Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.06.2009, 13:07:05
Anca-Miha
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Da, Nicolae Steinhadrt de exemplu.

In rest, ai si tu dreptate, vorbesc si 'ecumenistii' destul de urat uneori si se duc discutii tare aprige pe aici. Si eu m-am mai enervat. Tare as vrea sa devenim toti mai pasnici.

Eu insa mai mult in principiu vorbeam, de cum vorbim cu cei de alte confesiuni. Si cred ca la asta se referea si andreicozia cu comparatia lui cu vanzatoarea de la Unirea.
Ma indoiesc ca Nicolae Steinhardt, ortodox convins dupa convertire, cu ani de inchisoare la activ, ar fi putut fi ecumenist sincretist. sa nu ne mintim frumos, ca nu tine!
Reply With Quote
  #2  
Vechi 09.06.2009, 13:42:38
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Anca-Miha Vezi mesajul
Ma indoiesc ca Nicolae Steinhardt, ortodox convins dupa convertire, cu ani de inchisoare la activ, ar fi putut fi ecumenist sincretist. sa nu ne mintim frumos, ca nu tine!
Nu vorbesc de ecumenism sincretist. Vorbesc de dragoste pentru cei de alte confesiuni, dorinta de dialog, recunoasterea a ceea ce au ei bun, dorinta ca si ei sa recunoasca ca in ortodoxie eeste deplinatatea credintei, dar fara prozelitism cu bata, si fara anateme aruncate la tot pasul si eretic in fiecare fraza rostita. Are treptate Alin ca vorbim impreuna si ne intelegem separat, fiecare vorbeste de alt ecumenism.

Cum adica 'te indoiesti'? Stii sau nu de ce scrie Steinhardt? Ai citit Jurnalul fericirii? Acolo spune clar o multime de lucruri din care rezulta exact atiutudinea de care zic eu. S-a botzeat in prezenta si a unui preot romano- si a unuia grecocatolic, care s-au rugat impreuna cu preotul ortodx, siu a facut asta constient, in numele miscarii ecumenice. A fost la Chevetogne, o manastire uniata din Belgia, unde a stat un timp. Vorbeste de bine de 'Grupul de la Oxford', un grup protestant. etc etc.

Tocmai, ca multi din cei care au fost in inchisoare pt credinta lor nu mai sunt asa porniti impotriva altor confesiuni, ca au suferit impreuna si acolo esenta credintei aparea mai importanta decat deosebirile.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 09.06.2009, 14:30:56
Anca-Miha
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Fani, daca dragoste nu avem, nimic nu avem. Oare de cate ori mai e nevoie sa subliniz acest lucru?!?
Cand e vorba de idei gresite le combatem tocmai din dragoste de aproapele; altfel am fi niste indiferenti.
Din cate stiu nu mai e permis prozelitismul, pe care in special catolicii l-au facut in teritoriu ortodox. Exista intelegere scrisa in acest sens.
Nu sunt impotriva dialogului;sunt impotriva scopului ascuns al acestui dialog: si anume unirea Bisericilor altfel decat in adevarul de credinta.
In privinta lui Steinhardt gresesti, caci s-a botezat ortodox. Era normal sa fie de fata, in inchisoare fiind, si ceilalti preoti. Situatie de exceptie. Dar asta nu-l face ecumenist in felul in care evolueaza astazi ecumenismul: spre unirea cu catolicii, si apoi cu toti ceilalti. Dealtfel a murit in `89. De atunci lucrurile au s-au schimbat nu tocmai in bine. Intre BC si BO s-au incheiat multe documente, care pe vremea lui Steinhardt nu existau. daca traia si astazi, ar fi fost alaturi de Pr.arsenie Papacioc, marturisind in acelasi glas si duh.
Ma indoiesc ca cei, care au facut inchisoare sunt pentru ecumenismul sincretist, deci care tinde spre o religie universala. Vezi interviul Pr. Arsenie Papacioc. Ori noi astazi despre asa un ecumenism vorbim. Daca nu esti pentru un ecumenism sincretist atunci gandeste-te ce fel de ecumenism propagi pe aici.
Pentru a iubi pe ceilalti oameni, trebuie doar sa facem ce ne-a poruncit Hristos; nu e inca nevoie de ecumenism. Pentru un ecumenism adevarat trebuie sa asteptam mai intai a doua venire a Domnului, Care il va ucide pe Antihrist cu sabia gurii Sale.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 09.06.2009, 14:41:39
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Anca-Miha Vezi mesajul
Fani, daca dragoste nu avem, nimic nu avem. Oare de cate ori mai e nevoie sa subliniz acest lucru?!?
Cand e vorba de idei gresite le combatem tocmai din dragoste de aproapele; altfel am fi niste indiferenti.
Din cate stiu nu mai e permis prozelitismul, pe care in special catolicii l-au facut in teritoriu ortodox. Exista intelegere scrisa in acest sens.
Nu sunt impotriva dialogului;sunt impotriva scopului ascuns al acestui dialog: si anume unirea Bisericilor altfel decat in adevarul de credinta.
In privinta lui Steinhardt gresesti, caci s-a botezat ortodox. Era normal sa fie de fata, in inchisoare fiind, si ceilalti preoti. Situatie de exceptie. Dar asta nu-l face ecumenist in felul in care evolueaza astazi ecumenismul: spre unirea cu catolicii, si apoi cu toti ceilalti. Dealtfel a murit in `89. De atunci lucrurile au s-au schimbat nu tocmai in bine. Intre BC si BO s-au incheiat multe documente, care pe vremea lui Steinhardt nu existau. daca traia si astazi, ar fi fost alaturi de Pr.arsenie Papacioc, marturisind in acelasi glas si duh.
Ma indoiesc ca cei, care au facut inchisoare sunt pentru ecumenismul sincretist, deci care tinde spre o religie universala. Vezi interviul Pr. Arsenie Papacioc. Ori noi astazi despre asa un ecumenism vorbim. Daca nu esti pentru un ecumenism sincretist atunci gandeste-te ce fel de ecumenism propagi pe aici.
Pentru a iubi pe ceilalti oameni, trebuie doar sa facem ce ne-a poruncit Hristos; nu e inca nevoie de ecumenism. Pentru un ecumenism adevarat trebuie sa asteptam mai intai a doua venire a Domnului, Care il va ucide pe Antihrist cu sabia gurii Sale.
Sigur, dragoste trebuie sa avem, suntem de acord. Si sa propovaduim adevarul, nu minciuna sau jumatatile de adevar. Asta incerc si eu sa fac. De aia tot zic ca nu e adevarat ca ecumenismul actual e sincretist. Am destula exprienta, chiar fara sa vad filmele de care zici, pe care insa o sa le vad la un moment dat (acum iar astept sa se scoale copilul si nu pot sa ma duc acolo und epot sa le vad) ca sa stiu ca nu e asa. Nu am vazut nicodata intalniri ecumenice in care ortodocsii sa fie de acord cu astfel de idei 'sincretiste' (de altfel sincretism iseamna amestecul religiilor).

Cat despre Steinhadt, eu nu am zis ca s-a botezaat catolic, ci ca a vrut sa fie de fata (nu numai in sesul ca erau in celula si nu aveau incotro, ci sa fie de fata activ, spunand rugaciuni) si doi preoti catolici, ca sa dea marturie ecumenica. O sa copiez textul si o sa-l postez. Sper sa nu fie anatemizat si el dupa aia pe aici.

Ce ar fi facut el dupa 89, ramane pe taramul presupunerilor si nu poate fi folosit ca argument. Eu insa dupa 89 am stat in vest si am fost martora de aici la miscarea ecumenica.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.06.2009, 15:30:47
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit botezul lui Steinhardt

Jurnalui Fericirii, Ed. Dacia, 1991, p. 82-83

'15 martie 1969

Catehizarea a luat sfarsit. Botezul, hotarit pentru ziua de cincisprezece, are loc asa cum stabilisem. Parintele Mina alege momentul pe care-l socoteste cel mai potrivit: la intoarcerea 'de la aer' cand caralii sunt mai ocupati, cand agitatia e maxima. Trebuie sa lucram repede si sa actionam clandestin in vazul tuturor. Conspiratia in plina zi a lui Wells. (...)
Cand puhoiul de oameni se intoarce cu zgomot mare, ducand in rand de cate doi balia, ciubarul, tineta si un rezervor cu apa, parintele Mina, fara a-si scoate mantaua, da buzna la singura canita din camera - e o canita rosie, cu slmaltul sarit, naclaita si respingatoare - si o umple cu apa viermanoasa proaspat adusa in 'rezervorul' purtat de el si de un alt detinut. Vin la patul meu si cei doi preoti greco-catolici si nasul. (...).
Doi dintre detinuti, complici, trec in dretul vizetei, s-o astupe, dar acum cand celulele, pe rand, sunt scoase la plimbare ori aduse inapoi, e putin probabil. La repezeala - dar cu acea iscusinta preoteasca unde iuteala nu stanjeneste dictia deslusita - parintele Mina rosteste cuvintele trebunicioase, ma inseamna cu semnul crucii, imib toarna pe cap si pe umeri tot continutul ibricului (canita e un fel de ibric bont) si ma boteaza in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. De spovedit, m-am spovedit sumar: botezul sterge toate pacatele. Ma nasc din nou, din apa viermanoasa si din duh rapid.
Trecem apoi, oarecum linistiti, orecum usurati - hotul care nu e prins in fapt e om cinstit - la patul unuia din preotii greco-catolici: e langa tineta si balie (am coborit cu totii de la cucurigu), si acolo recit crezul (ortodox), dupa cum fusese stabilit. Reinnoiesc fagaduinta de a nu uita ca am fost botezat sub pecetea ecumenismului. Gata. Botezul, in asemenea imprejurari, e perfect valabil si fara cuundare si fara mirungere. (...)'
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.06.2009, 15:52:27
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit este si pe scribd Jurnalui fericirii

http://www.scribd.com/doc/7537076/Ni...alul-Fericirii

Ce bucurie!
Eu m-am straduit sa copiez frangemtul (precis cu greseli), dar uite ca se gaseste si pe net cartea. Traiasca internetul - ma bucur pentru cie care vor descoperi astfel aceasta carte minunata.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 09.06.2009, 17:37:06
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Intamplator de ceva vreme re-citesc Jurnalul Fericirii (l-am citit prima data in liceu). Iata cateva fragmente care sunt scrise inainte de fragmentul citat de Fani (si eu le-am transcris, nu stiam ca e cartea pe internet).

"7 Martie 1960

“Mi-a facut vant inauntru. Acum stau incremenit langa usa. Ma uit. Sunt intr-o bomba de proportii uriase, ma izbeste o duhoare de necrezut. (…)
Deodata, sus, de la cucurigu, in stanga, pe randul cel mai inalt, o mana a ridicat un deget si-mi face semn sa urc.
Sa urc? Dar cum? Mainii, care desigur e inzestrata cu simtul vederii si pricepe ca ma rotesc in cautarea unui mijloc de ascensiune – I se alatura o a doua, soru-sa de buna seama. Ele schiteaza o catarare. (..) O aratare infofolita, mica de ztat si ingrozitor de slaba, de o paloare ce s-ar putea sa tina de o alta prisma cromatica decat a universului nostru, se da mai aproape de o alta mumie si ma indeamna tot pe muteste sa ma intind tot langa ea; ma acopera cu o jumatate de patura zdrentuita. Si-mi sopteste: culca-te o tzara ca nu mai e mult. (…)
Minunile exista. (…) Abia inceteaza rafala de trambite ca vecinul meu binevoitor mi se recomanda: e un preot-calugar ortodox. Alaturi de el se trezesc alte doua naluci, una coroplenta si greoaie, alta zvelta si tinereasca: sunt doi preoti Greco-catolici. Stiu, in mijlocul tumultului care se isca in celula dup ace ia sfarsit desteptarea, cand o mare de chelii umple spatiul si-n fata putinei acoperite s-a si format o coada ca de cometa, stiu ca am incaput in mainile Dumnezeului celui viu.
Clugarul meu e basarabean. E un om tanar, condamnat pentru a fi avut vedenii si a fi trimis Departamentului Cultelor o scrisoare in care protesta impotriva desfiintarii schitului in care vietuise. Abia apuc – bat fierul cat e cald – sa-I spun ca sunt ovrei si ca doresc a ma boteza, ca se si arata de acord. E blajin, cu gesturi domoale, si tacut. Cei doi Greco-catolici sunt diferiti unul de altul. Parintele Nicolae, din Alba, e tanar, zglobiu si agitat, glumet si amator de palavre. Aduce mult a seminarist dintr-un roman rusesc. Parintele Iuliu e mare, voinic, sfatos si cat se poate de retras. I se citeste pe chip durerea provocata de faptul ca si fiica lui, calugarita, e condamnata; a facut parte dintr-un lot de “monahii mistice”. (…) Dar parintele Iuliu mai e necajit si din alta pricina: preot catholic, a semnat, neconvins, in 1948, trecerea la ortodoxie; lucrul acesta nu si-l poate ierta. Acum se afla aici fiindca e acuzat de indaratnicie in catolicism si activitate in slujba Vaticanului. Obsesie faptului dintai nu-l paraseste insa si ma pomenesc in situatia paradoxala de a-l consola eu pe el, de a-I spune ca numai in iudaism, Brahmanism si budism faptele raman inregistrate de-a pururi si nu se sterg, pe cand in crestinism credinta si cainta le desfiinteaza cu totul (crestinismul asadar a descoperit anti-gravitatia) si ca, dealtfel, chiar in iudaism, Brahmanism si budism exista o lege a compensarii si ca deci suferintele lui actuale companesc greseala trecuta. Parintele Iuliu ma asculta, suspina si da din cap – dar e limpede ca tot se caineaza.

(…)

10-15 Martie, 1960

Lectiile de catehizare merg foarte repede; parintele Mina e ingaduitor si nepretentios, si e drept ca si eu ma dovedesc a cunoaste destul de multe. Cei trei preoti se sfatuiesc intre ei, apoi vin sa ma intrebe, ce vreau sa fiu, catholic sau ortodox. Le respund fara sovaiala ca ortodox. Foarte bine. Ma va boteza calugarul . Dar cei doi Greco-catolici vor asista la botez si ca un omagiu pentru credinta lor si, ca o dovada ca intelegem cu totii a da viata ecumenismului intr-o vreme in care Ioan al XXIII-le e pe tronul pontifical, voi rosti crezul in fata preotilor catolici. Toti trei imi cer sa ma consider botezat in numele ecumenicitatii s sa fagaduiesc a lupta – daca-mi va fi dat sa ies din inchisoare – pentru cauza ecumenismului, mereu. Ceea ce fagaduiesc din toata inima." 84-89
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Ce argumente sa-i aduc unei persoane care nu crede in sfinti? pacatoasa Generalitati 19 28.04.2023 21:31:00
Argumente in favoarea faptului ca BO este adevarata Biserica a Lui Hristos Lucian008 Despre Biserica Ortodoxa in general 106 27.03.2014 14:34:37
Dialogul BOR cu BC si bisericile crestine mihailt Biserica Ortodoxa Romana 38 11.07.2011 17:29:40
Dialogul cu catolicii din Cipru BogdanF2 Generalitati 2 16.11.2009 13:03:37
Dialogul ortodoxiei cu neoprotestantii PadreCory Secte si culte 0 20.06.2008 23:42:10