Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.06.2009, 13:12:29
bogdan268 bogdan268 is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 12.06.2009
Mesaje: 27
Implicit

Încă o dată mi se confirmă (una dintre concluziile acestui topic) faptul că doctrina ortodoxă este deschisă la interpretări și există deopotrivă credincioși care cred în literalismul Bibliei și alții care interpretează altfel geneza.

La fel cum trebuie studiată concepția călugărului Seraphim Rose, aceeași aplecare trebuie acordată și lui Pierre Teilhard de Chardin.
E un lucru remarcabil că există și unele voci (în teologia românească) cum ar fi preotul Doru Costache. Mi/a picat în mână doar o singură lucrare de/a lui, dar esențială, anume “Viziunea teologiei ortodoxe asupra controversei creaționism-evoluționism [elemente pentru un discurs de metodă]”.
Cosmologia biblică din lumina Sfinților Părinți exclude orice unilateralitate, adică nu susține creaționismul literal biblic. Dar de ce nu este Doru Costache angrenat în cursuri pentru a deschide niște ferestre profesorilor de religie din învățământul preuniversitar, care sunt educați în cel mai profund spirit dogmatic al acestei chestiuni. Spunea odată un filosof creștin român (este vorba de LB și al lui Marele Anonim), drag mie, însă ignorat de Biserica Ortodoxă: “Oamenii se hrănesc cu dogme și dogmele cu oameni”.
Înainte să se pronunțe asupra acestei chestiuni (în totală necunoștință de cauză și din ignoranță), cei în măsură să ne lumineze (religios) mințile ar trebui să se pună la curent cu faptul că nu este corectă o interpretare literală a genezei.
Însuși doctorul Doru Costache a propus abordarea mystagogică (nici literalism, dar nici alegorie) prin “despicarea literei” cum zice Grigorie Teologul. Dar ce ne facem, tot el se întreabă, cu manualele de teologie ortodoxă marca Zăgrean și Todoran, care se abat puțin de la direcție; oare în sens bun, oare în sens rău, asta mă întreb eu, că nu le/am citit !

Dacă îmi permiteți o concluzie incipientă. Observ păreri, venite din cadrul aceleiași comunități a credincioșilor ortodocși, (aparent) divergente, nuanțate. Asta induce pluralismul interpretărilor și schițează pozițiile mai mult sau mai puțin ... pătimașe ale unor useri.
Dacă personal prefer o poziție mai relaxată, și nu profund dogmatică, în acest demers de cunoaștere a doctrinei am nevoie nu de interpretări personale, viziuni mai destinse, ci chiar de literalism, de pozițiile “pătimașe”, care, în viziunea mea, se mulează mai bine, precis pe religia ortodoxă în învățăturile ei. Corectați/mă dacă greșesc când spun că poți cunoaște o doctrină doar prin susținătorii ei acerbi.
Asta nu înseamnă că nu le mulțumesc sincer pentru răspunsurile lor, deopotrivă, lui Fani71 și orthodoxia.i.thanatos; (desigur și celorlalte persoane cu care am dialogat).
PS: Aștept răspunsul care mă interesează mai mult.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.06.2009, 23:32:29
sherlock_holmes sherlock_holmes is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2008
Locație: commonwealth
Religia: Ortodox
Mesaje: 386
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan268 Vezi mesajul
Încă o dată mi se confirmă (una dintre concluziile acestui topic) faptul că doctrina ortodoxă este deschisă la interpretări și există deopotrivă credincioși care cred în literalismul Bibliei și alții care interpretează altfel geneza.
Intr-un sens,doctrina ortodoxa nu este deschisa la interpretari ( exista o singura interpretare, a Duhului Sfint Dumnezeu,data Sfintilor din totdeauna,de ieri si de astazi,in comuniune )

Sint credinciosi care cred in literalismul Genezei si altii care interpreteaza altfel...
Printre credinciosi se numara si Sfintii Efrem Sirul,Vasile cel Mare si altii...chiar daca cu ceva nuantari.

Citat:
La fel cum trebuie studiată concepția călugărului Seraphim Rose, aceeași aplecare trebuie acordată și lui Pierre Teilhard de Chardin.
Calugarul Serafim Rose este ortodox in primul rind,si considerat sfint de multi ( ma numar si eu printre ei ) pe cind [SIZE=1]Pierre Teilhard de Chardin [/SIZE][SIZE=2]este un catolic mai ratacit,al carui dumnezeu este antihristul....[/SIZE]

...

Ne mai ramine acum sa ne intrebam:oare principalul "prooroc" al Noii Religii din Occidentul modern,teihard de chardin,si-a primit ideile prin contact direct cu puterile vrajmasesti...

Am vazut deja cum a luat cunostinta Teihard de " invelisul constient" ce inconjoara pamintul,exact in tarimul sub-ceresc unde,potrivit teologiei ascetice ortodoxe,salasluiesc demonii.

Dar un pasaj inca mai limpede se gaseste intr-una din scrierile timpurii ale lui Teilhard,intitulata " Puterea spirituala a Materiei ",ce pare a fi relatarea dramatizata a unei experiente mistice prin care Teilhard trecuse de curind.
Relatarea incepe asa:

" Omul mergea prin desert,urmat de tovarasul sau,cind Lucrul s-a napustit asupra lui...Apoi,deodata o suflare de aer arzator trecu peste crestetul sau,strapunse bariera pleoapelor sale inchise si patrunse in sufletul sau.
Omul a simtit ca inceteaza a mai fi doar el insusi;o rapire irezistibila l-a luat in stapinire,ca si cum toata seva lucrurilor vii,varsindu-se dintr-odata intre prea strimtele hotare ale inimii sale,ar fi remodelat cu putere slabitele fibre ale existentei sale...

Si in acelasi timp,spaima de o primejdie supraomeneasca il asuprea,un simtamint nedeslusit ca puterea ce se napustise asupra lui era echivoca,tulbure,esenta combinarii raului cu binele...

" - M-ai chemat:iata-ma" [ spune Lucrul ]

" - Satui de abstractii,de atenuari,de vorbaria vietii sociale,ai dorit sa te masori cu Realitatea intreaga si neimblinzita...Te asteptam spre a fi facut sfint.Iar acum m-am asezat asupra ta pe viata,sau pe moarte...Cel ce m-a vazut odata,nu ma poate uita niciodata;el trebuie fie sa mearga intru osinda impreuna cu mine,fie sa ma mintuiasca o data cu sine."

[Vizionarul raspunde ]

" -O,tu cel divin si puternic,care e numele tau ? Vorbeste. "
.....

Dupa citarea acestei relatari in cartea sa despre Teilhard,Dr. Wolfgang Smith observa: " Este intr-adevar ciudat ca Teilhard sa numeasca " divin "un spirit ce nu este sfint,fiind susceptibil de a fi cazut..."

PS. Marele Anonim al lui Blaga...nu este de loc anonim pentru noi,crestinii ortodocsi...a venit si pe pamint,S-a intrupat,a patimit,S-a ingropat si a inviat a treia zi dupa Scripturi! F bun ca poet insa...Eu nu strivesc corola de minuni a lumii...

PS1....uite un fel de dogma.Nu poti sa-ti tai capul si trupul ramas sa mearga unde doreste,...te-as sfatui sa nu o incalci!
__________________
Singura dragoste adevarata este cea care încredinteaza aproapelui viata vesnica! Sfintul Iustin Popovici
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Minunile ortodoxiei pentru ora de religie spre_rasarit Sectiune dedicata profesorilor de religie 43 21.03.2014 20:21:41
O alimentatie corecta ovidiu b. Generalitati 469 26.07.2013 20:03:38
Chemare la rugaciune individuala pentru conversia la credinta a dusmanilor ortodoxiei spre_rasarit Generalitati 45 21.07.2011 02:23:02
care varianta e corecta? victortiti89 Generalitati 76 16.06.2011 18:14:43
Bun simț si intelegere I.Calin Generalitati 7 24.08.2010 21:10:13