![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In ce sens manipuleaza stiinta? Ce ii face? |
#12
|
||||
|
||||
![]()
O face sa fie mai vizibila.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
"Ortodoxia nu convinge, ea seduce.." |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Mie imi place accentul lui britanic.
__________________
User vechi: scrabble. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Tipul este îngrozitor de mediocru, previzibil, plicticos, pe alocuri de-a dreptul idiot și mereu sofistic și contradictoriu. I-am citit în bună parte "The God Delusion". E una dintre cele mai bogate colecții de cretinisme peste care mi-a fost dat să nimeresc. Habar nu are de teologie și filosofie, dar se amestecă și își dă neavizat, efectiv ignorant, cu părerea - în cel mai bun caz, nu cunoaște decât Hume, Hobbes și Locke; n-a pus mâna în viața lui pe Platon, Aristotel, Spinoza, Leibniz, Descartes, ce să mai spun de Kant sau Hegel etc. etc.. Enormitățile se țin lanț. În materie de epistemologie bâjbâie și scoate platitudini învățate pe de rost la școala empirismului britanic și contaminate de lipsa de perspectivă a lui Popper, uneori de irelevanța idioată a vreunui Konrad Lorenz sau de mediocritatea pompoasă a unui Carl Sagan. Firește, cuvântul de ordine este "evidence", adică "empirical evidence". Și o spune cu atâta emfază încât ai fi în stare să juri că nu a auzit în viața lui de "proof" și de principiul rațiunii suficiente. Ca să nu mai punem la socoteală că empirismul însuși este una dintre cele mai dogmatice paradigme para-științifice întrucât este un banal caz de petitio principii.
Ce este cu adevărat înfricoșător este că impostorul ăsta are o incredibilă priză la intelectualul occidental anglo-american. Ceea ce ne spune multe despre nivelul acestui intelectual în genere - care e dezolant. Și, prin contrast, despre nivelul de cultură al "religioșilor" din societățile respective - care e catastrofic. În orice caz, cel avizat nu poate să rămână mult timp uimit. În fapt, aceeași școală de gândire - empirismul - s-a divizat, la anglo-americani, în religioși-creaționiști și atei-evoluționiști. Sunt una și aceeași paradigmă. Dar se bat unii cu ceilalți aproape pe viață și pe moarte, ai zice. Dar se mențin constant, totuși. Anglo-americanii nu au avut oameni remarcabili decât prin excepție. Și pe aceștia, fie nu i-au meritat și îi celebrează fără să le mai continue tradiția, fie acești oameni remarcabili sunt suficient de mediocri pentru standardele continentale de gândire încât să nu fie luați în seamă. Marile genii pe care le-au produs au fost predmoninant literare, nu filosofice sau științifice (cazul Poe, cazul Shakespeare). În fine, tabloul e complicat. Am încercat numai să dau câteva hinturi, poate nu cele mai importante sau sugestive despre cum a fost posibil un om ca Dawkins. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Dawkins a fost criticat pentru ca este ceea ce multi numesc "rockstar atheist". Si este! Scrie carti cu titluri atatatoare, apare pe la televizor, e platit bine sa apara la dezbateri, calatoreste peste tot ca sa-si promoveze scrierile, si-a facut ONG ca sa promoveze ateismul. Ce sa mai, ar putea sa se lase de biologie si sa traiasca exclusiv din conferinte si carti despre ateism, daca ar dori.
Sunt reale acuzatiile lui HoratiuM de mai sus? Habar nu am. Nu am studiat filosofia in asemenea masura ca sa pot da un raspuns. Ce stiu sigur, insa, este ca disputa teism-ateism se desfasoara pe o multitudine de planuri, de la discutii intre prieteni pana la showuri televizate si dispute academice. Desi ma consider ateu, pot spune cu mana pe inima ca la un moment dat disputa ajunge in niste ape tulburi, unde daca nu esti filosof de meserie nu intelegi nimic. Dawkins fie a scris The God Delusion intr-un limbaj care sa fie pe intelesul omului de rand, fie se face vinovat de ce zicea mai sus HoratiuM. In ambele cazuri eu il apreciez, pentru ca a reusit sa popularizeze ateismul si a facut multi oameni sa-si puna intrebari in privinta credintelor pe care le au. Sunt sigur ca pentru cine doreste atei mai bine pregatiti filosofic decat Dawkins e plina balta de peste. Dar apar ei la TV? Scriu ei carti pentru mase? Sunt ei figuri publice controversate? Nu, pentru ca nu e rostul lor acesta, asa cum nici rostul lui Dawkins nu e sa fie mai bun ca marii filosofi ai lumii.
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur. User vechi: hmiron. User si mai vechi: scrabble. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În primul rând eu nu văd nici un motiv de bucurie sau apreciere în răspândirea ateismului când se bazează pe lipsa de cultură a relativismului inept sau a monismului materialist, adică pe un dogmatism și un sistem de prejudecăți echivalent tocmai celui pe care pretinde că-l identifică și combate. Și eu am fost un ateu radical odată. Și chiar anticreștin. Dar mi-am dat seama că fără o ontologie fundamentală nu voi putea niciodată să am nici curajul și nici înțelegerea propriei mele poziții. Or, ontologia m-a făcut să mă îndrept către filosofie, iar acolo am reușit să-mi pun problemele în mod ireductibil și să ridic chestiunea totalității sau a fundamentului a tot ceea ce se află în ființă sau în neființă. După câțiva ani chinuitori de îndoială și investigații am reușit să ajung la concluzia că trebuie să existe o Ființă absolută care nu mai este un zeu sau o entitate determinată, limitată, finită. Și asigur pe oricare om care este doritor să facă ontologie serioasă că nici nu se poate ajunge la o altă concluzie - dacă îți duci raționamentele până la capăt și ai curajul să admiți că ai greșit atunci când descoperi că ai făcut-o. - Or, ateismului i se poate recunoaște acest merit: acela de a exorciza norii de fum ai concepțiilor și reprezentărilor neclare sau determinate, de a face o reducție fenomenologică și de a ajunge la problema fundamentală a nedeterminării. De aici încolo pot să meargă mai departe doar aceia care au curajul de a-și spune că oricând suntem sub puterea autoînșelării dacă nu ajungem la un răspuns final, care, adică, să își adeverească substanța chiar acolo și când este pus sub îndoială - iar acesta este singurul semn al certitudinii de care dispunem. Însă cei care ajung (dacă ajung...) la problema nedeterminării trebuie să lase și ateismul și teismul la ușă pentru a da ocazia faptelor inteligibile să își facă ele însele cunoscute esența, fără intervenția sau prejudecata celui care le cercetează, de orice fel ar fi ea. Teismul - dacă se mai poate numi astfel - la care se ajunge prin răspunsul la problema nedeterminării, depășește orice fel de confuze reprezentări asupra lumii sau a fundamentului său. De aici încolo poate, numai, să înceapă adevărata cunoaștere, indiferent că vorbim despre știință sau filosofie. Cam acesta este meritul ateismului și necesitatea lui în biografia unui viitor credincios autentic. Pentru că adevărata credință întotdeauna vine numai și numai prin îndoială.(!) Paradox asupra căruia nu meditează, vai!, nici credincioșii, dar nici aceia care se pretind atei. În al doilea rând, dacă e să vorbim despre atei mai "tari" decât Dawkins, dați-mi voie să mă îndoiesc. Cine? B. Russell? Voltaire? Hume? Herbart? Despre oricine ar fi vorba, nu poate sări peste problema nedeterminării ontologice și felul în care o asumă îi va revela întregul mod de a gândi. Iar ateismul care este profesat - o!, îl știu pe de rost!, eu însumi îl practicam cu minuție! - întotdeauna refulează această problemă și se întoarce numai ca mod de gândire simptomatic al acestei refulări. Deci, dați-mi voie să mă îndoiesc asupra noutății pe care ar putea s-o aducă la lumină vreun ateu sau altul. Toți cei pe care i-am cunoscut își trăiau necredința într-un neverosimil somn dogmatic în raport cu problema fundamentală a cunoașterii și a ființei. Și, ca fapt divers, foarte puțini au fost în stare să aibă curiozitatea măcar să treacă prin marea filosofie într-un mod riguros. Oricum, asigur pe oricine că încă nu am întâlnit vreun ateu care să fie în stare să îmi arate că a înțeles măcar în mod coerent idealismul german, de pildă - Kant sau, încă și mai greu, un Hegel. Încă nu am întâlnit ateul care să aibă forța interioară prin care să parcurgă măcar primele pagini din "Fenomenologia Spiritului" sau "Știința Logicii" și să le înțeleagă. De regulă, cei pe care i-am întâlnit nu doar ignorau cu voioșie aceste lecturi fundamentale, dar le și disprețuiau, fiind complet depășiți de faptul că tocmai ignoranța lor îi obliga să repete toate erorile de concept analizate și depășite de astfel de scrieri. În final voi confirma, da, că rolul lui Dawkins nu e acela de a fi mai bun decât filosofii lumii. Demonstrează el însuși că e incapabil de o asemenea performanță. Cu toate că, în ciuda a ceea ce credeți Dvs., tocmai asta și încearcă. Iar aici se arată mediocritatea și impostura lui patente. Pur și simplu pretinde o vocație pe care nu o are. Și sfârșește, inevitabil, în sfânta mediocritate. Aș îndrăzni să pariez că peste o sută de ani nimeni nu își va mai aminti de el, dacă nu ar fi destul de evident că nu voi mai fi pe atunci în viață. Last edited by HoratiuM; 30.05.2010 at 16:48:12. |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Credeam ca raspandirea ateismului se bazeaza pe cresterea IQ-ului si nu pe nu stiu ce prejudecati/dogme si ignorarea nu stiu caror probleme fundamentale din imaginatia cuiva .
Last edited by cocacoc; 30.05.2010 at 17:46:38. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar, mă rog, simptomul ăsta ateist este în plină contagiune. Și se pare că molima nu se va stinge prea ușor. Poate chiar deloc. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
HoratiuM, sunt sigur ca s-ar gasi persoane care sa te contrazica, care sa aiba o parere diferita de a ta, la care sa fi ajuns intocmai ca tine, prin ceea ce ei sustin ca este rationament clar si curat. Doar pentru ca tu nu poti sa vezi lucrurile altfel nu inseamna ca concluziile tale reprezinta adevarul.
Dawkins popularizeaza ateismul printre cei ce cred, printre asa-zisii moderati. El nu e un ateu pentru atei. Cei care-l citesc si carora li se pare interesant ce are de zis pot sa treaca mai departe la scrieri mai serioase, nu e nevoie sa fie intru-totul de acord cu dansul. De fapt, cred ca orice persoana educata trebuie sa-si rezerve cel putin odata in viata timp pentru a explora problema divinitatii. Tocmai de-aia exista scriitori ca Dawkins cau C.S. Lewis. Filosofii sunt sigur ca nu duc nici ei lipsa de material, iar a te cobori de pe piedestal ca sa critici scrierile pentru mase e ca si cum savantii din Geneva de la LHC s-ar plange ca Stephen Hawking nu a inclus domonstratii matematice avansate in "O scurta istorie a timpului".
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur. User vechi: hmiron. User si mai vechi: scrabble. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
“Richard Wurmbrand” un documentar de Lucia Hossu Longin | penticostalul | Secte si culte | 4 | 04.10.2012 11:54:17 |
Nervul laringial si viclenia lui Richard Dawkins | flying | Teologie si Stiinta | 88 | 23.09.2011 18:24:40 |
Despre creationism, evolutie si design inteligent cu George Coyne si Richard Dawkins | scrabble | Teologie si Stiinta | 179 | 30.10.2009 10:13:07 |
|