![]() |
![]() |
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
La rugaciunea Imparate Ceresc zice cam asa:
"Imparate ceresc mangaietorule,duhul Adevarului care pretutindeni esti si toate le implinesti vino si te salasluieste intru noi si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste Bunule sufletele noastre" (nu chemam "harul" ci rugam pe Dumnezeu sa lucreze in noi). Si la Crez zicem: (cred)"Si intru Duhul Sfant Domnul de viata facatorul care din Tatal purcede,cel ce impreuna cu Tatal si cu Fiul este inchinat si slavit care a grait prin prooroci". Nu cred ca am putea sa spunem de Duhul Sfant ca "este ceva" ci am putea sa spunem mai bine ca este Cineva. Am putea sa zicem simplist ca e persoana. Daca noi suntem persoane fiind icoane ale lui Dumnezeu apoi cu cat mai mult Duhul Sfant care este Dumnezeu impreuna cu Tatal si cu Fiul? Dumnezeu lucreaza intru noi o lucrare necreata de i se zice si har,simplificat. Dumnezeu Iisus Hristos ne-a zis: "Mila voiesc iar nu jertfa". Ce inseamna aceasta nu stiu inca. Ce zice Sfantul Serafim de Sarov acolo nu prea inteleg dar banuiesc ca cineva in care Dumnezeu a lucrat si lucreaza este milos,este smerit,este bland si altele ca acestea.Si probabil asta inseamna ca ai primit har mult si primesti ,ca ai agonisit "har" ca se vad in tine roadele harului,ale lucrarii cu care Dumnezeu a lucrat in tine si cu care lucreaza in tine. Sfantul Apostol Pavel zice asa: "22.Iar roada Duhului este dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine, credința, 23.Blândețea, înfrânarea, curăția; împotriva unora ca acestea nu este lege. " Dragostea se arata si fata de icoanele lui Dumnezeu adica ceilalti oameni si e indelunga rabdare,bunatate,facere de bine,blandete etc. Acolo pe razbointrucuvant este o traducere improprie se vroia a se zice de "duh sfant" adica de har iar nu de Duhul Sfant care e fara sfarsit impreuna cu Tatal si cu Fiul. Lucrarea Tatalui a Fiului si a Duhului Sfant,Sfanta Treime pe care o lucreaza intru crestini spre desarvarsirea acestora se numeste foarte simplificat har sau duh sfant. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Am dat acest citat ca replica lui Iustin care a spus: " Sunt sigur ca Duhul va gasi mijloacele necesare,ca,fara a ascunde aceste probleme,ele sa fie rezolvate prin insasi puterea Bisericii,de a sfintii si a inchega Trupul lui Hristos,prin calauzirea Duhului. NU sunt necesare schimbari impuse de oameni sau de vreo conducere,ci e necesar ca noi,eu ,tu si fiecare sa tinem treaz duhul care l-am primit.E suficient" .. si am ales citatul pentru impactul psihologic pe care-l are referirea la Judecata lui Hristos. Altfel spus: avem noi Duhul? (sigur, biserica nu va cadea.. dar suntem noi cu adevarat madulare ale bisericii?). Deci nu mi-am propus sa detaliez subiectul "dobandirea Sfantului Duh", ci doar sa semnalizez ca poate nu-L avem... Dar sa stii ca ideea am gasit-o si in alte parti, din cate imi aduc aminte chiar in Catehismul ortodox: "Poate fiecare crestin sa aiba in sine pe Sfantul Duh? Da, dupa cuvintele mustratoare ale lui Hristos: "Deci daca voi, rai fiind, stiti sa dati fiilor vostri daruri bune, cu cat mai mult Tatal vostru Cel din ceruri va da Duhul Sfant celor care il cer de la El!" (Luca XI, 13). Sfantul Apostol Pavel scrie: "Nu stiti, oare, ca voi sunteti templu al lui Dumnezeu si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi?" (I Corinteni III, 16)." ..si in Intre iadul deznadejdii si iadul smereniei (in multe locuri se vorbeste despre dobandirea Sfantului Duh, acesta este leitmotivul cartii, dar dau doar un citat): "Milostive Doamne, dă harul Tău tuturor noroadelor pământului, ca ele să Te cunoască pe Tine, căci fără Duhul Tău Cel Sfânt omul nu poate să Te cunoască și să înțeleagă iubirea Ta.Doamne, trimite peste noi pe Duhul Tău Cel Sfânt, căci Tu și toate ale Tale se cunosc numai prin Sfântul Duh, pe Care L-ai dat la început lui Adam, apoi sfinților proroci și pe urmă creștinilor.Doamne, dă tuturor noroadelor Tale să înțeleagă iubirea Ta și dulceața Duhului Sfânt, ca oamenii să uite durerea pământului și să lase tot răul, să se alipească de Tine prin iubire și să trăiască în pace, făcând voia Ta spre slava Ta.Doamne, învrednicește-ne de darurile Sfântului Duh, ca să cunoaștem slava Ta și să trăim pe pământ în pace și iubire, ca să nu mai fie nici ură, nici război, nici dușmani, ci să împărătească numai iubirea și să nu mai fie nevoie nici de armate, nici de închisori și să fie ușor de trăit pentru toți pe pământ." Dar multe nu stiu nici eu.. doar din carti (cu mintea, cum scrie mai jos), iar din carti poti afla doar ca nu stii ![]() "Dar Dumnezeu este cunoscut numai prin Duhul Sfânt, și cel ce în mândria sa vrea să cunoască pe Făcătorul cu mintea sa, acela e orb și nebun. Cu mintea noastră nu putem cunoaște nici măcar cum s-a făcut soarele; și atunci când cerem lui Dumnezeu să ne spună cum s-a făcut soarele, primim în suflet acest răspuns limpede: „Smerește-te și vei cunoaște nu numai soarele, ci și pe Făcătorul lui". Dar când sufletul cunoaște pe Domnul, el uită de bucurie soarele și întreaga zidire și lasă grija pentru cunoașterea pământească." (tot din Intre iadul deznadejdii si iadul smereniei) .. si cum una din definitiile mantuirii este cunoasterea lui Dumnezeu (nu mai caut acum citatul), dobandirea Sfantului Duh (caci doar prin El il cunoastem pe Dumnezeu) este o necesitate. Last edited by anna21; 27.03.2010 at 06:09:26. |
#23
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sa nu ne grabim sa judecam Biserica noastra doar dupa cateva zone mai reci ale sale,chiar daca acestea sunt evidente,ci sa avem speranta in chemarea Sa,eterna si nevazuta. |
#24
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Si da, chiar daca Biserica va supravietui no matter what, asta nu inseamna ca datorita indiferentei si auto-suficientei noastre nu se pierd nenumarate suflete. |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Problema grava este ca multzi sunt ortodoxi cu numele
![]() Si in biserici se vede lipsa de tineret, si daca este tineret nu comunica intre ei. Eu sunt de ideea ca ar trebui cateheza in fiecare biserica ortodoxa si in afara bisericii,in facultati, in scoli,etc. Mda unii au vointa de a se schimba, de a cauta adevarul, de a citi,de a lupta, de a trai in biserica ortodoxa cu adevarat,dar altii nu.... Eu pana anul trecut nu stiam ce e Vecernia, cu ce se mananca, ce se citeste acolo, prima data am mers din cauza unor suparari, foarte greu mi a venit sa stau pana la final, apoi am mers si tot am mers, au inceput sa mi placa cantarile, apoi auzeam psalmii, dar nu stiam ca sunt psalmii, ma gandeam ca cine stii din ce carte se citesc, pana mi am dat seama ca sunt psalmii lui David din Psaltire. Apoi pana anul asta nu am participat niciodata la Pavecernita Mare si Mica, iarasi am ramas surprinsa...sa mi dau seama ca exista... De Sf Maslu si Paraclisul Maicii Domnului stiam,am participat la ele. Si sunt sigura ca mai sunt o gramada de lucruri pe care nu le stiu...dar poate o sa gust din ele treptat. Iarasi Triodul , doar anul aceste am auzit, noroc ca a tinut la sfarsit preotul cuvant de invatatura si mi am dat seama in ce consta perioada Triodului. Inainte cand mergeam la biserica, daca ma intrebai cand ieseam ce Evanghelia s-a zis nu stiam sa ti spun... Si multe altele.......as fi dorit de mica sa fiu invatata, sa gust tot ce cuprinde "a fi ortodox".. Plus ca am avut ghinionul de a citi prima data o biblie penticostala, am primit-o in dar pe gratis, m-am bucurat si am citit-o, nu m-a smintit, dar acum am primit cadou una ortodoxa si vad diferentele.....la ei difera foarte mult psalmii si evanghelile seamana intre ele..
__________________
"Trebuie sa ne lepadam de omul cel vechi si sa ne imbracam cu cel nou!" Last edited by ella87ella; 27.03.2010 at 15:26:19. |
#26
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#27
|
|||
|
|||
![]()
De regula aspectele negative se observa mai usor.Si apar generalizari si chiar neincrederea in Biserica sau in viitorul ei.Ca exemplu,atatia atei de pe aici sau sectanti,care auduc ca argumente tocmai unele aspecte negative ale BO,cum ar fi viata sau spusele unor preoti ,aparenta lipsa de comunicare intre crestini etc.
Dar ,cine vrea sa vada,exista o multime de preoti plini de har,care chiar reusesc sa aduca un pic de ardoare in parohia lor,si o raza de lumina in sufletele oamenilor.Sunt multi si nevazuti.La fel,exista o multime de credinciosi,de toate varstele,care duc mai departe in viata si in sufletele lor,precum si intre cei ce ii inconjoara ,flacara credintei. Apoi sa nu uitam Biserica biruitoare,care vegheaza din ceruri asupra noastra,prin intermediul sfintilor si al ingerilor.Si insusi Domnul care vegheaza asupra Bisericii Sale,pentru care s-a jertfit pe pamant.Si Duhul care calauzeste toata ierarhia bisericeasca,pentru a reusi sa conduca cum se cuvine corabia,de a lungul atator incercari si tendinte. Eu zic dimpotriva,ca traditia este mai puternica acum ca oricand,fiind cea care ne calauzeste spre resursele nebanuite ale Bisericii noastre,in ajutorul mantuirii noastre.Chiar daca unele canoane ni se par acum desuete sau greu de atins,totusi spiritul lor il intelegem si aprobam pe deplin,si stim ca 'asa' e bine daca am putea sa facem |
#28
|
|||
|
|||
![]()
Nu e vorba doar de respectarea traditiilor, ci si a zilelor in care nu se fac nunti. Multi tineri in ziua de azi, tin mortish sa faca nunta in zi de sarbatoare, cer dezlegare, primesc canon, nu-l tin, si cred ca nu le prea merge bine.
Anul trecut am avut nunta, si pt ca sambata 15 august era praznic imparatesc, am ales data nuntii 16 august, asa cum ne-a sfatuit si parintele duhovnic. Prietenii, familia ne spuneau ca lumea cel tarziu la 12 noaptea va pleca. La 5 dimineata inca se dansa. Maicuta m-a ajutat de foarte multe ori si nu sunt vrednica sa-i multumesc, dar am respectat o sarbatoare si Bunu Dumnezeu ne-a rasplatit cu o nunta foarte frumoasa, chiar daca o persoana apropiata familiei a vrut sa ne-o strice. Nasii pe care ni i-am ales, i-am ales pe suflet, si Bunu Dumnezeu, i-a binecuvantat, nasa ramanand insarcinta la o luna dupa ce au acceptat sa ne fie nasi, de fapt au acceptat pe loc. Doamne ajuta. |
#29
|
|||
|
|||
![]()
Legat de prima postare:
1. Nu stiu ce este nunta cu lautari. Adica in biserica lautari, la slujba? 2. Am inteles ca citeaza totul din parintele Cleopa. Sa-mi fie cu iertare, dar aici nu stiu daca este vorba neaparat de traditia ortodoxa sau aceea de la sat. Pentru ca stiu ca la sat exista traditii puternice. Nefiind de la sat nu stiu cat este traditia populara si cea bisericeasca. De ex. numai acolo preotul se duce pe la nunti, la petrecere ma refer. Eu n-am pomenit asa ceva. La oras nu se face asa ceva. Parintele Cleopa este de la sat si nu stia probabil cum se face la oras. Si la cate nunti o fi fost sfintia sa, ca sa poata sa judece? Din cate stiu eu la sat se fac dintotdeauna petreceri cu muzica, chefuri adevarate, ca asa este traditia populara. La oras este putin mai linistit, mai select, dar depinde de oameni. Asta cu mirii n-au voie decat dupa 3 zile de la nunta sa fie impreuna, iar mi se pare ciudat. La sat pleaca fata de la familia ei in ziua nuntii si isi ia ramas bun. Si se duce la baiat. Dupa nunta este deja in familia lui. N-am auzit la nimeni niciodata sa desparti mirii dupa ce au primit taina cununiei. Este despartire si rupere a tainei. Nimeni n-are voie sa se mai amestece in noua familie. "Sa nu desparta nimeni ceea ce a unit Domnul". Mi se pare mai firesc sa fie fiecare cuminti inainte de nunta, la casa lui, dar dupa cununie sunt o noua familie si trebuie sa fie impreuna. Nici preotii de mir nu spun sa se desparta. E drept si ca nu se face nunta la Sf.Liturghie, deci nu se face impartasanie inainte de cununie. Nunta este o ceremonie separata, deosebita. Ah, este posibil ca tinerii sa se impartasaseasca mai inainte de ziua nuntii, 1,2,3 zile. M-ar fi interesat sa stiu cum se face o cununie ortodoxa adevarata, si chiar si nunta de dupa, asa cum se facea in vremea lui Iisus. Exista asa o lucrare? In legatura cu ce spunea Mirabela cu alegerea zilei cununie: este o problema mare. 1. Sunt multe zile de post si sarbatori peste an. Deci cat mai ramane liber pentru nunti. Der ex. din februarie a inceput postul Pastilor, pe urma pana prin iunie e tot sarbatoare: Pasti, saptamana luminata, apoi Inaltare, Rusalii, postul Sf. Petru si Pavel, apoi inca putin si postul Sfintei Marii si tot asa. Oamenii mai au si alte probleme in viata, de tinut cont de nasi, parinti si alte rude, de bani, serviciu, examene etc. 2. Intr-o parohie programul este destul de aglomerat: multe nunti Nu numai una), botezuri, inmormantari. Preotul face si el programari. Pe urma in mod normal nunta se face legat de cununia civila si depinde si aia cand o poti programa si la fel si restaurantul, concediu, etc. 3. Si se mai tine cont si de biologia femeii. Ar fi cam neplacut sa trebuiasca femeia sa aiba nunta cand are zilele ei biologice. Cum sa le combini pe toate, va intreb? E mai bine sa trimitem tinerii sa traiasca in pacat punandu-le atatea piedici si greutati? Hai sa gandim si putin realistic. Traditia bisericeasca - exact care este in acest caz? Se refera la modul de organizare a cununiei? Cine a facut-o? Si cat din ea trebuie sa se respecte in afara bisericii (adica dupa cununie)? Cand incepe de fapt viata privata si intima a unui cuplu, a unei familii? La sat a existat intotdeauna si o traditie populara a nuntii, un ritual. Este el gresit, sau impotriva bisericii? De fapt n-am inteles sensul acestui fir de discutie. Ce anume se doreste de fapt?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 28.03.2010 at 19:55:05. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Creativitatea ortodoxiei | Mihailc | Despre Biserica Ortodoxa in general | 24 | 20.11.2013 08:03:53 |
Cantarile Ortodoxiei | cristiboss56 | Rugaciuni | 79 | 12.09.2013 23:02:06 |
Duminica Ortodoxiei | costel | Diverse Sarbatori | 4 | 21.03.2013 09:59:32 |
Frumusetile ortodoxiei | Hartford | Generalitati | 4 | 05.10.2009 21:39:45 |
Duminica Ortodoxiei + | cristiboss56 | Diverse Sarbatori | 2 | 28.02.2009 22:36:50 |
|