Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserici Protestante
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.06.2010, 00:36:11
Scotianul
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Continuare

,, Iar El, răspunzând, a zis: Cel ce a întins cu Mine mâna în blid, acela Mă va vinde. Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine și binecuvântând, a frânt și, dând ucenicilor, a zis(..)Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine și binecuvântând, a frânt și, dând ucenicilor, a zis”(Matei 26:23-27)

De remarcat ca in acel moment Mantuitorul a spus doar referitor la vin ca ,, Că acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor. Și vă spun vouă că nu voi mai bea de acum din acest rod al viței până în ziua aceea când îl voi bea cu voi, nou, întru împărăția Tatălui Meu.”(Matei 26:28-29).Nici un cuvant despre o posibila interdictie la mancare.Ca si cum ar fi stiut ca va avea nevoie de ea in viitor pt a-i convinge,prin gesture familiare,pe ucenicii Sai.

Dar sa vedem de ce avea nevoie,in viitor de acesta ,,Captatio benevolentiae” din partea ucenicilor.Sa vedem ce urmeaza dupa acele gesture familiare:

Dupa (Luca 24:41-43) ,,Iar ei încă necrezând de bucurie și minunându-se, El le-a zis: Aveți aici ceva de mâncare? Iar ei i-au dat o bucată de pește fript și dintr-un fagure de miere. Și luând, a mâncat înaintea lor”>>>urmeaza ,, Și le-a zis: Acestea sunt cuvintele pe care le-am grăit către voi fiind încă împreună cu voi, că trebuie să se împlinească toate cele scrise despre Mine în Legea lui Moise, în prooroci și în psalmi. Atunci le-a deschis mintea ca să priceapă Scripturile.”(Luca 24:44-45)

Dupa (Ioan 21:5) ,,Deci le-a zis Iisus: Fiilor, nu cumva aveți ceva de mâncare?”>>urmeaza ,, Paște mielușeii Mei”(Ioan 21:15),, Păstorește oile Mele”( ”(Ioan 21:16),, Paște oile Mele”( Ioan 21:16) ,,Iar aceasta a zis-o, însemnând cu ce fel de moarte va preaslăvi(Petru) pe Dumnezeu.” (Ioan 21:19)

Dupa (Luca 24:30) ,,Și, când a stat împreună cu ei la masă, luând El pâinea, a binecuvântat și, frângând, le-a dat lor.”>>>urmeaza ,, Și s-au deschis ochii lor și L-au cunoscut; și El s-a făcut nevăzut de ei. Și au zis unul către altul: Oare, nu ardea în noi inima noastră, când ne vorbea pe cale și când ne tâlcuia Scripturile?”(Luca 24:32)>aici se remarca ca au avut nevoie de un gest familiar desi Mantuitorul le talcuise Scriptura inca de pe drum.

Concluzia mea:Mantuitorul stia inca din momentul Cinei cea de taina ca va avea nevoie in viitor de acele mici gesture familiare care sa inlature starea de crispare.De aceea si-a fixat o interdictie referitoare doar la vin.In viitor el a utilizat acele gesture pt a inlatura frica,indoiala si starea de crispare a ucenicilor.Adica s-a comportat cu ei precum cu niste copii.Avea nevoie ca ei sa nu fie speriati pt ca trebuia sa le transmita ceva capital>talcuirea Scripturilor,calea de urmat pentru Petru cu implicatii pina in ziua de azi,modul cum vor fi recunoscuti cei ce vor veni in numele Sau(Marcu 16:15-18) dar mai ales ,, Și zicând acestea, a suflat asupra lor și le-a zis: Luați Duh Sfânt; Cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate și cărora le veți ține, vor fi ținute.”(Ioan 20:22-23)
Pentru acesta avea nevoie de cooperarea lor deplina si libera a sufletului si inimii lor.Ei nu trebuiau sa fie speriati sau plini de indoiala cand urmau sa primesca ce trebuia sa le transmita Mantuitorul.Trebuiau sa fie tari in credinta si plini de incredere pt ca la randul lor sa poata transmite mai departe.

Urmau sa primeasca,pe linga dovada Invierii Lui pe care o vazusera prin infasisarea Lui in fata lor,chintesenta crestinismului si a Invataturii Sale.Sufletul lor trebuia sa fie liber de frica si indoiala pt asta asa cum inima si sufletul,in cazul ,,Rugaciunii inimii”,trebuie sa fie libere de patimi si pacate pt a-L primi pe Hristos.

Iar daca cineva se indoieste de acesta extraordinara dovada a tehnicii psihologice folosita de Mantuitor,in scop précis,il invite sa citesca acest pasaj

,, Și ei au istorisit cele petrecute pe cale și cum a fost cunoscut de ei la frângerea pâinii”(Luca 24:35).Iata cum Mantuitoru,printr-un mic gest uman,de o adincime psihologica extraordinara,cu incredibilia semnificatie dupa cum stim a pregatit pe ucenicii Sai in a le transmite partea Sa de Invatatura divina.Iata inca o mica dovada ca Mantuitorul a avut si latura umana si latura dumnezeiasca.O tehnica umana psihologica elementara intr-un scop de esenta mantuitoare.
Mantuitorul a stiut derularea evenimentelor in amanunt si a actionat precum un simplu om nu poate actiona.Si-a transmis Invatatura gradual,a insotit-o de plide,exemple faptice,psihologie,sacrificiu, si multe alte aspecte.

Last edited by Scotianul; 28.06.2010 at 00:44:13.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.07.2010, 13:31:51
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Scotianul Vezi mesajul
Mantuitorul stia inca din momentul Cinei cea de taina ca va avea nevoie in viitor de acele mici gesture familiare care sa inlature starea de crispare. De aceea si-a fixat o interdictie referitoare doar la vin.
Desigur că Mântuitorul pe toate le preștie. A nu se crede însă că frângerea pâinii de la Cina cea de Taină ar fi doar un antitip pentru atunci când se va arăta înviat. Dimpotrivă, atunci când se arată, Isus oferă iarăși Sfântul Său trup apostolilor. "Baza" este Cina cea de Taină, iar când se arată face un memorial, pentru ca toți să Îl cunoască drept Domn și Dumnezeu. El oferă exemplu și întărește astfel ceea ce spusese: să facem aceasta în amintirea Lui.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.07.2010, 14:10:40
Scotianul
Guest
 
Mesaje: n/a
Arrow

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Desigur că Mântuitorul pe toate le preștie. A nu se crede însă că frângerea pâinii de la Cina cea de Taină ar fi doar un antitip pentru atunci când se va arăta înviat. Dimpotrivă, atunci când se arată, Isus oferă iarăși Sfântul Său trup apostolilor. "Baza" este Cina cea de Taină, iar când se arată face un memorial, pentru ca toți să Îl cunoască drept Domn și Dumnezeu. El oferă exemplu și întărește astfel ceea ce spusese: să facem aceasta în amintirea Lui.
Foarte corect ceea ce spuneti.Ati spus mai clar decat am reusit eu.Ce am incercat sa spun a fost diferenta dintre momentul Cina cea de Taina si momentul cand s-a aratat dupa Inviere.Ideea mea a fost>daca la Cina cea de Taina ar fi spus ca nici nu va mai manca in viitor(cum a spus despre vin)atunci scena de dupa Inviere,supusa atentiei,ar fi fost imposibila pt ca Mantuitorul s-ar fi contrazis.Ceea ce nu se poate.Ideea mea a fost ca Mantuitorul a facut fiecare gest al sau pt ca le ,,prestia"(cum ati subliniat foarte bine dvs) si tocmai acest fapt,acesta inlantuire extraordinara a evenimentelor probeaza,printre altele si pt cine nu crede,ca nimic nu a fost intimplator.Baza este Cina cea de Taina(subliniez si eu asta) iar in subsidiar exista un mic detaliu care,coroborat cu acel moment cand se arata,dupa Inviere,si solicita de mancare,ne demonstreaza,fie si dpdv logic,inlantuirea faptelor si mesajul lor.Cand am re-re-re-citit aceea scena(Cina cea de Taina)>o intrebare mi-a aparut in fata ochilor,,De ce nu a spus si despre paine/ca nu va mai consuma in viitor?De ce doar vin?"De aici am plecat cu acest rationament care mai are inca mai are multe necunoscute.

Un ex:La Cina cea de Taina a folosit painea si vinul.Interdictia expresa a fost doar pt vin.Cand se intalneste cu cei 2,dupa Inviere,si cand le frange painea in fata si ei inteleg>nu se spune daca o si maninca alaturi de ei.Se spune doar ca o frange.Cand le apare Apostolilor maninca cu ei peste si miere.La fel si in Ioan 21:5-13 nu se spune expres daca a mancat si EL paine.Atunci m-am intrebat:este posibil ca Mantuitorul sa-si fi fixat o interdictie doar referitor la vin(Sange)si nu si la paine(Trup)?.Inclin sa cred ca nu.De fapt EL nu a mai consumat nici paine dar la Cina cea de Taina nu putea spune: ,,Nu voi mai bea vin,nu voi mai manca paine dar cand va voi aparea ,dupa Inviere,voi manca peste si miere".Acolo era o scena sacra nu o comanda la restaurant.
Atunci cred ca Mantuitorul nu a spus nimic de mancare tocmai pt ca stia ca va avea nevoie de aceea demonstratie in viitor dar mai stia ca nu va fi facuta cu paine ci cu altceva.Daca ar fi spus asta la Cina cea de Taina,acesta avalansa informationala inexplicabila si complicata i-ar fi bulversat complet pe Apostoli.Si atunci a lasat capitolul ,,mancare"fara interdictie pt ca EL stia mai bine ca noi toti de ceea ce va avea nevoie in viitor si de ce anume se va folosi.Pur si simplu Mantuitorul gandea cu anticipatie,in mod extraordinar si aceste mici gesturi si rationamente m-au ajutat sa incerc sa reconstitui,plecand de la un mic detaliu,un rationament.

CU toate acestea nu sunt convins de faptul ca rationametntul meu este macar in apropiere de adevar si nici nu se poate asta folosind metode de investigatie pur umane.Vorbim de Mantuitor aici iar incercarea mea este o timida si imperfecta tentativa de a intelege cum intr-un mic gest,un detaliu, sta o intelepciune mai presus de puterea noastra de intelegere.

Last edited by Scotianul; 04.07.2010 at 14:49:27.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 04.07.2010, 15:45:57
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

La Cină, Isus nu spune "nu voi mai bea vin" ci se referă la rodul viței de vie. Ce simbol al VT accesează în mintea noastră "vița de vie" ? Vița de vie este:
-simbol al Bisericii. Dumnezeu (prin ipostaza Tatălui) este lucrătorul care ramurile uscate le aruncă în foc, deși pe toate le udă: și pe cele bune, și pe cele rele (ca ploaia pe Poporul Ales în deșert)
-posibil simbol al lui Cristos Însuși, ca Dumnezeu. (Arborele lui Iesei ?, vedem și o alăturare fonetică "Iesei-Isus").

Mă gândesc că poate pe aici pe undeva ar trebui să căutăm explicația. Să nu uităm că Isus este deplin dezvăluit ca Redemptor odată cu Înălțarea Sa. Nu la Înviere, ci la Înălțare îi eliberează pe drepții din Iad (Limb, în terminologia catolică). Atunci El poate începe să bea din nou adevăratul rod al viței de vie, care este lucrarea răscumpărătoare a Miresei Lui.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 04.07.2010, 16:42:30
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Scotianul Vezi mesajul

De remarcat ca in acel moment Mantuitorul a spus doar referitor la vin ca ,, Că acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor. Și vă spun vouă că nu voi mai bea de acum din acest rod al viței până în ziua aceea când îl voi bea cu voi, nou, întru împărăția Tatălui Meu.”(Matei 26:28-29).Nici un cuvant despre o posibila interdictie la mancare.Ca si cum ar fi stiut ca va avea nevoie de ea in viitor pt a-i convinge,prin gesture familiare,pe ucenicii Sai.

Opinia mea: Mantuitorul a spus despre vin ca nu va mai bea pentru ca
jertfa Sa e UNICA, iar vinul e sangele Domnului. Deci, o a doua jertfa
nu va mai fi, pana la a doua Sa venire. Dar de ce spune ca atunci
Il va bea "NOU, intru imparatia Tatalui Meu", cred ca din cauza ca imparatia
Sa e o imparatie unde iubirea, jertfa de sine, altruismul si generozitatea
reprezinta noua jertfa, fara de care n-ar fi posibila Imparatia.
Imparatia lui Dumnezeu e imparatia unde fiecare e in slujba celorlalti.
Iar Cel mai mare e in slujba tuturor, asa cum Insusi Iisus afirmase.
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 04.07.2010, 20:27:00
Scotianul
Guest
 
Mesaje: n/a
Smile Pt Mihnea Dragomir&MariS

Citind explicatiile dvs trebuie sa recunosc ca am iarasi certitudinea ca explicatia mea,asa cum am spus,este departe de a explica aspectele mentionate.Tot citind acele randuri realizez ca lucrurile sunt mult mai complex transmise decat credem.Este foarte corect ceea ce spuneti despre vin/rodul vieti de vie dar am 2 observatii de facut:

1.Pt MariS>cred ca este foarte corect ceea ce spui dar cred ca rationamentul tau se poate aplica si painii(Trupului) si atunci ajung la loc cu rationamentul de unde am plecat.Eu cred ca painea si vinul/rodul vieti de vie trebuie privite ca un tot Trup-Singe si atunci iarasi apar intrebari(ceea ce probeaza complexitatea textului).
2.Pt Mihnea Dragomir(scuze ca nu am pus ,,domnule"dar am pus mai sus dvs>considerati ca exista si aici in subtext.)>va dati seama ca explicatia dvs ma arunca intr-un rationament mult mai complex?Mi-ati dat de munca dar va multumesc,atat dvs cat si lui MariS,pt acest gen de ,,munca"pe care il accept din toata inima.As vrea sa va spun si eu ceva>dintre scenele in care maninca,dupa Inviere,este cert ca a mancat peste si miere.Peste a mai folosit si in trecut iar miere,daca imi aduc bine aminte,manca si Ioan Botezatorul desi in acel caz era vorba de miere salbatica(Matei 3:4>,,miere sălbatică)iar aici(Luca 24:42>,,fagure de miere") nu se precizeaza(o sa ajung cu analiza la detalii de tipul>,,ce fel de miere se consuma in Ierusalim pe vremea lui Isus?").Se pot face foarte multe conexiuni si interpretari si acest fapt probeaza profunzimea textului.Trebuie sa aprofundez ideea dvs.

Va multumesc pt toate aceste idei,pe care le-am notat,si pe care le voi analiza luand rationamentul de la capat.Acestea era si ideea:sa aflu ce gandesc si alti oameni,sa schimbam idei,sa descoperim impreuna aspecte din text,sa vad unde rationamentul meu nu este bine legat si unde trebuie reverificat/imbunatatit.Va multumesc din suflet.

Last edited by Scotianul; 04.07.2010 at 21:06:45.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 04.07.2010, 22:35:54
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Scotianul Vezi mesajul
Citind explicatiile dvs trebuie sa recunosc ca am iarasi certitudinea ca explicatia mea,asa cum am spus,este departe de a explica aspectele mentionate.Tot citind acele randuri realizez ca lucrurile sunt mult mai complex transmise decat credem.Este foarte corect ceea ce spuneti despre vin/rodul vieti de vie dar am 2 observatii de facut:

1.Pt MariS>cred ca este foarte corect ceea ce spui dar cred ca rationamentul tau se poate aplica si painii(Trupului) si atunci ajung la loc cu rationamentul de unde am plecat.Eu cred ca painea si vinul/rodul vieti de vie trebuie privite ca un tot Trup-Singe si atunci iarasi apar intrebari(ceea ce probeaza complexitatea textului).
2.Pt Mihnea Dragomir(scuze ca nu am pus ,,domnule"dar am pus mai sus dvs>considerati ca exista si aici in subtext.)>va dati seama ca explicatia dvs ma arunca intr-un rationament mult mai complex?Mi-ati dat de munca dar va multumesc,atat dvs cat si lui MariS,pt acest gen de ,,munca"pe care il accept din toata inima.As vrea sa va spun si eu ceva>dintre scenele in care maninca,dupa Inviere,este cert ca a mancat peste si miere.Peste a mai folosit si in trecut iar miere,daca imi aduc bine aminte,manca si Ioan Botezatorul desi in acel caz era vorba de miere salbatica(Matei 3:4>,,miere sălbatică)iar aici(Luca 24:42>,,fagure de miere") nu se precizeaza(o sa ajung cu analiza la detalii de tipul>,,ce fel de miere se consuma in Ierusalim pe vremea lui Isus?").Se pot face foarte multe conexiuni si interpretari si acest fapt probeaza profunzimea textului.Trebuie sa aprofundez ideea dvs.

Va multumesc pt toate aceste idei,pe care le-am notat,si pe care le voi analiza luand rationamentul de la capat.Acestea era si ideea:sa aflu ce gandesc si alti oameni,sa schimbam idei,sa descoperim impreuna aspecte din text,sa vad unde rationamentul meu nu este bine legat si unde trebuie reverificat/imbunatatit.Va multumesc din suflet.
Draga prietene,
ai dreptate cand spui ca painea si vinul reprezinta trupul si sangele Domnului,
si deci amandoua au de-a face cu jertfa Sa. Totusi exista o diferenta, si anume
ca doar sangele pecetluieste un legamant. Si atunci in loc de JERTFA sa punem in
explicatia anterioara LEGAMANTUL. Deci, un alt legamant nu va mai fi pana la a
doua Sa venire. Este vorba despre legamantul legii celei noi, legea iubirii.
Dar foarte bine faci ca le analizezi si nu le iei de-a gata, ca uite ai si vazut unde
explicatia era slaba. Doar din dialog si colaborare poate iesi ceva mai bun.
Eu iti multumesc ca ai fost atent si mi-ai atras si mie atentia. Analizeaza si
explicatia noua.
Domnul cu tine si cu noi toti.
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 04.07.2010, 22:40:11
Scotianul
Guest
 
Mesaje: n/a
Thumbs up

Citat:
În prealabil postat de MariS_ Vezi mesajul
Draga prietene,
ai dreptate cand spui ca painea si vinul reprezinta trupul si sangele Domnului,
si deci amandoua au de-a face cu jertfa Sa. Totusi exista o diferenta, si anume
ca doar sangele pecetluieste un legamant. Si atunci in loc de JERTFA sa punem in
explicatia anterioara LEGAMANTUL. Deci, un alt legamant nu va mai fi pana la a
doua Sa venire. Este vorba despre legamantul legii celei noi, legea iubirii.
Dar foarte bine faci ca le analizezi si nu le iei de-a gata, ca uite ai si vazut unde
explicatia era slaba. Doar din dialog si colaborare poate iesi ceva mai bun.
Eu iti multumesc ca ai fost atent si mi-ai atras si mie atentia. Analizeaza si
explicatia noua.
Domnul cu tine si cu noi toti.
Har, smerenie si jertfa de sine.

Da,trebuie sa recunosc ca ceea ce spui se leaga extrem de bine(chiar daca as analiza doar logic>ma refer la aceea discutie cu Legamintul).Corect>trebuie sa introduc si acest element in ,,ecuatia" mea.Eu v-am spus ca ma ajutati mult.S-ar putea ca analiza mea sa se extinda pe mai multe aspecte decat credeam initial(parca Sfantul Grigorie de Nyssa spunea>,,Nu spargeti oasele Scripturii, avand dintii intelegerii voastre de lapte, ca sa nu pieriti ")Cu siguranta va voi tine la curent cu progresul analizei mele.

Cel de Sus sa fie alaturi de noi toti.

Last edited by Scotianul; 04.07.2010 at 22:48:08.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Rugaciunea inainte de masa Daniel777 Rugaciuni 18 24.03.2014 00:23:56
Otrava din sarea de bucatarie pe masa tuturor romanilor! heaven Generalitati 21 14.11.2010 16:16:41
Pacate facute la masa, prin mancare ionisa Intrebari utilizatori 1 30.09.2010 14:12:27
O rugaciune inainte de a lua masa horia49 Rugaciuni 5 30.01.2010 02:22:58