Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Nunta
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #461  
Vechi 22.05.2010, 11:27:30
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Am spus depasindu-l.
Castitatea monahala nu este o taiere a sexualitatii, nu este o castrare! Este un fel de sublimare (ca mi se pare ca te pricepi la psihologie, ca il citezi pe Jung), o ridicare pe alt plan a sexualitatii, o schimbare a ei in dragoste pentru dumnezeu, in eros divin (despre asta scriu unii din parinti, poti gasi asta in tratatele ascetice)

Drept sa zic eu nu vorbisem de ce a asumat Hristos decat prin analogie aici.
Nu stiu ce sa zic. Cred ca a asumat sexualitatea in seusul scris de mine mai sus, de ridicare pe alt plan. Nefiind hermafrodit sau asexuat, nu prea vad cum ar fi putut face altfel.
Dar a fost la nunta din Cana si a schimbat apa in vin.. 'aratand prin aceasta cum trebuie sa te transformi, suflete' (din canonul sfantului Andrei din Creta, cantarea a noua) - si aceasta transformare fiind facuta la o nunta are de-a face cu transfigurarea sexualitatii SI in cadrul cuplului.
Castitatea monahala este abstinenta, nu o castrare, care inseamna mutilare a corpului. Doar budistii ridica energia la centrii superiori...
Patericul ne da numeroase exemple de lipsire de sexualitate, de rezistenta la ispite de acest gen, nu de transformare sau ridicare la alt plan. Calugarii din Pateric au dus o lupta acerba cu ispitele; unul dintre ei fiind Cuviosul Moise Ungurul:

"Bolieslav a ordonat să se înfățișeze amândoi înaintea sa. Când au venit, a început să-l sfătuiască insistent pe Moise ca să asculte de stăpâna sa. La sfârșit îi spuse:
– Cine poate fi mai neînțelegător decât tine, care te privezi pe tine însuți de la atâtea bunuri și preferi atâtea chinuri amare…? Află deci că de tine depinde acum dacă vei trăi sau vei fi ucis. Fie vei face voia stăpânei tale și vei afla cinste și măriri, fie vei muri de o moarte îngrozitoare.
Apoi regele se întoarse către femeie și-i spuse cu asprime:
– Nu este cu putință ca prizonierul pe care l-ai cumpărat să facă de capul lui. Tu ești stăpâna și el este robul tău. Dacă nu va asculta trebuie să-i dai o lecție bună, astfel încât și ceilalți robi și prizonieri să ia aminte și să nu îndrăznească să se răscoale împotriva domnilor lor.
Atunci binecuvântatul Moise îi spuse regelui:
– Domnul îmi spune: «Ce-i va folosi omului dacă va câștiga lumea întreagă și-și va pierde sufletul său?» Cum deci îmi promiți slavă și cinstiri, când tu însuți și această femeie veți muri peste puțină vreme…!
Această profeție a lui Moise nu întârzie să se împlinească.
Mai întâi însă mai avu de pătimit și alte chinuri din partea viclenei femei. Având acum și acordul regelui, îl provoca neîncetat și fără rușine ca să păcătuiască cu ea.
– Degeaba te chinuiești, îi răspundea cuviosul. Trebuie să mă crezi foarte prost sau incapabil, încercând să mă faci să cad în mrejele tale. Te refuz însă ca pe o nerușinată și femeie fără frică de Dumnezeu.
Atunci aceea, ajunsă deja la disperare, ordonă să i se dea câte o sută de bice în fiecare zi și apoi să i se taie mâinile și picioarele.
Peste câteva zile chinuitul Moise era căzut jos, într-o baltă de sânge, căzut în nesimțire, ca și cum ar fi murit. Abia dacă mai respira.
Între timp regele Bolieslav, vrând să-i dea satisfacție principesei supărate, ordonă să fie alungați toți călugării din Polonia.
Însă Domnul îl răsplăti foarte curând pentru fapta sa rea. Într-o noapte regele muri brusc, fără să se știe din ce cauză. A doua zi izbucni o răscoală a poporului în toată țara. Majoritatea boierilor au fost uciși, printre aceștia numărându-se și principesa care-l chinuia pe robul lui Dumnezeu.
După moartea acesteia bunul Moise fu eliberat și cu sănătatea zdruncinată de atâtea chinuri porni în căutarea unei mănăstiri în care să se dedice Domnului. Ajunse cu mare greutate la Manastirea Pesterilor de la Kiev, abia purtându-și trupul său plin de răni, dar încununat de coroana victoriei, ca un brav ostaș al lui Hristos.
Iar Domnul, după toate acestea, îi dărui harisma de a alunga patimile cele trupești din cei care veneau să-i ceară ajutorul.
Odată unul dintre monahii de la peșteri, care era greu chinuit de demonul curviei a venit la sfântul Moise. L-a rugat să-l ajute și i-a spus:
– Tot ceea ce-mi vei spune eu o voi respecta până la moarte.
– Cât vei trăi să nu mai vorbești niciodată cu vreo femeie, i-a spus cuviosul.
Apoi își ridică bastonul, cu care întotdeauna se ajuta la mers, din cauza rănilor avute în trecut, și-l atinse pe tânărul monah în piept. Îndată ispitele au încetat și de atunci nu a mai fost luptat de dorințele trupești.
Fericitul Moise a ajuns cu ajutorul harului lui Dumnezeu la adânci bătrâneți, la sfârșitul vieții sale pământești, după ce prin viața sa ascetică și prin pătimirile avute, s-a învrednicit și el să vadă pe Dumnezeu, ca oarecând marele Moise în pustiu, și să strălucească prin virtutea și prin minunile sale pe tot cuprinsul pământului rusesc."
(fragment din http://www.pateric.ro/cuviosul-moise-ungarul/ )
Sper ca acum e mai clar...

In ceea ce priveste omenitatea lui Hristos, gasesti la Pr. Staniloae tot ce trebuie stiut pe aceasta tema.
  #462  
Vechi 22.05.2010, 11:27:31
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Pana la sexualitate, placerea are rolul decisiv, caci aceasta i-a izgonit pe Adam si Eva din rai.[/b]
Imi pare rau, Anca, dar aceasta afirmatie dovedeste din nou ca nu intelegi tot ceea ce citesti, ce iti spuneam pe alt fir.
Nu spun asta ca sa te jignesc. Ci iti atrag atentia.
Nu placerea i-a alungat pe Adam si Eva din Rai, ci dorinta de a fi ca Dumnezeu dar fara Dumnezeu, caderea din ascultarea fata de El.
Faptul ca placerile naturale caruia ii era harazit au devenit pe urma prilej de patimi (atasare la creatie si nu la Dumnezeu, nu vederea lui Dumnezeu in fiecare act si lucru de pe pamant ci oprirea la acel lucru sau act in sine) este o urmare a caderii.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
  #463  
Vechi 22.05.2010, 11:29:00
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Castitatea monahala este abstinenta, nu o castrare, care inseamna mutilare a corpului. Doar budistii ridica energia la centrii superiori...
Sigur ca este abstinenta. Prin abstinenta sexualitatea este transfigurata, in cazul lor. Nu vorbeam aici de energie si de budism.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
  #464  
Vechi 22.05.2010, 11:31:35
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

MAi dau un exemplu: Cuviosul Ioan cel mult nevoitor:

"În toți acești ani am luptat cu gândurile cele viclene și cu patimile, chinuindu-mi trupul cu post și priveghere.
Și aici însă flacăra patimilor trupești mă ardea. Negăsind alt mijloc să-i rezist, am hotărât să-mi scot hainele și să-mi atârn de mâini și de picioare niște fiare grele, supunându-mi trupul la martiriul înghețului și membrele mele la suportarea acelei mari greutăți. Însă și acest mod de asceză s-a dovedit insuficient.
Am săpat atunci în nisipul umed din peșteră o groapă adâncă, m-am băgat în ea și m-am acoperit apoi cu nisip, lăsându-mi afară numai capul și brațele. Era la începutul Postului Mare. Am rămas acolo pe jumătate îngropat și nemișcat toată perioda postului. În acest timp sufeream mari atacuri de la cel viclean, care încerca prin orice mijloc să mă scoată din groapă.
Mai întâi mă chinui cu o durere îngrozitoare de picioare, care se umflaseră și se strâmbaseră. Încheieturile se dezmembrau. Nervii îmi paralizaseră. O ardere chinuitoare topea membrele mele. Mă durea tot corpul și sufeream. Se bucura însă și se răcorea sufletul meu, care fu izbăvit prin această dură asceză de întinăciune și-și regăsi puritatea și frumusețea cea dumnezeiască. Preferam deci să mor acolo, să mă topesc în acea groapă, dar să-l câștig pe Hristos, decât să ies din ea și să mă câștige diavolul.
Am ajuns în Saptamana Mare. În Lunea Mare se înfățișă deodată în fața mea un balaur uriaș, sălbatec și înfricoșător, care scotea flăcări și fulgere pe nări și pe gură. Se apropie de mine amenințător, gata să mă înghită. Nu m-a putut răni însă. Îndată ce l-am chemat pe Domnul și mi-am făcut semnul sfintei cruci a dispărut.
Amenințările sale au continuat însă toată Saptamana Mare. În noaptea Invierii înfricoșătorul balaur veni pentru ultima dată. L-am văzut deodată că s-a repezit la mine. M-a înșfăcat într-o clipită și în gura sa se găseau capul, mâinile și trupul ce se găsea în afara gropii. Părul și barba mea au fost arse de flăcările sale și așa mi-au rămas până astăzi, arse, după cum și poți vedea. Prin intervenția lui Dumnezeu însă balaurul nu mă vătămă mai mult. În timp ce capul meu se afla în gura lui am strigat din adâncul inimii mele:
– Dumnezeule și Doamne, salvează-mă! Pentru ce m-ai părăsit! Ai milă de mine, Stăpâne, Unule Iubitorule de oameni. Izbăvește-mă pe mine păcătosul, Tu ce ești singur fără de păcat. Curăță-mă de întinarea mea, ca să nu rămân prins în mrejele celui viclean pentru totdeauna. Scapă-mă de vrăjmașul care vrea să mă înghită. Vino și salvează-mă cu puterea Ta. Aruncă un fulger și arde-l, ca să dispară de pe fața pământului!
Și într-adevăr, în acea clipă a fulgerat o lumină cerească și îngrozitoarea fiară dispăru și nu am mai văzut-o niciodată de atunci, prin harul lui Dumnezeu.
Am auzit atunci o voce care mi-a spus:
– Ioane! Ioane! Te-am ajutat, precum Mi-ai cerut. Ai grijă de acum de sufletul tău, ca să nu pățești altele mai rele în veacul viitor!
– Doamne, am întrebat eu atunci cu mâhnire, de ce m-ai lăsat atât de mult să mă chinuiesc?
- Te-am încercat după puterea răbdării tale. Trecând astfel prin focul ispitelor, te vei prezenta în fața Mea curat ca aurul. Niciodată nu permit să fie încercat un om mai presus de puterile sale, ca să nu fie batjocorit și învins de șarpele cel rău și viclean. Tu însă, ca să scapi de războiul patimilor celor trupești, roagă-te la sfântul Moise Ungarul. Acesta se dovedi mai puternic chiar decât dreptul Iosif în cumințenie, și de aceea îi poate ajuta foarte mult pe cei ce sunt luptați de patima curviei.
Atunci eu am strigat către Domnul:
– Doamne, pentru rugăciunile cuviosului Moise, miluiește-mă!
Și iată! Îndată m-a îmbrățișat o minunată și dulce lumină, care de atunci și până acum a rămas și luminează în peștera mea astfel încât, nu mai am nevoie de lumânări. Și oricâți vin aici cu credință, smerenie și inimă curată, văd această dumnezeiască lumină care mă iluminează și m-a eliberat de săgețile celui vrăjmaș din acea noapte a Învierii."
http://www.pateric.ro/cuviosul-ioan-mult-nevoitorul/
  #465  
Vechi 22.05.2010, 11:36:43
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Imi pare rau, Anca, dar aceasta afirmatie dovedeste din nou ca nu intelegi tot ceea ce citesti, ce iti spuneam pe alt fir.
Nu spun asta ca sa te jignesc. Ci iti atrag atentia.
Nu placerea i-a alungat pe Adam si Eva din Rai, ci dorinta de a fi ca Dumnezeu dar fara Dumnezeu, caderea din ascultarea fata de El.
Faptul ca placerile naturale caruia ii era harazit au devenit pe urma prilej de patimi (atasare la creatie si nu la Dumnezeu, nu vederea lui Dumnezeu in fiecare act si lucru de pe pamant ci oprirea la acel lucru sau act in sine) este o urmare a caderii.
Fani, te-am mai rugat sa nu te exprimi astfel, cand nu esti de acord cu ceea ce scriu. Te rog nu ma obliga sa-mi spun si eu parerea deschis despre modul tau de a percepe unele lucruri...

Acest lucru, despre placere, l-am gasit tot la Pr. Staniloae, precum si la SF. Maxim Marturisitorul; nu este inventia mea. Am mai citit inca intr-un loc, exprimat cu exact aceleasi cuvinte, dar nu stiu daca intr-o lucrare a Pr. Staniloae sau intr-o Omilie a Sf. Ioan Gura de Aur... dar gasesc eu, si revin.
  #466  
Vechi 22.05.2010, 11:39:13
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Sigur ca este abstinenta. Prin abstinenta sexualitatea este transfigurata, in cazul lor. Nu vorbeam aici de energie si de budism.
Nici eu nu am spus ca este castrare, ci este o invingere a ei, cu multa vointa si in final cu ajutorul lui Dumnezeu.
  #467  
Vechi 22.05.2010, 11:40:16
caliyo caliyo is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 22.10.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 249
Implicit

Exemplele date mai sus sunt ale unor calugari care au depus un juramant si trebuiau sa faca orice efort sa il indeplineasca. Din moment ce pornesti pe drumul calugariei , este normal sa lupti impotriva oricarei porniri trupesti. Dar mi s-ar parea absurd ca o sotie sa isi refuze sotul pe care il iubeste( si o iubeste)la nesfarsit ca si cum i-ar fi un dusman, ca si cum invoiala ar insemna un viol, ca si cum ar fi o fecioara gata sa fie pangarita de un pagan.
  #468  
Vechi 22.05.2010, 11:42:28
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Credeam ca s-a incheiat discutia asta.

1. Ma refeream la legi date de BOR actuala (caci mai face si asta), si nu citate din scripturi.
Inca o data: Biserica inseamna asa: credinta (in speta crestinism, ortodoxie), inseamna institutia cu organizarea ei teritoriala si etc., inseamna cler, inseamna credinciosi, monahi.
Deci care din acesti/acestea nu este de acord un lucru sau altul? Este clar ca oamenii bisericii: cler, monahi, credinciosi au pareri diferite.
Iisus Hristos nu a facut asa legi din sfera privata a omului. Citeam undeva (intr-un articol pe site) ca postul a fost inventat de un iudeu, si mai apoi de un grup de iudei care asa simteau ei sa faca.
Eu nu sunt impotriva bisericii, doar incerc sa gasesc explicatii. Fiindca dau mereu peste lucruri confuze: "cu intelegerea celuilalt, dar nu MVSDL, nu in posturi, nu in sarbatori, o saptamana inainte, trei zile dupa etc." scriu parintele Cleopa si altii." Ce sa intelegem noi oamenii de rand din asta? Acum spune si tu. Eu inteleg ca : "niciodata". Punct. Citeste si tu fraza inca o data.
Spune (nu stiu cine, ca pana mai acum cativa ani nici nu existau IVF si alte posibilitati medicale sa faci copii) ca sa nu faci tratament ca sa ai copii. Si alte chestii medicale. "Spune biserica" ziceti voi aici. Adica cine?

2. Citatul acela al psalmistului n-ai spus ce ai vrut cu el. Dar scrie acolo ceva interesant: "defaimeaza ceea ce cunosc". Exact asa si este. Sunt oameni care nu stiu ce este casatoria si o defaimeaza. Cum este asta? A interzice relatiile intr-o casnicie inseamna a o defaima, cum ca nu e compatibila cu credinta.

3. Traditia nu este scrisa - de aceea nu stim exact care este si ce cuprinde. Eu asa am inteles. Altfel am fi stiut exact ce spunea Fiul lui Dumnezeu atunci si nu ne mai contraziceam si multe ar fi fost altfel.

4. Si daca spui si tu ca sexualitatea fara pacat ne-a fost data pentru a procrea si ne-a fost data taina casatoriei tot pentru a invinge/evita pacatul, atunci de ce toate astea sunt incompatibile cu credinta, de ce se interzic? De ce sunt defaimate?
Eu asta incerc sa aflu.

5. Iar cu monahia. Nu stim noi cate le este de grea aceasta renuntare si nu stim noi ce se intampla cu trupul si sufletul lor, ce se intampla acolo in chilia lor, si daca chiar reusesc sa invinga natura. (Asa cum ei nu stiu ce este cu cei casatoriti. Sa fii casatorit si totusi sa faci abstinenta, este si mai rau. Si atunci ma intreb cine este mai incercat?). Dar vroiam sa spun ca:
- este f.grea aceasta alegere a monahiei
- totusi nu inteleg de ce trebuie sa fie asa. De ce nu poate sa existe credinta si familie impreuna. Mi se pare ca unele religii chiar interzic monahismul.
- si mai vedem si la cei care au obligatia celibatului (preoti catolici de ex.), ce probleme sunt.
Deci sa nu spunem ca sexualitatea poate fi depasita, ignorata, invinsa.
Daca Dumnezeu chiar dorea asta, ne facea asexuali (fara organe, fara hormoni, ne inmulteam in alt mod, daca ne mai inmulteam).
Deci sa nu dam vina pe Dumnezeu.

Ah, am auzit recent ca unii oameni se considera asexuali. Asta o fi pacat sau o fi un punct in plus pentru ei?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape

Last edited by sophia; 22.05.2010 at 11:52:53.
  #469  
Vechi 22.05.2010, 11:46:42
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de caliyo Vezi mesajul
Exemplele date mai sus sunt ale unor calugari care au depus un juramant si trebuiau sa faca orice efort sa il indeplineasca. Din moment ce pornesti pe drumul calugariei , este normal sa lupti impotriva oricarei porniri trupesti. Dar mi s-ar parea absurd ca o sotie sa isi refuze sotul pe care il iubeste( si o iubeste)la nesfarsit ca si cum i-ar fi un dusman, ca si cum invoiala ar insemna un viol, ca si cum ar fi o fecioara gata sa fie pangarita de un pagan.
Unde scrie asta? Posturile sunt limitate in timp.
  #470  
Vechi 22.05.2010, 11:58:31
Heurtebise Heurtebise is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.04.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 328
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Nu prea inteleg ce vrei sa spui. Ce lupta cu Dumnezeu? Nu am voie sa nu fac copii? Unde scrie asta?

Nu e vorba ca scrie undeva ca nu ai voie sa faci copii; e pur si simplu firesc sa se intample asa; daca te casatoresti cu o femeie inseamna ca o faci in vederea intemeierii unei familii; iar familia ar trebui considerata sfanta...parerea mea
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta Ioana-Andreea Secte si culte 77 16.11.2013 22:42:56
Sexul fara casatorie filipstefan Intrebari utilizatori 1 19.08.2011 22:13:55
Sexul dupa casatorie Florin-Ionut Generalitati 85 01.08.2008 14:43:05