![]() |
![]() |
|
#21
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Evanghelia ne cere sacrificiul total, dedicarea totală nu calea echilibrului: Deci, cel ce va strica una din aceste porunci, foarte mici, și va învăța așa pe oameni, foarte mic se va chema în împărăția cerurilor; iar cel ce va face și va învăța, acesta mare se va chema în împărăția cerurilor. (Matei capitolul 5) Dacă vine cineva la Mine și nu urăște pe tatăl său și pe mamă și pe femeie și pe copii și pe frați și pe surori, chiar și sufletul său însuși, nu poate să fie ucenicul Meu. (Luca capitolul 14) Nu iubiți lumea, nici cele ce sunt în lume. Dacă cineva iubește lumea, iubirea Tatălui nu este întru el; Pentru că tot ce este în lume, adică pofta trupului și pofta ochilor și trufia vieții, nu sunt de la Tatăl, ci sunt din lume. (1 Ioan capitolul 2) Iar îngerului Bisericii din Laodiceea scrie-i: Acestea zice Cel ce este Amin, martorul cel credincios și adevărat, începutul zidirii lui Dumnezeu: Știu faptele tale; că nu ești nici rece, nici fierbinte. O, de ai fi rece sau fierbinte! Astfel, fiindcă ești căldicel - nici fierbinte, nici rece - am să te vărs din gura Mea. (Apocalipsa capitolul 3) Și altele asemănătoare. Să zicem că evanghelia greșește. Dar ce fel de echilibru predicați voi? Echilibrul între lume și Dumnezeu înseamnă o limitare a dedicării către Dumnezeu. A fi moderat în treburile religioase înseamnă a nu lua în serios credința, adică o absurditate. Desigur, există și forme deviante de habotnicie, dar scrupulozitatea în problemele de credință nu poate fi decât benefică dacă e direcționată corect. Modelul autentic de viață creștină este cel ascetic, al înfrânării trupului, al respingerii formalismului social. Nu se poate să te pui bine și cu lumea și cu Dumnezeu fiindcă lumea îți cere să te prefaci, trupul îți cere să-ți desfeți simțurile și prin acestea te faci vrășmaș al lui Dumnezeu. Problema vine de la perspectiva din care este privită viața de credință. Pentru unii este văzută ca o preocupare secundară, treburile lumești fiind pe primul plan. Pentru alții însă (și această cale este în acord cu Evanghelia) viața de credință e preocuparea principală, celelalte fiind subordonate scopului slujirii lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte unii caută să-L iubească pe Dumnezeu din toate puterile prin împlinirea poruncilor, alții văd în El doar un ajutor, un servitor menit să le împlinească nevoia de distracții. Dumnezeu nu ne cheamă la viață moderată ci la viață sfântă. Suntem chemați să ne curățăm de tot atașamentul față de cele lumești, să renunțăm la tot ce avem, să ne înfrânăm de la tot, să ne urâm chiar pe noi înșine. Moderații, leneșii, oamenii legați de lumea de acum nu vor intra în Împărăția Cerurilor alături de îngeri și Sfinți. Și asta nu intră în contradicție cu învățăturile despre smerenie. A fi smerit nu înseamnă a duce o viață pătimașă. Smerenia are valoare numai dacă viața e sfântă, de aceea Sfântul Siluan spune că pentru a dobândi smerenia trebuie întâi să omori trupul.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide Last edited by Traditie1; 25.10.2010 at 22:06:04. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ai inceput bine Andrei dar spre sfirsit ai dat cu bita-n balta. Da, de acord, suntem chemati sa ne curatam de tot atasamentul, dar DOAR ATIT! si nimic mai mult CU alte cuvinte daca sa zicem esti putregd de bogat si printr-o situatie neplacuta, un accident, un divort poate, pierzi totul, si trebuie sa o iei de la inceput, nu dezvolti nici o problema psihologica ci calm si seninatate mergi mai departe. Sau si invers, daca iti pica din cer o suma mare de bani, acea schimbare nu iti va schimba in nici un fel fiinta si drumul pe care mergi! Asta vrea Dumnezeu de la noi! nu sa ne urim, sa renuntam la tot si sa traim intr-o pestera. Daca insa va fi nevoie sa trecem temporar si printr-o pestera" asa cum a locuit David o perioada, dupa care a revenit la fast si bogatii, atunci este de inteles...altfel este un fanatism habotnicie si afundare in aberatii |
#23
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Am cunoscut și din cei cu zel în credință. Aceștia erau oameni transformați înăuntrul lor. Nu erau ceea ce obișnuim să numim "om echilibrat", dar erau, în orice caz, oameni frumoși. Niște nebuni pentru Cristos. Deci, pentru habotnici putem mai întâi să ne rugăm și să sperăm că, așa cum au descoperit forma credinței, vor descoperi și fondul ei. Să sperăm că nu se vor opri la Cele Zece Porunci, ci o vor practica și pe a unsprezecea. Mai apoi, putem să le oferim habotnicilor exemplul nostru personal. Ei fac rele. Dar și noi facem. Ei postesc. Noi postim ? Ca să le dăm lor o lecție de credință internalizată, mai întâi trebuie să o internalizăm noi înșine. Ca să fii calificat să-i faci unui habotnic teoria ortodoxiei, mai întâi trebuie să deprinzi ortopraxia. În sfârșit, în cazul în care habotnicul este ruda noastră, avem posibilitatea să-i punem sporadic anumite întrebări, care l-ar putea face să vadă lucrurile într-o altă lumină decât până atunci. "Despre ce a vorbit părintele la biserică ?" "Despre pilda vameșului și fariseului". "Ce însemnează asta pentru tine ? Te socoți mai asemănător vameșului ori mai asemănător fariseului ?" etc.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 25.10.2010 at 23:19:33. |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Intrebare: "Cum sa ne comportam cu habotnicii?"
Raspuns: Daca as fi ateu, ti-as raspunde: cu indiferenta; Daca as fi habotnic, ti-as raspunde: cu mare pretuire; Daca as fi sectant, ti-as raspunde: castiga-i de partea ta; Daca as fi preot, ti-as raspunde: fii cu bagare de seama; Daca as fi femeie, te-as ruga: mai da-le o sansa; Daca as fi echilibrat, te-as indemna: nu fi habotnic; Pentru ca sunt ortodox, ca si tine, te intreb: esti, cumva, habotnic? Nu de alta, da' ca sa stim si noi ce sa-ti facem si cum sa ne comportam cu tine! :) Cu respect, just_inn33 |
#25
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu indraznesc sa analizez/critic habotnicia pt ca nu stiu ce inseamna. Am vazut definitia din dex dar nu spune nimic... Parerea mea este ca cei ce suntem mai slabuti in credinta spunem despre cei sporiti ca sunt habotnici, exagerati. Unii din ei ni se par chiar prefacuti. Este foarte posibil sa ne inselam. Eu, personal, nu cred in habotnicie. Este un cuvant, o expresie, inventat de cei putin credinciosi... In ceea ce priveste habotnica din familia dumneavoastra, d-le Mihnea, dupa cum o descrieti, mie imi pare a fi un om obisnuit, cu pacate si neputinte, ca multi dintre noi... Cine nu barfeste, cine nu minte? Chiar si noi, acum. Ii barfim pe cei asa-zisi habotnici, comentam faptele lor, ii catalogam... nu facem bine... dar cam asta se intampla. Doamne iarta-ne! Referitor la exagerarea acelei doamne, adica fiertul vaselor in lesie, eu cred ca nu-i nimic exagerat, si aceasta actiune nu mi se pare dovada habotniciei. Imi aduc aminte ca in copilaria mea, acest lucru il faceau toti oamenii din sat inainte de a incepe posturile (in principal Marele Post, al Invierii Domnului). O faceau si pentru un post alimentar corect si pentru o igienizare, curatire a veselei. Cei mai instariti aveau vase pe care le foloseau numai pt mancarea de post. Altii le spalau, fierbeau in lesie... Dar TOTI erau preocupati de asta. Doamne ajuta! |
#26
|
|||
|
|||
![]()
Din ce am inteles din definitia habotnicismului , a fi habotnic inseamna a fi riguros in a respecta prescriptiile credintei.
As avea o intrebare pt crestinii practicanti si care sustin ca nu e bine sa fii habotnic: Credeti ca Sfintii Parinti au fost sau nu habotnici? |
#27
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#28
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asa este, Raisa, aceasta este definitia cuvantului habotnic. Dar acest cuvant este folosit doar cu sens peiorativ, adica i se da un sens depreciativ, defavorabil, dispretuitor. De aceea spuneam mai inainte ca pentru mine nu exista cuvantul acesta. Sfintii parinti au fost SFINTI si daca ne gandim la sensul bun al cuvantului habotnic, da, au fost habotnici. L-au iubit pe Dumnezeu in mod TOTAL. Mai sunt si astazi astfel de oameni dar sunt catalogati drept habotnici. Alta categorie de crestini suntem noi, caldiceii, care la teorie suntem buni, la dat sfaturi si corectii... echilibrati, moderati, dar putin credinciosi. |
#29
|
|||
|
|||
![]()
Oare habotnic nu-i tot una cu fariseic ? "habotnic=riguros in a respecta prescriptiile credintei !"
Cu sufletul nu poti fi riguros. Poti fi riguros in a respecta prescriptiile credintei, dar nu este suficient. Daca voi credeti ca va puteti mantui fiind doar rigurosi , nu aveti decat sa fiti habotnici ! |
#30
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ce bine ar fi daca am urma Sfintilor Parinti!Erau de un mare rafinament in gandire, inspirati de Duhul Sfant. Au fost oameni echilibrati, invatati, cu o gandire mult peste epoca in care au trait. Dovada incontestabila este faptul ca ne folosim si sunt de mare actualitate scrierile lor.
__________________
Cel ce crede, se teme; cel ce se teme, se smereste; cel ce se smereste, se îmblânzeste; cel blând, pazeste poruncile; cel ce pazeste poruncile se lumineaza; cel luminat se împartaseste de tainele Cuvântului dumnezeiesc. (Sfântul Maxim Marturisitorul) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cum ne comportam la Sf Liturghie? | danyel | Sfanta Liturghie | 28 | 05.02.2013 21:33:11 |
Sfaturi practice in Biserica: Cum ne comportam fata de celalalt? | NECTARIE | Tinuta in Biserica | 1 | 03.07.2011 15:50:49 |
|