Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 24.05.2010, 00:54:03
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Confuzia aceasta, dacă trebuie ori nu urmate vechile rânduieli, a fost aparent tranșată la primul sinod al Bisericii. Spun aparent, fiindcă a reizbucnit periodic și, dacă e să privim la adventiștii de pe acest forum, există și în zilele noastre. Au ereziile această proprietate că reapar când te aștepți mai puțin, precum iepurașii din tufișuri, De aceea studiul sinoadelor și a hotărârilor dogmatice e atât de important și nu ține numai de simpla istorie eclezială. De câte ori nu ați auzit întrebarea donatistă: "cum să mă spovedesc unui preot păcătos" ? Dar întrebarea arianistă "Cum de Isus spune că nu cunoaște când va veni Ziua Aceea" ? Și atâtea altele. Cert este că Biserica a simțit periodic nevoia să precizeze un fapt atât de simplu ca acela că Vechea Lege a fost înlocuită de Noua Lege. Mereu și mereu aceleași devieri atrag mereu și mereu aceleași precizări doctrinare ca în vremea sinodului de la Ierusalim: doar cuvintele diferă.

Iată, de exemplu, hotărârea (infailibilă) a Sinodului de la Florența:

"Sfânta Biserică a Romei crede în mod ferm, profesează și învață că materia care ține de legea Vechiului Testament a Legii Mozaice, care este împărțită în ceremonii, rituri sacre, sacrificii și sacramente, întrucât au fost stabilite pentru a semnifica ceva în viitor, deși erau potrivite pentru venerația lui Dumnezeu în acel timp, după venirea Domnului nostru au fost împlinite de El, s-au terminat și sacramentele Noului Testament au început; prin urmare, oricine, după patimile Mântuitorului, își așează speranța în aceste practici și se face lor instrument ca mijloace necesare salvării, ca și când credința în Cristos nu ar putea salva fără acestea, comite păcat de moarte.

Nu altceva spune papa Benedict al XIV-lea, în enciclica Ex Quo Primum: "Ceremoniile Legii Mozaice au fost abrogate de venirea lui Cristos și nu mai pot fi practicate fără a comite păcat după vestirea Evangheliei".

În alt secol, papa Pius al XII spune același lucru, doar schimbând cuvintele: "Prin moartea Mântuitorului nostru, Noul Testament a luat locul Vechii Legi care a fost abolită." (sursa: Mystici Corporis Christi)

Prin urmare, dacă cineva se abține de la carne netăiată cușer să zicem, din convingere că acest lucru este necesar salvării, comite păcat. Dacă, însă, așa cum poate a făcut și Iacob, se abține de la carne netăiată cușer din solidaritate față de strămoși, ori din părerea că acest lucru e bun pentru sănătatea trupului, sau din milă față de animale ori alt considerent, nu este păcat.

Acestă primă dispută teologică din istoria Bisericii este limpede arătată în Fapte (Acte) cap 15 cu 5 și următoarele:
"Dar unii din eresul fariseilor, care trecuseră la credință, s-au ridicat zicând că trebuie să-i taie împrejur și să le poruncească a păzi Legea lui Moise." etc
sursa: http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=26&cap=15
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 24.05.2010 at 00:56:07.
  #2  
Vechi 24.05.2010, 22:47:06
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Prin urmare, dacă cineva se abține de la carne netăiată cușer să zicem, din convingere că acest lucru este necesar salvării, comite păcat. Dacă, însă, așa cum poate a făcut și Iacob, se abține de la carne netăiată cușer din solidaritate față de strămoși, ori din părerea că acest lucru e bun pentru sănătatea trupului, sau din milă față de animale ori alt considerent, nu este păcat.

Acestă primă dispută teologică din istoria Bisericii este limpede arătată în Fapte (Acte) cap 15 cu 5 și următoarele:
"Dar unii din eresul fariseilor, care trecuseră la credință, s-au ridicat zicând că trebuie să-i taie împrejur și să le poruncească a păzi Legea lui Moise." etc
sursa: http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=26&cap=15
Atunci ce baza teologica au perioadele de necuratie a femeii care se cer a fi respectate in Biserica Ortodoxa?
Exista ceva de genul asta si in Biserica Romano-Catolica?
  #3  
Vechi 24.05.2010, 23:25:46
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Atunci ce baza teologica au perioadele de necuratie a femeii care se cer a fi respectate in Biserica Ortodoxa?
Habar nu am. Cred că ortodocșii care au studiat problema v-ar putea răspunde mai calificat. Pe de altă parte, dacă asemenea canoane există, femeile ortodoxe trebuie încurajate să le urmeze. Canoanele Bisericii se pot schimba, dar numai de către Biserică, iar până atunci trebuie să le urmăm.

Citat:
Exista ceva de genul asta si in Biserica Romano-Catolica?
Nu. Totuși, până recent în Biserica Romano-Catolică (și inclusiv astăzi în Biserica Greco-Catolică) a existat (există) interdicție ca femeile să intre nechemate în sanctuar (altar).

Începând cu sfârșitul secolului al XIX, când treptele minore ecleziale (acoliți, lectori etc) s-au desființat, ministerele deținute până atunci de persoane consacrate aflate pe treptele minore ale sacerdoțiului au putut reveni laicilor, cu consecința că astăzi vedem în numeroase biserici romano-catolice prezența fetelor (femeilor) în sanctuar (numit și "presbiteriu") unde se ocupă cu lecturile (în afară de Sf Evanghelie), cu pregătirea celor necesare oficierii Sf Misse etc. În spațiul romano-catolic se discută mult dacă asemenea modificări au fost oportune, tradiționaliștii făcând o legătură între aceste aspecte și criza vocațiilor la preoție. De altfel, preoții romano-catolici tradiționaliști nu permit ministrante, acolite sau lectorițe, preotul paroh având deplină libertate de a-și alege pe cei care slujesc în subordinea sa.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Subiect închis

Tags
primatul papal, roma, vatican