Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.02.2009, 13:02:31
nectaria nectaria is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 17.09.2008
Mesaje: 6
Implicit continuare

Sfântul Casian își descoperă pricina acestui lucru: pustia Scetică era neroditoare, călugării care trăiau aici nu erau distrași nici de cultivarea pământului și nici de contemplarea naturii, dar petreceau cu liniște în chiliile lor, ocupați cu lucrurile manuale cele mai simple, cu rugăciunea și cu citirea Cuvântului lui Dumnezeu, atenți la discernerea gândurilor și a simțămintelor care se iveau în ei. Ducând o viață atât de reculeasă, făceau progrese rapide, și atingeau o înaltă treaptă de perfecțiune. Dimpotrivă, pustia Calamonului era un fel de insulă întinsă și foarte fertilă, o oază asemănătoare Raiului, acoperită de un mare număr de arbori feluriți și de plante variate cum se găsesc în clima tropicală. Oaza era înconjurată de nisip, pe bună dreptate putându-se spune că acesta era un deșert în mijlocul căruia era situat Calamonul, la care se ajungea foarte greu. Călugării din Calamon, încântați de roadele locului în care trăiau, se ocupau cu grădinăritul și cu agricultura. Frumusețea naturii care-i înconjura era o mare pricină de împrăștiere pentru privirea lor. Având într-o mare măsură întoarsă atenția înspre pământ, nu o puteau pe de-a-ntregul îndrepta înspre cer.
Ni se spune în viața Sfântului Sava, arhiepiscopul Serbiei, că atunci când i-a vizitat pe pustnicii din Muntele Athos, i-a găsit pe de-a-ntregul detașați de orice muncă pământească: nu se ocupau nici cu agricultura, nici cu viticultura, nici cu comercializarea lucrurilor făcute de mâinile lor; ei n-aveau nici o grijă legată de această lume. Singura lor ocupație era rugăciunea, lacrimile, constanta râvnă a minții și a inimii către Dumnezeu.
Sfântul Arsenie cel Mare era atât de atent să nu fie cuprins de nici un lucru pământesc, care i-ar fi putut servi de pretext pentru subtila patimă a părerii de sine și a slavei deșarte, încât n-a scris nici scrisori, nici cărți, deși era foarte dotat din punct de vedere intelectual și având o erudiție și experiență duhovnicească deosebită.
Marii cărturari ai antichității ca Antonie cel Mare, Macarie cel Mare, și alții, pe care Dumnezeu i-a dăruit din belșug cu puteri psihice și fizice, împlineau diverse munci manuale; dar aceste munci erau așa de simple și se obișnuiseră atât de mult cu ele încât nu-i împiedicau deloc ca în timpul lucrului să se roage. Erau așa de obișnuiți cu aceste munci încât mintea le rămânea totalmente liberă. Se puteau adânci în rugăciune profundă și puteau fi dăruiți cu vedenii în timp ce mâinile lor continuau să lucreze: munca lor era așa de ușoară și așa de mecanică încât nu cerea nici un fel de atenție din partea minții.
Foarte mulți călugări în antichitate împleteau frânghii, confecționau coșuri sau rogojini. Examinând preocupările artizanale de astăzi, poți remarca cu ușurință că multe dintre ele, după ce sunt deprinse, cer puțină atenție, ca de exemplu împletirea ciorapilor; cine s-a obișnuit cu această muncă, o face fără să se uite și poate în același timp să fie cu gândul în altă parte. Dar alte preocupări, de pildă pictura, cer o mare atenție: cei ce sunt pricepuți în pictura pot să se roage în timp ce pictează, dar în același timp le este imposibil să se aprofundeze în rugăciune, pentru că munca adesea le cere toată atenția. Pictura trezește în suflet un mare interes pentru ea; râvna nu va fi lipsită de tendința împărțirii între Dumnezeu și lucrarea mâinilor.
După exemplul dat, îți poți face idee despre alte munci manuale. Preocupările intelectuale, în special, riscă să-l întoarcă pe om de la umilință și de la Dumnezeu, și să-l antreneze în părerea de sine și-n idolatrizarea propriei persoane, în cazul unor asemenea ocupații, trebuie să fim foarte atenți ca ele să fie făcute înspre slava lui Dumnezeu și binele celorlalți, nu pentru satisfacerea amorului propriu. Nu-i poți sluji în același timp lui Dumnezeu și lui mamona (Matei 6, 24). Nu poți în același timp lucra pentru Dumnezeu, și să te arăți indulgent și entuziasmat față de tine și de patimile tale.
Intemeindu-ne pe cele spuse mai înainte, noi le dăm călugărilor, frații noștri preaiubiți, sfatul să fie foarte prudenți față de preocupările pământești, știind că pe pământ se târăște șarpele făcător de rele și viclean, întotdeauna gata să ne rănească, și să ne inoculeze veninul său aducător de moarte. Călugărul începător trebuie să împlinească cu toată râvna ascultarea ce-i este impusă, pentru dragostea față de Dumnezeu și în vederea mântuirii sale. Nu trebuie să admire satisfăcut rezultatele, nu trebuie să se laude, nu trebuie să-și cultive slava deșartă, suficiența de sine și mândria; dacă va proceda astfel, ascultarea, în loc să-i fie mijloc de mântuire, se va transforma în instrument și mijloc de pierzanie.
Pentru a îndeplini cu succes o ascultare, trebuie să te rogi mereu lui Dumnezeu și să atribui reușita milostivirii Sale. Când călugărul are libertatea să-și organizeze cea mai mare parte din timp cum crede că e bine, trebuie să se ferească, ca de o otravă mortală, de orice atașament pătimaș față de ocupațiile materiale, oricare ar fi, și de tot ceea ce este pământesc și stricăcios. Trebuie neîncetat să-și ridice gândurile în sus. Aceasta nu presupune să-și imagineze lăcașurile cerești, îngerii, mărirea lui Dumnezeu și alte lucruri de acest fel. Nu! Asemenea închipuiri nu fac altceva decât să deschidă larg poarta nălucirilor drăcești.
Călugărul trebuie să se ridice printr-o simțire duhovnicească, fără nici o închipuire, până la tronul lui Dumnezeu, să fie cuprins de o frică mântuitoare și pătruns de gândul omniprezenței și atotștiinței lui Dumnezeu, să-și plângă păcatele și să și le mărturisească lui Dumnezeu care este prezent în chilie și-l privește, să-I ceară la timp iertare și dezlegare, să-și amintească de mulțimea păcatelor sale și de moarte. Dacă timpul ce ne este oferit pentru pocăință și pentru a dobândi eternitatea fericită îl irosim în ocupații pământești și în adunarea de bunuri efemere, nu ne va fi dăruit a doua oară. Pierderea lui este irecuperabilă, și nu ne va fi de nici un folos plânsul nesfârșit din iad. Dacă în timpul călătoriei pământești, omul nu rupe orice legătură cu spiritele răului, va rămâne legat de acestea, chiar și după moartea sa, aparținându-le acestora mai mult sau mai puțin, pe măsura contactului cu ele. Menținerea legăturii cu spiritele căzute duce la pierzania veșnică, atunci când o ruptură incompletă produce chinuri groaznice pe calea ce duce la cer.
Priviți fraților ce a făcut și face diavolul pentru a îndepărta gândul omului de la cerul duhovnicesc înspre materie, aservindu-i inima pământului și ocupațiilor pământești. Priviți și lăsați-vă cuprinși de o teamă mântuitoare! Priviți și fiți prudenți! Spiritul căzut i-a determinat pe mulți călugări să-și procure diverse obiecte rare și prețioase, și când gândul li s-a legat de aceste obiecte, s-a despărțit de Dumnezeu. Pe alții i-a făcut să studieze tot felul de științe și de arte, puțin importante, care numai să-i orienteze înspre pământ; și când le-a atras toată atenția înspre cunoștințele trecătoare, i-a lipsit de singura cunoștiință necesară: cea a lui Dumnezeu. Pe alții i-a determinat să câștige bunuri pentru mănăstirea lor, să se angajeze în construcții, să se îngrijească de grădini de agrement, să cultive grădini de legume, holde și pășuni, să crească vite, forțându-i să uite de Dumnezeu.
Pe alții i-a determinat să-și împodobească chiliile cu flori și imagini, să sculpteze linguri sau să confecționeze mătănii, și i-a îndepărtat de Dumnezeu. După ce odată i-a determinat să se atașeze de altceva, i-a învățat să-L neglijeze pe Dumnezeu. Pe alții i-a convins să acorde o atenție aparte regimului lor alimentar, sau altor forme de asceză turpească, să dea o mare importanță pâinii prăjite, ciupercilor, verzei, mazării sau fasolii uscate; și astfel au prefăcut echilibrata, sfânta și duhovniceasca practică ascetică într-o stupidă performanță trupească și păcătoasă. In ce-i privește pe asceții înșiși i-a intoxicat și i-a buimăcit printr-o falsă înțelepciune, pe de-a-ntregul trupească, prin părerea de sine și prin disprețuirea altora, lucruri care anulează orice progres duhovnicesc și duc la pierzanie veșnică. Unora le-a sugerat să dea o importanță exagerată tipicului liturgic, facându-i orbi la înțelesul duhovnicesc al acestuia. Deșertând în felul acesta creștinismul de substanța lui, au rămas cu un înveliș gol și material; s-au îndepărtat de Biserică, au îmbrățișat învățături false și absurde și au căzut în schismă. Această tactică este atât de comodă pentru spiritul căzut încât o aplică acum peste tot.
Este atât de practică pentru a-l duce pe om la pieire încât în vremurile din urmă o va întrebuința pentru îndepărtarea de Dumnezeu a lumii întregi. Diavolul recurge la acest gen de luptă cu un succes incontestabil. In vremurile de pe urmă, sub influența stăpânului lumii acesteia, oamenii vor fi literalmente posedați de un atașament față de pământ și față de tot ce-i material și trupesc. Vor fi stăpâniți de grijile acestei lumi și se vor preocupa de dezvoltarea bunurilor materiale; se vor îngriji exclusiv de amenajarea pământului, ca și cum aici ar avea locuință veșnică. Devenind trupești și materiali, vor uita de veșnicie, ca și cum aceasta n-ar exista; vor uita de Dumnezeu și-l vor părăsi. “Precum a fost în zilele lui Noe, proorocește Domnul, tot așa va fi și în zilele Fiului Omului: mâncau, beau, se însurau, se măritau până în ziua când a intrat Noe în corabie și a venit potopul și i-a nimicit pe toți. Tot așa precum a fost în zilele lui Lot: mâncau, beau, cumpărau, vindeau, sădeau și zideau, iar în ziua în care a ieșit Lot din Sodoma a plouat foc din cer și pucioasă și i-a nimicit pe toți La fel va fi în ziua în care se va arăta Fiului Omului” (Luca 17, 26-30).
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.02.2009, 13:03:47
nectaria nectaria is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 17.09.2008
Mesaje: 6
Implicit continuare

Ca să te ții tare în lupta cu spiritul căzut, trebuie să-l vezi. Nu te poți lupta decât cu un adversar sesizabil cu simțurile trupului sau ale sufletului. Dar atunci când adversarul este nevăzut, când armele lui sunt nevăzute, când nici o simțire și nici o senzație nu-i vădește prezența și lucrarea, este ca si cum n-ar exista. Ce luptă poate avea loc în astfel de condiții?
Dracii, nevăzuți pentru ochii noștri trupești, pot fi văzuți cu ochii sufletului, cu mintea și cu inima. Sfinții Părinți, care au ajuns desăvârșiți, îi puteau vedea și cu ochii trupului. Noi care nu-i vedem în modul acesta, trebuie să învățăm să-i vedem cu ochii sufletului. Pentru a explica modul în care spiritele i se arată omului și cum pot fi văzute de către el, vă dăm două cazuri.
Sfântul Macarie cel Mare ducea o viață pustnicească în pustia Scetică din Egipt. La o oarecare distanță de chilia sa, se găsea un grup numeros de călugări care erau sub îndrumarea sa și care duceau o viață eremitică. Chiliile lor erau situate una față de alta la o aruncătură de piatră. Intr-o zi, sfântul era pe cale, mergând înspre chiliile călugărilor și, deodată, a văzut un demon sub chip de om, ducând mai multe sticluțe. Bătrânul l-a întrebat: “Unde te duci?” Diavolul a răspuns: “Mă duc să-i tulbur pe frați”.
Bătrânul l-a întrebat: “Ce ai în sticluțele acelea”? Diavolul a răspuns: “Hrană pentru frați”. Bătrânul i-a zis: “Hrană în toate aceste vase?” El a răspuns: “Da. Dacă unuia nu-i place o mâncare, îl îmbiu cu alta, apoi cu alta și până la urmă fiecare își primește mâncarea preferată”. Cu aceste cuvinte dracul și-a continuat drumul. La rândul său, bătrânul a rămas pe loc, așteptând să se întoarcă. Văzându-l revenind, i-a zis: “Bună ziua!”,. “Ce zi bună!”, i-a replicat dracul. “Ce-ai pățit?”, l-a întrebat bătrânul. “Ei bine, a răspuns diavolul, toți călugării erau mânioși pe mine și nici unul nu m-a primit”.
Bătrânul i-a zis: “Deci n-ai nici un prieten printre ei?”. Diavolul i-a răspuns: “Ba da! Am acolo un prieten care mă ascultă. Când merg înspre el și când mă vede apropiindu-mă nu mai are stare”. Bătrânul a întrebat: “Care-i este numele?”. Diavolul a zis: “Teopempt”. Cu aceste cuvinte s-a îndepărtat. Sfântul Macarie l-a căutat pe Teopempt, a intrat în chilia lui, pentru a sta de vorbă. Și a descoperit că acest călugăr nu l-a recunoscut pe diavolul ce i se arătase, și că a intrat în dialog cu gândurile pe care acesta i le adusese și s-a îndulcit cu ele, fără să înțeleagă și să bănuiască că prin aceasta a intrat în comuniune și în legătură foarte strânsă cu spiritul căzut. Sfântul l-a învățat pe Teopempt cum se lupta cu diavolul, și dintr-un prieten al acestuia l-a făcut vrăjmaș.
Reiese din această povestire că Teopempt l-a văzut pe diavolul, așa cum a recunoscut, dar l-a văzut doar prin intermediul gândurilor păcătoase. Apropierea de diavolul s-a făcut cunoscută lui Teopempt prin năvala caracteristică a gândurilor obsedante și seducătoare, față de care n-a știut ce atitudine să ia, și care l-au împins într-o stare de confuzie, de agitație și de neliniște. El a început un dialog cu aceste gânduri, fără să știe că îi erau sugerate de către diavolul; în același timp, presupunând că ele își au izvorul în propriul său suflet, a încercat să le potolească prin raționamente logice, sfârșind prin a fi antrenat de ele, și îndulcindu-se de ele.
Intr-o zi, un alt mare slujitor al lui Dumnezeu, Sfântul Macarie al Alexandriei, a văzut cu ochii săi trupești niște copii, negri ca și etiopienii, alergând și zburând prin toată biserica, în acea mănăstire era obiceiul ca un călugăr să citească cu voce lină psalmii, în mijlocul bisericii, iar toți ceilalți frați ședeau și-l ascultau atenți. Sfântul a văzut că alături de fiecare călugăr era așezat un etiopian și râdea de el. La unul îi punea degetele pe ochi, și începea să picotească; altuia îi punea degetele pe gură, și începea să caște. în fața altora luau chip de femeie; în fața altora construiau clădiri, aducând tot felul de materiale. La sfârșitul slujbei Sfântul Macarie i-a chemat pe fiecare în parte și i-a întrebat la ce s-au gândit în timpul rugăciunii. S-a dovedit că fiecare s-a gândit la ceea ce-i sugerase diavolul.
Din aceste relatări rezultă clar că spiritele acționează asupra noastră nu numai prin gânduri, ci și prin imagini deșarte și păcătoase, prin atingeri și diverse relații. Pentru călugărul ce duce o viață atentă și conformă poruncilor Evangheliei, toate acestea devin clare din proprie experiență. Dracii pătrund în simțurile și în mădularele trupului; ne fac să privim, să auzim, să respirăm într-un mod pătimaș, ne sugerează să vorbim ce nu se cuvine, ne umplu ochii de desfrânare, ne aruncă în neliniște, acționează dinafară și dinlăuntrul nostru.
Pentru a explica într-o oarecare măsură modul în care dracii, aceste creaturi raționale și nevăzute, pot pătrunde în mădularele trupului nostru și își pun în lucrare influența lor specifică, și cum atacă și influențează sufletul, ne vom folosi de efecte asemănătoare provocate de un gaz oarecare. Să luăm, de exemplu, asfixierea cu oxid de carbon. Aceasta este provocată de acest greu gaz carbonic atunci când, într-un mod nevăzut cu ochii trupului, îl respirăm și ne atinge creierul. La fel alcoolul: cînd bem vin, alcoolul urcă, traversând trupul, de la stomac la cap și afectează, într-un chip ce nouă ne scapă, creierul și gândul nostru.
Alcoolul trece deci, fără să ne dăm seama, de la stomac în sânge provocând o înfierbântare sau, ceea ce este același lucru, supune sângele la o unire fizică cu căldura, substanță cvasimaterială și volatilă, supunând trupul și sufletul influenței lui. Subtanțele gazoase au proprietatea de a pătrunde în materiile dure și în alte gaze, și să le traverseze. Astfel razele soarelui traversează aerul, și toate gazele cunoscute pe pământ, traversează apa, traversează sticla. Energia calorică pătrunde ușor prin fier, și prin toate materialele, provocând în ele o schimbare; trece prin gaze și prin lumină. Aerul trece prin copaci, dar nu prin sticlă. Vaporii de apă, și de diverse substanțe, străbat aerul.
Sfântul Macarie cel Mare zice: “De atunci de când, ca urmare a încălcării de către primul om a poruncii lui Dumnezeu, răul a intrat în om, diavolul are liberă trecere pentru a vorbi cu sufletul lui, așa cum un om vorbește cu alt om, și pentru a lăsa în inima sa tot ce-i vătămător.”
Diavolul vorbește cu omul fără de glas, dar se folosește de “cuvinte”; gândurile sunt ca niște “cuvinte” care nu sunt purtate de glas, nici îmbrăcate în sunete prin care omul le poate transmite. Tot în Omilia a Il-a, Sfântul Macarie cel Mare zice: “Diavolul lucrează cu atâta viclenie încât ni se pare că tot răul se naște în sufletul nostru de la sine, și nu sub influența spiritului străin care, împlinindu-l totalmente, se străduiește să rămână ascuns”.
Semnele concrete că spiritul căzut s-a apropiat de noi și acționează asupra noastră sunt: rapida apariție în noi a gândurilor și închipuirilor, a simțămintelor și senzațiilor deșarte și păcătoase, îngreuierea trupului și intensificarea nevoilor animalice, împietrirea inimii, aroganța, gândurile de slavă deșartă, respingerea pocăinței, uitarea de moarte, plictiseala, deosebita preocupare de grijile pământești. Apropierea de noi a spiritului căzut este întotdeauna însoțită de o senzație de neliniște, de confuzie și de neorânduială.
Gândurile care vin de la diavoli, spune Varsanufie cel Mare, sunt mai întâi pline de tulburare și de tristețe și travestindu-se atrag cu dibăcie sufletul să le urmeze; vrăjmașii se îmbracă în piele de oaie, sugerându-ne gânduri care în aparență sunt drepte și adevărate, dar în fond ei sunt lupi răpitori (Matei 7, 15), înșelând inimile cele fără de răutate (Romani 16,18), prezentându-le lucrurile rele și vătămătoare ca fiind bune. Toți marii dascăli ai monahismului tratează acest subiect într-o manieră asemănătoare.
Impotriva călugărilor care rezistă cu bărbăție în această luptă nevăzută, la un moment dat spiritele căzute intră în luptă deschisă. Lucrul acesta însă are loc cu îngăduința lui Dumnezeu care face totul pentru binele nostru. Cum ele sunt creaturi spirituale, fără carne și oase (Luca 24, 39), iau chipul diverselor sălbăticiuni fioroase, animalelor domestice, târâtoarelor și insectelor de tot felul, și se străduiesc să-l înfricoșeze pe călugăr, să-l tulbure și să-i inspire o părere foarte bună despre sine însuși. Ele se străduiesc să-l arunce în această stare dezastroasă, ce s-ar putea numi nălucire drăcească, și încearcă chiar să deturneze în favoarea lor adorația ce i se cuvine numai lui Dumnezeu.
O smerită încredințare voii lui Dumnezeu, dispoziția de a răbda toate necazurile îngăduite de Dumnezeu, un refuz hotărât de a adăuga ceva credinței și de a da atenție cuvintelor, lucrărilor și arătărilor provocate de spiritele căzute, fac să eșueze toate tentativele lor. Dimpotrivă, când li se dă atenție și când te încrezi în diavoli, consecințele sunt nebănuite. O asemenea atenție și încredere provoacă întotdeauna foarte mari necazuri călugărului, și uneori îl duc la pierzare.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.02.2009, 13:04:44
nectaria nectaria is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 17.09.2008
Mesaje: 6
Implicit

Când un călugăr luptă corect împotriva spiritelor, este foarte câștigat sufletește și face progrese remarcabile. Sfântul Macarie cel Mare zice: “Pentru cei ce sunt prunci din punct de vedere duhovnicesc, stăpânitorul lumii acesteia este un băț ce-i pedepsește și un bici care-i rănește. Dar, cum am spus înainte, încercările și ispitele le aduc o cinste și o slavă deosebită. Căci ajung la desăvârșire după ce au trecut prin mari și grele suferințe… Fiind robul și creatura lui Dumnezeu, diavolul nu te poate ispiti cât ar dori, nici chinui cât ar vrea, ci doar atât cât îi îngăduie Dumnezeu. Căci Dumnezeu știe tot ceea ce ne privește pe fiecare dintre noi și care ne sunt puterile, îngăduind să fim ispitiți proporțional cu acestea”.
Cel ce are o credință vie în Dumnezeu, și i se încredințează Lui renunțând la sine însuși, nu se tulbură în focul tuturor încercărilor provocate de spiritele răului, și nu vede în acestea decât instrumente oarbe ale providenței divine: când vin să-l ispitească, se încredințează voii lui Dumnezeu, neacordându-le nici cea mai mică atenție, încredințarea în voia lui Dumnezeu este un adăpost liniștit și cu tihnă, oricare ar fi încercările și suferințele.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
De ce sunt ingerii reprezentati cu aripi? sergiu Generalitati 21 13.03.2014 22:24:46
Ingerii pot face voia lor proprie? sergiu Din Noul Testament 23 03.08.2012 17:12:03
Nelu și ingerii ben_gal Intrebari utilizatori 2 23.03.2010 00:36:49
Ingerii, oamenii si raul Marius22 Generalitati 135 30.11.2009 16:09:06
Diavolul la sfat cu ingerii sai patinina34 Din Noul Testament 0 02.01.2009 21:42:39