![]() |
![]() |
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
[COLOR=windowtext]„Un clopot lung de glasuri vui de bucurie... / Colo-n altar se uită și preot și popor, / Cum din mormânt răsare Christos învigător / Iar inimile toate s-unesc în armonie: [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cântări și laude-nălțăm [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Noi, Ție Unuia, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Primindu-L cu psalme și ramuri [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Plecați-vă neamuri [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Cântând Aliluia! [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Christos a înviat din morți, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Cu cetele sfinte [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Cu moartea pre moarte călcând-o, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Lumina ducând-o [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Celor din morminte!” [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Pentru Eminescu, luceafărul poeziei românești, ca și pentru noi, Hristos a înviat și e viu în veci. A înviat pentru că e Fiul Părintelui Ceresc și pentru că este Iubirea întrupată. Iar dacă pentru înțeleptul Vechiului Testament „iubirea e ca moartea de tare” (Cântarea Cântărilor 8, 6), în Iisus Hristos, Dumnezeu și om, iubirea e mai tare ca moartea: El a învins moartea. Mihai Eminescu o simte și o mărturisește când afirmă „ importanța biografiei lui Hristos pentru inimile unei omeniri veșnic renăscânde”(16); veșnic renăscânde tocmai în puterea învierii Lui. Încă și mai mult, el invocă prezența vie a Domnului în viața spirituală a sufletelor mari și credincioase. [/COLOR] [COLOR=windowtext]Ca într-o omilie, așa cum am citat mai sus, el încheie minunatele gânduri pascale din 1881 : ”Întrucât ne permite imperfecțiunea naturii omenești, fiecine trebuie să caute a compensa prin muncă și prin sacrficiu bunurile de care se bucură. Atunci numai Domnul, va petrece în mijlocul nostru, precum adeseori cu bucurie au petrecut în mijlocul puternicilor și religioșulor noștri străbuni”(17). Iar Domnul a petrecut și petrece cu noi pentru că este viu. Cel ce a făgăduit :”Cu voi sunt în toate zilele până la sfârșitul veacului” (Matei 28, 21), dă această încredințare istorică, și poetul oferă un comentariu unic acestui mesaj divin. Tocmai această simțire extremă și lucidă a prezenței în istorie, în viața neamului nostrui a Mântuitorului și a mesajului Iubirii Sale, a întipărit o dată mai mult în inima poetului icoana Sa divin-umană, a lui Iisus Hristos. Eminescu a înțeles cu o intuiție și o profunzime de neîntrecut, atât ființa și puterea creatoare și mântuitoare a iubirii, cât și întruparea ei într-un chip cu totul unic în Revelatorul ei divin. Unicitate care îi și conferă calitatea de Model suprem și totodată de posibilitate a unității noastre a [/COLOR] [COLOR=windowtext]9 [/COLOR] [COLOR=windowtext]tuturora în El. Și, există oare vreo formă de umanism care să tăgăduiască iubirii poziția ei fundamentală în existență, precum și definiția ei singulară ca principiu al vieții și al salvării și al înnoirii ei? [/COLOR] [COLOR=windowtext]Într-adevăr, precum a fost caraterizat drept „om deplin al culturii românești” Eminescu ne dezvăluie în ființa lui intimă și în minunata expresie a creației lui literare, că dimensiunea creștină reprezintă fondul adânc al operei și al vieții lui-operă închinată iubirii și viață mistuită în jertfire după Chipul lui Hristos. [/COLOR] [COLOR=windowtext]Dar de neomis, de subliniat, mărturia deplină a crezului său creștin. Pentru că odată cu excepționala evocare, contemplare a „biografiei Fiului lui Dumnezeu” invocarea lui se înalță în Duhul până la ultima instanță a Dumnezeirii, la Părintele Ceresc, apelul suprem. [/COLOR] [COLOR=windowtext]În martie 1889 poetul Al.Vlahuță îl vizitează la spital. Deși bolnav, Eminescu descoperă și acum mistuitoarea lui pasiune creatoare. Dintr-un lung șir de versuri Vlahuță reține și încredințează posteritșții acest catren: [/COLOR] [COLOR=windowtext]Atâta foc, atâta aur [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Atâtea lucruri sfinte [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Peste-ntunericul vieții [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Ai revărsat Părinte! [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR] [COLOR=windowtext]Sublimă recunoștință și mărturisire pentru „Marea trecere”. [/COLOR] [COLOR=windowtext]Iar acum, un modest act de cinstire. Precum ne încredințează înscrisul de pe o veche carte bisericească, Mihai Eminescu, după ce, de Sfinții Voivozi Mihail și Gavriil (în 1886), s-a împărtășit cu Sfântul Trup și Sânge al Mântuitorului Iisus Hristos, îi zicea preotului.” Părinte, să mă îngropați la țărmul mării și să fie într-o mânăstire de maici și să ascult în fiecare seară, ca la Agafton, cum cântă „Lumină lină”(18). [/COLOR] [COLOR=windowtext]Socotim că Biserica noastră ortodoxă strămoșească pe care și Eminescu a slujit-o, negrăit, cu darul lui, i-ar aduce un omagiu și în acest fel: să luăm o urnă de pământ de la mormântul lui și să o ducem la schitul de la Techerghiol de pe malul mării. Acolo să fie așezată sub o cruce purtând încrustat numele lui. Seara la vecernie să asculte mereu, așa cum și-a dorit, cântecul divin murmurat domol de maici: „Lumină lină”. Iar dimineața, la Sfânta Liturghie să fie mereu pomenirea numelui său. [/COLOR] [COLOR=windowtext](Studii Teologice, an XLIII, 1991, nr. 1, p. 45-54) [/COLOR] 10
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
EMINESCU | saccsiv | Generalitati | 79 | 14.01.2013 10:52:02 |
Crestinismul lui Eminescu | Daniel777 | Biserica Ortodoxa Romana | 29 | 30.01.2010 15:38:33 |
Eminescu ateu? | pisi | Generalitati | 39 | 18.01.2010 16:49:03 |
EMINESCU | Gratiela20 | Generalitati | 0 | 21.03.2008 12:41:45 |
Mihai Eminescu - 157 | silverstar | Generalitati | 8 | 15.01.2007 18:18:59 |
|