Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Resurse ortodoxe on-line
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #15  
Vechi 11.09.2010, 13:39:23
razvan.mn razvan.mn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 05.04.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 74
Implicit CUVINTE DESPRE MĂRTURISIRE DIN CARTEA SF. ENGOLPION (pag. 451-455)

Păcatul este ca o rană, care dacă nu se arată la doctor atunci putrezește și pe urmă este nevindecată.

“Răutatea nemărturisită este rană ascunsă a sufletului!”, zice Sf. Vasile cel Mare.

La mărturisire trebuie păzite două lucruri:
Întâi ea trebuie făcută fără de rușine și al doilea să nu se aducă pricinuire (adică să nu dăm vina pe alții pentru greșelile noastre).

Rușinea care ne vine înainte de păcat este semnul darului, căci ne este spre izbăvire, iar rușinea care ne vine la mărturisire este de la cel viclean și ne poate pricinui osândă.

Mustrarea pe care o simte omul pentru păcate, este glasul Sfântului Duh, care nu vorbește la ureche, ci la inimă. Și anume glasul acesta ne strigă: “Până când mai zăbovești în păcate, iată boala ne împresoară, a venit bătrânețea și moartea este la ușă!”

“Scoală, cela ce dormi și te ridici din morți și te va lumina Hristos”, (cum zice Sf. Apostol Pavel).

Trebuie să alegem una din două:

1. Ori aici pe pământ să descoperim păcatele numai în fața duhovnicului,

2. Ori le ascundem aici, ca să fie scoase la arătare de către Înfricoșatul Judecător în fața îngerilor și oamenilor.

“Mustrate-voi și scoate la arătare păcatele tale” (zice Sf. Prooroc David).

DESTĂINUIREA GÂNDURILOR

Zis-a iarăși un bătrân:

“Precum șarpele dacă iese din gura sa îndată fuge, așa și gândurile cele rele descoperindu-se, îndată pier. Și iarăși precum cariul (viermele) strică și mănâncă lemnul, așa și gândurile cele rele strică și mănâncă inima omului. Că cel ce își descoperă și își arată gândurile sale, îndată se tămăduiește. Iar cel ce își acoperă și își tăinuiește gândurile sale, acela are mândrie. Că de nu vrei să destăinuiești cele ascunse ale inimii și să nu te încredințezi nimănui, aceasta înseamnă că nu ai smerenie. Că smerenia toate bunătățile le are. Toți sfinții se socoteau și se aveau pe sine ca cei mai greșiți și mai păcătoși decât toți oamenii.

Iar de va chema omul din tot sufletul său pe Dumnezeu și atunci va merge și va întreba pe cineva cerând sfat pentru gândurile sale, Dumnezeu va răspunde prin omul acela, adică îl va lumina ca să dea sfat bun și folositor.

Că însuși Dumnezeu, cel ce a deschis gura măgăreței lui Valaam, va deschide și gura acelui om pe care îl vei întreba pentru folosul tău, măcar de va fi și păcătos omul acela.”

MĂRTURISIRE ȘI ÎNCREDERE

Când vrei să mergi ca să-ți descoperi gândurile tale unui părinte duhovnicesc și cauți să te folosești, atunci se cuvine ca mai întâi să te rogi lui Dumnezeu zicând: “Doamne, Dumnezeul meu, cele ce voiești Tu și le știi ca sunt spre folosul sufletului meu, acelea să le pui în gura acelui părinte ca să mi le zică mie și cuvintele lui ca din gura Ta să le primesc și să mă folosesc!” Deci să te întărești pe sine-ți prin aceste cuvinte, de vreme ce osteneala, tăcerea și sărăcia cu reaua pătimire aduc omului smerenia, iar smerenia iartă toate păcatele.

Nepomenirea de rău și iertarea

Zis-a iarăși un sfânt bătrân: “De vei auzi că cutare frate sau soră te-a clevetit, te-a grăit de rău și te-a defăimat, să nu te scârbești asupra lui. Și de va veni acela la tine, tu să nu-l vădești pe el, ci te veselește împreună cu dânsul și să arăți față veselă către dânsul, ca să ai îndrăzneală către Dumnezeu întru rugăciunea ta.”

Și iarăși: Pentru Pravilă

“De va veni la tine vreu frate sau soră, atunci pentru dragostea lui să lași orice treabă, încă și pravila și umilința ta. Iar de vei avea plângere sau lacrimi, să le ascunzi întru inima ta până când se va duce fratele. Iar dacă va ieși și se va duce fratele, atunci iar te apucă de umilință și de pravila ta, de vreme ce se tem dracii văzând umilința ta.”

Dreapta Socoteală

Zis-a un bătrân oarecare: “De ești neputincios și slab cu trupul tău, după puterea ta să-ți faci pravila și postul tău și să nu te silești peste putința ta, ca nu cumva să cazi în boală și vei pofti atunci unele și altele, îngreunând pe alții cari îți slujesc ție, iar de te tulbură pe tine gânduri spurcate și necuviincioase, să nu le tăinuiești, ci îndată să le descoperi duhovnicescului tău părinte. Căci pe cât își ascunde și își tăinuiește omul gândurile cele rele, cu atâta se înmulțesc și se întăresc mai vârtos în inima lui.”

Cunoscând neputința să avem Smerita Cugetare

Zis-a un bătrân: “De vei auzi despre petrecerile cele mari ale sfinților părinți și aprinzându-te cu râvna, vei voi să le urmezi, apucă-te și tu chemând numele Domnului să te întărească în lucrul pe care l-ai ales. Și dacă cu ajutorul lui Dumnezeu vei săvârși, atunci mulțumește Celui ce ți-a ajutat. Iar de nu vei putea să săvârșești nevoința lor, atunci măcar să-ți cunoști neputința și slăbiciunea ta. Și defăimându-te pe sine-ți, smerește-ți gândul tău până la moarte, socotindu-te pe tine nevrednic și sărac și nerăbdător. Să ai mustrare în sufletul tău totdeauna, ca cel ce ai început și nu ai săvârșit. Și așa poți și tu să te mântuiești.”

Cumpănirea la nevoință

Mai zicea un alt sfânt părinte, că obișnuiește vicleanul ca pe cei ce se nevoiesc, când nu poate să-i împiedice de la nevoință, să-i îndemne la cele peste măsură, ca prin aceasta să-i surpe în groapa mândriei și nu este nici un lucru mai urât lui Dumnezeu decât patima aceasta.

Deci tu călătorește precum zice Scriptura pe calea împărătească și nu te abate nici în dreapta nici în stânga, ci măsura cea de mijloc întrebuințează la mâncare: adică cu măsură mâncând în fiecare seară.

Iar de vei urma nevoii tale, fie dintru neputință (sau boală), fie din altă pricină ca să strici ceasul cel obișnuit să nu te îndoiești (adică să nu te împuținezi la suflet) căci nu suntem sub lege, ci sub dar.

Însă când manânci să nu voiești să te saturi, ci te ține cu înfrânare, mai ales la bucatele cele poftitoare și îndemnătoare spre lăcomie. Pe cele proaste mâncări să le iubești totdeauna și inima ta să o păzești în tot chipul, nevoindu-te la smerenie.

Că jertfa lui Dumnezeu, duhul umilit, inima smerită și înfrântă Dumnezeu nu o va urgisi (precum zice Proorocul David în Psalmul 50).

Și tot el zice în alt loc: “Smeritu-m-am și m-a mântuit Domnul.”

Deci toată nădejdea ta, fiule, aruncând-o spre Domnul, mergi cu pace în calea ta și judecata ta ca ameazăzi.

Folosul defăimării

Zis-a un bătrân: “De îți vei aduce aminte de cel ce te-a necăjit sau te-a necinstit sau te-a păgubit, dator ești ca să-ți aduci aminte de el ca de un doctor trimis de Hristos și să-l ai pe el ca pe un făcător de bine. Dacă te necăjești sau te tulburi pentru el, atunci înseamnă că bolește sufletul tău. Deci dator ești să mulțumești fratelui și să te rogi pentru dânsul, căci prin el cunoști boala ta și să primești cele de la dânsul (ocări sau vorbe rele) ca pe niște doctorii trimise de Domnul.

Iar dacă te scârbești asupra fratelui, aceasta înseamnă ca și cum ai zice Domnului: “Nu voiesc să primesc doctoriile Tale, ci voiesc să putrezesc întru rănile mele.” Deci cel ce voiește să se vindece de rănile sale cele sufletești este dator să sufere cele ce se aduc de la doctor, ori în ce chip ar fi.”
Reply With Quote
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Sfantul Ioan Hozevitul Laurentiu Mari Duhovnici si predicile lor 33 13.11.2011 16:31:11
Poezii de Sf. Ioan Iacob de la Neamț (Hozevitul) laurastifter Diverse Sarbatori 9 09.08.2011 15:47:33
Sfantul Ioan Iacob Hozevitul iulia_clau_edi Intrebari utilizatori 16 12.08.2010 02:51:20
Sf.Cv. IOAN IACOB de la Neamt - Hozevitul geo.nektarios Diverse Sarbatori 5 04.08.2010 19:08:34
Ioan Iacob Hozevitul Marius22 Diverse Sarbatori 1 05.08.2008 17:05:26