![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Nu este deloc inutil topicul, mai aflam cate ceva. Iacata:
http://www.crestinortodox.ro/diverse...tos-69319.html Foarte interesant si articolul par. Savatie Bastavoi despre reprezentarile chipului lui Iisus Hristos: De la icoana bizantina la televizor Scriptura nu ne dã nici un detaliu asupra înfãtisãrii lui Iisus Hristos. Aceasta a putut da nastere la pãreri controversate în ceea ce priveste chipul istoric al Mãntuitorului. Adevãrul despre înfãtisarea Domnului a preocupat mintile crestinilor încã din vremurile imediat urmãtoare ultimilor sãi martori oculari. Motivul pentru care chipul Mântuitorul nu s-a raspandit printre primii crestini tine chiar de esenta crestinismului, de înalta filosofie concentratã mai mult in jurul lumii spirituale, duhovnicesti, si nu a celei materiale. De aceea si chipul material, adicã istoric, al lui Hristos a fost foarte usor înlocuit prin simboluri, cum era de exemplu pestele (pe care crestinii il purtau la gât, din piatrã sau chihlimbar, la fel cum noi purtãm astãzi crucea), fãrã nici o pagubã pentru credinta în El. Primii crestini, deoarece erau în asteptarea celei de a Doua Veniri a Mântuitorului (pe care o considerau imediata), se concentrau mai mult asupra aspectelor ce priveau direct mântuirea lor, acordând o mai micã atentie amãnuntelor exterioare, cum ar fi fost, de exemplu, înfãtisarea fizicã a Mântuitorului Hristos. Sigur cã lucrurile nu au stat asa si mai târziu. Pentru cã nu toti ajungeau la înalta filosofie crestinã, iar faima despre înteleptul din Nazaret trecuse de hotarele poporului Sãu, adicã se rãspândise printre pãgâni, au început sã aparã imagini ale Mântuitorului, dupã felul în care si-L închipuia fiecare popor. La romani, de exemplu, Îl gãsim pe Hristos reprezentat in chip de soldat cu o oaie în spate (Blandul Pastor, catacombele romane din sec. II - III), iar la greci în chipul unui tânãr imberb, dupã modelul lui Hermes. Într-un cuvânt, cultul trupului, cultivat de greci, antropocentrismul pãgân, se rãsfrânge inevitabil si asupra reprezentãrilor picturistice ale lui Hristos. Împotriva acestui fapt se revoltã pãrintii celui de al "cinci - saselea" Sinod Ecumenic (692), zis si Trulan, la care se interzic categoric, prin canonul 100, toate reprezentãrile "care vrãjesc privirea, corup mintea si pricinuiesc explozii de plãceri necurate". Din aceastã cauzã se stabiliste ca mod de reprezentare canonicã a Mântuitorului, a Maicii Lui si a tuturor sfintilor stilul bizantin, care se pãstreaza pânã astãzi in bisericile ortodoxe. Grav si esentializat, stilul bizantin îsi propune sã surprindã starea trupului îndumnezeit, duhovnicesc, lipsit chiar si de cea mai micã aluzie la cele trupesti, trupul nou despre care vorbeste Apostolul Pavel. Acest canon a fost încãlcat în Apus, unde se dezvoltã o picturã dulceagã si chiar perversã, începând cu arta Renasterii si pânã azi. Care este totusi adevãrul despre înfãtisarea Domnului, cãci, de vreme ce s-a întrupat si a trãit printre noi, evident cã a avut si un chip istoric în care S-a ivit timpului? Iatã ce gãsim în acest sens la filosoful crestin Origen, în lucrarea sa Contra lui Celsus scrisã în 248, în care el aduce cuvintele lui Celsus: "Dacã Duhul lui Dumnezeu cu adevãrat s-a sãlãsluit în El (Iisus), atunci el ar trebui sã se deosebeascã de ceilalti prin frumusetea chipului, desãvârsirea trupului, la fel si prin arta vorbirii. Pentru cã e cu neputintã de crezut cã cel în al cãrui trup a fost ceva dumnezeiesc sã nu se deosebeascã cu nimic de ceilalti. Si totodatã oamenii povestesc cum cã Iisus ar fi avut o staturã mizerabilã si o fatã atât de uratã, încât provoca greatã". Pãrerea despre o înfãtisare neatrãgãtoare a Mântuitorului a existat printre teologii crestinismului timpuriu (Tertulian, Sfintii Clement si Chiril al Alexandriei, Sfântul Irineu de Lyon s.a.), bazatã pe întelegerea literalã a versetului din prorocul Isaia, ce se referã la întruparea lui Dumnezeu: "nu avea nici chip, nici frumusete, ca sã ne uitãm la El, si nici o înfãtisare ca sã ne fie drag. Dispretuit era si cel din urmã dintre oameni" (is. 53, 2-3). Totusi tindem sã ne alãturãm Pãrintilor, care gãsesc în acest verset indicatia directã asupra patimilor Mântuitorului. În acest fel, descrierea, evident respingãtoare, nu afecteazã cu nimic conceptia despre desãvârsirea fizicã a Domnului Hristos. De fapt, imperfectiunea însãsi este o urmare a cãderii. Cãci "a fãcut Dumnezeu pe om dupã chipul Sãu" (Facere 1, 27) "si a vãzut Dumnezeu cã este bine" (Facere 1, 12, 18, 21, 25). Deci, fãcându-l pe Adam, Dumnezeu l-a fãcut desãvârsit si doar pãcatul a putut atrage dupã sine toate imperfectiunile de mai târziu, chiar si cele fizice, ca stigmate ale "mortii de care a murit" (Facere 3, 3), prin cãlcarea poruncii. Însã "sfintenia trupului Dumnezeului si Domnului era infinit mai mare decât sfintenia în care a fost creat trupul fãpturii - al lui Adam". Orice imperfectiune fizicã, în cazul dat, în descrierea Mântuitorului ar intra în contradictie cu absenta pãcatului despre care spunem cã-L caracterizeazã. Desãvârsirea fizicã a lui Hristos este si chezãsia succesului înnoirii vechiului Adam de cãtre Noul Adam - Domnul. Pornind de la acelasi fapt, al Dumnezeirii lui Hristos, înregistrat de Origen, sfântul Ignatie Briancianinov scrie: "Trupul Dumnezeului - Om avea o gratie si o frumusete neobisnuitã, dupã cum a cântat despre El proroceste protopãrintele Lui, Sfântul Proroc David: împodobit esti cu frumusetea mai mult decât fiii oamenilor (Ps. 44, 3). Însã frumusetea trupeascã a Dumnezeului - Om nicidecum nu producea asupra pãrtii feminine acele impresii pe care de obicei le produce asupra ei frumusetea bãrbatilor. Sã fie respins si blestemat un astfel de gând mârsav si hulitor de Dumnezeu, care de altfel este acceptat si pronuntat de eretici. Dimpotrivã, trupul lui Hristos vindecã toate patimile, si sufletesti si trupesti. Insusirea de care era el pãtruns, acea insusire o transmitea (si altora). El (trupul) din belsug rãspândea harul Dumnezeiesc tuturor celor ce priveau la el, tuturor celor ce se atingeau de el, si bãrbatilor si femeilor. Putere iesea de la El, mãrturiseste Evanghelia, si-i vindeca pe toti (Luca 6, 19). Si câti se atingeau de El se vindecau (Marcu 6, 56). Acesta este acel trup Dumnezeiesc despre care însusi Domnul a mãrturisit: Cel ce mãnâncã trupul Meu si bea sângele Meu are viata vesnicã, si Eu il voi învia în ziua cea de apoi (Ioan 6, 54-56)." De aceeasi pãrere este si Sfântul Ioan Gurã de Aur, zicând cã "Iisus era prea - frumos". Sfântul Grigorie de Nyssa, Fericitul Augustin si Sfântul Ambrozie al Mediolanului erau convinsi cã Dumnezeu - Omul era împodobit cu frumusetea mai mult decât fiii oamenilor; revãrsatu-s-a har pe buzele Tale, pentru aceasta Te-a binecuvântat pe Tine Dumnezeu, în veac (Ps. 44, 3). In continuare, despre reprezentari ale chipului lui Hristos in filme - http://www.parohie.ro/icoana_bizantina_televizor.html http://www.parohie.ro/icoana_bizantina_televizor.html
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. Last edited by glykys; 08.04.2010 at 21:48:43. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Oricare ar fi ala sper ca ce a postat glykys sa-ti fie indestulator pentru ca ceva mai bun n-ai sa gasesti. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
da, exista, o descriere a demnitarului roman publius Lentulus care trimite senatului urmatoarea instiintare:"in vremurile noastre si-a facut aparitia un om de mare virtute(care traieste si acum),pe nume Iisus Hristos. Poporul il numeste proorocal adevarului, iar ucenicii sai spun ca este Fiul Lui Dumnezeu.Invie morti si vindeca bolnavi.Este de statura mijlocie, are un chip frumos si placut, iar prezenta lui este impunatoare , incat cai care-l vad il iubesc vrand-nevrand si se tem de el. Pana la urechi ,culoarea parului este ca cea alunei coapte ,iar de la urechi pana la umeri,este ca pamantul rosu,dar mai stralucitor,despartit pe mijloc,dupa obiceiul nazarinenilor .Are fruntea lata si neteda .Fata sa este fara ridurisau pete, de culoare nici deschisa,nici inchisa ;nasul si gura sunt fara cusur.Are barba nu prea lunga,deasa,de culoarea parului si despicata la mijloc .Privirea ii este serioasa si plina de stralucire;ochii luminosisi curati au in ei o dulceata deosebita.cand mustra,oamenii raman inmarmuriti;cand invata,este placut si iubit de toti.Nimeni nu l-a vazut vreodata razand ;insa a fost vazut plangand.Bratele si mainile ii sunt frumoase.Este foarte placut cand se afla in mijlocul multimii ,dar nu este vazut prea des.Cand vorbeste cu ceilalti ,este foarte intelept si cuminte .Este cel mai deosebit om care a existat vreodata ,pe pamant".
aceasta epistola a fost confirmata de Sfantul Procopie, Nicodim aghioritul, etc. Este o descriere foarte frumoasa si atat de ...umana a Dumnezeului nostru .De fapt iata OMUL .....asta ne face sa realizam ca este Om ca noi deci sa indraznim....Si sigur mai sunt si altele dar s-a tot dus un razboi nevazut inca de la nasterea Lui contra Lui, asa ca foarte multe sunt pastrate secret sau chiar distruse . |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc din suflet pentru raspunsuri.
![]() ![]() ![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]()
cu placere!!! uite inca ceva care completeaza descrierea. uite o parte din ea mai jos dar mai complet gasesti aici:
http://uncrestinortodox2.wordpress.c...iisus-hristos/ Prima parte a epistolei Claudiei Procula, soția lui Pilat, adresată Pulviei Romelia (o prietenă). O mărturie despre ultimile zile dinainte de Răstignire a Mântuitorului nostru Iisus Hristos. 09/04/2010 de uncrestinortodox2 Hristos a înviat! În continuare voi reda o parte din epistola soției guvernatorului Pilat adresată prietenei sale, în care vorbește despre Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Această epistolă se găsește tot în cartea diaconului Gheorghe Băbuț, citată în articolele precedente. Originalul acestei scrisori se găsește în imensele biblioteci ale Vaticanului unde a fost copiată și trimisă Episcopului Dionisie de Constantinopol pe la anul 1463 fiind apoi republicată în anul 1875. ” Claudia Procula. Ție Pulvia Romelia, salutare! O, tu a mea credincioasă tovarășe, mă întrebi și mă rogi a-ți descrie evenimentele care s-au petrecut din ziua despărțirii noastre. Știrile unora din ele au ajuns până la tine, însă taina în care sunt învăluită, trezește în tine neliniștea și dorința de a ști starea mea. Dând atenție delicatului tău apel mă voi strădui să-mi aduc aminte de inelele lanțului de amintiri împrăștiate ale vieții mele și dacă voi întâlni asemenea împrejurări care ar uimi mintea ta, atunci adu-ți aminte că puterile creatoare sunt nepătrunse și înconjurate de întuneric, pentru priceperea noastră neputincioasă și muritoare, de a schimba soarta vieții lor. Eu n-o să-ți amintesc primele zile ale mele, care au zburat așa de repede în pace la Norbona, sub paza și grijea părintească și sub ocrotirea prezenței lor. Tu știi că odată cu sosirea primăverii a 16-a a fecioriei mele, m-am unit prin legământ conjugal cu romanul Ponțiu Pilat, nepot al unei renumite familii care ocupa pe atunci în Italia un loc de Guvernator. Imediat după ieșirea noastră din templu, eu a trebuit ca să urmez lui Ponțiu Pilat în provincia care i-a fost încredințată. Am plecat fără bucurie, dar nici de tot cu îndoială, după soțul meu. Eu am regretat mult pentru voi…locuința liniștită a părinților mei, fericitul cer al Narbonei, frumoasele monumente, gingașele dumbrăvi ale patriei mele, eu vă salut cu ochii plini de lacrimi. Primii ani ai vieții mele conjugale au trecut liniștiți. Cerul mi-a dăruit un fiu, el mi-a fost drag mai mult decât lumina zilei, am împărțit cu el ceasurile mele de îndeletnicire, de tristețe și de bucurie. Fiul meu era de cinci ani când Ponțiu, după mila împăratului, a fost denumit ca Procurator al Iudeii. Atunci noi am plecat cu oamenii noștri aranjați ca servitori, pe un drum foarte greu de descris. Cu timpul m-am îndrăgostit de acea provincie bogată și fructiferă, pe care soțul meu trebuia s-o cârmuiască în numele Romei, stăpâna popoarelor. În Ierusalim am fost înconjurată de aplauze, de cinste, totuși eu am trăit în deplină tristețe și izolare, din cauza mândriei și disprețului cu care evreii ne întâmpinau pe noi ,,străinii’’și ,,păgânii’’, după cum ne numeau ei pe noi. Ei susțineau că noi spurcăm cu prezența noastră pământul sfânt pe care Dumnezeul lor l-a făgăduit strămoșilor lor. Eu mi-am petrecut timpul cu copilașul meu prin pădurile mele liniștite unde mistrețul se nutrea cu ramurile măslinilor, unde palmierii cu frunzele lor delicate, mai frumoase decât cele din Delosa se ridicau peste portocalii sălbatici, care înfloreau și printre pomii fructiferi, acolo sub acea umbră răcoroasă, am cusut învelitoare pentru altarele zeilor sau citeam versurile lui virgiliu, atât de plăcute auzului și tot atât de răcoritoare inimii. Soțul meu, numai puține momente le putea rezerva pentru mine. El era întunecat și trist, oricât de tare era mâna lui, ea se arăta totuși foarte slabă de a ține în supunere pe acest popor, care a fost atâta timp independent și pornit din fire spre răscoală, care sunt despărțiți în mii de secte furtunoase, dar care se unesc într-un singur punct, în ura lor contra romanilor. Numai o singură familie, din înalta clasă din Ierusalim îmi arăta o prietenie relativă. Aceasta era familia căpitanului sinagogii. Iar eu am găsit o mare plăcere în vizitarea soției lui Salomeea, un exemplu de bunătate, blândețe îndeosebi cu facerea de cunoștință cu fiica ei, ce avea vârsta de 12 anișori, Semida, iubită și prea frumoasă ca sarea Șaronului care înfrumusețează părul ei. Câteodată ele îmi vorbeau despre Dumnezeul părinților lor, îmi citeau pasaje din sfintele cărți. Și ce să-ți spun Pulvio, amintindu-mi despre cunoscutele cântări ale lor de laudă compuse de Solomon pentru Dumnezeul lui Iacob!’’ Acel singur Dumnezeu veșnic nepătruns de obiceiurile și proverbele cărora noi le dăm ascultare la altarele noastre, numindu-le ca dumnezești. Acel Atotputernic și milostiv, care unește în sine bunătatea, curăția și mărirea! Amintindu-mi de glasul Semidei care răsuna ca răsunetul de harpă când cânta sfântul imn Binefăcătorului și marelui Împărat al lumii lui Israel, Căruia la rândul meu, am încercat să cânt la instrumentul meu, așa de des folosit atunci. În singurătatea mea, lângă leagănul copilului meu, mă aruncam în genunchi, îl chemam de multe ori, chiar contra voinței mele, rugam pe acel Dumnezeu pentru smerenia și liniștea inimii mele, căruia îi supuneam soarta și judecata mea mâinii sale tari de fier, ca o roabă a unui domnitor și să vezi minune! Eu totdeauna mă ridicam ajutată și mângâiată! După un timp oarecare Semida se îmbolnăvi. Într-o dimineață când m-am deșteptat, mi s-a spus că ea a murit în brațele mamei sale și fără prea multe suferinți. Cuprinsă de întristare, auzind această știre, eu am apucat copilașul meu pentru a merge în grabă la ele, ca să plâng împreună cu plângătoarele și cu maica Semidei. Sosind în strada unde era casa lor, servitorii mei cu mare greutate au putut face drum prin mulțime pentru mine și însoțitoarele mele, pentru că plângătoarele și cântărețele împreună cu o imensă mulțime de popor se îngrămădise în jurul casei. Deodată am văzut că mulțimea se retrage, făcând loc de trecere unui grup de oameni ce veneau, la care mulțimea privea cu mare interes și respect. La primul om, eu am recunoscut pe tatăl Semidei, dar în loc de al vedea întristat, după cum mă așteptam să-l văd, pe stimata lui față, eu am văzut trăsătura unei ferme convingeri și nădejdi ce nu putea fi înțeleasă de mine. Cu El mai mergeau încă trei inși îmbrăcați în haine aspre și cam sărăcăcioase, ce dădea aspectul că sunt oameni simpli și neștiutori. Iar după ei mergea unul îmbrăcat într-o haină lungă, un bărbat în anii de plină frăgezie a tinereții. Eu am ridicat ochii ca să-l privesc, dar a trebuit imediat să-mi retrag privirea de la El spre pământ, ca dinaintea soarelui strălucitor. Mi se părea că fruntea lui era luminată, iar în jurul capului se forma o strălucire, care părea ca o coroană, iar părul lui lucitor se lăsa pe umeri potrivit obiceiului locuitorilor din orașul Nazaret. Îmi este imposibil a-ți explica ce am simțit eu, când l-am privit. Aceasta a fost cea mai puternică emoție pe care am simțit-o vreodată pentru că în fiecare trăsătură, El insufla și o temere tainică prin privirea ochilor Săi, ce părea că ne preface în țărână. Eu am plecat după El, fără să știu unde merge. Ușa casei se deschise și eu am putut vedea pe Semida care zăcea în pat înconjurată de sfeșnice și de miresme. Era încă frumoasă, dar palidă ca culoarea crinilor ce erau îngrămădiți la picioarele ei uscate. Salomeia stătea lângă ea muțită și aproape lipsită de orice simțire, mi se părea că ea nici nu mă vedea. Iar tatăl Semidei s-a aruncat la picioarele Acelui necunoscut mie, care se apropia de așternutul celei moarte, și arătând-o cu degetul a strigat. ,,Domnul meu, fiica mea este în mâinile morții, dar dacă voiești ea va învia!” Atunci eu am început să tremur când am auzit aceste cuvinte, inima mea încetă a mai bate, din cauza măreției Aceluia pe care eu nu-l cunoșteam. El a prins mâinile Semidei, ațintindu-și puternica privire la ea și i-a zis: ,,Fetiță scoală” și Semida s-a ridicat de pe patul ei, ca și cum ar fi fost ajutată de o mână nevăzută. Ochii i se deschiseră, simțul, firul vieții înflori iarăși pe buzele ei, apoi a întins mânuțele ei și a strigat: ,,mamă”! În acest strigăt s-a trezit și Salomeia. Mama și fiica s-au îmbrățișat una pe alta. Iar Iair tatăl îngenunchind în fața Aceluia, căruia îi zicea,,Domn” sărutându-i ciucurii de la poalele veșmintelor lui zise: ,,Ce trebuie să fac pentru a avea viață veșnică?” ,,Să iubești pe Dumnezeu și pe oameni” a răspuns. După aceste cuvinte El se făcu nevăzut ca și o fantomă în umbra luminii. Eu eram în genunchi, fără să-mi dau seama. După ce m-am trezit ca dintr-o deșteptare din somn, am plecat acasă, lăsând fericită familia în culmea veseliei, |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc Catalin.Nelamurirea mi s-a dus.Doamne ajuta!
|
|