![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Statuia leaga mintea de planul trupesc, pamantesc, senzorial, pe cand icoana inalta mintea in planul transfigurat, duhovnicesc, catre o alta existenta. In icoana vedem lumina chipului, iar nu formele capului; in icoana vedem foarte vag trupul, accentul cazand pe chipul fetei, transfigurat, iar nu formele trupului, cu nimic schimbat fata de al nostru. Eu asa vad lucrurile.
In legatura cu inima mea, stiu ca inca de mic (de pe cand nu stiam mai nimic despre dogme) nu am suportat statuile. Nici un fel de reprezentare in chip de statuie: manechine, pitici, ingerasi si alte oratanii. Nu imi dau seama de ce. Pur si simplu, repulsia fata de statui exista in mine inca de mic, neavand vreo legatura cu catolicii ori cu vreun alt om. P.S. Iubiti din inima pe catolici, dar feriti'va cat puteti de mult de orice invatatura si practica de-a lor !
__________________
"Intru aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unii fata de altii." (Ioan 13,35)
"Va spun ca pentru orice cuvant desert, pe care-l vor rosti, oamenii vor da socoteala in ziua judecatii." (Matei 12,36) Last edited by windorin; 22.12.2009 at 09:41:06. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Foarte frumos spus!
__________________
"Viata nu este nimic altceva decat un sir de apropieri si departari de Dumnezeu" - Pr. Emilianos Simonopetritul |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Prin icoana se poate transcende dincolo-datorita reprezentarii sale bidimensionale, prin statuie nu te poti rupe de planul creat. Icoana te atrage la lumea de dincolo, statuia nu-ti starneste curiozitatea la ceea ce este in ea.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Multumesc pt raspunsuri!
__________________
"Viata nu este nimic altceva decat un sir de apropieri si departari de Dumnezeu" - Pr. Emilianos Simonopetritul |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nu mai stiu unde am citit, parca la parintele Dumitru Staniloae, ca atat timp cat te poti invarti pe langa o persoana, asa cum o poti face si pe langa o statuie (ii poti vedea spatele), ramai ancorat doar in planul creat. In momentul in care nu mai poti face pasi decat spre fata persoanei, e semn ca ea duce catre o alta lume (icoana nu descopera niciodata spatele persoanei).
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Personal nu cred ca e pacat folosirea statuilor.
Craciun Fericit tuturor si Doamne Ajuta! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
cred ca cine spune ca folosirea statuilor e pacat nu stie nici despre cultul sau nimic!!!
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
De fapt cred ca este un pic de ipocrizie in cultura ortodoxa romaneasca. Pe de o parte auzi osanale la adresa bisericilor noastre seculare care sunt mici, care se presupune ca induc ideea de caldura sufleteasca, pe de alta parte, si in special la bisericile noi, opulenta de tot felul nu lipseste, inclusiv influente occidentale. Chiar azi ma uitam la un articol despre noua catedrala din Suceava, care este intr-adevar uriasa, si preotul se juca cu noua jucarie a catedralei: 13 clopote, actionate cu telecomanda, care canta tot felul de melodii, de la Hristos a inviat pana la Stefan, Stefan, parca. Nu spun ca este rau, sau urat, sau nepotrivit. De ce nu, este frumos cand duminica dimineata bat 13 clopote spre gloria lui Dumnezeu si chemarea oamenilor la rugaciune. Dar nu este traditional ortodox. La fel si corurile polifonice si mixte, la fel si frumoasele manastiri din Bucovina care au influente gotice cat cuprind, la fel si unele aspecte ale cultului in special din Romania gen binecuvantari si sfintiri, ingenunchierea duminica, formula de dezlegare la spovedanie, muzica clasica, multe din bisericile ortodoxe care se construiesc in occident au banci, sau pastreaza bancile existente, si altele si altele... Si atunci, de ce sa nu recunoastem ca de fapt ne plac unele lucruri din occident,si le folosim, si ele pot fi integrate armonios in cultul bizantin si in viata unui crestin ortodox pentru intarirea credintei si trairii? Nu spune Sf. Ap. Pavel: "Pe toate le incercati, tineti ce este bine..."? Mai cinstiti mi se par unii catolici care folosesc icoane sau chiar rugaciuni de genul acatiste foarte bizantine si nu se sfiesc sa recunoasca ca ele sunt de inspiratie estica, dar ca ei le adopta fiindca sunt pline de simbol, traire mistica si sacru...si deci ii ajuta. Ca se vorbea mai sus de biserica de suflet. Biserica catolica la care merg eu aici are de fapt multe icoane bizantine, trei mai mari deasupra altarului, dar capela este de sus pana jos in icoane rusesti/bizantine. http://www.parochie-mm.nl/extraframe...p?ID=21&foto=4 Nu mi se pare nici urat, nici a-catolic, ci chiar o combinatie fericita.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Foarte corect.
Ca un alt exemplu vis-a-vis de ceea ce spunea mai sus Noesisaa, ar fi asa numita Cruce a Sf. Damiano, care este extrem de importanta pentru catolici in general si pentru ordinul franciscan in special - traditia spune ca Isus i-a vorbit Sfantului Francisc de pe aceasta cruce, si care este curat bizantina: http://en.wikipedia.org/wiki/San_Damiano_cross |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Deci, statuilor nu le stă prea bine în bisericile greco-catolice, în care în schimb icoanele sunt la locul lor, tot așa cum elemente ca dicherul, tricherul sau antimisul nu au ce căuta într-o biserică romano-catolică. Icoanele sunt comune ambelor rituri, însă cu precădere ritului răsăritean, deoarece controversa iconoclastă a interesat cu precădere spațiul răsăritean (cu alte cuvinte, iubirea răsăritenilor pentru icoane este cumva reactivă, după părerea mea). În concluzie, a fi catolic înseamnă a fi în comuniune cu papa și cu episcopii aflați în comuniune cu el și nu are nici cea mai mică legătură cu ritul, cu statuile ori cu icoanele. Când vedem un episcop greco-catolic și unul romano-catolic, vedem doi episcopi catolici, chiar dacă unul poartă kamilafkion, iar celălalt poartă biretta. Iar a fi un bun greco-catolic înseamnă a fi foarte catolic, adică foarte în comuniune cu papa și a fi foarte răsăritean.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 07.04.2010 at 23:11:01. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Folosirea optima a functiilor forumului | tabitha | Reguli generale de utilizare a forumului | 48 | 15.11.2024 22:28:24 |
Folosirea limbajului | costel | Generalitati | 3 | 02.06.2011 22:40:57 |
Folosirea calendarului Iulian | sunsray | Generalitati | 3 | 13.04.2010 06:05:32 |
folosirea materialului genetic | cozia | Generalitati | 12 | 25.02.2010 17:53:14 |
|