![]() |
![]() |
|
#81
|
||||
|
||||
![]() Citat:
1. Nu, nu este același lucru cu metoda calendarului sau alte metode bazate pe abstinenta periodica. Deosebirea este amplu motivata în enciclica Humanae Vitae (sursa: http://www.vatican.va/holy_father/pa...-vitae_en.html ). Dacă după citirea acestui document persistă întrebări, putem discuta punctual. Pe scurt, să observăm că magisteriul consideră că: folosirea metodelor naturale bazate pe abstinența periodică este licită în "situații grave", fără a defini exact, deocamdată aceste situații. Este la latitudinea cuplului, care ar fi bine să se consulte cu preotul lor. Nimeni nu este sieși bun judecător. 2. Prin consensul Bisericii, situații grave prin excelență ar fi cele de ordin medical. Ar mai putea fi și situațiile în care familia, având deja copii, nu mai are capacitatea economică de a întreține încă un copil, părinții fiind datori nu numai să aibă copii și să-i crească în Cristos, ci și de a-i aproviziona cu cele necesare vieții și bunei lor dezvoltări. Nu pot fi considerate "motive grave" cele de tip "vreau la vară să vizitez Egiptul, de aceea aplic metoda calendarului" sau "este necesar ca familia mea să schimbe Dacia cu un Mercedes". 3. Sterilizarea, precum și metodele artificiale sau naturale care decuplează intenționat un act sexual de posibilitatea sarcinii sunt intrinsec rele, deci nu sunt permise în nici o situație. E o regulă generală de morală aici: ceea ce este material rău este moral un rău chiar dacă avem o intenție bună. Cu alte cuvinte, scopul nu scuză mijloacele. 4. Metoda calendarului are o relativ slabă eficiență, în schimb următoarele două metode bazate pe abstinența periodică: metoda curbei termice și metoda Billings sunt practic egale în eficiență cu metoda prezervatzivului sau a anticoncepționalelor și au și niște avantaje colaterale despre care voi vorbi cu alte ocazii, dacă există cerere. În pregătirea tinerilor pentru căsătorie în Biserica Catolică se fac, de regulă, trei ședințe de pregătire, una dintre ele fiind consacrată acestor metode.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 09.05.2010 at 19:24:33. |
#82
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Mireanul pe sine ciuntindu-se, sa se afuriseasca trei ani. Caci vrajmasuitor al vietii sale este." Talcuire: "Iar de va fi mirean cel ce s-ar ciunti pe sine-si, sanatos fiind, ori pe altul de ar pune, porunceste acest Canon sa se deosebeasca de la Dumnezeiestile Taine, trei ani." 2. Canonul 1 al Sinodului I Ecumenic: "Daca cineva in boala, de catre doftori s-a hirurghisit, sau de catre barbari s-a taiat, acesta sa ramana in cler. Iar daca vreunul sanatos fiind s-a taiat pe sine-si, acesta din cler cercetandu-se, se cuvine a inceta." Talcuire: "Cel ce pentru patima si pentru boala s-a scopit pe sine de catre doctori, sau de catre barbari in vremea goanei, acesta cleric fiind sa lucreze cele ale soartei sale. Iar cel sanatos fiind, s-a scopit pe sine-si, acesta si cleric fiind se cuvine a inceta din lucrarile clericesti." |
#83
|
|||
|
|||
![]()
1. Rezumatul este destul de bun.
2. Interpretabil. Din pacate pune un semn de intrebare si in dreptul lui Dumnezeu. Inseamna ca Dumnezeu iti da copii, chiar daca stie ca nu o sa-ti dea si cele necesare sa-i cresti? O familie care ia decizia sa nu mai faca copii din motive materiale deja trebuie sa fie intr-o situatie destul de problematica cu cei care ii are. A se observa ca nu se defineste clar care este acel barem material care justifica acesta decizie ceea ce face situatia extrem de incerta, mult mai incerta decat in cazurile medicale. 3. De ce intrisec rele? Daca sexualitatea este scuzabila prin finalitatea ei (conceptia) si eliminarea conceptiei ar putea fi scuzabila prin finalitatea ei (protejarea vietii), de altfel asemanatoare - viata. Adica, daca probabila sarcina poate rezulta destul de probabil ori in moartea mamei ori a copilului, de ce evitarea ei ar fi rea? 4. Cand li se preda aceste aspecte sunt invatati ca ele se folosesc strict in situatii extreme si doar cu binecuvantarea duhovnicului sau se lasa sa se inteleaga ca este o metoda alternativa "legala" la anticonceptionale si prezervativ, ultimele doua fiind refuzate in acest fel de BRC doar strict formal? Nu de alta dar nu prea cunosc familii de catolici cu mai mult de 2-3 copii. Dvs. cum apreciati situatia? |
#84
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Pe de altă parte, observăm că există numeroase familii sărace, adică în care nu există strictul necesar. Cum se explică acest lucru ? Părerea mea că prin greșelile acelei familii și ale înaintașilor. Dumnezeu nu îți bagă în traistă. Acuma, ai ajuns la 40 de ani. Nu ai învățat când a trebuit, nu ai nici o meserie, câștigi de azi pe mâine ca zilier. Din puținii bani primiți, îți cumperi mai întâi vodcă. Nevastă-ta e cam toantă și ea, și oricum abia face față cu cei 5 copii pe care deja îi aveți. Întrebări: -este vinovat Dumnezeu de această stare de sărăcie ? -având în vedere datele problemei (deci neridicând chestiunea vinovăției), nu ar fi o familie ajunsă în asemenea tristă situație în "caz grav", care justifică planificarea familială naturală ? Citat:
Pe de altă parte, când spun că trebuie să avem încredere în Dumnezeu, mă refer la următorul aspect observat de mine (dar și de alți părinți cu care am vorbit despre asta): de câte ori a mai apărut un copil și eram îngrijorat asupra unor aspecte materiale, ceva s-a întâmplat și mi-au crescut în mod neașteptat veniturile. Am trei copii și un șir de trei coincidențe au făcut ca de fiecare dată să urc cu un pas în ceea ce privește averea. Într-un caz, o moștenire neașteptată (o locuință) din partea unui unchi care nu avea moștenitori. În altul, o îmbunătățire a situației economice generale. În al treilea, un salt în carieră. Sunt conștient că pot fi simple potriveli, că asta nu demonstrează nimic. Pe de altă parte, știm că Dumnezeu acționează de regulă extrem de discret și Lui trebuie să-I mulțumim pentru toate. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Din păcate, în practică nu se insistă suficient asupra caracterului excepțional al situațiilor în care asemenea metode sunt permise. Vedem că planificarea familială naturală a ajuns contracepție catolică, în felul în care declararea invalidității căsătoriei a ajuns divorț catolic. Există însă Cineva căruia nici cele mai intime gânduri ale noastre nu-i sunt de necitit. Acela nu poate fi păcălit. De aceea, părerea mea personală este că ar fi mai prudent dacă s-ar renunța la acest aspect al pregătirii prenupțiale.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 09.05.2010 at 23:27:43. |
#85
|
|||
|
|||
![]()
s-a inventat prezervativul
|
#86
|
|||
|
|||
![]()
Mihnea Dragomir, dv vorbiti din punct de vedere catolic, care difera de cel ortodox. De altfel in BC pana nu demult nici metodele bazate pe abstinenta periodica nu erau permise (sau ma insel? Am citit asta si am auzit-o si de la diverse persoane; femeile erau chiar sfatuite de predicatori si duhovnici sa nu se refuze niciodata barbatului, sa nu scape nici o ocazie de a mai avea inca un copil; iar casatoria era considerata ca avad drept scop aproape unic nasterea de prunci)
In BO, orice ar spune unii in zilele noastre (vad ca parintele Arsenie Boca este arhicitat aici cu aceasta afirmatie neortodoxa, ca relatiile intime ar fi pacatoase daca nu au cas scop procreerea; inainte de a fi citit asta pe forum am crezut ca nu exista o asemenea opinie in Biseruca ortodoxa; si va asigur pe toti ca am citit multe inainte), se spune in mod traditional ca relatiile intime intre soti nu au ca scop 'legitim' numai procreerea. Ele au ca scop si unirea dintre soti (caci suntem si trup, si suflet), deci trairea si pe acest plan a 'unicului trup' de care se vorbeste in Biblie, si evitarea trairii dezorganizate si pacatoase a sexualitatii, in afara casatoriei (preacurvia). Au mai fost discutii pe aceasta tema pe forum si am dat citate si din parinti pe aceasta teme, eu si altii; de curand cineva a postat un capitol foarte frumos dintr-o carte care expune aceasta pozitie a ortodoxiei (o sa repostez imediat linkul). Sigur, se spune si la noi ca relatiile intime trebuie sa fie in principiu deschise pentru viata (ramanand la latitudinea coplului impreuna cu duhovnicul sa discearna cand anume se pot face exceptii de la acest principiu). Dar asta nu inseamna ca daca un cuplu este dovedit infertil, sau a depasit varsta la care mai poate avea copii, de ex. traieste in pacat daca mai are relatii intime! Unii ajung pe aici sa afirme si asa ceva.. Si nu inseamna ca o metoda cvasisigura de contraceptie ca metoda Billings sau a temperaturii (care se bazeaza pe abstinenta partiala) ar transforma in pacat toate relatiile cuplului din celelalte zile! Ziceam ca nu mai scriu despre acest subiect ca sa nu ma intristez si enervez... Pentrru ca aceste lucruri mi se par atat de evidente, decurg atat de clar din evanghelie si invatatura Bisericii si bunul simt al unui cuplu care traieste o relatie de dragoste crestina si responsabila, incat mi se pare inutil sa ii tot contrazic pe cei care zic altceva. (Orice persoana care traieste o astfel de relatie stie ca ne jigniti sau ne uimiti, pur si simplu, punand eticheta de 'placere sexuala' pur si simplu pe unirea dintre soti!) Dar o fac, de dragul celor care intrand aici sunt socati de aceasta viziune castratoare asa-zis ortodoxa asupra cuplului crestin.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) Last edited by Fani71; 09.05.2010 at 23:50:53. |
#87
|
|||
|
|||
![]()
1. Explicatia se centreaza in jurul ideii de "familie crestina".
Adica care si-a pus nadejdea in Dumnezeu. Daca unul din cei doi si-a pus nadejdea in vodka slaba speranta sa mai aplici reguile convietuirii crestine, ce sa mai zici sa-i convingi sa aplice metode anticonceptionale naturale.. Deci? 2. Poate al 4lea copil n-ar strica balanta ci l-ar convinge pe Dumnezeu ca va puneti mai mult nadejdea in El decat va lasati convinsi de "realitatea imediata". Si ajutorul nu s-ar lasa asteptat. Eu am convingerea ca fiecare copil este o binecuvantare si este insotit de binecuvantari de la Dumnezeu. 3. Din pacate ceea ce spuneti (se ia placerea, se refuza responsabilitatea) se intampla si cu metodele anticonceptionale "naturale". Conform regulilor enuntate de dvs. ar trebui in egala masura condamnate. Diferentele sunt doua si nu pledeaza in favoarea ideii dvs.: a). gradul de certitudine, adica cu ele ramai un procent cu care poti gresi urat de tot cu sanatatea ta sau a potentialului tau copil, asta insemnand si moarte. Daca vreti, ceea ce recomandati are in plus "avantajul" moral de a fi un soi de ruleta ruseasca. b). perioada - teoretic sunt temporare, practic ne mintim si pot fi f. bine definitive, precizez ca vorbim in cazul enuntate de mine, de afectiuni medicale pe viata. 4. Bune precizari, onestitatea doare uneori dar e mai buna decat sa ne dam dupa deget. De acord cu ultima afirmatie INSA ar trebui complementata de sublinierea clara, inca inainte de a se ajunge la chestiune casatoriei, ca de fapt contraceptia nu e permisa decat in situatii extreme. Ori, acest aspect am convingerea ca se evita, in orice caz impresia mea este ca nu se vorbeste despre el cat despre condamnarea contraceptivelor sau/si prezervativului. Last edited by AlinB; 09.05.2010 at 23:58:18. |
#88
|
|||
|
|||
![]()
http://tainacasatoriei.wordpress.com...a-in-casnicie/
(Daca nu ma insel nu vorbeste despre contraceptie insa)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#89
|
|||
|
|||
![]()
Pai tocmai, topicul avea in vedere contraceptia in principal
![]() Asta e o chestiune cam cu suspans la ortodocsi, chiar mai mult decat la catolici. |
#90
|
|||
|
|||
![]()
Da, dar ca sa putem vorbi de cotraceptie trebuie sa vedem cum intelegem sexualitatea in cuplul crestin. Nu se poate una fara alta.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 22:42:56 |
Sexul fara casatorie | filipstefan | Intrebari utilizatori | 1 | 19.08.2011 22:13:55 |
Sexul dupa casatorie | Florin-Ionut | Generalitati | 85 | 01.08.2008 14:43:05 |
|