![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
In primăvara lui 1341 , Sfântul Grigorie merge la Constantinopol pentru a prezenta poziția sa patriarhului și sinodului. Intrucât mulți erau deja de partea lui Varlaam, Palama a petrecut mult timp in discuții cu arhiereii, pentru a le demonstra care este invățătura ortodoxă . La 11 iunie 1341 , s-a intrunit un sinod care a dat dreptate isihaștilor. Varlaam, pentru a evita condamnarea, și-a cerut iertare și a plecat in Occident. Evenimentele politice care au urmat morții impăratului Andronic III Paleologul ( +1341 ) au făcut ca balanța să incline in favoarea adversarilor Sf. Grigorie : patriarhul Ioan Calecas ( 1341-1347 ) , sprijinitor al lui Achindim, condamnă pe isihaști . Palama este inchis in 1343, alături de șase ierarhi sustinători lui. In anul 1347 are loc insă un nou sinod care il condamnă pe Ioan Calecas și reconfirmă invățătura Sfântului Grigorie, care este scos din inchisoare.
{ Va urma }
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
{ Va urma }
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Chiar dacă, pentru un om al zilelor noastre disputa dintre Sfântul Grigorie Palama și Varlaam din Calabria ar părea o simplă contrazicere de idei, miza controversei a fost și a rămas până astăzi una esențială pentru Biserica Ortodoxă : este sau nu posibilă o cunoaștere directă, nemijlocită a lui Dumnezeu ? In dispută s-au aflat , de fapt, două concepții total diferite privitoare la Dumnezeu și relația omului cu El : cea occidentală, a teologiei scolastice, tributară filozofiei, și cea a tradiției răsăritene. Pentru Varlam și adepții săi, Dumnezeu nu poate fi cunoscut direct, intrucât El se face cunoscut și intră in relația cu omul prin intermediul harului creat. Câtă vreme există un intermediar , harul creat, nu poate fi vorba de o unire directă a omului cu Dumnezeu. Sfântul Grigorie vorbește despre posibilitatea cunoașterii și a unirii nemijlocite cu Dumnezeu. El spune că nu există natură ( ființă ) nelucrătoare, care să nu se manifeste in afară prin energii. Numai inexistența este nelucrătoare și neenergetică. Orice persoană care are natură proprie poate fi cunoscută prin manifestările ei. Dumnezeu , fiind necreat, se manifestă prin energii necreate ( harul lui Dumnezeu ) ; omul și întreaga creație au energii create, corespunzătoare naturii lor.
{ Va urma }
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
{ Va urma }
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Cu toate că invățăturile Sfântului Grigorie, de altfel, a Părinților răsăriteni, a ieșit biruitoare, in mod paradoxal, secolele care au urmat au fost favorabile mai degrabă invățăturii lui Varlaam și Achnindin ; și aceasta nu in spațiul occidental, care a rămas până astăzi dacă nu ostil, cel puțin rezervat față de isihasm, ci chiar in spațiul răsăritean. In special teologia de școală din Bisericile Ortodoxe a imprumutat persepctiva apuseană asupra posibilității unirii omului cu Dumnezeu. Această situațîe l-a făcut pe Sfântul Nicodim Aghioritul să intrebe cu amărăciune : "Cum a fost posibil ca această comoară să stea uitată și prăfuită in cotloanele neînsemnate ale vreunei mânăstiri ? De ce a ingăduit Dumnezeu acest lucru ? " Secolul XX a readus insă in lumină pe Sfântul Grigorie Palama și invățătura sa. Părintele Dumitru Stăniloae a publicat prima monografie in spațiul ortodox, in 1938 : "Viața și invățătura Sf. Grigorie Palama", continuând apoi să traducă multe din lucrările arhiepiscopului Tesalonicului. Părintelui Stăniloae i s-au alăturat alți teologi ortodocși : Vladimir Lossky, John Meyendorff și Georgios Mantzaridis.
{ Va urma }
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Inițiativa ridicării unei biserici inchinate Sfântului Grigorie Palama a aparținut unui grup de teologi și mireni, membri ai Asociației "Sfântului Grigorie Palama ", dintre care amintesc pe IPS Teofan Mitropolit ales al Moldovei și Bucovinei, atunci Episcop-Vicar Patriarhal ( președinte de onoare ) , părintele profesor Constantin Coman ( președinte ) , Constantin Nicolescu ( vicepreședinte ), Horiea Bernea ( +2000) , director al Muzeuluî Țăranului Roman etc. Locul a fost ales cu membrii ASCOR, care doreau să ridice o biserică in campusul Universității Politehnica din București. . Intregul proiec a avut binecuvântarea patriarhului Teoctist și a fost intâmpinat cu bucurie de părintele Dumitru Stăniloae, care aflând de această inițiativă , a exclamat : " Ce frumos că tinerii care se dedică studiului materialității și tehnicii să aibă in apropierea lor o biserică inchinată celui care s-a preocupat prin excelență cu suportul duhovnicesc al creației . "
{ Va urma }
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Cu privire la scrierile Sfantului Grigorie Palama.
Nu cred ca cele de la editura Deisis mai pastreaza sensul original decat foarte foarte putin. Exista "Viata si invatatura Sfantului Grigorie Palama" de la EIBMBOR tiparita cu binecuvantarea PF Teoctist , scrisa de parintele Dumitru Staniloae. Mai exista si doua volume de omilii aparute la editura Anastasia publicate cu binecuvantarea IPS Nicolae. Oricum e cu binecuvantarea unui mitropolit canonic al BOR. Exista cartea in care sunt traduse niste omilii ale Sfantului Grigorie Palama de arhidiaconul I Ica jr "Maica Domnului in teologia secolului XX si in spiritualitatea isihasta a secolului XIV: Sfantul Grigorie Palama, Nicolae Cabasila,Teofan al Niceei" publicat insa fara binecuvantarea vreunui episcop si care este foarte contraindicata sa o cititi.Vedeti mai jos de ce. ( Maica Domnului in teologia secolului XX si spiritualitate isihasta a secolului XIV: Grigorie Palama,Nicolae Cabasila,Teofan al Niceei, editura Deisis 2008) Este de preferat traducerea de la editura Anastasia. Este vorba despre omilia 18 a Sfantului Grigorie Palama , in care se zice caci Maica Domnului e prima care a vazut pe Domnul nostru Iisus Hristos dupa inviere. Uitati aci cum e tradus ciudat la editura Deisis: "Scularea(anastasis) Domnului este o sculare a firii omenesti" (nu e scularea domnului e invierea Domnului; anastasis asta inseamna in greaca veche inviere , uitati-va la cum se saluta grecii de Pasti: Hristos anesti. Vedeti ca exista dictionare pentru tradus din greaca in engleza;exista si pe internet.Oricum tare ma indoiesc caci Christou in 1985 scria in greaca veche.In greaca noua inviere e anastasi. E inviere nu sculare.) La editura Anastasia e tradus normal si firesc "Invierea Domnului". Mai jos: "dupa ce a primit duh de viata prin suflarea lui Dumnezeu" La traducerile parintelui Fecioru din dogmatica Sfantului Ioan Damaschinul si a parintelui Dumitru Staniloae din Sfantul Grigorie Teologul se zice "prin insuflarea lui Dumnezeu" a primit omul suflet. La editura Anastasia este tradus precum zic parintii Fecioru si parintele Staniloae. "prin insuflarea dumnezeiasca". Dupa prea proasta mea parere a insufla este folosit acolo si cu sensul de "a insufleti".Si mai e folosit cu multe alte sensuri pe care eu nu pot sa le inteleg datorita intunecarii mele.Oricum cum ar fi folosit cu sensul de a sufla precum vantul caci Dumnezeu nu e material ci cum zice Sfantul Ioan Damaschinul e "singurul fara materie"? Mai incolo arhidiaconul I Ica Jr traduce eronat despre Domnul nostru Iisus Hristos si adauga si o trimitere eronata la Sfanta Scriptura: "Care intorcandu-se au cumparat miresme si miruri, fiindca nu cunoscusera exact ca El este cu adevarat mireasma vietii pentru cei care se apropie de el cu credinta , precum si mireasma a mortii pentru cei care nu cred pana la sfarsit [cf. 2 Co 2, 16 ]" (citatul din Sfanta Scriptura: 15. Pentru că suntem lui Dumnezeu bună mireasmă a lui Hristos între cei ce se mântuiesc și între cei ce pier; 16. Unora, adică, mireasmă a morții spre moarte, iar altora mireasmă a vieții spre viață. Și pentru acestea, cine e destoinic? ; citatul acesta din Sfanta Scriptura nu apartine Sfantului Grigorie Palama ;nu este mentionat nici in traducerea de la Editura Anastasia. trimiterea e eronata) traducerea de la editura Anastasia: "ca El este cu adevarat mireasma vietii pentru cei ce vin la El cu credinta, precum mirosul mortii le este harazit celor ce raman pana la capat necredinciosi;" |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
{ Va urma }
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sfantul Grigorie Palama- teologul harului dumnezeiesc | georgeval | Generalitati | 12 | 14.11.2013 15:37:45 |
Duminica Floriilor - Sfantul Grigorie Palama | Baciu Ciprian | Intrebari utilizatori | 1 | 28.03.2010 14:32:59 |
Dumnezeu nu a creat moartea! de la Sfantul Grigorie Palama | mihailt | Generalitati | 3 | 12.02.2010 20:37:07 |
Recunoasterea sfintenie familiei Sfantului Grigorie Palama pe plan panortodox | mihailt | Despre Biserica Ortodoxa in general | 0 | 19.12.2009 13:49:12 |
Hram maine la Biserica Sfantul Grigorie Palama din Bucuresti | mihailt | Stiri, actualitati, anunturi | 1 | 15.11.2008 23:53:21 |
|