![]() |
![]() |
|
#311
|
||||
|
||||
![]()
Da, si preotii trebuie sa se spovedeasca precum o facem noi.
E adevarat ca sunt preoti care refuza sa-i impartaseasca pe altii invocand nevrednicia acestora. Mi-a placut tare mult ce spune Parintele Alexander Schmemann: "In intreaga creatie, nimeni nu este vrednic ca prin virtutile sale, sa se apropie de Trupul si Sangele Domnului si ca urmare, pregatirea nu consta in calculul si analiza "pregatiri" si a "nepregatirii", ci in raspunsul iubirii la iubire". Chiar daca am citat cuvintele parintelui Schmemann, afirm ca sfatul duhovnicului este foarte important. Si asta pentru ca multi oameni sunt adormiti de pacat. |
#312
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In apararea ta :) , uite ce ne aminteste un parinte ieromonah (fost sef de promotie la Teologie in Iasi, o perioada decan), citandu-l pe Sfantul Ioan Gura-de-Aur: Deși Sfântul Ioan Gură de Aur spune că preoții au nevoie de aceeași pregătire pentru împărtășire ca și mirenii, căci în această privință nu este nici o deosebire între ei,[58] preoții în zilele noastre se spovedesc foarte rar (mai ales cei de mir). Cu toate acestea, fără „a se uita în oglindă”, pretind de la mireni să se spovedească înainte de fiecare împărtășire. Deși mulți preoți recunosc că sunt unii mireni care duc o viață mai sfântă decât ei, aceștia nu se rușinează să impună spovedania acelora, chiar dacă sfințiile lor se spovedesc o singură dată pe an, dar se împărtășesc cel puțin o dată pe săptămână. Nici nu știu de unde se inventează asemenea „reguli” și „canoane” – și ce este mai grav – cu standard dublu. Citeste tot articolul, desi e cam lung, si n-o sa-ti para rau: http://www.blog.teologie.net/2010/01...ne-impartasim/
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#313
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"196. Cum se cuvine sa ne pregatim pentru impartasire? Pregatirea pentru impartasire este trupeasca si sufleteasca. Ea consta din: a) spovedanie (marturisirea pacatelor), fara de care nimeni nu se poate impartasi. Numai copiii pana la varsta de 7 ani sunt scutiti de spovedanie; b) impacarea cu toti. Sa nu fi certat cu nimeni si sa nu ai nimic impotriva cuiva; c) infranarea de la orice pofta (impreunarea trupeasca) cel putin cu cateva zile inainte 532 (Sf. Ap. Pavel, in Epist. 1 catre Cor., 7,5; Timotei, Episcopul Alexandriei, Can. 5 (la Milas, op. cit., trad. p. 152), Sf. Simion al Tesalonicului, Rasp. la intreb. 16, trad. rom. p. 315; Tipicul cel Mare (al Sf. Sava), cap. 34, p. 42) si abtinerea de la mancare si bautura in ziua impartasirii; numai celor bolnavi pe moarte li se poate da Sfanta impartasanie pe mancate533 (Sf. Nichifor Marturisitorul, Can. 9, (la Nic. Milas, op. cit., trad. p. 231)); d) citirea pravilei pentru impartasire, adica a rugaciunilor pregatitoare pentru impartasirea cu vrednicie, pe care uneori le citeste preotul in numele credinciosilor, in biserica, inainte de impartasire534 (Despre pravila de cuviincioasa pregatire sufleteasca si trupeasca pentru impartasire, vezi mai pe larg in Povatuirile din Liturghier, ed. 1987). (Vezi-le in Ceaslov sau in Cartea de Rugaciuni). " (Din Catehism, situl Patriarhiei) Citat:
"Mulți se împărtășesc cu această Sfântă Jertfă o dată pe an; alții de două ori; alții mai des; și către toți aceștia se îndreaptă cuvântul nostru. Dar nu numai către cei ce sunt aici, ci și către cei ce sunt în pustietăți; căci aceștia o dată pe an fac acest lucru. Deci care trebuie lăudați, cei care o dată, sau care adeseori, sau care rareori se împărtășesc? Nici pe cei ce se împărtășesc o data, nici pe cei ce de multe ori, nici pe cei ce de puține ori, ci pe cei ce cu conștiința curată se împărtășesc și a căror viață este ireproșabilă. Unii ca aceștia, totdeauna, iar cei ce nu sunt de acest fel niciodată să nu se apropie de cuminecătură. Dar de ce? Fiindcă aceștia primesc asupra lor judecata și osânda, cât și pedepsirea și pedeapsa; și nu te mira, căci precum hrana care după firea sa este nutritivă, dacă ajunge în sucuri stricăcioase, distruge și strică totul, și cauzează boală, tot astfel și Sfintele Taine. Tu te desfătezli la masă duhovnicească și apoi iarăși îți întinezi gura cu noroi? Lingi cu mir binemirositor și apoi iarăși umpli de putoare, împărtășindu-te după un an? Crezi că îți ajung patruzeci de zile spre a te curați de păcatele comise timp îndelungat și după o săptămână iarăși te întorci la cele de mai înainte? Spunemi ori de vindecându-te în patruzeci de zile de boala îndelungată și apoi iarăși înapoindu-te la mâncărurile care au pricinuit boala, nu ai pierdut atâta osteneală de mai înainte, cât ti-ai si stricat mai mult? Căci dacă cele firești se schimbă, cu atât mai mult se schimbă cele ce depind de voință. Tu dai patruzeci de zile pentru sănătatea sufletului, și oare să nu aștepți nici patruzeci pentru ca Dumnezeu să te ierte. Spune-mi, glumești? Pentru aceea și diaconul rostește zicând: „Sfintele sfinților", adică cel ce nu este sfânt să nu se apropie. Nu zice numai: Cel ce este curat de păcate, ci cel ce este sfânt." (preluat de pe http://www.canoaneortodoxe.net/indrum_can.html dar acelasi text l-am gasit pe Crestin Ortodox) De data aceasta sunt de acord cu Sophia.. Nici eu nu cred ca ma pot apropia oricum de Sf. Impartasanie. Nu pot sa ma duc fara post, fara spovedanie.. si chiar si asa, mi se pare o ipocrizie sa spun ca eu sunt cu viata curata (cum se cere pt impartasanie deasa). Ce spune parintele Cleopa: "Totdeauna, inainte de a te impartasi, dupa ce ti-ai facut metaniile, dupa ce ai parasit pacatul si ti-ai facut canonul dat de preot, inainte de a te impartasi trei zile cel putin n-ai voie sa bei vin nici sa mananci de dulce sau cu untdelemn. Iar in afara postului, fara spovedanie, fara canon si fara o saptamana de post sau macar trei zile nu te poti impartasi. Cel putin trei zile inainte de a te impartasi sa nu mananci cu untdelemn si sa nu bei vin; numai mancare uscata. Asa este randuiala cu Sfanta Impartasanie, fratilor." |
#314
|
||||
|
||||
![]()
Sofia,
Citeste si tu articolul asta, pe fragmente, ca e cam lung: http://www.blog.teologie.net/2010/01...ne-impartasim/ Si cauta cartea lui Ioan Ica jr. pomenita de mine mai sus. Citat:
In legatura cu abstinenta, vorbeste si cu duhovnicul, dar si cu sotul, caci stii ce sfat ne da Pavel la 1 Corinteni 7, 3-6: 3. Bărbatul să-i dea femeii iubirea datorată, asemenea și femeia bărbatului. 4. Femeia nu este stăpână pe trupul său, ci bărbatul; asemenea nici bărbatul nu este stăpân pe trupul său, ci femeia. 5. Să nu vă lipsiți unul de altul, decât cu bună învoială pentru un timp, ca să vă îndeletniciți cu postul și cu rugăciunea, și iarăși să fiți împreună, ca să nu vă ispitească satana, din pricina neînfrânării voastre. 6. Și aceasta o spun ca un sfat, nu ca o poruncă. Nici macar marele Apostol nu ne-a dat o porunca clara in privinta abstintentei, ci un sfat! Pe aia cu martea si joia vreau s-o vad scrisa in canoanele bisericii si atunci am s-o cred. :) Citat:
Daca tu nu esti "perfecta", atunci spune-mi, te impartasesti vreodata? Caci daca nu o faci niciodata, ce fel de ortodoxa esti? Si daca indraznesti sa o faci sa zic o data pe an, atunci esti vrednica sau perfecta sau desavarsita? Trebuie sa intelegi ca aceasta Taina este spre ajutorul tau, nu o incununara a faptelor tale bune de genul: post, metanii, canon, milostenie samd. Citez din linkul dat mai sus: Este clar deci că însăși săvârșirea Liturghiei e legată de îm*părtășirea credincioșilor. Chiar dacă se oficiază zil*nic sau nu*mai în anumite zile din săptămână, Liturghia nu poate fi con*cepută fără împărtășire și acest lucru e confirmat și de Sfântul Ioan Gură de Aur în Omilia III la Efeseni prin ur*mătoarele cu*vinte: Văd că se face multă neorânduială la Îm*părtășire. În celelalte zile ale anului nu vă împărtășiți chiar dacă adeseori sunteți curați [adică nu aveți păcate opritoare –n.n.], iar când vin Paștile (și alte sărbători), chiar dacă ați fă*cut ceva rău, îndrăzniți să vă împărtășiți?! Vai de nepricepe*rea voastră și de răul vostru obicei! În zadar se săvârșește Liturghia în fie*care zi dacă nu vă împărtășiți[18]… Acestea le spun nu ca să vă împărtășiți oricum, la întâmplare, ci ca să vă faceți vred*nici. Omule, nu ești vrednic să te împărtășești? Atunci nici pe celelalte rugăciuni ale Liturghiei [credincioși*lor –n.n.] nu ești vrednic să le auzi…, deci, dacă (zici că) nu ești vrednic să te apro*pii de Sfintele Taine, pleacă împreună cu catehumeii, pen*tru că nu te deosebești cu nimic de ei…[19] Citat:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#315
|
||||
|
||||
![]() Citat:
vezi capitolul 6 din linkul urmator: http://www.blog.teologie.net/2010/01...ne-impartasim/ Citat:
Despre problema necesitatii postului pentru impartasire, citeste capitolul 7. " VII O altă problemă legată de deasa împărtășire este cea a postului. Într‑adevăr, mulți Sfinți Părinți leagă împărtășirea de post, pentru că prin acesta se intensifică starea de pocăință și efortul ascetic de dezrobire a patimilor, atât de necesare celui care vrea să se unească cu Hristos, deși, chiar și în această ordine de idei, există suficiente argumente pentru a observa că valoarea și mai ales formele postului, în special pentru mireni, au fost uneori exagerate, datorită unor influențe (chiar dacă palide) ale gnosticismului și neoplatonismului asupra asceticii creștine.[64] Nu putem însă nega faptul că postul ajută la înălțarea mai ușoară a minții și la lucrarea mai cu spor a virtuților, odată cu reducerea la minimum a preocupărilor față de trup. Cu toate acestea, postul nu este perioada exclusivă în care noi lucrăm cele duhovnicești, ci intervalul de timp în care noi doar intensificăm lucrarea duhovnicească, subînțelegându‑se prin acesta că în restul timpului noi suntem la fel de responsabili de mântuirea noastră.Nu se poate însă nicidecum afirma că împărtășirea este legată exclusiv de post. Dacă da, atunci Sfinții Părinți ar fi recurs la una din două soluții: ori ar fi rânduit și ar fi ținut post anul întreg – de fapt, lucrul acesta l‑ar fi rânduit încă apostolii, întrucât se împărtășeau în fiecare zi (Fapte 2:46) –, ori, o soluție mai „simplă”, ar fi făcut Liturghie numai de câteva ori pe an, mai ales că Postul Adormirii Maicii Domnului și cel al Sfinților Apostoli au fost generalizate abia la începutul celui de‑al II‑lea mileniu creștin. Vedem deci o dată în plus absurditatea așa‑zisei „reguli” care permite împărtășirea numai în post sau măcar după o săptămână de post. Nimeni nu poate fi oprit să postească și două săptămâni la rând (în afara celor patru posturi), dar nu se poate face din aceasta o regulă obligatorie pentru toți, inclusiv pentru bolnavi, mai ales că ea nu are nici un suport teologic sau canonic. Dacă, admițând un calcul matematic, am aduna toate zilele de miercuri și vineri (iar la monahi și ziua de luni) cu zilele posturilor propriu‑zise și plus alte zile de post rânduite de Biserică, ele depășesc zilele în care se mănâncă de dulce, numai că Sfinții Părinți, printr‑o pedagogie înaltă și luminați de Duhul Sfânt, au așezat astfel posturile, încât să nu fie prea ostenitoare pentru trup. Nu știu dacă cineva îi poate cere, fie chiar și celui mai bun creștin (mai ales familist), să postească mai mult decât aceste posturi pentru a se împărtăși. Iar dacă Biserica nu a așezat, de exemplu, între 15 august și 15 noiembrie (exact 3 luni) vreun post de durată, asta nu înseamnă că nimeni atunci nu se poate împărtăși. Vedem însă că cei mai mulți preoți din zilele noastre cer creștinilor să postească o săptămână înainte de a se împărtăși sau cel puțin trei zile la rând care până la urmă se fac patru (joi, vineri și sâmbătă + miercuri, înainte de joi) sau chiar cinci (+ duminică, ziua în care te‑ai împărtășit, după unii). Deci creștinii care doresc să se împărtășească în fiecare duminică n‑au decât să postească tot anul (ironic vorbind)! Ce să mai zicem de Canonul 55 Trulan, care interzice postul în zi de sâmbătă (cu excepția celor din perioada posturilor și chiar atunci fără a ajuna decât în Sâmbăta Mare). Dacă preoții noștri s‑ar spovedi și ar posti așa cum cer mirenilor, „ar fi raiul pe pământ”. Dar, de fapt, ce se întâmplă? Preotul are voie (și chiar își permite) să mănânce (inclusiv) carne sâmbătă seara până la 23.55, iar mireanul nicidecum. Și aceasta pentru că „preotul este obligat să slujească de fiecare dată (de parcă nu s‑ar și împărtăși), iar mireanul o mai poate amâna cu împărtășania, că… nu‑i nici post și nu‑i nici pe moarte!” Nici nu știi: să râzi sau să plângi?!" Atât în legătură cu postul, cât și cu spovedania nu dorim în nici un caz să ajungem la un relativism sau la unele inovații cu duh protestant. Să nu fie! Trebuie însă ca acestea să fie văzute exact așa cum le‑au văzut Sfinții Părinți. Pentru a nu se ajunge la tot felul de excese, pentru ca cineva să se poată împărtăși (după Sfântul Simeon Noul Teolog), este obligatoriu să aibă și binecuvântarea duhovnicului[65], iar dacă, din anumite pricini legate de timp sau distanță, nu se poate obține binecuvântarea, este important ca respectivul măcar să nu fie oprit pentru vreo perioadă de la primirea Sfintelor Taine.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. Last edited by Florin-Ionut; 29.04.2010 at 16:36:30. |
#316
|
|||
|
|||
![]()
@ Florin
Nu vreau sa se creada ca sunt impotriva impartasirii dese din pricipiu.. nicidecum. M-as impartasi des, daca as putea. Dar nu pot sa fac asta fara a renunta la ceea ce consider a fi sinceritate fata de mine. 1. Nu vreau sa relativizez importanta postului sau a opririi de la relatii trupesti (din cate stiu este minim trei zile inainte si doua dupa). Sincer, nu ma deranjeaza acest aspect (postirea), dar simt ca nu sunt onesta cu sotul meu. Si nu din cauza ca-l dau deoparte, ci din cauza ca ma simt mandra ca postesc plus alte fineturi psihologice de va ia durerea de cap de le zic.... Deci impedimentele sunt de ordin psihologic.. sunt cinstita la suprafata, dar sunt destul de perfida pe dinauntru. Pana la urma inteleg ca postesc doar cu trupul.. si voi lua Impartasania cu nevrednicie. 2. Sunt aspecte pe care daca le iau la bani marunti.. nu ma pot impartasi cu constiinta curata. De ex. trebuie sa nu fiu in vrasmasie cu altii. Aproape in fiecare sambata ma suna niste rude ale sotului care ma enerveaza in 90% din cazuri.. este testul meu de sambata ![]() 3. Aici este punctul cel mai important in viziunea mea: pocainta. Nu simt ca am pocainta suficienta pt spovedanie. Am liste cu pacate, le notez uneori pe masura ce le fac.. sa nu le uit.. Dar ajunge a fi un test de memorie. Trairea este mult in urma. In timpul posturilor mai reusesc sa ma adun in mine, mai reusesc sa ma ingrozesc de ceea ce sunt... dar in vreme normala sunt departe de cainta. Nu ma simt onesta. Cand am socotit ca am avut un dram de pocainta, m-am si impartasit. 4. Nu stiu cum traiau oamenii in vechime. Presupun ca tocmai stilul lor de viata ii ajuta sa ramana cu gandurile curate. Nu aveau divertisment (televiziune, muzica, spectacole..) si nu cautau placerea cu orice pret (in mancare, haine, parfumuri, case decorate, masina scumpa etc..). Eu sunt omul timpului meu si rob al placerii. De cand ma trezesc si pana seara in viata mea domneste rasfatul si bunul plac. Eu nu consider ca aceast este o viata curata, nu ma pot compara cu cei din primele secole pentru care fiecare zi era o pregatire pentru viata de dincolo. |
#317
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=306 Aici nu merge cu parerea mea sau a nu stiu cui; ori esti credincios, ori esti catehumen si trebuie sa iesi afara la Liturghia credinciosilor. Adica Hristos ne ofera Viata si noi o refuzam din varii motive psihologice? Sa nu fie. De unde ai auzit tu ca trebuie abstinenta 2 zile inainte si 3 dupa?! Daca ti-a spus duhovnicul tau asta, atunci ar trebui sa-i explici mai in detaliu situatia ta particulara si o sa-l lumineze Dumnezeu sa te povatuiasca pentru a gasi o solutie de compromis. Nici macar Sfantul Apostol Pavel nu spune nimic de abstineneta, ci numai da sfaturi: "Și aceasta o spun ca pogorământ, nu ca poruncă." http://www.dervent.ro/s/b/index-D.ph...1Co-07-06&c=01 Si intelege ca nimeni nu este vrednic de aceasta Taina, dar toti trebuie a indtazni sa ne apropiem de Hristos, cu binecuvantarea preotului. Citat:
Citat:
Citat:
Lasa-l pe parintele tau duhovnic sa judece toate acestea. Si, daca el iti da dezlegare, mergi cu frica de Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste si primeste Viata cea adevarata care se jertfeste nesangeros si nevazut PENTRU TINE la fiecare dumnezeiasca Liturghie. Altfel... e pe riscul tau!
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#318
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Prescriptiile pe care le citesti aici au valoare istorica si locala, unele sunt doar interpretari (ca nu spune sf Pavel cate zile sa faci abstinenta inainte de impoartasanie in Epist. 1 catre Cor., 7,5). Ar trebui verificate de altfel fiecare in parte sa se vada cat sunt interpretari. Si nu sunt mai puternice decat niste venerabile canoane apostolice pe care le-a citat Florin-Ionurt mai sus (66 de eemplu). Oricum, daca exista toate la un loc si se contrazic este clar ca nu pot fi considerate normative pentru tot crestinul in tot locul si in toate epocile. Este clar ca trebuie privit mai in adancime: ce este impartasania, ce facem cand ne impartasim, ce inseamna pregatirea; si bineinteles, trebuie tinut seama de sfatul duhovnicului. Uite ca si in Romania sunt duhovnici care predica ce scriam eu acum cateva luni si am fost certata ca ma iau dupa greci. Ma bucur. De altfel asa gandesc si episcopii romani din Europa de vest si la biserica romaneasa de la Bruxelles (una dintre ele) pe care o stiu preotul le da binecuvantarea unora (pe care ii vezi mereu la biserica de altfel, deci banuiesc ca e vorba de cei mai practicanti si fideli) sa se impartaseasca de fiecare data. Anna, ai citit articolul postat de Florin? http://www.blog.teologie.net/2010/01...ne-impartasim/
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) Last edited by Fani71; 30.04.2010 at 11:42:23. |
#319
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#320
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De altfel in, articolul postat de Florin Ionut se vede ca si pe vremea sfantului Vasile, cand nu mai erau persecutati crestinii, se practica impartasania deasa si chiar zilnica. Si cu vrednicia mai mare a primilor crestini.. Am tot auzit asta. Nu se poate masura vrednicia si oricum nu de vrednicie este vorba: nimeni nu este vrednic de Trupul si Sangele lui Hristos, chiar nimeni. Primii crestini au avut ispitele si caderile lor (au fost si atunci multi apostati printre crestini, care nu aveau curajul sa reziste in fata persecutiilor, nu este cazul sa ii idealizam in masa; ajunge de altfel sa citim epistolele, sa vedem ce pacate faceau unii dintre ei), noi le avem pe ale noastre. Ba pentru noi poate e mai greu sa ramanem crestini decat pentru ei, cu topate tentatiile actuale, intr-o lume care iti ofera atatea alte posibilitati si in care adesea credinta este nu persecutata, ci ridiculizata. Ca sa rezistam, avem vevoie de o comuniune stransa cu Hristos. Eu pot spune ca daca nu as avea aceasta comuniune, cu toata nevrednicia mea, nu stiu cum as rezista la greutatile cu care ma lupt. Multumesc lui Dumnezeu ca mi-a dat un duhovnic care m-a facut sa inteleg aceste lucruri (si eu, ca si Florin-Ionut, la inceput nu am avut curajul sa il ascult).
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sa ne impartasim saptamanal | Daniel777 | Impartasania (Taina Euharistiei) | 433 | 23.05.2015 02:12:04 |
Cum sa ne impartasim? | Adriana-Simona | Impartasania (Taina Euharistiei) | 21 | 09.01.2014 14:17:16 |
|