![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Dupa alte rugaciuni, preotul taie crucis cateva fire din crestetul pruncului si le pune in cristelnita rostind cuvintele: "Se tunde robul (roaba) lui Dumnezeu (N) in numele Tatalui..." etc. La popoarele vechi, parul capului era privit ca un semn al puterii si tariei barbatesti (Jud. 16,18-20); de aceea tunderea lui inchipuie predarea desavarsita a noului botezat in stapanirea si sub ascultarea lui Dumnezeu, intru Care s-a botezat si Care-i este de acum cap sau conducator. Fiind facuta crucis, tunderea e si pecetea lui Hristos; iar intrucat parul este un produs al trupului, tunderea lui alcatuieste si o parga sau o jertfa a trupului omenesc, adusa lui Hristos, de aceea, parul taiat nici nu se arunca oriunde, ci se pune in loc curat, de obicei in cristelnita (Sf. Simion al Tesalonicului, Despre Sfintele Taine, c. 67, trad. rom. p. 80-81).
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Tunderea parului ma face sa ma gandesc la smerenie !
Imaginea cu oaia care tunde, stand cuminte, parca stiind ca aceea se face spre folosul ei. Oaia inchipuie ascultarea si smerenia, asa cum Hristos este inchipuit ca un miel, curat si smerie, fara de glas in fata celor ce-L injunghie. Fiind tunsi, noi insine ne supunem celui in numele Caruia suntem tunsi. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Originea ritualuilui merge până la vremea sfinților apostoli:
Fapte 21.23 "Fă, deci, ceea ce îți spunem. Noi avem patru bărbați, care au asupra lor o făgăduință;Pe aceștia luându-i, curățește-te împreună cu ei și cheltuiește pentru ei ca să-și radă capul"
__________________
Singurul scop al vieții e mântuirea sufletului, pregătirea lui pentru a intra în Rai (sf. Calinic) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Momentul central al calugariei este tunderea, care se savaseste dupa ce savarsitorul arunca de trei ori foarfecele si le cere de la viitorul calugar pentru a arata ca isi asuma aceasta misiune de buna voie si responsabil. Acest lucru inseamna ca tunderea exprima taierea de buna voie a propriei vointe.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Am gasit o talcuire la parintele Galeriu: "ce rost au foarfecele si lucrul cu ele? Taierea patimilor, taierea voii, desprinderea de o lume constituita din obiceiuri si deprinderi vechi, legate de patimi si intrarea intr-o alta, prin "Usa" numita Hristos, pe care o deschide Duhul; inradacinarea mai profunda, printr-o noua decizie, in radacina Hristos. Precum rasar firele de par din cap, asa rasar gandurile din minte. Jertfirea sensibila a firelor din parul capului semnifica oferire."
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
In acelasi duh, cuvantul Mantuitorului "La voi, si perii capului vostru sunt numarati", cred ca ar putea fi interpretat si ca Dumnezeu cunoaste de mai inainte gandurile noastre. Toate acestea nu-i sunt straine.
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Imbracamintea, tunderea ... sunt chemari spre impartasirea de o alta viata. Nu trebuie sa le privim in mod simbolic, ci real. Sfantul Ioan Gura de Aur ne spune ca cel ce doreste sa se impartaseasca de slava lui Hristos, trebuie sa-i impartaseasca si viata. Spre acest lucru cheama tunderea. E o taiere spre cresterea in Hristos si cu Hristos.
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
corect. Altfel ar fi un Dumnezeu limitat, ceea ce nu este cazul. Doamne ajuta!
|
![]() |
| Tags |
| calugarie, monah, monahism |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Imbracamintea noastra si a copiilor | antoniap | Generalitati | 45 | 16.06.2012 01:05:28 |
| imbracamintea la calugari | gheorghie | Generalitati | 12 | 09.09.2010 15:30:20 |
| Stefan cel Mare si Sfant in rasa monahala? | costel | Pelerinaje la locuri Sfinte | 17 | 02.07.2010 16:23:24 |
| viata monahala | irinarel | Generalitati | 11 | 20.03.2008 17:35:25 |
| Tunderea in monahism | NiCcoleta | Calugarul | 13 | 11.03.2008 19:29:16 |
|
|