![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu nu am vorbit de copii pacatosi, ti-am explicat cum functioneaza pacatul si din cate imi dau seama, eu acord copiilor mult mai mult credit decat voi, care ii considerati niste handicapati fara urma de discernamant, si manati in lupta numai de instinct, sau ceva de genul asta, fara a le recunoaste potentialul: ca pot fi destepti, pot fi empatici, pot simti mila, pot simti rusine, pot discerne intre bine si rau (atat cat e binele si raul la varsta aceea), pot avea mustrari de constiinta, pot crede, pot invata atat din experienta cat si din ce li se spune. Spoveditul unui copil de 7 ani nu are rolul doar de a-l ierta, asta nu se rezuma la iertare nici la varsta adulta. E mai mult de atat. E insa un dialog acolo si o taina care te obliga la introspectie, printre altele, ca eu poate nu am facut o greseala dar in sinea mea as fi dorit sa o fac sau chiar regret ca nu am facut-o, si fara spovedanie nu as fi constientizat lucrul acela. Pentru ca nimeni nu ne intreaba sau nimanui nu simtim ca am putea sa-i spunem si sa verbalizam lucrurile care zac in noi. Prietenii au tendinta sa ne aprobe si sa ne cocoloseasca de multe ori (fereasca Dumnezeu sa ma apuce criza de constiinta cu prietena mea cea mai buna, ca imediat incepe sa arunce nisip si sa-mi spuna ca hai ca nu e chiar asa, hai ca nu stiu ce, hai ca toti facem, hai ca e omeneste), parintii nu stiu cata rabdare si cat credit acorda ei insisi omuletului din fara lor. Insa un preot intreaba. Si daca pana ieri minteam si nu stia nimeni, iar azi ma intreaba popa daca am mintit si eu zic da, si el imi zice, pai sa nu mai faci, ramane in mine ideea ca nu e bine sa mint si pe viitor o sa stiu si o sa fiu mult mai constient de ce scot pe gura si in ce scopuri. In fond voi ce numiti discernamant si cum va imaginati ca se dobandeste el, daca nu prin educatie si prin "lege"? Voi le spuneti copiilor vostri ca e ok sa minta, e ok sa loveasca? Sau cand fac acel lucru nu stati de vorba cu ei sa le explicati ca nu e bine, sau barem politicos sau acceptabil din punct de vedere social? Si daca pana la 10 ani si nici dincolo nu are discernamant, la ce te mai chinui sa ii explici, la ce il mai mustri si la ce nu-l mai lasi sa se uite la desene animate daca face prostii, daca oricum ai convingerea ca nu pricepe?
__________________
„Ca o carpa lepadata toata dreptatea noastra” (Is 64,5) Last edited by Jane Says; 22.04.2010 at 11:11:04. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cum am zis si pe alt topic, preopcuparea de natura intelectuala pentru mantuirea altuia nu serveste la nimic. Daca pe tine te intereseaza lucrurile astea, singurul lucru pe care-l poti face e sa te asiguri ca daca ai primit un ceas elvetian care functioneaza perfect si are potential, nu o sa te limitezi la a bate cuie cu el. Ca de restul se ocupa Dumnezeu, dupa ce faci tu tot ce tine de tine. Arsul in iad poate fi la 13 ani si asta: m-am obisnuit sa ma joc cu cucul in fiecare zi si aia e starea mea de bine si lucrul pe care-l astept cu nerabdare. Se intampla ceva si mor. Si-ajung pe lumea cealalta, unde cu siguranta nu va mai exista posibilitatea de a ma juca cu respectivul cuc, dar dorinta va ramane la infinit si fiind toti adulti pe aici ne putem imagina ca aia nu e tocmai o fericire. E o simplificare extrema, dar ca sa intelegi de ce ne rugam sa ne dea Dumnezeu timp de pocainta si indreptare. Metanoia e schimbarea orientarii mintii dinspre pacat (caruia moartea fizica ii pune punct oricum, fie ca vrem sau nu) spre Dumnezeu. Daca parintii nu mi-au spus lucrurile acestea, am circumstante atenuante si cat de tare o sa ma perpelesc sau nu, doar Dumnezeu stie, dar noi avem incredere ca mila lui e fara margini daca o cer. Ei insa vor raspunde pentru educatia pe care nu mi-au dat-o si pentru pacatele de care nu m-au ferit, anuntandu-ma dinainte. In afara cazului in care constientizeaza si vor cere si ei aceeasi mila care e pentru toti care o doresc. Dumnezeu ne mantuieste daca Ii cerem lucrul asta si ne scapa de multe daca Il rugam. Nu vad nici un sadism aici. Iar daca avem posibilitatea asta si nu o facem, e ca si cum am fi retardati pe fond organic, fara a avea insa scuza asta, ca noi avem toate facultatile mintale sa aflam, sa credem si sa calculam consecinte, pe cand ceilalti nu au.
__________________
„Ca o carpa lepadata toata dreptatea noastra” (Is 64,5) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
A, am uitat, nu l-a omorit Domnul ci s-a departat vicleanul de copil de el. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Te intreb pentru ca pari matur, cu experienta de viata, ba poate ai si copii. Cam pe la varsta, asa, orientativ, incepi sa le recunosti autonomia, discernamantul intre bine si rau, si sa gandesti ca sunt in mod direct responsabili pentru faptele si consecintele faptelor lor? Iar in ceea ce priveste moartea: ce diferenta personala ultima (deci dincolo de sentimentele familiei si tragedia colaterala) este intre a muri la 13 ani si a muri la 80? Adica pe astia la 13 ani ii omoara Dumnezeu dar pe unul de 80 de ani care are un AVC sau cade pe scari si se face praf -- il omoara cine? Sau daca Dumnezeu ar fi asa de bun, nu ar mai exista moartea fizica deloc? Iar daca tu oricum esti de parere ca Dumnezeu nu exista, de ce investesti acest concept teoretic (pt tine) cu atatea afecte negative? :) Din punctul de vedere ortodox, Dumnezeu cheama omul in momentul cel mai propice mantuirii lui. Ori ca sa il impiedice de la a face pacate si mai mari, despartindu-se astfel si mai mult de El si agonisindu-si si mai mult intuneric. Ori pentru ca acel om nu ar mai fi putut progresa duhovniceste si si-a ajuns masura. Dumnezeu nu vrea sa umple iadul cu noi si cand ne da ani lungi, cand da viata lunga unor pacatosi care pana si pe un ateu l-ar ingretosa, e si pentru ca le da sansa la pocainta, pentru ca nici pe aia n-ar vrea sa ii piarda. Motiv pentru care in fiecare dimineata ar trebui sa multumim lui Dumnezeu, cum zice in rugaciunile de dimi, capentru multa mila sa m-a facut sa apuc dimineata, dar e o mila de care suntem constienti si la care facem apel.
__________________
„Ca o carpa lepadata toata dreptatea noastra” (Is 64,5) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Chiar ca pare imoral si nedrept Dumnezeu :)
Citat:
__________________
„Ca o carpa lepadata toata dreptatea noastra” (Is 64,5) |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ar face asta:
18. De va avea cineva fecior rău și nesupus, care nu ascultă de vorba tatălui său și de vorba mamei sale și aceștia l-au pedepsit, dar el tot nu-i ascultă, 19. Să-l ia tatăl lui și mama lui și să-l ducă la bătrânii cetății lor și la poarta acelei cetăți și către preoții cetății lor să zică: 20. Acest fiu al nostru este rău și neascultător, nu ascultă de Cuvântul nostru și este lacom și bețiv". 21. Atunci toți oamenii cetății lui să-l ucidă cu pietre și să-l omoare. Și așa să stârpești răul din mijlocul tău și toți Israeliții vor auzi și se vor teme. (Deut. 21) Care e diferenta intre VT si NT? Doar mijloacele de tortura mai sofisticate? |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Astept un raspuns serios. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Parintele Arsenie Boca "interzis" ?? stie cineva ceva ? | irodion | Generalitati | 695 | 09.10.2014 22:59:31 |
Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman | Ciprian Mustiata | Teologie si Stiinta | 8 | 19.12.2012 16:12:08 |
Exista "limbo" in ortodoxie? | Mihaela Cristina | Botezul | 11 | 10.12.2010 19:56:32 |
Ceva frumos..."invata" | ioana30 | Generalitati | 1 | 29.11.2010 17:23:12 |
|