![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Nu cred ca exagereaza deoarece datorita unor asfel de cantari ne apropiem mult de stilul pricesnelor de la secte(de la care le-am imprumutat) si ajungem (cum s-a ajuns de fapt) sa credem chiar si noi ortodocsii ca sunt tipice pentru cultul nostru, de vreme ce, cei mai multi ortodocsi fie ei intelectuali sau nu, cred asta. Si asa ascultand o caseta cu pricesne ortodoxe sau o caseta de la Oastea Domnului sau chiar de la o secta nu ne dam seama decat dupa coperta ca e ortodoxa sau nu. Si ajungem sa cantam niste chestii in care nu credem amestecandu-le cu credinta noastra:Ca de exemplu:"Du-ma sus la Fiul Tau
Si la Dumnezeu".(Lacrimi mari imi curg pe fata) - De parca Fiul nu ar fi Dumnezeu....si multe altele. Daca aveti voi mai multe exemple va rog... Parintii mei, oameni simpli de altfel, nu pot sa conceapa ca aceste pricesne nu sunt tipic ortodoxe, acestea s-au cantat dintotdeauna in biserica si cand incep pricesnele parca se da tonul la boceala....toata Sfanta Liturghie nu stoarce o lacrima de pocainta de la crestinii nostri, dar cand incepe priceasna...apar batistele.
__________________
"Imparate Ceresc Mangaietorule Duhul Adevarului care pretutindenea esti si pe toate le-mplinesti,Vistierul bunatatilor si Datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi." |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Genul acesta de cantari pietiste nu ar trebui sa se regaseasca in slujbele bisericesti. Tipicul prevede ca la impartasirea clericilor sa se cante Chinonicul care este specific fiecarei zi din saptamana ,cat si fiecarei sarbatori. Acest chinonic este scurt, doar un vers dintr-un psalm de ex."Laudati pe Domnul din ceruri! Aliluia". De aceea, pentru prelungirea timpului si a intinderii cantarii , chinonicul se canta f. lent, in ritm papadic, transformandu-se intr-un adevarat imn de slava adresat lui Dumnezeu ,in care locul cuvintelor este luat de melodia bizantina.
In Ardeal nu se mai practica asa ceva , dupa cum nici muzica psaltica nu se mai canta, deoarece trei sute de ani de dominatie habsburgica si-au pus amprenta asupra a ceea ce a mai ramas din ortodoxie. Dupa uniatie, incet-incet, ortodocsii ardeleni au uitat sa cante psaltichia, si au imprumutat cantarile catolice de la greco-catolici si de la protestanti. Abia prin sec.19, mitropolitul Andrei Saguna l-a insarcinat pe pr. prof. Dimitrie Cuntanu sa culeaga de pe la toti cantaretii stranelor ortodoxe stilul lor de cantare si sa-l puna pe note. Asa s-a nascut cantarea bisericeasca ardeleana dupa Cuntan care este raspandita prin tot Ardealul. Totusi anumite cantari au ramas tributare muzicii populare cat si a celei greco-catolice si protestante. Par. Pomohaci si Par. Marcus nu sunt de vina pt. ca asa simt ei ortodoxia, chiar daca aceste cantari nu sunt potrivite slujbelor noastre. Inca un lucru care l-am remarcat : Putine carti de psaltichie s-au tiparit in Ardeal dupa '89, tocmai pentru ca acolo daca s-ar canta asa ceva ar zice ca ai venit din cosmos. Odata eram undeva in jud. Bihor si la o utrenie am cantat Doxologia Mare a lui Ghelasie Basarabeanu, cea care este f. raspandita in Regat. La sfarsit , cantorul (asa se cheama la ardeleni cantaretul) mi-a zis "Este frumos , dar nu se potriveste cu ce cantam noi. Nu-i obiceiul acesta pe la noi". As fi curios ce efect ar avea , la o liturghie in Ardeal, sa se cante de pilda "Agni Parthene" adica "Fecioara Curata " care este o cantare a intregii ortodoxii! |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Asa simt ardelenii muzica ortodoxa, asa m-am obisnuit si eu sa o simt pentru ca am crescut cu ea in biserica. Cred ca depinde foarte mult de obisnuinta fiecaruia. Asa cum un bucurestean ar simti la modul subiectiv ca "e ceva neinregula" cu muzica din bisericile ardelene, asa cum un bucurestean n-ar putea concepe ca altceva decat muzica psalitica "are legatura cu biserica" (numai muzica psaltica ar simti-o "sfanta"), la fel un ardelean simte ca ce se canta la el in biserica e "sfant" si orice altceva ar asculta i s-ar parea ca "e ceva neinregula", n-ar simti ca "sfanta" muzica psaltica atat de mult cum simte "sfanta" muzica ce se canta la el in biserica. In ardeal se canta "Cuvine-se cu adevarat", "Lumina lina", "Acum slobozeste pe robul Tau Stapane in pace" in maniera aceea specifica, dar atat de sfanta! E atata bucurie si atata sfintenie in aceste cantari! Dar presupun ca un oltean de exemplu n-ar intelege si n-ar simti asa pentru ca nu a fost obisnuit. Oricum, acum a inceput sa se forteze cumva muzica psaltica in bisericile din ardeal si foarte multi adreleni se simt de parca prin impunere fortata s-ar dori inlocuirea traditiei lor ortodoxe cu altceva. Pentru ca asa simt ei cantarile ortodoxe, asa au primit ortodoxia de la parinti, din mosi stramosi. Si tin la ortodoxia lor, asa cum tinem fiecare la ortodoxie. Pe de alta parte pe ici pe colo prin Bucuresti psaltica a inceput sa fie inlocuita cu un fel de muzica ce seamana mai degraba cu muzica de opera. Acum de ce se incearca inlocuirea traditiei stramosesti in diferite regiuni chiar nu inteleg, dar ca opinie personala nu cred ca sint de folos asemenea schimbari. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Sunt sigur ca daca acestea ar fi fost contrare ortodoxiei episcopul locului sau BOR ar fi luat atitudine intr-un fel sau altul. Pricesnele, Pomohaci, Oastea Domnului nu exista de ieri, de azi.
__________________
User vechi: scrabble. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
si nu toate cantarile lor.poate ca unele plac urechii, dar nu sunt inaltatoare, nu au msg ortodox.(daca cunosti cantarile lor vezi:am gasit o floare rupta, asa canta sf veronica din rai, blandul pastor s.a) cat despre atitudinea luata de BOR ...nuuita ca BOR e f buna prietena cu ecumenistii(cu mici exceptii, din pacate) deci, daca tot se roaga cu catolicul si cu protestantul, ar fi o ciudatenie sa interzica cantarile credinciosilor din cadrul asociatiei OD, deci implicit al Bisericii, nu crezi?
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
__________________
User vechi: scrabble. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
cred ca in ortodoxie cea mai adecvata este muyica corala grupuri corale sau coruri
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
Cantarea bizantina este adunata, intr'un duh si intr'un glas. Cantarea corala este imprastiere si pluritate diferita. Faptul ca in Sfantul Munte Athos nu exista muzica corala... ar trebui sa ne spuna cate ceva despre muzica ortodoxa.
__________________
"Intru aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unii fata de altii." (Ioan 13,35)
"Va spun ca pentru orice cuvant desert, pe care-l vor rosti, oamenii vor da socoteala in ziua judecatii." (Matei 12,36) |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Windorin, ai idee de Boboteaza cand se canta 'In Iordan Botezandu-Te Tu Domamne" ce fel de cantare este dpdv al muzicii bisericesti? Seamana mult (dupa urechea mea nemuzicala aproape ca as zice ca ar fi acelasi stil) cu felul in care se canta (dpdv al liniei melodice) cantarile bisericesti in bisericile din ardeal. Ca nu pare a fi muzica psaltica. Dar eu nu ma pricep deloc la muzica, asa ca poate ma insel. Cum se numeste acest stil de muzica bisericeasca, care nu e psaltica, dar se canta peste tot (ex "Bogatii au saracit")?
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Chiar daca nu ma cheama windorin , iti raspund eu cum pot:
Muzica bisericesca la romani este tot de origine psaltica, indiferent daca este muzica vechiului Regat sau cea din Banat, Ardeal sau Crisana.In Moldova si Muntenia se canta psaltica ,pentru ca s-a putut pastra cu ajutorul notatiei specifice, psaltice, atat muzica dinaintea reformei hrisantice cat si cea posthrisantica.(in 1814 trei protopsalti , Hrisant de Madyt, Grigore Levitul zis si Lambadarie,si Hurmuz Hartofilax au propus o reforma a muzicii bizantine ,printre altele fiind reducerea numarului de semne muzicale). In Ardeal, Banat si Crisana au circulat pana la un moment dat manuscrisele psaltice(nici vorba de tipar pe atunci) , dar din cauza vitregiilor istorice, a desfiintarii manastirilor ca urmare a uniatiei si a tunurilor generalului Bukow, incet-incet, muzica bisericeasca a primit un caracter regional, imprumutand formule melodice din muzica populara cat si dim muzica catolica si protestanta cu care a venit in contact.Acest mod de cantare se numeste plain-chant si este specific si rutenilor greco-catolici si in mai mica masura sarbilor. In ceea ce priveste glasurile pe Cuntan care se canta in Ardeal , ele potrivesc destul de mult cu cele pe psaltica, poate nu au chiar atat de complicate formule melodice ca aceasta.Troparul Bobotezei este tot pe glas 1 si pe Cuntan si pe psaltica , tot un mod minor ,cu aproape aceleasi cadente. Pentru celelalte cantari, cum ar fi cele ale Sfintei Liturghii, dar si unele cantari de la vecernie si utrenie, s-au incetatenit si in Ardeal ca urmare a actiunii de uniformizare a cantarilor bisericesti inceputa prin anii 50, de prof. Nicolae Lungu si colaboratorii de atunci de la Patriarhie.Atunci s-au tiparit carti de muzica bisericeasca pe dubla notatie ca sa poata canta si cei care nu cunosc notatia psaltica(Vecernierul si Utrenierul uniformizat, Cantarile Sfintei Liturghii, Cantari la Sfintele Taine, Cantarile Penticostarului s.a.).De acee se canta la fel in toata tara de pilda Lumina Lina de la Vecernie , sau Tatal Nostru de la Liturghie. Pe de alta parte, Cantarile Sfintei Liturghii pe care le cantam noi au fost compuse in marea lor majoritate de Anton Pann , care se stie ca a activat o buna parte din viata si in Ardeal si anume la Biserica din Scheii Brasovului unde a si lasat ucenici si o bogata mostenire muzicala. Cantarile pietiste pe care le canta OD nu prea au tangenta cu biserica , chiar daca Iosif Trifa a fost preot.Inca o data, dupa parerea mea, ceea ce canta par. Pomohaci si par. Marcus nu ar trebui sa se cante in timpul slujbelor ca pricesne.Ca un concert, sau un recital in afara Sfintei Liturghii mai merge, dar nu in cadru liturgic pentru ca nu se potriveste nici cu tipicul, nici cu specificul Bisericii Ortodoxe. Avem atatea pricesne frumoase care se pot canta la impartasirea clericilor chiar pe melodie cuntana:"Ochiul inimii mele..." sau "Cat de marit...", toate versete din psalmi. La ce spuneai intr-o postare anterioara despre cantaretii (psaltii) din Bucuresti, pe alocuri s-a intrecut intr-adevar masura.Au venit cu cantari aduse de afara din Grecia care sunt acolo raspandite si nu a compozitorilor vechi ci a acestora noi, (Kutsardakis, Pringos, Vassilikos s.a.), repede le-au tradus, si le canta cu ifos de Tarigrad. Totusi mai sant locuri unde se canta si romaneste,de ex. la Manastirea Stavropoleos unde se canta mult Macarie si Anton Pann.Daca intri pe site-ul lor www.stavropoleos.ro vei gasi cantari autentic romanesti, bizantine asa cum se canta in secolul trecut. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Parintele Cristian Pomohaci | nutzy | Mari Duhovnici si predicile lor | 332 | 26.05.2013 16:37:11 |
| Despre parintele Cristian Pomohaci | mela me | Generalitati | 85 | 30.04.2013 19:51:43 |
| Ce parere aveti despre.... | mihnea45 | Generalitati | 10 | 22.10.2010 16:27:53 |
| Cristian Pomohaci | maxx2000ro | Generalitati | 14 | 05.05.2010 14:54:24 |
| Cristian pomohaci | catalinabalhui | Stiri, actualitati, anunturi | 2 | 20.07.2009 20:32:37 |
|
|