![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Cred ca, pentru noi, mirenii, in primul rand rolul preotului este acela de a ne dezlega de pacatele marturisite. Fara preot, nu am avea dezlegare de pacate.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Numai cele trei virtuți teologale (credința, speranța, iubirea), fiind în mod direct îndreptate spre Dumnezeu, nu au factor de limitare (sau "limită în sus" dacă vreți). Aceasta înseamnă că nu poți greși din prea multă credință, din prea multă speranță creștină ori din prea multă iubire de Dumnezeu.
Celelalte virtuți, care sunt sau derivă din virtuțile cardinale, sunt virtuți de tip median. Ele au doi factori de limitare: poți păcătui din prea multă sau din prea puțină blândețe. Poți păcătui din prea multă sau prea puțină cumpătare, etc. În această situație este și virtutea ascultării. Poți păcătui, așadar, din prea multă sau din prea puțină ascultare. Păcătuim din prea multă ascultare atunci când facem ceva contrar credinței. Acest lucru presupune să cunoaștem credința, știind să deosebim între "rangurile" articolelor de credință, adică să știm ceea ce este dogmă, având valoare absolută întrucât este descoperire de sus, de ceea ce este adevăr al oamenilor (teologia catolică operează cu concepte "de fide catholica" de două tipuri: "de fide divina" și "de fide apostolica", ambele de nivel dogmatic și cu conceptul "de fide definita", adică concluzie a magisteriului de tip nerevelat, dar care, în principiu, nu mai poate fi îmbunătățită). Spre exemplu, dacă duhovnicul meu îmi cere să spun în fiecare seară "Dumnezeu este o singură ființă cu patru ipostasuri: Tatăl, Fiul, Sf Spirit și Sophia", atunci am nu numai dreptul, ci și datoria de a nu îl asculta, deoarece este ceva contrar credinței, și anume unui adevăr "de fide catholica". Dacă, însă, îmi cere să meditez în fiecare seară la ciocanul cu care au fost bătute cuiele Mântuitorului, atunci îl voi asculta: nu are nici o semnificație specială acest instrument, dar nici nu este ceva contrar adevărurilor revelate încât să spun că a medita la el ar fi ceva contrar credinței. În cazul particular al ascultării de duhovnic, ca și în cazul particular al ascultării de părinți se aplică această limitare. În cazul ascultării de șefi ierarhici, ca și în cazul ascultării soțului de către soție, se mai aplică, în plus, principiul ca materia ascultării să nu fie contrară demnității. Aplicație practică: dacă șeful de la birou îmi cere să fac o dare se seamă a activității stând într-un picior am dreptul să nu îl ascult dacă eu consider că e ceva contrar demnității. Dacă duhovnicul meu îmi cere exact același lucru. atunci îl voi asculta, deoarece nu este ceva contrar credinței. @angel4ver: O legătură cu un spiritual (duhovnic), deși nu este absolut necesară mântuirii, este un lucru foarte folositor. Acest lucru se explică prin faptul că nu suntem (numai) Religia Cărții. Suntem Religia Vieții. Multitudinea situațiilor în care sufletul nostru se află în viața de zi cu zi depășește imaginația oricărui autor. Un coleg de serviciu vine în fiecare zi cu un tricou pe care scrie "Belzebut". Ce trebuie să facem ? O verișoară care este evreică ne invită la tăierea împrejur a fiului ei: este bine să ne ducem sau nu ? Copilul nostru ne roagă să-i cumpărăm și lui "Stăpânul inelelor", fiindcă toți colegii lui o au și discută despre asta: cum trebuie procedat ? Răspunsurile la toate aceste lucruri nu sunt întotdeauna evidente numai pe baza Bibliei și nu le putem afla în catehisme și hagiografii: aici sfatul duhovnicului înseamnă aur. Dar mai e un lucru: nu putem ști mereu starea sufletului nostru, nici ce anume i-ar trebui. Dacă avem în casă cărți de medicină și avem și Internet, atunci de ce să mai mergem la doctor ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Cred ca aici ar trebui definite mai intai niste aspecte:
1. Rolul, functiile duhovnicului - ce anume poate face, in ce probleme si cum 2. Limitele - pana unde se intinde domeniul lui si cat trebuie discutat cu el (mai ales din viata privata). In principiu nici un duhovnic nu poate si nu are voie sa te indemne la pacat. Isi ia pacatul asupra lui pe urma. Acum depinde si aici de gandirea si simtirea fiecaruia. Este si o componenta subiectiva. De ex. in privinte ca: dezlegari pentru impartasanie, sau legat de biologia femeii, probleme de cuplu etc. Exista multe situatii in care preotii/duhovnicii au opinii diferiteasupra unei situatii. Care este cea corecta? Cine judeca asta?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#5
|
|||
|
|||
![]()
eu, persoana care nu stie totul despre propria-i religie si care nu a citit Biblia, nu am de unde sa stiu daca ceea ce-mi spune duhovnicul este corect. bine, nu zic la exemplele enumerate pe aici, zic la altele, dar nu-mi vine unul acum in cap ca sa ma fac inteleasa.
apoi, s-a spus mai spsu ca fiecare are opinia lui. eu in cine sa am incredere si pe cine sa ascult? aici, nu e mai bine sa gandesc la rece si sa iau decizia singura, dar in acelasi timp sa tin cont si de sfaturile primite (printre care si sfatul duhovnicului)? |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Și la cunoașterea învățăturii noastre ne poate ajuta mult duhovnicul, deoarece el este nu numai doctor al sufletelor, ci și învățător. El ne va spune ce cărți este bine să le citim și pe care să le evităm. Citat:
La fel e și cu cele ale sufletului. Dacă Satan a îndrăznit și pe Domnul nostru să Îl ispitească, îndrăznește și cu noi. Inteligența lui nu trebuie subestimată, inteligența lui trece dincolo de a noastră (în limbaj teologic: "este dotat cu praeterinteligență"). Pe cel care nu a apucat să urce prea mult pe urcușul spiritual îl încearcă cu demonul îndoielii, împingându-l la necredință. Pe cel care a trecut de asta și a mai urcat un pic îl încearcă cu demonul scrupulozității, împingându-l la deznădejde. Chiar dacă ne cunoaștem perfect doctrina, cine, mai bine decât cel care are har și calificare, știe cum să ne îndrume pe un drum îngust și cu pericole la tot pasul ? Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ai dreptate Mihnea.
Dar asta inseamna ceva: este totul la latitudinea duhovnicului? Aici pe forum vad asa diferente si asta imi da senzatia ca nu exista de fapt reguli unitare, totul este la latitudinea duhovnicului. Nu ma deranjeaza de fapt.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Acum sunt confuz. Asa sunt multi oameni care vor sa inteleaga crestinismul si dau peste asa ceva.
Parca trebuia sa facem ce ne zice duhovnicul, pentru ca daca el greseste raspunde in fata lui Dumnezeu, iar noi prin faptul ca am facut ascultare suntem iertati daca gresim din cauza lui. S-a ajuns la aceasta concluzie si pe forum in cateva threaduri. Acum aud ca trebuie sa judec ce imi spune acela, ceea ce ma face sa ma intreb cand stiu ca e corect ce fac si cand nu, cand chiar imi dau seama ca duhovnicul spune gresit si cand este influienta satanei. Pot ajunge la concluzia ca fac ce vreau eu ca am suficient discernamant incat sa judec un duhovnic.Asa ca...HELP!!!
__________________
Cel mai tare schimb de replici de pe forum: "Spune Biblia clar" "Bblia zice clar si ca liliecii sunt pasari." |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ei, în general, ascultam ce zice duhovnicul...
Dar când ne învață altceva decât spun Sfinții Părinti, e clar ca sfinții au dreptate. Asa e, trebuie sa mai și citim ce spun sfinții. Necunoașterea e un păcat mare care vine și din lenea și comoditatea noastră! |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iar invatatura sfintilor parinti eu cred ca e complexa,sunt zeci de sfinti si multe lucruri de cunoscut.Cred ca mai degraba s-ar zice sa cunoastem spiritul acelei invataturi,astfel ca sa putem discerne eventualele greseli care s-ar putea strecura in practica de azi. Nu cred ca exista o invatatura completa si sistematizata,dar cam cu toti stim la ceea ce ei se refera |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ascultarea de Biserica - pana unde ? | Erethorn | Biserica Ortodoxa Romana | 30 | 03.08.2012 14:14:51 |
suntem datori cu ascultarea fata de un duhovnic, cand acesta nu implineste canoanele? | clujeanul33 | Generalitati | 100 | 29.04.2012 21:21:15 |
Parintele Rafail Noica despre cum se merge la duhovnic | VladCat | Pocainta | 4 | 18.12.2011 21:04:49 |
Cum se procedeaza cind vrei sa te spovedesti dar nu ai unde merge? | speranta1970 | Impartasania (Taina Euharistiei) | 13 | 24.02.2011 21:13:56 |
Iubire de dusmani... pana unde? | crestinOrtodoxa | Intrebari utilizatori | 8 | 06.01.2011 21:52:55 |
|