Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Slujbele Bisericii Ortodoxe > Sfanta Liturghie
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 17.02.2010, 21:56:23
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Eu n-am inteles diferenta intre liturghia obisnuita cu euharistie si cea despre care vorbiti aici.
Poate explica cineva. Nici nu stiu daca am vazut la biserica asa ceva.
Si cea de duiminica se cheama asa? (in perioada asta).
Doamne, tare deruntate sunt lucrurile astea ( ex. feluri si feluri de liturghii care pana la urma sunt aceeasi slujba de fapt).
Nu mai intelege omul de rand nimic...
Aceasta Liturghie este mai mult o forma de impartasire a credinciosilor in cursul saptamanii din Postul Mare, cand nu se oficiaza Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur sau a Sfantului Vasile cel Mare.
La Liturghia de Duminica s-au scos mai multe agnete care la epicleza s-au prefacut in Trupul si Sangele Domnului- de aceea se mai numeste a Darurilor mai inainte sfintite.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 17.02.2010, 22:36:40
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Tot n-am inteles. Prin ce difera? Stiu numai ca la liturghia Sf.Vasile preotul spune formula completa pentru euharistie, spre deosebire de cea a Sf. Ioan Gura de Aur.
Dar in rest prin ce difera? Ce are in plus una fata de cealalata si ce s-au facut atatea?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #3  
Vechi 17.02.2010, 22:44:50
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Tot n-am inteles. Prin ce difera? Stiu numai ca la liturghia Sf.Vasile preotul spune formula completa pentru euharistie, spre deosebire de cea a Sf. Ioan Gura de Aur.
Dar in rest prin ce difera? Ce are in plus una fata de cealalata si ce s-au facut atatea?
Pai nu am o Liturghie propriu-zisa, in care sa fie rostite cuvintele Mantuitorului de la Cina cea de Taina. Nu am epliceza- prefacerea darurilor, au fost prefacute.
Am doar o modalitate in care credinciosii se impartasesc la slujba Vecerniei.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 17.02.2010, 23:31:34
umila123 umila123 is offline
Member
 
Data înregistrării: 10.01.2010
Mesaje: 72
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
Pai nu am o Liturghie propriu-zisa, in care sa fie rostite cuvintele Mantuitorului de la Cina cea de Taina. Nu am epliceza- prefacerea darurilor, au fost prefacute.
Am doar o modalitate in care credinciosii se impartasesc la slujba Vecerniei.
am si eu o intrebare. aceasta liturghie vorbesc de slujba propriu zisa se tine odata cu vecernia? multumesc
Reply With Quote
  #5  
Vechi 18.02.2010, 00:58:01
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Adica oamenii se impartasesc la vecernie? Euharistie la vecernie?
Sau vecernia se face mai spre pranz odata cu liturghia?
Poate cineva sa explice mai clar?
Nu inteleg.
Ah, nu este vorba de slujba propriu-zisa de liturghie, numai euharistia...?
Si fara epicleza?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #6  
Vechi 18.02.2010, 01:55:31
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Arrow Pr.TEOFIL PĂRĂIAN ne spune:

Părinte Teofil în perioada Postului Mare se săvârseste în timpul săptămânii Liturghia Darurilor mai înainte sfintite. După cum îi spune si numele darurile sunt deja sfintite. Cum trebuie să întelegem noi prezenta reală a lui Hristos si mai ales cum trebuie să ne raportăm la ea? – Liturghia Darurilor mai înainte sfintite se săvârseste în vremea Postului Mare pentru că este rânduială în Biserica noastră ca în timpul Postului Mare, pregătitor pentru Sfintele Pasti, Liturghie deplină să se săvârseasca numai sâmbăta si duminica; sâmbăta Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, iar duminica, în primele cinci duminici de post Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, apoi în duminca Floriilor, în duminica stâlpărilor cum se mai numeste, Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, iar în Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Mântuitorului nostru Iisus Hristos, numită si Săptămâna Mare sau Săptămâna Patimilor, joi si sâmbătă Liturghia Sfântului Vasile cel Mare.
În celelalte zile ale postului si mai ales miercurea si vinerea se săvârseste Liturghia Darurilor mai înainte sfintite, Liturghie pe care a scris-o, după rânduiala care era deja în Constantinopol, Sfântul Grigorie Dialogul în secolul al saselea. Această liturghie nu este o Liturghie deplină, ci este o Liturghie la care Sfintele Daruri, respectiv trupul si sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos se oferă credinciosilor pentru împărtăsire, dar aceste dumnezeiesti taine sunt pregătite dinainte la o Liturghie deplină, anterioară Liturghiei Darurilor mai înainte sfintite, de aceea se si numeste Liturghia aceasta „Liturghia Darurilor mai înainte sfintite". În realitate este o slujbă de împărtăsire a credinciosilor care este împreunată cu vecernia. Prezenta reală a Mântuitorului nostru Iisus Hristos o întelegem asa cum o întelegem si la Liturghia deplină pentru că e vorba de acelasi Trup si acelasi Sânge al Mântuitorului nostru Iisus Hristos, deosebirea este că la Liturghia Darurilor mai înainte sfintite Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos se oferă credinciosilor împreună, adică nu separat trupul Mântuitorului si separat sângele Mântuitorului, ci deodată Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos, iar vinul care se dă împreună cu Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos pentru credinciosi nu este Sângele Mântuitorului ci este vin binecuvântat prin contactul cu Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Prezenta euharistică, noi nu o accentuăm în Biserica Ortodoxă în sensul acesta ca să se facă închinare la Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos, doar atât că se realizează aceasta în vederea împărtăsirii. Totusi, la Liturghia Darurilor mai înainte sfintite se poartă, se duc cele sfinte prin fata credinciosilor de la proscomidie la masa sfântului altar si atunci credinciosii aduc închinare si Trupului si Sângelui Mântuitorului nostru Iisus Hristos, asa cum închinare aduc, mai ales clericii, Trupului si Sângelui Mântuitorului nostru Iisus Hristos, adică Mântuitorului euharistic, lui Hristos euharistic, îndată după prefacerea cinstitelor daruri în Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos, adică după epicleză.

Părinte Teofil, de ce credeti că a rânduit Biserica această Liturghie doar în timpul Postului Mare?
– Pentru că în cealaltă vreme a anului bisericesc se oficiază Liturghia deplină. În Postul Mare zilele obisnuite ale săptămănii, adică luni, marti, miercuri, joi si vineri, se socotesc mai mult de pocăintă, iar Liturghia este o slujbă a bucuriei, nu a pocăintei si pentru că este rânduială în Biserica noastră să nu se facă Liturghie deplină s-a rânduit această Liturghie care nu este deplină de fapt, ci este doar o slujbă în care se împărtăsesc credinciosii. Credinciosii dorind să se împărtăsească mai des decât sâmbăta si duminica, s-a rânduit această posibilitate de împărtăsire în cadrul Liturghiei Darurilor mai înainte sfintite, aceasta fiind o slujbă de împărtăsire. E într-un fel continuarea Liturghiei depline, anume pentru împărtăsire cu Daruri sfintite la Liturghia deplină. Credinciosii nu se pot împărtăsi decât la o Liturghie deplină si, cum Liturghie deplină nu se face în timpul Postului Mare decât sâmbăta si duminica, si atunci Sfânta noastră Biserică, pentru a-i ajuta pe credinciosi, pentru a-i mângâia pe credinciosi, pentru a-i ajuta pe credinciosii care doresc să se împărtăsească mai des decât sâmbăta si duminica, a dat această posibilitate prin Liturghia Darurilor mai înainte sfintite.


– Cum si când a apărut Liturghia Darurilor mai înainte sfintite?
– Liturghia Darurilor mai înainte sfintite nu stiu când a apărut, dar stiu că la sfârsitul secolului al VI-lea Sfântul Grigorie Dialogul a pus în scris această rânduială care deja exista în Constantinopol.


Când se săvârseste această Sfântă Liturghie?
– Se poate săvârsi în zilele de luni, marti, miercuri, joi si vineri, adică se poate săvârsi, în timpul postului în zilele în care nu se săvârseste Liturghia deplină a Sfântului Ioan Gură de Aur sau a Sfântului Vasile cel Mare, dar este obligatorie miercurea si vinerea. Miercurea si vinerea în timpul postului pregătitor pentru Sfintele Pasti, Liturghia Darurilor mai înainte sfintite este obligatorie în sensul că în Triod, cartea de slujbă conducătoare în această vreme, la Vecernie nu este cuprinsă si stihoavna Vecerniei, adică o parte care e în cuprinsul Vecerniei în general, dar care nu există la Vecerniile în care este rânduit să fie si Liturghia Darurilor mai înainte sfintite. Asta înseamnă că e obligatoriu ca miercurea si vinerea să se facă această Liturghie. Se poate face si în celelalte zile, însă nu este obligatorie si slujba Vecerniei este rânduită asa cum se face obisnuit în celelalte zile. Sunt locuri în tara noastră în care preotii fac Liturghia Darurilor mai înainte sfintite si în celelalte zile ale săptămânii în afară de sâmbăta si duminica si în afară de zilele aliturgice, adică luni si marti în prima săptămână din post când sunt zile aliturgice, în Vinerea Mare nu se face nici un fel de Liturghie, adică în vinerea dinainte de Sfintele Pasti si este obligatorie pentru preot si pentru credinciosi Liturghia Darurilor mai înainte sfintite si în Săptămâna Sfintelor Patimi, luni, marti si miercuri.

– La ce oră din zi trebuie să se săvârsească Liturghia Darurilor mai înainte sfintite?
– Aceasta o spune însusi faptul că Liturghia Darurilor mai înainte sfintite este unită cu Vecernia. Fiind unită cu Vecernia, adică cu slujba de seară, ar trebui făcută seara. Poate din comoditate si ca să nu îi tină pe credinciosi să ajuneze până seara, multi dintre preoti fac această Liturghie dimineata. Însă nu e potrivit. Nu e potrivit în sensul că pentru dimineata sunt alte slujbe. În mănăstiri în general se fac multe slujbe pregătitoare pentru Liturghia Darurilor mai înainte sfintite, ceasurile cu catisme, asa că se îndelungă vremea de pregătire si în general se face în jurul amiezii, iar alti preoti socotesc că e bine să facă chiar la vremea la care se face Vecernia, după amiază către seară, când e rânduită vremea Vecerniei. Cred că asa si trebuie făcută pentru că unită fiind cu Vecerenia, presupune împărtăsirea credinciosilor după o zi de ajunare.
– Părinte, vă rugăm să le dati un sfat, de întărire duhovnicească, acum la mijlocul postului, tinerilor de la Biserica Sfântul Nicolae, din Bucuresti.
– Toti tinerii trebuie să fie cu grijă, nu numai cei de la Biserica Sfântul Nicolae, să se gândească mai ales după ce a trecut o vreme de post si s-au ostenit cu anumite nevointe că nu e destul ceea ce au făcut si trebuie să facă si mai departe nevointă, să se silească si mai departe pentru a-si curăti simtirile, cum zicem la Pasti „să ne curătim simtirile să-l vedem pe Hristos strălucind cu apropiata lumină a învierii", că de fapt, acesta este tot rostul postului: o disciplinare a fiintei umane, a noastră a credinciosilor. Asa că le doresc să rămână statornici în rânduielile Bisericii noastre, ca în felul acesta să ajungă să se închine fără de osândă Sfintei Învieri, asa cum se spune si la Liturghia Darurilor mai înainte sfintite, când în loc de rugăciunea amvonului de la Liturghia obisnuită este o rugăciune în care se spune între altele: „Dă-ne nouă, Bunule – Bunul fiind Dumnezeu, lupta cea bună să luptăm, calea postului să o săvârsim, credinta nedespărtită să o păzim, capetele nevăzutilor balauri să le sfărâmăm, biruitori asupra păcatului să ne arătăm si fără de osândă să ajungem a ne închina si Sfintei Învieri".

__________________

Last edited by geo.nektarios; 18.02.2010 at 02:51:47.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 18.02.2010, 18:01:53
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Multumesc mult Geo!
Acum stiu despre ce este vorba, nu stiam ca se numeste asa.
cand eram in tara ma spovedeam si impartaseam in Postul Pastelui, adeseori seara (vineri).
La noi aici insa nu se face niciodata. Numai la Slujba de Inviere se impartaseste seara/noaptea. In ziua ceea se tine post o parte si apoi cam de dupa amiaza se tine post negru.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #8  
Vechi 17.03.2011, 00:10:17
Carmen FUNIERU's Avatar
Carmen FUNIERU Carmen FUNIERU is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.02.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 357
Implicit Clopoțelul

Înainte de momentul cel mai important al acestei Liturghii se cântă (prelung):
"Acum Puterile cerești împreună cu noi nevăzut slujesc, că iată intră Împăratul slavei..."

Preotul cere apoi iertare de la cei prezenți și îi binecuvintează, după care sună de trei ori cu un clopoțel, pentru atenționarea credincioșilor.
Ne așezăm în genunchi (măcar ne ridicăm în picioare), în deplină liniște. Mulți nici nu îndrăznesc să-și îndrepte privirea către Potir, știind că în el este chiar trupul și sângele lui Hristos.

Preotul iese din Altar (de la Proscomidiar), cu Potirul ridicat, ajunge în mijlocul bisericii, după care se întoarce în Altar așezându-l pe sfânta Masă.
Este de mare folos ca în timpul acestui moment (care nu durează mai mult de 5-10 minute), să ne ridicăm mintea la Hristos, care este viu (deși nevăzut de noi), în mijlocul bisericii. El este Împăratul slavei.
Ne putem ruga atât pentru noi, dar mai ales pentru cei pe care îi avem în inimile noastre (vii și morți).
Terminarea acestei deosebite procesiuni este marcată prin zgomotul unui clopoțel.

Last edited by Carmen FUNIERU; 17.03.2011 at 21:03:04.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 27.02.2012, 15:00:22
cristina_marian cristina_marian is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 19.09.2011
Mesaje: 1
Implicit Pomelnic

As dori o lamurire cu privire la pomelnic: se mai duce acesta la altar atunci cand se face liturghia darurilor mai inainte sfintite?
Multumesc
Reply With Quote
  #10  
Vechi 28.03.2012, 14:48:22
Marius22 Marius22 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.345
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristina_marian Vezi mesajul
As dori o lamurire cu privire la pomelnic: se mai duce acesta la altar atunci cand se face liturghia darurilor mai inainte sfintite?
Multumesc
Potrivit randuielilor tipiconale, in cadrul acestei Liturghii nu se pomenesc nici cei vii, nici cei adormiti.

Daca totusi exista biserici unde se primesc pomelnice si in timpul ei, se face spre a fi pomenite la prima Sfanta Liturghie a Sfantului Ioan Gura de Aur (sau cea a Sfantului Vasile cel Mare din duminicile postului) ce urmeaza a fi savarsita.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Pogorarea Duhului Sfant - revarasarea darurilor georgeval Generalitati 2 14.06.2011 12:36:06
Liturghia pentru sarbatori sophia Sfanta Liturghie 7 16.05.2009 04:31:27
Liturghia Darurilor + cristiboss56 Sfanta Liturghie 1 13.04.2009 21:11:47
Liturghia Darurilor mai inainte sfintite danyel Sfanta Liturghie 14 28.03.2008 15:45:29