Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 13.04.2010, 18:23:48
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Nu văd nici cel mai mic contraargument la obiect. Folosiți, de fapt, un singur argument dintr-un tip nerecomandat într-un dialog, numit apel la autoritate (în acest caz, autoritatea autorului pr Dumitru Stăniloae). Alte tehnici non-argumentative, menite să ocolească subiectul și să îl plaseze pe partenerul de dialog în derizoriu:
-îndemnul la lectură: "după ce o vei fi citit"
-vorbirea la per tu și tonul didactic-maternal: "te sfătuiesc"
-indicarea unei enormități fabricate ca fiind rezultatul logic a ceea ce susține preopinentul ("ce să înțeleg, că Adam a fost și el Dumnezeu - om ?")
-captarea bunăvoinței unui public imaginar prin întrebări retorice "mă întreb cam de cât respect ne vom bucura noi?"
In primul rand, Mihnea Dragomir, suntem pe un forum si aici forma de adresare este la persoana a doua singular; ne vorbim deci cu "TU".
In al doilea rand, indemnul de a citi ceea ce a scris Pr. Staniloae, nu era conceput pentru a-ti inchide gura, ci dimpotriva, pentru a avea o baza comuna de discutii.

Spui: "Dar ortodocșii cred că nu numai Isus a fost liber de păcat ancestral, ci așa a fost, de fapt, starea lui Adam și a Evei. Dacă Isus omul, "noul Adam" este fără păcat ancestral, de ce ar fi altfel "noua Evă" ? "
Ortodocsii nu cred asa ceva si daca gresesc, ii rog pe colegii mei ortodocsi sa ma corecteze. Dar revenind, Mihnea Dragomir, uiti probabil de pacatul pe care tocmai protoparintii, creeati ce-i drept fara de pacat, l-au facut; pacat, care se da mai departe intregii rase, mai putin insa lui Iisus, care fiind nu numai Om, dar si Dumnezeu, a putut sa fie El insusi fara de pacat si si-a curatit si Mama, caci un lucru nu poate Dumnezeu: sa se asocieze cu pacatul. Abia prin conceperea supranaturala a putut fi reala lipsa de pacat stramosesc; ceea ce la Fecioara Maria nu gasim, ea fiind conceputa de Sfintii Ioachim si Ana.
Fecioara Maria, in schimb, are o genealogie curatita in timp de Dumnezeu.

Sunt prea multe de spus...

Nu caut bunavointa nimanui, dar fratii ortodocsi stiu la ce fac referire si trebuie sa fim atenti, ca sa nu ne lipsim de libertatea de gandire, care face parte din liberul nostru arbitru, facandu-ne astfel robi omului.

Last edited by Miha-anca; 13.04.2010 at 18:26:30.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 13.04.2010, 18:52:01
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
(...)mai putin insa lui Iisus, care fiind nu numai Om, dar si Dumnezeu, a putut sa fie El insusi fara de pacat si si-a curatit si Mama, (...)
Sper că fără de păcat spuneți că a fost Isus Omul, deoarece ar fi absurd să spunem că Dumnezeu ar fi fără de păcat sau cu păcat, păcatul fiind exact slăbirea sau ruperea legăturii cu Dumnezeu.
Sper că susțineți că Isus Dumnezeu Și-a curățit mama. Nu poate omul să curețe de păcate pe nimeni. Ei bine, exact același lucru îl spunem și noi. Deci, am stabilit împreună că Isus Dumnezeu, în baza puterii Sale redemptorii, și-a curățit mama. Acuma, de ce credeți că a făcut-o cât timp trupul Lui era de prunc mic, eventual nenăscut și nu ar fi făcut-o cu 16 ani mai devreme ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 13.04.2010 at 18:55:58.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 13.04.2010, 19:08:23
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Acuma, de ce credeți că a făcut-o cât timp trupul Lui era de prunc mic, eventual nenăscut și nu ar fi făcut-o cu 16 ani mai devreme ?
Da, asta vroiam sa spui si eu. Pana la urma cearta se bazeaza pe o diferenta (posibila) de 14-16 ani. Si pana la urma ne referim la un lucru pe care toti il obtinem in urma botezului.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).
Reply With Quote
  #4  
Vechi 13.04.2010, 20:33:26
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Sper că fără de păcat spuneți că a fost Isus Omul, deoarece ar fi absurd să spunem că Dumnezeu ar fi fără de păcat sau cu păcat, păcatul fiind exact slăbirea sau ruperea legăturii cu Dumnezeu.
Dumnezeirea si umanitatea sunt unite in Hristos. Toate cele pe care le-a facut, le-a facut ca Dumnezeu-om, nu numai ca om sau numai ca Dumnezeu.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 14.04.2010, 01:21:05
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Dumnezeirea si umanitatea sunt unite in Hristos. Toate cele pe care le-a facut, le-a facut ca Dumnezeu-om, nu numai ca om sau numai ca Dumnezeu. (subl mea, M.D.)
Nu spun Sfinții Părinți că cele două firi sunt unite. Iată declarația dogmatică de la Conciliul al IV-lea de la Calcedon, care s-a ocupat cu acest aspect:

Urmând așadar Sfinților Părinți, noi învățăm într-un glas că mărturisim pe Unul și același Fiu, Domnul nostru Iisus Hristos, Însuși desăvârșit întru dumnezeire cât și întru omenitate, Însuși Dumnezeu adevărat și om adevărat din suflet rațional și din trup, de-o-ființă cu Tatăl după dumnezeire și de-o-ființă cu noi după omenitate, întru toate asemenea nouă afară de păcat, născut din Tatăl mai înainte de veci după dumnezeire și, la plinirea vremii, Același născut pentru noi și pentru a noastră mântuire din Fecioara Maria, Născătoarea de Dumnezeu, după omenitate, Unul și Același Hristos, Fiul, Domnul, Unul Născut, cunoscându-se în două firi, fără amestecare, fără schimbare, fără împărțire, fără despărțire, deosebirea firilor nefiind nicidecum stricată din pricina unimii, ci mai degrabă păstrându-se însușirile fiecărei firi într-o singură persoană și într-un singur ipostas, nu împărțindu-se sau despărțindu-se în două fețe, ci Unul și Același Fiu, Unul Născut, Dumnezeu Cuvântul, Domnul Iisus Hristos, precum [au vestit] de la început proorocii, precum El însuși ne-a învățat despre Sine și precum ne-a predanisit nouă Crezul Părinților.

Sursa (ortodoxă) aici: http://www.credo.ro/sinodul-al-patru...c-calcedon.php

Adesea vedem în Biblie că Domnul Cristos acționează uneori ca om, alteori ca Dumnezeu. În mod evident facultatea de a ierta păcatele este un exercițiu al divinității Sale, fapt pentru care Și-a atras antipatia arhiereilor și fariseilor, care nu îi puneau la îndoială umanitatea, ci divinitatea.
Fiind un exercițiu al omnipotenței divine, iertarea păcatelor a putut-o face înainte de întrupare, deoarece Isus s-a născut ca Dumnezeu din preeternitate.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #6  
Vechi 14.04.2010, 09:20:29
Lavrentiu's Avatar
Lavrentiu Lavrentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.09.2005
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 790
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
două firi, fără amestecare, fără schimbare, fără împărțire, fără despărțire, deosebirea firilor nefiind nicidecum stricată din pricina unimii, ci mai degrabă păstrându-se însușirile fiecărei firi într-o singură persoană și într-un singur ipostas, nu împărțindu-se sau despărțindu-se în două fețe, ci Unul și Același Fiu, Unul Născut, Dumnezeu Cuvântul, Domnul Iisus Hristos, precum [au vestit] de la început proorocii, precum El însuși ne-a învățat despre Sine și precum ne-a predanisit nouă Crezul Părinților.

Sursa (ortodoxă) aici: http://www.credo.ro/sinodul-al-patru...c-calcedon.php

Adesea vedem în Biblie că Domnul Cristos acționează uneori ca om, alteori ca Dumnezeu. În mod evident facultatea de a ierta păcatele este un exercițiu al divinității Sale, fapt pentru care Și-a atras antipatia arhiereilor și fariseilor, care nu îi puneau la îndoială umanitatea, ci divinitatea.
Fiind un exercițiu al omnipotenței divine, iertarea păcatelor a putut-o face înainte de întrupare, deoarece Isus s-a născut ca Dumnezeu din preeternitate.
Domnule Mihnea Dragomir, de ce despartiti in Hristos lucrarile (cele 2), pe care nici El Insusi nu le-a despartit? Si Sinodul arata: fără despărțire, cum ati citat chiar dvs mai sus.

Iata cuvintele Sfantului Maxim Marturisitorul:

“Nici o fire din cele carora le era ipostas nu era activata in chip despartit de cealalta. Prin fiecare facea evidenta pe cealalta. Fiind cu adevarat si una si alta, ca Dumnezeu misca umanitatea, iar ca om descoperea Dumnezeirea proprie. Patimea dumnezeieste, ca sa zic asa, caci suferea de bunavoie, deoarece nu era om simplu, si savarsea minuni omeneste, caci le savarsea prin trup, deoarece nu era Dumnezeu dezvaluit. Incat patimile sunt minunate si noi, prin puterea dumnezeiasca a naturii Celui ce patimea, iar minunile patimite, fiind implinite prin puterea patimitoare a trupului Celui ce le savarsea.”

Este posibil ca pentru teologia scolastica citatul de mai sus sa fie scandalos, dar aceasta este linia pe care merge gandirea ortodoxa.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 14.04.2010, 11:45:31
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Evident că la un sfânt catolic de talia Sf Maxim Confesorul nu putem găsi nimic scandalos. Dar eu nu văd nicăieri în citatul reprodus unde spune acesta că Dumnezeu nu și-a putut îndeplini acțiunea sfințitoare decât după încarnarea Sa.

Cel Care a sfințit Chivotul Legii, antitip al Mariei, prin puterea Sa ca Vistier al Bunătăților, fără îndoială că a putut-o sfinți și pe Maria. Și așa cum Chivotul Legii curat a fost încă de la începuturile sale, și nu abia când au așezat cuvântul Domnului scris cu degetul Său și pâinea căzută din Cer, antitip al însuși sfântului Său trup în acel chivot, tot așa și Maria credem și mărturisim că a fost neprihănită încă de la zămislirea ei, și nu din momentul când a devenit cristoforă.

Dacă veți crede, va fi bine. Dacă nu veți crede, nu eu vă pot ajuta, ci numai Acela care ne întărește credința, Vistierul Bunătăților despre care am vorbit. De aceea, mă iertați, dar mă retrag dintr-un dialog a cărui utilitate nu o văd.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 14.04.2010 at 11:56:13.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 14.04.2010, 12:22:08
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Daca inteleg bine, considerati ca actunea de sfintire respectiv cea de mantuire ar fi fost posibila, in definitiv, chiar fara Intrupare?
Reply With Quote
  #9  
Vechi 14.04.2010, 13:06:51
Lavrentiu's Avatar
Lavrentiu Lavrentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.09.2005
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 790
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Evident că la un sfânt catolic de talia Sf Maxim Confesorul nu putem găsi nimic scandalos. Dar eu nu văd nicăieri în citatul reprodus unde spune acesta că Dumnezeu nu și-a putut îndeplini acțiunea sfințitoare decât după încarnarea Sa.

Cel Care a sfințit Chivotul Legii, antitip al Mariei, prin puterea Sa ca Vistier al Bunătăților, fără îndoială că a putut-o sfinți și pe Maria. Și așa cum Chivotul Legii curat a fost încă de la începuturile sale, și nu abia când au așezat cuvântul Domnului scris cu degetul Său și pâinea căzută din Cer, antitip al însuși sfântului Său trup în acel chivot, tot așa și Maria credem și mărturisim că a fost neprihănită încă de la zămislirea ei, și nu din momentul când a devenit cristoforă.

Dacă veți crede, va fi bine. Dacă nu veți crede, nu eu vă pot ajuta, ci numai Acela care ne întărește credința, Vistierul Bunătăților despre care am vorbit. De aceea, mă iertați, dar mă retrag dintr-un dialog a cărui utilitate nu o văd.
Eu doar am argumentat referitor la despartirea celor doua lucrari in Hristos, pana la separatie.

Hristos a inviat!
Reply With Quote
  #10  
Vechi 14.04.2010, 23:01:45
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Lavrentiu Vezi mesajul
Domnule Mihnea Dragomir, de ce despartiti in Hristos lucrarile (cele 2), pe care nici El Insusi nu le-a despartit? Si Sinodul arata: fără despărțire, cum ati citat chiar dvs mai sus.

Iata cuvintele Sfantului Maxim Marturisitorul:

“Nici o fire din cele carora le era ipostas nu era activata in chip despartit de cealalta. Prin fiecare facea evidenta pe cealalta. Fiind cu adevarat si una si alta, ca Dumnezeu misca umanitatea, iar ca om descoperea Dumnezeirea proprie. Patimea dumnezeieste, ca sa zic asa, caci suferea de bunavoie, deoarece nu era om simplu, si savarsea minuni omeneste, caci le savarsea prin trup, deoarece nu era Dumnezeu dezvaluit. Incat patimile sunt minunate si noi, prin puterea dumnezeiasca a naturii Celui ce patimea, iar minunile patimite, fiind implinite prin puterea patimitoare a trupului Celui ce le savarsea.”

Este posibil ca pentru teologia scolastica citatul de mai sus sa fie scandalos, dar aceasta este linia pe care merge gandirea ortodoxa.
Multumesc, si eu vroiam sa raspund ceva in directia asta dar nu as fi gasit citatul asta asa de potrivit al sfantului Maxim.
Este periculos sa despartim prea mult cele doua naturi in viata lui Iisus, de altfel textele liturgice rareori o fac (exista si exceptii).
De altfel, Mihnea Dragomir, asta este si credinta catolica daca nu ma insel. Nu exista aici vreo deosebire cu ortodoxia.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
renuntare la religie 111111111111 Intrebari utilizatori 30 08.08.2013 21:12:16
Religie alternativa CristanN29 Despre Biserica Ortodoxa in general 8 25.11.2010 12:05:42
Ce fel de religie sa imi doresc? MariaB Biserica Romano-Catolica 42 18.10.2010 02:17:29
Religie Darkanian Pocainta 4 07.12.2009 12:20:13