Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.01.2010, 01:07:33
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mc2009 Vezi mesajul
Frumos si bine spus, multumesc. Sper sa nu strice descrierea aceasta un link:
http://www.crestinortodox.ro/alte-ar...-sfantului-duh
Cam academic articolul ala :)
Mai repede se intelege din Teologia dogmatica.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.01.2010, 01:13:59
mc2009 mc2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.04.2009
Mesaje: 112
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iustin10 Vezi mesajul
Cam academic articolul ala :)
Mai repede se intelege din Teologia dogmatica.
Cum spune fratia ta :)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.01.2010, 12:43:49
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Harul este lucrarea Duhului Sfant in noi,oamenii .
Dupa Inaltarea lui Hristos la ceruri,mantuirea a continuat prin lucrarea Duhului Sfant,adica prin har.Nu doar faptul ca Iisus a existat,si cuvintele care le-a spus,si care au ramas in Evanghelie, sunt suficiente pentru mantuire.Ci implinirea cu adevarat a cuvintelor lui Hristos,e facuta dupa Inaltarea Sa,prin Duhul Sfant,desavarsitorul.
Numai prin har,Hristos este unit cu noi,cu firea Sa omeneasca desavarsita dupa jertfa si invierea Sa,si acestea prind viata in noi.Numai prin har(si nu prin intelepciunea lor),pescarii au ajuns apostoli.
Atunci cand harul lucreaza in om,el sporeste anumite insusiri ale omului cum ar fii:intelepciunea,intelegerea,sfatul,puterea. Acestea se numesc daruri ale harului.
Deci intelepciunea sau alte daruri,nu vin nici acestea de la noi,ci sunt daruite de Duhul Sfant noua,prin lucrarea Sa in noi.Prin har suntem indemnati sa citim,prin har intelegem,prin har rodim apoi.Si noi citim cuvinte ale unor oameni sfinti,care la randul lor au fost sfintiti prin acelasi har. Si chiar de nu citim,harul ne daruieste capacitatea de a aduce rodele care sa duca la mantuire:credinta ,blandetea,infranarea,facerea de bine.
Pina si inceputul credintei noastre,nu e provocat de noi,ci tot de har.
Noi trebuie doar sa ne rugam pentru acest har,sa ne smerim pentru a il primi,si apoi sa conlucram cu el.
Dar,cum se da harul?Prin citirea tuturor cartilor sfintilor?Nu .Prin rugaciunile noastre ?Nu numai.Prin faptele noastre bune? Nu . Dar atunci?Ce trebuie mai mult decat aceasta sa facem?
Simplu.Un gest vazut. Sa ne botezam(cei mai multi am facut asta,prin nasii nostri,cand eram mici) ,si sa credem ca painea se poate preface in Trupul Domnului ,si sa ne impartasim cu Trupul Sau. Doar atat trebuie sa facem,si harul Duhului,prin care lucreaza Tatal si Fiul,va cobori in noi. Si nu numai ca va veni,dar ne va si ajuta apoi:sa ne rugam,sa intelegem,sa invingem patimile,sa facem binele .De aici insa va interveni si conlucrarea noastra,adica recunoasterea harului si lucrarea impreuna cu el.
Exista si reversul.Fara aceste simple si usoare Taine,harul nu se afla in noi,indiferent de credinta si intelepciunea noastra.Vorbesc de cei care le refuza,nu de cei care nu le cunosc..
Reply With Quote
  #4  
Vechi 23.01.2010, 13:37:24
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Harul vine prin unirea noastra cu Dumnezeu , prin supunerea voii noastre in fata voii lui Dumnezeu si reprezinta darul,samanta si lucrarea Duhului Sfant in om prin cooperarea cu Dumnezeu.Harismele reprezinta darurile Sfantului Duh , care vin prin golirea sinelui si lepadarea de sine.Omul se impartaseste de harul lui Dumnezeu prin Sfintele Taine, prin care Duhul sadeste si trimite harul Sau.Harul mai vine si prin credinta, prin credinta in Iisus Hristos , atunci cand prima data il descoperim si credem in Hristos in orice om, indiferent de religie, insa prin supunerea asupra ereziilor si a falselor virtutii acesta se ascunde si se murdareste.Harul reprezinta inzestrarea virtutiilor in individ.Exista diferite nivele de partasie a harului si a virtutiilor.Precum si virtutiile se dobandesc nu toate odata, unele le primim acum , altele mai tarziu ,iar pentru altele trebuie sa muncim si le dobandim in timp.De fapt asta trebuie sa facem noi incontinuu sa muncim prin supunerea in fata voii lui Dumnezeu , sa crestem si sa inmultim harul primit.Pentru ca de har putem beneficia si prin prisma faptelor bune.Cred ca de harul lui Dumnezeu orice om poate sa beneficieze intr-un anumit fel sau altul si la un anumit nivel sau altul.Insa harul lui Dumnezeu se gaseste in Biserica si lucreaza prin Biserica.Este singurul loc unde se gaseste deplinatatea adevarului si locul de partasie cu Hristos si Imparatia Cerurilor.Pentru omul Bisericii, harul se naste in viata lui prin Sfanta Taina a Botezului , care este si usa de intrare in Biserica.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.01.2010, 14:01:06
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Danut7
Ai subliniat foarte bine partea care urmeaza dobandirii harului,anume conlucrarea cu harul spre sporirea virtutiilor
Dar despre dobandirea harului,eu cred ca nu se poate capata decat in Biserica ,prin sfintele Taine.Pana nu te botezi,nu ai decat un ajutor spre a te indrepta inspre dobandirea harului,dar nu harul insasi.Diferiti oameni,din afara orodoxiei,pot fi intelepti ,buni,blanzi etc.
Dar harul lui Dumnezeu e mai mult de atat.E dobandirea acelor virtuti,pentru ca omul sa se uneasca cu Hristos,sa ajunga sa fie in Trupul Sau,si asemenea Lui,si El in noi.
Deci nu exista bunatate in sine,virtute in sine,nu exista undeva un om sfant,dar care sa nu fie ortodox.
Exista doar o lucrare a harului,spre desavarsirea chipului lui Hristos ,in noi.
"Ramaneti in Mine,caci in afara Mea, nimic nu veti face"
Harul este doar cel care ne tine in El,si ne face sa rodim.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.01.2010, 15:20:12
Traditie1 Traditie1 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.719
Implicit

Prin har se înteleg lucrarile lui Dumnezeu realizate asupra credinciosilor, atât prin Sfintele Taine cât si actiune nemijlocita individuala asupra fiecaruia. Harul nu este o proprietate transmisa omului ci o actiune a lui Dumnezeu. Harul personal este o calauza si învatator al credinciosului dar dupa cum spune Sf. Siluan sunt rare sufletele ale caror Calauza este Domnul (pentru ca sunt rari oamenii ce se încredinteaza pe ei însisi total lui Dumnezeu).

De asemeni har mai sunt numite si experientele vederii Luminii necreate.



Din cunostintele mele, despre harul individual cel mai mult si mai explicit a vorbit Sf. Siluan (selectii din capitolul dedicat Harului):

Despre har


N-am adus în mănăstire decât păcatele mele și nu știu de ce Domnul mi-a dăruit, pe când eram încă tânăr înce­pător, atât de mult har al Sfântului Duh, că sufletul și tru­pul meu erau pline de har, și harul era ca la mucenici, și trupul meu dorea să sufere pentru Hristos.
Nu cerusem de la Domnul pe Duhul Sfânt: nici nu ști­am că este Duh Sfânt, cum vine și ce lucrează El în suflet, dar acum scriu cu bucurie despre aceasta.
O, Duhule Sfinte, drag ești Tu sufletului! Nu e cu putință să Te descriu, dar sufletul cunoaște venirea Ta și Tu dai pace minții și dulceață inimii.
Domnul spune: „învățați de la Mine că sunt blând și smerit cu inima și veți afla odihnă sufletelor voastre” [Mt 11, 19]. Aceasta o spune Domnul despre Duhul Sfânt: căci numai în Duhul Sfânt își găsește sufletul odihna desă­vârșită.
Fericiți suntem noi, creștinii ortodocși, pentru că mult ne iubește Domnul și ne dă harul Duhului Sfânt și în Du­hul Sfânt ne dă să vedem slava Lui. Dar ca să păstrăm ha­rul, trebuie să iubim pe vrăjmași și să mulțumim lui Dum­nezeu pentru toate întristările.
Domnul a chemat la pocăință un suflet păcătos, și acest suflet s-a întors spre Domnul, și El 1-a primit cu mi-lostivire și i S-a arătat lui. Domnul e foarte milostiv, sme­rit și blând. După mulțimea bunătății Lui, El nu și-a adus aminte de păcatele sufletului, și sufletul L-a iubit până la capăt și se avântă spre El cum zboară pasărea din colivia ei strâmtă spre tufișurile înverzite.
Sufletul acestui om a cunoscut pe Dumnezeu, un Dum­nezeu milostiv, mărinimos și dulce, și L-a iubit până la sfârșit și după mulțimea dogorii iubirii e atras nesăturat spre El, pentru că harul Domnului e nesfârșit de dulce și el încălzește mintea, inima și tot trupul neputincios.
Și dintr-o dată sufletul pierde acest har al Domnului; și atunci el se gândește: „Trebuie să fi întristat pe Stăpânul. Voi cere mila Lui, poate îmi va da din nou acest har, pen­tru că sufletul meu nu mai dorește nimic din această lume decât pe Domnul”. Iubirea Domnului e atât de arzătoare încât o dată ce a gustat-o, sufletul nu mai dorește nimic altceva, și dacă o pierde sau dacă harul slăbește, ce fel de rugăciuni nu va înălța atunci sufletul către Dumnezeu do­rind să afle din nou harul Lui. Astfel, Cuviosul Serafim din Sarov a stat în genunchi pe o stâncă, zi și noapte, vreme de trei ani de zile, rugând pe Dumnezeu să aibă milă de el, păcătosul, pentru că sufletul lui cunoscuse pe Domnul și gustase harul Lui și L-a iubit până la sfârșit.
Sufletul care a cunoscut pe Domnul e atras spre El de iubire, și dogoarea acestei iubiri nu-i îngăduie să-L uite nici ziua, nici noaptea, nici măcar pentru o singură secun­dă. Iar dacă noi iubim atât de puțin pe Domnul și sufletul nostru năzuiește atât de arzător spre El, atunci cine va descrie plinătatea iubirii Maicii Domnului pentru Fiul și Dumnezeul ei? „Spune-ne, Preacurată, cum îl iubeai pe Fiul și Domnul Tău și care au fost rugăciunile Tale când Fiul Tău s-a înăl­țat la cer?”
Nu putem înțelege aceasta.
Domnul iubește sufletul fericit care păzește curăția su­fletească și trupească și-i dă harul Duhului Sfânt, și acest har leagă sufletul să iubească pe Dumnezeu atât, încât din pricina dulceței Duhului Sfânt el nu se mai poate rupe de Dumnezeu și nesăturat năzuiește spre El, pentru că iubi­rea lui Dumnezeu nu are sfârșit; deși cunosc un om pe care Domnul Cel Milostiv 1-a cercetat cu harul Său și, dacă l-ar fi întrebat pe el Domnul: „Vrei să-ți dau un har mai mare?”, sufletul care e neputincios în trup ar fi spus: „Doamne, Tu vezi că dacă e mai mare, nu-1 sufăr și mor!”. Omul nu poate să poarte plinătatea harului; așa pe Tabor, ucenicii lui Hristos au căzut cu fața la pământ din pricina slavei Domnului.
................
Când sufletul este în Duhul Sfânt, el este plin și nu mai tânjește după cele cerești, pentru că împărăția cerurilor este înăuntrul nostru [Le 17, 21], fiindcă Domnul a venit și s-a sălășluit întru noi [In 14, 23]. Dar dacă sufletul pierde harul, atunci el tânjește după cele cerești și cu lacrimi îl caută pe Domnul.
Înainte de a fi atins de har, omul trăiește gândind că totul e bine și în bună rânduială în sufletul lui; dar când harul îl cercetează și locuiește în el, atunci se vede pe sine cu totul altfel, iar când harul îl părăsește din nou, numai atunci își dă seama în ce mare nenorocire se găsește.
Un fiu de împărat a plecat departe la vânătoare și, pierzându-se în codrul des, nu s-a mai putut întoarce la palatul său. Multe lacrimi a vărsat căutând calea, dar nu a găsit-o. Pierdut în codrul sălbatic, el tânjea după împăra­tul, tatăl Iui, și după împărăteasa, maica lui, după frații și surorile lui. Cum să trăiască el, fiul de împărat, într-un co­dru sălbatic și des? Hohotea cu amar, gândindu-se la viața sa de altădată în palatul tatălui său și suspina cu putere după mama sa.
Așa, și mai mult încă, se întristează și tânjește sufletul atunci când pierde harul.
.............
Cocoșul de la țară trăiește într-o mică ogradă mulțumit cu soarta lui. Dar vulturul care zboară în înălțimi și vede de sus depărtările azurii, cunoaște multe țări, a văzut pă­duri și câmpii, râuri și munți, mări și orașe; dacă însă îi tai aripile și-1 pui să trăiască împreună cu cocoșul în ograda de la țară, cât de mult îi vor lipsi cerul albastru și stâncile pustii!
Așa și sufletul, când este părăsit de harul pe care 1-a cunoscut, e nemângâiat în nimic și nu-și găsește odihna.
Domnul „nu ne-a lăsat orfani”, ca o mamă iubitoare care nu-și lasă orfani copiii, ci ne-a dat Mângâietor pe Du­hul Sfânt [In 14,16-18] și El ne atrage nesăturat să iubim pe Dumnezeu și să tânjim după El, și cu lacrimi îl caut ziua și noaptea.
O, cât de rău îi este sufletului când pierde harul și în-drăznirea; atunci în plânsul inimii strigă după Dumnezeu: „Când voi vedea iarăși pe Domnul și mă voi desfăta de pa­cea și iubirea Lui?”
..........
Domnul își retrage adeseori harul Lui de la suflet și prin aceasta povățuiește cu milostivire și înțelepciune sufletul, pentru care în mari chinuri și-a întins brațele pe cruce, ca el să fie smerit. El lasă sufletul să-și arate alege- rea liberă în lupta cu vrăjmașii noștri, dar prin el însuși sufletul e lipsit de putere pentru a-i birui și, de aceea, sufletul meu e trist și tânjește după Domnul și îl caută cu lacrimi.
............
Prin el însuși omul este lipsit de puterea de a împlini poruncile lui Dumnezeu, de aceea s-a zis: „Cereți și vi se va da” [Mt 7, 7]. Dacă nu cerem, ne chinuim pe noi înșine și ne lipsim de harul Duhului Sfânt; fără har însă, sufletul se tulbură mult, pentru că nu înțelege voia lui Dumnezeu.
Pentru a avea harul, omul trebuie să fie înfrânat în toa­te: în mișcări, în cuvinte, în priviri, în gânduri, în hrană. Și oricui se înfrânează îi vine în ajutor învățătura din cuvân­tul lui Dumnezeu, care spune: „Nu numai cu pâine va trăi omul, ci și cu tot cuvântul ce iese din gura lui Dumnezeu”.
...........
Păstrați harul lui Dumnezeu: cu el viața e ușoară, totul se lucrează bine, după Dumnezeu, totul e plin de dragoste și bucurie, sufletul are odihnă în Dumnezeu și merge ca printr-o grădină minunată în care trăiește Domnul și Mai­ca Domnului. Lipsit de har, omul nu e decât pământ pă­cătos, dar cu harul lui Dumnezeu omul se aseamănă după minte îngerilor.
.............
Slavă Domnului că ne dă să înțelegem venirea harului și ne învață să cunoaștem pentru ce vine harul și pentru ce se pierde. Sufletul celui ce păzește toate poruncile va simți întotdeauna harul, chiar dacă e puțin. Dar el se pierde ușor pentru slava deșartă, pentru un singur gând de mân­drie. Putem să postim mult, să ne rugăm mult, să facem mult bine, dar dacă pentru aceasta vom cădea în slavă de­șartă, vom fi asemenea unui chimval care răsună, dar înă­untru e gol [Co 13, 1]. Slava deșartă face sufletul gol pe dinăuntru și e nevoie de multă experiență și de o îndelun­gată luptă pentru a o birui. în mănăstire am cunoscut din experiență și din Scripturi vătămarea slavei deșarte, și acum, ziua și noaptea, cer de la Domnul smerenia lui Hris-tos. Aceasta e o știință mare și neîncetată.
Războiul nostru e și crud, și greu, și totodată simplu. Dacă sufletul iubește smerenia, el sfărâmă toate cursele vrăjmașilor noștri și ia toate întăriturile lor. în lupta noas­tră duhovnicească trebuie să ne uităm de asemenea cu gri­jă să nu ne lipsească munițiile și proviziile. Munițiile sunt această smerenie a noastră, iar proviziile sunt harul dum­nezeiesc; dacă le pierdem, dușmanii ne biruiesc.
Războiul e crâncen, dar numai pentru cei mândri: pen­tru cei smeriți, dimpotrivă, el este ușor, pentru că ei îl iu­besc pe Domnul, iar El le dă o armă puternică: harul Du­hului Sfânt, de care vrăjmașii noștri se tem, fiindcă îi arde cu focul lui.
.........
http://sfantulioancelnou.trei.ro/car...#_Toc411864249
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide.
Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide
Reply With Quote
  #7  
Vechi 28.08.2013, 12:03:58
cataalexa cataalexa is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 28.08.2013
Mesaje: 1
Smile raspuns lui Iustin

"Caci prin har ati fost mantuiti, prin credinta. Si aceasta nu vine DE LA VOI, ci ESTE DARUL LUI DUMNEZEU.

NU prin fapte ca sa nu se laude nimeni." Citat din Efeseni 2:8,9

Cat de simplu pare si totodata cat de complicat este pt unii, harul este darul nemeritat al lui Dumnezeu pt omenire, pt noi, pt fiecare om in parte.
"Fiindca atat de mult a iubit Dumnezeu lumea ca a dat pe Singurul Lui Fiu, pentru ca ORICINE CREDE IN EL( adica in Iisus Hristos) sa nu piara ci sa aiba viata vesnica ( cu alte cuvinte, sa fie mantuit)." Citat din Biblie din Evanghelia dupa Ioan 3:16.
Pentru ce sarbatorim Craciunul, Pastele, sau mai bine zis ce sarbatorim in aceste sarbatori? Oare nu Nasterea( pe 25 decembrie) si Moartea si Invierea Mantuitorului ( de Pasti) ?
Intrebarile care se pun sunt simple: Pt ce S-a nascut Iisus Hristos? Pentru ce/cine a murit si inviat El?
Oare nu pt noi, oamenii, care eram morti in pacatele noastre? Iisus Hristos este cheia oricarei intrebari pe care o aveti. El S-a nascut, a murit si a inviat pt noi!! Si-a dat viata Lui la Golgota, pe o cruce pentru ca noi sa avem viata, si sa o avem din belsug, pentru ca noi sa traim eliberati de pacate, sa avem o relatie cu Dumnezeu-Tatal, sa avem iertare si siguranta vietii vesnice prin Iisus Hristos.

"Voia Tatalui Meu este ca oricine vede pe Fiul si crede in El sa aiba viata vesnica. Si Eu Il voi invia in ziua de apoi." Evanghelia dupa Ioan 6:40

Cititi Biblia-singura carte capabila si indreptatita sa dea raspunsuri la orice intrebare, nelamurire. Ea este Cuvantul lui Dumnezeu pt noi, Scrisoarea de dragoste a lui Dumnezeu pt vietile noastre. " Cercetati Scripturile( Biblia) pentru ca socotiti ca in ele aveti viata vesnica, dar tocmai ele marturisesc despre Mine." Evanghelia dupa Ioan 5:39

CITITI BIBLIA!
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Harul costel Spiritualitatea ortodoxa 72 06.02.2013 14:11:04
n-am prea inteles... victortiti89 Din Noul Testament 1 29.05.2011 20:52:45
Ce este Har,Harul? savudanmihai Intrebari utilizatori 14 30.05.2010 20:21:08
Harul lui Dumnezeu Florin-Ionut Generalitati 7 05.09.2008 20:24:15
Harul Dumnezeiesc Sylvie Generalitati 6 21.08.2007 11:46:31