![]() |
![]() |
|
#441
|
||||
|
||||
![]()
Am fost placut surprins ca au fost la impartasit mai multi decat data trecuta. Totusi, tinand cont ca era plina catedrala, numarul celor care s-au apropiat de Hristos a fost relativ mic.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#442
|
|||||||
|
|||||||
![]()
Așa să fie ? Ia să citim mai cu atenție:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Concluzia mea este că NICI UNUL din citatele de care vă slujiți nu vă slujește demersul. Nici unul dintre autorii citați nu afirmă că ar fi păcat rara împărtășanie. Prin urmare, sfinții nu ne vor judeca pentru aceasta, fiindcă obiectul judecății sunt păcatele.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#443
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Va aduc respectuos la cunostinta ca bateti campii cu gratie. Toate bune. :)
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#444
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#445
|
||||
|
||||
![]()
Voi posta eseul parintelui Petru Pruteanu, foarte folositor pentru suflet. Il vom reciti impreuna pe fragmente scurte, pentru ca textul este destul de mare. Numai bibliografia are vreo 7 pagini.
Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste, apropiați‑vă![1] În Evanghelia după Ioan, cap. VI, găsim cea mai profundă și mai directă învățătură biblică referitoare la rostul împărtășirii cu Hristos. Iată ce spune Mântuitorul: „Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veți mânca Trupul Fiului Omului și nu veți bea Sângele Lui, nu veți avea viață în voi. Cel ce mănâncă Trupul Meu și bea Sângele Meu are viață veșnică și Eu îl voi învia în ziua cea de apoi. Trupul Meu este adevărata mâncare și Sângele Meu adevărata băutură. Cel ce mănâncă Trupul Meu și bea Sângele Meu rămâne întru mine și Eu întru el” (Ioan 6:53‑56). Vedem deci clar îndoitul scop al împărtășirii, și anume: intrarea în relație de comuniune cu Hristos, Mântuitorul nostru, precum și dobândirea „învierii spre viață”(Ioan 5:29), adică a vieții veșnice. Dacă ne referim și la contextul în care au fost rostite aceste cuvinte, care „sunt duh și sunt viață”(Ioan 6:63), vedem că Mântuitorul Și‑a început cuvântul prin amintirea hrănirii cu mană în pustie a poporului evreu (Ioan 6:31‑32), iar aceasta, pentru a arăta atât trecerea de la Vechiul la Noul Legământ (de la curățirea prin sângele țapilor la curățirea prin sângele Noului Legământ), cât și imposibilitatea pentru om de a trăi chiar și o singură zi fără mană – „pâinea care se pogoară din cer” (Ioan 6:51)[2]. Nu intră în preocuparea studiului de față prezentarea învățăturii Bisericii despre Sfânta Jertfă, despre realitatea prezenței hristice în Sfintele Taine și nici măcar despre roadele („efectele”) Sfintei Euharistii în viața omului. Despre această problemă s‑a scris mult, chiar dacă mai mult teoretic (scolastic chiar). Pe noi ne preocupă latura practică, adică în ce măsură atitudinea noastră concretă vizavi de împărtășirea cu Sfintele Taine este conformă cu învățătura Bisericii.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#446
|
|||
|
|||
![]()
Predica PS Siluan al Italiei
în Duminica Înfricosatei Judecăti În Biserica primară se lua foarte în serios treaba asta. Dacă nu te împărtășeai ți se spunea: ”Ieși afară!” M-am gândit o dată, acolo unde sunt rânduit în Italia, ca în Duminica Înfricoșatei Judecăți să fac ceva și să zic: ”Treceți de-a dreapta cei care vă împărtășiți și de-a stânga cei care nu vă împărtășiți. Să vedem cum vă simțiți. Nu vă fac nimic pentru că, din fericire, nu trag concluziile finale ca Domnul și nu vă dau afară din Rai și din Iad, stau acolo în biserică.” Ce bine ar fi să răspundem, să împlinim această poruncă mântuitoare: ”Luați și mâncați! Beți dintru acesta toți spre iertarea păcatelor” dacă tot ne plângem atâta de păcate și ne credem atât de păcătoși și de legați de nu știu ce. Ce bine ar fi să ne dăm seama! Ce trebuie să facem? Să împlinim porunca. Vrem să rămânem în Rai? Împlinim porunca. Dacă nu împlinim porunca, măcar să ne străduim, să ne smerim, măcar să nu fim nepăsători pentru că Sfântul Ioan Gură de Aur spune că cel care face aceasta este un indolent și un nerușinat. Pentru că dacă te duci la o nuntă și nu mănânci la masă, cum e? Dacă eu aș veni la nunta fiicei sau a fiului dumneavoastră, cum vi s-ar părea dacă eu aș zice: ”Știți, mulțumesc foarte mult dar eu nu mănânc!” Și dacă vă spun că țin regim tot nu vă cade bine dacă nu gust nimic. Sau dacă dumneavoastră doamnele, gospodinele mai ales, preotesele, v-ați pregătit acasă, v-ați chinuit cu pregătirile știind că vine episcopul și dacă eu nu gust nimic, cum vă cade? Dacă copilul dumneavoastră nu gustă din prăjitura sau mâncarea pe care ați pregătit-o, nu vă cade bine. Domnul Dumnezeu ne pune Însuși Trupul și Sângele Lui care este pomenire ca ”de fiecare dată când veți mânca pâinea aceasta și veți bea paharul acesta, moartea Mea o veți vesti până ce voi veni”. ”Moartea Mea veți vesti, Învierea Mea veți mărturisi”, spune Sfântul Vasile cel Mare în Liturghia lui. ”Faceți aceasta întru pomenirea mea”. Asta se întâmplă, asta fac creștinii încă de la începutul veacurilor și noi am ajuns astăzi să venim la Liturghie și la biserică pur și simplu așa, în virtutea inerției de duminică dimineața. Și nici nu ne dăm seama că e cel mai mare eveniment de la care am putea să tragem tot folosul. Și asta vrea Dumnezeu, să trageți fiecare folos maxim. Dacă nu am fost conștienți până acum, măcar să ne smerim și să zicem: ”Doamne, iartă-ne că nici nu ne-am dat seama că se pune problema așa și poate că, la rândul nostru, văzând pe alții că fac ceea ce Tu ne-ai pus să facem, adică se împărtășesc, i-am mai și judecat prea aspru și am mai tras și concluzii de genul: Ăsta se împărtășește cam des”. De parcă soarele răsare des dacă răsare o dată pe zi. La Micul Prinț răsărea des. Răsărea de 24 de ori pe planeta Micului Prinț (cartea lui Saint Exupery). Dar dacă soarele răsare o dată și răsăritul acela este unic atunci și Dumnezeiasca Liturghie este unică, nu-i cea de duminica trecută și nici măcar cea de ieri. Și-atunci trebuie să ne dăm seama că noi avem o șansă cu totul și cu totul deosebită, nu să stăm la masă cu președintele sau cu primul ministru sau cu împăratul sau cu nu știu cine, ci să stăm la masă cu Însuși Dumnezeu care ne pune de-a dreapta Lui. De-asta dumneavoastră veniți din stânga, că vă judecați nevrednici dar Domnul vă trece de-a dreapta. În condițiile acestea, iubiți frați, problema nu se pune de soroace care n-au existat și nu există în tradiția nici canonică, nici patristică, s-o știți de la mine. Măsura este cea pe care v-am dat-o. În fiecare duminică dacă nu ești serios și nu iei în serios porunca, ar trebui în mod normal să ieși. Măsura este cel mai rar la trei săptămâni. Cu celelalte soroace știți cum au făcut? Au lăsat tot mai jos ștacheta adică: ”Iubiți frați, dacă nu puteți să săriți la doi metri, săriți la 1,5 metri.” Până la urmă măsura și ștacheta la care iei nota 10 la săritura în înălțime este de 5 cm. Toată lumea să ia nota 10! Și până la urmă nici nu mai sărim, de ce să mai sărim, că e ridicol! Dacă însă noi luăm în serios lucrurile, într-adevăr ne vom bucura. Aici nu mai e vorba de soroace ci e vorba de faptul că eu mă situez serios și matur și mă judec pe mine. Cum? Să încercăm să înțelegem cum e cu vrednicia. Care-i problema vredniciei? Ce l-a făcut pe Adam vrednic sau nevrednic? Faptul că a păcătuit sau faptul că nu și-a asumat? Credeți că dacă-i zicea lui Dumnezeu: ”Iartă-mă, Doamne” oare ce făcea Dumnezeu cu el? Altceva decât să-l ierte, ce putea să facă? Pentru că Dumnezeu este Iertare, Dumnezeu nu are iertare cum avem noi, nu are răbdare ci este Răbdare, Dumnezeu nu are iubire, El este Iubire. Și El nu ne cere nouă să avem răbdare ci să ne împărtășim din Răbdarea Lui: ”Doamne, dă-mi răbdare, dă-mi de la Tine pentru că Tu ești Răbdare, dă-mi Dragoste, dă-mi Iertare”. Dumnezeu nu așteaptă altceva decât să-și manifeste Dragostea ca o mamă care, atunci când copilul îi cere iertare, îl ia în brațe și îl sărută. Deci, problema este să învățăm să asumăm, nu să căutăm justificări deoarece orice justificare, în mod indirect, Îl pune pe Dumnezeu la zid, Îl acuză pe Dumnezeu și ne îndreptățește pe noi. Să ne acuzăm pe noi și, indirect, Îl îndreptățim pe Dumnezeu. Îndreptățindu-L pe Dumnezeu, ce poate să zică Dumnezeu când Îi cerem iertare? Decât: ”Să fii iertat!”. Și această asumare face că nu suntem dați afară din Rai, că nu suntem dați afară din Biserică. Și cu adevărat vom deveni mădulare vii și vom regăsi conștiința aceea că Biserica este adunarea acestor frați care vin și se judecă realist cu Dumnezeu, zicând: ”Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperământul casei sufletului meu!”, și cum a zis Petru: ”Ieși de la mine, Doamne, că sunt păcătos!”. Dar dacă Tu mă îndemni, Doamne, dacă Tu îmi spui: ”Fă aceasta și vei fi viu!”, dacă zicem ”Apropiați-vă!” eu cred că preoții noștri și arhiereii nu se joacă de-a cuvintele. Este lucrul pe care-l socotesc cel mai important și pentru aceasta mi-am permis să vă vorbesc atât de franc - cum vorbesc de obicei de fapt - aceasta o fac și acolo unde sunt rânduit să fiu. Eu îmi iau riscul de a vă fi spus ceea ce v-am spus, în această Duminică a Înfricoșatei Judecăți, ca să poată fi înțeles ceva mai multișor. Sper că, dacă nu v-am scos din ceață, măcar să nu fi îndesit ceața în care vă aflați și dacă este o rază de lumină în această ceață, m-aș bucura foarte mult. SURSA: http://www.sfintiiarhangheli.ro/pred...satei-judecati
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#447
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#448
|
||||
|
||||
![]() I Tocmai de aceea problema devine delicată, căci se uită adeseori că Împărtășania se dă mai întâi „spre iertarea păcatelor” (Matei 26:26‑28) și abia apoi „spre viața de veci”[4]. Nimeni nu poate dobândi viața de veci dacă mai întâi n‑a scăpat de păcat și de patimile generate de el. Dar singura posibilitate de realizare a acestui lucru este lupta împreună cu Hristos, pe Care‑L primim în noi prin Sfintele Taine. Și prin Taina Pocăinței se dă iertarea păcatelor, dar Pocăința este privită ca un „stadiu pregătitor”, o anticameră a „vederii luminii celei adevărate” și a primirii „Duhului ceresc”. Mai mult decât atât, în afara legăturii euharistice cu Hristos, nici pocăința nu are forța cuvenită și, ca să argumentez acest lucru, voi da exemplul Sfintei Maria Egipteanca. Ceea ce vedem uimitor în viața ei nu este neîmpărtășirea de‑a lungul câtorva zeci de ani (chiar dacă unii își găsesc în această scriere hagiografică un argument în sprijinul propriei ignoranțe), ci faptul că înainte de a merge în pustie, când abia făcuse făgăduință de pocăință Maicii Domnului[5], dar nu împlinise nici cea mai mică parte a canonului ce‑l „merita” pentru păcatul desfrânării, ea s‑a împărtășit cu Sfintele Taine în biserica Înaintemergătorului de lângă Iordan și abia după aceea a mers în pustie să se pocăiască.[6] Deci Sfânta Maria nu a neglijat în nici un fel lucrarea iertătoare și sfințitoare a Sfintelor Taine. Mai mult decât atât, ea a fost convinsă că fără Hristos nu poate face nimic (Ioan 15:5) și de aceea nici nu și‑a conceput pocăința fără lucrarea tainică a lui Hristos prin Sfintele Taine. Vedem deci că așa‑zisul „argument” în favoarea unei împărtășiri mai rare nu este valabil. Cazul Sfintei Maria Egipteanca este în mod clar unul special și aproape unic, chiar dacă mai există și alți sfinți care s‑au împărtășit rar. Majoritatea Sfinților Părinți însă, în baza tradiției apostolice și a părinților din primele veacuri (Ignatie Teoforul, Irineu de Lyon ș.a.), a practicat și a recomandat „oamenilor obișnuiți” (fără o harismă specială) împărtășirea deasă și chiar foarte deasă – sau mai corect: sistematică, considerând Împărtășania ca fiind „singurul remediu” împotriva patimilor, dar nu fără o nevoință ascetică[7]. De aceea considerăm necesară prezentarea învățăturii Sfinților Părinți ai Răsăritului vizavi de această problemă, făcând abstracție de orice interpretări inovatoare scolastice, atât de mult prezente în teologia noastră. Vom argumenta prin texte liturgice și patristice, nu prin sofisme și raționamente omenești nefondate. Să vedem așadar ce zice Biserica!
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#449
|
|||
|
|||
![]()
Sa nu uitam si de efortul ascetic,post si paza simturilor,precum si de priveghere,cine poate,care curata mintea.Impartasania trebuie sa fie o incununare a eforturilor noastre spre sfintenie.
|
#450
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Paza simturilor, adica atentia setata la maxim este necesara pentru ca nu fi luati prin surprindere de ispite, ca sa nu cadem. Rugaciunea continua - deci si privegherea - este mai mult pentru cei care s-au rupt de lume, adica pentru monahi. Eu am primit canon sa fac si Rugaciunea Lui Iisus si o spun uneori, cand imi aduc aminte. Asta nu ma determina insa sa incerc acele tehnici de respiratie sau sa o repet de sute de ori pe ora. Eu nu vad crestinismul practicat in lumea in care traiesc in felul asta. Deci Daniel, sa nu intelegi gresit. Viata noastra trebuie sa fie un efort continuu de lepadare de rau si de inaltare duhovniceasca. Acestea insa se realizeaza prin intermediul Sfintelor Taine daruite noua de Hristos. Amanarea comuniunii cu El prin Sfanta Impartasanie este o greseala enorma, pentru ca, vezi tu, oricand omul nu se va considera suficient de vrednic de a se apropia de cele Sfinte. Este si normal, pentru ca Sfintii Insisi aveau certitudinea ca sunt pacatosi si nevrednici, dar cu toate acestea se impartaseau constant si cat de des posibil! Te-am mai intrebat o data si repet: tu, cand mergi totusi sa te impartasesti, crezi cumva ca postul dinainte sau ca ceea ce faci tu inainte de a indrazni sa te apropii de Hristos te face sa devii un om virtuos si vrednic de a primi Trupul si Sangele Lui? M-as mira sa raspunzi afirmativ. Deci, intelege ca de asta participam la Sfanta Liturghie, pentru a raspunde concret invitatiei preotului care se face de fiecare data si pentru toata lumea prezenta in biserica. Altfel, cand se termina Liturghia catehumenilor, preotul te invita grav sa iesi afara, iar pentru ca tu nu te consideri demn de a fi numit crestin si dreptcredincios, asa sa faci...
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. Last edited by Florin-Ionut; 08.06.2010 at 11:04:25. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sa ne impartasim saptamanal | Daniel777 | Impartasania (Taina Euharistiei) | 433 | 23.05.2015 02:12:04 |
Cum sa ne impartasim? | Adriana-Simona | Impartasania (Taina Euharistiei) | 21 | 09.01.2014 14:17:16 |
|