|
#11
|
|||
|
|||
Tot despre ingeri!
Voi fratilor, vad ca le stiti bine pe cele inalte, dar ia sa vedem ce ne zice parintele Cleopa si despre cele de jos...
"Mai întîi trebuie să știm că iadul este loc de chin rînduit diavolilor și celor ce le urmează lor (Matei 25, 41). Apoi să știm că în iad suferă și trupul și sufletul (Matei 5, 29; 18, 9; Marcu 9, 43). "Iadul este țara morții, împărăția diavolilor, a cărui poartă este deznădăjduirea, curte sînt legăturile; ferestre, întunericul; masă, reaua împuțiciune și miros greu; mîncarea, foamea; băutura, setea; ceasornic, plînsul; așternut, văpaia" (Ușa pocăinței, Brașov, 1812, p. 183)." .... "Sfinții și dumnezeieștii Părinți în chip luminat ne arată ce se petrece în momentul cînd sufletul se desparte de trup. Îngerii buni și răi se înfățișează înaintea sufletului. Vederea celor din urmă, pricinuiește sufletului mare tulburare și frică, dar el găsește totuși o mîngîiere la vederea sfinților îngeri buni. Faptele bune ale omului și conștiința lui curată, sînt în acest moment un mare ajutor și o mare bucurie pentru suflet. Ascultarea, umilința, faptele bune și răbdarea necazurilor, sînt atunci o mare sprijinire a sufletului, care se înalță către Domnul într-o mare bucurie, însoțit de îngerii cei buni. În schimb, sufletul cel plin de patimi și de păcate este condus de diavoli la iad, unde va suferi veșnic." .... "Într-o zi doi îngeri se arătară Sfîntului Macarie Alexandrinul și îi spuneau: "Sufletul omului păcătos ca și al celui drept, este cuprins de mare spaimă la vederea grozavilor și răilor îngeri. El aude plîngerile și suspinele celor ce îl înconjoară, dar nu poate nici vorbi nici scoate vreun glas. El este tulburat și înspăimîntat, cugetînd la îndelungatul drum ce are să-l facă și la noul fel de viață ce are să ducă după despărțirea sa de trup". Iar Sfîntul Chiril al Alexandriei arată ce groază și spaimă are sufletul pînă ce se rostește asupra lui judecata definitivă și zice că: "Puterile dumnezeiești stau în fața duhurilor necurate și arată cugetările cele bune, vorbele și faptele cele bune ce sînt ale sufletului, în timp ce acesta, plin de groază, stă în mijlocul îngerilor și al demonilor și așteaptă îndreptățirea și scăparea sa, sau osîndirea și pierderea sa în iad" (Viața repausaților noștri, București, 1899, p. 19-20). Muncile iadului încep, după învățătura Bisericii Ortodoxe, la 40 de zile după moartea omului, cînd sufletul păcătos este aruncat în osîndă. Acesta este, însă, un iad provizoriu căci starea celor aruncați în iad patruzeci de zile după moarte, se poate schimba cu timpul prin rugăciunile Bisericii și milosteniile urmașilor, dacă, bineînțeles, cel ce a murit era în dreaptă credință și mai ales dacă a fost mărturisit înainte de moarte la duhovnicul său de toate păcatele sale. Iar iadul definitiv sau starea de osîndă veșnică, urmează după judecata generală ce va fi la sfîrșitul lumii, cînd drepții vor merge în Împărăția Cerurilor pentru veșnicie, iar păcătoșii în focul nestins, iarăși pentru veșnicie (Matei 25, 45-46). Iubiți credincioși, Iadul a fost creat de Dumnezeu pentru diavoli, dar nu pentru oameni, care sînt zidiți după chipul și asemănarea Sa. Dar prin căderea din rai, a primilor oameni, neamul omenesc a fost supus osîndei iadului pînă la venirea Fiului lui Dumnezeu pe pămînt. Numai prin moartea și Învierea Domnului nostru Iisus Hristos, iadul a fost deschis, iar drepții Vechiului Testament au fost eliberați și primiți în rai." ..... "Dacă vrem să ne mîntuim, adică să scăpăm de iad și să fim primiți în rai și bucuria împărăției cerești trebuie să facem următoarele lucruri: Mai întîi să păstrăm cu sfințenie dreapta credință ortodoxă pe care o avem neschimbată de două mii de ani. Apoi să ascultăm de Biserica întemeiată de Hristos și de păstorii ei - preoți și episcopi. Să păzim cu multă evlavie poruncile Sfintei Evanghelii și mai ales, rugăciunea, milostenia, smerenia, iubirea creștină, nașterea și creșterea de copii, participarea regulată la biserică, spovedania și Sfînta Împărtășanie." .... "Lazăr a intrat în rai după moarte, iar zgîrcitul și nepocăitul bogat a fost aruncat în iad cu diavolii? Vedeți în ce fericire sînt cei drepți și în ce foc și chinuri grele se află păcătoșii în iad? Vedeți, de asemenea, că cei din iad văd atît pe cei fericiți din rai, cît și pe cei ce trăiesc în păcate pe pămînt? Zadarnic cere bogatul apă să-și ude gura că nimeni nu are să-i dea. Zadarnic se roagă lui Avraam să trimită pe Lazăr pe pămînt ca să cheme la pocăință pe frații săi, că i se răspunde: Au pe Moise și pe prooroci! (Luca 16, 29). La fel ni se va răspunde și nouă, dacă nu ne pocăim: Avem pe Hristos și pe preoți. Să-i ascultăm pe ei! Deci, dacă vrem să scăpăm de iad, să ne pocăim și noi, frații mei, pînă avem vreme și să ne silim la toată fapta bună, mai ales la rugăciune, milostenie, iertare, viață curată și spovedanie. Numai așa vom fi iertați, miluiți și primiți în sînul lui Avraam, adică în veșnica bucurie a raiului, împreună cu proorocii, cu apostolii, cu mucenicii și cu toți drepții, împreună cu săracul Lazăr, împreună cu Hristos. Acolo și numai acolo nu mai este durere, nici suspin, ci viață fără de sfîrșit. Amin." |
#12
|
||||
|
||||
Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#13
|
||||
|
||||
Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#14
|
||||
|
||||
Ingerii sunt fiinte materiale, nu imateriale. In sensul in care energia din care sunt alcatuiti se aseamana cu focul pe care il stim noi, dar un foc "subtire". Numai Dumnezeu este duh, imaterial; ma gandesc ca ingerii se aseamana ca si constitutie cu sufletele noastre create din Dumnezeu, de esenta divina, insa nu identice cu El, ci dupa chipul Lui Hristos.
Ingerii populeaza alta lume creata, nu lumea noastra. O lume paralela (sau poate mai multe lumi paralele), o alta dimensiune daca vreti, dar care poate sa interfereze cu lumea noastra, dupa cum se stie. Deci ingerii sunt aici si oriunde, fara sa-i simtim sau sa-i vedem decat cu unele exceptii. Traditia ne spune ca ingerii au fost creati liberi, rationali si buni. Buni, pentru ca nimic rau nu poate veni de la Dumnezeu. Probabil ca au fost creati in timp si in acelasi Multi-vers in care traim noi, pentru ca acel Lucifer (parca Serafim initial), crezand ca Il intelege pe Dumnezeu si voind sa se inalte prin voia proprie si sa devina egal Lui, i-a convins "in timp" si pe altii, din toate categoriile, sa faca la fel... Asta se stie, insa ceea ce ne scapa este ca atunci s-a dat o mare lupta intre ingerii care au ales prin voia lor proprie, prin decizia lor si numai a lor, sa ramana in locurile si in slujba data de Creator si ceilalti care s-au razvratit. Razboiul a fost condus de Arhanghelul Mihail (interesant este ca face parte dintr-o ceata "de jos") si, lucru foarte important, ingerii care "au stat bine si cu frica" s-au mantuit de posibilitatea de a mai cadea vreodata! Asta am vrut sa sesizez: ingerii care acum il slujesc pe Dumnezeu sunt acum intr-o stare similara cu starea omului care va reusi prin harul Domnului si vointa proprie sa se mantuiasca de rau. Logic, cei care au ales atunci despartirea de Creator s-au schimbat total si irevocabil in fiinte rele si absolut rele, fara drept de intoarcere, deci pe vecie! Acesta este chinul diavolilor si infernul: faptul ca ei stiu ca nu pot reveni la conditia dintai; asta ii va chinui pe vecie, despartirea de dragostea lui Dumnezeu. Asa incat, la crearea omului, Lucifer si gasca lui trista au inteles ca omul, fiind creat dupa chipul lui Dumnezeu si in perspectiva infinitei asemanari cu El, are posibilitatea sa ajunga acolo unde diavolii au vrut sa ajunga prin ei insisi, sa fie asemenea Celui Preainalt. De asta l-a urat atat de mult pe om, aceasta faptura de lut, deci cumva inferioara deocamdata firii ingeresti, pentru ca a fost creata cu scopul de a-i depasi pana si pe ingeri...
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#15
|
||||
|
||||
Stapaniile +
Se numesc asa, pentru ca au stapanire peste diavoli, ca sa potoleasca stapanirea draceasca si sa ne fereasca de ispitele aduse de ei asupra oamenilor si a nu-i lasa sa vatame pe cineva atat cat ar voi ei. Apoi intaresc pe nevoitorii cei buni in nevointele si ostenelile lor cele duhovnicesti, pazindu-i ca sa nu piarda imparatia cereasca. Iar celor ce se lupta cu patimile si cu poftele, le ajuta în ceasul ispitei pentru a izgoni gandurile cele rele si asupririle vrajmasului si a birui pe diavol. Insa toate acestea le savarsesc ei prin sfintele incepatorii, Arhangheli si Ingeri , dupa cum spune marele Dionisie Areopagitul , in capitolul 50, despre ierarhia cea din mijloc si dupa cum zice si Sfantul Maxim Marturisitorul la talcuirea dumnezeiestilor nume: " Ca aceasta este ierarhia cea mai de jos si mai aproape de noi". Asemenea si in ierarhia cea mai de jos , sunt trei cete: Incepatoriile, Arhanghelii sî Ingerii, despre care voi vorbi in postarile viitoare.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#16
|
||||
|
||||
Incepatoriile +
Incepatorii se numesc pentru ca sunt mai mari peste ingerii cei mai de jos, randuindu-i pe dansii spre implinirea dumnezeiestilor porunci. Lor le este incredintata indreptarea a toata lumea si pazirea imparatiilor si a domniilor, a tinuturilor , a popoarelor, a neamurilor si a limbilor. Caci fiecare imparatie, neam si limba are deosebit pazitor si indreptator al intregii sale laturi pe un inger dintr-aceasta ceata cereasca ce se zice Incepatorie. Slujba acestei cete, dupa intelegerea lui Grigorie, este a invata pe oameni ca sa dea cuviincioasa cinste la tot dregatorul , dupa vrednicia slujirii lui. Acesti ingeri inalta pe cei vrednici la treptele ierarhiilor celor mai cinstite si-i povatuiesc pe dansii ca sa nu caute dregatoria pentru castigul si chiverniseala lor, pentru iubirea de cinste si marirea cea desarta, ci pentru cinstea lui Dumnezeu si pentru cresterea si inmultirea laudei Lui si pentru folosul celor de aproape, slujind de obste tuturor treburilor celor ce sunt sunt sub stapanirea lor.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#17
|
||||
|
||||
Arhanghelii +
Arhangheli se numesc cei mari si vestitori de bine, adica cei care vestesc tainele cele mari si preamarite si acestia au slujbe, precum zice marele Dionisie , a descoperi proorociile,cunostinta voii lui Dumnezeu si intelegerile pe care le primesc ei de la cetele cele mai de sus, pentru ca sa vesteasca ingerilor celor mai de jos si printr-insii oamenilor. Iar Sfantul Grigorie Decalogul zice : "Acestia inmultesc sfanta credinta intre oameni, luminand mintea lor cu lumina intelegerii Sfintei Evanghelii, descoperindu-le tainele credintei celei drepte . "
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#18
|
||||
|
||||
Ingerii +
Ingerii, in oranduielile cele ceresti , sunt mai jos decat toate randuielile si mai aproape de oameni. Acestia vestesc oamenilor tainele lui Dumnezeu si voile Lui cele mai mici povatuindu-i sa vietuiasca cu fapte bune si cu dreptate dupa Dumnezeu, precum se vede aratat in cartea Proocului Zaharia. Ei sunt pusi sa ne pazeasca pe noi , pe fiecare credincios. Deci , pe cei ce suntem buni , ne tin sa nu cadem, iar pe cei care cadem ne ridica. Ei niciodata nu ne lasa, desi uneori gresim si sunt totdeauna gata a ne ajuta , numai sa voim si noi. Cu acelasi nume se numesc toate cetele cele mai presus de cer, adica ingeri, cu toate ca au si alte nume, dupa randuiala si iconomia lui Dumnezeu si dupa numirile darului de la Dansul , precum : Serafimi, Heruvimi , Scaune , si celelalte cete , de care am amintit in topicul de fata. Insa toti de obste se numesc ingeri, caci numele de inger nu arata insasi natura lor, ci numai slujba. Deci toti sunt ingeri pentru ca toti slujesc lui Dumnezeu, dupa cele scrise : " Au nu sunt toti duhuri slujitoare, ce se trimit spre slujire ? "
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#19
|
||||
|
||||
Sfantul Grigorie de Nyssa spune ca ingerii sunt deodata trupesti si netrupesti. Netrupesti, in comparatie cu trupul omenesc, dar spiritualitatea lor nu este identica cu cea a lui Dumnezeu. Sfantul Grigore nu explica ce intelege el prin corporalitatea ingerilor, dar el ii intelege ca fiind realitati personale care cu toate ca nu au un corp ca al nostru, au o anumita "corporalitate" care le precizeaza calitatea de fiinte create.
|
#20
|
||||
|
||||
Comunica ingerii prin limbi asemanatoare celor vorbite de oameni??
Cei care practica vorbirea in limbi (penticostalii),afirma ca vorbesc limbi ingeresti folosind ca temei 1Corinteni 13:1!!!
|
|
Subiecte asemănătoare | ||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cartea lui Enoh, cartea despre Dumnezeu si despre ingeri | Templier Knight | Generalitati | 5 | 12.07.2011 16:38:02 |
Despre ingeri | georgeval | Generalitati | 5 | 26.03.2011 15:17:36 |
Saracii-ingeri? | cosmin95 | Generalitati | 13 | 21.08.2009 15:48:30 |
Sfantul Ioan Damaschinul despre ingeri | mihailt | Despre Biserica Ortodoxa in general | 0 | 07.03.2009 15:09:42 |
Ingeri | nightwolffba | Generalitati | 10 | 11.04.2008 08:35:50 |
|