![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Pastele unei părți importante din Biserica Catolică, numită Biserica Romano-Catolică nu cade la aceleași date cu Paștele Bisericilor răsăritene (greco-catolică și ortodoxă) din motive care țin de astronomie.
Din cauza faptului că perioada mișcărilor de revoluție ale Pământului în jurul Soarelui sunt multiplu neîntreg al perioadei de rotație a Pămâmntului în jurul propriei axe, mai exact din cauza faptului că un an durează 365 de zile, 6 ore și niște minute, s-a ajuns în cadrul calendarului respectat din Antichitate și numit "iulian", care considera că anul are 365 de zile și 6 ore, la un decalaj considerabil față de "realitatea astronomică" (la urma urmei, tot o convenție), astfel încât în fiecare secol se "rămânea în urmă" cu aproximativ o zi. Faptul a fost observat și calculat în detaliu în vremea papei Grigore cel Mare, care a propus, având backgroundul astronomilor săi (între care s-a distins un astronom de origine română) o rectificare a calendarului. Acest calendar, numit și gregorian, a fost adoptat mai întâi în Vest, mai apoi în Est. Cu o excepție, și anume data Paștelui, care în Bisericile Greco-Catolice și Ortodoxe (cu o singură "excepție a excepției", și anume Biserica Ortodoxă Finlandeză, din câte îmi amintesc) au hotărât să sărbătorească Paștele pe stil vechi, iulian. Deci, principiul de calcul al datei Paștelui este același și în Bisericile Apusene și în cele Răsăritene, anume "prima duminică cu lună plină de după echinocțiul de primăvară". Noaptea când cade echinocțiul de primăvară este aceeași: de pe 21 pe 22 martie. Dar diferă ceea ce se înțelege prin "21 martie", între cele două calendare existând o diferență care crește cu o zi pe secol. De aceea s-a ajuns la situația în care Paștele Răsăritean cade, de regulă, mai târziu decât cel Apusean și niciodată mai devreme. Prin urmare, Bisericile Ortodoxe care au adoptat stilul nou, gregorian (ceva mai precis, dar tot convențional față de timpul astronomic) l-au adoptat cu excepția datei de pornire a modului de calcul al Paștelui, motivând această alegere în baza unui canon medieval care prevedea că Pascalia este imuabilă. În consecință, și sărbătorile care depind de data Paștelui, așa cum este Înălțarea, cad la alte date, pe când sărbătorile cu dată fixă, ca cea a Crăciunului, cad în aceleași zile ca cele din Bisericile de rit roman. Față de Bisericile Ortodoxe care au rămas cu calendarul iulian (spre exemplu, față de "stavroveri"), Paștele din BOR cade în aceeași zi, fiind calculat "pe stil vechi", în schimb Crăciunul și toate celelalte sărbători cu dată fixă cade în alte zile. Sunt conștient că explicațiile pe care am încercat să le dau sunt greu de înțeles, dacă e nevoie voi reveni cu detalii.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 15.10.2010 at 22:33:00. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ca se praznuieste Sfintele Pasti la date diferite nu e decat partea vizibila a icebergului diferentelor dintre BO si BC.
Vedeti de exemplu ca BO considera pe Sfantul Constantin cel Mare intocmai cu Sfintii Apostoli iar la BC nu se considera Sfant. Alt exemplu preotii crestin ortodocsi pentru mireni,preotii mireni e obligatoriu sa fie casatoriti spre a fi hirotoniti,iar la catolici nu e voie ca preotii sa fie casatoriti. Si mai sunt foarte multe diferente chiar si la Crez. (Filioque fiind cea de care stie toata lumea). Si Sfintele Liturghii sunt foarte diferite la crestini ortodocsi fata de catolici. Etc.
__________________
"și dacă orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă." - nu luati de bun tot ce scriu eu. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc mult pentru explicatie, Mihnea.
O intrebare: de inviere se zice "Hristos a inviat!" "Hristos s-a inaltat" in catolicism?
__________________
But I am not a slave to a God, that doesn't exist And I'm not a slave to a world, that doesn't give a sh*t |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ori de câte ori.
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#5
|
|||
|
|||
![]()
spinoasa problema asta. mie, unuia, mi se pare de bun simt pozitia ortodoxa, ca duhul sfant nu poate veni de la Fiul, din moment ca nasterea lui Isus a fost posibila datorita duhului sfant, asadar duhul sfant a existat inainte de nasterea lui Isus.
Pe de alta parte, daca Isus este totuna cu Dumnezeu, atunci de ce n-ar putea avea si el capacitatea de a crea duh sfant. Bine, eu zic si altceva, de ce a fost nevoie de intregul proces de nastere a lui Isus cand Dumnezeu si-ar fi putut trimite fiul direct pe pamant, fara a-l mai trece prin lungul proces al gestatie, copilariei, scolii de tamplarie etc. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
evident ca sunt ineptii, orice nu corespunde cu gandirea ta este ineptie, nu? Si Papa tot ineptii spune, caci nu urmeaza dogma ortodoxa, nu? Diferentele dogmatice intre catolicism/ortodoxie/protestantism/etc arata foarte foarte clar ce valoare au asa zisele "adevaruri" emise de fiecare dintre reprezentantii cultelor de mai sus. Unul zice hais, altu cea insa fiecare este convins ca detine adevarul suprem. Stii cine mai este convins de detinerea adevarului unic si suprem?
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ortodoxie=catolicism=crestinism=fratie=iubire | tigerAvalo9 | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 87 | 14.02.2013 00:10:49 |
Diferente intre oameni | CM | Generalitati | 68 | 18.07.2009 14:58:04 |
Puncte comune intre catolicism si ortodoxie | PadreCory | Biserica Romano-Catolica | 17 | 12.04.2008 01:35:49 |
Diferente intre B.O. si B.C. | Laurentiu | Biserica Romano-Catolica | 44 | 11.12.2007 19:15:09 |
|