![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Preotul are dreptul de a savarsii sfintele taine prin Sfantul Duh...... Unde este bariera de cauzalitate in dualitatea firii-daca exista- unui preot,ma gandesc la misiunea sa divina si la laicul profan evident al fiecaruia dintre noi deci implicit si al sau,si tot in acest sens ,chiar ar trebui sa existe ca dualitate? sau lucrand cu ele dai victorie uneia?
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sa nu judecam preotii ! [...] Dupa ce-am intrat acolo, intalnirea religioasa a inceput, asa cum se cuvenea, cu rugaciune. La un moment dat, se ridica o doamna si spune : - Prea Cuvioase parinte, eu nu pot pune in acelasi cantar pe toti preotii ! - Dar cine esti dumneata de cantaresti preotii ? Ai stat pe scaunul lui Hristos ? - Dar, Prea Cuvioase, parintele cutare-i sfant, parintele cutare, care a fost la inchisoare, a fost un sfant, dar ceilalti preoti care nu poarta uniforma, care se barbierese, care fumeaza, eu nu-i pot pune in acelasi cantar. - Dar, cine ti-a dat voie sa-i pui in acelasi cantar dumneata si sa cantaresti preotii ? Ca n-ai voie sa cantaresti pe nimeni, ca zice asa Scriptura : Nu judecati, si nu veti fi judecati ( Matei 7, 1 ). Eu pe nimeni n-am voie sa judec, pentru ca judecatorul nostru este Hristos. - Vreau sa va spun, ca eu mi-am pierdut evlavia la unii preoti si eu cred ca n-au toti acelasi har. - Rau ai gandit ! Dumneata trebuie sa stii e daca ar fi asa cum zici, n-ar mai fi preoti pe fata pamantului, fiindca toti gresesc. Dar nu-i asa. Zic Sfantul Ioan Gura de Aur : " A preotului este numai a deschide gura, si harul lucreaza ". De vei vedea preot beat, cazut in sant, du-te si-i saruta mana si indata te-ai umplut de harul lui Dumnezeu ! Ca nu se amesteca niciodata pacatele lui cu harul lui Dumnezeu, care l-a luat la hirotonie, ca atunci n-ar mai fi har. Preotul nu lucreaza in virtutea sa personala, ci in virtutea harului care l-a primit. Daca n-a fost vrednic, la judecata ia mai mare munca decat crestinii, ca cei tari, tare se vor cerca; caruia i s-a dat mult, mult se va cere; si mai mult va fi batuta sluga aceea care a stiut voia, decat cea care n-a stiut ( Luca 12,48 ). Dar acest lucru este al lui Hristos, nu-i al tau. Noi ne plecam harului lui Dumnezeu, ca ai auzit ce a spus Mantuitorul la popor. El, ca Dumnezeu, ii mustra pe carturari si pe arhierei, dar poporului nu i-a dat voie sa-i mustre. Ai auzit ce-a spus ? Pe scaunul lui Moise si al lui Aaron au sezut carturarii si fariseii, arhiereii si preotii; tot ce va invata ei sa faceti, sa faceti, ca ei legea lui Dumnezeu invata, dar dupa faptele lor sa nu faceti, ca ei zic si nu fac (Matei 23, 2-3). Evanghelia iti da voie sa faci ce zice preotul, cand te invata de bine, iar daca vezi la el ceva ca nu-i bun, nu face. Mantuitorul spune asta. Pentru ca el are sa dea seama inaintea lui Dumnezeu daca n-a facut, si eu am sa dau seama inaintea lui Dumnezeu, daca am auzit un cuvant bun si nu l-am facut. Dar nu le-a dat voie sa judece, pentru ca harul lui Dumnezeu nu se duce de la preot, numai daca ai auzit ca l-a caterisit. Si cand este caterisit, inca darul nu se ia. Atunci este ca un soldat care are la dansul sabie, are pusca, are pistol, dar n-are voie sa le foloseasca, ca i se ia numai administrarea harului, nu harul lui Dumnezeu, numai lucrarea harului. El, in ziua judecatii, tot ca preot se va judeca. Ia sa va dau un exemplu : Pune dumneata intr-un castron de marmura un pumn de galbeni de aur si pune si cenusa.Ia o caldare de apa si toarna peste ei.Ce se intampla cu cenusa ?S-a amestecat aurul cu apa ? A intrat cenusa in aur ? N-a intrat. Aurul este alta fire si cenusa alta. Dupa cum nu se amesteca aurul cu cenusa, asa nu se amesteca la preot pacatele lui cu harul care este dat de la Dumnezeu, macar de ar fi el cat de pacatos.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Harul este cel ce aprinde pe om spre Preotie, iar nu o vointa proprie rationala.
Cel ce doreste Preotie sa isi raspunda lui insusi la intrebarea: "De ce vreau sa fiu preot?"
__________________
"Intru aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unii fata de altii." (Ioan 13,35)
"Va spun ca pentru orice cuvant desert, pe care-l vor rosti, oamenii vor da socoteala in ziua judecatii." (Matei 12,36) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Preotia in primul rand este vocatie(chemare). Asa cum Hristos I-a chemat pe primii Apostoli prin cuvintele "Veniti dupa mine si Va voi face pescari de oameni" , tot asa trebuie viitorul preot sa simta chemarea lui Dumnezeu la aceasta inalta slujba. Nu insist asupra responsabilitatilor care decurg din acesta chemare , mai ales ca ceea ce face preotul pe pamant ,nici ingerii din ceruri nu indraznesc sa faca.
Imi vine in minte o istorioara din Pateric ,apropos de valabilitatea lucrarii preotesti in legatura cu vrednicia preotului: Un ucenic mai carcotas , asa ca mine, nu era incredintat ca Dumnezeu lucreaza la fel prin Sfintele Taine slujite de un preot nevrednic. I s-a aratat o vedenie cu un lepros , plin de bube si rani , care insa scotea cu ciutura din fantana o apa rece si f. buna , mai ales cand ti-e mai mare setea. O voce din cer s-a auzit zicand: "De ce te indoiesti, putin-credinciosule? Oare apa nu este la fel de buna si stingatoare de sete daca o scoate acel lepros? Cu ce te deranjeaza ca este cu bube ? Ca doar nu se atinge de apa cu bubele sale si nu spurca pe nimeni cu apa pe care o scoate. Abia atunci a inteles fratele ca Duhul Sfant lucreaza indiferent de vrednicia preotului care administreaza Tainele. Last edited by GeorgeS; 10.12.2009 at 10:34:36. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Preotia este un amestec.
1. Este o profesie, atata vreme cat se studiaza si primesti un salariu, concediu si alte drepturi si traiesti din asta. Daca preotia ar fi practicata pe langa alt serviciu, in mod onorific, nu ar fi profesie. 2. Este o chemare. De fapt pentru oricare profesie trebuie sa ai o chemare si o placere de a o practica, pentru a o face bine. Chemarea in preotie? Puterea de a intelege religia, credinta si a o impartasi, oratorie, psihologie, capacitatea de a lucra cu lumea, de a duce o viata privata mai deosebita,etc. 3. Se spunea aici de har. Aici este o problema. Nu este clar definit acest har si mai este si f.subiectiv. Acelasi preot poate fi pentru unul cu har, pentru altul nu. Depinde cum stie sa se foloseasca de acest har si de cum il percepe lumea. Exact ce este acest har? Cine poate sa defineasca corect, fara a-l confunda cu ceva de la pct.1 si 2. As face aici o paralela de ex. cu un scriitor. Un scriitor este o profesie daca traiesti numai din asta, daca nu, este un hobby, sau ceva de placere.Poti sa studiezi la facultate, sau nu. Ca sa scrii cu adevarat trebuie sa ai talent nativ si trebuie sa-ti placa, s-o faci cu pasiune si suflet. Asta este chemarea. Un scriitor care scrie frumos, care iti mangaie sufletul cu lucrarile lui, care iti trezeste sentimente: bucurie, tristete, etc.,sa te atraga, sa te transforme chiar, se numeste ca are har. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Am citit topicul si ca aproape de fiecare data am ramas cu un gust amar .
Precizez pt. a nu stiu cita oara ca ceea ce postez este parerea mea, modul meu de a intelege si a trai ortodoxia dar mai ales felul in care eu il marturisesc pe Hristos. Dar modul acesta nu este rodul mintii mele pt. ca daca ar fi asa atunci m-as marturisi pe mine si nu pe Hristos ! Sa ne aducem aminte ,cu totii care voim, cuvintele Sf. Vasile cel mare ,care spunea : ,,...noi nu indrasnim sa marturisim invataturi si cuvinte ale noastre,caci nu avem nici o vrednicie pt. aceasta, ci marturisim si propovaduim cuvintele si invataturile neschimbate pe care le-am primit de la parintii nostrii". A mai fost cel putin un topic in care s-a luat in discutie cind preotul cind preoteasa ,la care am postat invataturi ale sfintilor, Ioan Hrisostom, Chiril al Alexadriei si Grigorie teologul(despre preotie si preoti)ale parintelui Cleopa despre rostul femeii si a sotiei in viata de familie precum si din parintele Paisie aghioritul (,,Cu durere si cu dragoste pt. omul contemporan"). O serie de surori care sunt deficitare (conform propriilor spuse - puteti revedea topicurile !)in trairea ortodoxa ,mergind extrem de rar la biserica, desconsiderind si denigrind sfintele canoane,neavind cunostiinte temeinice de teologie populara -ca sa zic asa-si de multe ori avind duhovnici relaxati in pareri precum insele spun de la un topic la altul au postat cu multa forta(a se vedea ,,indrasneala" !)pareri strict personale . In tot deauna am vorbit deschis, fara false menajamente, fara a tolera sau a ma alinta cu falsitatea,lipsa de informatie sau cartea de scoala desconsiderata sau prost studiata si insusita; nu am postat pareri personale (pt. motivele din primul alineat) nu am imbratisat alti dumnezei falsi si idoli ascunsi (umanismul, emanciparea feminina,caritatea, ecumenismul, utilitarismul,politetea pudibondista,doctrine asiatice adaptate la timpurile prezente, evolutionismul,nevoia de a extrage ,,lucrurile bune" din ate religii pt. ca ortodoxia nu ar avea destule )s.a.m.d. Recomand tuturor celor care cauta ortodoxia si nu paradoxia si care se sfirsesc de dorul lui Hristos(dar mai ales celor care si primesc o asemenea recomandare !)sa studieze acerb teologia ca sa-si formeze o solida baza teoretica teologica .Exista pe piata carti pe masura tuturor ,de la cele simple in exprimare dar serioase in continut (precum cele : ,,Ne vorbeste parintele Cleopa")si pina la cele mai savante, academice. NU forumul ne invata ortodoxia (acest lucru se intimpla cu adevarat in putine cazuri)ci studiul individual si mai ales duhovnicul imbunatatit.Forumul de obicei ne pune in contact cu multe pareri eronate,cu pareri strict personale si scuzate pueril cu asertiunea : ,,...la biserica unde merg eu ,si sa stiti ca acolo este un preot deosebit, asa am vazut ca se face...",cu asertiuni din alte religii si pareri straine de duhul ortodoxiei dar ,,vindute" scump ca si ,,educatie aleasa si spitit cosmopolit" De asemenea recomand a se renunta la starea de ,,nevorbit" a multora si ca mai intii sa se studieze articolele si arhiva video a site-ului care sunt bune si f. bune si care ne pot lamuri in ceea ce nu stim mai inainte de a da busna in postari cu aiureli parute si banuie . Articolele si filmuletele puse zilnic pe prima pagina a siteului ,in concordanta cu semnificatia fiecarei zile , sunt aproape in ton cu problematica discutata pe forum . Lipsa acestei documentari arata clar ca cei mai multi doresc sa piarda vremea in fata calculatorului in polemici sterile decit sa se informeze de pe site. Referitor la acest topic : este o nebunie cu ce se posteaza, ma refer la parerile postate. Dar acum deja sunt obisnuit cu valoarea marturisitorilor ,cu lipsurile si neputinta de a accepta o marturisire corecta (ma voi referi imediat la aceasta !) cu intrigile intentionate si cu indiferenta ,,aleasa" fata de adevar. A postat sora Glykys deosebit de frumos raspunsul(aceasta este marturisirea corecta) legat de preotie si har .Sursa este deosebit de autorizata (ca sa zic asa) desi nu m-ar mira sa vina iarasi sora Ynfa si sa il tagaduiasca si pe acest parinte ca si pe Arsenie Boca si ca si pe canoane. Nebunia astazi se plimba libera pe strazi fardata si rimelata discret si in pantaloni mulati incit multi nu o mai pot recunoaste cine este de fapt ! Ceilalti frati discuta efectiv d'aiurea despre subiect si continua sa puna intrebari la care deja exista raspunsuri date. Un loc aparte il are sora Sophia care de departe este o entitate cu totul speciala. Tine sa pozeze nevinovata ,bine intentionata si cu dorinta de informare neostoita . Cel putin la topicul despre gripa porcina AH1N1 a facut recital de ,,naivitate" si de penibila staruinta in intrbari, la fel si la cel legat de aparenta dihotomie calugar- preot. Si acum asisderea! In general vorbind si cu unele aproximari pot spune ca esti cam jumatate din Ory,iar aceasta se refera la personalitatea ta si nu strict la ,,naivitate"(Ory nu este nici pe departe naiva !) . Sora , desi ai un elan si o dorinta de informare nestavilit eu cred ca trebuie sa faci 2 lucruri : - nu-ti mai posta parerile pina nu cunosti bine subiectul pt. ca de obicei spui prostii. - informeaza-te din carti serioase despre teologia teoretica ,stai de o parte de forum pina iti sedimentezi cunostiintele , invata bine canoanele BOR ,cauta-ti un duhovnic f. bun ,traieste corect ortodox si apoi poti intra si pe forum ca sa mai inveti si altceva sau ca sa-i corectezi de adevaratelea si pe altii. Desigur, sa nu ma intelegi gresit , asta este parerea mea, este si o recomandare dar nu o porunca. Tu faci cum crezi de cuviinta. Dar sa sti ca aici este ca la scoala si ca in general in societate : tu vorbesti si actionezi CUM VREI TU ,nu te poate opri nimeni dar critica si aprecierea ta este a celor din jur...nu tot a ta ! Fratilor si surorilor, in concluzie, daca s-a postat ceva atit de clar si de raspicat despre preotie la ce mai se poarta discutii ? La ce se mai intoarce subiectul pe mai multe parti? Eu cred ca mult mai cuminte si mai asezat ar fi sa-i multumim sorei Glykys ca ne-a dat sursa si sa ne repezim sa citim si noi pt. ca mai sunt multe scrise despre preotie ,cu siguranta,la acel loc si ca ea a postat doar in limita unui topic . Pt. cei care cred in Hristos si ortodoxie, care cunosc acest fel de vietuire , le spun : daca ati inteles ca am vrut sa va afrontez sau ca am dorit sa ma mindresc va rog sa ma iertati pt. ca nici pe departe nu am dorit asta . Dorinta a fost de a indrepta (in masura in care in primul rind voi voiti !)unele deficiente de ,,socializare". Last edited by zaharia_2009; 03.11.2009 at 17:38:32. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
imi cer scz daca subiectul a mai fost abordat! Apoi...vezi tu, apare teoria relativitatii ca fizica descoperita si experimentata! ce vreau sa spun: postati amandoi in fata unui pom ...il vedem diferit-banala explicatie stintifica! Altfel..iti respect punctul de vedere ,credinta si treapta ...pe care esti,evolutie pe care ti o doresc cat mai reala si intr un singur sens! Mai pe romaneste fara sa fiu rau ,fara sa fiu frivol(de aceea am cerut pareri si sfaturi) ma intereseaza cum poate un preot sa isi impace sacralitatea sa de slujitor direct ..si profanul omului cu pacatul ancestral? Atata doar...sau...poate ceva mai mult ,gandind ca voi primi mai multa intelepciune decat am-si o spun cu reala umilinta-de la cei ,ca si tine ..sunt pe trepte de cunoastere mult mai ..evoluate!
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Sophia..amandoua punctele incarca ..profesia! al treilea?! uitam oare care este obiectl muncii unui preot?! har,lucrare savarsirea sfintelor taine-nu implica minimalul esential de deplinatate in cele placute de Dumnezeu? Ca mai apoi sa si savarsesti daruri nemuritoare(sfintele taine)...Aici este dilema:intre a alege constient :sacralitatea ca act de desavarsire individuala cu valente constructive si asupra altora(in menire,daca vrei..) sau prozaicul ,e drept necesar,al statelor de plata ,fise individuale si ..remunerare?! Incerc ceva,poate tamp,dar cum ar fi profesia de ibovnic,vizand prin asta iubirea atestata primar? o vezi pe ...statele de plata? o vezi ..cariera cu posibilitati de accesare sociala?
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
|