Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #21  
Vechi 25.10.2010, 21:42:54
Traditie1 Traditie1 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.719
Implicit

Citat:
În prealabil postat de heaven Vezi mesajul
Extremele nu sunt bune,oricare ar fi ele...calea echilibrului este cea mai indicata.

Evanghelia ne cere sacrificiul total, dedicarea totală nu calea echilibrului:

Deci, cel ce va strica una din aceste porunci, foarte mici, și va învăța așa pe oameni, foarte mic se va chema în împărăția cerurilor; iar cel ce va face și va învăța, acesta mare se va chema în împărăția cerurilor. (Matei capitolul 5)

Dacă vine cineva la Mine și nu urăște pe tatăl său și pe mamă și pe femeie și pe copii și pe frați și pe surori, chiar și sufletul său însuși, nu poate să fie ucenicul Meu. (Luca capitolul 14)

Nu iubiți lumea, nici cele ce sunt în lume. Dacă cineva iubește lumea, iubirea Tatălui nu este întru el;
Pentru că tot ce este în lume, adică pofta trupului și pofta ochilor și trufia vieții, nu sunt de la Tatăl, ci sunt din lume. (1 Ioan capitolul 2)


Iar îngerului Bisericii din Laodiceea scrie-i: Acestea zice Cel ce este Amin, martorul cel credincios și adevărat, începutul zidirii lui Dumnezeu:
Știu faptele tale; că nu ești nici rece, nici fierbinte. O, de ai fi rece sau fierbinte!
Astfel, fiindcă ești căldicel - nici fierbinte, nici rece - am să te vărs din gura Mea. (Apocalipsa capitolul 3)



Și altele asemănătoare.



Să zicem că evanghelia greșește. Dar ce fel de echilibru predicați voi? Echilibrul între lume și Dumnezeu înseamnă o limitare a dedicării către Dumnezeu. A fi moderat în treburile religioase înseamnă a nu lua în serios credința, adică o absurditate.


Desigur, există și forme deviante de habotnicie, dar scrupulozitatea în problemele de credință nu poate fi decât benefică dacă e direcționată corect.


Modelul autentic de viață creștină este cel ascetic, al înfrânării trupului, al respingerii formalismului social. Nu se poate să te pui bine și cu lumea și cu Dumnezeu fiindcă lumea îți cere să te prefaci, trupul îți cere să-ți desfeți simțurile și prin acestea te faci vrășmaș al lui Dumnezeu.


Problema vine de la perspectiva din care este privită viața de credință. Pentru unii este văzută ca o preocupare secundară, treburile lumești fiind pe primul plan. Pentru alții însă (și această cale este în acord cu Evanghelia) viața de credință e preocuparea principală, celelalte fiind subordonate scopului slujirii lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte unii caută să-L iubească pe Dumnezeu din toate puterile prin împlinirea poruncilor, alții văd în El doar un ajutor, un servitor menit să le împlinească nevoia de distracții.



Dumnezeu nu ne cheamă la viață moderată ci la viață sfântă. Suntem chemați să ne curățăm de tot atașamentul față de cele lumești, să renunțăm la tot ce avem, să ne înfrânăm de la tot, să ne urâm chiar pe noi înșine. Moderații, leneșii, oamenii legați de lumea de acum nu vor intra în Împărăția Cerurilor alături de îngeri și Sfinți. Și asta nu intră în contradicție cu învățăturile despre smerenie. A fi smerit nu înseamnă a duce o viață pătimașă. Smerenia are valoare numai dacă viața e sfântă, de aceea Sfântul Siluan spune că pentru a dobândi smerenia trebuie întâi să omori trupul.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide.
Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide

Last edited by Traditie1; 25.10.2010 at 22:06:04.
Reply With Quote
  #22  
Vechi 25.10.2010, 22:29:45
andreicozia andreicozia is offline
Banned
 
Data înregistrării: 23.02.2009
Locație: Hristos, Budha, Mohamed, Krisna, iubire, pace
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.806
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Traditie1 Vezi mesajul



Dumnezeu nu ne cheamă la viață moderată ci la viață sfântă. Suntem chemați să ne curățăm de tot atașamentul față de cele lumești, să renunțăm la tot ce avem, să ne înfrânăm de la tot, să ne urâm chiar pe noi înșine. Moderații, leneșii, oamenii legați de lumea de acum nu vor intra în Împărăția Cerurilor alături de îngeri și Sfinți. Și asta nu intră în contradicție cu învățăturile despre smerenie. A fi smerit nu înseamnă a duce o viață pătimașă. Smerenia are valoare numai dacă viața e sfântă, de aceea Sfântul Siluan spune că pentru a dobândi smerenia trebuie întâi să omori trupul.

Ai inceput bine Andrei dar spre sfirsit ai dat cu bita-n balta.

Da, de acord, suntem chemati sa ne curatam de tot atasamentul, dar DOAR ATIT! si nimic mai mult
CU alte cuvinte daca sa zicem esti putregd de bogat si printr-o situatie neplacuta, un accident, un divort poate, pierzi totul, si trebuie sa o iei de la inceput, nu dezvolti nici o problema psihologica ci calm si seninatate mergi mai departe.

Sau si invers, daca iti pica din cer o suma mare de bani, acea schimbare nu iti va schimba in nici un fel fiinta si drumul pe care mergi!
Asta vrea Dumnezeu de la noi! nu sa ne urim, sa renuntam la tot si sa traim intr-o pestera.

Daca insa va fi nevoie sa trecem temporar si printr-o pestera" asa cum a locuit David o perioada, dupa care a revenit la fast si bogatii, atunci este de inteles...altfel este un fanatism habotnicie si afundare in aberatii
Reply With Quote
  #23  
Vechi 25.10.2010, 23:16:44
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de loveeverywhere75 Vezi mesajul
Sunt persoane foarte zeloase, bigote, habotnice, care incearca sa iti bage credinta cu pumnul in gura. Sunt fanatici. Sunt persoane foarte orgolioase. Incearca sa te forteze sa crezi ca sa se mantuiasca ei - adica tot pentru binele lor.
Fac fapte bune dar ca sa primeasca o rasplata, nu din dragoste fata de aproapele.
Nu tolereaza decat credinta lor si tot ceea ce ei cred este adevarat, iar ceilalti gresesc sau sunt rataciti.

Chiar daca le spun mai multe persoane ca fac exces de zel, ei continua sa fie la fel.
E ingrozitor. O discutie civilizata si bazata de bun simt sau macar ratiune / intelect nu isi are rostul. Se sfarseste cu conflict verbal.
Desi se dau smeriti sunt foarte patimasi cand se contrazic.

Fac mai mult rau Bisericii pentru ca dupa ce ii vezi, nu prea iti mai vine sa mergi pe calea Bisericii.

Cel mai bine e sa ii eviti! Dar ce e de facut cand sunt de-ai nostrii? (adica rude, prieteni).
Cum trebuie procedat cu aceasta categorie de oameni?
Eu unul ii consider periculosi si raspandesc acest fanatism ca un virus si la altii.

Incearca sa iti forteze liberul arbitru. Tin neaparat ca tu sa gandesti ca ei si sa crezi ca ei.
Ce e de facut?
Ultima data am avut un conflict dur cu o astfel de persoana.
Prima problemă în fața căreia suntem puși este dacă în acel caz anume e vorba de habotnicie adevărată sau de zel pentru Cristos. Am cunoscut și habotnici, și oameni umpluți de zel pentru Domnul nostru și, la prima vedere, seamănă între ei. Dar la a doua nu mai seamănă. O habotnică din familia mea, nu numai că ținea post, ceea ce trebuie să facă toți creștinii care pot să facă asta. Dar fierbea toate cratițele și farfuriile. Nu, nu le spăla cu detergent, ci le punea într-o imensă albie de cupru, destinată fabricării dulceții, și le așeza acolo, cu apă și leșie (practic, soluție de sodă caustică). Aceeași soartă tristă aveau furculițele, cuțitele și tot ceea ce ar fi putut intra în contact cu vreo moleculă de carne zilele trecute. Bârfea și mințea de înghețau apele, intrigile și sădirea vrajbei erau principala ei îndeletnicire, dar fierbea vasele cu uluitoare minuție de Lăsata Secului.
Am cunoscut și din cei cu zel în credință. Aceștia erau oameni transformați înăuntrul lor. Nu erau ceea ce obișnuim să numim "om echilibrat", dar erau, în orice caz, oameni frumoși. Niște nebuni pentru Cristos.

Deci, pentru habotnici putem mai întâi să ne rugăm și să sperăm că, așa cum au descoperit forma credinței, vor descoperi și fondul ei. Să sperăm că nu se vor opri la Cele Zece Porunci, ci o vor practica și pe a unsprezecea.

Mai apoi, putem să le oferim habotnicilor exemplul nostru personal. Ei fac rele. Dar și noi facem. Ei postesc. Noi postim ? Ca să le dăm lor o lecție de credință internalizată, mai întâi trebuie să o internalizăm noi înșine. Ca să fii calificat să-i faci unui habotnic teoria ortodoxiei, mai întâi trebuie să deprinzi ortopraxia.

În sfârșit, în cazul în care habotnicul este ruda noastră, avem posibilitatea să-i punem sporadic anumite întrebări, care l-ar putea face să vadă lucrurile într-o altă lumină decât până atunci. "Despre ce a vorbit părintele la biserică ?" "Despre pilda vameșului și fariseului". "Ce însemnează asta pentru tine ? Te socoți mai asemănător vameșului ori mai asemănător fariseului ?" etc.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 25.10.2010 at 23:19:33.
Reply With Quote
  #24  
Vechi 26.10.2010, 01:12:51
Ontario Ontario is offline
Banned
 
Data înregistrării: 21.10.2010
Locație: Newmarket, Ontario
Religia: Ortodox
Mesaje: 21
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru Ontario Send a message via Skype™ to Ontario
Unhappy Daca...

Intrebare: "Cum sa ne comportam cu habotnicii?"
Raspuns: Daca as fi ateu, ti-as raspunde: cu indiferenta;
Daca as fi habotnic, ti-as raspunde: cu mare pretuire;
Daca as fi sectant, ti-as raspunde: castiga-i de partea ta;
Daca as fi preot, ti-as raspunde: fii cu bagare de seama;
Daca as fi femeie, te-as ruga: mai da-le o sansa;
Daca as fi echilibrat, te-as indemna: nu fi habotnic;
Pentru ca sunt ortodox, ca si tine, te intreb: esti, cumva, habotnic?
Nu de alta, da' ca sa stim si noi ce sa-ti facem si cum sa ne comportam cu tine!
:)


Cu respect, just_inn33
Reply With Quote
  #25  
Vechi 26.10.2010, 11:57:12
costache marilena
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Prima problemă în fața căreia suntem puși este dacă în acel caz anume e vorba de habotnicie adevărată sau de zel pentru Cristos. Am cunoscut și habotnici, și oameni umpluți de zel pentru Domnul nostru și, la prima vedere, seamănă între ei. Dar la a doua nu mai seamănă. O habotnică din familia mea, nu numai că ținea post, ceea ce trebuie să facă toți creștinii care pot să facă asta. Dar fierbea toate cratițele și farfuriile. Nu, nu le spăla cu detergent, ci le punea într-o imensă albie de cupru, destinată fabricării dulceții, și le așeza acolo, cu apă și leșie (practic, soluție de sodă caustică). Aceeași soartă tristă aveau furculițele, cuțitele și tot ceea ce ar fi putut intra în contact cu vreo moleculă de carne zilele trecute. Bârfea și mințea de înghețau apele, intrigile și sădirea vrajbei erau principala ei îndeletnicire, dar fierbea vasele cu uluitoare minuție de Lăsata Secului.
Am cunoscut și din cei cu zel în credință. Aceștia erau oameni transformați înăuntrul lor. Nu erau ceea ce obișnuim să numim "om echilibrat", dar erau, în orice caz, oameni frumoși. Niște nebuni pentru Cristos.

Deci, pentru habotnici putem mai întâi să ne rugăm și să sperăm că, așa cum au descoperit forma credinței, vor descoperi și fondul ei. Să sperăm că nu se vor opri la Cele Zece Porunci, ci o vor practica și pe a unsprezecea.

Mai apoi, putem să le oferim habotnicilor exemplul nostru personal. Ei fac rele. Dar și noi facem. Ei postesc. Noi postim ? Ca să le dăm lor o lecție de credință internalizată, mai întâi trebuie să o internalizăm noi înșine. Ca să fii calificat să-i faci unui habotnic teoria ortodoxiei, mai întâi trebuie să deprinzi ortopraxia.

În sfârșit, în cazul în care habotnicul este ruda noastră, avem posibilitatea să-i punem sporadic anumite întrebări, care l-ar putea face să vadă lucrurile într-o altă lumină decât până atunci. "Despre ce a vorbit părintele la biserică ?" "Despre pilda vameșului și fariseului". "Ce însemnează asta pentru tine ? Te socoți mai asemănător vameșului ori mai asemănător fariseului ?" etc.
Doamne ajuta!
Nu indraznesc sa analizez/critic habotnicia pt ca nu stiu ce inseamna. Am vazut definitia din dex dar nu spune nimic... Parerea mea este ca cei ce suntem mai slabuti in credinta spunem despre cei sporiti ca sunt habotnici, exagerati. Unii din ei ni se par chiar prefacuti. Este foarte posibil sa ne inselam. Eu, personal, nu cred in habotnicie. Este un cuvant, o expresie, inventat de cei putin credinciosi...
In ceea ce priveste habotnica din familia dumneavoastra, d-le Mihnea, dupa cum o descrieti, mie imi pare a fi un om obisnuit, cu pacate si neputinte, ca multi dintre noi... Cine nu barfeste, cine nu minte? Chiar si noi, acum. Ii barfim pe cei asa-zisi habotnici, comentam faptele lor, ii catalogam... nu facem bine... dar cam asta se intampla. Doamne iarta-ne!
Referitor la exagerarea acelei doamne, adica fiertul vaselor in lesie, eu cred ca nu-i nimic exagerat, si aceasta actiune nu mi se pare dovada habotniciei. Imi aduc aminte ca in copilaria mea, acest lucru il faceau toti oamenii din sat inainte de a incepe posturile (in principal Marele Post, al Invierii Domnului). O faceau si pentru un post alimentar corect si pentru o igienizare, curatire a veselei. Cei mai instariti aveau vase pe care le foloseau numai pt mancarea de post. Altii le spalau, fierbeau in lesie... Dar TOTI erau preocupati de asta.
Doamne ajuta!
Reply With Quote
  #26  
Vechi 26.10.2010, 12:19:47
raisa2006 raisa2006 is offline
Member
 
Data înregistrării: 11.02.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 88
Implicit

Din ce am inteles din definitia habotnicismului , a fi habotnic inseamna a fi riguros in a respecta prescriptiile credintei.



As avea o intrebare pt crestinii practicanti si care sustin ca nu e bine sa fii habotnic:
Credeti ca Sfintii Parinti au fost sau nu habotnici?
Reply With Quote
  #27  
Vechi 26.10.2010, 12:46:43
IonelS IonelS is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.07.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 974
Implicit

Citat:
În prealabil postat de raisa2006 Vezi mesajul
Din ce am inteles din definitia habotnicismului , a fi habotnic inseamna a fi riguros in a respecta prescriptiile credintei.



As avea o intrebare pt crestinii practicanti si care sustin ca nu e bine sa fii habotnic:
Credeti ca Sfintii Parinti au fost sau nu habotnici?
Eu cred ca noi toti ne aflam in cele doua ipostaze: habotnici sau calduti in credinta..Doar sfintii au masura intreaga. Deci sa nu-i judecam noi cei calduti in credinta pe habotnici !
Reply With Quote
  #28  
Vechi 26.10.2010, 13:49:31
costache marilena
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de raisa2006 Vezi mesajul
Din ce am inteles din definitia habotnicismului , a fi habotnic inseamna a fi riguros in a respecta prescriptiile credintei.



As avea o intrebare pt crestinii practicanti si care sustin ca nu e bine sa fii habotnic:
Credeti ca Sfintii Parinti au fost sau nu habotnici?

Asa este, Raisa, aceasta este definitia cuvantului habotnic. Dar acest cuvant este folosit doar cu sens peiorativ, adica i se da un sens depreciativ, defavorabil, dispretuitor. De aceea spuneam mai inainte ca pentru mine nu exista cuvantul acesta. Sfintii parinti au fost SFINTI si daca ne gandim la sensul bun al cuvantului habotnic, da, au fost habotnici. L-au iubit pe Dumnezeu in mod TOTAL. Mai sunt si astazi astfel de oameni dar sunt catalogati drept habotnici.
Alta categorie de crestini suntem noi, caldiceii, care la teorie suntem buni, la dat sfaturi si corectii... echilibrati, moderati, dar putin credinciosi.
Reply With Quote
  #29  
Vechi 26.10.2010, 14:14:37
IonelS IonelS is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.07.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 974
Implicit

Oare habotnic nu-i tot una cu fariseic ? "habotnic=riguros in a respecta prescriptiile credintei !"
Cu sufletul nu poti fi riguros. Poti fi riguros in a respecta prescriptiile credintei, dar nu este suficient.
Daca voi credeti ca va puteti mantui fiind doar rigurosi , nu aveti decat sa fiti habotnici !
Reply With Quote
  #30  
Vechi 26.10.2010, 14:16:32
Rodica50's Avatar
Rodica50 Rodica50 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.05.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.855
Implicit

Citat:
În prealabil postat de raisa2006 Vezi mesajul
Din ce am inteles din definitia habotnicismului , a fi habotnic inseamna a fi riguros in a respecta prescriptiile credintei.



As avea o intrebare pt crestinii practicanti si care sustin ca nu e bine sa fii habotnic:
Credeti ca Sfintii Parinti au fost sau nu habotnici?
Credeti ca Sfintii Parinti au fost sau nu habotnici?

Ce bine ar fi daca am urma Sfintilor Parinti!Erau de un mare rafinament in gandire, inspirati de Duhul Sfant. Au fost oameni echilibrati, invatati, cu o gandire mult peste epoca in care au trait. Dovada incontestabila este faptul ca ne folosim si sunt de mare actualitate scrierile lor.
__________________
Cel ce crede, se teme; cel ce se teme, se smereste; cel ce se smereste, se îmblânzeste; cel blând, pazeste poruncile; cel ce pazeste poruncile se lumineaza; cel luminat se împartaseste de tainele Cuvântului dumnezeiesc. (Sfântul Maxim Marturisitorul)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Cum ne comportam la Sf Liturghie? danyel Sfanta Liturghie 28 05.02.2013 21:33:11
Sfaturi practice in Biserica: Cum ne comportam fata de celalalt? NECTARIE Tinuta in Biserica 1 03.07.2011 15:50:49