și-o poate dobândi fiecare om prin rugăciune smerită și din inimă și prin post nefățărit, urmat de înfrânarea poftelor. Dacă peste tot exemplele atrag: exemplele de postire și de rugăciune cu osârdie ale preotului trebuie să atragă în mod irezistibil pe credincioșii parohieni. Postul și rugăciunea în vremuri de grele încercări, au fost anghira cea tare a corăbiei noastre bisericești și naționale, au fost paladiul, sub care neamul românesc s-a ocrotit în cursul veacurilor: postul și rugăciunea vor fi și în viitor aceea ce au fost în trecut. De aceea se impune cu îndoită putere datoria ca preotul să premeargă cu exemplul bun în post și în rugăciune, spre a le păstra veșnic vii, în deplină vigoare la poporul român. Preotul, care, îmbătat de fantasmagoriile dușmanilor noștri naționali bisericești, desconsideră postul și, scandalizând pe evlavioșii parohieni, le slăbește credința și prin aceasta, puterea de rezistență, deci forța vitală a neamului, nu este cu nimic mai bun decât cel ce ucide pe mama sa. Deci, preotule, ia aminte! Și, este de la sine înțeles că, spre a putea practica nealterat aceste virtuți vivificatoare, viitorul preot trebuie să se exercite îndelungat, mai ales în seminar: să petreacă mult în rugăciune și să se obișnuiască cu postul, cu abstinența, cu înfrânarea, cu renunțarea la plăceri. 3. De la ideea înfrânării poftelor trupești, Mântuitorul trece la înfrânarea de la poftele bunurilor lumești, la biciuirea materialismului. El zice: „Nu vă adunați vouă comori pe pământ, unde rugina și moliile le strică, și unde furii le sapă și le fură”, adică: să nu fiți preocupați de strângerea averilor materiale, lumești, să nu le considerați ca scop al vieții. Mântuitorul nu condamnă în mod absolut strângerea averilor materiale, ci numai prea multa îngrijire de astfel de comori, cu neglijarea comorilor spirituale. El combate materialismul, îndumnezeirea materiei, a bogăției pământești, a cărei deșertăciune, nestatornicie și nesiguranță o învederează atât de luminos, mai ales în admirabila parabolă de la Matei (19, 16-26) tratată la cap. 28, Evanghelia a XII-a după Rusalii, și în cea de la Luca (12, 16-21), tratată la cap. 42, Duminica a XXVI-a după Rusalii. Față cu comorile pământești, temporale, Mântuitorul pune pe cele veșnic stabile, comorile spirituale; El zice: „vă adunați comori în ceruri...“ (vs. 20) virtuți creștinești, însoțite de cultura cea adevărată. Virtuțile și cultura nu se pot lua de la noi; ele sunt veșnice: sunt ale noastre în mod absolut, dacă ni le-am câștigat. În același timp comorile materiale, tocmai fiindcă se pot lua de la noi, ori se pot deteriora (rugina, moliile), nu se pot numi ale noastre în înțeles propriu. Scopul vieții noastre să fie comorile spirituale, cerești, veșnice; fericirea cerească; comorile materiale să le avem numai ca mijloace, prin care să ajungem la scop. Dacă vom considera ca scop al vieții noastre comorile spirituale: inima noastră, preocuparea noastră va fi virtutea, cultura; dacă însă vom fi materialiști, dacă vom fi cu gândul la bogățiile lumii materiale: ne vom face robi ai comorilor pământești (vs. 21). Că unde este comoara voastră, acolo este și inima voastră. Comoara preotului este dublă: cea auxiliară și cea propriu-zisă sau sufletească. Cea auxiliară este cultura sa intelectuală și morală, menită să-i fie ajutor la îngrijirea și paza comorii sufletești. Comoara sufletească, cea mai scumpă a lui comoară, este turma cuvântătoarea, încredințată păstoririi lui. La pășunarea acestei turme cu pășunea adevărului și a vieții, la apărarea ei de lupii răpitori și la ferirea ei de pășune stricăcioasă trebuie să-i fie inima ziua și noaptea, dacă voiește să fie adevărat păstor de suflete. Nicăieri nu are mai puternică aplicare maxima: „Că unde este comoara voastră, acolo este și inima voastră“, ca în școală, în seminar. Preocuparea întreagă, inima seminaristului trebuie să-i fie cartea și exercițiul în practica virtuților. Aceasta să-i fie comoara, singura lui comoară. Spre dobândirea comorii, cuprinse în studii și în practicarea virtuților, să-i fie îndreptată toată energia, ca să poată, la vreme, să răspundă cu succes marilor așteptări, pe care Biserica, națiunea și patria le leagă de viitoarea lui misiune. Ferice de cel ce știe să întrebuințeze bine timpul, ca un bun econom de bunuri spirituale. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]52[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica I-a a Postului Mare[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 1, 43-51)[/SIZE] 43. A doua zi vrut-a Iisus să meargă în Galileea, și a aflat pe Filip și i-a zis lui: vino după mine. 44. Și era Filip din Betsaida, din orașul lui Andrei și a lui Petru. 45. Aflat-a Filip pe Natanail, și zise lui: de care a scris Moise în Lege, și proorocii, am aflat pe Iisus fiul lui Iosif, care este din Nazaret. 46. Și a zis Natanail lui: din Nazaret poate fi ceva bue; zise Filip lui: vino și vezi. 47. Și a văzut Iisus pe Natanail venind către dânsul, și a zis de dânsul: iată cu adevărat israielitean, întru care vicleșug nu este. 48. Zis-a Natanail lui: de unde mă cunoști; răspunse Iisus, și a zis lui: mai înainte până nu te-a chemat pe tine Fiul, fiind sub smochin te-am văzut. 49. Răspuns-a Natanail, și i-a zis lui: Ravvi, tu ești fiul lui Dumnezeu, tu ești Împăratul lui Israil. 50. Răspuns-a Iisus, și i-a zis lui: pentru că am zis ție, că te-am văzut sub smochin, crezi; mai mari decât acestea vei vedea. 51. Și i-a zis lui: adevăr, adevăr grăiesc vouă, de acum veți vedea cerul deschis, și Îngerii lui Dumnezeu suindu-se, și pogorându-se peste Fiul omului. Iisus – Mesia Cel așteptat 1. Mântuitorul se află lângă Iordan, în partea locului, unde boteza Ioan. Acolo I se asociază Andrei, Ioan, Simon, Petru și Filip. Acesta, după o petrecere oarecare în societatea lui Iisus, întâlnește pe Natanail și-i spune că a aflat pe Mesia cel proorocit: Este Iisus din Nazaret, cunoscut ca fiu al lui Iosif. Un cap deschis, sincer, fără rezerve și fără falsitate era Natanail. El, când aude vorbindu-se de Nazaret, despre care Testamentul vechi nu face nici o pomenire, nu admite că Mesia ar putea fi din acea localitate, neînsemnată. El știa că Mesia trebuie să fie din familia davidică, din Betleem. De aceea îi și răspunde lui Filip, că Scripturile sunt împotriva acestuia și a clientului lui: unul înșeală, celălalt se înșeală. „Din Nazaret poate fi ceva bun?“. Ce putea alta să-i răspundă Filip, decât să-l invite ca să meargă, să-L vadă și să se încredințeze din propria intuiție: „Vino și vezi“. Mântuitorul vede în interiorul lui Natanail, vede trecutul lui (vs. 47) și, când se apropie de Dânsul, îi zice: „Iată, cu adevărat israielitean, întru care vicleșug nu este“. În câteva cuvinte Iisus îi descrie întreaga ființă, întreagă starea lui sufletească. Natanail, omul cel „fără falsitate“, așa cum trebuia să fie israieliteanul, Natanail se simte atins, se simte cunoscut de Iisus. El recunoaște că Mântuitorul are dreptate; dar, își zice el: de unde știe omul acesta, pe care eu îl văd, și care, pe mine mă vede acum pentru prima dată în viață – de unde știe El, cine sunt eu și cum sunt eu? Pentru aceea Îl și întreabă pe Iisus, scurt și rece: „De unde mă cunoști?“. Explicarea răspunsului lui Iisus Hristos: „Mai înainte, până nu te-a chemat pe tine Filip, fiind sub smochin, te-am văzut“ (vs. 38) ne-o dă vs. 49 („Ravvi...”). Până a nu pleca de acasă, Natanail se ocupase cu ideea, care preocupa pe întreg poporul israieltean, despre venirea lui Mesia. În grădina casei sale, înconjurată de jur împrejur cu zid, Natanail, el singur, neobservat de nimeni, se așezase la umbra unui smochin, și, cele auzite despre Ioan la Iordan combinându-le cu Scripturile, pe care le consultase cu ardoare, îl adusese la convingerea că a sosit timpul venirii lui Mesia. Ba din cele auzite despre predica lui Ioan, în combinare cu proorociile și cu situația politică, în care se află poporul israielitean, el plănuise că Mesia trebuie să fie Fiul lui Dumnezeu și Împăratul lui Israil – un om supranatural, înarmat cu puteri dumnezeiești, fără de care nu poate să scoată pe evrei de sub jugul romanilor și să întemeieze o mare împărăție iudaică. Petrecerea lui sub smochin și combinațiile lui nu le știa nimeni; erau un scump și dulce secret al său. De la Cana Galileii până în ținutul Betabarei este o distanță bunicică. Și, cum, când acest om serios și cumpătat la vorbă și la faptă, își vede secretul descoperit; când constată el însuși că Iisus din Pereea l-a văzut pe el în Galileea, în Cana, că din așa îndepărtare a pătruns în taina sufletului lui – nu e nici o mișcare dacă, din rece și neîncrezător ce era cu un minut mai înainte, deodată se schimbă într-un cald entuziast. El își recunoaște idealul în persoana lui Iisus: așa își închipuie el că trebuie să fie Mesia cel proorocit și așteptat așa, precum vede el acum că este Acela, care i-a pătruns secretul inimii. Ce declară el, vs. 49, este că și-a văzut visul cu ochii: că Iisus este întocmai idealul, pe care el și l-a format sub smochin: Mesia cel așteptat, cu atâta dor de poporul israilitean: „Ravvi, Tu ești Fiul lui Dumnezeu, Tu ești Împăratul lui Israil“, așa, precum mi-am închipuit eu că trebuie să fie Mesia. Fiindcă ți-am pătruns taina inimii, de aceea crezi? (vs. 51) – îi răspunde Mântuitorul. Aceasta, oricât de extraordinară este, ea e un bagatel pe lângă cele ce vei vedea de acum. Apoi, adresându-se către cei de față, zice: „Amin, amin, grăiesc...“. Cu alte cuvinte: mă veți vedea în plină activitate, stându-mi la dispoziție puterile dumnezeiești, la care se gândise Natanail. 2. Schimbarea grabnică și declarația lui Natanail ne readuce în minte schimbarea și declarația analogă a lui Toma (cap. 8). Natanail, la începutul activității, Toma la sfârșitul activității lui Iisus. În ambele cazurile avem câte un neîncrezător, câte un sceptic, pe care realitatea îl convertește grabnic. Pentru Natanail, Iisus, la începutul activității Sale, întrunește garanția împlinirii speranțelor lui Israil: Fiul lui Dumnezeu, ca Împărat al lui Israil – pentru Toma, la sfârșitul activității Sale, El este Domn și Dumnezeu: Domn-Iehova al evreilor și Dumnezeu al Universului. Gradațiunea este firească. În deplină armonie cu situațiile este și răspunsul lui Iisus: celui dintâi, lui Natanail, îi zice: „fiindcă ți-am zis că te-am văzut, crezi... vei vedea” celui din urmă, lui Toma: „fericit cel ce n-a văzut și a crezut“. 3. Mântuitorul se numește Fiul Omului, pare că anume, ca răspuns la declarația lui Natanail, că El este Fiul lui Dumnezeu. Nu se arată însă ca răspuns, ci ca completare istorică. Iisus Hristos se numește pe Sine Fiul omului, omul, în înțeles mai înalt, cum se numește și Fiul lui Dumnezeu și Fiul lui David. Fiul lui Dumnezeu, în înțeles absolut, se numește El, ca Dumnezeu; dar în înțeles relativ încă are această numire, întrucât El este om, și ca om, al doilea om, care, fiind fără de păcat, este al doilea Adam, creat și, prin urmare, născut de Dumnezeu. Adam în starea lui de nepăcătuire se putea, cu drept cuvânt, numi Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu mic. Mântuitorul se numește Fiul lui David, al doilea David, indicând că în El se împlinesc așteptările poporului israilitean, promisiunile avraamitice, care culminează în gloria davidică reînviată. El este așteptarea împlinită a întregului Israil. Aceasta ne-o indică și genealogia de la Matei (Duminica dinaintea Nașterii, cap. 57). Dar Mântuitorul se numește, și cu predilecție la sinoptici, Fiul Omului, indicând că el este al doilea Adam: om cum a fost Adam înainte de păcătuire. Din acest punct de vedere El este deoparte așteptarea și mântuirea întregii omeniri, după indicația Evangheliei de la Luca; de alta întemeietorul unei noi omeniri, ca un al doilea Adam. Precum este El ținta istoriei și speranța poporului israilitean, așa este El și ținta și speranța întregii omeniri. Cuvintele: „De acum veți vedea cerurile deschise și pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se și pogorându-se peste Fiul Omului“ ne sunt adresate și nouă, anume pentru ziua de astăzi. Și, Sfânta Biserică a dispus ca ele astăzi, în Duminica I-a din Sfântul Post, să ni se citească, spre a ne pune la inimă înțelesul lor. Cum Sfinții Apostoli, de la ziua alipirii lor de Domnul, până la Înviere, fiind nedespărțiți de Învățătorul lor, au văzut pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se și pogorându-se peste Dânsul, I-au văzut mărirea Lui: așa și nouă ne este dat ca, dacă vom fi nedezlipiți de învățătura Lui și, urmându-o, în timpul acestui post, vom face pocăință serioasă și ne vom ameliora viața morală, Îl vom însoți în aceste zile fiind cu gândul și cu inima în dumnezeiasca Sa operă a mântuirii: ne vom putea bucura de Învierea și de Înălțarea Lui, și vom putea și noi zice cu mulțumire: Am văzut mărirea Lui! Cea mai frumoasă parte din bucuria, ce se vestește în această Evanghelie, este rezervată Preotului neclintit credincios, care, ca și Natanail privește în Iisus pe Fiul lui Dumnezeu și pe Împăratul noului Israil! Ferice, de trei ori ferice de el! |
|
#4
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]53[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a V-a a Postului Mare 1)[/SIZE] [SIZE=3](Marcu 10, 33-45)[/SIZE] 33. Că iată ne suim în Ierusalim, și Fiul Omului se va da Arhiereilor, și cărturarilor, și-L vor judeca pe El spre moarte, și-L vor da păgânilor. 34. Și-L vor batjocori pe El, și-l vor bate pe El, și-L vor scuipa, și-L vor omorî, și a treia zi va învia. 35. Și au venit la El Iacov și Ioan, feciorii lui Zevedeu, zicând, Învățătorule, voim ca ce vom cere, să ne faci nouă. 36. Iar el a zis lor: ce voiți să vă fac vouă? 37. Iar ei au zis lui: dă-ne nouă, ca să ședem unul de-a dreapta ta, și altul de-a stânga ta întru mărirea ta. 38. Iar Iisus a zis lor: nu știți ce cereți, putea-veți bea paharul, care-l voi bea eu, și cu botezul cu care eu mă voi boteza, a vă boteza? 39. Iar ei au zis Lui: putea-vom, iar Iisus a zis lor: paharul, cu adevărat, care eu voi bea, îl veți bea, și cu botezul cu care eu mă voi boteza, vă veți boteza. 40. Iar a ședea de-a dreapta mea și de-a stânga mea, nu este al meu a da, ci celor ce s-au gătit. 41. Și auzind cei zece au început a le părea greu de Iacov și de Ioan. 42. Iar Iisus chemându-i pe ei le-a zis lor: știți că celor ce li se pare, că împărățesc neamurile, le stăpânesc pe ele, și mai marii lor le domnesc pe ele. 43. Iar întru voi nu va fi așa; ci care va vrea să fiu mai mare întru voi, să fie vouă slugă. 44. Și, cel ce va vrea să fie întru voi mai întâi, să fie tuturor slugă. 45. Că și fiul omenesc nu a venit, ca să-i slujească lui, ci ca să slujească el, și să-și dea sufletul său răscumpărare pentru mulți. Ranguri între Apostoli 1. Mântuitorul plecase cu ucenicii Săi spre Ierusalim (10, 32). Seriozitatea, de care era cuprins înspăimânt pe ucenicii care îl urmau în tăcere. Era firesc ca această călătorie să-I înfățișeze lui Iisus tot mai vie catastrofa de care se apropia, și, deci, era natural ca El, în aceste momente, să devină excepțional de serios. Ucenicii nu era permis să fie surprinși de catastrofa, care-i aștepta; ei trebuiau să fie prevestiți, pregătiți Iisus încercase în două rânduri (Marcu 8, 31, 9, 31) să-i familiarizeze cu ideea jertfirii Sale, dar fără succes: Ucenicii săi erau atât de mărginiți, încât nu-L înțelegeau, și să-L întrebe nu cutezau (9, 32). De aceea simte El trebuință să-i prepare mai de-aproape acum, în ajunul desfășurării marilor evenimente. El le și spune fără înconjur, pe față și lămurit (vs. 33, 34) că, ajungând în Ierusalim, Arhiereii și Cărturarii au să-L prindă, să-L dea în judecată, să-L chinuiască și să-l omoare; dar că a treia zi El va învia. Nici de astă dată nu-L înțeleg ucenicii: ei cred că și acum le vorbește în vreo alegorie, al cărei înțeles ar avea să li-l spună Învățătorul. 2. Că deloc nu L-au înțeles ucenicii ne este dovadă faptul că, Mântuitorul încă nu terminase bine vorba despre tortura și moartea Sa, și doi dintre Apostoli – după Matei (20, 20), însoțiți și conduși de mama lor, – care înțeleseseră numai atât că Iisus are să se facă Împărat, Îi cer, ca o particulară grație, să-i pună pe ei, pe amândoi, în cele mai înalte ranguri, când va fi Împărat – întru mărirea Sa (vs. 37). În loc să se supere pentru aceasta, mai mult decât naivitate: cu îngereasca și dumnezeiasca Sa blândețe și îngăduință, le răspunde: „Nu știți ce cereți“; apoi întrebuințând obișnuitul său limbaj figurat atât de des întrebuințat de Prooroci, îi întreabă: „putea-veți bea paharul, care voi bea Eu și cu botezul, cu care Eu mă voi boteza, a vă boteza?“ – adică putea-veți voi suporta amarul și sarcina pe care Eu am să le suport? Ei nu-L înțeleg nici acum, ci luând zisa Mântuitorului în înțeles verbal, fără să se mai gândească, răspund „putea-vom“. Dar ei, inconștient, spun un adevăr istoric, răspunzând în mod proorocesc. Aceasta o știe Mântuitorul și le zice serios și apăsat. Da, da „paharul, cu adevărat pe care Eu voi bea, îl veți bea, și cu botezul cu care Eu mă voi boteza, vă veți boteza“ – cu înțelesul dar nu în sensul, în care gândiți voi, ci în care Eu înțeleg: amarul Meu îl veți bea și greutatea Mea o veți purta la timpul său (vs. 40), dar onorurile, pe care voi le cereți, nu se pot promite înainte; ele sunt rezervate și vor fi acordate celor ce le vor merita În Împărăția lui Dumnezeu favoritismul și hatârul n-au loc. 3. În nepilduita lor naivitate, ceilalți zece, când au văzut că Ioan și Iacov se insinuară în grația Învățătorului lor, s-au și cuprins de necaz și de ură în contra colegilor lor, despre care își închipuiau că ar fi și primit întâietatea, iar ei, cei zece, ar rămâne de scădere, inferiori în ranguri. Aici vedem îndelunga răbdare a Mântuitorului pusă la cea mai aspră probă. Pe când îi era limba mai amară în gură, pe când El privea cu groază la înfiorătorul Său martir, ucenicii Săi erau gata să se încaiere pentru închipuite ranguri, menite a satisface deșertăciuni josnice – întocmai cum, ceva mai târziu, soldații brutali și nesimțitori, își vor disputa hainele Lui lângă crucea pe care El, înaintea lor, va suferi chinurile morții. Mântuitorul însă îi privește ca un părinte pe copiii săi mici și nepricepuți, și animozitățile și susceptibilitățile lor copilărești, le împacă cu bunătate, întocmai cum un părinte indulgent își împacă copiii arțăgoși. El le zice: „Care va vrea să fie mai mare întru voi, să fie vouă slugă“ (vs. 44) – cum și Eu, mai marele vostru, slugă vouă tuturor m-am făcut, și-Mi dau viața pentru cei mai mici decât mine. Această învățătură o găsim așa de admirabil exemplificată și lămurită la Ioan (13, 4-17). Cu cât cineva este mai cult, firesc e să aibă mai puține veleități de ranguri și onoruri, care satisfac deșertăciunea omenească. Și iarăși cu cât este mai cult, mai sus pus în societate, cu atât are, ba simte însuși îndatorirea a servi mai mult și pe mai mulți, a servi și a lumina pe toți, câți îi sunt inferiori, câți sunt mai puțin instruiți decât dânsul. În acest înțeles: cu cât cineva ocupă în stat ori în Biserică un post mai înalt, cu atât are mai mare răspundere, căci cu atât atârnă mai mult binele și fericirea mai multora de la dânsul, care pe toți trebuie să-i servească. În acest înțeles înaltele posturi în stat nu sunt înalte ranguri de domni ai statului, ci de harnici servitori ai poporului. În acest înțeles acela, care face și care trebuie să facă cele mai mari servicii poporului întreg care nu cruță și căruia nu-i este permis să cruțe nici o jertfă pentru binele țării este capul statului; el este mai marele tuturor, dar el îi și servește și trebuie să-i servească pe toți și „își pune și viața pentru mulți“ (vs. 46). Ce este capul statului pentru supușii săi este Arhiereul (Mitropolit, Episcop) pentru credincioșii din Eparhia sa. Și, ce este în Biserică peste tot Arhiereul, aceea este în parohia sa parohul. El este în cele spirituale, cel mai mare, ca un părinte în familia sa, dar, în același timp servitorul tuturor, gata în orice moment a face serviciu oricărui parohian. Pe când purtarea copilărească a Apostolilor ne învață să ne ferim de acte copilărești și de josnica ambiție deșartă, care este proprie oamenilor mici de suflet, pe atunci tratarea cea îngăduitoare și plină de răbdare a Mântuitorului, ne stimulează să fim și noi cu îngăduință față de scăderile semenilor noștri. Când îi vedem că greșesc, fie din naivitate, fie împinși de porniri rele, să nu-i bruscăm, să nu-i mustrăm cu asprime numaidecât, ci, mai ales când vedem că au greșit din naivitate, să-i luăm cu binișorul, cu blândețe și să-i facem să-și recunoască greșeala, ca să și-o îndrepte, fără a-i înjosi și a-i face să roșească. În procedura noastră de-a moraliza pe alții, cu deosebire pe cei mai mult ori mai puțin integri, necorupți, trebuie să-i tratăm ca educatori: să fim cruțători, nu să-i înjosim, ci să-i ridicăm; să nu le atingem demnitatea, ci, arătându-le cu cruțare defectele, să le facem posibilă îndreptarea. Această procedură se recomandă, se impune preotului cu toată insistența în feluritele lui atingeri cu parohienii săi. El să nu uite niciodată că el este părinte, și, ca părinte, are să-și trateze fiii minori și nepricepuți, cu dragoste și cu îndelungă răbdare. Tratarea aceasta este o artă, care se poate câștiga numai prin o îndelungată exercitare făcută din toată inima. Și pentru această exercitare timpul și locul cel mai propriu este seminarul. Seminaristul să nu piardă din vedere adevărul că: cel ce nu adună, risipește; cu alte cuvinte cel ce nu utilizează timpul petrecut în seminar pentru pregătirea sa, acela îl risipește și risipește cu anticipație, și timpul viitor, pe care nu-l va putea utiliza cum se va cere de la dânsul. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]54[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Stâlpărilor[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 12, 1-18)[/SIZE] 1. Deci Iisus mai înainte de Paști cu șase zile a venit în Betania, unde era Lazăr cel ce murise, pe care l-a înviat din morți. 2. Și au făcut lui acolo cină, și Marta slujea, iar Lazăr era unul din cei ce ședeau cu dânsul. 3. Iar Maria luând o litră de mir de nard curat, de mult preț, a uns picioarele lui Iisus, și a șters cu părul său picioarele lui, iar casa s-a umplut de mirosul mirului. 4. Deci a zis unul din Învățăceii lui, Iuda a lui Simon Iscarioteanul, care avea să-L vândă pe El. 5. Pentru ce acest mir nu s-a vândut cu trei sute de dinari, și să se fi dat săracilor. 6. Și a zis aceasta, nu pentru că doară de săraci, era grija lui, ci pentru că era fur, și pungă avea, și ce se punea într-însa, purta. 7. Și a zis Iisus: las-o pe dânsa, spre ziua îngropării mele a făcut aceasta. 8. Că pe săraci pururea îi aveți cu voi, iar pe Mine nu Mă aveți pururea. 9. Și au înțeles popor mult din evrei, că acolo este, și au venit, nu pentru Iisus numai, ci ca să vadă și pe Lazăr, pe care îl înviase din morți. 10. Iar s-au sfătuit Arhiereii, ca și pe Lazăr să-l omoare. 11. Căci mulți pentru el mergeau din evrei și credeau în Iisus. 12. Iar a doua zi popor mult, care venise la praznic, auzind, că venise Iisus în Ierusalim.; 13. Au luat stâlpări de finic, și au ieșit întru întâmpinarea lui și strigau: osana, bine este cuvântat cel ce vine în numele Domnului, Împăratul lui Israil. 14. Și aflând Iisus un mânz de asină, a șezut pe el cum este scris. 15. Nu te teme fata Sionului, că iartă Împăratul tău vine șezând pe mânzul asinei. 16. Iar acestea nu le-au cunoscut Învățăceii lui mai înainte, ci după ce S-a preamărit Iisus, atunci și-au adus aminte, că aceste erau pentru El scrise, și acestea I-au făcut Lui. 17. Deci mărturisea poporul care era cu El, când pe Lazăr l-a strigat din mormânt, și l-a sculat din morți. 18. Pentru aceea L-a și întâmpinat poporul, că a auzit, că El făcuse această minune. I. Cina din Betania. Maria și Iuda [SIZE=3](1-11)[/SIZE] 1. După învierea lui Lazăr evreii luaseră hotărâre formală să-L omoare pe Iisus (Ioan 11, 53). Ca moartea Lui să se întâmple, nu atunci când evreii vor voi, ci atunci, când Dumnezeu va binevoi, Mântuitorul se retrage din preajma Ierusalimului aproape de pustie, de unde cu șase zile înainte de Paști, însoțit de Învățăceii Săi, Se întoarce în Betania, la prietenul Său Lazăr, pe care-l înviase. Lazăr dă o cină în onoarea scumpului său oaspe. La această cină, la care, bineînțeles, iau parte și Învățăceii, Marta servește ea însăși pe Iisus; iar Maria, luând o litră (327,45 gr.) de nard curat foarte prețios, o toarnă pe picioarele Lui, și cu părul capului I le șterge. 2. La evrei, ca peste tot la Orientali, era obicei, ca oaspeții, sosiți pedeștri, să-și spele picioarele la intrarea lor în casă, – atât spre a se curăți, cât și spre a se răcori. Pentru acest act erau anume servitori. La astfel de servitori face aluzie Ioan Botezătorul, când zice despre sine, că nu este vrednic să dezlege curelele încălțămintelor lui Iisus – spre a-I spăla picioarele. Acum, venind Mântuitorul în casa prietenilor Săi, Maria, în nemărginita ei gratitudine pentru marele ei oaspete găsește că e nedemn să-l trateze ca pe oamenii comuni. Ea nu îngăduie să se apropie de El servitorii casei, ci față ca El, cel mai potrivit loc al ei, ca doamnă a casei, este să țină ea locul servitorilor. Deci, după ce Mântuitorul se așează în casă, pe când sora ei Îl servea la masă, ea Îl servește spălându-I picioarele. În locul apei, cu care se spală toată lumea, ea întrebuințează cel mai prețios mir. În loc să-I șteargă picioarele cu un prosop sau ștergar obișnuit, ea I le șterge cu ce are o femeie mai prețios, cu podoaba capului ei, cu părul ei. Astfel în procedura Mariei ni se arată cea mai înaltă și cea mai nobilă dovadă de respect, de admirație și de gratitudine pentru binefacerea primită de la Mântuitorul. Astfel, în fața negrei ingratitudini a evreilor, ni se desemnează, ca o binefacere și pentru noi, nobila faptă de nemărginită gratitudine a Mariei. Ea este binefăcătoare pentru noi însă mai vârtos ca exemplu, ca model de imitat; întocmai cum ingratitudinea Evreilor este și ea un învățământ pentru noi: să ne ferim de-a ne arăta nerecunoscători, să ne silim în tot chipul să răsplătim cu bine binefacerile primite. 3. Între Învățăceii lui Iisus Hristos era însă unul, o notă discordantă, Iuda din Iscariot, un om avar, speculant, care era un fel de casier al societății Mântuitorului. El își împlinea misiunea de casier mai mult în beneficiul său particular, decât în cel comun. De acea Evanghelistul îl numește fur. „Fur era și pungă avea“, și ce intră pentru societate, el nu cheltuia în scopurile societății, ci păstra pentru sine: „purta“ într-însa, adică în pungă. Acest Iuda, când vede ce calitate și ce cantitate de mir a vărsat Maria pe picioarele lui Iisus, nu se poate stăpâni să nu dea expresie necazului său că i s-a luat prilejul de a face o însemnată economie pentru punga sa. Auzind cuvintele lui Iuda, care răsunau ca o blasfemie, în acest locaș de pace, de armonie și de iubire, Mântuitorul cu dumnezeiasca Sa blândețe, ia în apărare fapta Mariei: „Lăsați-o...“. Din cuvintele Mântuitorului vedem că Maria nu cumpărase anume pentru Dânsul mirul de nard, ci îl avea de mai înainte, și-l păstrase anume pentru această ocazie. De când să-l fi avut, și cu ce ocazie să-l fi cumpărat? Răspunsul nu poate fi altul decât acela, că, murind Lazăr, ea cumpărase mirul ca să ungă pe fratele său. Întârziind însă Iisus cu venirea Sa, și, la sosire, înviind pe Lazăr, ocazie pentru ungere cu acel mir n-a venit. Astfel mirul a rămas în casă, și Maria „l-a păzit“, ca drept recunoștință, să-l utilizeze cu proxima vizită a Binefăcătorului ei, spre a-I arăta negrăita ei mulțumire. Ea însă nu știa că fapta ei servește drept semn, simbol pentru Mântuitorul: „Spre ziua îngropării mele l-a păzit“, ne spune El Însuși. Uncțiunea aceasta simboliza pregătirea Lui spre moarte. În loc să fie uns după moarte, Mântuitorul e uns înainte de moarte, încă fiind viu, ca un semn, că viu va fi și după moarte, și că, după moarte nu va putea fi uns, deoarece va învia înainte de-a ajunge Mironosițele la mormânt ca să-L ungă. 4. Față cu gratitudinea, care ne e desemnată cu atâta frumusețe, Evanghelistul (vs. 9-11) în vii culori ne înfățișează ingratitudinea și orbirea evreilor. El ne spune, că, auzind de cele întâmplate în Betania cu Lazăr, iudeilor, care îl văzuseră mort și acum aud că este viu, vin în Betania, nu numai ca să vadă pe Iisus, dar vin, mai vârtos, ca să vadă pe Lazăr, și să se convingă prin sine înșiși despre realitatea învierii lui. Împrejurarea este zdrobitoare pentru farisei și pentru cărturari: ea face ca lumea să le desconsidere autoritatea și să simpatizeze cu Iisus, „Proorocul cel mare din Galileea“. Aceasta este un pericol pentru ei, este moartea lor. Din pricina lui Lazăr, care era cea mai incontestabilă dovadă vie despre Dumnezeirea lui Iisus, mulți dintre iudei, chiar dintre farisei, crezură în Iisus. Spre a împiedica creșterea acestui curent, ei, fariseii și cărturarii, în orbirea lor, hotărăsc să înlăture cu orice preț această dovadă: „s-au sfătuit Arhiereii, ca și pe Lazăr să-l omoare“. Era deci hotărât ca să omoare pe Mântuitorul, dar să omoare și pe Lazăr. Mântuitorul știa această hotărâre. Până acum, de câte ori evreii au încercat să-L omoare, Mântuitorul S-a dat la o parte din calea lor, fiindcă nu sosise ceasul Său. Acum, când ceasul a sosit, provocat de El Însuși, acum, mai ales acum, când ar fi putut prea ușor să se pună în siguranță, acum pleacă Mântuitorul de bună voie, ca să se predea în mâinile vrăjmașilor Săi, care siliți sunt să-L execute atunci când El voiește, chiar împotriva planului lor. Statornicia Mântuitorului în planul Său, de a mântui lumea cu propria Sa jertfire, este pentru noi o frumoasă pildă de învățătură. Când ne hotărâm să facem binele, și știm că, de la binele pe care avem să-l facem, atârnă binele și fericirea fraților noștri, să nu ne descurajăm în fața niciunei greutăți, ce ni s-ar opune, ci, stăruind, dacă ar fi trebuință, chiar și viața să ne-o jertfim, pentru binele și fericirea fraților noștri. În stăruința de a face binele înlăturând orice piedici, preotul trebuie să premeargă cu exemplul. Întru atât preotul este ostașul lui Dumnezeu! |
|
#6
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]55[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica Stâlpărilor[/SIZE] II. Intrarea triumfală în Ierusalim [SIZE=3](12-18)[/SIZE] 1. Mântuitorul purtase un lung și neîntrerupt război contra ignoranței și contra corupției și pentru liberarea omenirii de sub jugul întunericului și al păcatului. Acum vine să dea ultima luptă, ultimul asalt, asaltul pe cruce și în mormânt. Acest asalt are să fie coroana victoriei desăvârșite, căci are să fie urmat de Învierea Sa. Victoria din perspectivă este atât de sigură, încât după modul de vedere și de procedare al Proorocilor, care scriau despre viitor, ca și cum ar fi trecut, anume spre a arăta siguranța împlinirii, ea, victoria, e considerată ca și împlinită. Mânecând din acest punct de vedere, precum în ajun, în Betania, s-a serbat funcțiunea Sa, ca și cum Mântuitorul ar fi fost răstignit mort – se serbează, serbează Iisus, El însuși, intrarea Sa triumfală în Ierusalim. Dar, ce fel de intrare triumfală?! Toți Evangheliștii ne vorbesc despre această sărbătoare. Din rapoartele tuturor să încercăm a ne înfățișa mișcătorul și mărețul tablou. 2. Mântuitorul era cunoscut în Ierusalim, cunoscut iudeilor din Palestina și celor din străinătate, pentru învățăturile și minunile Sale. Minunea cu Lazăr încă îi mai mărise popularitatea. Și cei, care Îl cunoșteau personal, ca și cei, care Îl cunoșteau numai după nume, doreau să-L vadă, și, fiind ei acum în Ierusalim, Îl așteptau cu nerăbdare să vină și El la sărbătoare. Mulți se temeau chiar că nu va veni, și așteptarea lor va fi zadarnică (Ioan 11, 55-56). În această stare sufletească aflându-se vizitatorii, ca și locuitorii Ierusalimului, a fost firesc ca atunci, când au aflat că Iisus a sosit în Betania, și, că din Betania, de la poalele muntelui, pe care se ridică Ierusalimul, vine în cetate – a fost firesc ca aceste cete nenumărate, cuprinse de neastâmpăr, să se grăbească a-I ieși înainte și să se înșiruiască pe întinsa și pitoreasca șosea și să se posteze pâlcuri-pâlcuri pe coastele prin care trecea șoseaua de la Betania la Ierusalim. Pe când Ierusalimul se mișcă și fierbe la auzul sosirii Mântuitorului, în Betania încă se fac preparative. Iisus trimite în Betaghi de I se aduce o asină cu mânzul ei, mânzat, după ea. Învățăceii își pun hainele pe asină, pe care unul, o ia de căpăstru și o conduce; iar Mântuitorul încalecă pe mânz, care fără căpăstru, merge liber după asină. Astfel în Betania sosiseră cete-cete de călători, între care, de bună seamă, erau și mulți de aceia, cărora Iisus le făcuse bine: îi vindecase, îi ajutorase; deci Îl cunoșteau, Îi erau recunoscători, devotați chiar. Aceste cete de călători se unesc cu ceata, care însoțea pe Iisus și pleacă împreună să suie muntele cel pitoresc, împodobit cu verdeață, mai ales cu finici. Ideea de a proclama pe Iisus Împărat, manifestată cu un an înainte (Ioan 6, 15) revine în mintea gloatelor. Acum însă mai lămurită, curățită de pornirile turbulente, josnice. Fără să-și dea mult seama ce fac, aceste cete de oameni, care însoțesc pe Mântuitorul, când se apropie să suie muntele, într-un avânt sărbătoresc încep să-L aclame cu entuziasm: „Osana, bine este cuvântat Cel ce vine întru Numele Domnului, Împăratul lui Israil“. În aclamația aceasta, cetele entuziasmate, ba inspirate de Duhul Sfânt, recunosc că Iisus este Mesia. Când convoiul ajunge la cetele, care ieșiseră în întâmpinarea lui Iisus, aceste de departe încep să clatine ramuri verzi de finic, ca semn de salutare și binecuvântare sărbătorească, apoi se asociază și ele convoiului purtând și clătinând mereu ramuri și strigând „Osana...“ de se cutremurau munții și răsunau văile, și mai ales „s-a cutremurat Ierusalimul“. Unii aștern pe șosea verdeață și flori, alții își aștern hainele, ca Iisus Hristos să treacă peste ele, ca peste niște covoare, și, cu toții, zeci de mii de oameni se înșiruiesc pe șosea spre a conduce pe Împăratul lui Israil în cetatea împărătească. În mijlocul acestei enorme mulțimi, parte entuziasmată pentru El, parte din ea asociată din curiozitate, Iisus Hristos intră în Ierusalim în triumf împărătesc – ca triumfător asupra întunericului și asupra morții. 3. Acest triumf în ochii profanilor se arată numai ca un simulacru, ca o parodie a unui triumf împărătesc. Căci: – în locul falnicului Împărat, îmbrăcat în purpură și strălucind în podoabe, profanul vede numai un om smerit, blând, sărman, desculț, cu capul gol, îmbrăcat cu o singură haină săracă și încins peste dânsa; – în locul superbului cal alb, pe care să nu fi încălecat nimenea, și care să poarte cu fală pe biruitorul Împărat – un mânz de asină, tipul sărăciei smerite; – în locul suitei mărețe de generali, încărcați de semnele biruinței și ale vitejiei lor – niște smeriți pescari, toți desculți, cu capetele goale, toți săraci lipiți pământului, ca și tovarășul lor călăreț; – în locul armatei triumfătoare, încărcate de arme, de răni și de prăzi – mii și mii de declasați, oameni săraci, fără căpătâi. Acest tablou, cu adevărat, pentru un profan, nici nu poate fi alta, decât parodia unui triumf împărătesc. Și totuși el este un adevărat, un veritabil triumf. Căci: în ce privește pe Împăratul Mesia – proorociile spun că El are să intre în Ierusalim blând și smerit: nu călare pe superbul cal alb, ci pe smeritul mânz tânăr de asină (Isaia 62, 11; Zaharia 9, 9). Este deci triumf proorocit, acum împlinit. Apoi: Cum Împăratul încalecă pe calul mândru, pe care nimenea nu încălecase – așa și Iisus încălecă pe asinul smerit, încă neîncălecat de nimeni. Deci triumf, în conformitate, cu uzul de la triumfurile Împăraților lumești – substituind numai, conform proorociilor, mândria calului cu smerenia asinului. Pescarii smeriți, care constituiau suita lui Iisus, sunt generalii, nu care au biruit, ci care vor birui și cuceri lumea. Eroismul și victoria lor sunt în viitor, dar cu atâta siguranță, încât se serbează de pe acum. Cetele de declasați, miile de oameni fără căpătâi, care reprezintă armata biruitoare, sunt ca și pescarii, adevăratele armate, ale căror merite sunt în viitor, dar tot așa de sigure ca și moartea și Învierea lui Iisus Hristos și ca și meritele Apostolilor Lui. Sărăcia lor, credința, blândețea și entuziasmul lor sfânt, sunt armele, cu care vor câștiga victorii asupra bogaților necredincioși și decăzuți prin desfrâu. Cu aceste arme vor regenera ei omenirea, nu fără a se răni, a se jertfi, nu fără a muri moarte de eroi. Astfel, aceea, ce se pare profanului o parodie, un simulacru, în realitate este un serios, real și totodată strălucit triumf. În acest triumf se sărbătorește deoparte rezultatul activității de până acum a Mântuitorului: recunoștința celor ce L-au primit: de alta succesul viitor: biruința asupra morții și a întunericului spiritual-moral, – biruință pe care tot Evanghelistul Ioan o cântă așa de sublim în admirabila sa poemă „Apocalipsa“, cu care se încheie seria sfintelor cărți ale Testamentului nou. Intrarea triumfală a Mântuitorului în Ierusalim pentru noi cuprinde o învățătură: Cum atunci pentru omenirea întreagă a intrat El ca să moară și să învieze în împărăteasca cetate: astfel acum, pentru fiecare din noi intră în cetatea sufletului nostru prin Sfânta Cuminecătură, spre viața noastră, dacă îl vom primi cu vrednicie, și spre moarte, dacă îl vom primi cu nevrednicie. Cu vrednicie Îl vom primi, dacă în haine de nuntă îl vom întâmpina, casa, cetatea împărătească a sufletului nostru, cu pocăință o vom curăți și cu ramurile verzi ale faptelor noastre bune Îl vom binecuvânta. Aceasta se raportează la preoți în locul întâi, ca la conducătorii turmei cuvântătoare. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
[SIZE=3]56[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica înainte de[/SIZE] [SIZE=5]Înălțarea Sfintei Cruci[/SIZE] [SIZE=3](Ioan 3, 13-17)[/SIZE] 13. Și nimeni nu s-a suit în cer, numai cel ce s-a pogorât din Cer, Fiul Omenesc, care este în cer. 14. Și precum Moise a înălțat șarpele în pustie, așa se cade a se înălța Fiul Omenesc. 15. Ca tot cel ce crede în el, să nu piară, ci să aibă viață veșnică. 16. Că așa a iubit Dumnezeu lumea, cât și pe Fiul său cel unul născut l-a dat, ca tot cel ce crede în dânsul să nu piară, ci să aibă viața de veci. 17. Că n-a trimis Dumnezeu pe Fiul său în lume, ca să judece lumea, ci ca să se mântuiască lumea prin el. Importanța Crucii 1. Evanghelia de față este o parte din convorbirea lui Iisus cu Nicodim (Ioan 3, 1-21). Ca să o putem înțelege este nevoie să o punem în legătură cu întregul. Iisus ne spune Ioan, mersese pentru prima dată cu ucenicii Săi la sărbătoarea Paștilor. Minunile și învățăturile Lui Îi câștigaseră o mulțime de aderenți. Între aceștia erau chiar și unii dintre farisei. Fariseii însă luaseră de timpuriu poziție ostilă contra Lui (Ioan 1, 19-28) și hotărâseră să excludă dintre dânșii pe acela, care ar sta cu El de vorbă. De aceea, acei farisei, care Îi erau aderenți, stăteau în rezervă, nu se dădeau pe față. Între aceștia era unul, Nicodim, un boier erudit, care, spre a-și procura mulțumirea de a avea o întrevedere cu Iisus, fără să se compromită în ochii colegilor săi, se duse noaptea (vs. 2), în taină, de se întâlni cu minunatul Învățător. Convorbirea o deschise Nicodim, adresându-se lui Iisus în termenul cel mai respectuos: „Rabi“ – titlu, care se da marilor învățați ai lui Israil, cam identic cu „Magnificență“, ce se dă astăzi Rectorilor de la unele Universități. Apoi continuă: „știm...“ adică nu sunt numai eu singur, ci suntem mai mulți, care știm, și deci, eu, în numele mai multora, Îți vorbesc. În răspunsul Său Iisus îi vorbește lui Nicodim despre renaștere (vs. 3). Și, nepricepându-L Nicodim, Mântuitorul Se explică, arătându-i (vs. 5 ș.u.) că renașterea nu se înțelege materialicește trupește, ci spiritualicește, moralicește: „din apă și din duh“: prin botez, spălându-se omul de murdăria păcatelor și ameliorându-și sentimentele și dorințele, deci întreagă viața morală. Iar, văzând că (vs. 9) tot nu e înțeles, Iisus (vs. 10) își exprima mirarea că Nicodim, dascălul lui Israil, nu-L pricepe – cu înțelesul: dacă tu nu Mă înțelegi, cum Mă vor înțelege ceilalți, care n-au nici deșteptăciunea, nici știința ta – apoi adaugă: (vs. 11-12). Până acum v-am vorbit (Iisus se adresează lui Nicodim ca reprezentantul mai multora, ca și cum ar vorbi cu mai mulți, deci în plural, „voi, ... vouă“) de cele pământești, ușor de înțeles, și nu înțelegeți, dar dacă vă voi vorbi de cele cerești?! Cele pământești tot se pot demonstra, se pot pipăi, dovedi prin experimente. Cele cerești însă nu. În acestea sunteți avizați numai la autoritatea Mea, Care vă vorbesc despre ce știu, despre ce am văzut – în ceruri. Că – și acum începe Evanghelia, cu care ne ocupăm: 2. 13. „Nimeni“ – de aici, de pe pământ – „nu s-a suit în ceruri“, ca să afle, și, înapoindu-se, să spună cele cerești. Pe acestea le știe numai „Cel ce s-a pogorât din cer, Fiul Omului, Care este în cer“. Numai el poate să știe tainele lui Dumnezeu, fiindcă El este în cer, ca Dumnezeu și este și pe pământ, ca Dumnezeu și ca om. În această calitate El singur Vă poate spune cele cerești. În câteva cuvinte profunde Iisus cuprinde și misiunea și activitatea Sa pământească, de care înlănțuiește, tot în termeni adânci, rezultatul activității Sale: 14-15: Cele cerești, pe care le va propovădui, au să-L ducă pe propovăduitor, pe Fiul Omului, la Golgota, pe cruce. Această ducere și înălțare, însă are să fie spre mântuirea acelora, care vor crede într-Însul. Poziția Lui pe cruce va fi ca a șarpelui, pe care Moise (Numerii 21, 9) l-a ridicat în pustie. Cum, cei mușcați de șerpi, dacă se uitau cu credință la șarpele cel de aramă, se vindecau; astfel se vor vindeca cei mușcați de șarpele primitiv, cei care suferă de păcatul lui Adam, privind și primind cu credință pe Iisus Cel pironit pe cruce. Această ridicare „pe semn“ (Numerii 21, 9) nu este întâmplătoare. Ea este produsul iubirii dumnezeiești, căci (vs. 16-17) Dumnezeu așa a iubit lumea, încât, spre a o scăpa de urmările mușcăturii șarpelui primitiv, a dat tot ce a avut mai scump și mai iubit, pe Însuși Fiul Său, ca să fie chinuit, țintuit pe lemn în locul șarpelui celui de aramă, ca lumea, văzându-L și crezând într-Însul, să se mântuiască. Pentru acum Dumnezeu n-a trimis pe Fiul Său să judece lumea, ci, ca, prin moarte, să o mântuiască de moarte. 3. Cum Moise „pe semn“ a ridicat șarpele neveninos, ca să vindece pe cei mușcați de șerpii cei veninoși: așa Hristos, Cel neatins de urmările șarpelui primitiv, se ridică pe semn, pe cruce, spre a vindeca pe cei înveninați, de șarpele primitiv, pe cei păcătoși. Hristos a stat fixat pe semn, pe cruce, ca semn și prin aceasta a sfințit Semnul, i-a dat importanța pe care o are. Semn de rușine și de teroare era crucea, deoarece cu ea, în miniatură, se înfierau făcătorii de rele, li se aplică semnul stigmatului pe frunte și pe brațe; semn de teroare era crucea, căci pe ea se răstigneau cei mai urgisiți făcători de rele. Pe acest semn de teroare și de infamie s-a pironit Iisus, ca semn că primește asupra Sa toată rușinea care plana peste omenire, toată urgia și grozăvia pedepsei, de care era vrednică omenirea, numai ca pe această nenorocită omenire să o scape și de rușinea negrăită și de grozăvia pedepsei. El se face Însuși semn și face și crucea semn al mântuirii lumii. Prin răstignirea Sa, prin stropirea semnului de teroare și de infamie cu scump sângele Său, El a sfințit acest semn al infamiei, și l-a prefăcut în cel mai onorific semn, după care să se cunoască cei ce cred într-Însul. Mai mult: Hristos pironit fiind pe cruce numai ca om, și oarecum dezbrăcându-se de firea și puterea Sa dumnezeiască, a transmis semnului crucii puterea de care corpul Său pe cruce s-a dezbrăcat. Astfel a ajuns Crucea să fie o reală putere dumnezeiască, semnul mântuirii, simbolul semnului lui Hristos Mântuitorul. Astfel am ajuns ca semnul de oare când al infamiei să se prefacă în cel mai strălucit semn de onoare, cu care să se însemneze creștinii; astfel am ajuns ca Crucea din semnul teroarei să se prefacă în semnul celei mai înălțătoare bucurii, să fie considerată ca drapelul sfânt al creștinătății și ca apărătoarea singuraticilor creștini. Importanța, ce o are pentru preot Sfânta Evanghelie, o are și Sfânta Cruce, și, cum trebuie să-i fie conduita către Sfânta Evanghelie, așa și către Sfânta Cruce1). |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca | Salistean Domnica | Intrebari utilizatori | 1 | 13.01.2013 22:28:25 |
| Talcuirea celor 7 evanghelii | io8nut | Maslul | 2 | 04.12.2011 12:17:08 |
| Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii | andrei_im | Teologie si Stiinta | 6 | 04.02.2010 22:47:26 |
| Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose | Miha-anca | Rugaciuni | 14 | 08.01.2010 23:10:53 |
| Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici | cristiboss56 | Din Noul Testament | 1 | 10.06.2009 21:40:37 |
|
|