![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Sufletul urcă mereu mai sus, curățându-se, până la stația terminus: locul de lumină și verdeață, pajiștea inflorată, mișunând de căței mici și dolofani și de pisicuțe albe cu fundă, acolo unde răsună acordurile divertismentelor lui Mozart și se ostenesc îngerii cu aripi ai lui Liliom să ofere necontenit dulcețuri și șerbet, acolo unde se află Dumnezeul cel adevărat, al pruncilor lăsați — în sfârșit — să vină, oricât de bătrâni de ani sau de împovărați de grele amintiri, să vadă pe Tatăl cu barba albă, la mijloc, pe Hristos purtător de stigmate și cruce în dreapta, pe Duhul curățitor și alinător în stânga. ( N. Steinhardt, Jurnalul Fericirii)-Despre Mozart si Rai
http://www.youtube.com/watch?v=lKfz7...layer_embedded http://www.youtube.com/watch?v=l45DA...layer_embedded |
|
#2
|
|||
|
|||
|
"Haydn nu s-a ascuns in dosul iluziei ca viata este trandafirie. Din contra, a avut un temperament oarecum egal si echilibrat, care l-a ajutat sa priveasca lumea si oamenii printr-o viziune pe care nu a socotit-o ca fiind numai a lui. In simplitatea si modestia sa plina de candoare, el nu s-a considerat niciodata exceptional , ci a avut cu siguranta credinta ca o filozofie optimista este un semn de echilibru si de armonie spirituala, un semn de intelepciune si de forta si ca acestea pot exista tot atat de bine si la ceilalti oameni ca si la el. Daca a avut totusi constiinta darurilor sale artistice – si a avut-o, fara a-si pierde insa cumpatul si modestia – aceasta nu a facut decat sa-i intareasca aspiratia de a canta numai ceea ce este bun si inaltator in stradaniile semenilor sai, in firea si in gandirea lor. Este o marturie admirabila a increderii sale in virtutile creatoare ale oamenilor, incredere ce-i confera o maretie inca necunoscuta pe deplin.
Cand vorbeste prin muzica, Haydn ii imprima intotdeauna dispozitia sa proprie, chiar si atunci sau, poate, mai cu seama atunci cand devine descriptiva, cand zugraveste natura cu frumusetile si resursele ei datatoare de viata. In acelasi timp, contrastele ating rareori o intensitate dramatica, ele constituind in general mijlocul de a da o si mai mare putere expresiva expansiunii sale emotionale. Operele sale constituie un bun de cel mai mare pret al culturii universale, prin mesajul luminat de admrabilul sau crez artistic, exprimat in raspunsul la o scrisoare de omagiu ce i-a fost adresata in 1802 de « Uniunea Muzicala » din Bergen, Norvegia : ‘ Adesea, cand luptam cu piedicile ce-mi ingreunau lucrul, cand puterile mele fizice si spirituale slabeau, facandu-ma sa vad cat de greu este sa perseverez pe calea apucata, un gand tainic imi soptea : nu sunt decat putini oameni multumiti si fericiti pe acest pamant ; pretutindeni predomina suferintele si grijile. Poate ca, intr-o buna zi, truda ta va deveni o sursa din care cei istoviti sau cei impovarati de griji vor putea sa soarba cateva clipe de destindere si inviorare. Ce motiv puternic de a merge inainte ! Iata de ce privesc astazi cu o multumire pornita din adancul inimii operca careia i-am inchinat un atat de lung sir de ani de eforturi indarjite’ . La batranete, Haydn si-a marturisit credinta ca si-a implinit misiunea, dar si-a exprimat si speranta ca ‘nu va muri de tot’. Joseph Haydn are dreptul deplin la un loc intre cei mai mari, ca maestru intre maestri, iar opera lui se cuvine sa fie cultivata cu dragoste si popularizata in randurile publicului larg, fiindca valoarea ei artistica si umana se ridica pana la o treapta care o consacra ca o contributie stralucita la imbogatirea tezaurului culturii universale. " Dragii mei..sa NU incercam sa distrugem ceva din minunatia inocentzei muzicii bune , grele...ci sa cercetam mai adanc orice temere care ne induce mintii un adevar relativ... |
|
#3
|
|||
|
|||
|
uite ce am gasit pe un site masonic marea loja nationala romana:
http://www.mlnr.ro/masoni-celebri Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Compozitor austriac. Autor al peste 600 de lucrări muzicale. Tatăl său, Leopold Mozart, muzician și compozitor de talent, îi dă o educație muzicală aleasă din fragedă pruncie, astfel că micul Amadeus concertează în fața principilor europeni de la 6 ani (Minchen și Viena), 7 ani (Mannheim, Paris), 8 ani (Londra), 13-14 ani (Milano, Florenta, Roma). În 1782 s-a căsătorit cu Constance Weber, marea dragoste a tinereții sale. Activitatea muzicală intensă, munca laborioasă, intrigile vremii i-au distrus, se pare, sănătatea, astfel că moare la 35 de ani. Inițiat la 14 decembrie 1784 în Loja "Binefacerea" din Orientul de Viena, care a fuzionat mai târziu cu Loja "Noua Speranță Încoronată". După 3 luni de prezență masonică, își invită tatăl să viziteze loja din care facea parte. Mozart fiul a participat ulterior ca frate la primirea în Masonerie a lui Leopold Mozart, tatăl sau, șef al orchestrei Curtii regale și autorul celebrei Simfonii a jucăriilor. Inițierea în Francmasonerie a lui Haydn se datorează tot lui Mozart. Influențat de activitatea lojior, a compus o primă lucrare muzicală masonică încă din 1772, când nu avea decat 16 ani. Vizita cu regularitate Loja "Adevarata Armonie" al cărui Mare Maestru era Ignatz von Born, consilier apropiat al împăratului Iosif al II-lea, cel care l-a inspirat pe Sarastro din Flautul fermecat, opera scrisă după ritualul masonic în 1791 și constituind "răspunsul" sau la interzicerea Masoneriei austriece în același an de către împăratul Leopold al II-lea. A mai scris muzică funerară, cantate și lieduri de inspirație masonică. După trecerera sa în Orientul Etern, toate lucrările cu caracter masonic pe care le-a scris au fost editate într-un volum. Evelyne Hurard, cea care face o laborioasă prezentare în Dicționarul Francmasoneriei, arată: "Mozart ne demonstrează că a dat vieții sale o unitate și a găsit o fericită sinteză între ideile sale sociale de libertate, egalitate și convingerile sale spirituale de fraternitate și dragoste". Christian Jacq are următoarele opinii despre activitatea masonică a lui Mozart: "Pe când inițierea lui Voltaire era o ultimă butadă, cea a lui Mozart era semnul unui angajament spiritual profund, ale cărui urme sunt ușor de decelat în opera marelui compozitor. Fără a mai vorbi despre concerte, sonate, simfonii, în care acest bărbat încă foarte tânăr manifesta o exceptională profunzime a gândirii, se constată influența simbolicii masonice în Cantatele masonice și în cântecele destinate lojilor; aceste lucrări puțin cunoscute sunt admirabile și ating un nivel comparabil marii opere masonice Flautul fermecat, inspirat în mare măsură de von Born, unul dintre Venerabilii cei mai erudiți ai epocii lui". A. Nataf îl consideră "cel mai mare și cel mai celebru muzician francmason, dedicând uneori chiar capodoperele sale Francmasoneriei (...), iar opera sa genială Flautul fermecat n-ar fi văzut lumina zilei dacă libretistul și fratele mason Emmanuel Schikanader nu i-ar fi comandat-o unui Mozart pe atunci uitat de noroc (...). Nu Masoneria a fost cea care l-a creat pe Mozart. Dimpotrivă, fără Mozart, Masoneria ar fi pierdut ceva din ființa sa. I-a dat artistului tema ce i-a cristalizat inspirația". |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Cunosc...se vehiculeaza inca de demult ca Salieri l-ar fi otravit la sugestia "fratilor" sai masoni...
Exista in fiecare generatie un Salieri si un Mozart, dar nimeni nu vrea s-o recunoasca. Istoria a fost necrutatoare cu Salieri si l-a pastrat in memoria ei incapatoare pe Mozart. Daca Salieri nu ar fi fost Salieri, probabil ca ar fi incaput si el alaturi de Mozart, dar rolul de Salieri este acela de a-l ascunde pe Mozart si asta nu se iarta. Urmarea este ca Salieri va fi cintarit, intotdeauna, cu o alta unitate de masura si va ramine in istorie mai mic decit a fost in realitate. Pe de alta parte, nici Goethe, scriitor de curte, nu va decade din geniul lui pentru ca a fost poet de curte..... Cred ca NU trebuie sa judecam opera unui GENIU(ca asta a fost fie ca ne place ori nu) pt anumite alegeri ale sale la un moment dat..si in plus ...de unde poti sti ca aidoma lui Haydn...nu se intorsese la credinta? Oricum...talentul sau genial a ramas si va ramane consacrat in cultura universala... |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Cristian Pomohaci si Vasile Marcus ,ce parere aveti despre muzica lor? | tigerAvalo9 | Generalitati | 53 | 30.08.2017 12:36:24 |
| Cu si despre muzica... sfaturi, pareri, orice, sa vedem | xanixade | Generalitati | 86 | 10.02.2015 09:14:02 |
| Muzica | tudor2012 | Muzica Bisericeasca | 40 | 12.07.2011 20:51:20 |
| Despre muzica...o intrebare. | tigerAvalo9 | Generalitati | 17 | 30.04.2010 13:04:16 |
| Despre muzica psaltica dupa 1990 | vladsergiu | Generalitati | 0 | 13.02.2009 11:39:52 |
|
|